فهرست مطالب

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال هفتم شماره 13 (خریف و شتاء 2011)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • لیلا جمشیدی، عبدالغنی ایروانی زاده، نصرالله شاملی صفحه 5
    إن الهجاء الکاریکاتیری فن ادبی یتناول التناقضات فی الشخصیه والمجتمع والممارسات السلبیه والاحداث والشخصیات السیاسیه والمشاکل الاجتماعیه وحتی النفسیه والمادیه وغیرها من المواضیع غیر المتناهیه، عبر امتزاج الهجاء والرسم الکاریکاتیری بالالفاظ والمعانی؛ کما یبرز دور الشاعر ومساهمته فی تحصین الروح الإنسانیه وإظهار الذوات علی حقیقتها. وهذا ما یقربه کثیرا إلی الکاریکاتیر ویجعله الفن الذی لا مثیل له.
    تقوم هذه المقاله بمعالجه عناصر الهجاء الکاریکاتیری فی شعر العصر العباسی، من خلال دراسه هجاء من برعوا فی هذا الفن الادبی، امثال: دعبل، وابی نواس، والمتنبی، وابن الرومی، الذین إذا ما تناولوا عیبا من عیوب الجسد او عدم تناسب الاعضاء او عاهه من العاهات النفسیه او عیبا من العیوب المعنویه او قضیه من القضایا الاجتماعیه او السیاسیه، فبفضل براعتهم فی التصویر یمسخون صاحبه مسخا مزریا، مصورین إیاه بصوره خارجه عن الخلق والطبیعه، وذلک بتضخیم عیوبه لتمییزه وجذب الانظار إلیه، مثیرین الضحک والبکاء معا، ناقمین علی المفاسد الاخلاقیه والإجتماعیه والسیاسیه، داعین بصوره غیر مباشره إلی الإصلاح والتطویر من اجل واقع افضل، کما یصنع الکاریکاتیریون الیوم.
    کلیدواژگان: الشعر، الهجاء، السخریه، _ الکاریکاتیر، الهجاء الکاریکاتیری، العصر العباسی
  • حامد صدقی، فاطمه کیادربندسری * صفحه 29

    کان النقد یعنی الحکم علی الآثار الادبیه عند مختلف الشعوب، ومما لا شک فیه، ان النقد العربی کان موجودا منذ الجاهلیه حتی العصر الحاضر؛ اما الشیء الذی لا نستطیع إنکاره، فهو تاثر الادب العربی المعاصر بالنقد الغربی، وهذا التاثر یوجد فی کل البلاد العربیه. فلهذا وجد الشعراء السوریون المعاصرون، مجالا لاخذ هذه المناهج النقدیه الغربیه بنظر الإعتبار فی اشعارهم من الناحیه الکلاسیکیه او الرومنتیکیه او الواقعیه او البرناسیه او الرمزیه او الوجودیه او البنیویه.
    تحاول هذه الدراسه، ان تکشف عن مدی تاثر الشعراء المعاصرین بهذه المناهج فی سوریا، وقبل ذلک تتوجه الدراسه إلی بیان هذه المناهج مع الإشاره إلی بدایات التفاعل العربی مع النقد الغربی. ثم تعتمد المقاله، تقسیم التطورات الشعریه فی سوریا عند الرواد والبناه والمجددین، وتاتی بنماذج لکل منهم ومدی تاثرهم بالنقد الغربی؛ وبعد ذلک تقسم نصوص الشعراء علی اساس الإنزیاح إلی ثلاث مدارس، یراس کل واحده منها علم یشکل فی شعره ظاهره تنسب إلیه، وهی مدرسه نزار قبانی، ومدرسه خلیل حاوی، ومدرسه ادونیس؛ وبالإطلاع علی هذه النصوص الشعریه ندرک تاثیر هذه المناهج النقدیه الغربیه فی اعمال الشعراء السوریین المعاصرین شده او ضعفا.

