فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال سیزدهم شماره 32 (ربیع 2017)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال سیزدهم شماره 32 (ربیع 2017)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرشید ترکاشوند* صفحات 1-17
    إهتم البلاغیون القدامی بالمتکلم و دوره فی تکوین المعنی و الکلام، لکنهم قلما إنتبهوا بتاثیر المخاطب کالمتلقی فی هذا المجال. للمتلقی فاعلیه واسعه فی الکلام و الشعر، خاصه فی الاشعار العرفانیه،السریالیه و الحداثویه حیث یحدث الجمال فی المعنی. المتلقی فی هذه المرحله بإمکانه ان یقوم بتفسیر الخطاب او تاویله بمعونه السیاق فی رویه متکامله یتسع مداها إلی مابعد البنیویه. الباحث فی هذه الدراسه یمعن النظر فی فاعلیه المتلقی من منظور البلاغه الجدیده فی خلق المعنی و الجمال. السوال الرئیس یتضح عن دور المتلقی فی البلاغه القدیمه و الجدیده و کیفیه تمایزهما بین البلاغتین. و الفرض إذن یحکی عن إنتقال الجمال من الصور البیانیه إلی البنی المعنویه بحیث یمکن القول بان الجمال فی الرویه القدیمه ینحصر فی نطاق الصور لکنه فی الرویه الجدیده یمتد إلی آفاق المعنی. و ذلک علی سبیل المثال یتضح فی الاشعار العرفانیه و الحداثویه بشکل تام. بالنسبه إلی النتیجه یبدو بان مفهوم الجمال فی البلاغه الجدیده یتسع علی مدی إتساع المعنی و التفکیر من جانب المتلقی. فالمتلقی فی هذه الرویه یشارک کالخالق فی تکوین الخطاب الشعری.
    کلیدواژگان: البلاغه القدیمه، البلاغه الجدیده، المتلقی، المعنی، الجمال
  • نادیا ثقیل پور *، سعدالله همایونی، جلیل حاجی پور طالبی صفحات 19-36
    عندما نراجع کتاب نهج البلاغه، نجد ان بعض الحیوانات قد ذکرت فی اثناء الخطب والرسائل والکلمات القصار لمناسبات عدیده. منها لفظ «الإبل»و«ابن اللبون»و«الجمل». و«الناقه» بمناسبات کثیره وذلک لاغراض بلاغیه من اجل إیصال الفکره والحث علی المراد والتحریض علی إثاره الهمم والترکیز علی المبادئ الاخلاقیه والمنهج القویم ومصالح الامه ایضا. تناولت هذه المقاله من خلال المنهج الوصفی- الحلیلی التصویر الادبی للمواصفات الفنیه للحیوانات فی خطب نهج البلاغه وتهدف إلی الکشف عن الدلالات والاغراض البلاغیه الکامنه وراء هذا الإستخدام فی وصف الحیوانات. ومن النتائج الحاصله من وراء هذا البحث هوان الإمام(ع) قد عبر فی نهج البلاغه بالاسلوب الادبی والصویری عن المعانی الغامضه السیمائیه فی وصف الحیوانات. وان المعنی الذی اوحی به التصویر الفنی فی نهج البلاغه بوسائلها البلاغیه لوصف الحیوانات کالاستعاره والتشبیه والکنایه، یومئ إلی تصویر یقوی المعنی ویجلی الصوره التی هی مدار الحس والخیال المعبر عن الواقع.
