فهرست مطالب

اسلام و پژوهش های تربیتی - سال ششم شماره 2 (پیاپی 12، پاییز و زمستان 1393)

نشریه اسلام و پژوهش های تربیتی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 12، پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیداحمد رهنمایی صفحه 5
    در نوشتار پیش رو، با مروری بر رویکرد قرآن در تعلیم و تربیت ارزش ها، برداشت تفسیر المیزان را بررسی می کنیم. در قلمرو تعلیم و تربیت ارزش ها، خود ارزش ها هستند که متعلق بی واسطه تعلیم و تربیت واقع می شوند. کم نیستند مواردی که قرآن و روایات به طور مستقیم ارزش ها را محور گفت وگو قرار داده و درباره خود ارزش ها داوری کرده اند. «حق و باطل»، «لباس التقوی»، «صلات»، «جهاد»، «ایمان»، «شرک»، «کلمه طیبه»، «کلمه خبیثه»، «مکارم الاخلاق»، «عدل» و «محاسن کلامنا» نمونه هایی از این سنخ ارزش گذاری ها در گفتمان قرآن و روایات به شمار می روند. بر اساس این گرایش، در این پژوهش و با روش توصیفی تحلیلی استنادی، به بررسی رویکردهایی می پردازیم که قرآن، از منظر علامه طباطبایی، در راستای ارزش ها در پیش گرفته است.
    کلیدواژگان: رویکرد، هستی شناسی ارزش ها، ارزش گذاری ارزش ها، تعلیم و تربیت ارزش ها
  • سید محمدرضا موسوی نسب صفحه 19
    تربیت عرفانی و معنوی با موضوع)معرفت الله (، هدف)قرب و فنای فی الله ) و روش خاص (کشف و شهود(، از مهم ترین ساحات و جنبه های تربیتی انسان است. ازاین رو شایسته است که تلاش های تربیتی انسان در مسیر رشد و شکوفایی این ساحت، یعنی تعالی معنوی و عرفانی انسان جهت دهی شود. اهداف این عرصه (معرفت یابی، محبت یابی، اطاعت ورزی و خداگونگی) مبتنی بر هست ها و نیست هایی در حوزه هستی شناختی و انسان شناختی و معرفت شناختی است. دستیابی به این اهداف نیز از سویی بر بایدها و نبایدهای برآمده از مبانی استوار است و از سوی دیگر به روش ها و راهبردهایی نیاز دارد که از منابع اصیل دینی و بیانات رهپویان این وادی به دست آمده است. در پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی به بررسی اهداف اصول و روش های عرفانی پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: تربیت عرفانی، تربیت معنوی، اصول تربیت عرفانی، اهداف تربیت عرفانی، روش های تربیت عرفانی
  • بررسی و نقد مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت پویشی وایتهد با تکیه بر آرای علامه طباطبایی
    حمدالله محمدی، فاطمه زیباکلام مفرد صفحه 37
    هدف این مقاله بررسی انتقادی مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت پویشی وایتهد با تکیه بر آرای علامه طباطبایی است. وایتهد یکی از تاثیرگذارترین فلاسفه قرون اخیر در غرب بود که نظریاتش تاثیری مستقیم بر تعلیم و تربیت داشت و موجب تولد تعلیم و تربیت پویشی شد. او توانسته است با نقد تصور مکانیکی دکارت و نیوتن مقابله کند و با طرح سیلان در واقعیت و تعامل خداوند با هستی های بالفعل قدمی فراتر بگذارد و تحولی در عرصه تعلیم و تربیت بنا نهد؛ بااین حال مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت پویشی با نقدهایی روبه رو هستند. هستی های بالفعل از دیدگاه وایتهد مستقل و در سیلان اند و خلاقیت آنها تا جایی گسترده است که توسط اراده خداوند هم محدود نمی شود. از سویی خداوند نیز به منزله یک هستی مستقل دارای ذات ازلی است، ولی دارای ذات تبعی نیز هست؛ یعنی در تعامل با جهان، در حال تکامل است. بررسی آرای علامه طباطبایی نشان می دهد که ایشان توانسته با تکیه بر مبانی هستی شناختی همانند اصالت وجود و تشکیک در وجود، از سویی نتایج مثبت فلسفه پویشی را در خود داشته باشد و از سوی دیگر برداشت درخوری از خداوند و ارتباط او با جهان به دست دهد و این برداشت می تواند مبانی مستحکم هستی شناختی برای تدوین اهداف و اصول تعلیم و تربیت را فراهم آورد.
