فهرست مطالب

عرفان اسلامی - پیاپی 19 (بهار 1388)

نشریه عرفان اسلامی
پیاپی 19 (بهار 1388)

  • 208 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/03/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد فرهمند صفحه 13
    سماع یکی از ارکان و اصول پذیرفته شده در تصوف و طریقت می باشد. در آموزه های صوفیه پذیرش تصوف بدون عامل بودن یا در حد باور این نکته بنیادی امری است دشوار که جای تامل را در اعتمادات سالک وادی طریقت به دنبال خواهد داشت. در این مقاله چیستی «سماع»، تاریخچه آن، سماع در نزد مولوی، ارتباط آن با حرکت و سکون، محرک های سماع، قاعده حرکت سماع در نزد مولانا و پیروان طریقه او و ارتباط حرکت با روح و روان سماعگر مورد برسی و دقت قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: سماع، حرکت، تصوف، مولویو سماعگر
  • هاشم محمدی صفحه 37
    از میان مباحث معرفت و آگاهی عرفانی، «وحدت وجود» بیش از هر موضوعی توجه عارفان و صوفیان را جلب نموده است. از اولین معتقد به این اندیشه یعنی بایزید بسطامی تا دیگر صوفیان آثار و جملات و کلام های گوناگونی مانده که زبانزد خاص و عام است.
    بزرگ ترین احیاء گر اندیشه وحدت وجودی محیی الدین عربی است که تصوف را به نوعی فلسفه تبدیل کرد و با عقاید اشاعره و حکمت اسکندیه و افلاطونیان جدید آمیخته کرد. پس از او شاگردانش با شرح آثار وی به ویژه فصوص الحکم به تبیین آراء و عقایدو مشرب از او شاگردانش با شرح آثار وی به ویژه فصوص الحکم به تبیین آراء و عقاید و مشرب عرفانی او پراختند و دیگر شاعران عارف همچون. مولوی، عراقی، حتفظ، جامی، از برجستگان این تفکر بودند.
    مولانا شمس مغربی از موحدان و متصوفان پرشوری بود که مذهبش وحدت وجود و مشربش لذت شهود بود. عالم به علم ظاهر و باطن بود که در این مقاله جلوه گوناگون وحدت وجود از نگاه مورد کنگاش قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: وحدت وجود، شمس مغربی، ابنعربی، لذت شهود، جذب، ه حق، زیبایی پرستی، جلوه جلال و جمال حق، حقیقت ازلی
  • تورج عقدایی صفحه 51

    مقاله حاضر که بخش کوچکی ازیک پژوهش دانشگاهی با عنوان «جامعه شناسی ادبیات در بوستان» است، نگاه دو سویه سعدی را به مساله تصوف بررسی می کند.
    این مقاله به لحاظ ساختار از سه بخش تشکیل می یابد: ابتدا در باب تصوف و دلایل اجتماعی و چه گونگی انحراف این جریان فرهنگی تاثیرگذار، به اختصار سخن گفته، سپس با استناد به سخنان سعدی در بوستان، نشان داده ام که او نیز مثل بسیاری از شاعران و نویسندگان، زیر نفوذ تصوف قرار داشته، و تصوف راستین و صوفیان بزرگ را می ستاید، به ایشان ارادت می ورزد و آنان را به مثانه اسطوره های پرهیز، فضایل اخلاقی و انسان دوستی به مخاطبان خویش معرفی می کند. سرانجام در بخش نهایی به آسیب شناسی تصوف در بوستان پرداخته و برخی از رفتارهای ضداخلاقی صوفی نمایان و مریدان ناآگاه و نااهل مشایخ را که نه در شرع جایز است و نه در عرف پسندیده، در این کتاب بررسی کردیم.

