فهرست مطالب

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال ششم شماره 10 (ربیع و صیف 2010)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهین حاجی زاده صفحه 5
    تعد العنایه بالدلاله، فی مختلف الحضارات والمدنیات، من اقدم اهتمامات الإنسان الفکریه عبر الزمن بحیث شغلت، علی مر العصور، بالمفکرین الصینیین والهنود وفلاسفه الیونان والرومان وغیرهم. وکان للعرب والمسلمین من لغویین وبلاغیین وغیرهم نصیب اوفر فی معالجه کثیر من المسائل المتعلقه بدلاله الکلمات. والبحث اللغوی عند العرب منذ بدایاته ترکز علی تحدید المعنی وما یحتویه القرآن الکریم من معان ومقاصد. وکان النقاش والتوجی هات للمسائل التی دارت بین العلماء تصب فی خانه المعنی. لکن التناول الدلإلی فی التراث الاسلامی و العربی کان ضمن اهتمامات لغویه اخری، امتزج البحث فیه بضروب معارف مختلفه من غیر ان یحمل عنوانا ممیزا، له استقلال فی موضوعاته ومعاییره الخاصه. ولکن مع الاسف ظن کثیر من الباحثین ان علم الدلاله، علم نمت اصوله وترعرعت فی ظل الدراسات اللسانیه الحدیثه و لم یکن للعرب و العلماء المسلمین معرفه به.
    یهدف هذا البحث إلی بیان إسهام علماء الاسلامیه و العربیه فی وضع اصول اسس لعلم الدلاله و یوضح...
    کلیدواژگان: ابن جنی، _ علم الدلاله، المعنی
  • جعفر دلشاد، علی اکبر مرادیان صفحه 29
    یحاول هذا البحث ان یدرس مکانه «الإلتزام» فی المدارس الادبیه، علما بانها تنقسم إلی ثلاثه اقسام؛ا. المدارس الادبیه الملتزمه.
    ب. المدارس الادبیه غیر الملتزمه.
    ج. المدارس الادبیه المحایده.
    فهی متفاوته لما تتمسک به من افکار و نظریات، إلا انها جمیعا تشعر القارئ بالإلتزام او تدعو إلیه صراحه و لا یمکن تجرید ای منها من مفهوم الإلتزام، خاصه إذا حصلت لدینا قناعه ان الإلتزام له علاقه مباشره بمستوی الإنسان العلمی و ثقافته بشکل عام، و بما ان الادباء و الشعراء هم رواد المجتمع فلا یتصور انهم بمنای و بمعزل عن المسوولیات الإجتماعیه.
    کلیدواژگان: الادب، المدارس الادبیه، الثقافه، الإلتزام، الإجتماع
  • حسن سرباز صفحه 43
    کان سید قطب ادیبا وناقدا قبل ان یکون مفکرا إسلامیا، و یرجع جزء من تاثیره ککاتب ومنظر إسلامی إلی قدرته الادبیه وسحره فی التعبیر، ولکن مع ذلک فقد عرفه کثیر من الناس کمفکر إسلامی فقط ولم یعرفوا انه کان ادیبا وناقدا، ولذلک فقد اهمل ثقافته الادبیه ومدرسته النقدیه فی زاویه من النسیان.
    فتهدف هذه المقاله إلی بیان شخصیته الادبیه والنقدیه، والتطرق إلی تراثه الشعری و القصصی، وإلقاء الضوء علی تراثه النقدی فی مجال «القرآن الکریم» وفی مجال «الشعر والادب».
    کلیدواژگان: الادب الإسلامی، سید قطب، النقد الادبی
  • علی سلیمی، محمد نبی احمدی صفحه 59
    لایکاد یتفق الادباء علی تعریف واحد للادب. و لکن ما یوجد فی کل التعاریف هو: ان الادب یتکون من عناصر تمیزه عن غیره و تعطیه حیاه ابدیه، هذه العناصر هی: العاطفه، الخیال، الفکره، الموسیقی و الاسلوب. فالعاطفه هی التی تعطی الادب صفه الخلود بحیث نقرا النصوص الادبیه مره بعد مره فلا نمل من قراءتها. و الخیال هو مرکب ترکبه العاطفه فتقطع بها المسافات الشاسعه دون ملال و دون صعوبه. والفکره هی النواه التی تکن فی خفایا الآثار الخالده فتثمر هذه الآثار دون ان تبلی او تستهلک. و الموسیقی هی سحر الکلام و هی التی تزین هذه الآثار و تعطی ها نشاطا و حیویه و هی التی تزید العناصر الاخری جمالا و زینه. و الاسلوب هو طریقه نسج هذه العناصر الاربعه بعضها مع بعض. و لکل شاعر او کاتب اسلوبه الخاص، فلذلک یقال: «إن الاسلوب هو الشخص». و الاسلوب یظهر إذا قیست النصوص الادبیه بعضها مع بعض. فی هذه...
