فهرست مطالب

ادب پژوهی - پیاپی 2 (تابستان 1386)

فصلنامه ادب پژوهی
پیاپی 2 (تابستان 1386)

  • 200 صفحه، بهای روی جلد: 7,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/09/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • احمد رضی صفحه 7
  • حسین پاینده صفحه 11
    از چند سال پیش به این سو که نخستین رمان های پسامدرن در کشور ما منتشر شدند، شناخت ویژگی های رمان پسامدرن به یکی از مسائل مهم در مطالعات ادبی تبدیل شده است. به سبب کاربردهای متعددی که اصطلاح «پسامدرنیسم» در حوزه های گوناگون علوم انسانی پیدا کرده است، هیچ گونه اجماعی درباره تعریف رمان پسامدرن موجود ندارد. مقاله حاضر، با تاکید بر ماهیت متکثر بحثهای نظری که درباره پسامدرنیسم از منظرهای گوناگون صورت گرفته، صرفا کوششی است برای تقرب به یکی از نظریه های تاثیرگذار درباره رمان پسامدرن که در دو مقاله مشهور به قلم جان بارت مطرح شده است. در بخش نخست مقاله حاضر، بحثی در خصوص زمینه های فکری و فرهنگی و اجتماعی پیدایش پسامدرنیسم ارائه می شود. بخش دوم این نوشتار، شرحی است بر تطور آراء جان بارت درباره رمان پسامدرن. در سومین بخش مقاله، بر مبنای دیدگاه جان بارت، بحثی درباره شیوه روایت در رمان آزاده خانم و نویسنده اش، نوشته رضا براهنی، ارائه خواهد شد که شالوده آن، تاکید بر ماهیت پسامدرنیستی نحوه روایت در این رمان است. بخش پایانی مقاله حاضر، به نتیجه گیری از بحثهای ارائه شده اختصاص دارد.
  • استاد احمد سمیعی صفحه 49
    در سبک شناسی شعر سه عنصر سبک، شعر و، به تبع آن، زبان مندرج است. این هر سه مفاهیمی سیال و دستخوش تحول اند. نوآوری در سبک با انتخاب یا هنجارگریزی و یا هر دو مقارنه دارد. لذا مطالعه سبکی باید مسبوق به آگاهی از هنجار و کدهای پیشینی یا دستگاه وسایل باشد؛ یعنی نخست باید دید که شاعر در کدام چارچوب زبانی و سنتی جای گرفته، کدام امکانات زبانی و بیانی و ساختاری در دسترس اوست تا سپس بازشناخت که از این امکانات چه عناصری را برگزیده، در آنها چه تصرفاتی کرده و نقش این تصرفات در پیام او چیست. در این نوشتار، ضمن تاکید بر ثابت ماندن مفهوم سبک به رغم تحول و تطور آن، از مباحثی چون مفاهیم مربوط به سبک، بازشناسی عناصر سبکی، سبک شناسی علمی، رابطه مکتب و سبک، نسبت میان سبک و ذهنیت؛ نقش سبک شناسی در مطالعه زبان ادبی؛ سبک جمعی و سبک شخصی و سبک به عنوان ابزار فردیت ساز گفت و گو می شود. هدف از این مقاله تاملاتی درباره مبانی سبک شناسی شعر با در نظر داشتن تازه ترین نظریات مربوط به آن است.
