فهرست مطالب

نشریه زن در توسعه و سیاست
سال هفتم شماره 1 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • زهرا پیشگاهی فرد، مژگان دستوری، سودابه ابراهیمی صفحه 7
    چکیده: احزاب به عنوان یک نهاد مدنی در جامعه وظیفه ی سهیم کردن افراد در قدرت سیاسی کشور را بر عهده دارند، بنابراین می توانند در سلامت سیستم توزیع قدرت و جلوگیری از انحصار قدرت در دست گروه یا قشر خاص و در نهایت اصلاح ساختار حکومتی و اداره ی کشور بسیار مهم باشند. در این پژوهش میزان مشارکت سیاسی زنان در سطوح مختلف ارکان حزبی کشور را مطالعه می کنیم که با استفاده از نظریه های بکرک و بارتز در خصوص شیوه ی اعمال قدرت سیاسی فاعلان قدرت بر مفعولان قدرت انجام شده است. طبق این تئوری، اعمال قدرت در بعضی از سازمان های سیاسی به صورت تصمیم گیری پنهان و از طریق آرایش صحنه توسط فاعلان قدرت (مردان) بر مفعولان قدرت (زنان) است. طبق این دیدگاه، فاعلان قدرت، منافع (خواست ها) مفعولان قدرت را در نظر نمی گیرند، بنابراین خواسته های مفعولان قدرت اصولا در نظام سیاسی مطرح نمی شود و هنگامی که خواسته های زنان اهمیتی ندارد پس مشارکت زنان در سطوح عالی حزب نمود پیدا نمی کند. روش تحقیق، توصیفی است و اطلاعات از مطالعه ی منابع اسنادی گردآوری شده-اند. به این ترتیب که از هر جناح 5 نمونه انتخاب می شوند که هم از احزاب سیاسی باسابقه و هم از احزاب جدید باشند. با توجه به یافته های تحقیق مشخص می شود که میزان مشارکت سیاسی زنان در بخش های مختلف حزبی، به خصوص سطوح عالی احزاب (شورای مرکزی کمیته های کلیدی)، به شدت پایین است و بیشتر در نقش های ستادی و خدماتی فعالیت می کنند.
    کلیدواژگان: احزاب سیاسی، مشارکت سیاسی زنان، جناح چپ، جناح راست، قدرت سیاسی
  • مریم حسینی صفحه 29
    ادبیات عرفانی حوزه ای وسیع و گسترده از رمزپردازی را پیش چشم خواننده ی رمزجو می گشاید. خاصیت رمز، دوسوگرایی آن است. رمزهای عرفانی از دو ساحت متقابل آسمانی و زمینی برخوردار هستند. واژه ی زن در ادب فارسی از کلمه هایی است که دست مایه ی رمزپردازی و سمبولیسم قرار گرفته است. مقاله ی حاضر تلاش می کند تا وجوه مختلف این سمبولیسم را مطالعه کند. میدان این مطالعه، شعر و نثر عرفانی است. از مجموعه ی شعر عرفانی، اشعار مولانا جلال الدین را در دیوان و مثنوی مطالعه کرده ایم. جز او از آثار سنایی غزنوی و عطار هم سود جسته ایم. در حوزه ی نثر عرفانی کتاب تذکره الاولیاء و صفه الصفوه را مطالعه نموده ایم، اما به مناسبت از کتاب هایی چون کشف الحقایق نسفی هم سود برده ایم. روش تحقیق، تحلیل محتوا است. در این راستا آثار عرفانی را مطالعه و از آن ها نمونه برداری کرده ایم. در پایان، مقایسه ای تحلیلی بین ادب عرفانی فارسی و عربی و شعر ابن عربی و نگاه او نسبت به زن انجام شد و نیز بعضی از جلوه های واژه ی زن را با مفهوم آنیما در روان شناسی یونگ تطبیق دادیم. نتیجه ی این مطالعه نشان می-دهد که در رمزپردازی واژه ی زن در ادبیات فارسی و سمبولیسم استفاده از این واژه فاصله ای بسیار، از ملکوت تا ملک و از عرش تا فرش، وجود دارد. نمادپردازی این واژه گاهی نمایشی ابلیس وار از زن ارایه می دهد و او را سرمنشا گناه و خطا می داند که بشریت تحت تسلط بدخویی های اوست. از سوی دیگر، نمادپردازی الهی این واژه آن را تا حد توحید و یکی شدن با خداوند بالا می برد. زن، نمونه ی تجلی حق و در شکل عروس های شعری یا مادر طبیعت و جهان ظاهر می شود. این سمبول دوم زیباترین تصویرهای ممکن را از زن ارایه می دهد. درست برخلاف تصویر پیشین زن که گمراه کننده و مضل است، در این جا زنانی در سیمای دختر ترسا و لیلی، هادی و راهنمای سالک به سوی حقیقت حق می شوند.
