فهرست مطالب

فرهنگ پویا - پیاپی 31 (زمستان 1394)

فصلنامه فرهنگ پویا
پیاپی 31 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/20
  • تعداد عناوین: 29
|
  • صفحه 4

    ... به یاد آژیرهای وضعیت قرمز دوران بسیار خاطره‌انگیز هشت سال دفاع مقدس...
    توجه! توجه! مقالاتی که پیش رو دارید، علامت وضعیت قرمز است و معنا و مفهوم آن این است که خطر نفوذ دشمن قطعی است. با تکیه بر ولایت فقیه و رهنمودهای امام خامنه‌ای به پناهگاه امن ولایت پناه برید تا در سایه‌سار چتر برافراشته ولی و ولایت‌فقیه از شر و فتنه دشمنان در امان بمانید...

  • علی اکبر عالمیان صفحه 6

    قرآن به عنوان کامل‌ترین کتاب، همواره راهنمای بشریت بوده است. از جمله مسایلی که در قرآن بر آن تاکید شده، بحث دشمن‌شناسی و لزوم پرهیز از دوستی با دشمنان است. خداوند متعال درباره نفوذ دشمنان در جامعه ایمانی هشدار داده، راه رهایی از این خطر را نگاه به درون و هوشیاری جبهه حق می‌داند. در این تحقیق سعی شده است تا زوایای این مساله از نگاه قرآن بررسی شود...

  • حسین فلاح زاده ابرقویی صفحه 12

    پترس فداکار را که یادتان هست؛ همان کودک که در شب سرد زمستانی وقتی ترک سد را دید، انگشت خود را در سوراخ آن کرده، راه نفوذ آب را گرفت و شهر را از سیلاب نجات داد. راستی اگر این سوراخ‌ها و به عبارت دیگر، این «منفذهای نفوذ» بیش‌تر بودند، پترس چه‌کاری می‌توانست کند؟ اگر فاصله سوراخ‌ها یا ترک‌های سد از هم دور بود، چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر از برخی منفذها اطلاع نمی‌یافت چه؟...

  • صفحه 18

    اکنون که بحمدالله تعالی موانع رفع گردیده و فضای آزاد برای دخالت همه طبقات پیش آمده است، هیچ عذری باقی نمانده و از گناهان بزرگ نابخشودنی، مسامحه در امر مسلمین است. هر کس به مقدار توانش و حیطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و میهن باشد؛ و با جدیت از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر و غرب یا شرق‏زدگان و منحرفان از مکتب بزرگ اسلام جلوگیری نمایند، و بدانند که مخالفین اسلام و کشورهای اسلامی که همان ابرقدرتان چپاول‌گر بین‌المللی هستند، با تدریج و ظرافت در کشور ما و کشورهای اسلامی دیگر رخنه، و با دست افراد خود ملت‌ها، کشورها را به دام استثمار می‏کشانند. باید با هوشیاری مراقب باشید و با احساس اولین قدم نفوذی به مقابله برخیزید و به آنان مهلت ندهید. خدایتان یار و نگهدار باشد...

  • صفحه 20

    یک مساله مساله‌ نفوذ است؛ نفوذ. ما این مساله‌ نفوذ را در قضیه برجام و پس از برجام مطرح کردیم؛ این خیلی مساله‌ عجیب و خیلی مساله‌ مهمی است. کسانی که در مسایل گوناگون دسترسی به اطلاعات دارند، خوب می‌دانند که چه دامی برای کشور گسترده‌اند یا می‌خواهند بگسترانند برای نفوذکردن در حصن و حصار اراده و فکر و تصمیم ملت ایران، با انحاء مختلف تدابیر و سیاست‌ها و توطیه‌ها؛ این الان در جریان است...

