فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال دهم شماره 23 (شتاء 2014)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال دهم شماره 23 (شتاء 2014)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدعدنان اشکوری صفحات 533-563
    الاغتراب ظاهره قدیمه طفحت علی الشعر العربی منذ اقدم عصوره، وقد تناولها النقاد بالبحث منذ عصورهم الاولی، وکتبوا عنها الکثیر؛ إلا انها برزت فی الآونه الاخیره واشتد ظهورها فی الادب العربی المعاصر. وذلک لما لها من ارتباط مباشر بقضایا المجتمع السیاسیه والاجتماعیه. وللاغتراب اسباب وتداعیات عدیده جعلت الشاعر العربی یجنح نحو الرمزیه واستخدام لغه الغموض فی الشعر لیعبر بغربته عن تلک الاسباب. ولا یعنی ذلک ان من اتسم شعره بالوضوح وافصح عما یعتلج فی صدره من شعور بالغربه لیس بمغترب. ومن هولاء، الشاعر العراقی الفقید احمد الصافی النجفی الذی یعد شعره الغزیر موسوعه فی شتی الموضوعات، إضافه إلی بروز الطابع الوجدانی الشدید علیه. حاولت هذه الدراسه ان تسلط الاضواء علی ملامح الغربه فی شعر الصافی النجفی، بعد ان تناولت الاغتراب واسبابه وتداعیاته وانواعه بالبحث؛ حیث کان الشاعر معروفا بابتعاده عن وطنه ومنطویا علی ذاته وذا نمط تفکیری مختلف عن سائر اقرانه ومعاصریه من الشعراء. وقد خلصت الدراسه فی نهایه المطاف إلی ان الصافی کان یعانی الاغتراب بمختلف انواعه ومدلولاته وقد اقترن ذلک الاغتراب بالعصامیه الفذه التی تحلی بها الشاعر طیله حیاته.
    کلیدواژگان: الصافی النجفی، الاغتراب، الشعر العربی المعاصر، الشعر الوجدانی
  • حامد صدقی، رسول زارع * صفحات 565-585

    إن الموت هاجس الإنسان الاکبر وقد تعامل الإنسان مع الموت انسجاما مع إیدئولوجیا الذی یومن به؛ الموت من المحاور الرئیسه عند سمیح القاسم إذتحتفل اشعاره بقضیه الموت. یهدف البحث إلی دراسه إیدئولوجیا الشاعر فی رویته نحو الموت کما حاول ان یبین دوافعه التی تشکلت فی شعره لان رویته الجمالیه نحو الموت تقوی روح المقاومه عند شعبه حتی تغیر لون الموت فی عقائدهم فیعتبر الموت عنده التزاما فی الابعاد السیاسیه والوطنیه والقومیه والذاتیه.
    اعتمد البحث المهنج الوصفی والتحلیلی بالترکیز علی دواوینه؛ إتضح لنا بعد دراسه ابعاد الموت انه وقف عند هذه المساله علی مستویین: ذاتی وجماعی، فدرسناهما فی القضایا السیاسیه والقومیه والوطنیه، وکشفنا عن رویته الجمالیه فی معجم الموت ودلالاته فی التعبیر عن واقع الاحتلال.
    قداوجد سمیح دلالات الصمود والحماسه من مفهوم الموت، فنری انسجاما کاملا بین القضایا الوطنیه والسیاسیه والقومیه والإنسانیه من مضمون الموت الایدیولوجی. فکان الموت بالنسبه للشاعر بمثابه الحیاه، کما نری الرویه الجمالیه للموت من منظره الذاتی.

