فهرست مطالب

پژوهش های فقه و حقوق اسلامی - سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 43، بهار 1395)

فصلنامه پژوهش های فقه و حقوق اسلامی
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 43، بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فخرالدین اصغری آقمشهدی*، سید مسیح حسینی، محمدباقر اصغری آقامشهدی صفحات 11-28
    به موجب بند 4 ماده 190 قانون مدنی یکی از شرایط اساسی صحت هر معامله، مشروع بودن جهت آن است. به موجب ماده 217 قانون مدنی معامله با جهت نامشروع باطل است. البته، نامشروع بودن جهت در صورتی موجب بطلان معامله می شود که در معامله تصریح گشته، بی واسطه و بارز باشد. صحت معامله با جهت نامشروع در صورت علم به آن و بدون تصریح در معامله، محل اختلاف نظر است. در فقه، معامله با جهت نامشروع به دلایلی چون حکم عقل به قبح اعانت بر گناه، آیه شریفه «لا تعاونوا علی الاثم و العدوان» و وجوب نهی از منکر حرام است. گرچه حرمت معامله با جهت نامشروع مورد اتفاق نظر فقی هان است، اما در بطلان آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی فقی هان معامله با جهت نامشروع را باطل و برخی دیگر، آن را صحیح می دانند. مقاله حاضر با برداشت از ماده 217 ق. م. و اصل صحت نظریه صحت معامله را می پذیرد.
    کلیدواژگان: جهت معامله، علت معامله، نامشروع، باطل
  • بهزاد پورسید، مصطفی شفیع زاده خولنجانی*، محمد صادقی صفحات 29-50
    در بحث از ضمانت اجراهای مربوط به عدم رعایت شرایط صحت عقود، به اصطلاحات مختلفی از جمله بطلان و فساد بر می خوریم. اصولا در صورتی که عقدی فاقد شرایط ماهوی و برخی شرایط شکلی مقرر برای صحت باشد، باطل است و آثار مخصوص بر آن عقد مترتب نمی شود و تنفیذ بعدی نیز هیچ اثری ندارد. نوشتار حاضر ضمن بررسی مفهوم بطلان در فقه امامیه و حقوق ایران، بر آن است تا تاثیر این ضمانت اجرا را بر عقود معاوضی بررسی نماید. از مفهوم بطلان و مسوولیت ناشی از آن بر عقود معاوضی استنباط می شود که با عنایت به استعمال تردافی بطلان و فساد، نمی توان به استناد جبران خسارات وارد بر اثر بطلان ناشی از عقود معاوضی، به مسوولیت قراردادی استناد نمود؛ چرا که اصولا قراردادی وجود ندارد تا بتوان بر اساس آن، شخص را ضامن دانست. از این رو، در پی بطلان عقود معاوضی، برای جبران خسارات حاصله می بایست به مسوولیت خارج از قرارداد متوسل شد و در صورت صدور حکم دادگاه به بطلان آن معامله، چنین حکمی صرفا جنبه اعلامی دارد.
    کلیدواژگان: بطلان، مسئولیت مدنی، مسئولیت قراردادی، ضمان قهری، عقود معاوضی
  • عباس تقوایی، محمدحسن حائری، سیده معصومه خداشناس کومله صفحات 51-74
    بحث از شرط و جایگاه آن در عقود کماکان جایگاه سنتی خود را در مباحث فقهی حفظ نموده، جایگاه ویژه ای نیز در مباحث فقهی و حقوقی جدید یافته است. تحلیل این جایگاه منوط به آشنایی دقیق با مفهوم واژه شرط از لحاظ لغوی، عرفی، اصولی، فقهی و حقوقی و بررسی رابطه شرط و عقد و اصل صحت شرط می باشد، ضمن آنکه برای پرداختن به «شروط مخالف کتاب و سنت» لازم است به عنوان مقدمه با ملاک و ضابطه صحت و عدم صحت شرط و تقسیمات ناشی از آن که جایگاه بحث از «شرط مخالف کتاب و سنت» را مشخص می سازد، نیز آشنا شویم. بعد از مقدمات مذکور، پرداختن به مستندات و ادله مربوط به «شروط مخالف کتاب و سنت» و معنای این قسم خاص از شروط و سپس آثار مترتب بر این شروط برای جمع بندی مطالب و بیان دیدگاه های حقوقی ناشی از تراث فقهی ما و نگاه قانون به این موضوع ضروری می نماید که در این مقاله با تحلیل مسائل مذکور به بررسی این موضوع مهم پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: شرط، عقود، اصاله الصحه، شرط مخالف کتاب و سنت، ادله شروط
  • حسن حاجی تبار فیروزجانی*، سیده محبوبه موسوی شیخ صفحات 75-96
    امروزه یکی از واقعیت های پزشکی، مساله اعمال جراحی پلاستیک است که شامل دو قسم جراحی ترمیمی و جراحی زیبایی می شود. در نظام حقوق کیفری ایران، تنها حکم کلی اعمال جراحی یا طبی بیان شده است که یکی از شرایط اساسی رفع مسئوولیت کیفری پزشک، مشروع بودن اعمال مذکور می باشد (بند «ج» ماده 158 قانون مجازات اسلامی 1392)؛ اما در خصوص جواز و یا عدم جواز عملیات جراحی پلاستیک هیچ حکم صریحی در قوانین و مقررات ایران وجود ندارد. بنابراین، یکی از ابهام ها و چالش های اساسی در این باره، مساله جواز و یا عدم جواز شرعی اشکال مختلف جراحی پلاستیک است که در فقه اسلام نیز در این باره دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. در این نوشتار، با بررسی مفاهیم اساسی و دیدگاه های علمای شیعه و عامه درباره جواز و یا عدم جواز شرعی جراحی پلاستیک و همچنین، شرایط ایجاد و رفع مسوولیت کیفری از پزشک ناشی از آن، چنین نتیجه گیری شده است که در نظام حقوق کیفری ایران با توجه به نظر مشهور فقهای امامیه و دلایل دیگر می توان کلیه ی اشکال جراحی پلاستیک را با رعایت قیود و شرایطی جزو اعمال جراحی مشروع و مباح تلقی کرد.