  • رضا محمدی فیروزجایی صفحه 22

    با بررسی دیدگاه‌های استاد شهید مرتضی مطهری در مورد موضوع نفوذ دشمنان در جبهه حق و به‌ویژه در انقلاب اسلامی ‌می‌توان به طور کلی به چند مساله پرداخت. مساله اول، وجود پدیده مخوفی به نام استعمار است که همواره درصدد نفوذ در کشورهای مستقل است. مساله دوم، وجود خطر بزرگی به نام نفوذ است و مهم‌تر از آن راه‌های برخورد با این خطر است. مساله آخر نیز عبارت از اصول مهم در روابط بین‌الملل و نسبت آن با مساله نفوذ است که کوشیده‌ایم تا در این مقاله، به صورت گذرا به آن بپردازیم...

  • اهل «اخلاص» همنشین اهل «بطانه» و «ولیجه» نمیشوند / سخنرانی علامه مصباح درسی امین نشست انجمن فارغ التحصیلان
    صفحه 28

    معادل واژه «نفوذ» در قرآن دو واژه است که هر کدام یک بار در قرآن ذکر شده: یکی واژه «بطانه» است و دیگری واژه «ولیجه». در سوره آل‌عمران آیه 118 خطاب به مومنین می‌فرماید: یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا بطانه من دونکم لا یالونکم خبالا ودوا ما عنتم قد بدت البغضاء من افواههم وما تخفی صدورهم اکبر قد بینا لکم الآیات إن کنتم تعقلون ؛ شما رازداران و افراد محرمی از غیر خدا و پیغمبر و مانند این‌ها اتخاذ نکنید. این دوستانی که محرمانه با آن‌ها ارتباط پیدا می‌کنید و سر و سری با هم دارید و احیانا در کارها با آن‌ها مشورت می‌کنید و از همدیگر کمک می‌گیرید این‌ها کسانی هستند که لا یالونکم خبالا؛ هر اذیتی بتوانند درباره شما اعمال می‌کنند و از هیچ چیز کوتاهی نمی‌کنند؛ ودوا ما عنتم دوست دارند شما به رنج و زحمت بیفتید، همیشه گرفتار باشید، از گرفتاری شما خوششان می‌آید...

  • جواد سلیمانی صفحه 30

    جریان‌های صدر اسلام را از یک زاویه می‌‌توان به هشت جریان تقسیم کرد که در سه جبهه قرار می‌گیرند. جبهه اول، جبهه مقاومت در راه حق است که ما آن را «جبهه رهروان اهل بیت(علیهم‌السلام)» می‌نامیم. جبهه دوم «جبهه معارضان اهل بیت (علیهم‌السلام)» است که مخالف حق‌اند. جبهه سوم هم «جبهه اعتزال» و به تعبیر دیگر «جبهه جداشده از حق و باطل» است...

  • غلامرضا گلی ژواره صفحه 37

    آیت‌الله ملاعلی کنی(1220 1306ق) فقیه فرزانه و مرجع عالی‌مقام شیعیان در قرن سیزدهم هجری، در مقابل روابط خارجی حاکمان قاجار بسیار حساس بود و درباره خطر نفوذ بیگانگان در فرهنگ، اقتصاد و سیاست کشور اسلامی ایران، به کارگزاران وقت هشدار داد؛ اما از آن سوی، میرزا حسین خان سپهسالار(مشیرالدوله) صدراعظم وقت ناصرالدین شاه قاجار برای تحقق اهداف شوم بیگانگان تلاش می‌کرد. از جمله خیانت‌های وی، اعطای امتیاز به بارون ژولیوس دو رویتر یهودی آلمانی است که به تابعیت دولت انگلستان درآمده بود...

  • مهدی ابوطالبی صفحه 45

    بررسی تحولات سیاسی در تاریخ معاصر ایران نشان می دهد که هرگاه ایرانیان برای حل مشکلات خود نگاه به بیرون داشتند و به کشورها ودولت‌های خارجی به‌ویژه قدرت‌های بزرگ استکباری و استعماری تکیه کردند، نه‌تنها مشکل آن‌ها حل نشد بلکه همواره مشکلی بر مشکلاتشان افزوده شد؛ بالعکس هر زمان به نیروها و توان داخلی تکیه کردند توانستند مشکلات خود را حل کنند...

