فهرست مطالب

نشریه عرفان اسلامی
پیاپی 7 (بهار 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پروفسور سید حسن امین صفحه 1
    صوفیه در سلسله ها ومکتب های مختلف از دیرباز مشایخ خود را نسل در نسل به بزرگان دین منسوب نموده وبرای هر سلسله شجره نامه ای ارائه داده اند که براساس روایاتی در اسناد مختلف ثبت گردیده است. در این مقاله قدیمی ترین ونخستین اسناد موجود درنوشته های هجویری،سلمی،عطار، جامی ودیگران بررسی گردیده و سلسله مشایخ نقشبندی را براساس دوروایت سلسله الذهب وسلسله معروفیه معرفی نموده است. شرح حال معروف کرخی در این پژوهش نقشی اساسی دارد که مفصل ترین بخش از انتساب سلسله نقشبندیه را تشکیل می دهد. درضمن به دیدگاه های شیعیان واهل سنت نیزدراین باره پرداخته و ازکهن ترین منابع موجود استفاده شده است.
    کلیدواژگان: عرفان، تصوف، سلسله، طریقت، شجره نامه، معروف کرخی، ذکر، مراقبه، خرقه
  • محمد بقایی ماکان صفحه 37
    احمدشاملو(ا.بامداد)1304-1379،شاعر،مترجم،محقق ومدیرمجلات ادبی اغلب به عنوان شخصیتی ماده گرا (ماتریالیست)باتفکرات دهری مطرح شده که نه تنها میانه ای با معنویت وعرفان سنتی،مجردات وحقایق معنوی ندارد، بلکه آنها را به هزل می گیرد.درحالی که این گمانی غلط وبه دور از واقعیت است وغالب موضوعات ومضامین آثارش در قالب مصطلحات مابعدالطبیعی ومفاهیم مرتبط با عالم معناست وبه شدت به مفاهیم مجرد تعلق خاطردارد.دراین مقاله به عرفان و معنویت درآثارشاملو پرداخته شده ونشان داده می شود که او خدا، روح، نفس،جان،معاد ودوزخ را اموری یقینی می داند.نگارنده ادعا دارد که بار معنایی واصطلاحی واژگان دینی ومعنوی اوبه مراتب ژرفتر،صادقانه تر وافزونتر از شاعران هم دوره اونظیر اخوان،رحمانی،نادرپور،توللی،سپهری ودیگران است.
    کلیدواژگان: معنویت، عرفان، عالم معنی، اعتقادات دینی، جاودانگی، ابدیت، اگزیستانسیالیسم الهی، بندگی، خویشتن، نفس، دایره قسمت، موعود، عشق، فنا
  • علی آکبر افراسیاب پور صفحه 57
    «عرفان» علم خداشناسی وتوحید است. دراین مقاله به خداشناسی عرفانی پرداخته می شود و با نگاهی به نظریه های «وحدت وجود»و«وحدت شهود»،اصلی ترین عقیده هادراین باره بررسی وبانگاهی انتقادی به تحلیل های مخالفان پاسخ داده شده ونتیجه می گیرد که عارف، یکتاپرست واقعی است.
    ازنظر عارفان خدا«یکی» است(توحید خالص) که«دو» و«غیر» ندارد.(به قولی وجودلابشرط مقسمی است.) نباید درکنار وحدت به کثرت هم اصالت داد،زیرا هر نوع ثنویت وچندگانگی مردود است.خداوند، آن گنج مشتاق ظهور، هم باطن هستی (غیب، وحدت، تجلی بر خویش، فیض اقدس،حضرت اسماء) وهم ظاهر هستی (شهود، کثرت،خیال، فیض مقدس، مظاهر اسماء)،هم اول وهم آخر است. پس وجود وهستی واحد ویگانه است و غیر ازحق چیزی موجود نیست. به قولی حق، شخص است وعالم (ماسوی الله ) سایه اوست ودر اسماء متعدد، خویش رابر خویش عیان می سازد.(همه اسماء دلالت برمسمائی واحد دارند.) نوری است که انکشاف ذاتی اوست.
    زیبارویی است که تاب مستوری ندارد، بلکه همان سایه ها نیز هم حق اند وهم غیرحق، مخلوقات آینه هایی هستند که جمال واسماء جمیل اورا نمایش می دهند وانسان تصویر کاملی از اوست. از ابوسعید خراز پرسیدند که خدارا چگونه شناختی؟گفت: ازراه جمع نقیضان. تمامت هستی هم اوست(هویاتشبیه) وهم «نااو» (هولاهو یاتنزیه) این همان نظریه «وحدت شخصی وجود» وهمان گفته عارفان ایرانی وابن عربی است که درک آن نیازبه ذوق عرفانی دارد.
