فهرست مطالب

پژوهشنامه ادب حماسی
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 24، پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/08/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • جلیل آهنگر نژاد، علی حیدری صفحات 13-28
    داستان «رستم و سهراب» فردوسی یکی از مشهورترین داستان های حماسی جهان است. این داستان با همه زیبایی و ارزش هنری و ادبی، از سهوهای هنری و داستانی برکنار نمانده است. این سهوها خواه از منابع فردوسی، خود فردوسی یا نساخان شاهنامه بوده باشد، تفاوتی ندارد. در این مقاله مشخصا به نحوه پرسش سهراب از مادرش تهمینه، درباره اصل و نسب خود، پرداخته شده است. سهراب بدون مقدمه و درنهایت خشم، نام پدرش را از مادر می پرسد و با بی شرمی او را به قتل تهدید می کند. در نسخ مختلف شاهنامه جواب قانع کننده ای برای این پرسش نیامده است. اما در روایت نقالان و شاهنامه کردی به بایستگی، دلیل اصلی این سوال مطرح شده است. زور و توانایی فوق العاده سهراب در بین هم سالان، باعث می شود که هم بستری یک شبه و نامرسوم رستم و تهمینه را بهانه کنند و او را مولودی نامشروع بخوانند، سهراب از این انتساب به خشم می آید و با عصبانیت و تهدید، راز تولد خود را از مادر جویا می شود
    کلیدواژگان: رستم، سهراب، فردوسی، روایت نقالان، شاهنامه کردی
  • سمیه ارشادی، احمد ذاکری* صفحات 29-52
    «سرپرستی» و «فرزندخواندگی» یک رابطه حقوقی با ویژگی ها و شرایطی خاص است که با توجه به سابقه تاریخی و نگرش ویژه به آن در ایران باستان، نمونه هایی گوناگون از آن در شاهنامه دیده می شود. هدف نگارنده در این پژوهش بررسی ابعاد گوناگون حقوق این کودکان در شاهنامه و تحلیل آن بر مبنای مواد و بندهای کنوانسیون حقوق کودک است. این سند، نخستین پیمان نامه بین المللی جهت حمایت از حقوق کودکان است که با تاکید بر منافع عالیه کودک، همان حقوق و مزایای فرزند طبیعی را برای کودکان تحت تکفل و فرزندخوانده مقرر داشته است. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که سرپرستی ها و فرزندخواندگی های شاهنامه تنها ریشه در عوامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته و به هیچ عنوان جنبه اجبار اقتصادی در آن ها دیده نمی شود؛ از سویی، این امر تنها مختص جنبه «تربیتی» کودکان بوده و بحث بهره مندی از مزایای مالکیتی سرپرست در آن مطرح نیست و برخلاف عمل کرد ضعیف برخی خانواده ها، توجه همه جانبه سرپرستان به حقوق این کودکان، بویژه کارکرد عاطفی در آن انکارناپذیر است
    کلیدواژگان: سرپرستی، فرزندخواندگی، کنوانسیون حقوق کودک، کودک، شاهنامه فردوسی
  • داریوش اکبرزاده* صفحات 53-67
    در موضوع حماسه و حماسه سرایی در ایران و یادگارهای برجای مانده از آن، کارهای ارزشمندی در یک سده گذشته به چا پ رسیده است. با وجود این، درباره آثاری چون گرشاسپ نامه، فرامرزنامه، شهریارنامه، آذربرزین نامه و بهمن نامه کم تر نقدهایی بر پایه شرایط خاص اجتماعی و سیاسی ایران نخستین سده های اسلامی نوشته شده است. در این چند اثر ارزشمند حماسی، جغرافیای رخ دادها به هندوستان مرزمند می شود و همه پهلوانان با رستم، قهرمان ملی، درهم تنیده اند. نگارنده با پرسش بر این دو موضوع، باور دارد که مهاجرت تاریخی زرتشتیان به هند سرآغاز تغییرات معنادار در ادب فارسی و بویژه ادب حماسی بوده است. نگارنده، پررنگ شدن نام هند در این دسته از یادگارنوشته های حماسی و نیز تنیدگی نام پهلوانان را با رستم، با فعالیت های زرتشتیان در نخستین سده های اسلامی در کران سیستان و نیز مهاجرت آنان به هند را هم پیوند می داند
    کلیدواژگان: متون حماسی، پارسیان (هند)، سیستان، هند، رستم
  • آرش اکبری مفاخر* صفحات 69-113