    کلیدواژگان: وایتهد، تعلیم و تربیت پویشی، هستی شناسی، علامه طباطبایی
  • محمد صادقی هاشم آبادی، سیدمحمدکاظم علوی صفحه 59
    موضوع مورد تحقیق در این مقاله، «فلسفه برای کودکان» است. این عنوان که با کوتاه نوشت «فبک» یا p4c، نشان داده می شود، برنامه ای آموزشی است، که هدفش پرورش قدرت تفکر و استدلال در کودکان است و روش خود را بر اساس پژوهش گروهی (حلقه کندوکاو، نشستن حوزوی) پایه گذاری کرده، و درصدد تربیت انسان هایی متفکر، آگاه، هدفمند، باشعور و خداجوست. اصطلاح فلسفه در این کاربرد، نه به معنای عقاید و آرای فلسفی، بلکه اشاره کننده به جنبه دیگر فلسفه، یعنی مهارت فلسفه ورزی است. ما پیش از ورود به بحث، «فلسفه برای کودکان» را تعریف، و در ادامه، اهداف و فواید آن را بررسی کرده ایم، و سپس به بیان ضرورت اجرای طرح پرداخته ایم. ازآنجاکه در قرآن کریم امر به تفکر شده و در اسلام تفکر عبادت به شمار می رود، نهایتا نتیجه گرفتیم که این برنامه با اهداف و روح کلی حاکم بر آموزش و پرورش اسلامی هماهنگ است و می تواند جزئی از نظام آموزشی و تربیتی اسلامی به شمار آید.
    کلیدواژگان: فلسفه برای کودکان، فلسفه ورزی، حلقه کندوکاو، مهارت استدلالی، منش اخلاقی
  • جواد آقامحمدی، حسن ملکی صفحه 79
    هدف این مقاله بررسی انتقادی مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت پویشی وایتهد با تکیه بر آرای علامه طباطبایی است. وایتهد یکی از تاثیرگذارترین فلاسفه قرون اخیر در غرب بود که نظریاتش تاثیری مستقیم بر تعلیم و تربیت داشت و موجب تولد تعلیم و تربیت پویشی شد. او توانسته است با نقد تصور مکانیکی دکارت و نیوتن مقابله کند و با طرح سیلان در واقعیت و تعامل خداوند با هستی های بالفعل قدمی فراتر بگذارد و تحولی در عرصه تعلیم و تربیت بنا نهد؛ بااین حال مبانی هستی شناختی تعلیم و تربیت پویشی با نقدهایی روبه رو هستند. هستی های بالفعل از دیدگاه وایتهد مستقل و در سیلان اند و خلاقیت آنها تا جایی گسترده است که توسط اراده خداوند هم محدود نمی شود. از سویی خداوند نیز به منزله یک هستی مستقل دارای ذات ازلی است، ولی دارای ذات تبعی نیز هست؛ یعنی در تعامل با جهان، در حال تکامل است. بررسی آرای علامه طباطبایی نشان می دهد که ایشان توانسته با تکیه بر مبانی هستی شناختی همانند اصالت وجود و تشکیک در وجود، از سویی نتایج مثبت فلسفه پویشی را در خود داشته باشد و از سوی دیگر برداشت درخوری از خداوند و ارتباط او با جهان به دست دهد و این برداشت می تواند مبانی مستحکم هستی شناختی برای تدوین اهداف و اصول تعلیم و تربیت را فراهم آورد.
    کلیدواژگان: عقلانیت، مولفه های عقلانیت، برنامه درسی، آموزه های اسلامی، دبیران آموزش و پرورش
  • مهدی امیری، اکبر پرتابیان، زهره امیری صفحه 97
    این پژوهش کیفی، با روش توصیفی تحلیلی و اسنادی و با هدف تبیین و شناخت مفاهیم قرآنی متناظر با عوامل و عناصر تشکیل دهنده برنامه درسی، درباره اهداف، محتوا، روش ها و ارزشیابی تعلیم و تربیت در قرآن کریم تدوین یافته است. در نظام تعلیم و تربیت قرآن، اهداف به دو صورت اهداف غایی و اهداف میانی ترسیم شده اند. از لحاظ محتوایی، به طور کلی قرآن دربردارنده مجموعه ای از مفاهیم، اصول، قوانین، روش ها و فعالیت هاست که با استفاده از معیارهایی همچون توالی، استمرار، تعادل، وسعت و وحدت و روش های تربیتی همچون تمثیل و شبیه سازی، مشاهده، پرسش، اردوی علمی، الگویی، موعظه و تذکر، و استدلال، در صدد دستیابی به تربیت معنوی و جسمی یا پرورش همه جانبه انسان است. رسیدن به این مقصود نیازمند خودارزیابی و ارزیابی بیرونی از طریق روش هایی مانند ابتلا، فتنه، محاسبه و مراقبه می باشد.