    کلیدواژگان: العاطفه، الموسیقی و الاسلوب، الفکره، الخیال، عناصر الادب
  • حامد صدقی، صفر بیانلو * صفحه 81

    قد یحمل اللفظ) او العباره(بواسطه التکرار، وذاک من إحدی الاسالیب التعبیریه فی اللغه الشعریه، دلالات فنیه متعدده و احیانا متداخله توثر فی نفس المتلقی، و یتم ذلک بفضل موهبه الشاعر البارع المتمکن من إخراج الکلام إلی الإفاده و الامتاع. و تزداد قیمه ذلک التکرار فی تمتین الدلالات عند ما یرافق الشاعر الحظ اللغوی و الشعوری و الاصاله و الا اذا نقصه ذلک کله فلا محاله ان یودی هذا النقص إلی الثرثره اللفظیه المبتذله، اضافه إلی عجز الشاعر عن السیطره الکامله علی ازمه تکراره. و القصیده الحره بما تحتوی علیه من طاقه التکرار التعبیریه الفائقه قد استطاعت ان تنجح فی اداء المقصود عند کبار الشعراء کما عند «السیاب»، رائد الشعر الحر بحیث تمکنت القصیده الحره لدیه ان تحمل هذه الطاقه دلالات ترمی من ورائها تحقیق اهداف النص بما ینحصر علی الدلاله البیانیه، انها الاصل فی کل تکرار، و الدلاله الشعوریه، وانها اهم دلاله...

    کلیدواژگان: القصیده الحره، السیاب، _ التکرار، الدلالات الفنیه
  • صادق فتحی دهکردی، مجتبی گروسی صفحه 109
    یعتبر محمود سامی البارودی الشاعر الذائع الصیت المصری من رواد التجدید فی الشعر العربی الحدیث والذی احیی الشعر العربی بعد ما فقد قوه الإبداع و الابتکارفی العصرین المملوکی و العثمانی، و اعاد إلیه جماله و طراوته السابقین. و بما ان الشاعر خضع منذ طفولته لتعالیم دینیه و قرآنیه و کان یری ان من واجب الشعر التهذیب الاخلاقی للإنسان و المجتمع لذا حاول فی اشعاره ان ینشر بین الناس اصول العقائد و فروعها و کذلک القیم الدینیه الاخلاقیه و الاجتماعیه بما فی ها الوفاء بالعهد، حفظ السر، الدعاء، التقوی، الزهد، التوبه، الکرم، الشجاعه و... فنراه یستخدم التناص القرآنی و الروائی کافضل طریق للوصول إلی هذا الهدف المنشود.
    یحاول هذه المقاله ان یعالج بعضا من هذه الاصول والقیم مشیرا إلی التناص المستخدم فی الابیات قرآنیا کان او روائیا.
    کلیدواژگان: الشعر، البارودی، التناص، الدین، القیم
  • علیرضا محمدرضایی صفحه 127
    یتعلم الإنسان اللغه فی بیئته ومجتمعه. ففی کل مجتمع معین، تربط هذه اللغه آحاد البشر بعضهم ببعض.کل لغه، خاصه اللغه العربیه بما لها من مترادفات ذات قیمه دلالیه ممیزه ومن قدره ائتلافیه، تمهد ارضیه تشکیل العلامات اللغویه فی مستوی واسع لا متناه. واللغه، من منظور علم اللغه، نظام من العلامات. وعلم اللغه باختصاص اللغه بالبشر، یرتبط ارتباطا وثیقا بکثیر من الحقول الدراسیه والعلوم الإنسانیه. فدراسات الترجمه اقرب حقل من علم اللغه.