  • مجتبی مصباح صفحه 51

    متن حاضر برگرفته از سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر مجتبی مصباح در همایش سراسری «بیداری دانشجویی و استحکام ساخت درونی نظام» است که از سوی جامعه اسلامی دانشجویان در بیست و دوم بهمن ماه سال 1392 در یزد برگزار شده است.

  • سید عبدالمجید پیش بین اشکوری صفحه 57

    تاریخ عملیات نفوذ به معنای موسع آن به قدمت تاریخ بشری است اما امروزه حذف اراده و تغییر رفتار مخاطبان از طریق سلطه بر افکار و اذهان آن‌ها موثرترین خط‌مشی پیروزی‌ساز است. به‌واقع در جهان کنونی، سیاست ابدان (غلبه بر بعد جسم و فیزیک انسان‌ها به منظور پیروزی) به «سیاست اذهان» (غلبه بر افکار و اراده افراد و دستکاری در تمایلات و گرایش‌ها به منظور پیروزی) تبدیل شده است. بسترسازی و فراهم‌شدن زمینه‌های تغییر رفتاری بخشی از جمعیت یک کشور، نوعی فرآیند بلندمدت است که جزو اهداف راهبردی قدرت‌های بزرگ بوده و به‌طور عمده در پرتو راهبردهای منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف می‌شود. این بسترسازی و حتی به ثمررساندن عملیات نفوذ کارویژه اصلی عملیات روانی است. چنان‌چه در جریان یک پروژه براندازی، عملیات روانی با موفقیت پیش رود و نظام سیاسی حاکم، فاقد رهبری سیاسی خردمند بوده و دچار ضعف درونی شده باشد، به احتمال زیاد نفوذ صورت می‌گیرد. و در این میان بستر انتخابات، بهترین فضا و موقعیت را برای اجرایی کردن عملیات نفوذ در اختیار نظام سلطه قرار می‌دهد، که مقابله با آن هوشیاری آحاد جامعه را می‌طلبد...

  • محمدرضا باقرزاده صفحه 62

    اصطلاح «اسلام رحمانی» چندسالی است که به جای «اسلام ناب محمدی» که از سوی حضرت امام(ره) به کار رفته بود، در میان چهره‌های جریانی خاص به کار رفته و می‌رود. این گفتمان را می‌توان از تبار اسلام‌های گزینشی قلمداد کرد که برای تاثیرگذاری لیبرالیسم در جامعه اسلامی ‌به گزینش‌گری از آموزه‌های اسلامی روی می‌آورند تا کالای خود را به راحتی در جامعه اسلامی به مخاطبان بقبولانند...

  • حسین شریعتمداری صفحه 68

    حضرت امیر(ع) در جریان جنگ جمل هنگامی که پرچم را به دست فرزندشان محمد حنفیه دادند، خطاب به ایشان فرمودند اگر کوه‌ها جنبید تو از جا نجنب. جمجمه‌ات را به خدا بسپار. چشمانت را به دوردست سپاه بدوز، و آگاه باش که پیروزی از آن خداوند تبارک و تعالی است. نکته‌ای که در این عرصه قابل توجه است این‌که وقتی جنگ به قول حضرت امیر(ع) به تاویل باشد، پیچیده‌تر از جنگ به تنزیل است...

