فهرست مطالب

قرآن شناخت - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 13، بهار و تابستان 1393)

نشریه قرآن شناخت
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 13، بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اسماعیل سلطانی بیرامی صفحه 5
    در آیاتی از قرآن کریم درباره رویدادهای گذشته، سرنوشت پیامبران، اقوام و شخصیت های پیشین و دیگر امور تاریخی سخن گفته شده است. برخی خاور شناسان بر تعارض اخبار تاریخی قرآن با گزاره های تاریخی کتب دیگر، از جمله کتاب مقدس تاکید می ورزند. یکی از این موارد، ادعای خطای تاریخی درباره اصحاب ایکه، اهل مدین و پیامبر آنان حضرت شعیب علیه السلام است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، ادعای خاور شناسان را در این باره نقد و بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که ادعای خطای قرآن به ادله متقن مردود است و قصه قرآنی مدین با کتاب مقدس همخوانی دارد. ادله و شواهد، از تعدد مکانی مدین و ایکه حکایت دارند و حضرت شعیب از اهالی مدین بوده، ولی در هر دوجا به نبوت مبعوث شده است. مدین و ایکه در جهت شمال غربی جزیرهالعرب در کنار بزرگ راه حجاز به شام بوده اند.
    کلیدواژگان: شعیب، مدین، ایکه، مستشرقان، شبهات قرآنی، خطای تاریخی قرآن، واقع نمایی قرآن
  • زهرا محققیان صفحه 27
    قرآن به عنوان منبع بی کران معارف الهی، سطوح و لایه های متنوع عرضی و طولی دارد. این گنجینه الهی به همراه روایات اهل بیت علیه السلام مخاطبان را به بهره گیری از همه این سطوح و لایه های معنایی سفارش می کند. پژوهش حاضر تلاشی است برای معرفی و چگونگی استخراج این لایه ها در حوزه تخصصی دانش نشانه شناسی با معرفی نشانه شناسی لایه ای در مطالعات قرآنی.
    یافته های این پژوهش حاکی از آن است که ابعاد گوناگون معنایی نص قرآن کریم، در روابط درون متنی و بینامتنی و به واسطه تعدد لایه ها و سطوح مختلف دلالی آن در دو محور عمودی و افقی حاصل می شود. نص قرآن کریم علاوه بر تعدد لایه های مختلف در درون خویش (محور عمودی) که به واسطه ارتباط با نظام نشانگی درون آن حاصل می شود، در محور افقی نیز ابعاد گوناگون فلسفی، کلامی، علمی، سیاسی، روایی، عقلی و... دارد که هریک نمود عینی و متنی یک نظام رمزگانی اند. این ابعاد برای مفسر به واسطه دانش شناختی وی از رمزگان های مختلف حاصل می شود. بنابراین نشانه شناسی لایه ای روش مطلوبی است که این چارچوب را در اختیار مفسران قرار می دهد و بابی تازه برای فهم و کشف لایه های مختلف معنایی قرآن کریم می گشاید.
    کلیدواژگان: رمزگان، نشانه شناسی لایه ای، روابط درون متنی، روابط بینامتنی، دانش شناختی
  • عسکری سلیمانی امیری، سیدعلی ملکیان صفحه 47
    مسئله پژوهش پیش رو این است که آیا می توان در اعتقادات بر اخبار آحاد تکیه کرد یا خیر؟ برآنیم نشان دهیم که امر اعتقادات با تکالیف فقهی تفاوتی آشکار دارد. بدین منظور نگاهی به ادله حجیت اخبار می افکنیم و میزان کارآمدی آن را در قلمرو واقعیات و اعتقادات بررسی می کنیم. حاصل بررسی اینکه در این قلمرو نیاز به یقین داریم، حال آنکه روایات حتی اگر متواتر باشند، نهایتا علم به صدورشان می یابیم؛ ولی ازآنجاکه احتمال تقطیع، نقل معنا، پایین بودن سطح فهم برخی روات، تقیه و توریه و... در روایات وجود دارد، اطمینان یافتن به مدلول آنها دشوار است و محتوای آنها در بسیاری موارد یقین آور نخواهد بود. از دیگر سو، در مقام کشف حقایق بر خلاف مباحث فقهی جای جعل اعتبار و حجیت نیست؛ از این رو روایات در حیطه استنباط واقع و بیان اعنتقادات با شرایطی سخت تر از روایات فقهی روبه رویند.
