فهرست مطالب

تاریخ اسلام در آینه پژوهش - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1389)

نشریه تاریخ اسلام در آینه پژوهش
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1389)

  • 176 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • یعقوب جعفری صفحه 5
    فقه السیره، نوع خاصی از سیره نویسی است که در آن، سیره نبوی با نگاهی تازه مطرح می شود و در بیشتر به نتایج فقهی، عقیدتی، اجتماعی سیاسی حوادث عصر پیامبرنگریسته شده و جنبه های تاریخیحوادث در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.البته استدلال به برخی از احکام شرعی با عمل پیامبر سابقه ای طولانی دارد، ولی آنچه فقه السیره را متمایز می سازد، شیوه خاصی است که در آن به کار می رود و سیره نبوی از حالت تاریخی صرف، به حالتی فعال و پر از درس های کاربردی در می آید.
    در این مقاله، ضمن بررسی سوابق این نوع سیره نگاری، به معرفی اجمالی چند کتاب در این باره پرداخته شده ودر پایان، ملاحظاتی در این باب تحت عنوان «نقد و نظر» ارائه شده است.
    کلیدواژگان: فقه السیره، سیره نبوی، حجیت فعل معصوم، شیوه دعوت، درس ها و عبرت ها
  • محمد دشتی صفحه 23
    کاربرد چارچوب نظری در پژوهش های تاریخی از جمله راه کار هایی است که طی سال های اخیر به عنوان یکی از شیوه های ارتقای سطح علمی مطالعات تاریخی پیشنهاد می شود. این در حالی است که زوایا و ابعاد این موضوع، که اساسا جزء اصول روش تحقیق در جامعه شناسی است، برای بسیاری از دانش پژوهان رشته تاریخ، مبهم و ناشناخته است. بر این اساس، در این مقاله زوایا و ابعاد این موضوع، نظیر چرایی اقبال مورخان از نظریه های جامعه شناختی، چیستی چارچوب نظری، فواید کاربرد آن، محدودیت ها و معضلات چارچوب نظری، راه های دستیابی به چارچوب نظری منطقی، بومی سازی چارچوب نظری، مبانی و ضوابط بومی سازی چارچوب نظری با رویکرد اسلامی و چگونگی ارائه مدل تحلیل داده ها بر اساس چارچوب نظری منتخب، مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: نظریه، چارچوب نظری، بومی سازی، تاریخ، جامعه شناسی و مدل تحلیل
  • احمد رهدار صفحه 51
    از آنجا که تاریخ بستر پرورش و رشد انسان می باشد، یکی از منابع مهم هویت او تلقی می شود. اینکه با چه رویکردی به تاریخ بنگریم، نتایج متفاوتی از آن دریافت می کنیم. رویکرد دینی و رویکرد مادی، دو نگرش کلی و اساسی به تاریخ هستند که تفاوت های مهمی دارند. از منظر دینی، عوامل معنوی، قدسی و غیبی در کنار عوامل مادی و محسوس و بلکه بیشتر از آنها در سرنوشت و جهت گیری کلان تاریخ تاثیرگذار هستند. اما از منظر مادی، تاریخ، دارای سیری جبری و اعتباری اندک در گزارش از واقعیت، و صرفا قابل تحلیل با ابزار تجربی و مادی است، بر اساس این دیدگاه، نظم تاریخی صرفا زمانی است و نهایتا عبرت آموزی اندکی دارد. در این نوشته، تلاش شده تا این تفاوت ها مدلل شوند.
    کلیدواژگان: تاریخ دینی (قدسی)، تاریخ مادی، غیب، عبرت، هویت، تکامل، نظم و انسان
  • علیرضا واسعی، محمد مهدی سعیدی صفحه 71
    اصطلاح «تاریخ جدید» یا «تاریخ جامع»ناظر بر تغییر و تحولی است که در دو حوزه روش و موضوعات علم تاریخ رخ داده است. البته این طرز نگاه به تاریخ بیشتر گویای رویکرد مورخان غربی به مقوله علم تاریخ است.
    در این پ‍‍ژوهش سعی برآن است تا با بازخوانی آثارموجودمسعودی اثبات شود که آنچه امروزه به تاریخ جدید موسوم شده که بارزترین مشخصه آن تنوع موضوعات و نگاه تحلیلی به رویدادهاست، سابقه ای دست کم هزار ساله در تمدن اسلامی دارد.
    در این نگارش به رویکردهای گوناگون مسعودی پرداخته شده است، هم در حوزه روش تاریخ نگاری که نگاهی تحلیلی به رویدادها وامور واقع داشته وهم در حیطه موضوعات علم تاریخ که در اینجا به عمده ترین آن موضوعات از قبیل علوم، جغرافیا، محیط زیست، فرهنگ و اجتماع اکتفا شده است. البته دربار ه رویه های نظری وی نیز به اجمال بحث شده است.