    کلیدواژگان: الموت، دلاله الموت، سمیح القاسم، الشعر العربی المعاصر
  • نعیم عموری صفحات 587-601
    درس الاقدمون من النقاد والبلاغیین العرب قضیه التکرار فی اللغه العربیه وهی تعتبر من الجذور الاساسیه لظاهره الموتیف والتی تعنی فی الادب الفکره الرئیسه او الموضوع الذی یتکرر، ونلاحظ هذه الظاهره موجوده عند شاعرنا ادیب کمال الدین؛ الشاعر العراقی المهجری المعاصر الذی یقطن استرالیا حالیا ومازل یترجم عواطفه واحاسیسه بلغته الشعریه، وقد عرف بالحروفی؛ لانه رکز علی الحرف واوغل فی ترکیزه. فی هذا البحث درس موتیف الموت والحریه فی شعر ادیب کمال الدین من جهتی تکرار اللفظه او تکرار مفهوم اللفظه؛ حیث یعبر الشاعر عن الاضطهاد بالموت والموت بالاضطهاد، وهکذا یعبر عن الحریه بالحیاه ویعکس المفهوم ایضا ویتم ذلک بدقه وحسن اختیار. فنلاحظ کمال الدین یوسع من فکرته ویتجه إلی التناص وخاصه التناص القرآنی تاره ثم إلی توظیف التراث وخاصه توظیف الشخصیات الدینیه تاره اخری، وکل ذلک لترسیخ فکره الموتیف التی بنی علی ها تجربته الشعریه. منهج البحث توصیفی- تحلیلی مبینا فیه علل اتجاه الشاعر نحو هذا الموتیف او ذاک، وسنلاحظ انه اتخذ الموتیف ملاذا آمنا یلجا إلیه. ومن ضمن النتائج یمکن الإشاره إلی تفاوله بالحیاه، ای بذکر موتیف الحیاه فی اشعاره ومع وجود الموت الحیقیقی والاضطهاد المخیم علی العراق، لکن شاعرنا یرنو إلی نور الحیاه والامل، وهکذا استخدامه للتراث الإنسانی والتناص القرآنی بغیه الحصول علی تجارب راقیه فی الحیاه.
    کلیدواژگان: الشعر العراقی المعاصر، ادیب کمال الدین، الموتیف، الموت، الحیاه
  • علیرضا کاهه، خلیل پروینی، کبری روشن فکر صفحات 603-621
    بعد التغیرات التی طرات علی المجتمع المصری بعد ثوره یولیو 1952، بدا الروائیون یبحثون عن اشکال فنیه تسایر مقتضیات واقعهم الاجتماعی. فقد اتسم إنتاجهم بعد هذه الحقبه بعده سمات فنیه، وبعد ان کان السارد العلیم یتحکم فی السرد والحکی، احتوت الروایات رویه سردیه متعدده، ابعدت سطوه الراوی التقلیدی بنظرته الاحادیه فی نقل احداث الروایه، وتراجعت عن رسم الشخصیه المالوفه فی الروایات التقلیدیه بتجریدها من میسم البطوله والتفرد، بإدخال عدد ضخم من الشخصیات فی الروایه.یعتبر جمال الغیطانی احد ادباء جیل الستینیات فی مصر، وکان من ابرز الروائیین فی استلهام التراث فی إنتاجه الادبی. وقد کان حریصا علی ابتکار اشکال فنیه جدیده تکون مغایره للاشکال السائده فی تلک الفتره. تعد روایته الزینی برکات نموذجا جیدا لسعی هذا الروائی المصری للخروج من اسر الروایه التقلیدیه. وقد استطاع الکاتبان یقدم فی هذه الروایه عالما روائیا متشابکا یمتاز بالتعددیه فی الرویه السردیه ومواقف الشخصیات الإیدیولوجیه، إضافه إلی التنوع فی الاسلوب الروائی، ما ادی إلی تعدد الاصوات فی الروایه.