    کلیدواژگان: خدا، عرفان، وحدت وجود، وحدت شهود، تشبیه، علم الاسماء، جمال پرستی، تجلی، وحدت گرایی وجودی، کنزمخفی، توحید مطلق الهی
  • کرم عبادی صفحه 87
    رحمت الهی از چنان وسعت وگستردگی برخوردار است که همه چیز را در بر گرفته و موقوف علتی نیست، ولی درعین حال خداوند با فضل و احسان خود، اسباب و زمینه هایی را نیز مقرر فرموده تا بندگانش هر چه بیشتر از رحمت بی منتهایش بهره مندگردند،چنانکه توبه، صبر و خاموشی، گریه و زاری، شفقت و مهربانی وگذشت، زهد و فقر و درویشی عارفانه، تقوا، خوشخویی، فروتنی و... را کلید رحمت الهی و سبب بارش فتوحات ربانی قرارداده است.ازآنجائیکه معرفت وآگاهی از اسباب و عوامل نزول رحمت الهی می تواند زمینه مناسبی را فراهم آورد تا طلبان فیض الهی، خود را درمعرض نفحات و الطاف بی پایان او قرار دهند و هر چه بیشتراز مواهب آن برخوردار شوند، این مقاله برآن است که با الهام از مفاهیم عالیه و عرفانی و به روش توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به موضوع بپردازد و امید هست که مفید واقع گردد.
    کلیدواژگان: رحمت، توبه، فقر، صبر، قرب
  • فرشته ندری ابیانه صفحه 105
    درفلسفه اسلامی مسئله عقل ومراتب آن،اهمیت زیادی یافته است.به جهت وجود منابع غنی وحیانی وتاکید منابع شیعی،فلاسفه مسلمان اهتمام خاصی بر آن داشته اند.در فلسفه اسلامی،عقل نه تنها منافاتی با عرفان و سیروسلوک ندارد،که مکمل آن است. حکیم ملاصدرا در جهت تبیین این مسئله وتوضیح توافق میان عقلانیت، شریعت وطریقت عرفانی، مراتب سیروسلوک رابا بیان مراتب عقل آغاز می کند،بامراتب سیروسلوک و سفرهای نفسانی،ادامه می دهد تابه رتبه شهود وعیان رسد که همان مرتبه انسان کامل ومقام محمود محمدی(ص) است.
    کلیدواژگان: عرفان، مراتب عقل نظری وعملی، سفرنفسانی، کیفیت حصول عقل فعال در نفوس، لذت وشقاوت حقیقی، موانع انکشاف صور علمیه وتجلی صور ملکوتیه
  • قاسم انصاری صفحه 119
    در این نوشته کوشش شده است مختصری از سفرهای علمی شیخ اشراق ومناظره او با علمای حلب وکیفیت شهادت وی وزندگی پرازدرد ورنج او وعقیده اش درباره پوشاک وخوراک بیان شود وپس از اشاره ای کوتاه به اشعار فارسی او بخش مهمی از اشعار عربی باقی مانده ودعا ومناجات وی نقل وترجمه گردد ونظراو درباره زبان عارفانه وصوفیانه آورده شود.
    کلیدواژگان: شیخ شهاب الدین سهروردی، مراغه، اصفهان، دیاربکر، حلب، فقیه قزوینی، زی شعر فارسی، شعرعربی، زبان صوفیانه
  • محمدحسین صایینی صفحه 131
    در این گفتار تجسد برزخی ارواح وکیفیت شهود ارواح مجرده از طریق تجسد برزخی که دیرزمانی ذهن نگارنده را به خود مشغول نموده بود، درحد توان، مورد مطالعه و تحقیق قرارگرفته است ونظربه وسعت منابع ومآخذ عرفانی از طرفی وقلت مباحث مرتبط با موضوع از طرف دیگر،ضمن پرهیز از اطناب با فرض آشنائی نسبی خواننده ارجمند با مبانی وکلیات عرفان وبهره مندی از مطالعات ذوقی وحکمی صرفا به تحلیل تخصصی مساله پرداخته شده است.
    از بحث کشف وشهود وبیان ماهیت،اقسام و مراتب آن بطور کلی صرف نظر نموده، تجسدبرزخی را تنها به عنوان یکی از مراتب شهودعرفانی ویکی از اشکال کشف و معاینه مثالی وجهه همت خویش قرارداده است.
    کلیدواژگان: تجسد، تجسم، تروح، برزخ، نفس، قبر، عالم واسط، جهان خیالین، حشرجسمانی، عالم اشباح، شهود برزخی
|
  • Professor Seyed Hasan Amin Page 1
    In different Initiatic chair and schools the sufis attributed its Masters to leading authorities on religoin generation to generation from many years ago.and presented a pedigree for each initiatic chair which it is registrated on the basis of some narratives in different documents.In this article the first and the oldest documents has considered in hajviri, Selmi,attar,Jami and other's writings.and it is presented initiatic chair of Naghshbandi's Master on the basis of two Narratives (selselatozahan and selsele Marefieh).The explanation of Maroof Karkhi has a basic role in this investigation.which it forms the lenthiest part of attribution initiatic chair Naghshbandieh mean while it has paid to Sunni Muslims and Shiee Muslims views and it is used from the oldest origins.
