فهرست مطالب

پژوهشنامه مذاهب اسلامی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مصطفی سلطانی* صفحات 9-26
    جنبش اعتزال یکی از مهم ترین جنبش های کلامی است که اوایل قرن دوم هجری در بصره شکل گرفت. حمایت خلفای عباسی همچون مامون، معتصم و واثق از آن موجب رشد سریع این جریان شد، به گونه ای که عده زیادی از مردم عراق، از جمله ساکنان بغداد، به این جنبش گرویدند. پس از شکل گیری بغداد در 145 ه.ق. و حضور عباسیان در این شهر معتزله نیز به بغداد روی آوردند. با گذشت زمان، اختلاف هایی میان معتزله بغداد و بصره شکل گرفت و معتزله را به دو مکتب بصره و بغداد تقسیم کرد. این دو مدرسه در اصول کلی مشترک بودند، اما در تفسیر و قرائت از آن اصول با هم اختلاف داشتند. میل به تشیع در مدرسه بغداد از جمله مشهورترین وجوه تمایز این دو جریان است. علاوه بر آن، این دو مدرسه در مسائلی چون خلق قرآن، وجوب لطف، قدرت الاهی، وجوب اصلح بر خداوند، ثواب و عقاب، تعذیب اطفال، توبه و عفو الاهی، آجال، شیوه و رویکرد بحث در صفات الاهی، نام گذاری اسمی بر خداوند و مواضعی دیگر اختلاف دارند. بررسی برجسته ترین موارد اختلافی این دو مکتب موضوع این پژوهش است.
    کلیدواژگان: معتزله بصره، معتزله بغداد، اصول کلی معتزله، خلق قرآن، افضلیت، لطف، صفات خداوند
  • محمدحسن محمدی مظفر* صفحات 27-42
    در فهم و تفسیر متون، در طول تاریخ، همواره دو جریان به موازات هم وجود داشته است: ظاهرگرایی و تاویل گرایی. سلفیه یکی از جریان های ظاهرگراست، که مدعی تاویل گریزی است، و وامدار ابن تیمیه است. وی تاویل را به سه معنا می داند: تفسیر؛ حقایق خارجی؛ برگرداندن لفظ از معنای ظاهری به معنای غیرظاهر. ابن تیمیه دو قسم نخست را می پذیرد، ولی با قسم سوم مخالف است. سلفیان از این قسم به «تاویل کلامی» یاد می کنند و آن را اصطلاحی حادث از سوی متکلمان پس از دوران سلف امت می دانند و بر آنند که سلف امت چنین اصطلاحی نداشته و از تاویل، چنین معنایی را قصد نمی کرده است. تاویل ستیزی ابن تیمیه بیشتر در بحث صفات خبری خداوند نمود یافته است. در این مقاله، به تبیین و نقد دیدگاه ابن تیمیه در این خصوص می پردازیم. در نقد دیدگاه وی، از جمله به ناسازگاری مدعیات او با واقعیات تاریخی اشاره خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: ظاهرگرایی، تاویل، مجاز، سلفیان، ابن تیمیه
  • سید رضا قائمی، سید هادی سیدوکیلی صفحات 43-64
    بخشی از مطالعات خاورشناسان معطوف به حوزه شیعه شناسی است. آنها با استفاده از روش های گوناگون به کنکاش درباره سیر تحول و تفکر شیعه پرداخته اند. بعضی از این روش ها در نوع خود بدیع بوده، افق جدیدی را پیش روی محققان مسلمان گشوده است، اما در مواردی هم، به دلایل مختلف، دستاوردهای حاصل از این مطالعات با واقعیت انطباق نداشته، نتایج نادرستی بر پایه این روش ها حاصل شده است. یکی از مهم ترین شخصیت های مطرح در حوزه مطالعات شیعی در غرب ویلیام مونتگمری وات است. پژوهه حاضر بررسی و نقد دیدگاه شیعه شناسانه این شیعه شناس غربی با تاکید بر مقاله وی با عنوان «شیعه در دوران بنی امیه» است. بدین منظور ضمن جمع آوری شواهد متعدد از کتاب های معتبر و تحلیل مختصر هر یک و نتیجه گیری از آنها بر دو مبنای روشی و محتوایی به نقد دیدگاه های وات می پردازیم.