  • نظام سرمایه داری خود نفوذ است / مصاحبه با آقای ابراهیم محمدی
    صفحه 73

    کلام امام را که بر زبان جاری می‌کند، بغضش می‌ترکد و اشک از دیدگانش جاری می‌شود، چنان صحیفه امام را در بغل می‌گیرد که گویی قدسیان، کتاب مقدس را در آغوش می‌گیرند. انقلاب را انقلاب پابرهنگان می‌داند و نقطه پایانش را فاصله‌گرفتن از همین قشر و فاصله‌گرفتن مسوولان از دغدغه پابرهنگان را فاصله‌گرفتن از امام و انقلاب برمی‌شمارد و به تبع فاصله‌گرفتن از اسلام ناب. همین نگاه، کار دستش داده است و می‌دهد، آنانی که نگاهش را برنمی‌تافتند، افراطی خواندندش و از او فاصله گرفتند؛ این فاصله‌گرفتن نه‌تنها او را ناراحت نکرد بلکه به وی فرصتی داد تا با رویش‌های نو انقلاب امام دم‌خور شود و برای آنان بشود مراد و مفسر صحیفه امام...
    این مبارز دوران نهضت، پیشکسوت جبهه و جهاد، و فعال فرهنگی دوران ثبت نظام در دوره گذار انقلاب از مرحله بحران به مرحله آرامش، امروز جایی دارد در یکی از اتاق‌های کیهان. مهندس ابراهیم محمدزاده نامی آشنا برای همه پیروان و رهروان اسلام انقلابی است با خاطراتی ناب که حتی حضرت آقا به او توصیه کرده‌اند آن را به رشته تحریر درآورد. دوشنبه مهمان کیهان بودم و ما‌ (حجت‌الاسلام اشکوری، حجت‌الاسلام دهشیری و ابراهیم‌زاده) با زحمت‌های برادر عزیز آقای دانشگر به ساختمان کیهان وارد شدیم. کیهان نه‌تنها برای ما بلکه برای همه دلسوزان نظام و انقلاب جایی آشناست با آن ساختمان ساده و کارمندانی با لباس‌های ساده که هرگز با نفوذ به سادگی برخورد نکرده و هیچ فرصتی را نیز در مقابله با جریان نفوذ از دست نداده و تا به امروز هم هزینه‌های سنگینی را برای این مجاهدت دینی و ملی خود پرداخت کرده‌اند. نماز جماعت در این موسسه، تنها جایی است که همه را از میز کارشان جدا می‌کند و آن‌ها را گرد هم می‌آورد، آن‌جا بود که حاج حسین شریعتمداری، حاج حسن شایان‌فر، آقای محمدزاده، ایمانی، و... را دیدیم. مهمان حاج حسن بودیم، حاج حسن به احترام ما نشست و پس از خوردن آبگوشتی ساده در جلسه‌ای که آن سوی میز حاج حسن شایان‌فر بود و مهندس ابراهیم محمدزاده و آقای بهمن دری و این طرف ما، گفت‌وگو شروع شد؛ هم حاج حسن و هم آقای دری مطالب کلیدی را گفتند برای جلوبردن و نتیجه‌گیری از گفت‌وگو ما با آقای ابراهیم محمدزاده که مطالب این دو بزرگوار را گذاشتیم برای استفاده در فرصتی دیگر.
    آقای محمدزاده مطالب و خاطرات نابی را گفتند و از ما خواستند جایی گفته نشود و ما به پاس امانت‌داری، بخش‌های قابل توجهی از گفت‌وگو را حذف و تنها بخشی را انتخاب کردیم که این پیر مجاهد از «نظام سرمایه‌داری» و «سرمایه‌داران زالوصفت» به خود نفوذ یاد کردند البته با همان ادبیات صمیمی و صریح ایشان...