    رستم برجسته ترین پهلوان ملی در حماسه های ایرانی است. نام رستم در اوستا و دین کرد نیامده، اما در چند متن پهلوی اشاره ای گذرا به نام وی شده است که افزودگی برخی از آن ها روشن است. داستان های رستم در دوران اشکانی و ساسانی بو یژه پایان دوران ساسانی از شهرت برخوردار بوده و در انتقال به دوران اسلامی در دو شاخه شرقی با محوریت زبان فارسی (- ایران خاوری) و شاخه غربی با محوریت زبان گورانی (- ایران باختری) گسترش یافته است. بررسی نقش و جای گاه رستم در ایران باختری موضوع این مقاله است. در سده های 4-5 ق.شاهنامه پیروزان در شاخه غربی شامل تاریخ اساطیری ایران از کیومرث تا بهمن با داستان های فراوانی از رستم بوده است. شاهنامه/ گردنامهلارجانی نیز در همدان به پیرو شاهنامه پیروزان فراهم آمده است. در حماسه های گورانی به شاهنامه ای منثور اشاره شده که گویا شاهنامه پیروزان بوده است. احتمالا سرچشمه حماسه های گورانی به همین شاهنامه و روایت های گردنامه لارجانی یا منابع آن ها بازمی گردد. حماسه های گورانی دوره کامل زندگی رستم از تولد تا مرگ وی را در بردارند. علاوه بر داستان های رستم در شاهنامه فردوسی، روایات افزوده بر شاهنامه، حماسه های پس از شاهنامه، روایت های نقالی و گفتاری داستان های ویژه ای از رستم همانند رستم و زنون و رستم و زردهنگ آمده که تنها روایت گورانی آن موجود است
    کلیدواژگان: رستم، شاهنامه، زبان گورانی، شاهنامه سرایی، رستم نامه
  • فاطمه امامی* صفحات 115-138
    شاهنامه در عین تعدد و گستردگی منابع، به صورتی منظم ومنسجم در یک کل یگانه و یک پارچه سروده شده است. انعکاس این انسجام و یک پارچگی را در پنجاه دوره حکومتی در کل اثر می توان مشاهده کرد. دوره های پادشاهی از ساختاری هم آهنگ و مشترک برخوردار است. محقق با این فرض که آغاز حکومت در شاهنامه دارای ساختاری یک پارچه و یک سان است به روش تحلیلی و تطبیقی به بررسی و تطبیق این دوره های پادشاهی پرداخته است. برآیند حاصل از پژوهش نشان می دهد که ساختار آغاز حکومت ها در شاهنامه از هشت الگوی مشترک پیروی می کند. سعی فردوسی در اثر پای بندی و استواری به این الگوهاست. گویا این شیوه برای بیان تفکر اصلی شاهنامه به صورت خط یا رشته ای در خلال اثر کشیده شده و موقعیت های مهم را به هم پیوند داده است. این الگوها عبارت اند از:1- بر تخت نشستن پادشاه؛ 2- مجلس آراستن؛ 3- سخن رانی کردن؛ 4- منشور حکومت پادشاه؛ با نام یزدان آغازکردن؛ 5- فره ایزدی داشتن؛ 6- آفرین خواندن بزرگان پادشاه را؛ 7- مدت حکومت پادشاه
    کلیدواژگان: فردوسی، شاهنامه، ساختار منسجم، آغازحکومت
  • مریم خلیلی جهان تیغ، زینب شیخ حسینی، محمد بارانی صفحات 139-154
    ساختارگرایی یکی از شیوه های تحلیل متن در قرن بیستم است که با نگاهی کلی گرایانه، قواعد و الگوهای موجود در متن را مورد بررسی قرار می دهد. گرینتسر از نظریه پردازان روسی است که ساختار قصه های حماسی تمدن های آسیایی را مورد بررسی قرار داده است. در تحقیق حاضر سعی شده است با استفاده از روش تحلیل کتاب خانه ای، ضمن بررسی نظریه گرینتسر و گریماس به تحلیل بهمن نامه بر پایه این دو نظریه پرداخته تاثیر اندیشه ها ی خیر و شر را بر ساختار داستان های پهلوانی این اثر مورد مطالعه قرار داده ایم تا به این پرسش، پاسخ دهیم که آیا این گونه قصه ها دارای ساختار اسطوره های تقویمی هستند و قهرمان این حماسه ها نیز مانند ایزد باروری قصه های اسطوره ای به صورت دوره ای می میرد و زنده می شود؟ طبق تحقیقات انجام شده در پژوهش حاضر، به نظر می رسد که قهرمان داستان های پهلوانی بهمن نامه طبق نظریه گرینتسر دارای ساختار اسطوره ای تقویمی است و بافت روایی این منظومه تحت تاثیر اندیشه جدال همیشگی خیر و شر قرار گرفته است که این موضوع سبب پیدایش تقابل های آشکاری در شخصیت ها و کنش های داستان شده است.