    کلیدواژگان: ادبیات عرفانی، رمزپردازی، زن، نفس
  • عزت ملاابراهیمی، نوید پیری صفحه 47
    بسیاری از شاعران در اشعار خود به نوعی به مقوله ی زن پرداخته یا به آن اشاره ای داشته اند. طرز تلقی و نوع دیدگاه آنان به زن متاثر از دیدگاه عام حاکم بر جامعه و نیز تجربه های شخصی شاعر است. معروف عبدالغنی رصافی تقریبا تمام جوانب مشکلات اجتماعی زن را مطالعه کرده است. هرچند او به این مشکلات واقف بوده و تلاشی فراوان داشته تا زن را از قید و بندهای حاکم برهاند، اما محدودیت ها مانع می شد تا پا را از حصار گفتمان جامعه فراتر نهد. در ورای اشعار او روحی بزرگ قرار دارد که مقوی آن اسلام است. این دسته اشعار به طور عمده از احساسات و عواطف شاعر نسبت به زنان سرچشمه می گیرد. طبق اشعار، رصافی مسلمانی است که گاهی تحت تاثیر فرهنگ ساختگی غرب دست خوش انحرافاتی جزیی می شود اما در نهایت به فرهنگ غالب و ریشه دار اسلامی برمی گردد.
    کلیدواژگان: رصافی، زن، تعلیم و تربیت، حجاب، ازدواج، اسلام
  • صبا واصفی، حسن ذوالفقاری صفحه 67
    ادبیات داستانی یکی از پایگاه هایی است که در آن کلیشه های جنسیتی بازتولید می شود و همانند سایر عرصه های علمی، پیوسته چهره ای تکراری از زنان ترسیم می کند. بر این اساس، مقاله ی حاضر در پی مطالعه ی این نکته است که چگونه متون ادبی تمایزات جنسی در یک فرهنگ را بازتاب می دهد و چگونه به بازنمایی تقسیم بندی جنسیتی می پردازد. این نابرابری ها درآثار برگزیده ی دولت آبادی به چه شکل و در چه قالبی نمایش داده می شود. روش به کار رفته در این پژوهش تحلیل محتوا است. حاصل مطالعه ها چنان می نماید که در داستان های هجرت سلیمان، باشبیرو، جای خالی سلوچ و کلیدر، خشونت نقشی اساسی دارد که با منشاهای متفاوت و در قالب های گوناگون (آشکار و پنهان) ظاهر می شود و زنان را مغلوب می سازد.
    کلیدواژگان: زن، خشونت، مردسالاری، دولت آبادی
  • علیرضا افشانی، عباس عسکری ندوشن، سمیه فاضل نجف آبادی صفحه 87
    در سالیان اخیر، تغییراتی مهم در تدوین کتاب های درسی صورت پذیرفته و محتوای آن ها بازنگری شده است. تحقیق حاضر، شیوه ی بازتولید نقش های جنسیتی در محتوای کتاب های فارسی دوره ی دبستان را مطالعه می کند. به همین منظور، محتوای کتاب ها در چهار مؤلفه ی تصاویر، خویشاوندان، والدین و نقش های شغلی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا مطالعه شده است. یافته ها نشان می دهد که تصاویر جنس مذکر به وضوح بیشتر از تصاویر جنس مؤنث است. زنان بیشتر در نقش های کودکی و نوجوانی و مردان عمدتا در نقش های بزرگ سالی به تصویر کشیده شده اند. هم چنین، خویشاوندان مذکر به نحوی چشم گیر بیش از خویشاوندان مؤنث منعکس شده اند. اگرچه در سالیان اخیر تعداد و تنوع مشاغل معرفی شده بیشتر شده، ولی نسبت مشاغل زنانه کمتر و نسبت مشاغل مردانه بیشتر شده است. بر اساس نتایج، انتساب نقش خانه داری به زنان کاهش و ترسیم زنان در نقش های حرفه ای و تخصصی افزایش یافته است. بر خلاف سایر موارد، در معرفی والدین، انعکاس نقش های جنسیتی زنان بیش از مردان بود.
