فهرست مطالب

مجله الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 21، ربیع 2012)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سردار اصلانی، نصرالله شاملی، عسکر علی کرمی صفحه 1
    یعد ابو ماضی من احد الرواد فی استخدام الرمز والاسطوره، ولکن اکثر الدراسات التی عالجته، قد اهملت هذا الموضوع من الجانب الفنی، وتطرقت إلی حد کبیر إلی الجوانب الاخلاقیه والتشبیهیه لادبه، بحیث عد من کبار الرواد فی هذا المجال، اما فیما یتعلق بالجانب الإبداعی لرموزه ومدی نجاح الشاعر فی إضفاء المیزه الفنیه علی ها، فهذا امر لم یعالج، وقد قمنا فی هذا المجال بدراسه رموزه وصوره التی تدخل فی دائره الرمز؛ فتبین من خلال البحث ان إهتمام الشاعر فی استمداد کثیر من رموزه، إنما کان منصبا علی الصور البیانیه التشبیهیه القائمه علی عقد المقارنات والموازنات؛ فلمس الجوانب الشکلیه للرموز، دون ان یمکن لها الواقع النفسی والشمولی، ومع ان حکایاته الرمزیه تحتل حجما کبیرا من دیوانه وتتمتع بقیمتها الاخلاقیه والإجتماعیه، إلا ان القلیل منها یدخل فی دائره الصوره الفنیه المشرفه علی حدود الرمز؛ وذلک لتوظیف الحکایه لنقل الفکره او الموعظه الاخلاقیه، دون الإستبدال بها عن الواقع النفسی. وقلما نجد عنده رموزا وصورا تتخطی الموازنه ومنطق الحس الجامد، وتحل من دونها رویه وحدویه تستطلع فی ها الواقع النفسی، إلا ان هذه الفلتات الفنیه مع قلتها، ترتفع فی سماء الفن
  • نرگس گنجی، مجید صادقی مزیدی صفحه 21
    من المشهور ان مکافحه الاستعمار الغربی من اهم ما اشتغل به الشاعر العربی فی بدایات العصر الحدیث؛إذ طغت هذه الظاهره المشوومه علی کثیر من الاقطار العربیه وتاثر المجتمع العربی بها فی الجوانب السیاسیه والاجتماعیه والثقافیه، فوقف کثیر من الشعراء والادباء امام الحوادث الطارئه والمستجدات التی اثرت سلبا علی بلادهم، ومن جراء ذلک نفوا وسجنوا وتحملوا المصائب والمشاق؛ منهم محمود سامی البارودی الذی ذاق الم الفراق والغربه زهاء سبع عشره سنه فی سرندیب، وتبلور هذا الاغتراب بشکل بارز فی اللفظ والمعنی والاسالیب التی اتخذها الشاعر فی شعره.
    ومن اهم الاغراض التی تطرق إلی ها البارودی فی شعره هی الفخر والحماسه، وکانهما کانا اللبنه الاساس فی بناء کثیر من قصائده، وبجانب ذلک فقد نوع فی ذکره للوطن حیث یمکن للمرء ان یعتبر الحنین إلی الوطن والشعر السیاسی عنده غرضین مستقلین والعاطفه الصادقه المنبعثه من الغربه والنفی هی من اهم ممیزات هذه القصائد؛ إذ تعتبر محوریه بین موضوعاته حیث تجعل الکثیر من شعره علی وتیره واحده. اما الخصائص الفنیه فی شعره، فتمثلت فی طول الاشعار ووحده الموضوع والصدق والسهوله والتکرار.
    لقد اعتمد هذا البحث علی التحلیل الموضوعی لادب البارودی ورکز علی ما نجده فی شعره من صور الاغتراب والحنین استکشافا لتاثیرات النفی والغربه فی افکار الشاعر ومضامین شعره.
    کلیدواژگان: محمود سامی البارودی، شعر المنفی، الاغتراب، الشعر العربی الحدیث
  • محمد ابراهیم خلیفه شوشتری، لیلا نوابی قمصر صفحه 41
    قرآن مجید که روشنگر زندگی همه ی جوامع است، از همان قرن اول هجری، پیوسته از جنبه های مختلفی مانند صرف و نحو و لغت و بلاغت و... مورد تحقیق و بررسی علما قرار گرفته است و هر یک به قدر توان خود از قرآن استنباط کرده اند. این مقاله به بررسی حروف جر زائد در ده جزء اول قرآن مجید می-پردازد. این حروف در جمله، نقش تاکیدی دارند و معنای کلی جمله را تاکید می کنند؛ به گونه ای که ذکر آن ها در جمله به مانند تکرار دوباره ی جمله است. این مقاله به بیان آرای مختلف در مورد آیاتی که در آن ها حروف جر زائد به کار رفته است، پرداخته و سپس به بررسی، بحث و مقایسه ی این آراء می پردازد تا به جمع بندی و نتیجه گیری از آن ها بپردازد.