    کلیدواژگان: المواصفات الفنیهوالبلاغیه، الصوره الادبیه، الحیوانات، الخطب، نهج البلاغه
  • سیده فاطمه سلیمی*، کبری راستگو صفحات 37-61
    تعد اللسانیات الإدراکیه من احدث المباحث اللسانیه التی اخرج اصحابها «لایکوف وجونسون» الاستعاره من الإطار اللغوی إلی حقل تصوری معرفی حیث یعتبرها حاضره فی مناحی التفکیر الذهنی وفی کل مجالات الحیاه الیومیه. هذا ومن اهم المبانی لهذه النظریه هو مفهوم المخططات التصوریه الذی ینسب إلی اللغوی «هامب»؛ وذلک ظاهره عقلیه تمکننا من إدراک کثیر من تجاربنا المحسوسه ومن ثم تجاربنا الفکریه عبر الاستعاره. ولما کانت المفاهیم الاخلاقیه الاکثر اساسیه مثل: الحق، والواجب، والإراده، والسعاده، والعصیان، و... تتحدد استعاریا، فقد تعرض المقال هذا لقراءه بعض المخططات التصوریه المتعلقه بالمفاهیم الاخلاقیه فی الصحیفه السجادیه وتحلیلها علی ضوء اللسانیات الإدراکیه مستهدفا تبیین دلالات ضمنیه جمالیه توضح للمتلقی کیفیه ارتباط العبد بالله والحصول علی التجارب الدینیه معتمدا فی ذلک علی ادوات المنهج التوصیفی-التحلیلی. والمستنبط منه ان الاخلاق فی ثقافه الإمامعلیه السلام القرآنیه، استعاریه الجوهر؛ والتجارب المادیه کالتملک والاحتواء والتوازن وسواها تشکل جوهر المفاهیم الاخلاقیه التی یعتمدها الإمامعلیه السلام وذلک یکشف عن مدی تجسد فلسفه الاخلاق لدیه. وان المخططات الاتجاهیه التی استعملت فی سیئات الاخلاق تعبر عن رویه الوسطیه الاخلاقیه للإمامعلیه السلام. واخیرا، ان المخططات الإدراکیه الوجودیه فی الصحیفه فاقت النوعین الآخرین من المخططات الإدراکیه الاتجاهیه والبنیویه من حیث وجودها فی لغه الناس الیومیه.
    کلیدواژگان: اللسانیات الإدرایه، المخططات التصوریه، الصحیفه السجادیه، المضامین الاخلاقیه
  • حسین شمس ابادی، عباس گنجعلی، میثم ایمانیان* صفحات 63-80
    الصوره الشعریه هی الشکل الفنی الذی ینتهجه الشاعر فی سیاق بیانی خاص للتعبیر عن تجربته الشعریه فی القصیده؛ فالصوره تدفع الشاعر إلی توظیف احاسیسه وافکاره فی قالب فنی ملحوظ کما انه یصور بها رویته الخاصه للوجود. وتعد الادیبه امینه العدوان من الاصوات الادبیه البارزه علی الساحه الاردنیه خاصه والعربیه عامه. ومن إتبع الصوره الشعریه عند العدوان، یجد انها تتوزع علی ثلاثه مرتکزات اساسیه وهی: 1-الصوره التشبیهیه 2-تبادل المدرکات (التشخیص والتجسید) 3-الصوره الرمزیه. وسیحصل القارئ علی اهم خصائص الصوره الشعریه عندها، هی ان صور الشاعره التشبیهیه قد جاءت مفعمه بالخیال الخلاق الذی امد هذه الصور بطاقات إیحائیه؛ وقد استلهمت الشاعره اکثر صورها التشبیهیه من مظاهر الطبیعه. إلی جانب ذلک، فإن للتشخیص فی شعر امینه العدوان دور فعال فی تقریب الصور المعنویه وتوضیح ابعادها وهذه الصور اکثر شیوعا فی اشعارها بالنسبه لصورها التجسیدیه. وتبرز حیوه الخیال الشعری فی صورها التجسیدیه بنقل المعنوی فی صوره المحسوس. ونجحت الشاعره فی توظیف الرمز للتعبیر عن رویتها الشعریه. وقد استطاعت الشاعره من خلال صورها الرمزیه الکشف عن کوامن نفسها وخلجاتها، وتجسید مفاهیمها المعنویه.
