فهرست مطالب

روان شناسی و دین - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، بهار 1390)

فصلنامه روان شناسی و دین
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، بهار 1390)

  • 134 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/05/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسن بنی اسدی، حسین رشیدی نژاد صفحه 5
    پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی های افراد خودشکوفا در سرداران شهید استان کرمان تدوین شده و بدین منظور 75 زندگی نامه این سرداران با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسیشده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که 8/65٪ از سرداران شهید، فرا انگیزش های مزلو را دارند که بیشترینفرا انگیزش (6/87) مربوط به حقیقت و نیکویی و کمترین آن 24٪ مربوط به فراانگیزش یگانگی است. همچنین 7/63٪ از سرداران شهیدویژگی های افراد خود شکوفا را داشته که بیشترین آن 100٪ مربوط به تجربه های اوج و عارفانهو کمترین آن مربوط به ویژگی مقاومت در برابر فرهنگ مسلط 32٪است. همچنین ضریب همبستگی بین فرا انگیزش ها و ویژگی های افراد خود شکوفا 9/68٪است.
    کلیدواژگان: فرانگیزش ها، افراد خودشکوفا، سرداران شهید
  • هاجر طیبی، بهرامعلی قنبری هاشم آبادی صفحه 23
    هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی گروه درمانییک پارچه توحیدی با درمان شناختی رفتاری در کاهش فشار روانی همسران جانبازان اختلال استرس پس از ضربه است. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری است. جامعه آماری، همسران جانبازان اختلال استرس پس از ضربه، مشهد بوده اند که با روش نمونه گیری در دسترس 24 آزمودنی انتخاب شده و به صورتتصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، گمارده شده اند. دوگروه آزمایش، در ده جلسه دو ساعته، گروه درمانییک پارچه توحیدی و شناختی رفتاری را دریافت کرده اند، درحالی که گروه کنترل، درمانی دریافت نکرده است. آزمودنی ها در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با پرسش نامهDASS-21مورد سنجش قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، نشان می دهد که گروه درمانی یک پارچه توحیدی و گروه درمانی شناختی رفتاری، اثربخشی معناداری در کاهش فشار روانی داشته اند. همچنین نتایج نشان می دهد که بین دو گروهدرمانی یک پارچه توحیدی و شناختی رفتاری در کاهش فشارروانی همسران جانبازان اختلال استرس پس از ضربه، تفاوت معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: گروه درمانی یک پارچه توحیدی، گروه درمانی شناختی رفتاری، فشار روانی، همسران جانبازان اختلال استرس پس از ضربه
  • فاطمه آقاعلی، طیبه زندی پور، محمدرضا احمدی صفحه 37
    پژوهش حاضر درصدد بررسی تاثیر مشاوره گروهی شناختی رفتاری با تاکید بر اندیشه های معنوی در افزایش معنویت و سلامت روان بیماران ام اس استان قم با استفاده از روش تجربی است. جامعه آماری این پژوهش، تمام مردان و زنان مبتلابه ام اس استان قم از نوع عود و بهبود 18-35 سال استان قم است که فاقد اختلال روان شناختی بوده و بالاتر از دیپلم هستند. برای انتخاب نمونه با حجم چهل نفر(بیست نفر گروه آزمایش و بیست نفر گروه کنترل) از مجموع 418 بیمار ام.اس استان قم و از شیوه نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. آزمودنی ها قبل از ورود به جلسات به مقیاس های سلامت روان مختص بیماران ام اس، مقیاس سنجش معنویت روزانه پاسخ داده اند. نتایج آزمون نشان می دهد که همبستگی معناداری بین شرکت در جلسات مشاوره گروهی شناختی رفتاری با تاکید بر اندیشه های معنوی و افزایش معنویت و افزایش سلامت روان، وجود دارد و می توان بیش بینی کرد که شرکت در جلسات مشاوره گروهی شناختی-رفتاری با تاکید بر اندیشه های معنوی، در افزایش سلامت روان و میزان معنویت بیماران تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: مشاوره گروهی، شناختی رفتاری، مشاوره با رویکرد معنویت، سلامت روان، بیماری ام اس
  • ناصر آقابابایی، نیما قربانی، محمدرضا خدابخش صفحه 55
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه «آستانه گذری» با فرآیند های هشیاری که در فعالیت های لوب پیشانی، ریشه دارند، و با توجه به نقش جنسیت انجام گرفته است. بدین منظور 266 دانشجو علاوه بر مقیاس «آستانه گذری» به پرسشنامه های فرایندهای خودشناختی، شامل بهوشیاری، خودشناسی انسجامی و خودمهارگری پاسخ داده اند. تحلیل داده ها نشان می دهد که زنان در «آستانه گذری» نمره های بالاتری دارند. همچنین ارتباط فرایندهای خودشناختی با هم مثبت و قوی بوده، اما نمره های آزمودنی ها در مقیاس «آستانه گذری» با فرایندهای خودشناختی، رابطه منفی دارد. بر پایه این یافته ها «آستانه گذری» به عنوان گونه ای از هشیاری که در ناحیه گیجگاهی ریشه دارد، با فرایندهای خودشناختی به عنوان هشیاری های مرتبط با ناحیه پیشانی، رابطه تقابلی دارند. بالاتر بودن نمره زنان در «آستانه گذری»، توجیهی برای بالاتر بودن گرایش های معنوی آنان است.
    کلیدواژگان: هشیاری، آستانه گذری، فرایندهای خودشناختی، روان شناسی دین، جنسیت
  • فائزه دیوبند، مهربان پارسامهر صفحه 71
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین دین داری والدین با خشونت فرزندان پسر دبیرستانی انجام شده است. این پیمایش با استفاده از ابزار پرسش نامه روی 385 نفر از دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر یزد که با روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شده اند، صورت یافته است.
    همان طور که نتایج نشان داده است، بین دین داری والدین و خشونت فرزندان رابطه منفی و معناداری وجود داشته و هر چه دین داری والدین بالاتر رفته، خشونت فرزندان کاهش یافته است. میزان این همبستگی در مورد رابطه دین داری پدر با خشونت فرزند معنادارتر بوده است. بنابراین، تقویت باورهای دینی در والدین می تواند نقش مؤثری در کاهش رفتارهای انحرافی، چون خشونت ایفا کند.
    کلیدواژگان: دین داری، والدین، خشونت میان فردی، پسران نوجوان، یزد
  • محمد قمری صفحه 89
    هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه دین داری و حمایت اجتماعی دربین دانشجویان بوده است. روش تحقیق از نوعهمبستگی است. برای انجام تحقیق، هشتصد نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شده اند. برای اندازه گیری متغیر های تحقیق، از پرسش نامه های معبد گلزاری و حمایت اجتماعی واکس و همکارانش استفاده شده است.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمونZو T استفاده شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که بین دین داری و حمایت اجتماعی، رابطه معناداری وجود دارد. رابطه دین داری و حمایت اجتماعی در دانشجویان دختر و پسر متفاوت نیست. دانشجویان دختربیشتر از دانشجویان پسر دین دار هستند، اماتفاوت معناداری در حمایت اجتماعی آنان وجود ندارد. برخورداری از حمایت اجتماعی یکی از مؤلفه های بسیار مهم در بهداشت روانی افراد است. بنابراین با توجه به نتیجه تحقیق حاضر، تقویت روحیه دین داری دانشجویان و آشنایی کامل با آموزه های دینی می تواند در فراهم کردن حمایت اجتماعی برای آنها مؤثر باشد.
    کلیدواژگان: دین داری، حمایت اجتماعی، دانشجویان
  • سید رضا موسوی*، عطاءالله موحدی نیا صفحه 105

    هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین انجام فریضه نماز و سلامتعمومی دانشجویان است. در این پژوهش «سلامت کلی جسمانی، اضطراب، عملکرد اجتماعی و افسردگی» به عنوان ملاک های سلامت عمومی، بررسیشده، و متغیرهای رفتاری، شناختی و عاطفی (نگرش و احساس) دانشجویان نسبت به انجام فریضه نماز به عنوان متغیرهای میانجی مورد مطالعه قرار گرفته است. نمونه، شامل230 نفر از دانشجویان دانشگاه های شهر کرمان می باشد. این دانشجویان پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ) و پرسش نامه محقق ساخته نماز را تکمیل کرده اند. یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهد که بین نمرات دانشجویانیکه مقید به انجام فریضه نماز هستند و دانشجویانیکه مقید نیستند در مقیاس های پرسش نامه سلامت عمومی (بهجز اختلال در عملکرد اجتماعی) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین یافته های این مطالعه، نشان می دهد که بین علایم جسمانی و اضطراب و بی خوابی از یک طرف و بعد رفتاری انجام فریضه نماز، همبستگی معناداری وجود دارد. همین طور نتایج این تحقیق حاکی از همبستگی معناداری بین افسردگی و ابعاد شناختی، احساسی و رفتاری فریضه نماز است. p< 0.01)). همچنین بین دانشجویان پسر و دختر در مقیاس افسردگیو نیز در ابعاد سه گانه فریضه نماز، تفاوت معناداری مشاهده می شود.

