فهرست مطالب

اسلام و پژوهش های تربیتی - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1391)

نشریه اسلام و پژوهش های تربیتی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1391)

  • 204 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/09/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد جواد زارعان صفحه 5
  • محمد جواد زارعان، ابوالفضل ساجدی، حسین خطیبی صفحه 9
    این پژوهش، با روش توصیفی – تحلیلی درصدد واکاوی نقادانه رویکردهای جهانی رایج در تربیت ارزش ها، مقایسه آنها با مبانی و مقاصد تربیت اسلامی و ترسیم رویکرد جامعی برای بنا نهادن «الگوی اسلامی تربیت ارزش های دینی» است. رویکردهای رایج دینی و فلسفی فضیلت مدار، بر آموزش سیرت شایسته و تربیت منش مطلوب تکیه کرده اند؛ ولی رویکردهای رایج غیردینی، بر خودشکوفایی و خودتبیینی ارزش ها اصرار می ورزند. مطالعه خاستگاه و واکاوی ذهنیت سکولار حاکم بر این رویکردها، تفاوت کلی نگرش آنها با رویکرد اسلام به دین را به خوبی روشن می سازد.
    رویکرد تلفیقی اسلام به تربیت هم زمان؛ ارزش های عقلی و دینی، و امکان، بلکه وقوع هماهنگی تربیت دینی و عقلانی، تفاوت کلیدی رویکرد اسلامی به تربیت ارزش ها با رویکردهای دینی رایج است که به تعامل کامل عقل و دین در هندسه معرفتی اسلام برمی گردد. ارزش های دینی در رویکرد اسلامی، جامع همه ارزش های انسانی، اعم از فردی و اجتماعی است؛ درحالی که همت اصلی الگوهای دینی و فضیلت گرای رایج، وقف تربیت ارزش های اخلاقی و آموزش سیرت نیکو بوده، قلمرو تربیت ارزش ها در آنها به حوزه های فردی و شخصی محدود می شود.
    کلیدواژگان: رویکرد دینی به عقل، رویکرد عقلانی به دین، رویکرد سکولار و لیبرال به تربیت ارزش ها، رویکرد خودارزش شکوفایی یا خود تبیینی ارزش ها، رویکرد من پروری یا سیرت آموزی
  • علی فلاح رفیع صفحه 33
    بحث و بررسی در زمینه چیستی الگو و نقش آن در تربیت، همواره دغدغه مهم فیلسوفان تعلیم و تربیت بوده است. بر این اساس، درباره جایگاه الگو و اهمیت آن، سخنان نغز، بسیار گفته شده است؛ اما درباره نقش الگو در انتقال ارزش ها و چگونگی اثرگذاری آن بر افراد تحت تربیت، به ویژه نسل جوان، کمتر سخن به میان آمده است.
    پژوهش حاضر بررسی نقش الگو با رویکرد یاد شده را مطمح نظر خود قرار داده است. نویسنده در این نوشتار با تقسیم روش شناسی مرتبط با الگو و افراد هدف و بیان مولفه هایی در ذیل هریک، کوشیده است تا به دیدگاهی نو در این زمینه تقرب جوید. اهمیت و حساسیت الگوپذیری، برخوردار از فرایندی است که سرعت و سلامت آن، به دقت و توجه به این مولفه ها و رعایت عملی آنها وابسته است. این پژوهش با رویکرد درون دینی و به شیوه تحلیلی منطقی انجام شده است.
    کلیدواژگان: الگوپذیری، عالمان دینی، جوانان، باورمندی، عمل گرایی، تفکیک گرایی، مطلق گریزی، زمان شناسی، انعطا پذیری، تربیت
  • محمدعلی توانا، ملیحه مولوی نسب صفحه 59
    پست مدرنیسم، معرف تعدد و تکثر ارزش ها و نسبیت حقیقت است. آیا چنین وضعیتی می تواند بستری مناسب برای تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی باشد یا خیر؟ مقاله حاضر بر این فرض است که مبانی هستی شناسی پست مدرنیسم، موانع فکری عرضه ارزش های اسلامی را مرتفع کرده؛ بدین معنا که مطلقیت و جهان شمولی ارزش های غربی را به چالش کشیده است. از سویی دیگر، مبانی معرفت شناسی پست مدرنیسم با طرح نسبیت شناخت و حقیقت، با ارزش هایی که مدعی جهان شمولی و مطلقیت اند، به مقابله بر می خیزد. بر همین اساس، به نظر می رسد مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی پست مدرنیسم همانند شمشیر دو دم است؛ یک دم آن می خواند و دم دیگر می راند. مقاله حاضر با بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رهیافت نسبت سنجی می کوشد امکان تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی در وضعیت پست مدرنیسم را نشان دهد.
    کلیدواژگان: پست مدرنیسم، هستی شناسی، معرفت شناسی، ارزش های اسلامی، تعلیم و تربیت
  • محمدحسین حیدری، زینب اعرابی، راضیه امامی صفحه 85
    اخلاق یکی از مولفه های اصلی دوام و قوام جوامع بشری است. استحکام نظام اخلاقی هر جامعه، وابسته به نظام ارزشی حاکم بر آن است. از این رو، مطالعه ارزش ها و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها، گام مهمی در تبیین ساختار نظام اخلاقی و تربیت اخلاقی در جوامع مختلف است. هدف این نوشتار، که از نوع پژوهش های کیفی است، بررسی تطبیقی مقوله ارزش ها در دو مکتب فکری اسلام و لیبرالیسم است. از آنجایی که مبانی نظری انسان شناسی لیبرالیسم بر پایه اومانیسم استوار گردیده، ارزش هایی چون فردگرایی و آزادی فردی، برابری، تساهل و دموکراسی از ارزش های بنیادین این مکتب محسوب می شوند. در مقابل، در اسلام، که انسان شناسی آن، بر پایه «فطرت»، «عقل ورزی» و «کرامت ذاتی»، بنا شده، ارزش هایی چون خدامحوری، آزادی اجتماعی و معنوی، عدل، تساهل و مدارا و تئوکراسی، از ارزش های بنیادین آن محسوب می شود. گفت: گرچه در مواردی بین برخی ارزش ها در اسلام و لیبرالیسم مشابهت هایی دیده می شود، اما ماهیت خداگرایانه اسلام و انسان گرایانه لیبرالیسم، افتراق های عمیقی را در حوزه ارزش ها و تربیت اخلاقی بین این دو مکتب به وجود آورده است.
    کلیدواژگان: ارزش شناسی، ارزش های اسلامی، ارزش های لیبرالیستی، تربیت اخلاقی
  • سیدحمیدرضا علوی، مهناز حاج غلامرضایی * صفحه 107