    کلیدواژگان: الادب الاردنی، والصوره الشعریه، والتشخیص، والتوظیف الرمزی، وامینه العدوان
  • جمال طالبی قره قشلاقی* صفحات 81-98
    تمثل علاقه الشاعر مع المدینه ظاهره بارزه فی الادب العربی المعاصر، ومن یراجع دواوین الشعراء العرب فی عصرنا الراهن یلاحظ ان کثیرا ان منهم قد عالجوا ذلک الموضوع فی قصیده او اکثر، واتخذوا موقفاامنها إیجابیا کان او سلبیا. امل دنقل الشاعر المصری احد هولاء الشعراء، فعالج المدینه وجادل معها فی عده قصائد خاصه قصائد «مقتل القمر»، «السویس»، «إجازه فوق شاطئ البحر»، «حکایه المدینه الفضیه». اما الجدلیه مع المدینه فی التفکیر الدنقلی فلا یعنی انه یمقتها ویتضجرها بالمفهوم الرومنتیکی، وإنما هو تعبیر عن عدم الالفه بینه وبین البیئه الجدیده لاسباب مختلفه إما نفسیه، وإما اجتماعیه وسیاسیه. فمن هذا المنطلق تحاول دراستنا ان تتبع تلک الاسباب وتستجلی خلفیاتها، وتکشف حقیقتها من خلال منهجها التحلیلی والوصفی. هناک اسباب نفسیه، واجتماعیه، وسیاسیه شکلت خلفیه الجدلیه مع المدینه والصراع معها، فاراد دنقل ان یعبر عن تجربه الحیاه فی ها. هذا ما حاولنا ان نبین زوایاه من خلال دراستنا المتواضعه. ومن اهم النتائج التی حصلت علی ها الدراسه هی: ان جدلیه امل دنقل وموقفه السلبی من المدینه تفارق جوهریا ما نالفه عند الشعراء الرومنتیکیون؛ لانه کان من الریف وکان تسوده قوانین صارمه یصعب علیه ان یتکیف مع المدینه.
    کلیدواژگان: الشعر الحدیث، المدینه، امل دنقل
  • نعیم عموری* صفحات 99-115
    تداول النقاد والبلاغیون القدماء والمحدثون قضیه اللفظ والمعنی وتشعبت منها اصول، فمن تلک الاصول المتشعبه قضیه الدلاله وانواعها المتعدده وما ترتبط بالدرس البلاغی؛ فی هذا البحث تطرقت إلی الدلاله وانواعها و من ثم رکزت علی الدلاله الهامشیه وهی محل نقاش کثیر من ارباب الادب والبلاغه والتفسیر وهی التی عرفت بمعنی المعنی وهی بطبیعتها تختلف عن الإی هام والتوریه إنها فی مقابل الدلاله المرکزیه او المعنی الاول الذی یتبادر إلی الذهن لکن الدلاله الهامشیه تشیر إلی المعنی البعید وهذا سبب اختلاف التفاسیر وقد استفدت من تفسیر الکشاف ومن تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن وتفاسیر اخری، ومن النتائج الحاصله یمکن الإشاره إلی ان الدلاله الهامشیه هی المعنی المستفاد من المعنی الاول وهذا ما سنلاحظه فی تحلیل الآیات القرآنیه بمنهج بحث توصیفی-تحلیلی.
    کلیدواژگان: الدلاله الهامشیه، الدلاله المرکزیه، القرآن الکریم
  • مهین عنافجه*، صادق ابراهیمی کاوری صفحات 117-144
    المقصود من الدلاله المعجمیه او الحقول الدلالیه، هو مستوی الماده الخام التی یستلهمها الدارس منهجا تجریبیا علی موضوع من الموضوعات اللسانیه او الادبیه ویدرسها دراسه دلالیه. وهی نظریه حدیثه الظهور تعنی بدراسه مجموعه من الکلمات ترتبط دلالاتها ببعضها وتوضح عاده تحت لفظ عام یجمعها ثم یکشف العلاقات فیما بینها.