    کلیدواژگان: عناصر برنامه درسی، قرآن کریم، محتوا، اهداف، روش ها، ارزشیابی
  • سعید آزادمنش، افضل سادات حسینی صفحه 119
    مسئله اصلی این پژوهش، بررسی تطبیقی اهداف تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی در دو کشور ژاپن و ایران با نظر به ارزش های حاکم بر عناصر و مولفه های برنامه درسی است. بدین منظور از روش تحلیل تطبیقی استفاده شده است. تربیت اخلاقی در نظام تعلیم و تربیت رسمی دو کشور ایران و ژاپن از دو جهت قابل بررسی تطبیقی است: نخست، بررسی تطبیقی، کلی و با نگاهی کلان، و دوم، بررسی تطبیقی جزئی. از جمله یافته های بررسی کلی این است که اهداف تربیت اخلاقی دو کشور در چهار حوزه، شبیه به هم تنظیم شده اند که در برنامه درسی کشور ایران این حوزه ها عبارت اند از: رابطه با خویشتن، رابطه با خدا، رابطه با سایر انسان ها و رابطه با خلقت؛ و در برنامه درسی کشور ژاپن نیز عبارت اند از: واکاوی خود، رابطه با طبیعت و داشتن افکار برتر، رابطه با دیگران و رابطه با گروه و جامعه. البته گفتنی است که در برنامه درسی کشور ایران، خداوند نقش محوری دارد و دیگر حیطه ها متناظر با آن تنظیم شده اند. اما بررسی تطبیقی جزئی که تمرکز آن بررسی تک تک اهداف مرتبط با تربیت اخلاقی در نظام تعلیم و تربیت رسمی در این دو کشور در دوره ابتدایی است، به سه بخش تقسیم می شود: نخست اهدافی که با هم هم پوشانی دارند، از جمله اینکه «کودک مودب و مهربان است» و «برای رسیدن به موفقیت پشتکار دارد و تلاش می کند»؛ دوم اهدافی که ویژه کشور ایران هستند و در اهداف تربیت اخلاقی کشور ژاپن به آنها اشاره نشده است، از جمله اینکه «پوشش اسلامی را دوست دارد و آن را رعایت می کند» و «خطا و اشتباه دیگران را در مورد خود می بخشد»؛ و سرانجام اهدافی که ویژه کشور ژاپن هستند و در اهداف مرتبط با تربیت اخلاقی کشور ایران به آنها اشاره نشده است؛ از جمله «احترام به دیگر فرهنگ ها و ارزش قایل شدن برای مردمان دیگر ملل» و «مشارکت گروهی و مسئولیت پذیری».
    کلیدواژگان: تربیت اخلاقی، تحلیل تطبیقی، اهداف، دوره ابتدایی، دوره ابتدایی، نظام تعلیم و تربیت رسمی، ایران، ژ
  • الملخص
    صفحه 137
|
  • Seyyed Ahmad Rahnemaii Page 5
    The present paper which takes a probing look at the Quranic approach to cherishing of values, examines the perception of Al-Mizan Commentary in this respect. The very values belong directly to education in cherishing of values. There are many instances in the Quran and transmitted traditions in which the question of values is directly dealt with and a judgment is made about them. Such values as "truth and falsehood", "garment of piety", "prayer", " Jihad", "faith", "polytheism", "a good word", "a corrupt word", "noble moral traits", "justice" and "the beauties of our sayings" are among the instances of such evaluation in the discourse of the Quran and traditions. Given this, this paper, using a descriptive-analytical documentary method, tries to expound the approaches used by the Qur’an to the question of values in Allamah Tabatabai's view.
    Keywords: approach, ontology of values, evaluating of values, perishing of values
  • Seyyed Mohammad Reza Moosavinasab Page 19
    Mystical and spiritual education together with the subjects of "knowledge of God", aim of "nearness to God and annihilation in Him", and specific methods of "intuition" are among man's most important educational aspects. Therefore, it is worth directing man's educational endeavors towards developing this domain, that is, man's spiritual and mystical transcendence. The aims of this domain (knowledge-seeking, love-seeking, obedience and being a godlike one) are based on the beings and non-beings in ontology, anthropology and epistemology. The achievement of these aims depends on oughts and ought nots and also requires methods and strategies drawn out from authentic religious sources and the sayings of the wayfarers who take this path. Using a descriptive-analytical method, the present paper studies the aims, principles and methods of mystical education.