    کلیدواژگان: النقد، الشعر السوری المعاصر، _ المناهج النقدیه الغربیه
  • عباس عرب، انور پنام صفحه 55
    لقد اهتم المعنیون بالترجمه منذ القدم بمفرده الامانه ووضع لها تفاسیر ترددت بین المطابقه الحرفیه للنص المصدر وبین المطابقه للمحتوی ومجافاه الشکل للحیلوله دون تشویه النص فی اللغه الهدف إلا ان ظهور الدراسات اللسانیه کشفت عن ان عملیه الترجمه اعقد مما کان یتصور وتبخرت علی ضوئها تلک البساطه التی کانت للامانه وتبین ان محاوله تحقیق الامانه بین اللغتین المصدر والهدف لاتقتصر علی تطابق التراکیب اللغویه فحسب بل تعم لتشمل رصد المقاصد والقیم الفنیه والابداعیه والتاریخیه والثقافیه الموجوده فی النص وخلفیات المترجم الثقافیه ومهاراته فی التاثیر علی القارئ. وهذا ما سنسلط علیه الضوء فی هذا المقال.
    کلیدواژگان: التواصل، _ التکافو، الامانه، الترجمه، التطابق
  • جهاد فیض الإسلام صفحه 77
    المسجد الاقصی له مکانته الخاصه لدی اصحاب الدیانات السماویه المشهوره المسلمین، والمسیحیین، والیهود وهذه المکانه جعلته یتعرض للویلات والتخریب والتکبیل علی طول التاریخ، وهذا الذی القی بعض المسوولیه علی عاتق الشعراء لیدافعوا عنه، لکی یبقی مناره هدی مرموقا، سامی المکانه، شامخا نحو السماء.
    ومن هذا المنطلق وظف الشعراء کل ما بوسعهم، فاستعانوا بالقرآن الکریم وسوره وآیاته، وبالشخصیات التی صنعت مجد الامه الإسلامیه وتاریخها، امثال النبی محمد6 والسید المسیح7 وغیرهم من ابطال التاریخ بل الحاضر، کذلک استعان الشاعر بالاحداث لینطلق منها نحو الاقصی، فکان للاحداث تاثیرها الخاص علی الاقصی وکذلک العکس، لذا ترکت الموثرات الدینیه والاحداث التاریخیه بصماتها فی الصوره التی قدمها الشاعر للمسجد الاقصی الذی بارک الله تعالی فیه وما حوله.
    کلیدواژگان: التراث، الشاعر، _ المسجد الاقصی، الصوره
  • ناصر قاسمی، ندا رسولی صفحه 89
    إن التاریخ کان ولا یزال، الماده الخصبه التی یستخدمها الکتاب المسرحیون فی تالیف مسرحیاتهم، ومن البدیهی ان اللجوء إلی التاریخ یمثل نزوعا طبیعیا وعفویا فی المجتمعات الإنسانیه التی تجد فی احداثه وظواهره مصدرا للآلام والافراح والنجاح والإخفاق، والانبعاث والانحطاط. ولعل توجه الامم نحو التاریخ یتجلی بوضوح اکثر، إبان فترات المحن والازمات، حیث یشعر افراد المجتمع ان العامل التاریخی یودی إلی وحده انتمائهم ولم شعثهم.
    وکانت نشاه المسرح فی البلدین سوریه وإیران مقترنه بالاحداث التاریخیه، حیث تعرف کتاب البلدین علی المسرحیات الغربیه واقتبسوا منها، وقاموا بإضفاء احداث او شخصیات من تاریخهم القومی وتراثهم الوطنی علی ها، فابدعوا مسرحیات تاریخیه، وهذه المقاله تحاول إلقاء الضوء علی المسرحیه التاریخیه بین الادبین الفارسی والسوری ومدی تطور هذا الجنس الادبی فی کلا الادبین، وإبراز کیفیه استلهام الکتاب المسرحیین فی کلیهما من التاریخ، للتعبیر عن قضایا المجتمع الهامه التی سادت کلا البلدین.
    وتقوم ایضا بدراسه اوجه التشابه والاختلاف، بین المسرحیه التاریخیه فی سوریه وبین نظیرتها فی إیران استنادا إلی المدرسه الامریکیه والسلافیه فی الادب المقارن، وبما ان هناک لم تکن بین هذین الادبین صلات تاریخیه او علاقه تاثیر وتاثر، قامت المقاله بالبحث عن خلفیات کامنه فی الواقع الاقتصادی والاجتماعی للشعبین، واستخرجت اوجه التشابه والاختلاف بین هذین الادبین.