    کلیدواژگان: الزینی برکات، جمال الغیطانی، تعدد الرویه السردیه، تعدد المواقف، تنوع الاسلوب الروائی
  • علیرضا محمدرضایی، عیسی متقی زاده، مسعود شکری صفحات 623-644
    اکتناه المعانی الرفیعه للقرآن الکریم وإدراک ما یحتوی علیه هذا الکتاب العظیم، یحتاج إلی دراسه متعدده الجوانب،لان الاسرار والرموز القرآنیه قد تختفی علی المخاطب العام وتحتاج إلی علوم خاصه لإنتشالها من بین المعانی الراقیه والالفاظ الرائعه. ومن هذه الاسرار، سر الوحده الموضوعیه فی السور القرآنیه، خاصه السور الطوال. فإذا نظرنا إلی ظاهر السور الطوال واجهنا موضوعات وقصصا لاتوجد علاقه وثیقه بین مضامینها فی بادئ الرای، ولکن إذا نظرنا إلی هذه السور من نظره الوحده الموضوعیه یمکننا متابعه الهدف الرئیس والمغزی الواحد فی الصور المتعدده المطروحه فی السوره، وعلاقتها بالسور الاخری وتسلسل المفاهیم فی السوره الواحده من جهه وبین السور متتابعه من جهه اخری.
    ومن هذا المنطلق، یحاول هذا المقال بناء علی المنهج الوصفی- التحلیلی، دراسه الوحده الموضوعیه فی سوره الاعراف بواسطه تقسیمها علی اجزاء فی داخل السوره، وکیفیه بناء ای جزء علی المحور الرئیس وعلاقه الاجزاء فیما بینها والتناغم والتناسق الموجودین فی ها من حیث تنمیه الموضوع، من المقدمه إلی الخاتمه. ویشاهد بانه إضافه علی تمحور الموضوعات حول المحور الرئیس، وهو الصراع بین الخیر والشر ولزوم تحدید الموقف فی هذا الصراع، قد اثر المحور الرئیس علی السمه اللغویه البارزه للسوره، الوحده الموضوعیه تسبب انسجاما وتلاحما فی السوره بالرغم من طولها وکثره عدد آیاتها. فنستننتج ان سمتها البارزه هو التضاد والتقابل، ویذکرنا هذا الامر بالصراع بین الطرفین المتخاصمین فی مضمون السوره. العلاقه فی اکثر الاحیان کامنه وراء الموضوعات المتعدده المطروحه انها فی علاقه بسوره قبلها وما بعدها من جانب الموضوع العام.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، سوره الاعراف، الوحده الموضوعیه، الصراع، التضاد
  • سودابه مظفری صفحات 645-670
    محمد مهدی الجواهری کشاعر صادق یرینا حقیقه تاریخ العراق الحدیث شفافه. ذلک الرجل الذی اکتظت حیاته بالاحداث الخطیره المسیطره علی المجتمع العراق، وقع الشاعر فی بطنها وتمرد علی ها طیله عمره الطویل وانعکست هذه السلطات کلها فی قصائده المثیره.
    إن الجواهری عاش فی طفولته تحت سلطه والده العنیفه یرسم له ما یریده، ووقع منذ شبابه فی بحبوحه سلطه السیاسه العثمانیه والملکیه والاستعماریه، کما انه یعانی التقالید الموروثه الحاکمه علی المجتمع، التی تقیم الناس فی التخلف الثقافی والمعرفی، وینتقد من ادعیاء الدین الذین یستغلون الفقراء ویضغطون علیهم باسم الدین.
    اما الذی بعثنی إلی القیام بهذه الدراسه هو ان الباحثین حصروا حیاه الجواهری بین ثلاث سلطات، ای سلطه السیاسه، سلطه التقالید الموروثه وسلطه ادعیاء الدین. ووقعوا فی غفله عن راس السلطات الثلاث، ای سلطه الوالد. إن کان الجواهری متمردا علی السلطات الثلاث رافضا اصحابها، فجذور هذا التمرد والرفض ضاربه فی مرحله طفولته التی مرت تحت ظل سلطه ابیه العنیفه. ولم یقف امام هذه السلطات مکتوف الیدین إلا عند السلطه الابویه لا یقدر علی شیء باعتبار طفولته؛ اما بالنسبه للسلطات الثلاث فلم یثر معارضا علی ها بکل إمکانیاته فحسب، بل اتخذ قبالها موقفا إصلاحیا، تنویریا وتقدمیا.
