فهرست مطالب

اسلام و پژوهش های تربیتی - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 13، بهار و تابستان 1394)

نشریه اسلام و پژوهش های تربیتی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 13، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/23
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غلامرضا متقی فر*، مجید معارف، محمد جواد زارعان، یدالله دادجو صفحه 5
    از عصر نوزایی به بعد، همزمان با رخنه در پیکره دین، این سوال مطرح شد که آیا بدون دین و خدا، نمی توان خوب و اخلاقی بود؟ این سوال اصل رابطه دین و اخلاق را می جوید، سوال مترتب بر آن، در باب کیفیت رابطه این دو بود. دین و اخلاق قابل تفکیک نیستند. عمده گزاره های اخلاقی فطری یا عقلی اند، اما در هر حال، به دین نیازمندند.تایید، توسعه، تحدید، انگیزش، تشویق و تضمین اجرای رفتارهای اخلاقی از جانب دین، برخی از نیازهای اخلاق به دین است. اخلاق دینی به پرورش و تربیت نیاز دارد. با روش های متعدد در عرصه های نگرشی، گرایشی، کنشی، تربیت اخلاقی حاصل می شود. در برابر، قرائت سکولاریستی، اخلاق را از دین جدا دانسته، برای انسان کمال معنوی قایل نیست، بلکه به اخلاقی قایل است که رفاه دنیوی را فراهم می آورد و با دخالت دین در امور زندگی مخالف است. هستی شناسی مادی مبنای اصلی این تفکر است.
    کلیدواژگان: اخلاق دینی، اخلاق سکولار، روش های تربیت اخلاقی
  • حامد ساجدی*، ابوالفضل ساجدی صفحه 27
    تربیت دارای ساحت های گوناگون شناختی، عاطفی و رفتاری است. یکی از ابعاد شناختی، ناظر به معارف اعتقادی است. «اعتقاد یا باور»، شناخت تثبیت شده ای است که می تواند بیش از شناخت سطحی، عواطف و رفتارهای فرد را تحت تاثیر قرار دهد. برداشتن چه گام هایی در مسیر تقویت باور به توحید ضروری است؟ این هدف می تواند با روش های شناختی یا عاطفی محقق شود. این مقاله با روش «کتاب خانه ای» و با تمرکز بر راهکارهای انگیزشی و با نگاه به قرآن و روایات، در پی تربیت باورهای توحیدی است. چگونه مربی می تواند متربی را به اعتقاد توحیدی علاقه مند سازد؟ کدام موانع گرایشی متربی را از خداباوری و یگانه انگاری خالق هستی بازمی دارد؟ بر اساس این تحقیق، برای ایجاد انگیزه خداباوری، افزون بر به کارگیری روش های انگیزشی، و موانع گرایشی اعتقاد به خدا نیز باید برطرف شود. در گام اول، با طرح ایده احتمال و محتمل و نیز محبوب سازی خدای متعال قابل تحقق است. رفع موانعی همچون فرار از عیوب خود، حالت دفاعی و جدلی گرفتن متربی، و میل به ثبات عقیدتی، برای گام دوم ضروری است.
    کلیدواژگان: تربیت، اعتقاد، توحید، انگیزه، موانع گرایشی، روش های قرآنی
  • نرگس انتظامی بیان*، قدسی احقر صفحه 51
    «تربیت معنوی» تربیتی خداگرا، خدامحور و اصلاح کننده رابطه انسان با آفریدگار است. ویژگی بارز چنین رویکردی تقویت بنیان های اعتقادی و عرفانی (شناخت و معرفت خدا) و روحیه عبودیت و بندگی است. درواقع، تربیت معنوی برای این است که انسان روابط خود را با خدا، جهان، زندگی دنیا و آخرت شکل دهد و طبق همان صورتی که فلسفه کلی جامع اسلامی از خالق، انسان، جهان و زندگی دنیا و آخرت تعیین کرده است، گام بردارد. براین اساس، وقتی در پرتو تربیت معنوی، رابطه انسان نسبت به معبود خود، در مسیر درست قرار گرفت و زندگی او رنگ و بوی الهی یافت، تربیت واقعی صورت گرفته و انسان گام های بلندی برداشته است. در این مقاله ضمن بیان معنای لغوی و اصطلاحی «تربیت معنوی»، مجموعه ای از مهم ترین راهبردهای تحقق تربیت معنوی با بهره گیری از آیات قرآن کریم را تبیین می کند.
