فهرست مطالب

مطالعات اسلام و روان شناسی - پیاپی 14 (بهار و تابستان1393)

نشریه مطالعات اسلام و روان شناسی
پیاپی 14 (بهار و تابستان1393)

  • بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/11/23
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدصادق شجاعی*، مسعود جان بزرگی، علی عسگری، سید محمد غروی راد، عباس پسندیده صفحه 7
    هدف این پژوهش عبارت بود از: «بررسی مفهوم صفت شخصیت»، «استخراج مصادیق صفات شخصیت در منابع اسلامی» و «طبقه بندی آن صفات بر پایه منابع اسلامی». برای گردآوری و تحلیل داده ها از روش «تحلیل محتوا»ی متون دینی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که: الف) صفات از دیرباز در هسته «نظریه های اخلاقی رفتار» حضور داشته اند؛ ب) در آیات و روایات نیز برای توصیف شخصیت افراد از صفات استفاده شده است؛ ج) برای تبیین و طبقه بندی صفات در متون دینی، الگوهای متعددی وجود دارد؛ د) بعضی از این مدل ها عبارتند از: مدل مفهومی، ارتباطی، دوقطبی، سه قطبی، سلسله مراتبی و شبکه ای؛ ) از بین مدل های شناسایی شده، مدل شبکه ای از کارآمدی بیشتری برخوردار است؛ و) در الگوی شبکه ای، صفات به صورت پویا در نظر گرفته می شود و رابطه آنها به طور همزمان در یک شبکه مفهومی پیچیده قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: صفت، نظریه صفات، طبقه بندی صفات، شخصیت، ساختار شخصیت، اخلاق، روان شناسی اسلامی
  • ناصر آقابابایی*، اکرم ارجی، آگاتا بلچنیو صفحه 33
    پژوهش های واژگانی و آماری نشان داده است که یک مدل شش عاملی می تواند به خوبی ساختار شخصیت را تبیین کند. این شش عامل عبارت اند از صداقت _ فروتنی، تهییج پذیری، برون گرایی، توافق، وظیفه شناسی، و تجربه پذیری. هدف این پژوهش بررسی رابطه مدل شخصیتی هگزاکو با بهزیستی روان شناختی و فاعلی، و جهت گیری دینی بود. 235 دانشجوی ایرانی و 226 دانشجوی لهستانی به پرسشنامه شخصیت هگزاکو (60گویه ای) (اشتن و لی، 2009)، مقیاس تجدید نظرشده جهت گیری دینی (هیل، 1999)، مقیاس های بهزیستی روان شناختی ریف (ریف، 1989)، مقیاس شادی فاعلی (لیوبومرسکی و لپر، 1999)، و مقیاس رضایت از زندگی (دینر، امونز، لارسن و گریفن، 1985) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که در هر دو بافت ایرانی و لهستانی، صداقت _ فروتنی نیرومندترین عامل شخصیتی همبسته با دینداری درونی است و همچنین، در هر دو بافت، برون گرایی نیرومندترین پیش بینی کننده بهزیستی فاعلی و روان شناختی بود. پس از کنترل عامل های هگزاکو، دینداری توانست مقادیری اندکی از بهزیستی را پیش بینی کند
    کلیدواژگان: شخصیت، مدل شخصیتی، هگزاکو، بهزیستی روان شناختی، جهت گیری دینی
  • محمد داوری*، غلامرضا صدیق اورعی، محمدسعید عبدخدایی صفحه 55
    هدف این پژوهش ارائه مکانیزم های نظارت خداوند بر رفتار افراد و اثر آن بر تنظیم رفتار اجتماعی از دیدگاه قرآن است. سوال اصلی پژوهش این است که: «مکانیزم های نظارت خداوند بر رفتار انسان و اثر آن بر تنظیم رفتار اجتماعی از دیدگاه قرآن چیست؟». این تحقیق با روش کیفی «گراندد تئوری (نظریه زمینه ای)» با مراجعه به همه آیات قرآن و کدگذاری و تحلیل آیات مرتبط انجام گرفته است. دستاوردهای پژوهش نشان می دهد که: 1. نظارت خداوند بر رفتار انسان به سه شکل نظارت مستقیم خداوند، نظارت ماموران الهی و ثبت و ضبط شدن کنش های انسان و آشکار شدن آنها در قیامت انجام می گیرد؛ 2. آگاهی از این مکانیزم ها و باور به آنها، سبب تنظیم رفتار انسان می شود و نابهنجاری ها را کنترل می کند؛ 3. استخراج آموزه های قرآن در این باره می تواند کمک موثری به مسئولان نظام اسلامی برای تنظیم رفتار افراد جامعه و مقابله با نابهنجاری ها باشد
    کلیدواژگان: نظریه زمینه ای، نابهنجاری، رفتار، کنترل اجتماعی، نظارت خداوند، نظارت فرشتگان، کنترل درونی
  • سید علیرضا افشانی*، سید پویا رسولی نژاد، محمد کاویانی، حمیدرضا سمیعی صفحه 83
