فهرست مطالب

روان شناسی و دین - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، تابستان 1390)

فصلنامه روان شناسی و دین
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، تابستان 1390)

  • 160 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید محمدرضا موسوی نسب، علی عسگری، عباسعلی شاملی صفحه 5
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی تحول محتوا و انگیزه دعا در کودکان و نوجوانان ایرانی، با رویکرد تحول شناختی و با روش مقطعی انجام شده است. 157 دانش آموز دختر و پسر 6 تا 17 ساله شهر قم به صورت خوشه ایانتخاب شده اند. داده های پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمه ساخت یافته گردآوری و توسط پنج کارشناس نمره گذاری شده است. پس از محاسبه ضرایب اعتبار درجه بندی داوران از طریق روش همبستگی درون طبقه ای و بررسی روایی از طریق تحلیل عاملی تاییدی، داده ها با روش تحلیل واریانس یک و چند راهه و تحلیل فراوانی بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش سن، سطح محتوا و انگیزه دعا نیز افزایش و دگرگونی می یابد. و نیز روند تحول محتوا و انگیزه دعا در کودکان دارای مراحل ذیل است: دعاهای فردی مادی سطح پایین، دعاهای مادی-اجتماعی محدود و اخلاقی-معنوی فردی، دعاهای اجتماعی گسترده برخاسته از اعتقاد به خداوند، دعاهای کمال جویانه دنیوی و روانی و دعاهای کمال جویانه معنوی و اخروی.
    کلیدواژگان: تحول، مرحله، دعا، انگیزه دعا، کودکی و نوجوانی
  • محمد کاویانی صفحه 27
    هدف این پژوهش فراهم ساختن زمینه ای برای کمی سازی و سنجش سبک زندگی اسلامی است. با مطالعه روشمند متون اسلامی و روان سنجی، پرسش نامه ای 135 سوالی تهیه شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه اصفهان و طلبه های حوزه علمیه قم در سطح کارشناسی بوده اند. سیصد نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و دو آزمون «سبک زندگی اسلامی (محقق ساخته)» و «جهت گیری مذهبی» روی آنها اجرا شده است. داده ها، با روش تحلیل عاملی، آلفای کرونباخ و تحلیل مانوا، تحلیل شده و نتایج نشان می دهد که آزمون سبک زندگی اسلامی از پایائی «786/.» بهره مند است. نتایج تحلیل عوامل نیز روائی و ساختار عاملی مناسبی را نشان می دهد. روائی هم زمان آن با آزمون جهت گیری مذهبی نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون (644/.)، به دست آمد این پژوهش نشان می دهد که سبک زندگی اسلامی قابل کمی شدن است و آزمون ساخته شده، ویژگی های روان سنجی لازم را دارد.
    کلیدواژگان: مقیاس، سنجش دینی، روان شناسی اسلامی، سبک زندگی اسلامی، جهت گیری مذهبی
  • ابوالفضل ابراهیمی، هادی بهرامی احسان صفحه 45
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه آخرت نگری با سلامت است. با توجه به هدف پژوهش، 259 نفر از طلاب حوزه علمیه قم و دانشجویان دانشگاه تهران انتخاب شده و دو مقیاس آخرت نگری و مقیاس چهار بعدی سنجش سلامت اجرا گردید. داده ها به کمک روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ضریب رگرسیون) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان می دهد که همبستگی مثبت و معناداری بین نمره کل مقیاس آخرت نگری با نمره کل مقیاس سلامت، و نیز بین نمره کل آخرت نگری با زیرمقیاس سلامت روان، وجود دارد. به نظر می رسد آخرت نگری به عنوان جهت گیری فرد در پذیرش زندگی پس از مرگ و تلاش برای فراهم سازی مقدمات برای این زندگی منطبق با دستورات الهی، در همین دنیا در تمام ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی پیامدهای مثبتی داشته و کارکرد های مطلوب تر این ابعاد را فراهم می سازد.
