فهرست مطالب

راهبرد فرهنگ - پیاپی 36 (زمستان 1395)

فصلنامه راهبرد فرهنگ
پیاپی 36 (زمستان 1395)

  • 164 صفحه، بهای روی جلد: 80,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/12/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عبدالحسین خسروپناه، صالحه یزدانی فر* صفحات 7-41
    با پررنگ تر شدن بعد اجتماعی زندگی انسان ها و تنوع و تکثر سیستم های مختلف اجتماعی، طرح ریزی و سیاست گذاری برای جوامع بشری به مرور پیچیده تر می شود. کلان نگری، جامع نگری و فرآیندگرا بودن تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها، از شروط اصلی موفقیت سیستم های مدیریتی می باشد. فقه شیعی نیز به عنوان یک سیستم مدیریتی کارآمد که ناظر بر تمامی شئون زندگی فردی و اجتماعی انسان هاست، از این قاعده مستثنی نیست. رویکرد سیستمی در وضع احکام و مقرارت فقهی بدان معناست که باید «تکالیف سایر مکلفین» و «سایر تکالیف مکلفین» در منظومه احکام فقهی تواما مدنظر قرار گیرد. همچنین لازم است که فرآیند تبدیل «باور»ها به «باید»ها به درستی ترسیم شود تا احکام فقهی نامتناسب با اهداف و مبانی فقهی و اغراض شارع نباشد. برای این منظور باید ابتدا اهداف و مبانی به دقت در فلسفه فقه مورد مطالعه قرار گیرد، سپس دکترین ها و سیاست های کلی شارع به درستی کشف و حوزه عملکرد هر یک تعیین گردد و در نهایت با ارائه ساختار مناسب و نظام مند کردن قواعد و دکترین ها و تعیین جایگاه آنها در هر حوزه، تصمیم گیری و سیاست گذاری برمبنای آن صورت پذیرد. در این نوشتار، پنج راهکار برای کشف دکترین های شریعت ارائه و در نهایت، برخی سازوکارهای فقه برای تعادل سیستم و حفظ نظام معرفی شده است.
    کلیدواژگان: فقه، تفکر سیستمی، دکترین، مدیریت، سیاست گذاری، طرح ریزی
  • حسین علی سعدی* صفحات 43-60
    نظام سازی به معنای اکتشاف الگوواره های اداره دانش بنیان یک جامعه، می تواند ابتناء خود را بر مبانی دانش های مختلفی قرار دهد. سخن از نظام سازی فقهی به معنای دخیل نمودن حداکثری دانش فقه در لایه های مختلف تکون یک جامعه نیست بلکه به معنای ابتناء جامعه سازی بر شریعت اسلامی است که پس از انقلاب اسلامی ایران و معطوف شدن امیدهای بسیار به درانداختن تمدنی نوین مبتنی بر معارف الهی، ضرورتی دو چندان یافته است. با توجه به اینکه علم فقه به مثابه اصلی ترین دانش دینی، موضوع خود را فعل مکلف قرار داده و تلقی متولیان این دانش از مکلف، مکلفین فردی بوده است، افق جدیدی که این مقاله در پی تحقق آن است، ترسیم سازوکار تحلیل فعل مکلف غیرفردی و انگاره های حجیت افعال آن در عرصه های کلان حکومت است. لذا نوآوری حاضر در این نوشتار را می توان مرتبط با تمام علومی دانست که به نحوی در حوزه حکمرانی و اداره جوامع انسانی نقش آفرین هستند. روشی که در این مقاله در جهت تبیین مسئله فوق الذکر اتخاذ شده است، رویکرد فقه النظریات آیت الله سیدمحمدباقر صدر می باشد.
    کلیدواژگان: فقه، نظام سازی، حجیت، فقه حکومتی، سیاست گذاری
  • سیدمحمدمهدی میرباقری، یحیی عبدالهی*، حسن نوروزی صفحات 61-86
    شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) را می توان مبدع رویکرد جدیدی در تفقه دانست که در صدد استنباط «نظامات اجتماعی» از منابع دینی است. در این نگاه، مسائل و موضوعات فقهی، به صورت موضوعات از هم منفصل مطالعه نمی شود آن چنان که در فقه موجود رایج است بلکه «نظام»، یک کل به هم پیوسته‏ای است که موضوعات آن، به یک شبکه یکپارچه تبدیل شده‏اند. استنباط «نظام» به عنوان یک «مجموعه» و «کل»، غیر از استنباط حکم تک تک «عناصر» آن از طریق احکام «موضوعات کلی» است که نیازمند باب جدیدی از تفقه می باشد.
    این مقاله در بخش اول به تقریر نظریه شهید صدر(ره) در باب فقه نظامات می پردازد و سعی می کند جوانب اصلی نظریه ایشان را بررسی کند. در بخش دوم مقاله، با تمرکز بر ویژگی های «فقه نظامات»، تفاوت آن با «فقه موجود» از زوایای مختلف بررسی شده است؛ مبتنی بر فقه نظامات، سنخ دیگری از تکالیف متصور است که از جهاتی چند با «حکم» در فقه فردی تفاوت دارد؛ این نوع از تکلیف، از حیث «موضوع»، «مکلف»، «سنخ تکلیف»، «عقاب و ثواب» و «روش استنباط» از احکام رایج فقهی ممتاز می گردد.