    کلیدواژگان: الجواهری، سلطه الوالد، سلطه السی، اسه، سلطه القی، م الموروثه، سلطه الثی، وقراطی، ه الدی، نیه
  • حسین میرزایی نیا، عبدالباسط عرب یوسف آبادی، صدیقه بزرگ نیا صفحات 671-690
    یشکل التاریخ ماده مهمه بالنسبه للادیب یستمد منه موضوعاته وشخصیاته وعوالم نصه، والمسرحیه بوصفها نوعا ادبیا لها علاقه وشیجه بالتاریخ، بحیث یری کاتبها فی احداث التاریخ او شخصیاته مشابها من احداث او شخصیات معاصره فیحاول ان یربط بین التاریخ والحاضر فی مسرحیته وان یعبر فی ها من خلال الماضی عن بعض القضایا المعاصره، وهذا ما نسمیه بالتوظیف الدلالی للتاریخ. من المسرحیات التی وظفت التاریخ کعنصر رئیسی لها مسرحیه «هبوط تیمور لنک» للمسرحی السوری عبدالفتاح قلعجی؛ إذ یطرح فی ها الکاتب محاکمه تیمور لنک فی العالم الآخر ویکشف عن الجرائم التی ارتکبها الطاغیه. والدراسه الحاضره تبحث عن جوانب التقاء هذه المسرحیه بالتاریخ، فترتکن علی عناصرها لتبیین وجوه الشبه والخلاف بین المسرحیه واصلها التاریخی، وفی النهایه حصلت علی ان قلعجی استلهم من شخصیه تیمور لنک وانعکس حالتها التاریخیه علی المعادل المقابل لها ای الحکومه الراهنه فنجح فی سبر اغوارها سبرا معاصرا.
    کلیدواژگان: المسرحیه، التاریخ، هبوط تیمور لنک، عبدالفتاح قلعجی
  • شمسی واقف زاده صفحات 691-708
    الإیجاز علی ضربین: قصر وحذف. ولکلا الضربین منزله عالیه من اللغه واثر فی العربیه عظیم. اما الحذف یکون بالاستغناء عن شی ء من اللفظ إما جمله او اقل منها او اکثر من جمله، ویکون ترک هذا المحذوف وطرحه احمد من ذکره. یرتبط الحذف ارتباطا وثیقا بمعنی القول ودلالته وقدرته علی التاثیر. یشترک الحذف بین النحو والبلاغه وقد اهتم بها النحاه والبلاغیون من جوانب عدیده منها: الفوائد والاسالیب والادله والشروط والاقسام.
    فنستنتج عن طریق معالجه الآراء المختلفه:- من دواعی الحذف الاختصار وتسهیل الحفظ وتقریب الفهم وضیق المقام وإخفاء الامر علی غیر السامع والضجر والسآمه وتحصیل المعنی الکثیر باللفظ الیسیر.
    - یستحسن الحذف فی الاستعطاف وشکوی الحال والاعتذار والتعزیه.
    - لا یوجد فی النحو غالبا بابا مستقلا للحذف مع استعمالاته الکثیره کالمبتدا والخبر وحذف المفعول والفاعل وغیرهم.
    - البلاغیون ینظرون إلی عله الحذف والنکته فیه ویدخلون فیه بالتفصیل ویدلون به جمال القرآن وآیاته.
    - یختلف الحذف عن الإضمار والاقتصار والاختصار اختلافا.
    هذا ما یذکر مزیه عامه للحذف، ویبقی وراء کل تعبیر سر خاص به قائم علی اختلاف المقامات والاحوال والاغراض.
