فهرست مطالب

فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 20، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی اشرف نظری، علی حسن پور، محسن حسن پور صفحات 1-22
    گفتمان های موجود در هرجامعه فرایندهایی را بازتولید می کنند که بر اساس آنها، این توانایی در افراد ایجاد می شود تا با به کارگیری نمادها، نشانه ها و زبان مشترک به عمل با یکدیگر بپردازند. هر گفتمان اغلب برخی انتخاب ها را به عنوان انتخاب های اشتباه، بی معنا یا غیر مناسب کنار می گذارد. در این پژوهش تلاش می شود با رویکرد مطالعات فرهنگی و بهره گیری از روش گفتمان، سیاست نام گذاری در مجموعه های طنز صدا و سیما مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا، با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی ابتدا به جمع آوری داده ها پرداخته شده است و سپس با انتخاب پنج مجموعه طنز پخش شده از صداوسیما به استخراج نامهای مورد استفاده در این برنامه ها و نسبت آنها با نام های ملی و اسلامی پرداخته شده است. در این راستا، از مجموعه های پخش شده در سال های دهه 1380 به صورت تصادفی پنج سریال تلویزیونی، مرد هزارچهره، دارا و ندار، خوش نشین ها و خانه به دوش انتخاب شده، مورد بررسی قرار گرفته اند و نام هایی که در این مجموعه ها مورد استفاده قرار گرفته بود، استخراج شده است. نتایج این پژوهش در جداول فراوانی نشان می دهد علی رغم اینکه در زندگی اجتماعی همواره نام ها و نشانه های مندرج در متن گفتمان اسلامی مرکزیت دارند، در مجموعه های طنز صداوسیما، این نام ها حداقل استفاده را دارند و در مقابل، این نام های ایرانی اند که بیشترین استفاده را داشته اند. از این رو، گفتمان معنایی حاکم در عرصه سیاست نام گذاری در برنامه های طنز صداوسیما فرایندهایی را ایجاد کرده است که منجر به بازنمایی طنزگونه اسامی اغلب ایرانی و تضعیف نظام معنایی آن از طریق مطایبه بوده است
    کلیدواژگان: گفتمان، شالوده شکنی، نام گذاری، هویت، صداوسیما، طنز
  • غلام رضا خواجه سروی، علیرضا علی احمدی، علیرضا معینی، مصطفی دزفولی صفحات 23-41
    بررسی، تحلیل و سنجش عملکرد در حوزه های خاص و کیفی فرهنگی اجتماعی، علاوه بر تازگی و ضرورت اجرا، نیازمند طراحی روش شناسی های بومی و ویژه، به منظور پیاده سازی در کشور است. ازاین رو، هدف مقاله حاضر، بررسی مفهوم فرهنگ، طبقه بندی سازمان های فرهنگی در جمهوری اسلامی و ساختار هرمی سلسله مراتب فرهنگ، روند تحول و اثرگذاری متقابل ارگان ها، مرور ادبیات مرتبط با حوزه سیاست گذاری فرهنگی، انطباق ذی نفعان راهبردها با واقعیات موجود در ساختار عملیاتی فرهنگ، تفکیک دوگانه شاخص ها و تحلیل و تشریح شاخص های پیشنهادی است.
    به این منظور، این مقاله به بررسی مدل وزن دهی و نیز روش ارزیابی و سنجش شاخص پیشرفت، با رویکرد خاص به چهارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تحلیل اثرات ناشی از اجرای الگو، روش وزن دهی و بهره گیری از شاخص ها و بررسی موردی دانشگاه ها که به صورت نمونه خاص طی سه دوره، در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کل کشور اجرا شده و ارائه مدل خطی، با لحاظ ضرایب وزنی در این خصوص پرداخته است
    کلیدواژگان: الگوی اسلامی ایرانی، پیشرفت فرهنگی اجتماعی، مدل عمومی، دانشگاه، ارزیابی عملکرد
  • مسعود کوثری، محمد مهدی مولایی صفحات 43-73