    کلیدواژگان: ساختار، حماسه، داستان های پهلوانی، بهمن نامه، گرینتسر
  • شهرام قلی پور گودرزی، محمدرضا نصیری، هوشنگ خسرو بیگی، محمد شکری فومشی صفحات 155-169

    نسخه های خطی، در مجموعه میراث مکتوب ایران، از جای گاهی ویژه برخوردارند. بخش اعظم تحول اندیشه ای پیشینیان ما از طریق این نسخه ها بدست ما رسیده است. اهمیت شناسایی، احیا و انتشار نسخ خطی به عنوان منابع مهم تاریخی، ادبی، فرهنگی و نیاز به منابع جدید تحقیقاتی برکسی پوشیده نیست. هدف از نگارش این مقاله، معرفی نسخه نویافته و منبع جدید که نام اصلی آن دانسته نیست و ما آن را با نام منظومه حماسی تاریخی تاریخ شاه عباس یکم/ منظومه فتوحات شاه اسماعیل می شناسیم. این اثر که به بیان وقایع تاریخی سیاسی ایران، بویژه مازندران و حکومت محلی مرعشیان و دیگر حاکمان محلی خودمختار شمال ایران در عصر صفویه، می پردازد، برای تاریخ نگاری مازندران بسیار اهمیت دارد؛ شاعر گم نام این منظومه، تمام وقایع مهم تاریخ ایران، تا عصر خویش را به نظمی نوین درآورد. در این منظومه نوآوری هایی دیده می شود که در تاریخ نویسی «مازندران» پیشینه نداشت. مقاله حاضر به شناسایی و واکاوی نسخه، با تاکید بر تاریخ محلی دارالمرز می پردازد

    کلیدواژگان: نسخه خطی، تاریخ شاه عباس یکم، منظومه های حماسی تاریخ محلی، مازندران، صفویه
  • رسول معصومی، شهین اوجاق علی زاده صفحات 169-186
    اخوان ثالث شاعری است که به حق لقب حماسه سرای نوپرداز در کنار شاعرانی چون شاملو و سیاوش کسرایی را به خود اختصاص داده است. زبان حماسی او خاص خودش می باشد که تلفیقی از حماسه کهنه و نو است و نشان از تسلط او بر متون نظم و نثر قدیم و جدید دارد. در این مقاله آثار او در شش بخش «واژگان و ترکیب ها، ساختار، صحنه و فضاسازی، زینت ها، روحیه سازی و لحن و اسطوره» و شانزده قسمت «به گزینی واژگان و اصطلاحات، ترکیب های وصفی و اضافی، آغاز و پایان، ساختار کهن دستوری، عشق و مبالغه، فضاسازی، تضاد و تناقض، وزن و ردیف، تناسب لفظ و معنا، خردورزی، گروه بندی جمعی، ستیزه جویی اهریمن و اهورا، روایت گرایی، قهرمان پروری و شهادت پیروزمندانه» مورد بررسی و تجزیه و تحلیل توصیفی قرار گرفته و به این نتیجه رسیده است که مهدی اخوان ثالث نه تنها شاعری حماسه سرا، بلکه شاعری با ویژگی های خاص حماسه نو می باشد. بعضی از آثار او مانند: آدمک، خوان هشتم، آن گاه پس از تندر، قصه شهر سنگستان، کتیبه و باغ من حاکی از تسلط او بر حماسه سرایی می باشد
    کلیدواژگان: اخوان ثالث، حماسه نو، ساختار، زینت، اسطوره
|
  • Jalil Ahangar Nezhad, Ali Heidary Pages 13-28
    The story of Rostam and Sohrab is one of the most famous epic tales in the world. Despite its beauty and literary and artistic value, it is not exempt from some flaws in narrating the story. These flaws whether originated from Ferdowsi’s sources, Ferdowsi himself and Shahnameh editors are not very significant. This article deals mainly with the manner in which Sohrab addresses his mother Tahmineh about his origin. Spontaneously and furiously Sohrab questions his mother about his father’s name and ruthlessly threatens to kill her if she fails to provide an answer. In different editions of Shahnameh, there is not a justified and acceptable answer to this question, however in minstrels’ narration and also in Kurdish Shahnameh the main reason for raising the question with such rage is well accounted for. The extraordinary might of Sohrab among the boys of his age and the fact that Sohrab is the fruit of the union between Rostam and Tahmineh outside the customary wedlock prompts his comrades to question his lineage and regard him as illegitimate child. Sohrab’s fury of such insult explains why he questions his mother about the secret of his birth with such rage and menace
    Keywords: Rostam, Sohrab, Ferdowsi, Minstrel's narration, Kurdish Shahnameh
  • Somayeh Ershadi, Ahmad Zakeri* Pages 29-52
