فهرست مطالب

نشریه مطالعات اسلام و روان شناسی
پیاپی 7 (پاییز و زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/11/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ایرج شاکری نیا صفحه 7
    به منظور بررسی رابطه «هویت دینی»، «نگرش مذهبی» و «سرسختی روان شناختی» با «سلامت روان» معتکفان شهر رشت، تعداد 96 نفر از معتکفان مرد، در مسجد قدس و زن در مسجد امام رضا(ع) در شهر رشت به شیوه تصادفی ساده برای تحقیق انتخاب شدند، معتکفان، پرسشنامه های هویت دینی، نگرش مذهبی، سرسختی روان شناختی و سلامت روانی را به همراه پرسشنامه جمعیت شناختی تکمیل کردند. داده های استخراج شده با آزمون t یک گروهی و دو گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آزمودنی های تحقیق از لحاظ هویت دینی، نگرش مذهبی، سرسختی روان شناختی و سلامت روانی از وضعیتی مناسب تر از جمعیت عادی برخوردارند و در حد مطلوب قرار دارند. بین مولفه های هویت دینی، نگرش مذهبی و سرسختی روان شناختی با سلامت روان رابطه معنا دار وجود دارد. از بین متغیرهای تحقیق، متغیر هویت دینی توانسته است سلامت روانی آزمودنی های مورد مطالعه را پیش بینی کند. پژوهش حاضر همگام با تحقیقات زیادی که با محوریت دین انجام گرفته نشان می دهد که معتکفان از لحاظ ویژگی های مورد مطالعه در وضعیت مطلوب هستند؛ بنابراین حمایت و برنامه ریزی بیشتر برای اعتکاف جوانان پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: هویت دینی، نگرش مذهبی، سرسختی روان شناختی، سلامت روان، اعتکاف
  • جمشید نوذری، یونس غلامی * صفحه 21

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جهت گیری مذهبی و التزام عملی به اعتقادات اسلامی با سلامت روان دانشجویان انجام شد. طرح تحقیق از نوع کمی و روش همبستگی است. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز وگروه نمونه،340 نفر از دانشجویان بوده که به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش؛ «سلامت روانی» (28سوالی)، «التزام عملی به اعتقادات اسلامی» و«جهت گیری مذهبی» بوده است. درابزار «سلامت روانی» هرچه فرد نمره کمتری به دست آورد نشان دهنده سلامتی بیشتر اوست. جهت انجام تحلیل های آماری ازروش های همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین «جهت گیری درونی» با «سلامت روان» رابطه منفی و معناداری (44/0- = r و 001/0 = p) وجود دارد. بین «جهت گیری بیرونی اجتماعی» با «سلامت روان» رابطه منفی و معناداری (40/0- = r و 001/0 = p) وجود دارد. بین «جهت گیری بیرونی فردی» با «سلامت روان» رابطه منفی و معناداری (37/0- = r و 001/0 = p) وجود دارد. بین «التزام عملی به اعتقادات اسلامی» با «سلامت روان» رابطه منفی و معناداری (50/0- = r و 001/0 = p) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که «التزام عملی به اعتقادات اسلامی» و «جهت گیری درونی»، 26/0 از واریانس مشترک سلامت روانی را پیش بینی نموده اند و این تبیین در سطح 001/0 معنادار بوده است.

    کلیدواژگان: جهت گیری مذهبی، التزام عملی به اعتقادات اسلامی، سلامت روان
  • زهرا عادل، محمدباقر کجباف، احمد عابدی صفحه 43
    هدف این پژوهش، بررسی «اثربخشی آموزش شناختی با رویکرد اسلامی» بر «رضایت از زندگی» دانشجویان با دو فرضیه زیر است: «آموزش شناختی با رویکرد اسلامی» بر «رضایت از زندگی» دانشجویان در مرحله «پس آزمون» و «پیگیری» موثر می باشد.