    کلیدواژگان: قرآن، بلاغت، نحو، حرف جر، حرف زائد، تاکید
  • حامد صدقی، سیدابوالفضل صدر قاینی صفحه 61
    یکی از بزرگانی که اشخاص دیگر در زندگی آنها تاثیر داشته اند، ادیب و نویسنده ی نامدار لبنانی، جبران خلیل جبران است که عده ای از زنان، بر زندگی ادبی و اجتماعی او تاثیر گذاشته اند. یکی از این زنان که نقش بی بدیلی در زندگی وی داشته، ماری هاسکل است. نقطه ی عطف در زندگی جبران، آشنایی با ماری هاسکل در سال 1904 م. است. ماری هاسکل، شخصیت بانفوذی بود که می توان او را کاشف استعدادهای جبران نامید. اهمیت دوستی ماری و جبران در نامه های آن ها آشکار است. در این نامه ها، درونی ترین افکار جبران، پیشرفت های هنری او و همچنین مکالمه های شخصی و تخصصی آن دو، تا نزدیک به هفده سال و نیم بعد، ثبت شده است. در این پژوهش، تلاش بر آن است تا به ابعاد مختلف تاثیرگذاری ماری هاسکل بر جبران پرداخته شود؛ لذا با ذکر نمونه هایی از نامه ها، چگونگی رابطه ی آن دو با یکدیگر، آشکار می شود.
    کلیدواژگان: ادبیات معاصر، ماری هاسکل، جبران خلیل جبران، عشق
  • حسین کیانی فاطمه علی نژاد چمازکتی صفحه 81
    بینا متنی شیوه ای از نقد متون است که ارتباط میان آثار ادبی را روشن می سازد، بر اساس این نظریه، متن، نظامی بسته و مستقل نیست و هر متنی خواسته یا ناخواسته با متون دیگر، نوشته و خوانده می شود؛ بنابراین متن های ادبی بسته به خلاقیت ذهن نویسنده در عین تاثیرپذیری از متون پیشین با دگرگونی در آن ها و هنجارشکنی و رویکردهای هنری تازه، آفریده می شوند.
    این پژوهش در پی آن است تا براساس نظریه ی بینامتنی، خوانش جدیدی را از قصیده ی «ثوره فی الجحیم» جمیل صدقی زهاوی، شاعر معاصر عراقی، مطرح کند؛ بنابراین پس از تبیین بینامتنی و اهمیت آن در نقد ادبی و فهم متون، براساس شیوه ی تحلیل محتوا به بررسی روابط بینامتنی قصیده می-پردازد.
    بررسی های صورت گرفته در این پژوهش، نشان می دهد که واژگان و مضامین دینی و قرآنی، اولین بنای ساختار فکری زهاوی در سرودن این قصیده بوده است و شاعر با استفاده ی آگاهانه از این واژگان و مضامین و درهم تنیدگی ماهرانه ی متن غایب و حاضر تاثیر فراوانی بر مخاطب داشته است. زهاوی در این قصیده با برقراری تعامل و تفاعل بین واژگان دینی و قرآنی و یاری گرفتن از نفی کلی یا حوار، معنای متن غایب را در قصیده ی خود می آورد.