    گونه های مختلف موسیقی زیرزمینی از جمله مسائل مهم عرصه فرهنگ جوانان کشور در سال های اخیر بوده است. شناخت انتقادی این گونه های موسیقی، به مواجهه مناسب تر با این پدیده اجتماعی - فرهنگی کمک خواهد کرد. از این رو، این پژوهش به دنبال مطالعه گونه موسیقی رپ ایرانی - فارسی با تاکید بر مسئله مردانگی است. بدین منظور موسیقی رپ فارسی در سال های 1380 تا 1390 تحلیل شده است. روش اصلی مورد استفاده در این پژوهش، نظریه زمینه محور[1] ساختارگرا است. از این رو، به جای استفاده از نظریه های موجود به عنوان چهارچوب نظری، پژوهشگران در پی تولید نظریه خودبنیاد و بومی از دل داده های میدانی بوده اند. بدین منظور با استفاده از شیوه نمونه گیری نظری، داده های لازم از منابع مختلف گردآوری شده اند. در گردآوری داده ها از تکنیک های متعددی مانند مصاحبه، مشاهده، مشاهده آنلاین و گردآوری اسناد و متون استفاده شده است. پس از این مرحله، همه داده ها با استفاده از دستورالعمل های کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی کدگذاری شده اند. در نهایت، از دل داده ها 62 مفهوم و 16 مقوله استخراج شده و شکل های متکثر مردانگی در موسیقی رپ ایرانی - فارسی به عنوان مقوله مرکزی مشخص شده اند. پس از آن، با استفاده از مدل پارادایمی، نظریه خودبنیاد برآمده از دل داده ها به صورت داستان و مدل تصویری ارائه شده است. در پایان نیز با پاسخ گویی به سوالات هفت گانه استراس و کوربین درباره تجربه در مطالعه، پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: موسیقی مردم پسند، موسیقی زیرزمینی، موسیقی رپ، رپ ایرانی، فارسی، نظریه زمینه محور
  • بیژن زارع، مهدی فلاح صفحات 75-105
    این مقاله به گونه شناسی سبک زندگی جوانان در شهر تهران و عوامل موثر بر شکل گیری آن می پردازد. شیوه نمونه گیری خوشه ایبوده و حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 400 نفر برآورد شده است. در کنار تبین تئوریک مسئله به واسطه طیف متنوعی از نظریه های کلاسیک و متاخر، نظریه ساخت گرایی تکوینی بوردیو برای تدوین چهارچوب تئوریک مبنای کار قرار گرفته است. بر مبنای تحقیقات تجربی و تئوری های موجود، سبک های زیبایی شناختی - لذت جویانه، کارکردگرایانه، خرده فرهنگی و انفعالی زمینه یابی و شناسایی شده اند. بر اساس نمرات میانگین انواع سبک زندگی، بیشترین میانگین در سبک زندگی لذت جویانه و کمترین میانگین مربوط به سبک زندگی منفعلانه است. با توجه به ضریب همبستگی پیرسون، رابطه بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی با انواع سبک زندگی مثبت و معنادار است. این ضریب معناداری رابطه بین سرمایه اقتصادی و سبک های زندگی کارکردگرایانه، لذت جویانه و منفعلانه را نیز تایید می کند. با استفاده از روش رگرسیون گام به گام، ترتیب اثر متغیرها عبارت اند از: سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. نکته قابل ملاحظه، برتری نقش سرمایه اقتصادی نسبت به سایر متغیرها است. با توجه به ضریب همبستگی تعدیل شده سه متغیر سرمایه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در مجموع 19% از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، سبک زندگی زیبایی شناختی، لذت جویانه، سبک زندگی کارکردگرایانه، سبک زندگی خرده فرهنگی، سبک زندگی انفعالی
  • محمدرضا حاتمی، مرتضی فرجیان، حامد روشن چشم، علی جمشیدی صفحات 107-129
    فرهنگ سیاسی در عصر حاضر، یکی از پدیده های مهم زندگی اجتماعی به شمار می رود و نفوذی انکار ناپذیر بر کردار سیاسی اعضای جامعه دارد. همچنین یکی از ارکان و محورهای اصلی رشد و توسعه جامعه به شمار می رود؛ به طوری که اعتقاد به برابری سیاسی، اعتماد، احساس امنیت و وفاداری ملی یا قومی، ازجمله مواردی است که با فرهنگ سیاسی و درنتیجه با الگوی توسعه جامعه ارتباط دارد. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل تاثیر گذار بر فرهنگ سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پارس آباد می باشد. پرسش اساسی که این پژوهش به دنبال پاسخ آن است، «عوامل موثر بر فرهنگ سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پارس آباد» است. مفروضات پژوهش، حاکی از آن است که متغیرهای قوم گرایی، مذهب گرایی، انگیزه سیاسی، شخصیت و پایگاه اجتماعی اقتصادی، رابطه ای معنی دار با فرهنگ سیاسی دارند.