    فإذا ذهبنا کما ذهب بیتر نیو مارک إلی ان کل ترجمه تبتنی ضمنیا علی نظریه من النظریات اللغویه تعتبر الترجمه فی الواقع ممارسه علم اللغه التطبیقی الذی ینطوی تحته علم الدلاله الذی یکون اسلوبا بل اداه لتحلیل الکلمات، والعبارات والجمل. التحلیل الذی یعتبر اداه للترجمه.
    هذه الدراسه الموجزه تحلل الکلمات. وتدرس الدلالات بین المنقول منه والمنقول إلیه والاختلافات الدلالیه الحاکمه علی الصیاغات الصرفیه المنبعثه من المواد اللغویه الواحده. وتعالج الائتلافیه والاستبدالیه السوسیریه التی لها دور خاص فی توصیف...
    کلیدواژگان: معانی الکلمات، الائتلاف، الاوزان، البنیه، اللغه
  • الدکتور قاسم مختاری، مریم بخشنده صفحه 131
    تبین هذه المقاله وجهه نظر «العقاد» احد النقاد فی مدرسه الدیوان، حول «میخائیل نعیمه» واثره «الغربال» الذی کتب العقاد مقدمتها. رغم انهما یعتقدان بهدف واحد وهو الهجوم العنیف علی الادب التقلیدی وتحطیم الصوره التی کان یسیر شعر القدماء علی ها؛ إنهما یتفقان فی الوحده العضویه؛ اما فی قضیه اللغه فنشاهد ان «میخائیل نعیمه» فی مقالاته وخاصه فی مقاله «نقیق الضفادع» ی هاجم علی النقاد الملتزمین باللغه وقواعدها وانه لا یکترث ولا یتقید باللغه العربیه الفصحی. من جانب آخر نشاهد ان «العقاد» یهتم باللغه العربیه الفصیحه وبالعروض الخلیلی وینتقد فی هذا المجال مقدمه کتاب «الغربال» لنعیمه. یرجع سبب هذا الخلاف إلی ان «میخائیل نعیمه»، احد شعراء المهجر هاجرمن بلده إلی امیرکا الشمالیه واسس مع اصدقائه مجله «الرابطه القلمیه» سنه 1910م وکان مستشارا فی ها؛ فلذلک تاثر بالثقافه الغربیه وآدابها ولکن «العقاد» عاش فی بیئه عربیه شرقیه لا تقبل الخروج او الانحراف عن قواعد اللغه.
    کلیدواژگان: میخائیل نعیمه، الغربال، _ الدیوان، العقاد، مقارنه ادبیه
|
  • Mahin Hajizadeh Page 5
    The study of the meaning is the oldest intellectual concerns of human over time and in various cultures and civilizations. The meaning have occupid the chiness and Indian thinkers and philosophers of the Greeks and Romans during centuries. The Arab and Muslim linguists and others mostly shared in study of many issues related to meaning of the words. Arab’s linguistic research has focus on determining of meaning and purposes of quran. The discussion and survey of issues that took place among the Arab and Islamic scholars related to meaning. But the study of meaning in Islamic and Arabic heritage had merged in the other linguistic studies and the issue mixed with various knowledge and had not the distinctive title and was not independent in his themes and specific criteria. But unfortunately many researchers thought that the semantics is the knowledge that its bases and principals have grew. ..
    Keywords: Ibn e jenni._semantics_meaning
  • Ja Far Delshad , Ali Akbar Moradian Page 29
    This article attempts to slug the importance of commitment in the schools of thought. We know that they are categorized into three classes;a) The Committed schools.b) The Uncommitted schools.c) The Neutral schools.They are different because each of them advocates thoughts and opinions, and therefore all of them include a kind of commitment. Especially it has been claimed that the social commitment and duty of humans depends on their knowledge and competency and neither can artists nor authors nor poets who are in the knowledge andcultural bandwagon be indifferent about the society in which they live.
    Keywords: commitment, literature, culture, the schools of thought, society
  • Hasan Sarbaz Page 43
    Before being an Islamic thinker, Saied Qutb was a literary scholar and critic whose impressionistic character as an Islamic thinker was partially because of hismagic and eloquent expression. Nonetheless many people still know him as an Islamic thinker without being informed of his critical and literary approaches, so his works oncriticism and literature are becoming forgotten. This paper is about to express and uncover a part of his literary life and study his poetical work and critical view toward the Holy Quran and literature.