    ویرمی هذا البحث إلی دراسه الالفاظ فی قصیده «لا تصالح» لامل دنقل دراسه دلالیه فی ظل الحقول الدلالیه او المعجمیه، ذلک لان علم الدلاله او السیمانتیک یتشعب اساسا من دلاله المعجم من بین جمیع الدلالات (الصوتیه والصرفیه والنحویه والمعجمیه). وفی هذا المقال، محاولات لکشف الدلالات التی تدخل فی حقول معینه مع الاخذ بعین الاعتبار المنهج الوصفی التحلیلی للالفاظ الوارده تحت الحقل المعین ، هذا بالإضافه إلی دراسه افکار الشاعر ومواقفه خلال الالفاظ التی اوردها.
    وقد استنتج البحث إمکانیه امل دنقل فی توظیف الالفاظ التی یرمی البحث إلی دراستها ضمن الحقول الدلالیه او المعجمیه، کما توصل إلی النتائج التی تمخضت عنه العلاقات الدلالیه فی داخل الحقل المعین وذلک ضمن السیاق، مما جعل للنظریه السیاقه مکانه هامه فی القصیده إلی جانب نظریه الحقول الدلالیه.
    کلیدواژگان: الدلاله المعجمیه، الحقول الدلالیه، امل دنقل، لا تصالح
  • علی قهرمانی*، یعقوب علی آقاعلیپور صفحات 145-167
    إن النقد الادبی الحدیث یعتبر من ابرز مظاهر الادب العربی المعاصر، هذه الظاهره فقد تاثرت فی العصر الحدیث بمباحث النقد الغربی وذلک لاتصال العرب بالآداب الغربیه. تعود اسباب تاثر النقد العربی بالغرب إلی موثرات عدیده کالنقد المقارن والمدارس النقدیه کمدرسه الدیوان ورجالها. إن الادب المقارن فی العالم هو التفاعل مع الفکر النقدی، وهذا العلم من العلوم الجدیده والمفیده التی یعرف ادب کل شعوب العالم فی مجموعات متصله ومقولات واحده (مع الاختلافات الشکلیه واللغویه). بالطبع لکثیر من الادباء الایرانیین تشابه مع سائر ادباء العالم فی اللغه والنقد، منهم ادباء العرب ؛ توجد فی آثار کل ادیب مضامین مختلفه کالمضامین الادبیه والسیاسیه والاجتماعیه، هناک تشابهات کثیره بین ملک الشعراء بهار والشیخ حسین المرصفی الادیبین المعاصرین الایرانی والعربی ونستطیع نلمح ما یتمتع به المرصفی وملک الشعراء بهار من ذوق سلیم مدرب، ورقه بالغه وبصر بالشعر، ومعرفه بمواطن الکلام ومواضعه اللائقه به. ومنها التشابه النقد البلاغی، فانطلاقا من هذا نعالج فی هذا المقال، النقد المقارن فی مجال البلاغه بین هذین الادیبین اعتمادا علی المنهج التحلیلی - الوصفی.
    کلیدواژگان: ادب المقارن، النقد البلاغی، ملک الشعراء بهار، الشیخ حسین المرصفی
|
  • Farshid Torkashvand * Pages 1-17
    In their the rhetorical issues, the ancients paid attention to the role of the prolocutor in the formation of meaning and speech. However, the laid less emphasis on the addressee as an effective reader. The reader has a significant role in speech and poetry especially in mystical, surreal, and modern poetry where aesthetics occurs. At this point the reader can enjoy the context from a multilateral perspective, through either interpreting or exegesis of the speech in a post-structural ambience. The researcher attempts to focus on the role of the prolocutor in creating meaning and aestheticism. The main question in terms of the role of the prolocutor lies in the perspectives of traditional and modern rhetoric and the way they are distinguished from one another. The hypothesis implies the transfer of aestheticism from the level of expressive form to semantic structures. One can say, aesthetes from the old perspectives is limited to speech imagery while in the modern perspectives it expands in meaning. This can be fully traced in mystical and modern poetry. The findings show that the concept of aesthetics in modern rhetoric expands in meaning and meditation by the prolocutor. From this perspective, similar to the creator of a text, the prolocutor is effective in forming the poetical dialogue.