    کلیدواژگان: حجیت روایات، اعتقادات، معارف دین، کشف واقعیات
  • مجتبی خطاط صفحه 65
    آیه تطهیر یکی از آیات بیانگر عصمت خاندان ویژه پیامبر است. در میان دانشمندان اسلامی، دو احتمال درباره مصداق اهل بیت در این آیه، بیشترین طرف دار را دارد: «آل کسا و همسران پیامبر» و «خصوص پنج تن آل کسا». پژوهش در آثار روایی نشان می دهد که روایات ناظر به خصوص پنج تن آل کسا به حد تضافر می رسد. خود همسران پیامبر نیز از پیامبر روایت کرده اند که آیه تطهیر شامل آنها نمی شود. همچنین پیامبر اسلام با رفتار و گفتار خود، مفهوم اهل بیت را ویژه همین پنج تن ساخته بود. در مقابل، معدود گزارش هایی درباره نزول این آیه درباره «همسران پیامبر» یا «همسران و آل کسا» موجود است که آثار ضعف در سند و متن آنها پدیدار است. مهم ترین این اسناد، روایتی منسوب به عکرمه و ابن عباس است که عدم گزارش آن در منابع دست اول روایی فریقین، ضعف سند و ویژگی های شخصیتی عکرمه و ابن عباس، از ادله و شواهد ساختگی بودن آن است.
  • علیرضا کرمانی صفحه 81
    حقیقت سلوک، نوعی حرکت باطنی است که از عالم ماده آغاز، و به لقای حق تعالی منتهی می شود. علامه طباطبایی وجود چنین حرکت باطنی ای را در انسان با استناد به کلماتی همچون صراط، طریق، سبیل، باب سما، صعود و عروج به سوی خدا، سبقت، ضلال و اهتدا، کدح الی رب، لقاء الله و رجعت و مباحثی همچون ذومراتب بودن اسلام و ایمان، ذودرجات بودن مومنان، نکوهش توقف در مرتبه ظاهر، غایت داشتن حیات آدمی و لزوم حرکت به سوی غایت، از نگاه قرآن تثبیت می کند. ایشان این حرکت باطنی را در مسیر نفس می داند. انسان در این راه، ناچار به شناخت درست نفس است. شناخت حقیقی نفس متوقف بر توجه به خداوند به منزله غایت و نهایت این مسیر است. دین الهی با تشریع عبادات، کیفیت سلوک را در این مسیر بیان کرده است و البته تنها کسانی که به مرتبه عبادت احرار رسیده اند، توان چنین سلوکی دارند.
    کلیدواژگان: سیر و سلوک، سلوک عرفانی، معرفت نفس، عبادت، علامه طباطبایی
  • اسدالله جمشیدی صفحه 101
    نقش سند در ارزیابی احادیث معصومان علیه السلام از دیرباز کانون گفت وگوی صاحب نظران بوده است. هدف این مقاله بررسی و تبیین دیدگاه علامه طباطبایی درباره «نقش سند در ارزش گذاری حدیث» است. حاصل پژوهش اینکه از دیدگاه علامه حدیث مخالف قرآن، مردود است؛ ازاین رو جایی برای بررسی سند آن باقی نمی ماند. بررسی سند احادیث غیرمخالف غیرفقهی، در صورت همراهی با قراین متنی می تواند نتیجه بخش باشد. تنها در احادیث فقهی، سند به منزله قرینه مستقل به کار می آید. در نظام فکری علامه طباطبایی، به تبع نقش محدود سند در ارزش گذاری حدیث به ویژه حدیث غیرفقهی، دانش های مرتبط با سند، یعنی رجال و درایه نیز در غیرفقه به ویژه در تفسیر قرآن، جایگاه ویژه ای ندارند.
    کلیدواژگان: نقش سند، رجال حدیث، اعتبار حدیث، علامه طباطبایی، المیزان
  • مصطفی دانش پژوه صفحه 121
    یکی از مباحث مهم، دقیق و نسبتا پیچیده حقوقی، مبحث «تعارض قوانین در زمان» است که در دو عرصه روابط حقوقی ملی و بین المللی رخ می دهد. گرچه ممکن است چنین تصور شود که پرداختن به این بحث از دستاوردهای اندیشه حقوقی چند قرن اخیر است، اما واقعیت آن است که این بحث در فقه اسلامی و نخستین و مهم ترین منبع آن، یعنی قرآن کریم ریشه دارد؛ هرچند با این عنوان خاص از آن یاد نشده باشد.