  • محمدحسن مقدس جعفری، علی یعقوبی، مژگان کاردوست صفحه 77
    جامعه شناسی ادبیات، جوان ترین شاخه از شاخه های جامعه شناسی عمومی است و در سطح جهانی، تلاشهای گسترده ای درباره جامعه شناسی ادبیات و شاخه های گوناگون آن، از قبیل جامعه شناسی ادبی، جامعه شناسی ذوق ادبی، جامعه شناسی رمان، جامعه شناسی آفرینش ادبی، جامعه شناسی کتاب و جامعه شناسی خواندن صورت گرفته است؛ با وجود این، سطح کنونی پیشرفت جامعه شناسی ادبیات در ایران، مانند بسیاری از دیگر رشته ها، و شاید بیش از سایر آنها، از سطح موجود جهانی پایین تر است. پی یر بوردیو (1930 2002)، یکی از جامعه شناسان و منتقدین برجسته معاصر فرانسوی در زمینه جامعه شناسی ادبیات است که دیدگاه های او در کشور ما، در مقایسه با سایر جامعه شناسان ادبیات، مانند لوکاچ، گلدمان، آدورنو، گرامشی، باختین و... کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در مجموع، بوردیو معتقد است که ذائقه های ادبی و هنری افراد متاثر از زمینه های مختلفی است که افراد در آن به سر می برند؛ این زمینه ها شامل نظامهای خانوادگی، آموزشی، نهادهای ادبی و هنری و منشا طبقاتی آنهاست. هدف ما در این مقاله آشنایی مقدماتی با چشم اندازهای نظری دیدگاه پی یر بوردیو در مورد جامعه شناسی ادبیات است. برای تحقق این هدف ابتدا به مفاهیم اساسی بوردیو در جامعه شناسی ادبیات چون زمینه، عادت واره و ذائقه ادبی می پردازیم و سپس درباره نسبت بین این مفاهیم در جامعه شناسی ادبیات بوردیو سخن خواهیم گفت.
  • توفیق سبحانی صفحه 95
    در اثنای فراهم سازی دیوان کبیر(نسخه قونیه) متن تصحیح شده کلیات شمس تبریزی از مرحوم بدیع الزمان فروزانفر را به آن دلیل که نسخه اساس آن مرحوم هم همین نسخه بوده، در نظر داشتم. در مواردی بین نسخه خطی و چاپ شده آن اختلافاتی دیده می شد که در این مقاله به 93 مورد از مهمترین آنها اشاره کرده ام. هدف از این نوشتار روشن تر شدن پاره ای موارد به استناد نسخه قونیه در دیوان کبیر و ارائه صورت دیگری از شعر مولاناست که احیانا صحیح تر به نظر می رسد.
  • غلامرضا رحمدل صفحه 117
    این پژوهش بر آن است که خوشباشی و دم غنیمت شمری حافظ را در چشم اندازی تطبیقی با خوشباشی خیام مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. فرضیه اصلی این تحقیق آن است که بین جهان بینی حافظ و جهان بینی خیام و نوع دم غنیمت شمری هر یک از آنان رابطه معنی داری وجود دارد. در این نوشتار دم غنیمت شمری حافظ براساس اندیشه هایی همچون تجلی ازلی، نظام احسن و عنایت خداوندی تبیین شده است و نتیجه گرفته شده است که حافظ خود را با مراد و نامرادی سازگار می کند و درد و صاف را خوش در می کشد در حالی که خیام نه از نگاه یک ملحد یا منکر، بلکه از نگاه کسی که حقیقت را قبول دارد، اما قدرت تحلیل آن را ندارد، و یا تحلیلهای متعارف او را متقاعد نمی کند، با طرح سؤالاتی درباره مرگ و زندگی، در نقطه مرگ به بن بست می رسد و چاره ای جز پناه بردن به خوشباشی و دم غنیمت شمری نمی بیند. بنابر این خوشباشی حافظ یک کنش فعال است و خوشباشی خیام یک واکنش منفعل که ناشی از دو نوع منطق ریاضی (خیام) و منطق شهودی (حافظ) و دو نوع مواجهه با زندگی و مرگ است.