    کلیدواژگان: الحذف، الإیجاز، النحو، البلاغه
|
  • Sayed Adnan Eshkevari Pages 533-563
    Alienation is a phenomenon as ancient as human history، represented in Arabic poetry from long ago. Many past critics have dealt with the issue، but this has especially been considered in recent Arabic literature due to its direct relation with socio-political events. Alienation has a lot of different causes and has made contemporary poets resort to complicated and ambiguous styles of expression so that they could transmit their suffering from those causes secretively. This، however، does not exclude the mentioning of such themes in more explicit poetic styles. Among plain language poetry of contemporary Arabic literature that deals with the alienation theme is that of Ahmad Safi Najafi. This prolific poet has produced many books covering a variety of themes، his works being considered as encyclopedic. He has taken advantage of humor and satire in his social and ethical criticism، but traces of sorrow are manifest all throughout his work. This article tries to depict the amount and kind of alienation affecting the poet by reviewing his poetry. The results show that he was the one who suffered from all forms of alienation، a fact that could be traced in almost all his poems.
    Keywords: Ahmad Safi Najafi, alienation, contemporary Arabic Poetry, introverted poetry
  • Hamed Sedghi, Rasul Zare Pages 565-585

    Certainly death is a big concern for mankind. Surely man deals with death just as ideology he believes in it, Death is one of the main subjects in Samih Al-Qasim’s poetry, because he has given special attention to death. This study attempts to examine Samih Al-Qasim’s ideology about his attitude towards death, just as it intends to reveal his formed motives about it because his aesthetic view about death strengthen the resistance mentality in Palestinians that it causes the imagination of death change their ideas. So death is considered as a commitment in political, native, national and individual aspects. This research is based on descriptive and analytic method and concentrated on his’ poems.studying death dimensions, makes clear for us that the poet worked on this problem in two levels: individually or collectively, so we studied these two levels in political, national or racial problems, and we discovered his aesthetic view about the words related to death and its expressions, that the poet relies on them to state the situation of occupation. Samih Al-Qasim has obtained the expressions of constancy and bravery from the concept of death. In the text of his poems we observe a strong correlation among native, political, national and humane cases through the concept of ideological death. Therefore in poet’s opinion death is a life. In addition, we experience an aesthetic attitude about death in his’poetry.

    Keywords: Death, the signs of death, Samih Al Ghasem, the contemporary Arabic poetry
  • Naeim Amouri Pages 587-601
    In the past، Arab critics and rhetoricians studied repetition in Arabic language. Repetition is one of the main roots of a motif. In literature، it signifies the main idea or something that is repeated. This phenomenon is found in the poetry of Adib Kamal Al-Din. He is a contemporary Iraqi poet who currently lives in Australia as an emigrant، and still expresses his feelings and emotions through poetic forms. Some letters were recognized in the name of the poet، because he has great ideas in letters. The researcher intends to investigate the motif of life and death in the poetry of Adib Kamal Al-Din from two perspectives: repeating a word or repeating the concept of a word. The poet sees oppression as death and death as oppression. He also sees freedom as life and life as freedom، and chooses these concepts accurately. By studying the poetry of Adib Kamal Al-Din، it will be found that the poet widens his vision more، includes intertextuality (especially Quranic intertextuality) in his poetry، and evokes civilization (especially religious figures). All these are to reinforce the motif based on which he has composed his poem. The researcher intends to conduct this descriptive-analytical study to show why the poet was oriented towards different motifs. Finally، it will be concluded that the poet considers motif as a safe haven for himself.
    Keywords: Motif, Death, Life, Adib Kamal Al Din, Contemporary Iraqi Poetry
  • Alireza Kahe, Khalil Parvini, Kobra Roshanfekr Pages 603-621
    No doubt that in following political، social and economical changes in societies literature changes، too. Literature of Egypt is not an exception from this rule and this problem can be seen in literature of this country after Revolution 1952 that story writers، by turning to new styles، could create new story forms. For example، it can be pointed out، abandoning creation of hero and also، number of many characters exist in a story that this problem has caused no interference of writer and imposition of his/her views and thus، making multi- vocal in a story. Gamal El-Ghitan «is from writers for 1960s generation in Egypt that has created his works by inspiring heritage and his novel» al-Zainy Barakat«is a good sample to put aside old story writing style. From features of this novel is multi-vocal that has been apparent in variety of view angle and also، in different ideological views of characters and variety of novel style.