    هدف این مقاله، ارائه یک بحث جامع حقوقی و فقهی درباره «تعارض قوانین در زمان» نیست، بلکه صرفا از دریچه چند آیه قرآنی که تقریبا به طور مستقیم به این بحث مربوط می شوند و براساس و در حد اندیشه های مرحوم آیت الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در تفسیر شریف «المیزان» به طرح بحث می پردازد تا نشان دهد با اینکه این تفسیر، یک تفسیر حقوقی و فقهی نیست، حتی بیش از بسیاری از تفاسیر صرفا فقهی و آیات الاحکامی به مسئله و فروع آن پرداخته است.
    کلیدواژگان: حقوق ملی و حقوق بین المللی، تعارض قوانین در زمان، اصل احترام و شناسایی بین المللی حقوق مکتسبه، اصل اثر فوری قانون، اصل عدم تاثیر قانون در گذشته
  • ملخص المقالات
    صفحه 145
|
  • Ismail Sultani Beirami, Assistant Professor Iki Page 5
    Some of the Quranic verses are concerned with the past events, and the destiny of prophets, past nations, historical figures and other historical affairs. Some orientalists emphasize on the inconsistency between the historical accounts of the Quran and the historical accounts of other holy books, including the Bible. One of the instances is the supposition that the Quranic account of the dwellers in the Thicket, people of Midian and their prophet, ''Shuaib'' (a) is considered a historical fault. Using a descriptive-analytical method, the author criticizes the orientalist's claim and concludes that the false claim that the Quran has made a mistake is rejected, citing evidence to back up his idea, and the Quranic account of Midian conforms with that of Bible. The proofs indicate that Midian and Thicket are located in different places and that Shuaib was from Midian but he was selected to deliver his message to these two places. Midian and Thicket were in the western north of Arabian niemimaa at the side of Hijaz- Sham highway.
    Keywords: Shuaib, Midian, Thicket, orientalists, the doubts about the Quran, the Quran's Historical Mistake, the realistic character of the Quran
  • Zahra Mohaghgheghiyan Page 27
    As a rich source of divine sciences, the Holy Quran has different longitudinal and latitudinal levels and layers. This divine treasure, along with the hadiths narrated from the Holy Prophet’s Household (peace be upon them), recommends its audience to refer to all the semantic levels and layers of the Quran. The present paper seeks to underline these layers and show how to extract them in the specialist field of semiology, by demonstrating layer semiology.The research findings indicate that different semantic aspects of Quranic text are detected in inter-textual and intra-textual relationships by means of the multiplicity of denotative layers and levels in two pivots: vertical and horizontal. In addition to the multiple and different layers within itself (vertical pivot), which are realized through its relation with the internal semiotic system; the Quranic text has different aspects: philosophical, theological, political, narrative, intellectual etc, in the horizontal pivot each of which constitutes a concrete and textual manifestation of a code system. It is through his cognitive knowledge of the different codes, that the interpreter can realize these aspects. Therefore, layer semiology is regarded as a proper method and as a framework that can be used by the interpreters and a new way for understanding and discovering the different semantic layers of the Holy Quran.
    Keywords: codes, layer semiology, inter, textual relation, intra, textual relations, cognitive knowledge
  • Askar Solaymani Amiri, Sayyed Ali Malekian Page 47
    This research seeks to find out whether or not we can rely on single narrations in exploring religious beliefs. This paper shows that there is an obvious difference between religious beliefs and fiqhi obligations. To this end, it investigates the evidence about the validity of narrations and the extent its efficiency with regard to realities and religious beliefs. The result of the investigation shows that certainty is a requisite for doing research in this field, whereas in case of the traditions about whose authenticity all agree, there is a need to know their chain of transmission. Due to the possibility that the narrations contain examples of cutting up, referring to the meaning (idea), low level of understanding of some narrators, concealment, and dissimulation relying on their content will be difficult, and accordingly, their content will, in most cases, be unconfirmed. On the other hand, when discovering realities, unlike the case of fiqhi questions, one cannot question validity and soundness. Compared with the narrations dealing with fiqhi questions, the narrations concerning with the inference of reality and explaining religious beliefs meet more difficult conditions.