  • کاووس حسن لی، لیلا احمدیان صفحه 143
    عنصر رنگ از عناصر ویژه ای است که می توان از طریق شناخت ویژگی ها، خاصیتها و تاثیرات آن، از روی بسیاری از رمزها پرده برداری کرد و به رازهای پنهان بسیاری از پدیده ها دست یافت. در شاهنامه فردوسی 4197 بار عنصر رنگ مورد توجه قرار گرفته است. از این تعداد 3267 مورد ازنظر مفهومی نیز بیانگر معنای رنگ است. واژه های رنگی شاهنامه را در 18 دسته می توان جای داد. 27/67 درصد از رنگهای به کار رفته در شاهنامه مربوط به رنگهای بی فام (سیاه، سپید، تاریک، روشن، تیره، درخشان و ابلق) و 73/32 درصد مربوط به رنگ واژه های فامی (سرخ، زرد، سبز، بنفش و...) است. چنانچه به معنای نمادین رنگها توجه شود، پرده از روی بسیاری از رمزهای رنگین شاهنامه و ارزشهای هنری آن برداشته می شود و پیوند این متن حماسی با اسطوره ها و باورهای ملل دیگر آشکارتر می گردد. در این مقاله از میان رنگهای گوناگون شاهنامه، چگونگی استفاده فردوسی از رنگهای سیاه و سپید و ویژگی های آن در شاهنامه بررسی شده است.
  • زرین تاج واردی، آزاده مختارنامه صفحه 167
    آثار نظامی از زوایای مختلف درخور توجه است. نظامی در هفت پیکر، نگاه ویژه و خاصی به مقوله رنگ دارد. در حکایتهایی که در هفت پیکر مطرح می شود می توان به ارتباط زیبای میان رنگهای هر گنبد و محتوای حکایات دست یافت. بررسی هر حکایت با ابعاد روان شناسی رنگ مورد نظر، بسیار جلب نظر می کند؛ همچنین ارتباط میان سیاره و اقلیم مورد نظر نیز قابل تامل است. در این پژوهش سعی شده است هفت رنگ مطرح شده در هفت پیکر که هر کدام متعلق به یکی از گنبدهای هفتگانه می باشد، مورد بررسی قرار گیرند و ارتباط این رنگها با حکایتهای مطرح شده در هر گنبد، بررسی شود.
  • چکیده انگلیسی مقالات
    صفحات 35-10
|
  • Hossein Payandeh Page 11
    Since a few years ago when the first postmodern novels were published in Iran, knowing and defining the characteristics of this type of novel has been one of the central issues in literary studies. Due to the different applications that the term postmodernism has found in various fields of the humanities, there is no consensus as to what exactly a postmodern novel is. Emphasising the plural nature of the theoretical debates on postmodernism presented from diverse perspectives, this article attempts to give an account of just one of the influential theories of the postmodern novel postulated in two celebrated essays by John Barth. Part One of the article sets postmodernism in its intellectual, cultural and social backgrounds. Part Two is an exposition of and commentary on the evolution of Barth’s views on the postmodern novel. In Part Three the narrative mode of the Iranian author Reza Barahani’s novel Azadeh Kanom and Her Writer is analysed on the basis of Barth’s approach in order to examine why it can be considered as postmodern. The final Section offers a conclusion based on the points discussed in the article.
  • Ahmad Samii GuilÂni Page 49
    The poetry stylistics constitutes three elements of style, poetry, and language which are in constant evolution. Novelty of style coincides, sometimes with both the selection of new norms and the deviation from old norms, and sometimes with either of the two. For this reason, any kind of studies about style, involves a knowledge of conventional norms or system of codes. In other words, one must firstly recognize what linguistic and traditional conventions the poet follows, and which capacities of poetic expressions and structures he is equipped with, to become then aware of the poet's selection of these conventions and capacities, as well as of his appropriations of them and the role of these appropriations in his poetry. This paper, while insisting on the deep meaning of “style” in spite of its evolution, deals with the ideas such as different viewpoints about style, the recognition of stylistic elements, scientific stylistics, the interrelation of schools of poetry and poetic styles, the relation between style and mentality of the poet, the role of stylistics in studying literary language, public and private styles, and the role of style in giving shape to the poetic identity. The article, taking into account the up-dated ideas about stylistics, aims to have a deeper look on its concept and functions.