    کلیدواژگان: شیعه، شیعه شناسان، خاورشناسان، تحلیل تاریخی، مونتگمری وات
  • حسین رجبی* صفحات 65-82
    این مقاله عهده دار بررسی مسئله امامت زنان در نماز جماعت است. با وجود کثرت جمعیت زنان در جامعه و حضور جدی آنها در مراکز گوناگون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، پژوهش گران کمتر به این مسئله پرداخته اند و گاه فقط در حد یک استفتا و پاسخ به آن بسنده شده است. در این نوشتار با استفاده از منابع فقهی به تبیین اهمیت مسئله و آثار آن، همچنین دیدگاه مذاهب اسلامی و دلایل آنها می پردازیم تا روشن شود که آیا بانوان می توانند به طور مستقل نماز جماعت برگزار کنند یا خیر؟ در این نوشتار دیدگاه علمای مذاهب اسلامی، که در آن اختلاف است، بررسی می شود. در انتها این نظر تایید می شود که اقتدای زن به زن، در صورت داشتن شرایط، جایز، بلکه افضل از فرادا خواندن نماز است.
    کلیدواژگان: امامت، نماز جماعت، زن، مذاهب فقهی، اقتدا
  • محمد مهدی مشکاتی، سید روح الله فاطمی زاده صفحات 83-107
    در پاسخ به پرسش از چرایی و چگونگی عذاب اخروی با دو رویکرد مواجهیم؛ رویکرد نخست، ارتباط میان کیفر و عذاب اخروی را همانند ارتباط جرم و جریمه دنیوی، اعتباری دانسته، خداوند را به عنوان عذاب کننده خارجی جاعل و خالق عذاب می شمارد؛ رویکرد دوم ارتباط کیفر و عذاب را حقیقی و تکوینی دانسته، ناظر به مفاد نظریه تجسم اعمال می داند و عذاب اخروی را صورت و تجسم گناه فرد گنهکار می شمارد. مجلسی از مدافعان دیدگاه نخست و طباطبایی از مدافعان دیدگاه دوم است. در این مقاله دیدگاه این دو اندیشمند را در این خصوص بررسی می کنیم.
    کلیدواژگان: عذاب اخروی، تجسم اعمال، مجلسی، طباطبایی
  • علی شیروانی، ریحانه هاشمی (شهیدی) صفحات 109-126
    رجعت یکی از آموزه های مهم در تشیع است که از ابتدا موافقان و مخالفانی داشته است. رجعت بازگشت عده ای از افراد است که از دنیا رفته اند، ولی قبل از قیامت دوباره به دنیا باز خواهند گشت. این امر شامل حال کسانی خواهد شد که یا ایمان خالص داشته باشند، یا کفر محض. قفاری از جمله کسانی است که در کتاب خود با عنوان اصول مذهب الشیعه انتقاداتی را بر رجعت وارد کرده است. در این مقاله می کوشیم از طریق آیات، روایات، اصول عقلانی و... به شبهاتی که وی در این زمینه مطرح کرده پاسخ دهیم.