  • Mohammad Baghaee Makan Page 37
    Ahmad shamloo (1304-1379) the poet, translator, reasearcher, and maneger of litrary magazines is so propounded a Materials character with Aeon contemplations. Not only he isn’t interested in spirtuality, traditional gnosticism, non- materials and spirtual but also he knows them as facetiae.While this opinion is wrong and far from reality and most of subjects and contents of his works are in the model of metaphysics experssion and the terms of reality world and they extremly depend on non-material terms.This article considers to gnosticism and spirituality in shamloo’s works and it is shoen that he knows God,spirit,soul,life and hell as certainly affairs.the writer claims that meaning and terms of his religious and spiritual words are infinitely deeper, honester and more than his period’s poets like Akhavan, Rahmani, Naderpoor, Tavalloli, Sepehri and others.
  • Dr.Ali-Akbar Afrasiabpur Page 57
    Gnosticism is the knowledge of unification and absolnte unity. In this article it is paid to gnostic unification. In this case the basic ideas are considered, with a glance to oneness of being and unity of witness views. And with a critical glance the opponents’ analysis is answered. And it is resulted that a gnostic is a real lover of God. In gnostics’ views God is one. (pure unity) who doesn’t have» other«. (As they say He is an Absolute Being that certainly He can’t be distributed.) We shouldn’t value unity beside multiplicaty because this kind of multiplicity and unity is false. God, that manifestation ardent treasur, is esoteric being (the hidden, unity, self-disclosure, Act of bestowing Divine influence, Presence of the names) and exterior being too. (Inspiration, Multiplicity, dream, hieratic effusion, manifestation of the names). He is the first and last too. so the existence is oneness and unique. And there isn’t anything but God. As they say divinity is person. And the world (everything other than God) is His shadow and he reveals himself to himself in different names. (all the names express a unit concept). God is the light that his discovering is his Essence. the beauty who can’t be hidden. But those shadows are divinity and other than divinity too. The creatures are mirror which they show divine beauty and his beautiful names. And man is his complete image.
  • Dr. Karam Ebadi Joekendan Page 87
    God’s mercy is so vast and overreached that it contains every thing and does not depend on any cause. However, Almighty God has provided back grounds whit his benevolence and grace for his slaves to get as many benefits as available on earth. Examples are God’s bounties that are deemed to be keys to an access to God’s mercy and causes of his Divine’s fall of openings. Repentence, patience and reticence, crying, compassion and kindness, piety and mystic mendicity, virtuosity, good temper, humility and etc. Since Knowledge and awareness of what are referred to us causes of the descent of God’s mercy provide a good grond for the diserous people to subject themselves to his endless mercy and emanations and take advantage his bounties much further.This paper intends to deal with this subject by being revelled by supreme mystical texts in a descriptive approach and by using the related sources and hoping that it would prove useful.
  • Dr.Fereshte Abyaneh Page 105
    Intellingence problem and it’s grades have an important role in Islamic philosophy. Moslem philosophers have a special effort on it because of the existence of rich and vital sources and the emphasis of shiee sources.In Islamic philosophy not only intellingence isn’t inconsistent with Gnosticism.voyage and journey on the path but also that is it’s complementary. With speaking about the grades of voyage and journey on the path. For making clear this problem and explaning the mutual agreement between intelligence,Divine law and mystical way. Then he continues his way with the gradesof voyage and journey on the path and animated journey to reach inspiration and vision degree. Which it is the same as perfect human degree and Mohammad’s commendable station.(peace be upon him)
  • Dr.Ghasem Ansari Page 119
    In this writing it is tried to speak alittle about Master’s science trips and his debate with Halab’s scientists, his martyrdom qualification,his suffering and painful life and his idea about clothing and food.And with a short glance it is tried to transfer and translate his persian poems,some important parts of his remaining Arabic poems, his calling and confidential prayer.His opinion about gnostic and sufi language is brought too.
  • Dr.Mohammad Hossein Saeeini Page 131
    In this article imaginal corporealization of spirits and the quality of non_material spirits’ inspiration is considered and studied as much as possible via imaginal corporealization.And it is a long time since this subject got busy the writer’s mind.In attention to the extent of gnostic origins and sources and on the other hand insufficiency of the subjects related to this case while keep aloof from prolixity we imagine that our dear reader has a proporrional familiarity with gnosticism basis and generalities and he enjoys talent and arbitrary studyings.So it has been purely paid to specialized analysis of this subject. We have completely dispensed with disclosure and inspiration discution.and it’s nature and grades.We’have tried to speak about imaginal corporealization only as one of the gnostic inspiration grades and more one of the disclosure forms.also we take an example too.