    کلیدواژگان: تاریخ جدید، تاریخ جامع، روش های تاریخ نگاری، تاریخ زیست محیطی، فلسفه نظری تاریخ، تاریخ اجتماعی و فرهنگی، تاریخ علوم و تاریخ جغرافیایی
  • جواد سلیمانی صفحه 93
    گستردگی دامنه تاریخ و احاطه نداشتن بر آن، ناممکن بودن آزمایش نظریه های تاریخی، آن گونه که در علوم تجربی مقدور است و خطاپذیری ویژه گزاره های تاریخ، فرایند اثبات قانونمندی و استخراج سنت های حاکم بر تاریخ را از طریق مطالعات تاریخی و اجتماعی بسیار دشوار ساخته است؛ به گونه ای که بسیاری از نظریه های مدعیان کشف قوانین تاریخ، پس از مدتی باطل می شوند. در چنین شرایطی، استمداد از آموزه های خطاناپذیر وحی می تواند راه گشای مسیری باشد که علم توانایی ایجاد آن را ندارد.
    در این نوشتار، نگرش ها و استنباط های قرآنی شهید صدر قدس سره درباره اصل سنت مندی تاریخ و برخی از سنت های حاکم بر آن به صورت مختصر، منظم و منسجم بیان شده است. شهید صدر در برخی از حوزه های فلسفه تاریخ، دیدگاه های بدیعی را از قرآن مجید استنباط کرده است که شایسته توجه و بررسی می باشد.
    کلیدواژگان: فلسفه تاریخ، قانونمندی تاریخ، سنت های الهی در تاریخ، شهید صدر
  • امان الله فصیحی صفحه 115
    مقاله حاضر تلاشی است در مسیر حل مسئله ارتباط قانونمندی جامعه و تاریخ با آزادی انسان. برخلاف دو نظریه جبرگرا و تاریخ نگر یا مخالفان قانون مندی حیات جمعی، این دو امر نه تنها هیچ گونه تعارضی با یکدیگر ندارند بلکه ارتباط دو سویه با هم دارند. به منظور اثبات این ادعا پس از بررسی مفاهیم تحقیق، مفهوم قانون مندی جامعه و تاریخ بررسی شده است، سپس نسبت آزادی با قانون مندی تاریخ،ذیل قوانین تکوینی و قواعد اجتماعی، مورد تحلیل قرار گرفته و تصویر دقیقی از رابطه فوق بیان شده است. در این نوشتار به محدودیت های اجتماعی در مسیر اعمال آزادی مانند خصلت مشروعیت اخلاقی، شی وارگی و درونی شدن اشاره شده است. علاوه بر آن به روش های اثرگذاری فرد بر جامعه و تاریخ نیز پرداخته شده که در این مورد به دو مسیر تغییر در «ایده آل ها و اهداف» و «کنش و پیامدهای آن» پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: جامعه، تاریخ، قانون، آزادی، اختیار، جبر، سنت و علت
  • سیدضیاءالدین میرمحمدی صفحه 141
    پژوهش های فلسفی تاریخبه دو شاخه«فلسفه نظری یا جوهری تاریخ» و «فلسفه تحلیلی یا انتقادی تاریخ» تقسیم می شود. فلسفه نظری تاریخ، الگویی از فلسفه مضاف به واقعیت ها است که در آن معنا و روند کلی جریان تاریخ مطالعه می شود.
    این مقاله به نقد دیدگاه توین بی می پردازد. توین بی عرصه واقعی تحقیقات تاریخی یا حوزه معقول پژوهش تاریخی را واحد تمدن می داند. رویکرد تجربی و استقرایی به عنوان روش اساسی او در مطالعه تاریخی تمدن ها از اصول و مبانی حاکم بر فلسفه نظری تاریخ توین بی می باشد. از نظر توین بی «الگویچالش پاسخ» معیار قانون مندی تاریخ است و خاستگاه و منشا پیدایش تمدن ها محسوب می شود. نظر توین بی همچنین سرانجام یک تمدن را تاسیس یک دین جهانی می داند و معتقد است که تمام تاریخ بشر یا کل فرآیند یک تمدن به عدل الهی خلاق منتهی می‎ شود. از نظر توین بی مسیحیت، هدف نهایی تاریخ بشر و بالاترین حد خیر برای بشر است.
    کلیدواژگان: فلسفه نظری تاریخ، فلسفه تحلیلی تاریخ، قانون مندی تاریخ، مدل چالش پاسخ، چیستی و ماهیت تمدن
|
  • Yaqub Jafari Page 5
    Fiqh al-sīra is a special type of hagiography which takes a fresh look at the Prophet's way of life; it primarily deals with the jurisprudential, doctrinal, social and political consequences of the events in the Prophet's lifetime, the historical aspects of which is of secondaryimportance.To adduce reasons in support of the Prophet’s practice for some of the religious precepts is, of course, of a long precedence. However, what makes fiqh al-sīra as something distinct is the special method applied there transforming the Prophet's way of life from a merely historical account into active and practical lessons.While investigating the jurisprudential precedents and documents of this type of hagiography, this article deals with a general introduction of some book in this regard and presents some related considerations under the title of Naqd va Nazar [critique andopinion].