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه «سبک زندگی اسلامی» با «سلامت اجتماعی» در بین مردم شهر یزد بود. در این پژوهش که به روش پیمایشی انجام شد، 384 نفر از ساکنان مناطق سه گانه شهر یزد با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ایمتناسب (PPS) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها «مقیاس سبک زندگی اسلامی کاویانی» (1390) و «سلامت اجتماعی کییز» (1998) بود. نتایج نشان داد که میانگین «سلامت اجتماعی» به طور معنا داری در بین مردان بیشتر از زنان و در بین افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد بود (05/ 0 >P). میانگین نمرات «سبک زندگی اسلامی» در زنان به طور معنا داری بیشتر از مردان بود (05/ 0>P). بین «سبک زندگی اسلامی» و «سلامت اجتماعی» و ابعاد آن رابطه مستقیم و معنا داری وجود داشت؛ به عبارت دیگر، هرچه «سبک زندگی» اسلامی تر باشد، «سلامت اجتماعی» و ابعاد آن بالاتر خواهد بود. براساس نتایج پژوهش، تقویت و گسترش «سبک زندگی اسلامی» در جامعه به افزایش «سلامت اجتماعی» منجر خواهد شد.
    کلیدواژگان: سبک زندگی اسلامی، سلامت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، انطباق اجتماعی
  • علی نقی فقیهی*، فاطمه شریفی، سعیده پناهی تلخستانی صفحه 105
    هدف پژوهش، بررسی دیدگاه های روان شناسی معاصر پیرامون «ملاک های بهنجار و نابهنجار» و تبیین آن از دیدگاه اسلامی است. سوالات پژوهش عبارت است از: 1. رویکردهای روان شناسی معاصر پیرامون این ملاک ها، چگونه است؟ 2. از دیدگاه اسلامی چه ملاک هایی استنباط می شود؟ روش تحقیق، از نوع توصیفی _ تحلیلی است. داده های گردآوری شده از متون مرتبط، توصیف و تحلیل مفهومی و نظری گردیده است. یافته های پژوهش نشان داد که: 1. در روان شناسی معاصر اتفاق نظر دقیقی پیرامون ملاک های بهنجار و نابهنجار مشاهده نمی شود؛ 2. ملاک های عنوان شده از سوی پژوهشگران مختلف، کاستی های متعدد دارد؛ 3. بعضی از این کاستی ها عبارتند از: «عدم عمومیت نسبت به همه جوامع بشری»، «عدم ثبات آنها در دوره های مختلف زمانی و فرهنگی»؛ 4. از دیدگاه اسلامی ریشه بهنجاری ها، طبیعت آدمی است و نابهنجاری ها بر اثر عوامل عارضی است و 5. بعضی از ملاک های نابهنجاری در دیدگاه اسلامی عبارتند از: «عدم پذیرش اکثریت جامعه بشری»، «تنافی با بدیهیات اخلاقی و آسیب زا بودن آنها».
    کلیدواژگان: بهنجاری، نابهنجاری، روان شناسی معاصر، آسیب شناسی روانی، روان شناسی اسلامی
  • فرزانه علی نژاد*، مسعود جان بزرگی، علی اکبر سلیمانی، مژگان آگاه هریس، الهام موسوی صفحه 129
    این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی «شناخت درمانگری گروهی» با و بدون استفاده از حکایت های مثنوی در «سلامت روان» زنان دارای تعارض زناشویی انجام گرفت. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از میان زنان داوطلب، 25 نفر براساس معیارهای ورود _ خروج، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شناخت درمانگری با و بدون استفاده از حکایت های مثنوی جایگزین شدند. آزمودنی های دو گروه، قبل و بعد از ارائه مداخله، به گویه های پرسشنامه های «تعارض زناشویی» و «سلامت عمومی (GHQ-28)» پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون «تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر» نشان داد که هر دو مداخله در کاهش تعارض و بهبود سلامت زنان موثر هستند (05/ 0>P). نتایج آزمون «تحلیل کوواریانس» نیز حاکی از آن است که بهبود نمرات گروه شناخت درمانگری با استفاده از حکایت های مثنوی به طور معناداری بهتر از گروه شناخت درمانگری بدون استفاده از حکایت های مثنوی است (05/ 0>P)؛ بنابراین، می توان نتیجه گرفت که استفاده از حکایت های مثنوی باعث بهبود اثربخشی شناخت درمانگری در افزایش سلامت روان شناختی زنان دارای تعارض زناشویی می شود.