    کلیدواژگان: شهید صدر(ره)، فقه نظامات، مکتب، مجموعه نگری، تکلیف
  • ابوالقاسم علیدوست، احمد رهدار* صفحات 87-112
    مکتب فقهی اصفهان که ابتدا توسط عالمان مهاجر جبل عامل تاسیس و سپس با همراهی عالمان ایرانی و مقارن با تاسیس دولت صفوی به کار خود ادامه داد، یکی از موفق ترین و کارآمدترین مکاتب فقهی شیعه بوده است. در این مکتب، دو گرایش کلان اصولی و اخباری وجود دارد که هر کدام، ضمن داشتن برخی اشتراکات، تعامل ویژه ای با حوزه سیاست داشته اند. بی شک، تجربه ورود آشکار و حداکثری فقه در هسته قدرت سیاسی در این دوره، سرمایه ای مهم برای نظام های سیاسی دینی در آینده ایران اسلامی حتی دوره جمهوری اسلامی بوده است و همین مسئله است که بر اهمیت و ضرورت فقه سیاسی در عصر صفوی می افزاید. وضعیت ویژه شیعیان در این دوره (که برای نخستین بار در تاریخ اسلام از حاشیه به هسته قدرت سیاسی دعوت شده بودند)، تقابل ایران با امپراطوری عثمانی و نهایتا دیپلماسی ویژه ایران با دنیای اروپا، سه موضوع سیاسی اساسی و مورد تامل مکتب اصفهان بوده است که به ضمیمه تحولات درونی فقه شیعه، موضوع پژوهش حاضر است که در آن تلاش شده تا با رویکرد معرفت شناسی درجه دوم که مقتضی گزارش از بیرون و خارج قضایا می باشد، مناسبات فقه و سیاست (نه ضرورتا فقه سیاسی) در عصر صفوی مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مکتب اصفهان، امپراطوری عثمانی، اخباریون، تسنن، اروپای مسیحی، فقه سیاسی
  • علیرضا اعرافی، صمد سعیدی مشیرآباد صفحه 113
  • سیدعلی حسینی نیشابوری، بهنام طالبی طادی* صفحات 133-157
    سوال اصلی این نوشتار این است که آیا دانش فقه اسلامی ماهیتا ظرفیت ورود به عرصه نظام سازی را دارد؟ در صورت امکان نظام سازی فقهی، کیفیت آن چگونه خواهد بود؟ درک جامع از ابعاد و زوایای پدیده ها و موضوعات حقیقی، انتزاعی و واقعی یکی از الزامات مهم در مقوله نظام سازی است که علم فقه اگرچه در طول تاریخ حیات خود به شکل تام از آن بهره نجسته، لیکن با تفقد در مبادی تصدیقیه این علم و مبانی ذی نقش در هندسه معرفتی آن می توان فراگردها و مواردی را احصا نمود که در فرآیند نظام سازی، کاربردی اساسی داشته، این علم را از انزوای مفاهیم و گزاره های فردی و به لحاظ اجتماعی محدود، خارج می کند تا حوزه اجتماع جایگاه شایسته خود را در آن بیابد. آیت الله سیدمحمد باقر صدر از جمله دانشمندانی است که با التفات به چنین ظرفیتی در فقه، سازوکاری را به مثابه نسخه ای تکاملی در فرآیند اجتهاد کلاسیک مطرح نمود که در این مقاله به برخی از ابعاد آن اشاره می شود.
    کلیدواژگان: فقه، نظام سازی، صدر، حکومت، اجتماع
|
  • Abdulhossein Khosrowpanah, Saleheh Yazdanifar * Pages 7-41
    With an increase in the social aspect of human life and diversity and plurality of different social systems, planning and policymaking for human societies become more complex. Macro approach, comprehensiveness and process approach to decision-making and policymaking are among the preconditions for the success of management systems. The Shia jurisprudence, as an effective management system, which covers all individual and social aspects of human life, is not an exception. System approach to inference of jurisprudential decrees and rules means that the “duty of the other duty-bound people” and the “other duties of the duty-bound people” should be studied together in the system of jurisprudential decrees. It is also necessary to correctly depict the process of transformation of “beliefs” to “ought tos” so that the jurisprudential decrees are not incompatible with the objectives and principles of jurisprudence and purposes of the legislator. Hence, in the first place, the objective and fundamentals must be precisely studied in the philosophy of jurisprudence and then the doctrines and general policies of the legislator are correctly extracted and their practical domains are determined. Finally, decisions should be made and policies formulated based on a suitable structure and systematization of rules and doctrines as well as determining their proper place in each domain. Attempts have been made in this research to offer five procedures for extraction of Sharia doctrines and also offer some jurisprudential mechanisms for balancing and safeguarding the system.