    کلیدواژگان: قرآن، تربیت، معنویت، تربیت معنوی، راهبرد
  • مژده علیزاده *، سیدحمیدرضا علوی صفحه 71
    هدف از پژوهش حاضر «بررسی محتوای کتاب هدیه های آسمان، مقطع سوم ابتدایی (1392) از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم» است. به منظور وصول به هدف مزبور، از روش «تحلیل محتوا» استفاده شده است. نمونه آماری همان جامعه آماری است. ابزار پژوهش سیاهه «تحلیل محتوا» است که روایی آن حاصل گردید. واحد تحلیل، جمله و تصویر و واحد شمارش فراوانی بود. نتایج تحقیق مبین آن است که از میان چهار اصل استخراج گردیده، به همراه شاخص های آن از قرآن کریم، اصول «هدایت کنندگی محتوا» و «انگیزه بخشی محتوا» در این کتاب از جایگاه مناسبی برخوردارند. ازآنجاکه دیگر اصول، از جمله «تدبربرانگیزی» از جایگاهی نسبی و «خلاقیت پرور» نیز از توجه اندکی برخوردار است، ازاین رو، ایجاد چالش های فکری بیشتر از طریق طرح سوالات متنوع تر در متن و ترغیب دانش آموزان به کاوشگری در طبیعت و محیط پیرامون به منظور تفکر در جهان آفرینش و تفکر در خود و همچنین ایجاد فرصت های تازه به منظورخلق ایده های نو توسط دانش آموزان و به کارگیری آن ایده ها در عمل پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، کتاب درسی، هدیه های آسمان، اصول، قرآن
  • عبدالحمید رضوی* صفحه 91
    این مقاله با هدف تحلیل محتوای کتاب های درسی دینی و ادبیات فارسی دوره متوسطه بر اساس مولفه های شش گانه دفاع مقدس تدوین شده و به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا کتاب های مزبور توانسته اند این مولفه ها را به خوبی انعکاس دهند؟ روش تحقیق «توصیفی» و از نوع «تحلیل محتوا و واحد تحلیل مضمون» است. پس از تعیین 32 مصداق برای 6 مولفه، 9 عنوان کتاب ادبیات فارسی و دینی دوره متوسطه انتخاب شد. وسیله اندازه گیری چک لیست بوده که ضریب پایایی کاپای آن 39/ 0 و ضریب پایایی مرکب آن 98/ 0 و اعتبار مطلوب داشته است. نتایج نشان داد در هر دو گروه کتاب، به صفات متعالی و پیام عاشورا به خوبی توجه شده است. کمترین توجه در هر دو گروه، به «پایداری، ایثار، شهادت و اقتدار سیاسی» بوده است. ده مصداق برتر در دو گروه کتاب، به یک اندازه به کار برده نشده است. همچنین نتایج نشان داد شش مولفه موضوع مطالعه در کتاب های فارسی سه پایه تحصیلی وضعیت بهتری نسبت به کتاب های دینی داشته اند.
    کلیدواژگان: کتاب های درسی، اقتدار سیاسی، تعاون، پیام عاشورا، ایثار و شهادت، پایداری، صفات متعالی
  • محمد مهدی مشکاتی، محمد نجفی، سمیه برزو اصفهانی* صفحه 113
    «طول امل» یا آرزوی طولانی نوعی بلندپروازی است که آثار زیان باری بر تمام ابعاد زندگی، اعم از مادی و معنوی بر جای می گذارد و سرانجام فراموشی مبدا و معاد را به همراه دارد که مایه هلاکت و نابودی انسان می گردد. به این موضوع در سخنان امام علی علیه السلام فراوان تاکید شده است. به هر روی، انسان آرزوهایی دارد. بدین روی، لازم است آنها را مهار کند تا گرفتار بیماری مهلک «طول امل» نگردد. این نوشتار درصدد بیان راه های پیش گیری از ابتلای به این آفت روانی و درمان آن در صورت ابتلاست. یافته پژوهش مبین آن است که مهار و درمان طول امل طی سه مرحله متوالی صورت می گیرد: در مرحله اول، انسان باید به نگرش صحیح نسبت به خود، جهان پیرامون و خالق یکتا دست یابد. در مرحله دوم، به گزینش و ارزیابی آرزوها اقدام کند و آرزوهای گزینش شده را به اهداف قابل دسترس تبدیل سازد. در مرحله سوم، به برنامه ریزی و تلاش برای رسیدن به اهداف خود مبادرت ورزد و از اتلاف وقت پرهیز کند.
    کلیدواژگان: امام علی علیه السلام، آرزو، امل، شناخت، مهار
  • الملخص
    صفحه 135
|
  • Gholam Reza Motaghifar*, Majid Maaref, Mohammad Javad Zarean, Yadollah Dadjoo Page 5
    Since the Renaissance and simultaneously with crack which appeared into the body of religion, this question has been raised: is it possible to be morally good without religion God? In fact, the aim of this question is to investigate the origin of the relationship between religion and morality. Therefore, the question raised about it is concerned with the quality of the relationship between the two. Religion and morality are inseparable. Ethical propositions are, for the most part, either natural or rational, but they are in need of religion all the time. Confirmation, development, limitation, motivation, encouragement and ensuring adherence to moral standards on the part of religion are some of the instances of morality’s need for religion. Religious morals are in need of education. Different methods can be used for providing people with moral education in relation to attitude, tendency and interaction. Contrarily, the secular view calls for the separation between morality and religion and does not accept such a thing like man’s spiritual perfection, believes in the kind of ethics brings about the material welfare and rejects the interference of religion in world affairs. This thought is founded on materialistic ontology.
