فهرست مطالب

مطالعات اسلام و روان شناسی - پیاپی 15 (پاییز و زمستان 1393)

نشریه مطالعات اسلام و روان شناسی
پیاپی 15 (پاییز و زمستان 1393)

  • بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدصادق شجاعی*، مسعود جان بزرگی، علی عسگری، سید محمد غروی راد، عباس پسندیده صفحه 7
    این پژوهش با هدف بررسی کاربرد نظریه حوزه های معنایی در مطالعات واژگانی ساختار شخصیت بر پایه منابع اسلامی انجام شده است. سوال اصلی پژوهش این بود که در مطالعات واژگانی ساختار شخصیت، داده ها قبل از آنکه مورد تحلیل عاملی قرار گیرد، چه تحلیل و بررسی های کیفی باید بر آنها انجام شود؟ و نظریه حوزه های معنایی چه نقش و کاربردی در این زمینه می تواند داشته باشد؟ روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مفهومی بود. نتایج به دست آمده نشان دادکه:الف)یک بخش مهم ازمطالعات واژگانی ساختارشخصیت را مفهوم شناسی تشکیل می دهد؛ چیزی که درپژوهش های روان شناختی کمتر به آن توجه شده است؛ ب) نظریه حوزه های معنایی واصول به کاررفته درآن با کشف همبستگی های مفهومی بین واژه ها می تواند به عنوان یک روش کیفی در پژوهش ها مورد استفاده قرار گرفته و کاستی های موجود در روش تحلیل عاملی را جبران کند؛ ج) همخوانی و همگرایی اصول نظریه حوزه های معنایی با روش های استنباط و اجتهاد دینی در دانش فقه، اصول، تفسیر، فلسفه و کلام که خود می تواند یکی از دلایل جذابیت این نظریه در بین اندیشمندان مسلمان در دهه های اخیر باشد.
    کلیدواژگان: نظریه حوزه های معنایی، مطالعات واژگانی، ساختار شخصیت، رویکرد صفت، صفات شخصیت، روان شناسی اسلامی
  • راضیه فتاحی*، مهرداد کلانتری، حسین مولوی صفحه 39
    هدف پژوهش، تدوین الگوی اسلامی مداخله در سوگ و مقایسه میزان تاثیر این مداخله با برنامه سوگ درمانی گروهی بر مشکلات بیرونی سازی و علائم سوگ دختران نوجوان داغدیده بود. این پژوهش، نیمه تجربی با استفاده از گروه کنترل و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه بود. نمونه تحقیق سی دانش آموز داغدیده بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس با کمک آموزش و پرورش شهرستان مبارکه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. برای اعضای گروه اول، هفت جلسه سوگ درمانی اسلامی (طراحی شده براساس مطالعه کیفی) و برای اعضای گروه دوم، هفت جلسه سوگ درمانی گروهی (طراحی شده توسط بنیاد جنگ و کودکان) اجرا شد. نتایج نشان داد که در پس آزمون و پیگیری هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری داشتند. در پایان دوره مداخله، سوگ درمانی با رویکرد اسلامی نسبت به سوگ درمانی گروهی براساس هر سه شاخص اندازه گیری اثربخشی بیشتری را نشان داد (P<0.001). یافته های این پژوهش از تقویت اثربخشی روان درمانی با ظرفیت های فرهنگی و آموزه های دینی حمایت می کند.
    کلیدواژگان: روان شناسی اسلامی، علم دینی، برنامه سوگ درمانی گروهی، داغدیدگی، دختران نوجوان، مشکلات بیرونی سازی، روان شناسی بالینی
  • مهدی نجفی*، داود تقوایی، محمدرضا سالاری فر صفحه 65
    این پژوهش که با هدف مقایسه سلامت عمومی و بهزیستی روان شناختی زنان سرپرست با و بدون ازدواج موقت انجام شده است، غیرآزمایشی و از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری مورد پژوهش کلیه زنان سرپرست خانوار با و بدون ازدواج موقت در شهر قم می باشند. نمونه مورد مطالعه به صورت تصادفی و با حجم شصت نفر برای هر دو گروه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری متغیر ها، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و بهزیستی روان شناختی ریف بوده است. بررسی سوالات پژوهش با استفاده از اطلاعات توصیفی در قالب شاخص های میانگین، میانه، نما، انحراف استاندارد، کمینه، بیشینه و دامنه تغییرات ارائه شده است و در بخش آمار استنباطی از آزمون های لوین، k-s و آزمون t مستقل استفاده شده است.