    کلیدواژگان: الادب، المسرحیه، إیران، التاریخ، سوریا، _ المقارنه
  • علیرضا محمد رضایی، عبدالباسط عرب یوسف آبادی، حسن اعظمی خویرد صفحه 105
    یعد الإنسان العنصر الرئیسی لعملیه الانتاج الادبی، فهو ینظر إلی الحیاه والکون والطبیعه ومابعدها ویصورها فی خاطره ثم یعدل ویجسد تاملاته بریشته الفنانه علی ورقته، هذا التجسید یکشف عن انتاجه الادبی هو ما نسمیه بالادب التاملی. من الوان هذا الادب: التفاسیر التاملیه للواقع او الغیبیات، الشک والتشاوم او التفاول، النزعه الصوفیه، الرحلات الخیالیه، الرغبه فی الطبیعه، النظره إلی الدین وغیرها. بعد احتکاک العرب بالثقافات الاجنبیه وبعید هجره الادباء العرب إلی المهاجر الامیرکیه ما نسمی ها بالادب المهجری استخدمت هذه الالوان لدی المهجریین ولکن بالتعابیر الحدیثه والتصاویر المبدعه، فغیروها تغییرا فی الشکل والمضمون. وکذلک الادب المعاصر فی غیر المهجر الامیرکی، فاستخدمت لدیهم المولفات التاملیه استخداما تاما مشابها باستخدام المهجریین إیاها من جانب واستخداما غیر مشابه بهم من جانب آخر. هذه الدراسه تسعی لمقارنه جوانب الالتقاء والاختلاف فی الالوان المستخدمه فی الادبین المذکورین، ثم بیان کیفیه هذا الاستخدام، وفی نهایه المطاف قدم المولفون نتیجه تبین مبانی ونتائج هذه الدراسه.
    کلیدواژگان: التشاوم، التامل، الشک، المهجر، الادب المعاصر
  • محمدحسن معصومی، سید اکبر غضنفری صفحه 131
    اتخذ مفهوم النص ابعادا خاصه لیکون تعبیرا عن المحور الاساس الذی یدور علیه الادب بشکل عام والبلاغه بشکل خاص، ومن بین النصوص، یحظی النص الدینی بحساسیه بالغه، کونها مرشحا لتاویلات شتی، وکثیرا ما تکون هذه التاویلات نفعیه تستغل لصالح افراد وجماعات واحزاب، فی ما یتخذونه من المواقف، وهذا بدوره یودی إلی خلخله فی النظام الفکری السائد علی المجتمع وبالتالی ینقض الغرض الذی جاءت لاجله رسالات السماء. ومن هذا المنطلق انبری ائمه اهل البیت: لتفسیر النص القرآنی والروائی لحفظ نزاهه الفکر والمجتمع من شذوذات. فالمقاله تعالج النصوص الدینیه التی ابدعها الائمه: نقدیا وبلاغیا وذلک فی سیاق الغرض الذ اشرنا إلیه وتحت عنوانین، هما: تقویم القراءات السلبیه والنقد البلاغی للنص.
    کلیدواژگان: الذوق القرآنی، القراءه السکونیه، القراءات السلبیه، النقد البلاغی
|
  • Leila Jamshidi, Abdolghani Iravani Zadeh, Nasrollah Shameli Page 5
    The caricature sarcasm highlights the role of the poet in strengthening the truth and spirit of human being through showing personality ambiguities, inappropriate behaviors, the society and its social, mental and even material problems, political happenings and the related personalities and many other issues.Such kind of sarcasm approaches itself to caricature as a unique art through shouting a warning and painful laugh over unfair powerful people and social and political deceivers and the killers of live and hope.Finally, the current study introduces and recognizes the caricature sarcasm as a kind of satire is more involved in courage and criticism in contrast to other artistic and literary satires because it highlights greatly and skillfully personal, ethical, social and political faults and features.In the present study, the caricature sarcasm has been investigated in a number of Abbasid period poets` poems such as Debel, Abunovas, Ebne-rumi and Motenabbi. In case such poets want to deal with physical or mental faults, or desid to transact with social and political issues, they depict such issues skillfully with a caricature view. This is mostly done for sake of attracting the society members toward that issue through highlighting it.
    Keywords: Poem, Abbasid period, Caricature satire, Satire., Caricature, Sarcasm
  • Hamed Sedghi, Fatemeh Kia Darbandsari Page 29

    In all world, criticism is the study and judgment of the papers, books and etc. All of the scholars accept that contemporary Arabic criticism is heir olden Arabic criticism. But, the important subject is the value of the effect western criticism on the Arabic criticism. The most important western criticism isms that effect on Arabic criticism are classicism, romanism, art for art, realism, symbolism, structuralism, existentialism.The authors study about the value of the effect of the western criticism on the poet’s poetries of Syria, one of the Arabic countries. The result of this study is that the western criticism effect on Syria poet’s poetries, of course this effective is different in various places.