    Keywords: religious morality, secular ethics, methods of moral education
  • Hamed Sajedi*, Abolfazl Sajedi Page 27
    Education has different realms: cognitive, emotional and behavioral. One of the cognitive aspects is concerned with religious teachings. “Credence or belief” is a kind of stabilized cognition which effects an individual’s emotions and behaviors more than superficial understanding does. What steps have to be taken in order to reinforce the belief in the unity of God? This aim can be accomplished through cognitive and behavioral methods. Using a library-based method, emphasizing on the motivational ways and taking a probing look at the Quran and traditions, this aims at fostering religious beliefs. How can the instructor arouse the learner’s interest in monotheism? What are the dispositional obstacles to the learner’s belief in God and monotheism? According to this research, reinforcing the belief in God requires, in addition to using effective methods, removing the dispositional obstacles to one’s tendency to the belief in God. In the first step, by propounding the idea of probability and probable and also looking at God as one’s beloved, the motive for the belief in Almighty God will be realizable. In the second step, it is necessary to remove such obstacles as escaping from one’s defects, the defensive and argumentative strategy and the tendency towards religious constancy.
    Keywords: education, belief, unity of God, motive, dispositional obstacles, Quranic methods
  • Narges Entezami Bayan*, Ghodsi Ahghar Page 51
    “Religious education” is a deist and God-oriented education and it is the means for improving the relation between man and God. The prominent characteristic of such approach is reinforcing the ideological and mystical foundations (i.e. cognition and knowledge of God) and sense of servitude. In reality, the aim of religious education is to enable man to establish relationship with God, the world, and his life in this world and the hereafter, so that he can move according to the way the general Islamic philosophy looks at man’s creator, man, the world and his life in this world and the hereafter. Consequently, when, in the light of religious education, the relationship between man and his deity goes well and man’s life has divine property, real education will be attainable and man will be able to achieve remarkable progress. Besides explaining the literal and true meanings of religious education, this paper elaborates on a number of the most important strategies for providing religious education by resting on Qur’nic verses.
    Keywords: the Quran, Education, Spirituality, Religious Education, Strategy
  • Mzhdeh Alizadeh*, Sayyed Hamid Reza Alavi Page 71
    This research seeks to investigate the contents of ‘’Hadyehay-e-Asman’’an elementary school textbook for grade 3 (new edition, 1392) based on the principles of selection of educational contents in the Holy Qur’an. To achieve the above-mentioned aim, a ‘’content analysis’’ method is used in this study. The population sample is the very statistical population. A content analysis list whose validity is confirmed is used. The unit of analysis consists of sentence and an image and the unit of counting the frequency. The research results show that, from among the four principles in this book drawn from the Holy Qur’an, alongside their indexes, the principles of ‘’guidance-providing content’’ and ‘’motivation-generating content’’ have a special status. But, since such principles like ‘’reflection provoking” enjoys a relative status as well as “creativity nurturing” have received less attention, and in order, to create more intellectual challenges, it is suggest that the students be urged to think about the creation of the world and and about themselves by raising many and varied questions in the texts and encouraging meditation on nature and natural surroundings in order to create new opportunities for students to develop new ideas and formalize them.
    Keywords: Content analysis, Textbook, Hadyehay, e, Aseman, Principles, The Quran
  • Abdolhamid Razavi* Page 91
    This paper aims at analyzing the content of the secondary school textbooks on religious education and Persian literature on the Basis of the six components of Iranian Holy Defense, and seeks to answer the question whether the mentioned books have been able to reflect these components well. The research uses a ‘’descriptive’’ method and of the kind of ‘’content analysis and unit of theme analysis’’. After identifying 32 instances of the 6 components, 9 titles of the books on Persian literature and religious education were chosen. A checklist whose Kappa stability coefficient was 0/39 and whose compound stability coefficient was 0/98 was used and it had desirable validity. The results show that, in both collections of books, transcendental attributes and the message of Ashura are taken into consideration and the least attention is paid to such components like stability, altruism, martyrdom and political authority. In the two collections of books ten striking instances have not been fairly death with. Also, the results show that the six components of the subject of reading in the Persian books for grade three has a better status than that of the books on religious education.
    Keywords: Textbooks, Political Authority, Cooperation, The Message of Ashura, Altruism, Martyrdom, Stability, Transcendental attributes
  • Mohammad Mahdi Meshkati, Mohammad Najafi, Somayeh Borzoo Isfahani* Page 113
    The idea of expectation of drawn-out lives or long wishes is a kind of ambition which has harmful effects on all aspects of life, whether material or spiritual. It makes one forget the Origin and the Hereafter which leads to a fatal outcome of man. Imam Ali (a) strongly emphasizes in his speeches on this issue. Man cannot help having wishes, but he should control them so that he may not suffer from the fatal disease of drawn-out wishes. This paper seeks to shed light on the ways to prevent this psychological disease and the ways to treat it. The findings of the research show that controlling and treating drawn-out wishes go through three successive stages. In the first, man should gain a proper perspective on himself, the world and God. In the second, he should choose the wishes and evaluate them, and then change the selected wishes into attainable goals. In the third, he should embark on making a plan and attempt to achieve the goals without wasting time.
    Keywords: Imam Ali, Wish, Expectation, Cognition, Control