    کلیدواژگان: هویت جنسی، بازتولید ارزش ها، کتاب فارسی، تحلیل محتوا، نقش شغلی
  • ابوالقاسم دادور، الناز حدیدی صفحه 109
    تبادل فرهنگی- هنری و تاثیرات آن به خصوص در زمینه ی پوشاک زنان در بحرانی ترین برهه ی تاریخی، یعنی زمان شکل گیری سلسله ی اشکانیان پس از حمله و ورود بیگانگانی چون اسکندر و یونانیان در قلمرو امپراتوری بزرگ هخامنشیان، و مطالعه ی علت تحولات رخ داده در نوع البسه زنان در طول تاریخ اشکانیان هدف اصلی مقاله ی حاضر است. اشاعه ی سبک هلنیسم در شرق و به ویژه در ایران موجب تحولات بسیاری در زمینه های مختلفی چون اقتصاد، مذهب، فرهنگ، هنر و... شد و درک این مطلب که میزان نفود فرهنگ جدید در تمدن کهن ایرانی تا چه حد بوده است از اهمیتی ویژه برخوردار است. بنابراین در این پژوهش سعی شده است انواع تن پوش زنان در هر دو تمدن ایران و یونان مطالعه و پس از تشریح جزییات پوشاک آن ها، شباهت ها و تفاوت ها با یکدیگر مقایسه و میزان تاثیر و تاثر متقابل دو تمدن در این زمینه تجزیه و تحلیل شود. روش کار در تحقیق، اسنادی است و نتیجه های به دست آمده نشان می دهند که فرهنگ پوشش ایرانیان و یونانیان، به علت رخداد جنگ های متعدد میان دو تمدن و نفوذ عوامل متقابل در سبک هنری هر یک از آن ها، دارای روابطی معنادار و عمیق بوده است و در زمینه ی نوع دوخت و تزیینات لباس به طور کاملا متاثر از یکدیگرند.
    کلیدواژگان: هنر، پوشاک، بانوان، اشکانیان، یونانیان، هلنیسم
  • محمدرضا مریدی، معصومه تقی زادگان صفحه 129
    هدف مقاله حاضر مطالعه ی تفاوت های نقاشی های زنان و مردان، بدون محدود شدن به پیش فرض های هنر زنانه و هنر مردانه است. به همین دلیل ابتدا به جریان پیدایش دوگانگی هنر زنانه و مردانه در طول قرن هجدهم و نوزدهم می پردازیم. سپس گونه های مختلف نقاشی زنان، نقاشی زنانه و نقاشی فمینیستی را از یکدیگر متمایز می کنیم تا برنامه ای عملی برای مطالعه ی نقاشی زنان تدوین شود. در نهایت سعی می کنیم با ارایه ی یک مدل نظری تفاوت میان شگردهای بصری، سبک هنری، فضای رنگی و... را در نقاشی زنان و مردان نشان دهیم. جامعه ی آماری شامل 2525 تابلو و جامعه ی نمونه شامل 370 تابلو نقاشی می باشد که در سه ماه اول سال 1387 در 60 نگارخانه ی فعال تهران به نمایش درآمده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که نقاشی زنان به لحاظ شگردهای بصری، روشن تر، منظم تر، شفاف تر و پرتزیین تر از نقاشی های مردان است. هم چنین به لحاظ سبکی، سمبولیستی تر و دکوراتیو تر هستند.
    کلیدواژگان: نقاشی زنان، نقاشی زنانه، نقاشی فمینیستی، نقاشی ایران
|
  • Page 7
    Parties, as civil institutions distribute political power among individuals in society, and play an important role in preventing the monopoly of power by a particular group. They are also significant in modifying the governmental construction and administration of society. As a framework, this study has utilized theories of Bacharch and Bartez regarding the mode of exercising political power and authority by subjects of power on the objects of power. According to these theories, some political organizations exercise power latently through arrangement of stage by subjects of power (men) rather than the objects of power (women). Thereby subjects of power ignore the benefit of objects of power and their demands are excluded from political system. Since women's demands have no importance, they are excluded from privileged levels of a party.The research method used in this study is descriptive – documental and information is gathered through study of documentary Resources. According to this study, women's participation in high ranking positions of parties is slight and they mainly act as staff members.