    کلیدواژگان: شناخت درمانگری، گروه درمانگری، سلامت روان، حکایت های مثنوی، تعارض زناشویی
  • عباس شفیعی* صفحه 153
    این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوال انجام شد که: «هوش معنوی چه تاثیری بر سلامت روانی منابع انسانی و رهبری در سازمان دارد؟»؛ بدین منظور با استفاده از روش توصیفی _ تحلیلی مفهوم هوش معنوی، اصول، ویژگی ها و مولفه های آن بررسی شد؛ سپس رابطه آن با سلامت روانی منابع انسانی و رهبری مورد توجه قرار گرفت؛ بعضی از دستاوردهای این پژوهش عبارت بود از: 1. بررسی بعضی از روش های تقویت هوش معنوی؛ 2. معلوم ساختن تاثیر مستقیم «هوش معنوی» بر «سلامت روانی» منابع انسانی و 3. ارائه راهکارهایی برای رهبران و مدیران در برنامه راهبردی سازمان» و درنتیجه «ارتقای سلامت روانی منابع انسانی».
    کلیدواژگان: هوش، هوش معنوی، سلامت روانی، منابع انسانی، رهبری، تعالی بخشی معنوی
|
  • Mohammad Sadegh Shojaei*, Masoud Janbozorgi, Ali Asgari, Seyed Mohammad Gharavirad, Abbas Pasandideh Page 7
    The research objectives were to investigate the concept of personality attribute, obtain the instances of personality attributes in the Islamic sources, and classify them based on the Islamic sources. The content analysis of Islamic texts was applied for analyzing the data. The research results showed that: a) the personality attributes have been in the core of ethical theories of behavior since long time ago; b) the verses and narratives have also used the personality attributes to describe the personality of individuals; c) there are lots of patterns in order to explain and classify the personality attributes in the Islamic texts; d) those patterns are including conceptual, communication, bipolar, tripolar, hierarchical, and network patterns; e) the network pattern is the most efficient among others; f) in the network pattern, the attributes are dynamic and their relationships happen in a sophisticated conceptual network.
    Keywords: attribute, theory of attributes, classification of attributes, personality, structure of personality, ethics, Islamic psychology
  • Naser Aghababaei*, Akram Arji, Agatha Belchenu Page 33
    Lexical and statistical researches have shown that a six factor model is able to explain thepersonality structure well. Those six factors are honesty-humility, emotionality, extraversion, agreeableness, conscientiousness, and openness to experience. The aim of this research was to investigate the relationship of the HEXACO model of personality with psychological and subjective well-being, and religious orientation. 235 Iranian and 226 Polish college students completed the HEXACO personality inventory-60 (Ashton & Lee, 2009), religious orientation scale-revised (Hill, 1999), Ryff's (1989) scales of psychological well-being, subjective happiness scale (Lyubomirsky & Lepper, 1999), and satisfaction with life scale (Diener, Emmons, Larsen, & Griffin, 1985). The results showed that within both Iranian and Polish contexts, honesty-humility was the strongest personality factor correlated to intrinsic religiosity. Also, within both contexts, extraversion was the strongest predictor of subjective and psychological well-being. After controlling the HEXACO factors, religiosity could predict some account of variance in well-being.
    Keywords: personality, HEXACO model of personality, psychological well, being, religious orientation
  • Mohammad Davari*, Gholam Reza Sedigh Ouraee, Mohammad Saeid Abdkhodaei Page 55
    This Study aimed to present the God's control mechanisms on the individual's behavior and their effects on adjusting the social behavior from viewpoint of the Koran. The main question was that what mechanisms used by God to control the individual's behavior and what their effects on adjusting the social behavior are from viewpoint of the Koran. In the study have been applied the qualitative method (grounded theory) by referring the whole Koran, verse by verse, and then encoding and analyzing the related verses. The results show that a) the God's control mechanisms are categorized into three groups: the God's direct control, the divine angel's control, and all of the individual's actions are saved and they will be revealed in the hereafter; b) knowing of those mechanisms and believing on them cause to adjust the individual's behavior and control the abnormalities; c) the Islamic managers can adjust the social behavior and oppose the abnormalities by obtained Koranic teachings.