  • پخت و پز نفوذ با کتابی که خمیر شد / سخنرانی دکتر پرویز داوودی
    صفحه 78

    آن‌چه در ذیل ملاحظه می‌کنید، سخنرانی  دکتر پرویز داوودی  است که در سی‌امین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان در 27/9/94 انجام شده است...
    ما باید به عنوان پیش‌نیاز، فرهنگ جهادی را گفتمان‌سازی و سپس حرکت کنیم. لازمه حرکت اقتصاد مقاومتی، ترویج فرهنگ جهادی و گفتمان‌سازی است. برای گفتمان‌سازی هم نمی‌شود مسوولان کشور با کنترل از راه دور بخواهند مسایل را جلو ببرند؛ در خانه‌ها و ماشین‌های آن‌چنانی بنشینند و انتظار داشته باشند مردم و مسوولان رده‌های پایین‌تر و مردم آن‌ها را ببینند و بعد فعالیت کنند! مردم به مسوولان خود نگاه می‌‌کنند...

  • سید کاظم رجایی صفحه 84

    مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «رفع تحریم‌ها هرچند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کار لازمی است لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدی‌گرفتن و پیگیری همه‌جانبه اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد بود. امید است که مراقبت شود این مقصود با جدیت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیت پس از برداشته‌شدن تحریم‌ها به واردات بی رویه نینجامد و بخصوص از واردکردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا پرهیز شود.»...

  • علیرضا دهشیری صفحه 87

    از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا طرح‌های گوناگونی با هدف براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اجرا کرده است. در این نوشتار، ‌ابتدا مروری فشرده بر جریان استحاله‌طلب پس از پیروزی انقلاب خواهیم داشت. آمریکا و نظام جهانی سلطه و غرب مدرن نمی‌خواستند و نمی‌توانستند بپذیرند از مجموعه کشورهای اقماری وابسته به خود، ایران به عنوان یک کشور مستقل از آن‌ها جدا شود. بنابراین با تمام توان کوشیدند تا ایران را به وضعیت پیش از پیروزی انقلاب بازگردانند و سیطره غرب‌زدگی شبه‌مدرن را در این کشور احیا کنند...

  • محمدعلی جعفری صفحه 94

    شاید بتوان عمده‌ترین هدف نفوذ را، انشقاق هویت ملی یک جامعه تحت سلطه دانست، و اولین طبقه‌ مورد توجه سازمان‌های نفوذی را گروه نخبگان جامعه برشمرد. این طبقه برای سازمان‌ها و گروه‌ها از چنان جایگاهی برخوردار بوده و هستند که در هیچ زمان و مکانی، مصون از عوامل نفوذ نیستند حتی اگر آن مکان زندان باشد، چرا که این طبقه به خوبی می‌تواند ضمن حفظ و هدایت هویت جمعی جامعه، آنان را به دفاع از هویت خود، بسیج کند...

  • محمد محمدی نیا صفحه 97

    شگفت‌زدگی آن روز را خوب به یاد دارم. سن و سال‌دارها دلداری می‌دادند که انقلاب از آغاز، بارها چنین صحنه‌هایی را به چشم دیده است و بیدی نیست که با این بادها به خود بلرزد، اما پرسش‌ها و ابهام‌های بسیاری مرا در خود فرو برد. در تابستان 1386، صدا و سیمای آن ایام، امواج پرحرارت‌تر از شعاع آفتاب تیرماه را برای مردم ایران مخابره می‌کرد...

  • محمدحسین وفاییان صفحه 105

    رهبر انقلاب اسلامی در دو موضع از بیانات خود در دیدار فرماندهان گردان‌های بسیج، چنین فرمودند: نفوذ خیلی مساله مهمی است. نفوذ که ما می‌گوییم، حالا بعضی‌ها واکنش نشان می‌دهند؛ آقا! مساله نفوذ جناحی شد، استفاده‌ جناحی کردند؛ من به این حرف‌ها کاری ندارم. خب، استفاده جناحی نکنند، بحث بیهوده درباره نفوذ نکنند، اسم نفوذ را بدون محتوای لازم مطرح نکنند." و "از [نفوذ موردی] خطرناک‌تر، نفوذ جریانی است. (4/9/1394)...