    کلیدواژگان: علمیات جراحی، جراحی پلاستیک، جراحی ترمیمی، جراحی زیبایی، شرعی
  • عباس عرب خزائلی، علیرضا عسکری، محمد مهدی احمدی صفحات 97-120
  • سید ابراهیم قدسی*، سیده کلثوم میرحسینی امیری صفحات 121-144
    امروزه مساله تغییر جنسیت علاوه بر بحث در امور پزشکی، از لحاظ مباحث حقوقی هم دارای حائز اهمیت فراوانی می باشد. پدیده تغییر جنسیت، هنوز در بین مردم حل نشده و به شکل مطلوب آن نرسیده است. نگاه مردم نسبت به چنین افرادی تمسخرآمیز و گزنده است و چنین افرادی را دارای اختلالات روانی می پندارند. قانونگذار نیز تا کنون حکم صریح و روشنی را در مورد این افراد تصویب نکرده است. فقهای اسلامی مدت مدیدی است مساله تغییر جنسیت را مورد توجه قرار داده و آن را از جمله مباحث مستحدثه شمرده و در این راه کوشش هایی انجام داده اند. دیدگاه فقی هان در قبال مقوله «تغییر جنسیت» بر سه دسته است: دسته اول) مخالفت کلی، دسته دوم) موافقت در صورت اضطرار و دسته سوم) بدون اشکال شرعی. امام خمینی (ره) در گروه اخیر قرار دارد. در جرائم مستوجب حدود، قصاص، دیات و تعزیر تغییر جنسیت می تواند در احکام مربوط به آن موثر واقع شود که در این مقاله مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و قلمرو تاثیر آن مشخص شده است.
    کلیدواژگان: تغییر جنسیت، افراد دو جنسی، خنثی، احکام کیفری
  • احمد مرادخانی* صفحات 145-164
    جایگاه شهادت و گواهی به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی در فقه قضایی اعم از مدنی و کیفری و اثبات موضوعات حکم شرعی، ضرورت شناخت شرط های معتبر را در فقه و حقوق ایجاب می کند. با توجه به آیات و روایات و مواد قانونی شرط هایی مانند بلوغ، عقل، اسلام، عدالت، عدم تهمت، به عنوان شرط های مشترک و شرط هایی مانند ایمان، حریت، نطق و... به عنوان شرط های غیرمشترک پذیرفته شده است. برخی از شرط ها مانند طهارت مولد هم مورد اختلاف است که با توجه به دلایل فریقین مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: شهادت، شاهد، فریقین، ایمان، طهارت مولد
|
  • Fakhrodin Asghari Aqamashahadi*, Seyyed Masih Hosseini, Mohamamdbaqer Asghari Aqmashhadi Pages 11-28
    According to the article 190(4) of Iranian Civil Code, one of the fundamental conditions for the validity of a contract is legitimacy of the motive of the contract. According to article 217 of Civil Code, the transaction with illegal motive is null. But, if illegitimacy of the motive is included in the contract expressly, and if it is immediate and clear, it will result to invalidity of the contract. The validity of the transaction with illegitimate motive and without clear knowledge of it and without it's insertion in the transaction is subject to debate. In Islamic jurisprudence, dealing with illegitimate motive is forbidden (Haram) by reasons such the wisdom ruling to ugliness of helping sin, the verse “do not help each other in sin and transgression” and the necessity of forbidding evil. Although the bargain with illegitimate motive is illegal by the consensus of scholars, but there is disagreement on its nullity. According to some jurists it is null and void and according to the others, it is valid. The present article by invoking to article 217 of Civil Code and the rule of the authenticity of the transactions accepts the latter view.