    Keywords: Contemporary Syria's poets., Criticism, Western criticism
  • Abbas Arab, Anwar Penam Page 55
    Has taken care of concerned translation since ancient single secretariat and put her interpretations were repeated between the corresponding literal text of the source and the matching of the content and shunned by the form in order to prevent distortion of the text in the target language, the emergence of studies linguistic for the translation process more complex than imagined and evaporated on the light simplicity that have had to be honest and try to show that honesty between the source and target languages is not limited to match language, but also permeated to include the monitoring of objectives, values and artistic creativity and historical and cultural features existing in the text and the translator of cultural backgrounds and skills to influence the reader. This is what we will shed light upon in this article.
    Keywords: Translation, Congruence, Communication, Honesty, Symmetry., Equality
  • Jahad Feizoleslam Page 77
    Al-Aqsa mosque has a special value for well-known heaven religions people: moslems, Christians and Jews.This value exposed it to misforttunes, devastation and capture through ages. This has placed some deal of responsibility on the poets to defend it so that it will remain a distinguished noble guidance minaret towering towards heaven.Depending on this, the poets have done the best they could. They mode use of the Qoran, its chapters & verses in addition to the characters that have fromed the glory of the nation and history like prophet Mohammad and Jesus Christ peace be upon them and of other history but rather nowadays heroes.The poets have also benefited from the incidents to address Al Aqsa. Therefore, the incidents had a special effect on Al Aqsa and vice versa. The religious effects & the historical events have therefore left their prints on the image that is presented by the poet of Al Aqsa mosque that Allah has blessed and blessed all around it.
    Keywords: Today Al Aqsa Mosque, Poets employ., Heritage
  • Naser Qasemi, Neda Rasuli Page 89
    Writer of drama profited from the history in compilation of their dramas (up to the present), and this is self-evident that inclination to the history in societies of human is natural, that we find in events and incidents of history, a great source for pains and incommodities and happiness and falling and brightness. Perhaps inclination of nations to the history to make apparent rather in period of crisis and hardness as people of nation feels that the historical factor causes to alliance of their relationship.This article studies historical drama between the Syrian and Persian Literatures. It aims at showing the extent of development of this literary genre in the two literatures and how history has been an inspiration for the playwrights in their attempt to reflect on the important issues that have shaped the society in the two countries.Also this paper try to study similarity and difference points between the historical drama in Syria and her resemblance (Iran), relying to American and Slafia school in the comparative literature, whereas have not historical relations or effect and impression in both of literatures, this article consider hidden events in the economic and social actuality in the both nations.
    Keywords: Iran, Literature, History, Syria, Drama, Comparative
  • Ali Reza Mohammad Rezaei, Abdolbaset Arab Yusef Abadi, Hasan Azami Khoird Page 105
    Human is considered as the main agent of the process of literary production. He looks at life, existence, nature and the supernatural and then makes a mental depiction of them in his mind and finally he writes down all the thoughts surrounding such issues in an artistic way. This recording which results in literary production comes to be known as Thought-recording literature. Examples of this literary genre include: scholarly interpretation about reality or unseen phenomena, skepticism, pessimism or optimism, Sufism attitudes, fictional trips, tendency toward nature and attitude toward religion. After fusion of Arabs with other cultures and after migration of a number of literary figures to America, these literary genres were used with new interpretation and formats in such a way that the migrated literary figures brought about significant changes. This study aims at investigating the common and uncommon points used in Thought-recording literature and migrated literature and then how they have been applied.
    Keywords: Sufism..., Fictional trip, Mahjar, Thought, Doubt, pessimism
  • Mohammad Hasan Masumi, Seyed Akbar Ghazanfari Page 131
    The rhetorical styles or What is called in traditional Arabic rhetoric, (second meanings) are some arts that the literary texts could not spare, because they deepen the meaning for the reader and reflect magnificent and splendor to the text.They used these styles (as In this context the Imams of Ahlolbayt) for the religious purpose and for publishing the heaven's culture.They have mastered using them for that they became as good patterns. We try in this research to show some of those styles Which were used in this field, in order to assure that the well-grounded in, (as the narrations of Ahlolbayt),have been the patterns in the literary works (as Ahlolbayt knowledge),weather in this subject we are dealing in this essay or in other texts.
    Keywords: Negative readings, Quranic Tact, Rhetorical criticism, Quiescence readings