  • هادی مجیدی صفحه 109

    از جمله مشکلاتی که پس از انقلاب، کشور به آن دچار شده و منشا بسیاری از آسیب‌های سال‌های بعد از جنگ در دوره سازندگی، دوره اصلاحات، اواخر دوره دولت دهم، و در این دو سال دولت اعتدال که به شکل غلیظ‌تر و پررنگ‌تر خودش را نشان داده‌- غرب‌پرستی، غرب‌باوری، غرب‌اندیشی و غرب‌زدگی برخی از مسوولان است. از این‌رو جریان نفوذ تنها به امروز مربوط نیست و نگاهی به گذشته نه چندان دور و سوابق نفوذی‌های دیروز که امروز آشکارا در خدمت اهداف و برنامه‌های دشمنان ایران هستند، عبرتی است برای کسانی که آگاهانه یا ناآگاهانه خطر نفوذ را جدی نمی گیرند.لذا رهبر معظم انقلاب اخیرا در سخنرانی خود در جمع اعضای کنگره جهانی اهل‌بیت(ع) فرمودند ‌که حفره امنیتی برای کشور باز شده است و امریکا بعد از توافق وین دو راهکار اصلی دارد؛ یکی نفوذ در ایران و دوم پهن کردن تور سلطه خودش در منطقه...

  • علی اصغر سیاحت هویدا صفحه 114

    هنوز باورش برایمان کمی‌سخت است که چرا نگاهمان را به گذشته اصلاح نمی‌کنیم و برای خودمان یک تحلیل واقعی از آن چه روی داده است برنمی‌گزینیم. تا چه زمان باید صدای سخنان گوناگون را شنید و مانند بلندگویی سعی در بیان آن‌ها داشت، یعنی در واقع برای پنجره‌شدن فقط کافی است فضایی داشته باشی، دیگران استفاده خود را از تو خواهند برد و سرانجام این صدای تو است که به جایی نخواهد رسید...

  • علی اکبر بیاری صفحه 122

    به عنوان مقدمه لازم است که دو اصطلاح "ما می‌توانیم" و "دفاع مقدس" به‌ اجمال تبیین شود.
    "ما می‌توانیم" به توانایی‌های یک قوم و گروه و ملت در زمینه‌های گوناگون اشاره دارد و به‌طور عمده در برابر تفکری مطرح است که شاه‌کلید اصلی آن تحقیر شخصیت خودی و هر آن‌چه به خود مربوط می‌شود، است. شاید بتوان گفت این اصطلاح در کشورهایی که سابقه استعمار داشته‌اند بیش‌تر مطرح شده است؛ درایران نیز ازآن‌جا که قبل از انقلاب اسلامی، استعمار به شکل‌های گوناگون وجود داشته، درباره کشورهای استعمارگر دو دیدگاه وجود داشته است؛ بر اساس یک تفکر که پرچمدار آن اغلب، غرب‌زدگان داخلی بودند، ایرانی از خود هیچ چیز ندارد و باید تابع غرب شود و از نوک پا تا فرق سر شبیه غربی‌ها شود. اما بر اساس تفکری ضد آن، تفاوتی بین ایرانی و غربی در این جهت نیست و ما اگر بخواهیم می‌توانیم با همت خود و بدون وابستگی به دیگران روی پای خویش بایستیم و از جهات مختلف مراتب رشد را طی کنیم...

  • الهام عباسی صفحه 128

    بیش از هزار و چهارصد سال است که اسلام ظهور کرده و ایرانیان نیز قرن‌هاست که اسلام آورده اند. تاریخ علمی و حکمی، و ادبیات غنی این مملکت حاکی از پیشینه‌ی هزاران ساله‌ی باشکوهی است که به دست ملتی غیرتمند، حفظ و حراست شده است. فرهنگ اصیل و متمدنانه‌ی ایرانیان پس از آمیختن با اسلام، چنان روشنی و ابهتی یافت که از برکتش، فارابی و بوعلی سینا و شیخ اشراق و صدرای شیرازی و ابوریحان بیرونی و خیام و خواجه نصیر طوسی و فردوسی و حافظ و بزرگان فقاهت و علمای دین متولد شدند و علم و عرفان و حکمت را به هم آمیخته و سرزمینی ساختند که پیامبر گرامی اسلام در وصفش فرموده بود: «اگر دانش در ثریا هم باشد، مردانی از فارس به آن دست می‌یابند»...