    کلیدواژگان: بینا متنی قرآنی، بینا متنی دینی، ثوره فی الجحیم، جمیل صدقی زهاوی، متن حاضر، متن غایب
  • عزت الله مولایی نیا، محمودرضا توکلی محمدی، کاظم وفایی صفحه 103
    شهاب الدین محمود حلبی از شاعران و کاتبان مشهور عصر ممالیک (دوره ی انحطاط)، اکثر جنگ های سپاه ممالیک ترک در مقابل صلیبیان در زمان خود را در قصایدی غنایی – حماسی، جاویدان ساخته است. از جمله اشعار وی در این زمینه، قصیده ی «فتح عکا» است که در آن سعی کرده با قصیده ی مشهور «فتح عموریه» ابوتمام معارضه کند. مقاله ی حاضر با برقراری موازنه و مقایسه بین معانی مشترک دو قصیده نام برده و بیان اینکه کدام شاعر در ابیات خود، مفهومی رساتر و عباراتی شاعرانه تری از ابیات شاعر دیگر در همان مفهوم دارد، به این نتیجه می رسد که شهاب الدین با اینکه در دورانی می زیسته که به نام عصر انحطاط مشهور است، در بعضی از معانی، هر چند اندک، گوی سبقت را از ابوتمام می رباید و با به کار بردن صور بلاغی و تصاویر زیبا بر آن شاعر بزرگ عصر عباسی، برتری می جوید؛ البته این برتری شهاب الدین بر ابوتمام، فقط به ابیات انگشت شماری از قصیده ی وی محدود شده و در بقیه ی ابیات برتری با ابوتمام است. برای رسیدن به این هدف، ابیات دو قصیده هم از لحاظ لغوی و هم از لحاظ درون مایه، مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: ابوتمام، شهاب الدین محمود حلبی، فتح عموریه، فتح عکا
  • علیرضا محمدرضایی صفحه 139
    گفتمان انتقادی، کارکرد زبان در جامعه و سیاست را بررسی می کند و معتقد است که عواملی همچون بافت تاریخی، روابط قدرت و سلطه، نهادهای اجتماعی و فرهنگی و ایدئولوژیکی، متن یا صورت زبانی و معانی جدید را به وجود می آورند. و گفتمان را می سازند. و در این رویکرد، زبان آینه ی شفافی نیست که حقایق را بنمایاند؛ بلکه شیشهی ماتی است که حقایق را تحریف می کند. بنابراین در این مقاله، سعی بر آن است تا با کنار زدن لایه های ظاهری متن لامیه العرب شنفری (شاعر معروف دوران جاهلیت عرب) آنچه در فراسوی واژگان، جمله ها و متن پنهان مانده است، آشکار گردد و سری به کارآمدی و یا ناکارآمدی نهادهای اجتماعی حاکم آن روز زده شود و گفتمان هایی که از طریق این نهادها خود را طبیعی جلوه داده اند و مردم آن را بدون هیچ مقاومتی پذیرفته اند و در فراسوی پنجره ی لامیه ی شنفری قرار گرفته اند، بازخوانی و واکاوی شوند. همچنین ابیات لامیه از دریچه ی شخصیت شنفری و دیدگاه های روانشناسی شخصیت، تحلیل شده اند.
    کلیدواژگان: شعر جاهلی، لامیه العرب، گفتمان انتقادی، عناصر زبانی، شنفری
|
  • Sardar Islani, Nasrallah Shameli, Askarali Karami Page 1
    Abu Madi is one of the pioneer poets in the field of symbol and myths, however; this aspect has completely been ignored or forgotten in researches, so far, conducted on him. Those researches mostly focused on simile and moral aspects, not the aesthetic ones. In fact, he is considered a great poet with regard to tangible depictions, but a few of them could pay attention to his innovating and aesthetic senses. The current study tries to review symbols and symbolic depiction of this poet and then concludes that a large number of his interpretations are based on expressive and metaphorical portraits. In other words, his attention was driven toward external limits of symbols, without any psychological and inclusive reality behind it. Although, symbolic anecdotes have a major share in his poetry with social and moral values, but few of them enter the scope of symbolic and aesthetic portrait, because of their moral and speculative traits, and lack of internal reality. There are a few portraits in his poetry that go beyond the metaphorical and equipoise limits and replace it by unitary vision and pursue psychological reality. However, these little portraits were unable to ascend in the artistic domain.
    Keywords: Abu Madi, Symbol, Myth, Symbolic Depiction, Fables
  • Narges Ganji, Majid Sadeqi Mazidi Page 21
    Resistance against western hegemony, neo-colonialism and exploitation is one of the issues contemporary Arab poets have dealt with. This especially since Arab nations encountered with this evil phenomenon affecting them politically, socially and culturally. Consequently, some poets were exiled or imprisoned for resisting colonization and underwent much hardship. Mahmud Sami al-Barudi is one such poet who was exiled to Sarandib for 17 years which are conspicuously reflected in his poetry, diction and style. Barudi´s poetry is idiosyncratically heroic and epical. Multiplicity and diversity of his poetry are so remarkable that one can consider his melancholically nostalgic patriotic poems dividing them into two independent exile and political genres. In the nostalgic poems of al-Barudi, he is committed to pure and sincere emotions, which like a common line, links his poems together. Lengthy, organic unity, thematic variety, sincerity, repetition and fluency are some of characteristics of Barudi's poetry. The current study tries to examine these poems through content analysis.