  • Muhammad Dashti Page 23
    Applying theoretical framework to historical researches is among the methods offered in recent years as one of the ways for raising scientific level of historical studies. This is true while the various dimensions and aspects of this subject –basically among the principlesof research method in sociology – are obscure and unknown for many students in the field of history. Accordingly, the present paper is exploring the following aspects of the subject: the reason for historian's interest in sociological theories;the nature of theoretical framework;the benefits of applying the theoretical framework;the limitations and difficulties of a theoretical framework;how to gain access to a logical theoretical framework;naturalization of theoretical framework;principles and rules for naturalization of theoretical framework interms of an Islamic approach;the way of presenting the model for analyzing data based on theselected theoretical framework.
  • Ahmad Rahdar Page 51
    Since history is the most important context for human's growth and development, it is also regarded as one of the important sources for his identity. What we can get from history depends on our approach to it. The religious approach and the material approach are the two general and essential approaches to history which are different in a significantway. From a religious viewpoint, spiritual, celestial and supernatural factors, along with the material and sensible factors and even some other ones, are influential as far as the destiny and major orientation of history is concerned. From a material viewpoint, history has a naturally determined course, is of little validity as to the statement of truth, has merely empirical and material tool for analysis, is of merely temporal order, and finally has little admonitory force. In this paper, an attempt has been made to testify these differences.
  • Alireza Wasei, Muhammad Mehdi SaĪdi Page 71
    The term "Modern History" or "Comprehensive History" denotes a change and development occurred in two spheres of method and subject matter of history as a science. This view of history represents more the western historian's approach to the science of history. In the present study, an attempt has been made to reread Masoudisworks to prove that what we call 'modern history' today – whose most outstanding feature is the variety of subjects and an analytical look at events-traces its thousand-year history back to the Islamic civilization.This study seeks to explore Masoudi's various approaches, both in the sphere of method of historiography, with its analytical view of events and facts, and in the domain of such major subjects of science of history as sciences, geography, environment, culture and society. Besides, a brief discussion has been raised on Masoudi's theoretical procedures.
  • Javad Suleymani Page 93
    The extended domain of history, failure to capture history in its overall aspects, impossibility of testing historical theories as it occurs in empirical sciences, and the fact that historical propositions are thought to be susceptible to error have made it very difficult to prove that history is rule-governed, and to extract the established precedents(sunnahs)governing history through historical studies, so that many theories presented by those who claim to have discovered rules of history are nullified after a lapse of time. In such circumstances, resorting to infallible teachings of revelation can open a way notpossible through science.In the present paper, Shahid Sadr's Quranic attitudes and deduction on the principle of rule-governedness of history and some established precedents governing history have been stated in a brief, ordered and consistent manner. Shahid Sadr has deduced - from the Holy Qur’an - innovative views in some of the areas of philosophy of history, whichdeserve attention and investigation
  • Amanollah Fasihi Page 115
    The present article is aiming at solving the problem of the relationship between society and history as rule-governed phenomena and human freedom. Unlike the two theories of historicism and determinism, or the opponents of the theory of rule-governedness of collective life, these two have no inconsistency with one another; rather, they have amutual relationship. To prove this claim, while investigation of the notions of research, the article tries to explore the concept of rulegoverdness of society and history. Then, it gives a careful analysis of the relationship of freedom with rule-governedness of history under the topic of the genetic laws and social rules, and offers a precise picture of this relationship.In this paper, special mention has been made of the social limitations in exercising freedom, such as moral legitimacy, objectivity, and internalization. Furthermore, a discussion has been raised on the ways an individual affects the society and history. In thisconnection, two courses of change in "ideals and goals" and "action and its consequences" have been dealt with, too.
  • Sayyid Ziauddin Mir Muhammadi Page 141
    Philosophical studies of history are divided into two branches: 'theoretical or substantive philosophy of history' and 'analytical or critical philosophy of history'. The theoretical philosophy of history is a model of philosophy of realities in which the general meaning andtrend of history is studied.The present paper deals with a critical review of Toynbee's view of history. He regards the unit of civilization as the real arena for historical researches or the rational sphere for historical studies. Empirical and inductive approach applied by Toynbee as an essentialmethod in historical study of civilizations is taken to be among the principles and bases governing his theoretical philosophy of history. His model of challenge and response to such challenge is the criterion for taking history as a rule-governed phenomenon, and it is regarded as the origin and the reason for the rise and decline of civilizations.For Toynbee, a civilization ends in establishing a universal religion and all human history or the whole process of emergence of a civilization leads to creative divine justice. For him, Christianity is the final goal of human history and the ultimate goodness for humankind.