    از آنجا که ارزش ها در ایجاد ثبات در شخصیت افراد و حیات اجتماع بسیار مهم و به عنوان عاملی تاثیرگذار می باشد، آموزش و اشاعه صحیح آنها امری ضروری است. این تحقیق به ارائه روش هایی در جهت آموزش ارزش های دینی و اخلاقی می پردازد. تحقیق حاضر نظری و از نوع توصیفی تحلیلی است و نتایج آن، بیانگر ارائه یک روش جدید به نام روش پله کانی آموزش ارزش هاست. این روش از سه مرحله قبل از آموزش یا «آمادگی و آگاهی»، مرحله آموزش یا «پایه گذاری» و مرحله بعد از آموزش یا «پرورش» تشکیل شده است.

    کلیدواژگان: آموزش ارزش ها، ارزش های اخلاقی، ارزش های دینی، روش پله کانی آموزش ارزش ها
  • محمد فولادی صفحه 133
    این مقاله با رویکرد تحلیلی و توصیفی به بررسی راهکارهای نهادینه سازی اخلاق در رسانه می پردازد.
    رسانه ها در هر نظام سیاسی مهم ترین ابزار اشاعه فرهنگ، ارزش ها و هنجارهای حاکم و پذیرفته است که موجبات ثبات سیاسی در جامعه را فراهم می سازد. رسانه ها در یک جامعه برای اینکه در رقابت با رسانه های رقیبب بتوانند به حیات خود ادامه دهند، و رضایت مخاطبان را کسب نمایند، چاره ای جز بهره گیری از شگردها و شیوه های گوناگون هنری و جذابیت های شکلی، تبلیغی، روان شناختی، برای نفوذ در میان مخاطبان خود ندارند. متاسفانه رسانه ها در نظام اسلامی، علی رغم برخورداری از محتواهای غنی، به دلیل ضعف ساختاری و فقدان جذابیت های لازم مخاطب پسند، نسبت به رسانه های رقیب، اقبال چندانی از برنامه های آن نمی شود. از این رو، این مقاله، در تلاش است تا راهکارهایی را برای نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در رسانه بیان کند.
    کلیدواژگان: وسایل ارتباط جمعی، ارزش اخلاقی، نهادینه سازی اخلاق
  • مهناز حاج غلامرضایی صفحه 165
    فرایند تعلیم و تربیت، به ویژه آموزش ارزش ها، همواره به عنوان یکی از زیرساخت های مهم سازندگی و اصلاح انسان و اجتماع، مورد توجه بشر بوده است. این فرایند، خود از ارکانی تشکیل شده است که محتواهای آموزشی مناسب، یکی از آن ارکان می باشد. این پژوهش بر آن است تا به ارائه اصول مناسب در سازمان دهی و تنظیم محتواهای آموزش ارزش های دینی و اخلاقی بپردازد. پژوهش حاضر، نظری و از نوع توصیفی تحلیلی است و نتایج، بیانگر ارائه معیارهای درست انتخاب محتواهای آموزش ارزش ها، نحوه سازماندهی آنها، به ویژه منابع مناسب، جهت آموزش ارزش های دینی و اخلاقی است.
    کلیدواژگان: محتواهای آموزش ارزش ها، ارزش های دینی، ارزش های اخلاقی
  • صفحه 189
|
  • Mohammad Jawad Zarean, Abolfazl Sajedi, Hussein Khatibi Page 9
    Using a descriptive-analytical method, the present paper tries to make a critical study of the approaches to cherishing values prevailing in the world and compare them with the principles of Islamic education to develop a comprehensive approach to establish "an Islamic model to cherish religious values". The prevalent virtue-based religious and philosophical approaches are based on meritorious life style and making up ideal character, but prevalent non-religion approaches insist on self-realization and self-explanation of values.The key difference between the Islamic approach to cherishing values and the prevalent religious approaches is represented in the integrative approach to simultaneous cherishing of rational and religious values adopted by Islam and the possibility and achievement of harmony between religious education and rational education, which originates from the complete interaction between intellect and religion in cognitive geometry of Islam. According to Islamic approach, religious values include all human values, whether personal or social, while the main concern of prevalent religious and virtue-based models is cherishing moral values and promoting good character, and their domain of cherishing values is limited to personal and individual aspects.