    کلیدواژگان: تصوف، صوفی، درویش، هم جنس بازی، شکم بازی، مستی و سماع
  • قاسم انصاری صفحه 75
    هدف از این نوشته، تعریف لغوی و اصلاحیتفسیر و تاویل و استنباط براساس فرهنگ های اختصاصی و معرفی کتاب: «تهذب الاسرار فی اصول التصوف» تالیف ابوسعید عبدالملک بن محمدبن ابراهیم بن یعقوب النیسا بوری اخرکوشی (فت 407 ه) است که یکی از امهات کتب صوفیه شمرده می شودو باب 26 آن در ذکر مستنبطات صوفیه است، و ذکر چگونگی درک و دریافت و برداشت صوفیان و عرفا از آیات و احادیث و نحوه تاویل و استنباط آنان از میهن کلام الهی و سخنان نبی اکرم (ص) که آنها را «مستنبطات» می خوانند و در تجاویف نوشته های خود می آورند و بدان استناد می جویند.
    کلیدواژگان: تاویل، توضیح، استنباط، آیه، حدیث، امام جعفر صادق (ع)، شبلی، جنید
  • مهدی میرابیان تبار صفحه 89
    مکتب ساخت گرایی، عملا به سال 1978 با مقاله استیون کتز، فیلسوف و الهیات دان آمریکایی، تحت عنوان زبان، معرفت شناسی و عرفان به دیدگاهی رایج و پر طرفدار در فلسفه عرفان بدل شد. شاید بتوان پیشینه تاریخی این مکتب را به کانت برگرداند، به طوری که خود ساخت گرایان و از جمله کتز نیز معتقدند که اندیشه ساخت گرایی را وامدار اویند. ساخت گرایی، رویکردی است فلسفی در حوزه عرفان و مطالعات عرفانی، و عمده مباحث آن در ارتباط با سنت های عرفانی گوناگون است. ساخت گرایان امکان هر گونه حکمتی به نام حکمت خالده را منتقی می دانند و بالطبع مطالعات تطبیقی در حوزه فلسفه و عرفان را نیز غیر ممکن تلقی می کنند. در این مقاله سعی شده تا در حد امکان مدعای اصلی ساخت گرایان مطرح و مورد ارزیابی و نقد قرار گیرد.
    کلیدواژگان: عرفان تطبیقی، ساخت گرایی، ذات گرایی، حکمت خالده، تجربه عرفانی
  • مریم محمودی صفحه 107
    فنا و بقا از بهترین مراحل سیر و سلوک عارفانه است که در آثار شعرا و عرفا به گونه های مختلف تجلی یافته است. در این بین عطار از جمله شاعرانی است که با کوله باری سرشار از تجارب عرفانی این دو موضوع مهم را به گونه ای صریح و روشن در آثارش منعکس کرده است. این مقاله کوشیده است فنا و بقا را در مثنوی های مسلم عطار و دیوان اوبه تصویر بکشد.
    حاصل این جستجو آن است که در نزد عطار فنا دارای مراتب سه گانه فنای ذات، صفات و افعال است که در این تقسیم بندی به رابطه تجلی و فنا نیز توجه شده است. رابطه جذبه الهی تکالیف شرعی هم مورد توجه عطار بوده است. مساله مورد بحث دیگر نفی حلول و عدم انطباق آن با فنا ست. در بحث بقا نیز عطار به رابطه قرب و بقا عنایت خاص داشته است. به طور کلی عطار در این مبحث جهان بینی خاص خود را ارائه کرده است.
    کلیدواژگان: فنا، بقا، عطار، مثنوی، غزل
  • فرهاد دیوسالار صفحه 127
    ادبیات نمایشگاه اندیشه ها و افکار ملت هاست که فرهنگ هر ملتی در آن به منصه ظهور می رسد. هنر شاعر و نویسنده این است که جمال طبیعت را آنگونه که هست یا همان طور که ذوق ها طالب آن هستند با زیبایی در تمام ابعادش پیوند داده و در قالبی زیبا منعکس سازد. به طوری که هم افکار و اندیشه های زیبار، لطیف و عمیق را در آن جمع کند و هم دلکش ترین و دلنوازترین تصویرها و تخیلات ذهنی و ساختارها را به خدمت گیرد. ادبیات عرفانی ملل مشرق زمین از اینگونه تابلوهای زیبا که انواع جلوه ها را به خوبی مجسم می کند.، سرشار و غنی است. یکی از این شاعران صاحب بن عباد است که رباعی بی نظیر او نقل محافل و مجالس ادبا، شعرا، عرفا متصوفین شده است. صاحب در رباعی خود که تمثیل صفای می و لطافت جام است، یکی از مسائل لطیف و دقیق را که موجب قیل و قال و بحث و جدال های ظاهرا بی مورد شده است و در حقیقت ناشی از اختلاف در فهم اصلی خود کلمه می باشد را بسیار زیبا و جالب منعکس کرده است.