    The relationship between guardianship and adoption is a legal one. It has certain characteristics and necessitates special circumstances which according to its historical background and particular outlook in ancient Persia, various examples of it are seen in Shahnameh. The purpose of this study is to examine different aspects of the rights of these adopted children in Shahnameh and to analyze the cases according to the articles of the convention of children’s rights. This document, Shahnameh is the first international agreement which supports the children’s rights and respects the same rights and privileges of a natural child for the adopted ones to the best interests of child. Different studies demonstrate that the guardianship and adoptions in Shahnameh had roots in social, political, and cultural factors and the economic coercion by no means had any role in the affair, the main concern being the cultivation and raising of children irrespective of winning the benefits gained in the process. The overall attention of the guardians towards the rights of these children are indeed praiseworthy. The emotional aspect in particular is an integral part of the guardian’s responsibility unlike the weak performances seen from some families in this regard
    Keywords: Guardianship, adoption, the convention of children's rights, child, Shahnameh Ferdowsi
  • Daryoosh Akbarzadeh* Pages 53-67
    Ever since the last century regarding epic and its composition many valuable works have been published, yet on works such as Garshasbnameh, Faramarznameh, Shahriyarnameh,Azarbarzinnameh, and Bahmannameh one hardly comes across critical commentaries written based on the special social and political circumstances of Iran in the first Islamic centuries. In the above magnificent epics, the geography of events lead to India and all heroes are intertwined with Rostam, the national hero. The reason for these facts according to the study of these works is the historic migration of Zoroastrians to India which to a large extent influenced Persian literature and brought about meaningful changes in epic literature in particular. Zoroastrians’ activities in early post conquest centuries of Islam in Sistan province and their later migration to India are well connected with India being so bold in these epics and the central role of Rostam and his close connection with the champions in epic works is the outcome of this migration
    Keywords: Epic texts, Parsis, Sistan, India, Rostam
  • Arash Akbari Mafakher* Pages 69-113
    Rostam is the preeminent national hero in Persian epics. There is no mention of Rostam’s name in Avesta and Dinkard, yet in few Pahlavi texts there are some brief references to his name all the more reason for later addition of it. Rostam’s tales are quite well known and popular in Parthian era and towards the end of Sassanid era in particular and had therefore an important role in transmitting and spreading the tales to the Islamic era in two branches, eastern one with Persian language as the focal point and western one with Gorani language as the main concern. The study of the role and standpoint of Rostam in western Iran is the subject matter of this article. In fourth and fifth lunar century, Piruzan Shahnameh in western branch include the mythological history of Iran from the reign of Kayumars till the reign of Bahman with numerous tales of Rostam. Shahnameh or Gordnameh composed by Larijani in Hamedan was produced following the example of Piruzan Shahnameh. In Gorani epics there is a reference to a Shahnameh in prose which seems to be that of Piruzan. Probably the fountain head of Gorani epics goes back to this Shahnameh and narratives of Gordnameh Larijani and their sources. Gorani epics encompass the full cycle of Rostam’s life from birth to his death. Apart from Rostam’s tales in Shahnameh Ferdowsi, there are extra narratives and epics added after the composition of Shahnameh, also narratives recited by the minstrels or naqqals such as Rostam and Zonoon, Rostam and Zardhang of which only their Gorani versions are available
    Keywords: Rostam, Shahnameh, Gorani language, Composition of Shahnameh, Rostam Nameh
  • Fatemeh Emami* Pages 115-138
    Despite the numerous copies of Shahnameh and its vast sources it had been coherently and systematically composed in a wholesome manner which rendered this masterpiece universal. The reflection of this coherence and consistency is evident in fifty reigns throughout the work. In terms of structure the durations of reigns are treated equally, hence this article deals with the analytic and comparative study of the reigns. The outcome of the study shows that the structure of commencement of sovereignty in Shahnameh follows eight common patterns and Ferdowsi’s attempt throughout the work had been to adhere to those patterns in order to convey his main objective. The patterns are seen as: 1- The accession of the monarchs to the throne 2- setting out feasts 3- giving speeches 4- declaration of monarch’s sovereignty 5- exalting God, the lord of wisdom before everything else 6- having divine Farr (God-given glory) 7- nobles praising the kin g 8- duration of reign