    Keywords: Traditional rhetoric, Modern rhetoric, Prolocutor, meaning, aesthetics
  • Nadia Saghilpour *, Saddolah Homayooni, Jalil Hajipourtalebi Pages 19-36
    When reviewing the book Nahjolbalagheh we find that some of the animals may be mentioned in some speeches and letters and words Kassar from the lips of the faithful for numerous occasions. Including the term of camels and son Allpon and phrases and Anz. And also the elephant and the ant Spider and horse and donkey and camel mentioned numerous occasions such case for purposes of rhetorical for the delivery of the idea and urge to be and inciting motivation and focus on ethical principles and approach the True and the interests of the nation as well.
    Attempt in this article is to indicate technical and rhetorical specifications for some of the animals contained in the book, relying Nahjolbalagheh in such case some explanations and translations argued through such case faces rhetorical and aesthetic methods contained in speeches and letters and words Wisdom.
    Keywords: Rhetoric of Imam Ali (AS), Nahj, animal, sermon
  • Sayedeh Fatemeh Salimi *, Kobra Rastgoo Pages 37-61
    Cognitive linguistics is including issues of modern linguistics that pioneers as Laykof and Johnson considered vast field to metaphor and moved it to the language to the conceptual areas. The metaphor in their point of view can be found in all mental spaces and all stages of everyday life. Among the most important foundations of this theory is “image schema” that attributed to “Hampe”. Image schema is a subjective phenomenon that provides ability to understand many sensory experiences and also rational and abstract with the metaphor. Many moral themes like right, obligatory, will, happiness, rebellion are understandable in the form of metaphorical. The present study want to review some image schemes on the ethical implications record of Sahifeh Sajjadiyeh with the analytical method that the purpose, is to identify the hidden implications of it that states, the quality of the relationship between servant and God and access to a religious experience. It seems that ethics in Islamic ethical culture of Imam has the essence of metaphor. Material experiences such as acquisition, place significance and balance forming the root of moral themes of Imam in the Sahifeh Sajjadiyeh that indicates the visualization of moral philosophy. Path image schemas that used in immoralities, illustrate Quranic thought of Imam with the issue of moral balance. Ultimately, the conceptual metaphors volume dedicated the more space compared with other types of conceptual metaphors.
    Keywords: cognitive linguistics, image schema, Sahifeh Sajjadiyeh, moral
  • Hossein Shams Abadi, Abbas Ganj Ali, Meisam Imanian* Pages 63-80
    Poetic image is an art form that poet chooses it serve as a way to express her poetic experience.So, poetic image makes poet to use her emotions and thoughts in a specific model of art. As poet shows her particular theory to the world by it. The study image in Amina Advawan’s poem, shows this fact that poetic image in this poets court, depends on three things: including: A) metaphorical images. B)shifting perceptions (widespread &personification.). C) esoteric images. At the end of this article, the reader finds out the most important traits in Adwan’s poem. Such as metaphorical in this poet’s poem are full of creative imagination including the power of inspiration. The poet has used from sights of nature to make her metaphorical. Also personification has had a very important role in her poem to approximate spiritual concepts and reveal its aspect. These images are more widespread than visualization images. The dynamism of the visualization images in Adwan’s poem are reveal to sensory images and tangible by transfer of spiritual concepts. Also, the poet have been successful in use of trick and has used it to express her poetic viewpoint. The poet could express latent things and her own emanations by the trick and has granted a deep thought to Adwan’s poem.