    کلیدواژگان: سلامت، سلامت روان، آخرت نگری و رویکرد چند وجهی
  • سید حسین علیانسب صفحه 63
    پژوهش حاضر با هدف مطالعه خاستگاه تصویر ذهنی از خدا انجام شده است. بدین منظور 342 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و طلبه های حوزه علمیه قم به روش نمونه برداری احتمالی تصادفی طبقه ای انتخاب شده و به پرسش نامه تصویر ذهنی از خدا پاسخ داده اند. داده هایی که از طریق پرسش نامه تصویر ذهنی از خدا به دست آمده و داده هایی، از جمله جنسیت، سن، تحصیلات (حوزوی یا دانشگاهی)، نوع رابطه با والدین و دیگر اعضای خانواده که بر حسب اظهارات خود آزمودنی به دست آمده است، با شاخص های آماری تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که تصویر ذهنی از خدا با عوامل یاد شده، همبستگی دارد و کیفیت این همبستگی، نشانه چند وجهی بودن تصویر ذهنی از خدا و خاستگاه آن است، زیرا همبستگی تصویر ذهنی از خدا با همه عوامل به یک شکل نبوده، بلکه به تناسب خرده مقیاس های تصویر ذهنی متغیر بوده است، به این دلیل که برخی از این عوامل در حالی که با یکی از خرده مقیاس های تصویر ذهنی همبستگی مثبت معنادار داشته با خرده مقیاس های دیگر، رابطه منفی یا غیر معنادار نشان داده است.
    کلیدواژگان: تصویر ذهنی از خدا، روابط موضوعی، تحصیلات، سن، جنسیت
  • علیرضا بخشایش صفحه 79
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی انجام شده است. بدین منظور از میان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان یزد در سال تحصیل 13891390، 305 نفر به صورت تصادفی و با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده و پرسش نامه های استاندارد توکل و عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل نموده اند. معدل دانش آموزان نیز شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شده است. طرح این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. داده ها با شاخص های آماری، چون همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس تحلیل شده اند. نتایج نشان می دهد که بین تمام مولفه های عزت نفس (خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و عمومی) و توکل بر خدا ارتباط معناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین رابطه مثبت معناداری بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس به دست آمده (01/0>p)، اما هیچ گونه رابطه معناداری بین پیشرفت تحصیلی و توکل بر خدا دیده نشده است. علاوه بر این، نتایج آزمون تحلیل واریانس تفاوت معناداری را بین میانگین نمره های توکل بر خدا و عزت نفس در دانش آموزان رشته های مختلف نشان نمی دهد.
    کلیدواژگان: توکل بر خدا، عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان مقطع متوسطه
  • عبدالله مفاخری، عبدالله معتمدی صفحه 99
    مقاله حاضر به بررسی مهارت های یادگیری خودتنظیمی1 بین سه گروه (حافظان قرآن مبتدیان و غیر حافظان) می پردازد. در این مطالعه که در چارچوب طرح پیمایشی است، تعداد 120 نفر نمونه (40 نفرحافظان قرآن، 40 نفر مبتدی و40 نفرغیرحافظ قرآن) در سه پایه تحصیلی راهنمایی دبیرستان و دانشگاهی به طور تصادفی انتخاب و مقاسیه شده اند. از آزمون یادگیری خودتنظیمی بوفارد برای اندازه گیری میزان مهارت های یادگیری افراد سه گروه استفاده شده و داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس وt مستقل، تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتایج این تحقیق، میزان مهارت های یادگیری خودتنظیمی در بین حافظان قرآن و غیر حافظان به طور معناداری متفاوت بوده است؛ یعنی حافظان قرآن در مهارت های یادگیری خودتنظیمی، عملکرد بهتری در مقایسه با غیرحافظان داشته اند. (05/0p<) ولی بین سن، تحصیلات و جنسیت در نمره یادگیری خودتنظیمی، تفاوت معناداری مشاهده نشده است. همچنین مشخص شده است که مهارت حفظ قرآن، سایر مهارت های غیر قرآنی را نیز افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: حافظان قرآن، یادگیری، خودتنظیمی
  • طلعت حسنی بافرانی، مسعود آذربایجانی صفحه 113
    تحقیق حاضر با هدف نقد و بررسی دیدگاه ویکتور فرانکل، یکی از روان شناسان کمال در موضوع شخصیت سالم به رشته تحریر درآمده است. فرانکل در معرفی انسان سالم ابتدا از دو ظرفیت روحانی و متعالی انسان، یعنی «توانایی از خود فاصله گرفتن» و «از خود فرارفتن» سخن گفته، سپس شاخصه های سلامت را به میزان فعلیت بخشیدن به این ظرفیت ها تبیین کرده است. ویژگی های انسان سالم از این دیدگاه، عبارت اند از: آزادی و اختیار، خودآگاهی و مسئولیت پذیری، ارزش مداری (خلاقیت، عشق، رنج)، معناجویی، یکتایی و بی همتایی و پاسخ گویی به ندای وجدان. نگارنده با روش تحقیق توصیفی-تحلیلی ضمن بررسی و نقد دیدگاه فوق، به مقایسه آن با دیدگاه قرآن پرداخته و به این نتایج دست یافته که دو دیدگاه در تعریف، گستره و هدف گذاری «سلامت» و ساختار انسان سالم، تفاوت داشته و مواردی چون عدم توجه کافی به مبدا و مقصد و ناتوانی در ارائه تعریفی جامع از مفاهیمی، چون خدا، جاودانگی، عمل و وجدان، از کاستی های نظریه فرانکل است.