    Keywords: Ferdowsi, Shahnameh, coherent structure, commencement of sovereignty
  • Maryam Khalili Jahan Tigh, Zinab Sheikh Hosseyni, Mohammad Barani Pages 139-154
    Structuralism is one of the methods of analyzing the text in the twentieth century which casts a general look over the work and examines the existing rules and patterns in text. Grintser is a Russian theorist who had studied the structure of the epic tales originated from Asian civilizations. Employing documentary research method, the attempt is made in this article to analyze Bahmannameh based on the theory of Grintser and Greimas, and also to analyze the impact of evil and good thoughts on the structure of heroic tales in this work to answer the questions whether these tales have the structure of calenderic myths and whether the hero of these epics like the Goddess of fertility in mythological tales dies periodically only to return to life later. According to the research done for this article, it seems that the hero in heroic tales of Bahmannameh has calenderic mythical structure according to the theory of Grinster and the narrative texture of this epic verse is under the influence of the everlasting battle between Good and evil. This in turn had led to the emergence of apparent oppositions in characters and actions of the tale
    Keywords: structure, epic, heroic tales, Bahmannameh, Grinster
  • Shahram Gholipour Gudarzi, Mohammad-Reza Nasiri, Houshang Khosro Beigi, Mohammad Shokri-Foumeshi Pages 155-169

    Manuscripts receive special attention in written Persian heritage collection. A large section of evolutionary thoughts from our ancestors had reached us through these manuscripts copies. The importance of their identification, revival, and publication as major historical, literary, and cultural sources are quite evident. The purpose of this article is to introduce a newly found copy whose main title is unknown yet it is recognized as an historical epic related to Shah Abbas I chronicle or the conquests of Shah Ismaeil in verse. This work deals with the political history of events occurred in Iran particularly in Mazandaran, and is also concerned with the reign of Marashian and other local sovereigns of the northern province of Iran in Safavid era. The anonym

    Keywords: Maunscript copy_Shah Abbas I chronicle_local historical epic poetry_Mazandaran_Safavid
  • Rasool Masoomi, Shahin Ojaghalizadeh Pages 169-186
    Akhavan Saless is a poet who has rightfully earned the title of the composer of new epic alongside poets such as Siavash Kasraei and Shamlou. His epic language is completely his own creation which is an amalgam of new and old epic and shows his mastery over old and new texts both in prose and verse. This article studies his works in six sections namely lexis and taxis, structure, atmosphere, figures of speech, mood, tone, and myth. Also it examines the following aspects such as preferences for certain diction and terms, descriptive and possessive compounds, beginning and end, old grammatical structure, love and hyperbole, contradiction, meter and rhyme, the concordance of word and its meaning, praising wisdom, classification, the battle between Ahriman and Ahuramazda, narration, heroism, and victorious martyrdom. The results drawn from this study shows that Akhavan is not only the composer of epic, but also he is a poet who composes new epic with its particular characteristics. Some of his works such as Adamak, the eighth trial, then on after the thunder, the story of Sangestan city, and epitaph and my garden are testimony to his mastery in epic composition
    Keywords: Akhavan Saless, new epic, structure, figure of speech, myth