    Keywords: soundness of narrations, religious beliefs, knowledge of religion, recognizing realities
  • Mojtaba Khattat Page 65
    The verse of purification is a testimony to the infallibility of the Holy Prophet’s Household. Muslim scholars present two possible views about who are “the Holy Prophet’s Household” mentioned in this verse. Most of them agree that it is “Al-e- Kasa (people of the Clock) and the Holy Prophet’s wives” or only "the Five People of Al-e- Kasa" who are meant here. An inquiry into the transmitted hadiths shows that the hadiths which affirm that the verse means only Al-e- Kasa are strongly emphasized. The Holy Prophet’s wives themselves relate from the Prophet as saying that the verse they are not meant in this verse. Furthermore, the words and action of the Holy Prophet prove that the verse refers to none other than Al-e- Kasa (i.e. the Prophet, Imam Ali- his daughter, Fatimah, Imam Hassan and Imam Hussein- peace be upon them). Contrarily, there is a number of accounts which consider that the verse refers to “the Holy Prophet’s wives” or “Al-e-Kasa and the Holy Prophet’s wives, but the weakness in their texts and authenticity proves that they are not reliable. These hadiths strongly rely on a narration attributed to ‘Akramah and Ibn ‘Abbas. Given the fact that this narration has not come in the first-hand Shi’a and Sunni narrative sources besides the weakness of the authenticity and characteristics of its narrators- ‘Akramah and Ibn ‘Abbas-,it is rendered invalid.
    Keywords: the verse of purification, the Prophet's Household, Al, e, Kasa, the Holy Prophet's wives, a critique of the hadith
  • Ali Reza Kermani Page 81
    The reality of conduct is an inner movement which starts from the material world and ends in meeting with God. Resting on the Quranic view, Allamah Tabatabai proves the existence of such an inner movement in man. He supports his argument by citing such words like sirat, tareek and sabeel, meaning (path or way), sky door, ascent to the God, antecedence, going astray and following the right path, persevering to meet the Lord, meeting with God, return, and such questions like multilevel character of Islam and of faith, multilevel character of the faithful, reproaching the pause in the stage of appearance, purposefulness of man's life and necessity of striving for the goal. He considers that this inner movement occurs within the soul. Thus, it is necessary for man to truly know the soul. A real knowledge of the soul depends on realizing that God is the ultimate aim in this course. Divine religion has made explicit the nature of conduct in this respect by prescribing acts of worship, and only those who have reached the state of the worship of the free are capable of displaying such a conduct.
    Keywords: spiritual experience, mystical conduct, knowledge of the soul, worship, Allamah Tabatabai
  • Asadullah Jamshidi Page 101
    The role of sanad (chain of transmission) in evaluating the infallible Imams’ hadiths has been the special concern of scholar. The present paper seeks to review and make explicit Allamah Tabatabaii’s view about “the role of chain of transmission in evaluating hadiths”. The research findings show that Allamah believes that the hadiths which contradict the Quran are rejected, and so examining their chain of transmission will be of no avail. A review of the chain of transmission of non-fiqh hadiths which do not contradict the Quran and which are accompanied by textual indicative signs can have a beneficial effect. A chain of transmission can be used as an independent indicative sign only with the hadiths concerned with the fiqhi questions. According to Allamah Tabatabaii’s thoughts the disciplines which are related with chain of transmission such as rijal (knowledge of biography) dirayah (intelligence) have no special place in the fields other than fiqh, particularly commentary of the Quran, due to the limited role of chain of transmission in evaluating hadiths, especially non-fiqhi hadiths.
    Keywords: the role of chain of transmission, authorities of hadith, authenticity of hadith, Allamah Tabatabaii, Al, Mizan Commentary
  • Mustafa Daneshpazhooh Page 121
    One of the important, precise and relatively complex legal issues is “the conflict of laws in time” which occurs in national and international legal relations. Although it may supposed that dealing with this issue is one of the achievements of legal thought in recent centuries, the fact it that the issue is rooted in Islamic fiqh (jurisprudence) and its first and most important source, i.e. Glorious Quran, though not mentioned under this particular title.The present paper does not seek to provide a full legal and jurisprudential discussion about “the conflict of laws in time”; rather, it merely deals with the issue from the view of some relevant Quranic verses and on the basis and at the level of late Ayatollah Allamah Seyyed Mohammad Hussein Tabatabaii’s thoughts in noble Al-Mizan Commentary in order to show that this commentary work discusses the issue and its details much more than most merely jurisprudential and legal verses-related commentaries, although it is not a legal and jurisprudential commentary.
    Keywords: national, international law, the conflict of laws in time, the principle of respect for, recognition of international acquired law, the principle of immediate effect of law, the principle of non, retrospection