    ابزار پژوهش، «پرسشنامه رضایت از زندگی» دینر و همکاران (1985) بود که توسط بیانی و همکاران(1386) اعتباریابی شده است (آلفای کرونباخ83/0). روش پژوهش، طرح آزمایشی پیش آزمون ‐ پس آزمون ‐ پیگیری، با گروه کنترل است و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 89-88 می باشند که30 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل، تقسیم شدند. چون در گروه آزمایش 3 نفر ریزش وجود داشت به طور تصادفی 3 نفر هم از گروه کنترل خارج شد. روش «آموزش شناختی با رویکرد اسلامی»، طی 9جلسه 45 دقیقه ای، هر هفته دو جلسه برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. در این پژوهش سطح معناداری 05/0 p< در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که «آموزش شناختی با رویکرد اسلامی» باعث افزایش «رضایتمندی از زندگی» در دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه، در مرحله پس آزمون و پیگیری شد.
    کلیدواژگان: آموزش شناختی، رویکرد اسلامی، رضایتمندی از زندگی
  • سیدحمیدرضا علوی، زهرا رنجبر شورآبادی صفحه 59
    تحقیق حاضر به منظور شناسایی میزان تاثیر دیانت (دانش، نگرش و رفتار دینی) بر شادی دانش آموزان مدارس دخترانه مقاطع راهنمایی و دبیرستان ناحیه 2 شهر کرمان صورت گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع علی ‐ مقایسه ای و ابزار جمع آوری اطلاعات، «پرسشنامه دانش، نگرش و رفتار دینی» و «پرسشنامه سنجش شادی» آکسفورد بود. با روش نمونه گیری تصادفی تعداد 159 نفر از دانش آموزان دبیرستان و 104 نفر از دانش آموزان راهنمایی جهت پاسخگویی به سوالات پرسشنامه انتخاب گردیدند و تجزیه و تحلیل داده ها، به وسیله نرم افزار Spss انجام گرفت و نتایج زیر حاصل گردید:1. «دانش دینی» دانش آموزان پایین، «نگرش دینی» دانش آموزان مثبت و «رفتار دینی» آنها تاحدی مناسب به دست آمد؛2. میزان شادی دانش آموزان نسبتا زیاد است؛3. دانش دینی بر شادی دانش آموزان موثر نیست؛4. نگرش و رفتار دینی دانش آموزان بر شادی آنها تاثیر دارد؛5.«مقطع تحصیلی» بر «دانش دینی»، «معدل» بر «دانش دینی، رفتار دینی و شادی» «پایه تحصیلی و سن» بر «رفتار دینی» تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: دیانت، دانش دینی، نگرش دینی، رفتار دینی، شادی
  • نیلوفر میکائیلی، مهدی کلهرنیا گلکار صفحه 83
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه «جهت گیری مذهبی» با «ویژگی های شخصیتی» دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی می باشد. به این منظور از ابزارهای «مقیاس جهت گیری مذهبی» و «مقیاس شخصیتی NEOPI-R» استفاده شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در مطالعه حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی است که در سال تحصیلی 89‐88 در این دانشگاه به تحصیل اشتغال داشته اند. حجم نمونه،120 نفر از دانشجویان (60 دختر و 60 پسر) می باشد که به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. به منظور تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، آزمونt، دو گروه مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. براساس یافته ها معلوم شد جهت گیری مذهبی با متغیرهای شخصیتی رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0 ≥ P). همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از نظر جهت گیری مذهبی و از نظر ویژگی های شخصیتی تفاوت معنادار به دست آمد (05/0 > P).
    کلیدواژگان: جهت گیری مذهبی، ویژگی های شخصیتی، دانشجویان
  • مهرداد کلانتری، راضیه فتاحی صفحه 95
    «ذکر»، به معنی در دل و زبان به یاد خدا بودن است. ذکر توحیدی که موجب آرامش و اطمینان قلب می شود، فرایند روانشناختی مهمی است که تاکنون از دیدگاه روانشناسی مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین هدف، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه گرایش به ذکر بود. پس از ساخت و بررسی اعتبار صوری، پرسشنامه در مورد 47 نفر پسر و 82 نفر دختر از دانشجویان دانشگاه اصفهان اجرا شد. ضریب آلفای کرانباخ، به عنوان ملاک همسانی درونی پرسشنامه، 87/0 به دست آمد.
    طبق نتایج به دست آمده، از نظر دانشجویان رایج ترین زمان برای ذکر، بعد از نماز و هنگام گرفتاری ها و مشکلات می باشد و رایج ترین مکان، هر مکانی و در درجه دوم مسجد ذکر شده است.