  • Page 29
    Mystical literature provides a vast field of symbolism for the knowledgeable reader. Symbol has a bilinear quality. Mystical symbols are bilaterally both heavenly and earthly. The term "woman" has been studied symbolically in Persian literature.The present article is an attempt to discuss different aspects of this symbolism. The field of this study is mystical prose and poetry. From the category of mystical poetry, poetry of Maulana Jalaleddin from his poetry collection and Mathnavi are studied; also works of Sanai Ghaznavi and Attar are consulted. From the category of mystical prose, two books, Tadhkerat al-Owlya and Sefat al-saffa are studied. Also whenever needed some books such as Nasafi’s Kashf al-Haghayegh are consulted. The research methodology used in this research is contextual analysis and to this end, sample taking and studies have been conducted on mystical works. Finally, an analytical comparison between Persian and Arabic mystical literature is carried out and Ibn Arabi's poetry and his point of view towards woman is examined. furthermore, in this study some aspects of the term "woman" are compared to the concept of Anima in Jung psychology. The results of this field study show that there is a great gap between the two symbolic meanings of the term "woman" in Persian literature. Symbolism of this word sometimes depicts a satanic quality of woman, and considers her as the source of sin and error; thus the human being is under the control of her malicious wills. Contrary, from the other point of view the term is divinely depicted, thus woman is raised to the state of unification and oneness with God. The woman reflects god and appears in forms of poetical brides or the mother of nature and world. The latter symbolism is the most beautiful image depicted of woman. In contrast to the former image that depicts woman as straying and deviating, in the latter, woman is represented in the form of Daughter of the Christian (referring to Mantigh ia- Tair of Attar) and Leili, as the guide of wayfarer toward God. Key words: Mystical Literature, Symbolism, Woman, Soul
  • Page 47
    Many poets have somewhat dealt with the concept of feminity in their poems, and some only have alluded to it. Their attitude and their viewpoint towards woman is influenced by the popular viewpoint dominating their society as well as their own personal experiences. Marouf Abdolqani Rasafi discussed nearly all aspects of women's social problems. He was aware of such problems and tried his best to liberate the female gender from the dominant restrictions, but the restrictions hindered him in moving away from society's discourse. In his poems lies a great soul which is reinforced by Islam. This type of poem is mainly based on the feelings and sympathy that are bestowed upon the poet's soul. According to Rasafi poems, he is a Muslim who under the influence of western culture deviates from Islamic culture but ultimately returns to the dominant and deeply rooted Islamic culture. This reminds the famous proverb: Such is the tree, such is the fruit.
  • Page 67
    Fable literature is one of the bases in which sexual stereotypes are reproduced. Like all other scientific fields, it continuously delineates a repetitive image of women. Therefore, this article aims to study how literary texts reflect sexual discrimination in a specific culture and how they deal with reproduction of sexual division; specially how these injustices are drawn in Mr. Dolatabadi's selected works.The Results of the research shows that in Hejrate solyman, Bashobeyro,Jaye khaliye soloch, kalidar story books, harshness plays the main role and appears with various origins and in different forms (clear and hidden) and thus overcomes and defeats women. The method used in this research is content analysis.
  • Page 87
    The purpose of this article is to investigate the differences between men and women’s painting regardless of being limited to presuppositions about masculine and feminine art. Therefore, first the appearance of differences between men and women art during the eighteenth and nineteenth century is considered. Having done that, various types of women’s painting, Feminine painting and feminism painting are compared. Finally, by presenting a theoretical model, the article delineates the differences between visual technique, artistic style, and coloration in men’s and women’s painting. The statistic universe contains 2525 painting and the sample universe contains 370 painting which are presented in 60active gallery in Tehran in the first quarter of 1387. It is concluded that regarding visual technique, women’s painting is brighter, more ordered, clearer and more decorative than that of the men’s painting. They are also more symbolic and decorative from the point of style.
  • Page 109
    This article is aimed at investigating the Cultural-artistic exchange and its influence on female costumes in the most critical part of the history; that is during the formation of the Parthian Kingdom in the great Achaemenid’s realm after the invasion of foreigners such as Alexandra and the Greek. This paper also examines the causes that have lead to transformations in the type of woman's clothing during the Parthian history. The dissemination of Hellenism in East especially Iran led to great changes in various fields such as economics, religion, culture, art and etc. Therefore it is significant to understand the extent to which the new culture has penetrated into the ancient Persian civilization. In this article different types of women's clothing are analyzed in Iranian and Greek civilization. The details of each piece of clothing are delineated and the similarities and differences are compared and contrasted. The article also analyzes the extent to which the two civilizations have mutually influenced each other. The method of research is documental analysis and the results reveal that the culture of Iranian and Greek clothing have significant and deeply rooted relationship with each other which is mainly due to various wars between the two civilizations and the influence of counter factors in artistic style of each civilization thus the type of tailoring and styles of ornament are mutually influenced by each other.
  • Page 129
    The purpose of this article is to investigate the differences between men and women’s painting regardless of being limited to presuppositions about masculine and feminine art. Therefore, first the appearance of differences between men and women art during the eighteenth and nineteenth century is considered. Having done that, various types of women’s painting, Feminine painting and feminism painting are compared. Finally, by presenting a theoretical model, the article delineates the differences between visual technique, artistic style, and coloration in men’s and women’s painting. The statistic universe contains 2525 painting and the sample universe contains 370 painting which are presented in 60active gallery in Tehran in the first quarter of 1387. It is concluded that regarding visual technique, women’s painting is brighter, more ordered, clearer and more decorative than that of the men’s painting. They are also more symbolic and decorative from the point of style.