  • M.H. Moghaddas Jafari, Ali Yaghoobi, Mozhgan Kardoost Page 77
    Although the sociology of literature is the latest branch of the general sociology, there has been a world-wide aspire to introduce and study this field and its various divisions such as sociology of literary tastes, sociology of literary creation, sociology of novel, sociology of books and sociology of reading. In Iran this area of study is recent and the numbers of researches carried out in it are limited.Pierre Bourdieu (1930-2002), French sociologist and critics, is one of the greatest figures in the sociology of literature whose point of views seem to be less known in Iran, as compared to the ideas of other literary sociologists such as Lukacs, Goldmann, Gramsci, and Bakhtin. Bourdieu believes that the people's taste for literature and art is influenced by their various social backgrounds including family relations, educational systems, literary and artistic institutions, and social stratifications. This article tends to provide the reader with a general introduction on the sociology of literature. At first the main concepts of Bourdieu's views such as "field", "habitus", and "literary taste" are discussed; then the ways through which these concepts are related to one another will be explained on the basis of Bourdieu's approach to sociology of literature.
  • Towfigh SobhÂni Page 95
    In making ready Mawlânâ's Divân-e Kabir (Ghooniyeh version), I based my work on a fair copy of this version by the deceased professor, Foroozânfar. In the course of this preparation, I grew aware of the differences between the script and the published book, of which I mention here, 93 instances. This paper, on the basis of some findings in Ghooniyeh version, attempts to clarify the ambiguous points in some poems of Mawlânâ, in order to introduce another reading of them which seems to be more authentic.
  • Gholam Reza Rahmdel Page 117
    This paper is a comparative study of the interpretations of Hâfiz and Khayyâm of Carpe diem, presupposing that a meaningful relationship can be found between the two interpretations.Carpe diem, as understood by Hâfiz, is analyzed on the basis of ideas such as "Eternal Theophany", "Divine Order", and "God's Grace", by believing in which, Hâfiz finds a character to accept the fortunes, as well as misfortunes of life, and to drink well the pure wine, as well as the lees. The easygoing attitude of Khayyâm, on the other hand, is that of a man who knows the truth but is unable to analyze it. In other words, this attitude is an inevitable resort for a thinker who finds no answer to the question of death. Therefore the interpretation of Carpe diem by Hâfiz is a resistant activity based on an intuitive logic, while that of Khayyâm is a receptive reaction originated from a mathematical logic. Taking another viewpoint, these two interpretations reveal two ways of encountering life and death.
  • Kavoos Hassanli, Leyla Ahmadian Page 143
    Colors are among the qualities which have specific effects in our life. A good knowledge of these effects can reveal many secrets. In Shâhnâmeh of Ferdowsi, there are 4197 expressions concerned, in one way or another, with the idea of color, and of which, 3267 instances directly refer to the concept of color. These expressions fall into 18 categories.67.27% of the colors mentioned in Shâhnameh are the achromatics (black and white, dark and light, bright and piebald); and 32.73% are chromatics(red, yellow, green, purple,…).Through paying attention to the symbolic meanings of colors, one can realize the secrets of them and the artistic values related to them. At the same time, the affinity between this epic and a part of the mythologies of other nations will be manifested by examining these symbolic meanings. This article, attempts to trace at the various ways, black and white, are used in Shâhnâmeh.
  • Zarrin-Taj Varedi, Azadeh Mokhtarnameh Page 167
    There are many works in Persian literature that never sink into oblivion; the more time goes by, the more their values and merits will be revealed. Various commentaries and interpretations on the works of Nezâmi, Mathnavi of Mawlavi, Divân of Hâfiz,... prove this point.The poetical works of Nezâmi are among the lasting Persian verses that can be studied from several point of views. Nezâmi, in Haft-Peykar, has a specific look on the category of colors. As regards the psychological aspects of colors, there is a meaningful relationship between the color of each "Dome", and the quality of the narrated tale. This paper, through concentrating on the seven colors of the "Seven Domes", explains how each color is significantly related to the story told in the Dome.