    رایج ترین ذکرها در دانشجویان، به ترتیب عبارت بودند از: صلوات، تسبیحات حضرت زهرا(س)، اسامی خداوند، آیه های معروف قرآن و سایر ذکرهای رایج. همچنین میزان گرایش به ذکر توحیدی، به طور معناداری در دختران، بیشتر از پسران بود (01/0>P).
    کلیدواژگان: ذکر، کمی سازی مفاهیم دینی، دانشجویان دانشگاه اصفهان
  • محمود گلزاری صفحه 111
    فعالیت های عبادی با سلامت و بهزیستی افراد رابطه دارند. دین علاوه بر نگرش، ایمان و محبت، دارای جنبه عملی و عبادی نیز هست و حج عمره یکی از این وجوه عبادی است.
    جامعه آماری این تحقیق کلیه کاروان های دانشجویی زیارت حج عمره در تیرماه سال 1383 شهر تهران بوده اند. نمونه آماری این پژوهش 234 دانشجو بوده اند که به روش نمونه گیری خوشه ایاز بین دو کاروان دانشجویی زیارت عمره انتخاب شدند. یکی مربوط به دختران دانشجو با 123 نفر و میانگین سنی 5/21 سال (3 SD=) و دیگری مربوط به پسران دانشجو با 111 نفر و میانگین سنی 5/22 (5 =SD) بوده اند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه عمل به باورهای دینی (معبد)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) بوده اند.
    نتایج پژوهش نشان می دهد که شرکت در حج عمره دانشجویی موجب افزایش شادکامی و کاهش اختلال در سلامت روانی، نشانه های بدنی، اضطراب، اختلال کنش وری اجتماعی و افسردگی وخیم گردیده است.
    کلیدواژگان: حج عمره، شادکامی، سلامت روانی و عمل به باورهای دینی
|
  • Iraj Shakeri Nia Page 7
    In order to investigate the relationship between religious identity, religious attitude, psychological hardiness and mental health among mu`takifs of Rasht mosques, 96 persons (men from Qods mosque and women from Imam Reza mosque) were selected by simple random sampling. Mu`takifs filled up the questionnaires about religious identity, psychological hardiness, and mental health as well as demographic questionnaire. The statistical data were analyzed using one group and two group t test, Pearson correlation coefficient, and multiple stepwise regression analysis. The results suggest that the testees in this study from the viewpoint of religious identity, religious attitude, psychological hardiness and mental health are in a better position than common people and in almost a desired state. The religious identity, of all the variables of this study, is capable of predicting the testee's mental health. The present study in line with many other researches, done based on religion, suggest that mu`takifs are in a desired position with respect to studied characteristics. Thus it is recommended to plan better and support more efficiently the youth i`tikaf.
  • Jamshid Nouzari, Yunos Gholami Page 21

    The present study has been done with the aim of investigating the relationship between religious orientation, practical obligation to the Islamic tenets, and student's mental health. The statistical population of this study was the Islamic Azad University, Shiraz Branch, 340 of them were selected by multistage cluster sampling method. The investigation instruments were: the General Health Questionnaire (GHQ-28), the Practical Obligation to the Islamic Tenets, and Religious Orientation Questionnaire. In the General Health Questionnaire (GHQ-28), the lower the score the better the individual's mental health. In order to analyze statistical data, Pearsonian correlation method and multiple stepwise regression method have beenutilized. The results show that:• There is a negative and significant relationship between intrinsic religiousorientation and mental health (p=0.001 & r=-0.44).• There is a negative and significant relationship between social extrinsic religiousorientation and mental health (p=0.001 & r=-0.40).• There is a negative and significant relationship between personal extrinsicreligious orientation and mental health (p=0.001 & r=-0.37).• There is a negative and significant relationship between practical obligation to theIslamic tenets and mental health (p=0.001 & r=-0.50).• The results also show that practical obligation to the Islamic tenets and intrinsic religiousorientation predict 0.26 of common variance and this is significant at 0.001 level.