    کلیدواژگان: فریضه نماز، سلامت روانی دانشجویان و سلامت جسمانی دانشجویان
  • صفحه 121
|
  • Hassan Baniasadi, Hussein Rashidinezhad Page 5
    The present research tries to investigate the distinguished characteristics of the individuals the martyred commanders of Kerman. 75 biographies of these commanders have been studied, and a content analysis is made. The research findings show that %65.8 of these commanders has the Maslow’s Meta transcendent motivations and most transcendent motivation (%87.6) has to do with truthfulness and benevolence and the least transcendent motivation (%24) has to do with uniqueness (individuality). Furthermore, %63.7 of the martyred commanders has exceptional characteristics most of which (%100) is related to resistance against dominant culture. The correlation coefficient between transcendent motivation and exptional characteristics is %68.9.
  • Hajartayyebi, Bahram Ali Qanbarihashimabadi Page 23
    The present research aims at comparing the effectiveness of utterly monotheistic group therapy and that of cognitive –behavioral group therapy in reducing the stress of the wives of the wounded soldiers who have post traumatic stress disorder. The research is semi-experimental, and constitutes pre-test, post-test, and follow –up procedures. The statistical population is the wives of the wounded soldiers from Mashhad who have post traumatic stress disorder. 24 subjects were selected by available sampling method and were randomly divided into two groups: experimental and control. The two groups were tested by a utterly monotheistic group therapy and cognitive – behavioral group therapy over ten two-hour sessions, while the control group received no therapy. The subjects were evaluated by a DASS – 21 questionnaire in the three stages: pre-test, post- test, and a one-month follow up. The research findings based on variance-analysis method and repeated measurements demonstrate the effectiveness of the utterly monotheistic group therapy and cognitive-behavioral group in reducing stress. Furthermore, the results show that there is no significant difference between utterly monotheistic group therapy and cognitive-behavioral group therapy in reducing the stress of the wives of the wounded soldiers suffering from post traumatic stress disorder.
  • Fatemehaqa Ali, Tayyibahzandipur, Mohammad Reza Ahmadi Page 37
    The present research tries through an experimental method to investigate the influence of cognitive – behavioral group counseling on increasing the spirituality and mental health of MS patients in Qom, with emphasis on spiritual thoughts. The statistical population is all MS patients – men and women, aged from 18 to 35, from Qom whose illness recurs regularly, who have no psychological disorders and whose level of proficiency is above diploma. Random sampling is used to select 40 MS patients from among 418 MS patients in Qom (20 for experimental group and 20 for control group). Before the session the subjects answered the test on mental health scales designed for MS patients and daily spirituality measurement scale. The test results show that there is a significant correlation between attending cognitive – behavioral group counseling sessions which emphasize on spiritual thoughts and increase in spirituality and mental health. It is anticipated that attending cognitive-behavioral group counseling sessions which emphasize on spiritual thoughts will contribute to increasing patients’ mental health and spirituality.
  • Naseraqababaii, Nimaqorbani, Mohammad Reza Khodabakhsh Page 55
    The present research aims at comparing "transliminality" and consciousness processes which are rooted in the activities of frontal lobe taking into account the gender role, as well. So, 266 university students filled out questionnaires of self-cognition processes which included consciousness, cohesive self-cognition, and self-control. Data analysis shows that women have higher scores on "transliminality". Furthermore, the relationship between self-cognition processes is positive and strong, but the relation of subjects’ scores on "transliminality" scale with self-cognition processes is negative. According to these findings, "transliminality" - a kind of consciousness rooted in temporal lobe - has a reciprocity relation with self-cognition processes - which are forms of consciousness related to frontal lobe. Women’s higher scores on "transliminality" are ascribed to their higher spiritual tendencies.
  • Faezahdivband, Mehrabanparsamehr Page 71
    The present research aims at investigating the relationship of parents’ religiosity with high school boys’ violence. In this survey a questionnaire was submitied to 385 high school students from Yazd who were selected through multi-stage cluster sampling and asked to fill out this questionnaire. The research findings show that there is a negative and significant relationship between the parents’ religiosity and their children’s violence, that is, the more religious the parents, the less violence. In the case of the degree of father’s religiosity, this correlation seems more significant. Therefore, promoting and strengthening parents’ religious beliefs can have an influential role in decreasing deviant behavior including violence.
  • Mohammad Ghamari Page 89
    The present research aims at identifying the relationship between religiosity and social support among university students. The research method is correlative. 800 students were selected through cluster sampling from among Azad Islamic university. Ma’badGolzari’s questionnaire and social support questionnaire of Alan Vaux et.al were used to assess the research variables. Pearson’s correlation coefficient, Z-test, and T-test were used to analyze the data. The research findings show that there is a significant relationship between religiosity and social support. The relationship between religiosity and social support in male student and in female students is the same. Female students are more religious than male students, but no significant difference is noticed in their social support. Enjoying the social support is one of the most important components of people’s mental health. According to the findings of the present research, promoting and strengthening students’ religiosity along with their full acquaintance with religious doctrines can contribute to promoting social support for them.
  • Seyyed Reza Musawi, Ataollahmovahhedinia Page 105

    The present research seeks to investigate the relationship between performance of ritual prayers and university students’ general health. In this research, “general physical health, anxiety, social function, and depression” as the criteria of general health are investigated; and students’ behavioral, cognitive and emotional (attitudes and feelings) variables in the performance of prayers as intervening variables are studied. In the research sample 230 students from Kerman universities were selected to fill out the questionnaire on general health and researcher – made questionnaire on prayers. The research findings show that on the scales of general health questionnaire (except for the disorder in social function) there is a significant difference between the scores of the students who perform prayers and the scores of those who do not perform prayers. Also, there is a significant correlation between physical symptoms, anxiety, and insomnia, on the one hand and the behavioral aspect of performance of prayers, on the other hand. These findings also show that there is a significant correlation between depression and cognitive, emotional, and behavioral aspects of prayers, (p<0.01). Furthermore, a significant difference is found between male students and female students on depression scale and in the aspects of the three obligatory prayers.