    حال در این مقاله سعی بر آن است که این رباعی زیبا و دلکش را که با بهره گیری از اصطلاحات خمره به موضوع- وحدت وجود و اتحاد – اشاره دارد و مورد استفاده بسیاری قرار گرفته است بررسی کنیم.
    کلیدواژگان: صفای می، لطافت، جام، وحدت وجود، صاحب بن عباد، اصطلاحات خمری، عرفا
  • محمد گودرزی صفحه 151
    هماره در طول تاریخ تفکر عرفانی، میان نوع نگاه عارف و تلقی فقیه از دین، تفارت جدی وجود داشته است. فقیه متشرع تمام دین را محدود به شریعت می پندارد و ماورای آن را کفر و بدعت می شمارد; در حالی که عارف، دین را شریعت و طریقت و حقیقت می داند و شریعت را ظاهر دین می نامد. از اینجاست که جماعتی از فقهاء عرفانی حقه الهی را شریعت گریزو حتی شریعت ستیز می خوانند و عرفاء فقها را سطحی نگر و ظاهر بین خطاب می نمایند. این تفاوت در نوع نگاه; گاه به خصومت کشیده می شود و فقیه، عارف را تکفیر می کند و کافرش می خواند و ریختن خونش را مباح می داند و از آن سوی عارف، فقیه پایبند به شریعت را در این امر ماجور می داند و بر وی ترحیم روا می دارد.
    می توان گفت: آنچه زبان فقیه متشرع را به تکفیر می گشاید; زاییده دو علت است: علت نخست به نگاه سطحی نگر و ظاهر بین فقیه به دین برمی گردد و دومین علت به رفتار شریعت، عرفان حقه الهی بیشتر در مظان اتهام قرار می دهند; باز می گردد.
    در این مقاله بر آنیم تا به تبیین جایگاه شریعت و طریقت و حقیقت نزد عرفای حقه الهی بویژه شیخ شبستری و ابن فارض مصری بپردازیم.
    کلیدواژگان: شریعت، طریقت، حقیقت، اسلام، ایمان، احسان، فقیه، عارف
  • محمد باقر محسنی صفحه 173
    دنیای خواب رؤیا، جهانی است بس شگرف و شگفت در اعماق اقیانوسی عظیم و عمیق با سرزمین هایی که در آسمان شهرهایش هزاران منظره عجیب و غریب نهان است. آنجا که همگان را رخصت سفر و مشاهده عجایب و گوش دادن به غرایب آن با چشم برهم نهادنی است و بیرون آمدن از آن با پیچش دمی و بازدمی. خواب دیدن و پا نهادن به عالم رؤیا بی گمان تنها «حق» از حقوق بشر است که هیچ قدرتی و هیچ قدرتمندی در جهان قادر به سلب و تصریف در آن نیست. پهنه خیال و گسترده اندیشه تنها پناهگاه انسان و شاید تنها ضامن آینده بشر و بشریت است چرا که خیال را حدی و اندیشه را مرزی نیست و جباران و زورگویان روزگار تنها می توانند رؤیای انسان را به کابوس مبدل کنند، ولی قادر به نابودی آن نیستند.