    در پژوهش حاضر، از روش پیمایشی (از نوع همبستگی بین متغیرها) و از مصاحبه کتبی (پرسش نامه) به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات برای پاسخ گویی به پرسش ها استفاده شده است؛ همچنین از روش آماری و نرم افزار SPSS، برای تجزیه و تحلیل داده ها بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش، حاکی از آن است که به جز وجود رابطه بین انگیزه سیاسی و فرهنگ سیاسی پاسخ گویان، هیچ کدام از فرضیات تحقیق، تایید نشد. این مسئله نشان دهنده این مطلب است که موقعیت زمانی و مکانی حاکم بر بوم شناسی منطقه پارس آباد و به تبع، دانشجویان، متفاوت از موقعیت مکانی و زمانی نظریه هایی است که در این زمینه ارائه شده است
    کلیدواژگان: دانشجویان دانشگاه آزاد واحد پارس آباد، فرهنگ سیاسی، پایگاه اجتماعی اقتصادی، قوم گرایی، مذهب گرایی، انگیزه سیاسی، نوع شخصیت افراد
  • ساکت حسین اف، حسین ذوالقدر صفحات 131-159
    دنیا شاهد تغییرات و تحولاتی عمیق است. این تغییرات در حوزه های عملکردی هویت[1]، مرز[2]، مفهوم جغرافیا (مکان) و زمان[3] قابل درک اند. هویت ها چند پاره شده، مرزها درنوردیده و مکان[4] و زمان به هم فشرده شده اند. در این رهگذر، تلویزیون یکی از عوامل موثر در بروز تغییرات است. باوجوداین، به نظر می رسد تلویزیون که خود از مصادیق جهانی شدن به شمار می آید، دارای ویژگی های جدیدی است. چنانکه با اندکی مداقه در متون مربوط به جهانی شدن و رسانه ها در می یابیم، چهار واژه واقعیت، هویت، قدرت و فراواقعیت در چنین متونی همواره تکرار می شوند و کمتر کسی در ارتباط تنگاتنگ تلویزیون با این مقولات تردید روا می دارد. در مواجهه با چنین وضعیتی و برای درک مختصات تلویزیون جهانی، این مقاله نقطه عزیمت خود را بر پایه یک برساخته تئوریک با عنوان مدل ریف[5] (RIPH) قرار داده و بر پایه این پیش فرض که درباره نقش و جایگاه تلویزیون در شکل دهی به وضعیت های فرهنگی نباید رویکرد افراط یا تفریط در پیش گرفت، سعی کرده است چشم اندازی از نحوه فعالیت تلویزیون های محلی و جهانی در عصر جهانی شدن ارائه کند و نتایج را از طریق روش مصاحبه با 20 نفر از پژوهشگران حوزه ارتباطات در میان بگذارد. ریف مخفف هم نشینی چهار کلمه واقعیت، هویت، قدرت و فراواقعیت است. اینها مفاهیمی هستند که تعریف های جدید از آنها، فهم ما را از زندگی بر روی کره زمین متحول کرده است. این مقاله با واکاوی نسبت میان تلویزیون و مفاهیم مذکور، مولفه های تلویزیون های جهانی و محلی را در قالب مدل ابداعی و پیشنهادی پژوهشگر به نام لوزی کارکرد تلویزیون های جهانی و محلی بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: ریف، جهانی شدن، تلویزیون جهانی، تلویزیون محلی، واقعیت، هویت، قدرت، فراواقعیت
|
  • Pages 1-22
    Discourse representation processes based on them، the ability of the person who caused the use of symbols، symbols and common language to engage with each other. This research is trying to analyze TV series of The Islamic Republic of Iran Broadcasting in the 2000- 2010s based on cultural studies approach and the discourse of representation politics. Thus، the semantic discourse in politics، called the Irony in radio and television programs has created the processes that lead to weakening of the semantic representation Iranian names often it is through Irony. Thus، the semantic discourse in politics، called the Irony in radio and television programs has created the processes that lead to weakening of the semantic representation Iranian names often it is through Irony
    Keywords: Community, deconstruction, name, Identity, TV, Irony
  • Pages 23-41
    Implementing Investigations، analyzes and performance measurements in special and qualitative social/cultural arena in our country، needs local and special methodologies. Thus the aim of present article is investigating these issues: the concept of culture، classification of cultural organizations in Islamic Republic of Iran، the Pyramidal structure of cultural hierarchy، the process of development and mutual influences of institutions، reviewing related literature of policy making in cultural issues، compatibility of strategies to existing realities in cultural performance structure، double division in measures and analyzing and elaborating suggested measures in elaborating weighting model and assessment method and investigating progress measures by focusing on Islamic-Iranian pattern of progress and investigating the effects of implementing this pattern plus weighting method and using related measures and studying some university cases which are implemented in three phases in universities and high education centers overall the country. This research has shown a linear model by considering weighting coefficients
    Keywords: Islamic, Iranian pattern, social, cultural progress, public model, University, performance measurement
  • Pages 43-73
    Different genres of underground music are important issues in Iranian youth culture. The purpose of this research was to study masculinity in Iranian-Persian rap music. Therefore Persian rap music as a part of Iranian popular culture، between 2001 and 2011 was analyzed. We used qualitative research approach. The main method used in this study، was «Constructive Grounded Theory». So instead of using existing theories as a theoretical framework، the researcher sought to generate local theory from research field. Thus، using theoretical sampling، data compiled from various sources. The multiple data collection techniques such as interviews، observation، online observation، collecting documents and texts were used. Then all the data was coded with using open، axial and selective coding methods. Finally، 62 concepts and 16 categories derived from data and «plural form of masculinity in Iranian-Persian rap music» was defined as the core category. Then according to paradigmatic model، «Substantive Theory» emerged from the data، was presented as «story» and «visual model». Finally seven questions of Strauss and Corbin about the experience in research has been assessed to evaluating research