    Keywords: Motive of contract, Cause of contract, Illegitimate, Null
  • Behzad Pourseyyed, Mostafa Shafizadeh*, Mohammad Sadeghi Pages 29-50
    A discussion of sanctions relates to nonconformity with authenticity conditions of contracts called encounter such as invalidity and corruption. Basically, if the contract follows without substantive terms and such form conditions prescribed to be valid, it will be invalid and respectively has no implication to this contract and subsequent enforcement has no effect. This study aims to review the concept of invalidity in Imamieh jurisprudence, Iranian law and the impact of these sanctions on swap contracts. Based on the concept of invalidity and responsibility arising from swap contracts, it can be concluded that with regard to the use of related concept between “invalidity” and “corruption”, we cannot cite compensation as a result of the invalidity of swap contracts, because there is no agreement to be regarded that person as person is liable.
    Keywords: Invalidity, Civil liability, Contractual liability, Non, contractual liability, Swap contracts
  • Abbas Taghvaei, Mohammadhassan Haeri, Masoumeh Khodashenas Pages 51-74
    The discussion of condition and its status in contracts has kept its traditional position in Jurisprudence issues; moreover, it has found a special status in Jurisprudence discussions. The analysis of this position requires a proper familiarity with the concept of the term condition from the lexical, principal, Jurisprudence, and common points of view and also the surveying of the relationship between conditions and contracts and the familiarity with the principle of the correctness of the conditions. Furthermore, in order to deal with the condition of the opposition of the scripture and tradition, we should be familiar with the criterion of correctness and failure of the correctness of the condition and divisions due to it, all of which determine the position of the discussion concerning the condition of the scripture and tradition. After these introductions and then dealing with documents and reasons related to the conditions of the opposition of the scripture and tradition, explaining the meaning of these kind of conditions and works, and expressing the legal viewpoints due to our Jurisprudence and the views of law on these items, it is essential that we deal with these issues analytically in this study.
    Keywords: Condition, Condition of the opposition of scripture, tradition, Contracts, Esaleh Alsolh, Reasons of conditions
  • Hassan Hajitabar*, Mahboubeh Mousavi Sheikh Pages 75-96
    Today, one of medical realities is the issue of plastic surgery containing two reconstructive plastic, parts and aesthetic plastic. In Iran current law system, only general verdict of surgery or medical operations are highlighted ("jeem (g) verse, article 158 of Islamic penalty law, 1392); but in the case of plastic surgery operations, there is no obvious verdict in laws and regulations. Therefore, one of the basic doubts and challenges in this respect is the issue of legality and or illegality of various forms of plastic surgery in that there are different views in Islamic jurisprudence among Shiite and other religious leaders. In the case of legality and or illegality of different aspects of the mentioned surgery operations. In this article, by investigating the basic concepts and Shiite scholars, views and the others about the legality and or illegality of plastic surgery and, too, the condition of creating and removing criminal responsibility of the physician, it can be concluded that in the legal system of Iran, regarding the well-known thesis of the Imamiyeh leaders and other reasons, we can take into account plastic surgery forms with respect to terms and conditions as legal surgery operation.
    Keywords: Surgery operations, Plastic surgery, Reconstructive plastic, Aesthetic plastic
  • Seyyed Ebrahim Ghodsi*, Kolsoum Mirhosseini Pages 121-144
    Today, sex change has become an important topic not only in medical sciences but also from a legal perspective. The issue of sex change has remained unsettled among the general public. People look at transgender individuals with contempt and consider them as having mental disorders. The law is still unclear about the status of transgender people. Islamic jurists have long considered the issue of sex change as one of the “Emerging Issues” (Al-Masael Al-Mostahdese ) and debated about its legal status. Generally, there are three main opinions on sex change among Islamic jurists: First, total rejection; Second, permissible in case of necessity; and Third, total permissibility. Imam Khomeini falls in the third group. Sex change has legal consequences in different set of crimes punishable under Islamic Law including, punishable by prescribed (Hudud), retaliation (Qisas), blood money (Diyyat) and discretionary punishment (Tazir) which have been explored in this paper.
    Keywords: Sex change, transgender people, intersex, criminal commandments
  • Ahmad Moradkhani* Pages 145-164
    Testimony as one of the evidence for proving lawsuit in judicial jurisprudence including civil and penal one as well as demonstrating issues of religious verdict necessitates a recognition of authentic conditions in jurisprudence and law. Considering verses, narrations and legal cases, qualifications such as maturity, intellect, Islam, justice and lack of invective as common conditions and conditions like faith, freedom and speech and … as non-common conditions have been accepted. There is disagreement over some conditions like in-birth purity, which has been discussed as to reasons made by religious scholars.
    Keywords: Testimony, Witness, Religious Scholars, Faith, In, birth Purity