    Keywords: Islamic literature, literary criticism, Saied Qutb
  • Ali Salimi , Mohammad Nabi Ahmadi Page 59
    Critics often do not provide similar definitions to literature and those they give put emphasis on elementswhich separates literature from other arts. Every literary work is consisted of five elements, namely, sentiments, imaginations, thoughts, music and styleSentiments provide artistic immortality and ever freshness to a literary work, imagination is a vehicle which carries sentiment and makes the reading process inexhaustible. Thought is a second hidden in the inner folds of the great literary works and can always bloomagainst all decadence. Music or the magic of speech, gives adornment to the literary language, and vigor to the other elements and the style interwoven the other element in a work of art and distinguishes it from the other literary works. However, it istraditionally depicted that, style is the author because every author has his/her own stylistic features. The present paper is an elaborated attempt in analyzing these elements
    Keywords: literature, Schools literary, commitment, culture
  • Hamed Sedghi, Safar Bayanlu Page 81

    Repetition is one technique in language of poetry through which a word or phrase has various technical implications that impress the reader. The skillful poet, who can direct the word to be worthwhile and sensuous, is able to do that work. The value of this kind ofrepetition risesdue to itsimplicationswhere the poet owns verbal and emotional originality. If there is any defect in his talent, it will lead to mediocre word and this ismore important than the poetsdisability to control the repetition technique completely. The great poets have been successful in using blank verse which has powerful repetition and implications. This is true about AL-Sayyab, a pioneer- in blank verse, hasbeen able to use this technique skillfully to gain the verbal goalsof the verse. His power is blended with rhetorical, emotive, figurative and musical considerations in the six stations. This has been used skillfully in AL-Sayyab's blank verse and has been able to blend the beauty ofimplication with the provenance and stream it to the reader's mind successfully when mixed implications. This is the statusof good poetry which makes us study about the light of language and beyond it and beyond what is in the implication. The powerful implications are the inveterate part of literary interpretation.

    Keywords: blank verse, technical implication, AL, Sayyab., repetition
  • Sadegh Fathi Dehkordi , Mojtaba Garousi Page 109
    Mahmoud sami baroudi, a celebrated Egyptian poet wasa pioneer of innovation. He could bring back the beauty and freshness to the Arabic poetry. Since he was brought up in a religious family and since he considered moral refinement as an output of literature, he tried to teach principles of Islam in his poetry and to propagate social, religious, and moral values among people such as: romise fulfillment, virtue, orayer, trustworthiness, liberality, bravery, and so on. Thispaper will try to discusssomeof thesevaluesin thepoet sworks.
    Keywords: ion, value, poetry, baroudi, Intertext
  • Ali Reza Mohammad Page 127
    The human learns language in his milieu and society. In each society, this language relates between all people. Every language, specially Arabic language with its valuable synonyms that have the distinguished significance and with its collocation power, pave the way for formation the language signs in wide and extreme surface. In linguistic, language is an organization of signs. Because language is for human, linguistic has a strong relation with the domain of researches and humanistic. So the searching in translation is the closest domain to linguistic. If we believe, as Peter Newmark, that each translation depend on one of the lingual idea, in fact the translation is counted the practice of comparative linguistic which include semantics such as a method. In addition to this, semantics is a tool for analysis the words, expresses and sentences and this analysis is counted a tool for translation
    Keywords: collocation, weight, basia, Language
  • Qasem Mokhtar I. , Maryam Bakhshandeh Page 131
    This article deals with aghads idea who is one of the critica in the school of deivan about Michael Noaymah and hisbook as al-gharbal for which aghad haswritten an introduction. although both critics followed the some goal of a severe attack on classic literature and destroying the style and method in which the previous scholars had written their poems in the issue of language Michael Noaymah. In his articles and especially in naghigh al-zafade attacks those critics who had commitment to language and its rules because he does not attend to eloquent Arabic language. On the other hand we see that aghad pays special attention to eloquent Arabic and criticizes the introduction ofMichael s al-gharbal. This dispute is because of the fact that Michael Noaymah as one of the poets of mahjar migrated from his hometown to North America and founded the journal of al-rabetato al-ghalamia with his friends in 1910. He worked as a counselor for that journal and was influenced by the western culture and literature. Where aghad lived in the eastern and Arabic environment and he does not accept exit and deviation from the rules of language.
    Keywords: Aghad, Gharbal, Michel Noaymah, Literary comparison