    Keywords: Jordan literature, poetic image, personification, Application code, Amine Adwan
  • Jamal Talebi * Pages 81-98
    City and interact with that - negative or positive - is one of the biggest contemporary Arab literature, so that is very hard to ignore this issue. Referring to Court Arab poets turns out that many of them have one or two ode dedicated to this subject. Dunqul Egyptian poet is one of the poets mentioned in several odes to the city and the conflict with it.
    Dunqul dispute with the city does not mean that he is of hate, it means that he causes psychological, social and political turmoil has failed to be consistent with the city. This study seeks to analyze and describe exploring the causes, nature and details of the affair. The main findings were that the poet dispute with the city and the negative perception does vary with the nature of romantic poets. Dunqul have been prejudiced because rural authenticity and strict rules it was difficult to adapt to the city. He is seeking to express social and political purposes and demonstrate experience of urban life.
    Keywords: Dunqul, city, Contemporary Poetry
  • Naeem Amouri * Pages 99-115
    Both ancient and contemporary critics and rhetoricians have explored the problem of words and meaning. The problem then branched into further problems including that of reference and its myriad types and those related to rhetoric. In this research, we first explore reference and its types and then deal with marginal references. This type of reference is explored by numerous litterateurs, rhetoricians, and commentators and is known as "the meaning of meaning." A marginal reference is different from amphibology and half-truths and is in contrast with central reference, which refers to the initial meaning associated in the mind while marginal reference refers to distant meaning. This has resulted in discrepancies in interpretation. In this research, the author used Tafsir Al-kashaaf and Tafsir al-Mizan to explore the problem and employed the descriptive-analytical research method. The result, among others, was that marginal reference is what is meant by primary meaning, which is confirmed while we analyses Quran verses.
    Keywords: Marginal Reference, Central Reference, holy Quran
  • Mahin Anafjeh *, Sadeq Ebrahimikavari Pages 117-144
    This article studied the words in “Dont placate” of AmalDonqols ode. The style will be compass the semantics and the lexical. Because the semantics is a branch of lexical and includes phonetics and phonology and syntax. Some Linguistsdistinction between both trend (semantics field and lexical field).
    But this article studiedtwo trends in the perspective of theory of semantic and the lexical field, to give a criticism and subtle method about “Dont Placate” of Donqols ode.And this methodhelps us that the text be literary and scientific
    Keywords: semantic field, lexical field, AmalDonqol, Dont Placate
  • Ali Ghahramani *, Yaghoub-Ali Agha-Alipour Pages 145-167
    Literary Criticism is amongst the most outstanding types and issues of contemporary Arabic literature. This phenomenon has, in the present century, been influenced by discussions pertaining to literary criticism in the West, and this is so because of the encounters between the Arabs and the Western literature. The reasons why Arabic criticism has been influenced by the Western criticism go back to factors such as comparative criticism, and critical movements such as the School of Divan and its followers. The World of comparative literature is nothing but mutual influence based on critical thought. This branch of science is amongst the useful and new sciences, which introduces the literature of each nation as being in a continuous and homogeneous pact (despite superficial and linguistic differences). Naturally, many Iranian poets and literary figures have thoughts in common with the rest of the world poets and literary figures including those of the Arab world, as far as poetry, language and literary criticism are concerned. In the works mentioned poets, there are various common subjects including literary, political, and social ones. However, there are many similar ideas between Malek Al-Sho’ara Bahar and Sheik Hussein Morsefi in their poetry. These common points include Rhetorical issues also. Therefore, taking Rhetoric in mind, in this article, we analyze critically and descriptively, the points between these two literary figures.
    Keywords: Comparative Literature, Rhetorical criticism, Malek Al-Shoara Bahar, Sheik Hussein Morsefi