  • فائزه حسین خانی صفحه 132

    فرهنگ غرب، مجموعه‌ای از زیبایی‌ها و زشتی‌هاست. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید فرهنگ غرب یکسره زشت است؛ نه، مثل هر فرهنگ دیگری، حتما زیبایی‌هایی هم دارد. هیچ‌کس با هیچ فرهنگ بیگانه‌ای این‌گونه برخورد نمی‌کند که بگوید که ما در خانه‌مان را صددرصد روی این فرهنگ ببندیم؛ نه. فرهنگ غرب، مثل فرهنگ شرق، مثل فرهنگ هر جای دیگر دنیا، یک فرهنگ است که مجموعه‌ای از خوبی‌ها و بدی‌هاست. یک ملت عاقل و یک مجموعه‌ خردمند، آن خوبی‌ها را می‌گیرد، به فرهنگ خودش می‌افزاید، فرهنگ خودش را غنی می‌سازد و آن بدی‌ها را رد می‌کند...

  • راضیه سادات تنکابنی صفحه 136

    دو انسان بالغ و برخوردار از عقل و آزادی را تصور کنید. هر کدام دارای نظام فکری مبتنی بر اعتقاداتی است که اعمال او را راهبری و منافعش را صیانت می‌کند و برای خطرات راه چاره می‌نماید. حال اگر یکی از آن‌ها چشم به منافع شخص دوم دوخته باشد، کدام راه برای تصاحب منافع او ساده‌تر و کارآمدتر است؟ آیا توسل به زور و برخورد فیزیکی در مقابل یک انسان آزاد و قوی راه مناسبی به نظر می‌رسد؟ بی‌گمان خیر. چراکه احتمال پیروزی و رسیدن به هدف، از شکست و صدمه‌دیدن شخص سارق اگر کم‌تر نباشد، بیش‌تر نیست. اما اگر سارق به وسیله‌ای بتواند شخص دوم را مطیع خود کند، به طوری که به خودی خود تسلیم شود، در این حال نه تنها منافع آن شخص بلکه وجود او نیز تحت اختیار سارق قرار گرفته است. در حقیقت سارق هم عقل شخص را دزدیده است هم مال او را!...

  • زینب ابوذری صفحه 141

    قرن نوزدهم میلادی آغازگر افسانه‌ای بود که تا به امروز ادامه یافته است؛ افسانه غرب ناب، که برپایه آن اروپایی‌ها به واسطه عقلانیت و هوش برتر خود بدون هیچ کمکی از سوی ملل شرقی، رشد و پیشرفت را آغاز کردند و به کمک پیشرفت ناگهانی! علوم اجتماعی در این قرن، فرایند تصویرپردازی مجدد هویت غربی را سرعتی مضاعف دادند...

  • صفحه 143

    گاهی سرنوشت یک انقلاب، یک نهضت و حتی یک تمدنی تنها با یک اشاره یا ظاهر شدن یک نماد و یا سر دادن یک شعار تغییر می‌کند، آن‌جا که همین اشاره و نماد و شعار رمز فرا رسیدن لحظه ورود به مرحله اقدام باشد، بی‌شک مرحله اقدام، مرحله پس از بسترسازی، آماده‌سازی و سازماندهی نیروهای نفوذی در داخل و هماهنگی با دشمن بیرونی در خارج است که گاه، ماه‌ها و گاه سال‌ها به درازا می‌کشد،