    Keywords: al, Zainy Barakat, Gamal El, Ghitani, frequency of view, variety of views, frequency of story style
  • Aliredha Mohammadredhaei, Eisa Mottaqizade, Masud Shokri Pages 623-644
  • Soudabeh Mozaffari Pages 645-670
    Mohammad Mahdi Jawaheri as a true and right speech poet has presented to us the reality of contemporary Iraq history clearly.His life was full of important events that were common in Iraq community and the poet situated among them,and during his life had rebelled against them and all of these dominations are reflected in gis poetry. He was under his father’s strong dominance in his childhood,and his father ruled and led his life according his will.When he was young his life passed amid political domination of the Ottuman monarchy and colonialism. As he was suffererd from inherited habits of dominance society,which is held people in cultural and cognitive regression.He criticized the religion claimants since he believed that they exploited the poor people in the name of religion and they put pressure on them. What prompted me in doing this research and writing this paper is that all researchers have limited and included the life of Jawaheri in only three dominations:political dominance,inherited imitation dominance, religion claimants’ dominance,but they remained unaware of the root and principle of all dominations,the father’s dominance.If Jawaheri rebelled against three dominations and their agents,They had rooted in his childhood which was passed in his father’s strong dominance.He never yield and give up against all dominances,but his father’s dominance since he was child and was not able to do something.While he not only had negative attitude against three dominance,but also against them he had a modification,enlightened attitude and stste.
    Keywords: Jawaheri, father's dominance, political dominance, inherited imination dominance, religion claimant's domina
  • Hosein Mirzaineya, Abdolbaset Arab Yousofabady, Sadigheh Bozorgnia Pages 671-690
    History is an important material for writer Adding to his themes and his characters and worlds of text, The play as a genre have to do with history and glue, So the author sees in the events of history or his characters similar events or personalities contemporary Tries to connect between history and the present in his play And to express them through the past about some contemporary issues, This is what we call semantic employment history. Of plays that hired her history as a key play «Tamerlane landing» for theatrical Syrian Abdulfattah Qalaji, The writer presents the trial of Tamerlane in the other world And reveals the crimes committed by the tyrant. The present study looking for aspects of this confluence of theatrical history, Ftertkn the elements to demonstrate the similarities and the difference between the play and the historical origin, And in the end got to Qalaji inspired by personal Tamerlane And reflected their historical equivalents corresponding to any current government Succeeded in contemporary Spra fathom
    Keywords: Theater, history, hoboot taymoorlang, Abdolfattah GHalaji
  • Shamsy Vaghefzadeh Pages 691-708
    Briefness has two groups: shortness briefness and omission briefness, that both kinds have high position and a great impact on Arabic language. Omission means not to need word and this word could be a sentence, less than a sentence or more than that and these are the case that omitting a sentence is better than mention it. Omission has a tight and close relation to word means, implication and its power. Omission in syntax and eloquence is the same. The scientists of these two science paid attention on it from different aspects such as advantages, styles reasons, condition and divisions.The outcome of some of these different opinions are:- Some omission motivation are, contraction, easy to memorize near to understand, stricture of position, hiding something from a non-listener, avidness and learning intense meaning, from word is slender.- using omission in presenting affection, plain of feeling apologize, lugubrious is possible.- In syntax, most of the time there is no independent place for omission, however that omission in different field such as subject, verb, subject omission, object omission, is applicable.- Scientists of eloquence paid attention on the reason of omission. And mentioned points, in this regard and also rhetorical aspects at omission in Quran.- Among omission styles or adjectives styles, default or contraction there are differences. The mentioned points are specific secrets that depend on the position, feeling and word passion.
    Keywords: “Omission”, ” Brevity”, ” Syntax “and “Eloquence”