    Keywords: intellect, rational approach to religion, liberal secular approach, cherishing of values, self, explanation of values, approach to forming character or lifestyle
  • Ali Fallah Rafi' Page 33
    Among the subjects which have been the special concern of educationists are the nature of model and its role in education. There have been so many novel discussions on the importance of model and only few discussions on the role of model in cherishing the values and how values influence trainees, especially the youth. The present paper studies the role of model in cherishing the values. Dividing methodology into two kinds: model-related and target group, and elaborating on the components of each of them, the author presents a new idea in this regard. The importance and significance of modeling has a process whose pace and soundness are contingent upon the attention given to these components and their practical application. The author uses an intra-religious (textual) approach and analytical-logical method in this research.
    Keywords: modeling, religious scholars, the youth, belief, orientation, pragmatism, separationism, anti, absolutism, study of time, flexibility, education
  • Mohammad Ali Tavana, Maliheh Mowlawinasab Page 59
    Postmodernism refers to the plurality and multiplicity of values and relativity of reality. Can such a situation be a good ground for cherishing Islamic values? The present paper considers that the ontological principles of postmodernism have removed the intellectual obstacles of presenting Islamic values. That is, the ontology of postmodernism has challenged the universality and absolutism of Western values. On the other hand, laying out the relativity of cognition and reality, these principles have challenged the values which are claimed to be universal and absolute. Accordingly, these principles, as they seem, are a two- edged sword, one attracting and the other distracting. Making a qualitative- content analysis and using the approach of relationship assessment, the present paper tries to show the possibility of fostering Islamic values in the context of postmodernism.
    Keywords: postmodernism, ontology, epistemology, Islamic values, education
  • Mohammad Hussein Heydari Zenab Arabi, Raziyeh Emami Page 85
    Ethics is one of the fundamental components of strength of the human societies. Furthermore, the moral stability of every society depends on the axiological system which governs it. The present paper, which is a kind of qualitative research, is a comparative study of the concept of values in two important intellectual schools, i.e. Islam and liberalism. Since the theoretical principles of liberal anthropology are based on humanism in the period which followed the Renaissance and enlightenment era, such values as individualism, freedom of the individual, equality, tolerance, and democracy are among the fundamental values of liberal school. To the contrary, in Islam, whose anthropology is based on "innate disposition", "rationalism" and "innate dignity", the main values are God-orientation, social and spiritual freedom, justice, tolerance and theocracy. To sum up, although there are superficial similarities between Islam and liberalism regarding some values, the God- oriented nature of Islam and human-oriented nature of liberalism has widened the differences between these two schools in as far as values and moral education are concerned.
    Keywords: axiology, Islamic values, liberal values, moral education
  • Seyyed Hamid Reza Alawi, Mahnaz Haj Qolamrezaii Page 107