    کلیدواژگان: فرانکل، انسان سالم، معناجویی، ندای وجدان
  • صفحه 145
|
  • Seyyed Mohammad Reza Mousawi Nasab, Ali Asgari, 'Abbas Ali Shameli Page 5
    The present paper aims at recognizing the prayer content and motives development among the Iranian youngsters and teenagers, using a transformological approach and a cross-sectional method. 157 school boys and girls, 6 to 17 years old, have been selected from Qom through cluster sampling. The research data have been gathered through clinical method and semi-structured solo interview and have been scored by five experts. Having calculated the validity coefficients of judge's grading through the interclass correlation method, and having analyzed the reliability through confirmatory factor analysis, the research data have been analyzed through one-way and multiple way variance analyses and frequency analysis. The research finding showed that with the increase in age, the content and motive levels of the prayer develop more. They also showed that the process of prayer content and motives development among youngsters has following stages: low-level material and personal prayers; limited social and material prayers, and moral-spiritual personal prayers; extended social prayers resulted from the belief in God; psychological, worldly, and idealistic prayers; spiritual, otherworldly and idealistic prayers.
    Keywords: development, prayer, the motive of prayer, youngster, teenager
  • Mohammad Kaavyani Page 27
    The present paper aims at preparing the ground for quantification and measurement of Islamic life style. A questionnaire with 135 items based on a systematic study of Islamic texts and psychometrics was designed. The statistical population is a group of MA students of Isfahan University and Qom Seminary. 300 students were selected and stratified random sampling was used and the students answered two tests, one on "Islamic life style (researcher–made) and another on "religious orientation". The data were analyzed by using factor analysis, Cronbach's Alpha, and MANOVA methods. The results show that the test on Islamic life style has the reliability of "0.786". The results of factors analysis also show the appropriate validity and factor structure. Its concurrent validity with religious orientation test has been calculated by Pearson's coefficient (0.644). The research findings show that Islamic life style can be quantified and that the researcher–made test has the necessary psychometric characteristics.
    Keywords: psychometrics, religious measurement, Islamic psychology, Islamic life style, religious orientation
  • Abolfazl Ebrahimi, Hadi Bahrami Ehsan Page 45
    The present paper aims at investigating the relationship between the afterlife scale and mental health. To do so, 259 students have been selected from Tehran University and the Seminary of Qom, and the afterlife scale and four-dimension scale of health measurement have been conducted. The data have been analyzed using descriptive statistics (frequency, mean, and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient test of significance, regression coefficient test). The research findings show that there is a positive and significant correlation between the total score of afterlife the hereafter scale and the total score of the health scale, and between the total score of afterlife scale and the sub-scale of the mental health. It seems that the idea of afterlife as the individual's religious orientation in accepting the afterlife and his attempt to make preparations for that life according to divine decrees, leads to consequences all in physical, mental, social, and spiritual dimensions in this world and provides the ground for more desirable functions of these dimensions.