    Keywords: mystical education, spiritual education, principles of mystical education, aims of mystical education, methods of mystical education
  • A Critique of the Ontological Foundations of Whitehead's Process Education, with Emphasis on Allamah Tabatabai's Views
    Hamdullah Mohammadi, Fatimah Zibakalam Monfared Page 37
    The present paper seeks to present a critical review of the ontological foundations of Whitehead's process education by focusing on Allamah Tabatabai's views. Whitehead is one of the most influential philosophers in the West in recent centuries, so that his views have exerted direct influence on education and led to the development of process education. He could confront Descartes and Newton's mechanical conception and made further steps, preparing the ground for promoting a remarkable development in education by proposing the idea of fluidity n reality and interaction of God with actual beings. However, the ontological foundations of process education are open to several criticisms. In his view, actual beings are independent and a state of fluidity and their creativity is so excessive that it is too infinite to be limited even by God's will. On the other hand, as an independent being, God has eternal property, but it is a subordinate one; that is, God is in the state of perfection in His interaction with the universe. A review of Allamah Tabatabai's views show that he could not only make use of the positive results of process philosophy, but also have a clear conception of God and His relation with the universe, by resting on such ontological principles as fundamentality of existence and gradation of the being. This conception helps to provide strong ontological foundations for establishing the goals and principles of education.
    Keywords: Whitehead, process education, ontology, Allamah Tabatabai
  • Mohammad Sadeqi Hashimabadi, Sayeed Mohammad Kazem Alavi Page 59
    The present paper addresses the question about "philosophy for children", abbreviated as "p4c", which is an educational program that aims at developing children’s power of thinking and reasoning. The research method is based on group research (the circle of research and seminary sitting) and seeks to train thoughtful, attentive, deliberately ambitious, conscious and God-seeking individuals. The term "philosophy" in this discussion is not used to mean philosophical beliefs and view; rather, it refers to another dimension of philosophy, i.e. the skill of philosophizing. Before elaborating on the issue, the concept of "philosophy for children" is defined and its aims and benefits are reviewed. Then, the necessity of implementing the project is explained. Since, according to the Holy Quran, man is demanded to think and Islam considers thinking as an act of worship, it is finally concluded that this project is in harmony with the goals and general spirit which governs Islamic education and can be considered as part of the Islamic educational system.
    Keywords: philosophy for children, philosophizing, the circle of research, reasoning skill, moral character
  • Mahdi Amiri, Akbar Partabiyan, Zohreh Amiri Page 97
    The present qualitative research, which aims at recognizing and explaining the Quranic concepts which correspond to the elements and components of curriculum, is mainly concerned with the goals, content and methods and the evaluation of education in the Holy Quran. In the Qur’anic educational system the aims of education are divided into two kinds: ultimate and central. In terms of the content, the Quran generally consist of a set of concepts, principles, rules, methods and techniques which contribute to achieving spiritual and physical education or nurture all human aspects, using such parameters like succession, continuation, moderation, expansion, unity and such educational methods as allegory, dramatization, observation, questioning, study trip, citing an example, admonition, reminding, and reasoning. Achieving this aim requires self-evaluation and external evaluation through trying, temptation, affliction, self-examination and self-watching.
    Keywords: curriculum materials, the Holy Quran, content, goals, methods, evaluation
  • Saeed Azadmanesh, Afzal Al Sadat Husseini Page 119
    The present is centered on a comparative analysis of the goals of moral education in the elementary level of the educational system in Japan and Iran with respect to the values governing the elements of curriculum. A comparative analysis method is used in this research. The comparative study of the moral education in the formal educational system in Iran and Japan can have the form of macro-analysis or micro-analysis. Some of the findings of macro-analysis show that the goals of moral education pursued by these two countries are very much alike in four areas. In Iran's curriculum, these areas are: one’s relation with one’s self, one’s relation with God, one’s relation with others and one’s relation with creation. In Japan's curriculum, they are: self-analysis, one’s relation with nature and having idealized views, one’s relation with others and one’s relation with group and society. Of course, in Iran’s curriculum, God has a pivotal role and the other areas are arranged according to this role. However, micro-analysis, which focuses on the study of every goal related to the moral education in the elementary level of the formal educational systems of these countries, is divided into three types, which are as follows: first, those goals which overlap each other; such as "the child is polite and kind" and "he/she works hard to achieve success"; second, those goals which are characteristic of Iran and are not detectable among the moral goals of Japan, such as "the child likes and observes Islamic veil" and "he/she forgives others for their ill-treatment"; and finally, those goals which are characteristic of Japan and not detectable among the goals related to the moral education in Iran, such as "respecting other cultures and holding people of other nations in high esteem” and "collaborative work and feeling a sense of responsibility".
    Keywords: moral education, comparative analysis, goals, elementary level, instances of values, formal educational system, Iran, Japan