    Keywords: Jurisprudence, Systemic Thought, Doctrine, Management, Policymaking, Planning
  • Hosseinali Sadi * Pages 43-60
    With an increase in the social aspect of human life and diversity and plurality of different social systems, planning and policymaking for human societies become more complex. Macro approach, comprehensiveness and process approach to decision-making and policymaking are among the preconditions for the success of management systems. The Shia jurisprudence, as an effective management system, which covers all individual and social aspects of human life, is not an exception. System approach to inference of jurisprudential decrees and rules means that the “duty of the other duty-bound people” and the “other duties of the duty-bound people” should be studied together in the system of jurisprudential decrees. It is also necessary to correctly depict the process of transformation of “beliefs” to “ought tos” so that the jurisprudential decrees are not incompatible with the objectives and principles of jurisprudence and purposes of the legislator. Hence, in the first place, the objective and fundamentals must be precisely studied in the philosophy of jurisprudence and then the doctrines and general policies of the legislator are correctly extracted and their practical domains are determined. Finally, decisions should be made and policies formulated based on a suitable structure and systematization of rules and doctrines as well as determining their proper place in each domain. Attempts have been made in this research to offer five procedures for extraction of Sharia doctrines and also offer some jurisprudential mechanisms for balancing and safeguarding the system.
    Keywords: Jurisprudence, System Building, Justification, Governmental Jurisprudence, Policymaking
  • Seyed Mohammad Mahdi Mirbaqeri, Yahya Abdullahi *, Hassan Nowruzi Pages 61-86
    Martyr Seyed Mohammd Baqer Sadr may be considered the architect of a new approach in jurisprudential studies, whose main focus is inferring social systems from religious sources. In this approach, jurisprudential issues and problems are not studied as separate islands – as it is done in the current jurisprudential studies – rather it is considered as a completed system, whose components are just like an integrated network. Inference of the system as a complex and totality, which requires a new chapter in jurisprudential studies, is different from inference of a decree for every single component of the system through decrees of general subjects.
    The present article, in the first part, has discussed the viewpoint of Shahid Sadr about jurisprudence of systems and its principal aspects. In the second part, focusing on the features of jurisprudence of systems, the differences of jurisprudence of systems from the existing jurisprudence are explained from various aspects. Based on the jurisprudence of systems, another type of duties and obligations are conceived, which are somehow different from the decree in individual jurisprudence in certain dimensions. These two types of duties are distinguished from the prevailing jurisprudential decrees with regard to their subject, the duty-bound person, type of duty, reward and punishment and method of inference.
    Keywords: Shahid Sadr, Jurisprudence of Systems, School of Thought, Holistic Approach, Duty
  • Abulqasem Alidust, Ahmad Rahdar * Pages 87-112
    The Isfahan Jurisprudential School of Thought, which was first established by the religious scholars who had migrated from Jabal Amel and then continued its activities with the assistance of Iranian religious scholars of the Safavid era, has been one of the most successful and effective Shia jurisprudential schools of thought. There are two major trends in this school, i.e. Usouli and Akhbari. Each of these schools, while having some commonalities, have had their own specific approaches to politics. Undoubtedly, the maximal and open involvement of jurisprudence in the core of political power during the Safavid period provided a significant capital for the ensuing political systems in Iran, including the Islamic Republic. This is what adds to the significance of political jurisprudence during the Safavid era. The particular conditions of Shias during this period (their first time involvement in the political power after being on the margin for a long time in the history), the confrontation between Iran and the Ottoman Empire as well as Iran’s diplomacy towards Europe are the three fundamental political subjects the Isfahan School of Thought focused on and along with the internal developments of the Shia jurisprudence are discussed in this paper. The relationship between jurisprudence and politics (not necessarily political jurisprudence) during the Safavid era is studied in this research through second level epistemological approach.
    Keywords: Isfahan School of Thought, Ottoman Empire, Akbariun, Sunni, Christian Europe, Political Ju-risprudence
  • Seyed Ali Hosseini Neishabouri, Behnam Talebi Tadi * Pages 133-157
    The main questions of the present paper are: Is there any essential capacity in Islamic jurisprudence for system building? What would be the nature of such a system if jurisprudence is capable of building it? A comprehensive understanding of different aspects and dimensions of the phenomena and true, abstract and real subjects is one of the significant requirements of system building. Although in the course of its history, jurisprudence has not fully utilized this understanding, through delving into its concessive origins and the crucial fundamentals existing in its epistemological geometry, one can enumerate some processes and cases which are applicable in the process of system building, moving this discipline from the isolated domain of individual and socially limited concepts and statements to give social domain a proper place in this discipline. Ayatollah Seyed Mohammad Baqir Sadr is among scholars who was aware of this capacity of jurisprudence and hence offered some mechanisms as an evolutionary version in the process of classic individual inference (ijtihad), some of whose aspects are discussed in this paper.
    Keywords: Jurisprudence, System Building, Sadr, Government, Society