    Keywords: Mahmoud Sami Al Baroudi, Nostalgic, Exile Poetry, Modern Arabic Poetry
  • Mohammed Ebrahim Khalifeh Shustary, Leila Nawabi Ghamser Page 41
    The holy Qur’an, which is a luminescent on the life of all societies, with respect to different aspects of grammar, syntax, dialect and eloquence, has been taken into consideration by researchers and scholars from the same 1st Century Hijra and each of them, in their capacity, has deduced from the revealed book. The current article tries to study additional prepositions used in the first ten sections of the holy book. These prepositions have emphatic roles in verses and emphasize the whole meaning in a way that their presence seems to be the repetition of the sentences. The paper discusses different viewpoints about the Qur’anic verses where additional prepositions have been employed and then it reviews, discusses as well as makes a comparative analysis in order to borrow conclusion based on those varying viewpoints.
    Keywords: Quran, Eloquence, Syntax, Preposition, Excessive Words, Emphatic
  • Hamed Sedghi, Seyed Abolfazl Sadr Ghaeni Page 61
    Celebrities, throughout history, are like stars that always illuminate light. What seems interesting with respect to their life is there are important people who lived along these celebrities and got influenced or benefitted through their lives from their assistance. One of them is the famous Lebanese scholar and writer, Khalil Gibran whose literary and social life were influenced by a number of women. One such woman who had much impact on his life was Mary Haskell. The turning point in Gibran’s life was his acquaintance with Haskell in 1904. Haskell was such an influential personality who can be called a discoverer talent in Gibran. Importance of friendship is visible in their letters. These letters containing their thoughts, artistic progress as well as personal and professional calls have been recorded after over 17 years. The current paper tries to study various aspects of influential manifestation of Haskell on Gibran.
    Keywords: Mary Haskell, Effectiveness, Khalil Gibran, Love
  • Hossein Kiani, Fatemeh Alinezhad Chamazcoti Page 81
    Intertextuality is a critical term that was first proposed late 1960s, based on studies of Kristeva of Bakhtine works. Supporters of this theory believe that each text has intertextuality with changing levels and slightly distinctive forms. This theory is a kind of attitude toward texts that results in new meaning and depends on conscious and unconscious use by scholars from other literary, religious, philosophical and historical texts, formerly or simultaneously.Jamil Sedghi Zahavi is an important Arab poet who included several intertextuality features in his poems. Applying consciousness intertextuality and showing interactions between hidden text and phenol-text, his great literary manipulation over hidden text is known. This article aims to study intertextuality and its importance on literacy criticism and understanding texts in order to present new narrative of odes of this famous Arab poet.
    Keywords: Quran Intertextuality, Theological Intertextuality, Sorat fil, Jahim, Jamil Sedghi, Phonotext, Hiddentext
  • Ezzat, Ol Lah Molaei Nia, Mahmoud Reza Tavakoli Muhammadi, Kazim Vafaei Page 103
    Shahaboddin Mahmoud Halabi is one of the most famous poets and authors in the Mamalic era, who immortalized more of the Turkish Mamalic`s wars against crusaders in the sentimental and epic odes. Akka conquest is one of the odes that tried to challenge with one of the most famous odes of Abu Tammam ('Ammouriyyah Conquest), thus This paper tries to compare two odes.Comparison (Movazeneh) is a kind of judge among these common means of two odes while; which poets in his verse(s) has more impressive implication and strenuous phrases than the other one. For this goal we should consider verses from the philological and cognitive aspects. The following factors influenced on selection of the best verses: Clearness, Strength, Capability of the Meanings Inspiration, Possessing Meaningful Letters, Utilizing Imagery and etc. In this comparison we find out that some verses and meaning inspirations of Shahaboddin is more impressive.
    Keywords: Comparison (Movazeneh), Abu Tammam, Shahaboddin Mahmoud Halabi, Ammouriyyeh Conquest, Akka Conquest
  • Alireza Mohammad Rezaei Page 139
    Critical discourse surveys the lingual application/efficiency in a society and politics and believes that factors such as historical texture, relation between power and dominance, social, cultural and ideological institutions create new text or lingual model and meaning and make the discourse. In this process, language isn`t a limpid mirror that shows the facts rather it`s a foggy glass that deviates the facts. So this essay tries to discover the things that are hidden behind vocabularies, sentences and texts of Lamiyat al-Arab of Shanfara, the famous poet during the period of ignorance of Arab, with discovering the outward face of text of this elegy. This essay also notices the efficiency or inefficiency of social institutions that dominated in that point of time and surveys the discourses that have been shown natural and people have easily accepted them; the discourse which have located behind the window of Lamiyat al- Arab.
    Keywords: Shanfara, Poem, Discourses, Analysis, Critic