    Owing to the fact that values contribute to stabilizing individual's personality and social life and serve as influential factors in man's life and prevalence of values cherishing them is a necessity. The present paper tries to provide methods of teaching moral and religious values. It is a theoretical research which uses descriptive-analytical method. The research findings present a new method of teaching values called "ladder method". This method which consists of three stages: pre-teaching stage or "the stage of preparatory and awareness ", teaching stage or "the stage of founding", and post-teaching stage or "the stage of education ", provides modus operands to strengthen and stabilize the learned values and promote the trainee's ability to differentiate between values and anti-values.

    Keywords: the cherishing of values, moral values, religious values, ladder method of teaching values
  • Mohammad Fooladi Page 133
    Using an analytical-descriptive approach, the present paper reviews the modus operands for institutionalizing standards of morality in the media. In every political system, the media is regarded as the most important means of promoting dominant and commonly accepted culture, values and norms, and this contributes to the political stability of society. In any society, the media relies mainly on using different artistic techniques and methods, and formal, propagandistic, and psychological attractions in order to exert influence on the audience, remain constant in its competition with rival media and satisfy succeed to the audience’s needs. Unfortunately, although in Islamic society the media is replete with its contents, it is not so effective and interesting as that of the rivals. This attributed to the weakness of its structure and lack of necessary attractions which appeal to the audience. The present paper tries to point out to some of the modus operands institutionalizing moral values in the media.
    Keywords: morality, the media, standards of morality, institutionalization of moral standards
  • Mahnaz Haj Qolamrezaii Page 165
    The process of education, specially cherishing of values, which is one of the important infra-structures of accomplishing and reforming man and society has been one of man’s special concern. This process consists of some pillars one of which is proper educational contents. The present paper tries to provide proper principles fro in organizing and arranging the educational contents of cherishing religious and moral values. It is a theoretical research which uses a descriptive-analytical method. The research findings present a sound criteria for selecting educational contents and for specifying how to organize them especially the proper books intended to teach religious and moral values.
    Keywords: contents cherishing values, religious values, moral values