    کلیدواژگان: رجعت، قیامت، تفسیر، تاویل، ظاهر، قفاری
|
  • M. Soltani * Pages 9-26
    Mutazila is one of the most important theological movements which began to develop in Basra in the early second century of Hegira; and under the support of the Abbasid caliphs like Mamun, Mutasam, and Vatheq, it developed so quickly that a large number of Iraqi people, especially the residents of Baghdad joined this school. With the establishment of Baghdad and the presence of Abbasids in this city, the Mutazilites also travelled to Baghdad. Later, conflicts happened between the Mutazilites of Baghdad and those of Basra, causing Mutazila to be divided into two schools of Basra and Baghdad. These two Mutazilite schools shared common general principles; but, they differed in their interpretation of these principles. Tendency towards Shiism is the defining characteristic of the Mutazila of Baghdad, which distinguished it from the Mutazila of Basra. Furthermore, they differed in such issues as the creation of the Quran, necessity of grace, divine power, and necessity of the most suitable, reward and punishment, torture of infants, repentance and divine forgiveness, lifetime, the approaches to divine attributes, naming God, and other aspects. This writing is concerned with an examination of the most important differences between these two schools
    Keywords: Mutazila, Baghdad, Basra, creation of the Quran, GRACE, Divine attributes
  • Mh Mohamadimozafar* Pages 27-42
    To comprehend and interpret texts, through the history, there have been two currents in parallel to each other:literal exegesis and esoteric exegesis. Salafiyya is one of currents that is proponent of literal exegesis and claims being opponent of esoteric exegesis, owing to Ibn Taymiyya. He defines interpretation in three ways: exegesis, external facts, to paraphrase the statement from the literal meaning to a non-literal one. Ibn Taymiyya accepts the first two types, but opposes the third. Salafis name the third type "Theological Interpretation", considering it an accidental term invented by theologians belonging to the period after Salaf–i- Ummah era and believes that Salaf Ummah neither had such a term nor meant such a meaning. Ibn Taymiyya, s Opposition towards esoteric Interpretation has mostly been embodied in the issue of God, s predicative attributes. In this article we clarify and criticize this viewpoint of Ibn Taymiyya. Criticizing his viewpoint we will point to issue like the incompatibility of his claims to historical facts.
    Keywords: Literal exegesis, Interpretation, Metaphor, Salafis, Ibn Taymiyya
  • R. Ghaemi, H. Seyedvakili Pages 43-64
    Part of orientalists, studies focuses on Shiism. Using various methods, they have studied the development of Shiite Thought. Some of these methods have been typically unique, opening a new horizon before the Muslem scholars, while in some cases, due to different reasons, their results have ended in incorrect findings, not being compatible with the reality. One of the most important figures in the realm of Shiite studies in the west is William Montgomery Watt. Referring to his article, "The Shiites in the era of Umayyids" the present article critically surveys this western scholar's ideas on Shiism. To do this, we criticize his viewpoints by collecting evidences through valid books, analyzing each of them in brief and concluding from them based on methodology and content.
    Keywords: Shiite, experts on Shiism, Orientalists, Historical Analysis, Montgomery Watt
  • H. Rajabi * Pages 65-82
    This article aims at surveying the problem of woman, s imamate in congregational prayer. Despite the large population of women in the society and their serious presence in various educational, cultural and research centers, this problem has been less dealt by the researchers, being downgraded to a question and answer sometimes. In this writing, using juristic sources, I am going to clarify the importance of this problem and its effects as well as the viewpoins of Islamic denominations and their reasons so as to make it clear that whether women are allowed to hold congregational prayer independently. In this writing the conflicting views of scholars of Islamic denominations are surveyed. At the end, this view is confirmed that a woman,s imitation of another woman, having the required qualifications, is allowed and even preferable to pray singly.
    Keywords: Imamate, Congregated Prayer, Woman, Jurisprudential Denominations, Imitation
  • Mm Meshkat, R. Fatmizade Pages 83-107
    We face two approaches, answering the question on the reason and quality of other-worldly punishment; The first approach considers the relation between sin and other-worldly punishment as nominal as worldly crime and fine; the second approach considers the relation between sin and punishment real and existential, referring to the thesis of embodiment of deeds and maintains afterlife retribution as the form and embodiment of wrongdoer's sin. Majlesi is a proponent of the first approach while Tabatabayee supports the second one. In this article we survey the viewpoint of these two scholars on this issue.
    Keywords: other, worldly punishment, embodiment of deeds, Majlesi, Tabatabayee
  • A. Shirvani, R. Hashemi Pages 109-126
    Rijah is one of the important teachings in Shiite Islam upon which there have been agreements and disagreements from the beginning. Rijah is the return of some dead people to life before the Doomsday. This will include those who are either purely believers or purely disbelievers. Qifari has criticized Rijah in his book, titeld "Usool –u- Mazhab –ush- Shiah". Based on the verses of the Quran, traditions, and reasoning principles, this paper atteptes to reply his doubts in this regard.
    Keywords: Rijah, Doomsday, Exegesis, Interpretation, form, Qifari