    Keywords: health, mental health, afterlife, multi, dimensional approach
  • Seyyed Hussein Ulianasab Page 63
    The present paper aims at studying the origin of mental image of God. To do so, 342 students from Qom Islamic Azad University and the Seminary of Qom have been selected through stratified, random, probability sampling. They have answered a questionnaire on the mental image of God. The data gathered by this questionnaire and other data such as gender, age, education (university or seminary) and the kind of relationship with parents and other family members which have been gathered according to the statements of respondents themselves are analyzed by statistical indexes. The research findings show that the mental image of God correlates with aforementioned factors and the quality of this correlation indicates the multi-dimensionality of mental image of God and its origin, because the correlation between the mental image of God and all these factors is not the same; rather it varies according to the sub-scales of the mental image of God, because some of these factors, while having significant and positive correlation with one of the sub-scales of the mental image of God, has a negative or no significant correlation with other sub-scales.
    Keywords: the mental image of God, thematic relationships, education, age, gender
  • Ali Reza Bakhshayesh Page 79
    The present research tries to investigate the relationship between in God, self-esteem and academic achievement. To do so, 305 female students form a high school in Yazd were selected randomly through a cluster sampling. They answered Cooper Smith's standard questionnaires on confidence (tawkul) and self-esteem. The student's total grade of the students was the index of their academic achievement. The research is a descriptive–correlative one. The data were analyzed by such statistical indexes as Pearson's correlation and ANOVA. The research findings show that there is a significant relationship between all components of self-esteem (domestic, social, academic and general) and confidence in God (p<0.01). There is also a positive significant relationship between the academic achievement and confidence in God (p<0.01), but no significant relationship between academic achievement and confidence in God was noticed. Furthermore, the results of ANOVA test show no significant difference between the average scores of confidence in God and self-esteem among the students who took part in different courses.
    Keywords: confidence in God, self, esteem, academic achievement, high school students
  • 'Abdullah Mafakheri, 'Abdullah Mutamedi Page 99
    The present paper investigates the self-regulatory learning skills among three groups (those who know the Quran by heart, beginners, and those who don’t know the Quran by heart). The research method is carried out in the framework of survey design and a sample including 120 students (40 students who know the Quran by heart, 40 beginners, and 40 students who don’t know the Quran by heart) have been selected randomly and compared. These students were from three different educational levels (secondary school, high school, and university). Bofard's self-regulatory learning test has been used to measure the rate of learning skills of individuals in these three groups and data have been analyzed by variance analysis test and independent t-test. The research findings show that the rate of self-regulatory learning skills is significantly different between those who know the Quran by heart and those who dont, that is, those who know the Quran by heart have show better functions in self-regulatory learning skills in comparison with those who dont know the Quran by heart(p<0.05). However, there is no significant difference between age, education, and gender in the score of self-regulatory learning. Furthermore, these findings show that the skill of the Quran memorization improves other non-Quranic skills, as well.
    Keywords: those who know the Quran by heart, learning, self, regulation
  • Talat Hassani Bafrani, Masood Azarbaijani Page 113
    The present paper tries to criticize and analyze the Viktor Frankl's standpoint on healthy personality. In defining the healthy person, he has first discussed man's two spiritual and transcendental capabilities, that is, "the ability to distance from the self" and" the ability to transcend the self"(self-transcendence), and then has expounded the indexes of the health as dependent on the extent of the realization of these capacities. According to this standpoint, the healthy man's characteristics are as follows: freedom and will, self-consciousness and responsibility, attitudinal value (creativity, love, and suffering), search for meaning (will to meaning), oneness and uniqueness, and responding to the call of the conscience. Having criticized and analyzed the above standpoint using a descriptive-analytical method, the researcher has compared it with the standpoint of the Quran and has concluded that these two standpoints are different regarding the definition, scope, and adjectives set for the "health" and the structure of a healthy person, and that instances such as inadequate attention to the origin and the end and inability to provide a comprehensive definition of such concepts as God, eternity, action, and conscience can be said to be the disadvantages of Frankl's theory.
    Keywords: Frankl, healthy person, search for meaning, the call of conscience