فهرست مطالب

تاریخ اسلام در آینه پژوهش - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1386)

نشریه تاریخ اسلام در آینه پژوهش
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1386)

  • 176 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/11/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بررسی تعداد جمعیت حاضر در غدیر
    سیدجلال امام صفحه 5

    درباره تعداد جمعیت حاضر در روی داد مهم و تاریخی غدیرخم اقوال و روایات متفاوتی وجود دارد. در این نوشتار، ضمن بررسی این روایات، تلاش شده است با ملاحظه شواهد و قراین، و با شیوه تحلیلی، در مورد جمعیت مدینه در سال های پایانی حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله، و نیز با بهره گیری از دیگر قراین تاریخی، تعداد حاضران در غدیر محاسبه شود.

    کلیدواژگان: غدیر، حاضران در غدیر، مدینه، مکه، یمن، جحفه و مفترق الطرق
  • اوضاع سیاسی ایران در دوره شاه طهماسب صفوی
    حمید حاجیان پور صفحه 43

    این پژوهش چشم اندازی است بر اوضاع سیاسی ایران در دوره پس از موسس دولت صفوی و می کوشد سیر دگرگونی های تدریجی در ساخت اولیه دولت صفوی را از درون حوادث جست وجو کند. بحران قومیت های موسس و تضاد آنان با تاجیک ها و تاثیر عمیق آن بر نهادها و جامعه صفوی و نیز شیوه برخورد شاه طهماسب با دولت های مسلمان، در این پراکندگی درونی، قابل بررسی است. این پژوهش بازشناسی نوینی از شخصیت شاه طهماسب و به ویژه چگونگی بازیافتن و تجدید اقتدار سلطنت ارائه می کند.

    کلیدواژگان: شاه طهماسب، تاجیک ها، قزلباش، عثمانی، ازبک، شاملو و تکلو
  • تاریخ اجتماعی شیعیان ایران در نیمه نخست قرن نهم هجری
    سیدعلی حسین پور صفحه 59

    تاریخ اجتماعی و تحولات مربوط به آن چندی است مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش در این باب نه تنها برای شناخت روش ها، عوامل، موفه ها و آرای تاریخی اجتماعی مورخان ضروری می نماید، بلکه سبب ایجاد دگرگونی های قابل توجهی در نتیجه گیری های صورت گرفته درباره علل ظهور، سقوط، اعتلا و... جوامع گذشته خواهد شد. از این رو می توان ادعا کرد تجدیدنظر و حتی بازنویسی بسیاری از موضوعات تاریخی که تاکنون بدون توجه به تاریخ اجتماعی نگارش یافته، ضروری است. تحقیق درباره تاریخ اجتماعی عصر اسلامی و به خصوص تاریخ اجتماعی شیعیان، به سبب پراکندگی آن در منابع متعدد و نبود منابع کهن مختص به این موضوع، امر دشواری به نظر می رسد. نوشتاری که در پی می آید تحقیقی است در مورد برخی عوامل و موفه های تاریخ اجتماعی شیعیان در نیمه نخست قرن نهم (800 850ق). این دوره، مصادف است با حکومت تیموریان بر سرتاسر ایران و برخی مناطق مسلمان نشین اطراف آن، که تحقیق حاضر درصدد پاسخ گویی به برخی ابعاد تاریخ اجتماعی آن عصر می باشد.

    کلیدواژگان: تاریخ اجتماعی، شیعیان، عوامل شکل گیری، مولفه ها و تیموریان
  • سیری در مقتل نویسی و تاریخ نگاری عاشورا از آعاز تا عصر حاضر
    محسن رنجبر صفحه 83