  • Zahra Adel, Mohammad Baqer Kajbaf, Ahmad Abedi Page 43
    The present study is concerned with the effectiveness of cognitive training with anIslamic approach on student's life satisfaction through the following two hypotheses: cognitive training on student's life satisfaction through an Islamic approach at the post test and follow up stages. The instrument of this study was the Satisfaction With Life Scale (SWLS; Diener et al., 1985) which its validity was examined (by Bayani et al., 2007) through measuring Cronbach's alpha. The research method used in this study was experimental design of pre-test, post-test, follow up and control group. The study's statistical population was defined as all students who have visited the Counseling Center of Isfahan University during the 2009-2010 academic year. Among them 30 were selected by simple random sampling and were divided into two 15-person groups of control and experiment by simple random sampling too. Since 3 persons of experiment group were not present, therefore 3 persons of control group were omitted. The Cognitive Training with an Islamic Approach Course was held in nine 45-minute sessions, two sessions per week. In order to analyze the statistical data, the covariance analysis method was used. In this study, the significance level is p<0.05. The results show that The Cognitive Training with an Islamic Approach Course enhances satisfaction with life among those students who have referred to the Counseling Center of University at the post-test and follow up stages.
  • Sayyed Hamid Reza Alavi, Zahra Ranjbar Shurabadi Page 59
    The purpose of the present study is to identify the effectiveness rate of religious knowledge, attitude, and behavior on happiness of students (especially the girl students of middle and high schools of district no.2 in Kerman). The research design is a descriptive one of the causative-comparative type. The instruments for collecting data include: the Religious Knowledge, Attitude, and Behavior Questionnaire and the Oxford Happiness Questionnaire. 159 students from high school and 104 students from middle school were selected by random sampling to answer questions. The collected data were analyzed using the Statistical Package for Social Scientists (SPSS). The following results were obtained:• results support a low level of religious knowledge, a positive religious attitude, and a suitable and efficient religious behavior;• there is high level of happiness among students;• religious knowledge has no effect on happiness of students;• religious behavior and attitude has an effect on their happiness;• grade level has an impact on religious knowledge;• the average has an impact on religious knowledge, religious behavior, and theirhappiness; • grade and age has an impact on religious behavior.
  • Niloofar Mikaeeli , Mahdi Kalhornia Golkar Page 83
    The aim of the present paper is to investigate the relationship between religious orientation and personality traits of male and female students of University of Muhaqqiq Ardabili. Instruments used by this study are: the Neo Personality Inventory-Revised (NEO PI-R) and the Religious Orientation Scale. The research design is a descriptive one of the correlative type. The statistical population of this study includes all male and female students who have studied in the University of Muhaqqiq Ardabili during the 2009-2010 academic years. A sample of 120 students consisting 60 female and 60 male students were selected by cluster sampling method. The data were analyzed using descriptive analysis method, Pearson correlation coefficient, t test, two independent group, and variance analysis. The findings suggest that there is a significant and positive relationship between religious orientation and personality variables (p≤0.01). They also suggest that there is a significant difference between male and female students from a religious orientation and personality perspective (p≤0.05).
  • Mehrdad Kalantari , Raziya Fattahi Page 95
    Zikr (or Dhikr) means remembering God in heart and calling Him on tongue. Zikr, as an essential psychological process, can produce relaxation and assurance. Unfortunately it has not yet been investigated psychologically. Regarding the significance of zikr in spiritual growth a questionnaire was prepared and validated in this study. After checking its face validity, zikr questionnaire was distributed to 129 students (47 male and 82 female) of the University of Isfahan (Cronbach's alpha coefficient: 0.87). The results suggest that the most common times of practicing zikr for students are after 5 daily prayers and in turbulent times and the most common places were everywhere and then mosque. The most common zikr practiced by students were salawat (saying peace and blessings be upon Muhammad and his household), tasbih (the repetitive utterances of short sentences glorifying God), God's names and verses of the holy Quran. Although there were considerable similarities between zikr attitudes in male and female students, level of tendency to zikr among females was significantly higher than male students (p<0.01).
  • Mahmud Golzari Page 111
    There is a significant relationship between religious activities and man's health and wellbeing. In addition to attitude, faith, and love Islam possesses practical aspects and rituals too. The statistical population of this study includes all university students from Tehran who have traveled to Mecca to perform `umrah in July 2004. The statistical sample of this study were 234 university students who were selected by cluster sampling method from among two student caravans of `umrah pilgrimage. One consisting of 123 female students (mean age=21.5; SD=3) and the other one 111 male students (mean age 22.5; SD=5). The instruments used in this study for collecting data include: the Practicing Religious Beliefs Questionnaire, the Oxford Happiness Questionnaire, and the General Health Questionnaire (GHQ-28). The results show that students participation in `umrah pilgrimage increases their happiness and decreases their mental disorders, anxiety, body symptoms, social disorders, and depression.