    Keywords: Youth Culture, Popular Music, Underground Music, Rap Music, Iranian, Persian Rap, Grounded Theory
  • Pages 75-105
    The goal of this research is on the one hand to identify various life styles of the youth living in Tehran and، on the other hand، to study several social، economic and cultural factors affecting the youth life styles. Based on Cookran formula، sample size amounts to 400، and cluster sampling was used as sampling method. Studying existing theories and reviewing empirical studies relevant to the research subject matter، various life styles such as aesthetical-hedonistic، functionalistic، sub-cultural، and passive ones were identified. According to the mean rates of various life styles، the hedonistic one enjoyed the highest rate، amounting to 53% of the sample population، the functionalistic one showed a moderate rate of 46. 8 of the sample population، and the lowest rate belonged to the passive life style. Based on the person correlation coefficient، it could be said that there was a positive and meaningful relationship between social capital and various types of life styles. Also، a meaningful relationship of 0. 01 existed between cultural capital and various types of life style. Moreover، person correlation coefficient confirms the meaningful and positive relationship between economic capital and functionalistic، hedonistic and passive life styles. Using step by step method in the multi-variable regression shows the economic variables contribution in explaining the life styles variable as to be as 0. 31، the social ones as to 0. 17، and cultural capital impact as to 0. 16. In sum، taking into consideration R2 coefficient، the three mentioned variables explain 19% of the variance of the life style variable
    Keywords: Life style, Aesthetical, Hedonistic life style, Functionalistic life style, Sub, Cultural life style, Passive life style
  • Pages 107-129
    Political culture is one of the most important phenomena of social life in modern era، with an undeniable influence on the political conduct of the members of the society. It is also one of the main pillars and principles of the growth and development of society. Belief in political equality، trust، feeling of security، and national and ethnic loyalty، are among significant elements closely related to political culture and society development pattern. The present study aims to analyze the factors influencing the political culture of the students of Parsabad Islamic Azad University. The main question addressed in this study concerns the factors which influence the political culture of the students of Parsabad Islamic Azad University. The hypotheses of the study suggest that variables such as ethnicism، religiousness، political motivation، personality and socio-economic status have a significant relationship with political culture. The survey methodology – correlation between variables – and interview، as the means for collecting data to answer the questions، are utilized in this study. Also the statistical method and the SPPS software are used to analyze the data. The results of the study indicate that none of the hypotheses of the research was confirmed except for the relationship between the political motivation and the political culture. This shows that the temporal and spatial condition of Parsabad and، consequently، that of the students are different from the temporal and spatial conditions of the theories presented in this study
    Keywords: students of Parsabad Islamic Azad University, political culture, socio, economic status, ethnicismpolitical motivation, individual's personality type
  • Pages 131-159
    The world is witnessing great changes، and these changes are comprehensible in the realm of performance of “identity”، “boundary”، “geographic concept” (place) and “time”. Identities are now segmented، boundaries passed over، and places and time compressed. Television is one of the effective factors in making this happen. However، it seems like television، which itself is one of the evidences of globalization، has now acquired new characteristics. With a little care while reading texts related to globalization and media، we realize the four words “reality”، “identity”، “power” and “hyper-reality” are constantly repeated in these texts، and very few people doubt the close relationship between television and these topics. Facing such a situation، and to understand the characteristics of the global television، this article plans to start on the basis of a theoretic called “RIPH Model”. Based on the presumption that the role and place of television in forming the cultural shapes must not be exaggerated، it tries to present an outlook of the activities of the local and global televisions in the age of globalization and share the outcomes with 20 Iranian experts through interviews. RIPH is the short form which stands for the four words “reality”، “identity”، “power” and “hyper-reality”. These are the concepts with new definitions that have changed our views about life on the Planet Earth، and this article studies the factors related to global and local televisions in the frame of an innovative model suggested by the researcher called “The Lozenge of the Performance of the Global and Local Televisions (RIPH Model)”، by investigating the relations between television and the above-mentioned concepts
    Keywords: Globalization, Global Television, Local Television, Reality, Identity, Power, hyper, Reality