    Keywords: grounded theory, abnormality, behavior, social control, God's control, angel's control, internal control
  • Seyed Ali Reza Afshani*, Seyed Puya Rasulinejad, Mohammad Kavyani, Hamid Reza Samiei Page 83
    The purpose of this study was to investigate the relationship between Islamic life style and social health among people of Yazd city. This study was a survey research and 384 people were selected from the triple regions in Yazd city by Sampling with Probability Proportional to Size (PPS). The data collecting have been conducted through Kavyani's (1390) Islamic life style scale and Keye's (1998) social health. The results showed that among men and women, men's average of social health was significantly more in comparison with women's and also married people's average of social health was more than single people's (P<0.05). In addition, women's average of Islamic life style was significantly more compared to men's (P<0.05). There was a direct and significant relationship between Islamic life style and social health and its aspects. In other words, if life style conforms to Islam more and more, social health and its aspects will be better and better. In accordance with the study results, developing Islamic life style in the society would cause to improve social health.
    Keywords: Islamic life style, social health, social actualization, social adaptation
  • Ali Naghi Faghihi*, Fatimah Sharifi, Saeideh Panahi Talkhestani Page 105
    The objective of this study was to investigate the shortcomings of today's psychological viewsabout the normality and abnormality criteria and explaining those from the Islamic view. The questions were: a) what are the today's psychological views about the normality and abnormality criteria? b) what are the normality and abnormality criteria from the Islamic view? This study is a descriptive-analytical research. The data were collected from some related texts and then described and analyzed. The study results showed that a) in the today's psychology, there is not a precise agreement on the normality and abnormality criteria; b) there are lots of shortcomings in regard to the criteria presented by researchers; c) some those shortcomings are: not being general about all human societies and not being stable in different periods of time and culture; d) in the Islamic view, normality comes from the human nature and abnormality comes from the adventitious factors; e) from the Islamic view, some abnormality criteria are: not being accepted by the majority of human society, being in disagreement with the ethical principles, and being problematic.
    Keywords: normality, abnormality, today's psychology, psychological pathology, Islamic psychology
  • Farzaneh Alinejad*, Masoud Janbozorgi, Ali Akbar Soleimani, Mojgan Aghah Haris, Elham Mousavi Page 129
    This research aims to compare the effectiveness of group cognitive therapy with and without the use of tales of Masnavi on the mental health among women having the marriage conflict. Therefore, with the help of convenience sampling, 25 women were selected from volunteers based on the enter-exit standards and then they were randomly divided into two cognitive therapy groups: with and without the use of tales of Masnavi. The members of two groups responded the questionnaires of marriage conflict and general health (GHQ-28) before and after intervening. Analyzing the data using ANOVA with repeated measure showed that both interventions helped decrease the marriage conflict and also increase the mental health (P<0.05). In addition, the results of covariance analysis showed that the scores of cognitive therapy group which used the tales of Masnavi were significantly better than another group (P<0.05). Thus, it can be concluded that the use of tales of Masnavi has effectiveness of cognitive therapy on increasing the mental health among women having the marriage conflict.
    Keywords: cognitive therapy, group therapy, mental health, tales of Masnavi, marriage conflict
  • Abbas Shafiei* Page 153
    This study attempted to answer the question: what is the effect of spiritual intelligence on the mental health of human resources and leadership in organizations? So, the descriptiveanalytical methodology was applied in order to investigate the concept of spiritual intelligence, its principles, its characteristics, and its aspects. Then, the relationship between the spiritual intelligence and the mental health of human resources and leadership was taken into account. Some study results were: a) investigating the number of ways of improving the spiritual intelligence; b) making obvious the direct effect of spiritual intelligence on the mental health of human resources; c) giving the leaders and managers some suggestions to improve themselves and their employees spiritually, formulate a strategy which is in consistency with the spiritual culture in the strategic planning of organization, and as a result, increase the mental health of human resources.
    Keywords: intelligence, spiritual intelligence, mental health, human resources, leadership, spiritual improving