    پژوهش حاضر در دو مقطع کلی به شناسایی و معرفی مقاتل و نگاشته های مربوط به تاریخ عاشورا از آغاز تا عصر حاضر می پردازد. در دو شماره پیشین، به مقطع نخست آن، پرداخته شد و گفته شد که مقطع اول از دو بخش سامان یافته است: بخش اول به شناسایی و معرفی فهرست وار مقاتل از آغاز تا قرن هفتم اختصاص یافته و در بخش دوم، به معرفی توصیفی آثار موجود در تاریخ عاشورا تا قرن هفتم، پرداخته شده است. در این شماره، ادامه این نوشتار که به مقطع دوم پرداخته، ارائه می شود. مقطع دوم که درباره مقاتل و نگاشته های قرن هشتم تا چهاردهم است نیز شامل دو بخش است: در بخش نخست، پس از بیان یک مقدمه، به شناسایی و معرفی چند اثر مهم از قرن هشتم تا عصر حاضر پرداخته شده و در بخش دوم به شناسایی و معرفی مهم ترین آثار قرن های معاصر که نقش بسزایی در تحریف و ارائه گزارش نادرست و جعلی و در برخی موارد، افسانه ای، درباره قیام عاشورا داشته اند و در متن از آن ها به «منابع تحریف گستر» یاد شده، اختصاص یافته است.

    کلیدواژگان: امام حسین علیه السلام، عاشورا، مقتل نگاری، قرن هشتم تا چهاردهم و منابع تحریف گستر
  • قانون مندی تاریخ از منظر عقل و دین
    جواد سلیمانی صفحه 123

    در بخش نخست این مقاله، قانون مندی تاریخ از منظر عقلانی مورد بررسی قرار گرفت، و اثبات شد که تحولات تاریخ نیز مانند همه کنش ها و واکنش های هستی، مشمول نظام علی و معلولی بوده و هویت مشترک انسان ها به عنوان سلول های اصلی جامعه و تاریخ، وجود قوانین مشترک را در تاریخ توجیه می کند و این سنت مندی تاریخ با آزادی انسان ها منافات ندارد، چرا که در پدیده ها و حوادث انسانی و اختیاری، همواره یکی از اجزای علت تامه، اراده خود انسان هاست. اکنون در این بخش، برخی از ادله دینی سنت مند بودن تاریخ را مورد بررسی قرار می دهیم که به طور خلاصه می توان گفت: آیات قرآنی که به وجود «سنت های الهی» در تاریخ تصریح نموده، انسان ها را به عبرت آموزی یا سیر و سفر در سرزمین های گوناگون دعوت می نماید و نیز سرگذشت اقوام گذشته را راهنمای هدایت بشر مطرح می نمایند، قانون مندی تاریخ را از منظر دین به وضوح اثبات می کنند.

    کلیدواژگان: سنت الهی، قانون، سنت، قرآن، تاریخ و عبرت
  • نقدی بر یک کتاب
    حسن یوسفیان صفحه 149

    در ماه های اخیر کتابی در ایران منتشر شده که نویسنده آن به نقد برخی از ابعاد دیدگاه رایج شیعیان در مسئله امامت می پردازد. اصل کتاب به زبان انگلیسی است که اغلب موافق ذوق و سلیقه خاورشناسان و منتقدان دیدگاه سنتی شیعه از کار درآمده، و تصرفاتی که در ترجمه فارسی (زیر نظر مولف) صورت گرفته، چنان است که گویا برای «جلب نظر شیعیان» بوده است. مولف با استفاده ای گزینشی و جانبدارانه از روایات، چنین می نمایاند که دیدگاه کنونی شیعیان در مسئله امامت، دیدگاهی افراطی و غالیانه است. نوشته حاضر در نگاهی گذرا، به برخی از کاستی ها و نقاط قابل نقد این کتاب می پردازد.