    نتایج نشان داد که در مولفه های علائم جسمانی، اضطراب، افسردگی، عملکرد اجتماعی، سلامت عمومی، پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند، رشد فردی و بهزیستی روان شناختی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد و در مولفه خودمختاری تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود ندارد.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی، بهزیستی روان شناختی، زنان سرپرست، ازدواج موقت، خانواده، روان شناسی اجتماعی، شهر قم، روان شناسی اسلامی
  • جعفر هوشیاری*، محمد مهدی صفورایی پاریزی، بهشته نیوشا صفحه 87
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کارآمدی خانواده با بهزیستی معنوی دانشجویان و طلاب متاهل صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری، دانشجویان و طلاب متاهل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه ها و حوزه های علمیه شهر قم بود که تعداد 391 نفر از آنان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. برای انجام این پژوهش از دو پرسشنامه «کارآمدی خانواده» (79 ماده ای صفورایی پاریزی)، و «بهزیستی معنوی» (40 ماده ای دهشیری) استفاده شد. داده ها توسط شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، و با کمک نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین «کارآمدی خانواده» با «بهزیستی معنوی» همبستگی مثبت معنا دار (611/ 0=r) وجود دارد. پیش بینی کارآمدی خانواده آزمودنی ها بر اساس مولفه های بهزستی معنوی فقط در مورد زیرمقیاس های رابطه با خود، رابطه با خدا و رابطه با دیگران معنادار است
    کلیدواژگان: خانواده، کارآمدی خانواده، بهزیستی، بهزیستی معنوی، دانشجویان، طلاب، شهر قم، روان شناسی بومی ایران
  • منصوره سادات صادقی*، مریم عصار، فائزه پیمان پاک، سیدمحسن ابراهیمی صفحه 103
    هدف پژوهش، بررسی نقش ابعاد اصلی شخصیت در نوع ارتباط با خدا بود. به این منظور 345 دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های شخصیتی NEO فرم کوتاه (مک کری و کاستا، 1985) و ارتباط با خدا (مظاهری و همکاران، 1390) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل داده ها با آزمون همبستگی و رگرسیون نشان داد روان آزرده خویی پیش بینی کننده ارتباط نامطلوب با خدا، و ویژگی های برون گرایی، توافق جویی و وظیفه شناسی پیش بینی کننده ارتباط متناسب با خدا می باشند؛ افراد دارای این ویژگی های شخصیتی، رابطه مطلوب و مثبتی با خداوند برقرار نموده اند؛ به گونه ای که در این ارتباط، محبت، ترس و امید به خدا (رابطه مطلوب) منجر به احترام و اعتماد به خداوند شد؛ اما افراد روان آزرده خو تصویر ذهنی منفی نسبت به خود و خدا پیدا کرده و ارتباط خود با خدا را براساس مولفه های خدایی که دور و سخت گیر است، ساخته اند.
    کلیدواژگان: ابعاد شخصیت، ترس از خدا، محبت به خدا، امید به خدا، روان شناسی اسلامی، علم دینی
  • مهدی امیدیان*، احمد طاهری فرد صفحه 127
    هدف پژوهش، پاسخگویی به این سوال بود که آیا مشاوره گروهی به شیوه یکپارچه توحیدی، بر سازگاری زندانیان مرد موثر است؟ روش پژوهش، آزمایشی با گروه کنترل در بین زندانیان مرد در زندان مرکزی شهرکرد در سال 1391 بود؛ 40 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده چندمرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از پرسشنامه سازگاری بل به عنوان ابزار غربالگری استفاده گردید. سپس برنامه مشاوره گروهی به شیوه یکپارچه توحیدی به مدت 12جلسه یک ونیم ساعته بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخله درمانی، پس آزمون و بعد از یک ماه آزمون پیگیری از هر دو گروه اخذ گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل اندازه های مکرر استفاده شد و نتایج نشان داد که بین میانگین نمره سازگاری دوگروه در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معنادار وجود دارد (002/ 0 >P)؛ درنتیجه می توان گفت که مشاوره گروهی به شیوه یکپارچه توحیدی بر سازگاری زندانیان مرد موثر است.