    در گستره فرهنگ اسلامی و ادبیات منثور و منظوم عرفانی کمتر اثری را می توان یافت که در آن حداقل به اشاره ای یا بیتی به مسئله خواب و رؤیا و خوابگزاری پرداخته نشده باشد. بدین مناسبت پدیده خواب و رؤیا یکی از مسائل مورد توجه شعرا و نویسندگان قرار گرفته و پیوسته از مسائلی بوده است که اندیشه افراد عادی و دانشمندان را به خود جلب کرده و شاعران را به تحقیق در مورد این پدیده وا داشته است.
    مولانا جلال الدین محمد بلخی در آثار خویش، به ویژه در مثنوی شریفش، تحقیقات و توصیفات کاملی درباره خواب رؤیا ارائه داده است. از دیدگاه این شاعر بزرگ خواب و رؤیا پنجره ای به سوی نادیده ها و ناشنیده ها و سرانجام به سوی ناشناخته ها است و در عالم خواب هر انسانی توان سرک کشیدن و سراپرده عالم ملکوت داشته و با وجود آنکه در آن حالت همه حواس ظاهر از کار می افتد، حواس باطنی شخص با نیرویی خستگی ناپذیر به کار می افتد و یک بیداری حقیقی شامل حال انسان می شود.
    در این مقاله سعی برآن است که مسئله خواب رؤیا از منظر صاحب مثنوی مورد بحث قرار گرفته و منظرات اجمالی و حدسیات مولانا شاعر بزرگ و منامدار ایرانی در این زمینه که به نوبه خود جامع و پربار می باشو ارائه گردد.
    کلیدواژگان: خواب، مثنوی، مولانا، عارفان، تصوف، حشر
|
  • Dr. Mohammad Farahmand Page 13
    Sama is one of the pillars and accepted principles of mysticism and religiousacts. In Sufism training adoption of mysticism is without any cause and at least tobelieve such a basic point it is somehow difficult so that it follows to ponder uponwith the disciple beliefs in the field of action. This paper tries to explore theidentity of sama(whirling dance), its history, meaning of Sama to Rumi, itsrelation with dynamic and static provocative sama, the rules of sama movement toRumi, and his followers, and the relation of motion with the soul and mind of samadancer.
  • Dr. Hashim Mohammadi Page 37
    Out of the arguments on the Gnostic recognition and knowledge, monism hasmostly attracted the attention Gnostics and sufis. From the first believer of thisnotion, that is Bayazid Bassami, to other sufis, there are various works andstatements and speeches left which are on the tongues of everyone here and there.The greatest reviver of the idea of monism is Mohyeddin Arabi who convertedSufism into a kind of philosophy and mingled it with the Alexandrian and PlatonicHikmat and eshaereh?. His followers tried to explain his Gnostic theories, beliefs,and behavior through interpreting his works especially Fosoolol Hekam.OtherGnostics such as Rumi, Iraqi, Hafiz, and Jami were some outstanding examples ofsuch beliefs.Mowlana Shams Maghrebi was one of the compassionate movahhedan andsufis whose religion was monism and his behavior was his shohood?. Has wasexpert to elme zaher and baten, having no dependence and bound-free so that thispaper seeks to explore the various aspects of monism in his view.
  • Dr. Tooraj Aghdayi Page 51

    This paper which is a small portion of an academic research titled "literarysociology in Boostan" discusses the interactive view of Sadi toward Sufism.This paper is divided into three sections structurally: first section deals with theSufism and the social causes and the origin of the deviation of such an influentialcultural movement, then quoting Sadi's remarks in Boostan, it is revealed that hehimself was under the influence of Sufism just like a lot of other poets and writers,appreciating the accurate Sufism and great sufis, paying tribute to them andintroduces them as a symbol of parhiz, ethical virtues, and humanists to his readers.Finally, the last part deals with the Sufism pathology in Boostan and some immoralpsedu sufis and irrational followers and mismatched sheiks who are neitherallowed nor preferred in the tradition.