  • خلاصه المحتویات
    خلیل جلیحاوی صفحه 167
|
  • A Survey on the Number of People Present at Qadir Khom
    Seyyid Jalal Imam Page 5

    As for the number of people present at the important historical event of Qadir Khom, there are different remarks and traditions. In this paper, while reviewing these traditions, the writer has made an attempt to calculate the number of people present at Qadir by considering the existing documents and using analytical method as well as other historical evidences in estimating the Medinian population during the last years of the Prophet's life

  • The Political Conditions of Iran under Safavid Shah Tahmasp
    Hamid Hajianpur Page 43

    This study is a review of the political conditions of Iran in the period after the establishment of the Safavid dynasty, and tries to seek the line of gradual changes in the early formation of the Safavid dynasty out of the related events. The crisis of founder tribes and their struggle with Tajiks, their deep influence on the Safavid institutions and society, as well as Shah Tahmasp's treatment of the Muslim states, deserve close scrutiny in These disturbed Circumstances. This study presents a new re-identification of Shah Tahmasp's personality and, especially, his manner of restoring the monarchical sovereignty

  • Social History of Iranian Shi'is in the Early Half of the Nineth Century AH
    Seyyed Ali Husseinpur Page 59

    The social history and its related changes have recently been considered. A research on this field, not only seems necessary to understand the historins' social and historical methods, factors, components and views, but also makes considerable changes in inferences drawn about the reasons of emergence, collapse, prosperity of societies in the past. Therefore, it can be claimed that it is necessary to review, or even rewrite, many historical works written so far without a consideration of social history.
    It seems a strenuous task to do a research on the social history of the present Islamic era, and that of the Shi'is, in particular, due to its dispersal in numerous sources and the lack of early sources dedicated to this issue.
    This article is the result of a research Conducted on some of the factors and elements of the Shi'is' social history in the early half of the 9th century (800-850 AH). This period is coincident with the Timurid reign all over Iran and some other neighboring rigions, and some aspects of the social history of that period has been investigated.

  • Review of Biographies of Martyrs and the Historiography Of the Ashura Event From Beginning Up To Now (3)
    Muhsen Ranjbar Page 83

    The present study deals with recognizing and introducing the biographies of the martyrs and other writings on the history of the Ashura Event from its beginning up to The Present time in two periods. We dealt with the first period in two preceding issues and argued that the first period has been organized into two parts: The first part presents a list of these biographies from the start up to the 7th century AH; and the second part gives a descriptive account of the writings on the history of The Ashra Event up to the 7th century AH. In this issue, the The Writer presents the rest of the study on the second period. The second period dedicated to biographies and writings from the 8th to the 14th century AH. is also organized into two parts: In the first part, after an introduction, some important writings from the 8th century up to the present age are introduced; and in the second part, the most important writings of the contemporary ages with the important role they have played in presenting spurious and even fictitious accounts about the Ashura Event, have been introduced; they have been called "Distorting Sources" in this paper

  • The Idea of Rule-Governed History from the Viewpoints of Reason and Religion
    Javad Suleymani Page 123

    In the first part of this article, the idea of the history as being rule-governed was studied, and it was proved that the history, like all other actions and reactions in the universe, is subject to the "cause and effect" order, and the common identity of human beings as the principal building blocks of the society justifies the existence of common rules in history and history as being rule-governed is not inconsistent with human freedom, because in all voluntary and human-related phenomena and events, the very human free will is one of the adequate causes. Now in this part, the writer reviews some of the religious arguments for history as a rule-governed entity. In sum, the Quranic verses While asserting the existence of "Divine Practice" (Divine Sunnah) in history, and inviting human beings to get lessons from the past events or experiences and even ask them to travel to various parts of the world, or considering the histories of peoples in the past as a guide for human beings, clearly proves history to be a rule-governed entity.

  • A Review of A Book
    Hasan Yusefiyan Page 149

    In recent months, a book was published in Iran whose author criticizes some of the dimensions of the current view on Imamat issue. The original work is in English and in many ways proves to be in conformity with the taste and palate of the orientalists and critics of the traditional Shi'i view; and the modifications in the Persian translation (under the author's supervision) are in such away they Seem as if they have been made for "winning Shi'is' support". The author uses the traditions in a Selective and biased manner, claiming that the current Shi'i view on Imamt is an extremist one. The present paper reviews this book briefly, dealing with some of the deficiencies and making some Critical remarks on it