    کلیدواژگان: سازگاری، درمان یکپارچه توحیدی، زندانیان مرد، روان شناسی اسلامی، علم دینی، روان درمانگری، مشاوره گروهی
  • مسعود جان بزرگی*، محبوبه داستانی صفحه 145
    در ایران بیش از سیصد پژوهش درباره روان درمانگری چاپ شده است. هدف این پژوهش پاسخ دادن به این سوال ها بود که پرکاربردترین رویکرد روان درمانگری کدام است؟ اندازه اثر مداخلات درمانی، در طول درمان و در پیگیری های چقدر بوده است؟ این پژوهش با بررسی حدود 77 مقاله درصدد پاسخگویی به این سوالات بود. روش این مطالعه از نوع مطالعات کیفی و فراتحلیل می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین قدرت مداخلات از فرمول محاسبه «اندازه اثر» استفاده شد؛ همچنین، برای مقایسه کارایی انواع روان درمانگری ها از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافته ها نشان داد، اندازه اثر تمام انواع مداخلات گزارش شده در ایران بین سال های 1379 تا 1389 (و برای درمان های معنوی تا 1392) در حد متوسط (بین 5/ 0 تا 8/ 0) هستند. رویکرد شناختی رفتاری، پرکاربردتر از بقیه بود؛ تعداد یازده مطالعه، به پیگیری اثر مداخله پرداخته اند؛ و اندازه اثر کلی مداخلات در پیگیری ها، در حد کم 49/ 0 به دست آمد. بین درمانگری های معنوی و مذهبی (اغلب در ترکیب با درمان های معمول) با سایر درمان ها تفاوت معناداری دیده نمی شود.
    کلیدواژگان: مطالعه مروری، روان درمانی، ایران، اندازه اثر، روان درمانگری مذهبی
  • خلیل زامل عطشان صفحه 191
|
  • Mohammad Sadegh Shojaei*, Masoud Janbozorgi, Ali Asgari, Seyed Mohammad Gharavirad, Abbas Pasandideh Page 7
    The purpose of this research was to investigate the application of semantic fields theory in the vocabulary studies of personality structure based on the Islamic sources. The main question of the research was that in the vocabulary studies of personality structure, what qualitative analyses should be done on data before the factor analysis is done on them and what the application of semantic fields theory is in this case. The research methodology was qualitative-analytical. The results showed that a) one of the most important parts of the vocabulary studies of personality structure is conceptology; something to which has been paid attention less in psychological studies; b) by discovering the conceptual correlations of vocabularies with the help of semantic fields theory and its principles, we are able to use them as a qualitative method in studies and they can make up for the lacks of factor analysis; c) the convergence of principles of semantic fields theory and the methods of religious deductions in Fiqh, Osoul, Tafsir, philosophy, and Kalam could attract the Muslim scientist's attention in the recent decades.
    Keywords: semantic fields theory, vocabulary studies, personality structure, trait approach, personality traits, Islamic psychology
  • Razieh Fattahi*, Mehrdad Kalantari, Hussein Molavi Page 39
    The research aimed to study the comparison between the effectiveness of Islamic grief therapy and group grief therapy program on the behavioral and emotional problems of adolescent mournful girls and their symptoms. This quasi-experimental research was done using the control group, pre-test and post-test designs, and three month follow-up. 30 mournful students were selected by convenience sampling and with the help of Mobarakeh education and then randomly placed in the two test groups and the control group. 7 sessions of Islamic grief therapy which are designed according to the qualitative study were performed for the first group and 7 sessions of group grief therapy which are designed by foundation of war and children were performed for the second group. The results showed that the post-test and the follow-up of each two test groups are meaningfully different from the control group. At the end of intervention period, the Islamic grief therapy had more effectiveness in comparison with the group grief therapy based on each three measurement indicators (P<0.001). The research findings supported this idea that cultural capabilities and religious teachings would help increase the effectiveness of therapy.
    Keywords: Islamic psychology, religious science, group grief therapy program, mournfulness, adolescent girls, behavioral, emotional problems, clinical psychology
  • Mahdi Najafi*, Davood Taghvaei, Mohammad Reza Salarifar Page 65
    The objective of the research is to study the comparison between general health and psychological well-being among women-headed households with and without temporary marriage. This research is non-experimental and is a type of causal-comparative research. The studied population was all women-headed households with and without temporary marriage in Qom. 60 women were randomly selected as the sample for each two groups. The Goldberg's general health questionnaire and Ryff's psychological well-being scales were applied in order to measure the variables. The descriptive information including the criteria of mean, median, mode, standard deviation, minimum, maximum, and range and also inferential statistics including tests of Levin, k-s, and independent t were employed to analyze the research questions. The results showed that there is a significant difference between the two groups in regard to the components of physical symptoms of anxiety, depression, social performance, general health, self-acceptance, positive relations with others, environmental mastery, purpose driven life, personal growth, and psychological well-being; and there is not a significant difference between the two groups in regard to the component of autonomy.