  • Dr. Ghasim Ansari Page 75
    The purpose of this paper is the semantic and idiomatic definition ofinterpretation, tavil, and inference according to specialized dictionaries andintroduction of a book titled "Tazhibal Asrar Fi Osooletasavof" authored by AbuSaeed Abdul Malek Bin Mohammad Bin Ibrahim Bin Yaghoobanisa Buri AlKhargooshi (Deceased 407 H.D.) who is known as one of the fathers of Sufismbooks, and in which chapter 26 is concerned with the inferences of sufis. Also, itdeals with the understanding, intuition, and inferences sufis and Gnostics out of theverses and hadithes and their tavils and inferences from the word of God and theprophet sayings, that totally are called 'infered', that are mentioned on the tajaveefof their writings and are documented.
  • Mehdi Mirabian Tabar Page 89
    Structuralism school was practically converted into a flowing and highlyfollowed attitude in the Gnostic philosophy with the article titled language,cognition, and Gnosticism published by Steven Cats, American philosopher andtheologian. It is possible to refer the background of this school back to Kant sinceeven the structuralists themselves including Cats believe that the idea ofstructuralism owes to him. Structuralism is a philosophical approach in the field ofGnosticism and Gnostic studies in which major discussions are associated withvarious Gnostic traditions. Structuralism rejects any hekmat in the name ofkhaledeh hekmat and naturally it assumes any comparative studies in the field ofphilosophy and Gnosticism impossible. This paper endeavors to address andcriticize the main claims of structuralism to the possible extent.
  • Dr. Maryam Mahmoodi Page 107
    Fatality and survival are the best stages of Gnostic seiro solook that areprevalent in the works of poets and Gnostics. In this regard, Attar is one of thosepoets who by having an extended experience in Gnosticism has revealed the abovetwo in a clear and clairvoyant in his works. This paper tries to illuminate thefatality and survival in certain couplets of Attar and his anthology. The outcome of such an inquiry is that to Attar fatality has got three fold orderincluding nature, features, and action, in which this classification addresses therelationship between the emergence and fatality. The link between the divineaffinity and canonical obligation have also been considered by Attar. Another thingdebated is the rejection of holool and its nonconformity with fatality. In thediscussion on survival as well Attar has specially noticed the relationship betweenproximity and survival. In general, Attar has offered his own special worldview inthis regard.
  • Dr. Farhad Divsalar Page 127
  • Sheikh Mahmood Shabestari, Dr. Mohammad Goodarzi Page 151
    During the Gnostic Mentality History, there has always been a seriousdifference between the attitude of Gnostic and impressions of religiousjurisprudents from religion. Shariah jurisprudents restrict religion to that of shariahand what goes beyond is considered as pagan and heresy, whereas a Gnostic takesreligion as a combination of shariah, manner, and reality in which shariah is theoutlook of religion. That is why a community of jurisprudents calls the accuratedevine Gnostics as shariah evaders and even anti – shariah ones, while Gnosticsaddress the jurisprudents as superficial and shallow people This type of differentattitude sometimes results in enmity so that jurists call Gnostics as blasphemousand profane deserved to be killed. On the other hand, Gnostics assume shariahbound jurists to be like laborers worth of pity.It can be stated that what causes jurists to have excommunication is of tworeasons. The first reason deals with a shallow and superficial attitude of juriststoward religion, and the second one goes back to the shariah evading behavior ofsome ignorant chains of pseudo Gnostic sufis who by disobeying shariah make theaccurate divine Gnostic inflicted with further suspicion.
  • Dr. Mohammad Bagher Mohseni Page 173
    The world of dream is a wonderful and beautiful world deep down a huge oceanhaving the lands of its own in the sky of which there are thousands of strangehidden sceneries where everyone is allowed to travel and watch strange things andlisten to the oddities with eyes closed and leaving the place with an inhale andexhale. Sleeping and stepping into the world of dreams undoubtedly is the onlyright' of the human rights that no single power or strength in the world is able toappropriate it. The scope of fantasy and the extent of thought is the only shelter ofhuman being and perhaps the only guarantee of the future of mankind andhumanity because fantasy and reflection have no border, and bullies oppressors ofthe time are only able to turn the human dreams into a nightmare but are not able toobliterate it.