    Keywords: general health, psychological well, being, women, headed households, temporary marriage, family, social psychology, Qom, Islamic psychology
  • Jafar Houshiari*, Mohammad Mahdi Safouraei Parizi, Beheshteh Niusha Page 87
    The present study aimed to investigate the relationship between the efficiency of family and spiritual well-being among university and Hawzah students. This study is a descriptivecorrelational research. The population was university and Hawzah married students having bachelor and master degrees from Qom. By convenience sampling, 391 students were selected as the sample. The study was conducted through two questionnaires: the efficiency of family (Safouraei Parizi's 79 items) and spiritual well-being (Dehshiri's 40 items). The data were analyzed by measures of central tendency, measures of variability, Pearson correlation coefficient, regression, and with the help of SPSS software. The study results showed that there is a positive and meaningful correlation between the efficiency of family and spiritual well-being (r=0.611). Based on spiritual well-being components, predicting the efficiency of family of respondents is meaningful just in the subscales of relationship with self, relationship with God, and relationship with others (F=83.057, P<0.001). In sum, these variables predict 39.6% of the efficiency of family of respondents (R2=39.6).
    Keywords: family, efficiency of family, well, being, spiritual well, being, university, Hawzah students, Qom, Iranian indigenous psychology
  • Mansoureh Sadat Sadeghi*, Maryam Asar, Faezeh Peimanpak, Seyed Mohsen Ebrahimi Page 103
    The aim of this research is to discover the role of the main aspects of personality in the relationship with God. By convenience sampling, 345 students of Shahid Beheshti University were selected and then they responded to personality questionnaires NEO (McCrae & Costa, 1985) and relationship with God (Mazaheri, Pasandideh, & Sadeghi, 1390). The data analyzing by correlation and regression tests showed that neuroticism predicts negative relationship with God, and the characteristics of extraversion, agreeableness, and responsibility predict positive relationship with God. The people with these personality characteristics have a positive relationship with God that it causes the love, fear, and hope in God (good relationship) lead to the respect for and trust in God. On the other hand, the neurotic people have a negative mental image toward self and God and they form their relationship with God on the basis of some unreal characteristics of God such as farness and strictness.
    Keywords: aspects of personality, fear of God, love for God, hope in God, Islamic psychology, religious science
  • Mahdi Omidian*, Ahmad Taherifard Page 127
    The purpose of the research was to answer the question: do group counseling by means of monotheistic integrated therapy effects on the male prisoner's adaptation? This experimental research was conducted with the help of a control group among male prisoners in the central prison, in Shahrekord, in 1391. Via multistage sampling, 40 people were selected and randomly placed in the two groups of 20; the test and control groups. Bell's adjustment inventory was applied as a screening tool. Then, program of group counseling by means of monotheistic integrated therapy was performed on the members of test group during 12 sessions of one hour and a half. After therapy intervention, post-test and one month later, follow-up test were done for each two groups. The repeated measures analysis of variances was employed for data analyzing. The results showed that there is a significant difference between the mean score of adaptation of the two groups in the post-test and follow-up stages (P<0.002). Therefore, it can be said that group counseling by means of monotheistic integrated therapy effects on the male prisoner's adaptation.
    Keywords: adaptation, monotheistic integrated therapy, male prisoners, Islamic psychology, religious science, psychotherapy, group counseling
  • Masoud Janbozorgi*, Mahboubeh Dastani Page 145
    In Iran, More than 300 researches about psychotherapy have been published. The aim of the study was to answer these questions: what is the most common approach to psychotherapy?How much is the effect size of therapy interventions during treatment and its follow-ups? This study has reviewed nearly 77 researches in order to answer those questions. This study was applied the qualitative and meta-analytical methodology. To analyze the data and determine the power of interventions, the effect size formula was used. Also, the one-way ANOVA was applied to compare the efficiency of psychotherapies. The findings showed that in Iran, during the years 1379 to 1389 (and until 1392 for spiritual therapies), the effect size of all reported interventions were in a medium level (from 0.5 to 0.8). The most common approach to psychotherapy was cognitive-behavioral. 11 researches fallowed up the effect of interventions and the total effect size of interventions in follow-ups was in a low level 0.49). There was not a meaningful difference between religious and spiritual therapies (mostly in combination with usual therapies).
    Keywords: review study, psychotherapy, Iran, effect size, religious psychotherapy