فهرست مطالب

قرآن شناخت - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان 1391)

نشریه قرآن شناخت
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 9، بهار و تابستان 1391)

  • 216 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/01/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • استاد محمدتقی مصباح، علی اوسط باقری صفحه 5

    آیات قرآن در باب شفاعت متفاوت است. برخی منکر شفاعت و برخی مثبت آن اند. در این مقاله دیدگاه قرآن درباره شفاعت استخراج، حقیقت شفاعت بررسی و دیدگاه منکران دلالت قرآن بر شفاعت نقد شده است.
    قرآن شفاعتی را که به اذن الهی و غیر استقلالی است اثبات می کند و آیات نافی شفاعت، ناظر به شفاعت غیر استقلالی است. شفاعت تجسم ایمان و هدایت یافتگی مومنان در قیامت است و جریان رحمت الهی است که شفاعت شوندگان از مسیر کسانی که مورد رضایت خداوند هستند از آن برخوردار می شوند.
    برخی از فرشتگان الهی، پیغمبر اکرم و ائمه اطهار از جمله شفیعان در روز قیامت اند. کسانی که قرآن را به نحو مطلق نافی شفاعت می دانند، یا برداشتشان از آیات نادرست است یا تصورشان از شفاعت. شفاعت در طلب مغفرت از زمره مصادیق شفاعت در دنیاست.

    کلیدواژگان: حقیقت شفاعت، آیات شفاعت، شفاعت در دنیا، شفیعان، شفاعت شوندگان
  • محمدحسن محمدی مظفر صفحه 29
    کاربردهای مجازی یکی از کارکردهای رایج زبان است. شناخت این کاربردها، از کلیدهای فهم متون مقدس می باشد. در فهم قرآن، شناخت این گونه کاربردها از اهمیت بسیاری برخوردار است و بدون تشخیص آنها برداشت های ناصوابی از آیات قرآن حاصل می شود. سلفیان با تاکید بر فهم ظاهرگرایانه، وجود مجاز در قرآن را انکار کرده اند. در این مقاله ضمن نقل آرا و سخنان آنان در این زمینه، به نقد و بررسی دیدگاه آنان می پردازیم و نشان می دهیم که پارادایم «حقیقت و مجاز»، قرن ها الگوی رایج و غالب در فهم قرآن بوده است و پارادایم های پیشنهادی آنان نظیر «مشترک معنوی» و «اسلوب» هیچ گاه چنان نبوده است و نمی تواند جانشین مناسبی برای آن الگوی مسلط باشد. علاوه بر این، ادعاهای آنان با حقایق تاریخی سازگار نیست و خود نیز در این گونه دعاوی به تناقض گویی دچار شده اند.
    کلیدواژگان: سلفیان، مجاز، تاویل، مشترک معنوی، حقیقت
  • حسین توفیقی صفحه 53
    چهره زیبا و پرفروغ کتاب الهی زیر ابرهای تیره و متراکم اوهام انسان ها پنهان است. با زدودن هر ابری خورشیدی نورافشانی می کند و راهی به سوی کمال و سعادت گشوده می شود. حقیقت این است که برخی از مفسران صدر اسلام با اظهارات غیرمسئولانه و متعارض خود شماری از محکمات قرآن را به متشابه تبدیل کرده و موجب سرگردانی امت اسلام شده اند. در این مقاله با برخورداری از شیوه تفسیر قرآن با قرآن و نادیده گرفتن اقوال آن مفسران، در سوگندهای کتاب خدای متعال تدبر خواهیم کرد و با در نظر گرفتن ارتباط آنها با فواصل آیات، تفسیر قطعی آنها را پیش روی قرآن پژوهان قرار خواهیم داد. به تفسیر قطعی حروف مقطعه و «کوثر» نیز اشاره خواهد شد.
    هدف ما از نگارش مقاله حاضر این است که نقاب از جمال دلربای قرآن کریم برگیریم و کلام خدای سبحان را با شکوه و شادابی آغازینش دریافت کنیم.
    کلیدواژگان: حروف مقطعه، فواصل آیات، عصر، تین و زیتون، صافات، عادیات، کوثر، سوگندهای قرآن
  • حسن خرقانی صفحه 75
    «تکرار» نقش های بلاغی و معرفتی مهمی در قرآن کریم ایفا می کند. تکرارهای قرآنی را می توان در گونه های لفظی، معنایی و لفظی معنایی دسته بندی کرد. این تکرارها، گاه پیوسته و بدون فاصله اند و گاه در یک سوره با فاصله هایی منظم و گاه در دو سوره مختلف.
    این مقاله آیه برگردان هایی را پی می گیرد که با قالب های زیباشناختی منظمی در قرآن تکرار شده اند و با گزینش نام «تکراربند» برای آن درصدد است تا آن را به عنوان یک قالب ادبی زیبا، ویژه قرآن معرفی کند و جایگاهش را در میان شکل های مشابه ادبی بازشناسد.
    در تکراربندهای قرآنی، پس از آیه ها یا مقطعی از سوره، آیه یا عبارتی با نظمی ویژه تکرار گشته و چهره سوره را همبسته و آراسته می سازد. این نوشتار، چند و چون این تکرارها را به همراه حکمت ها و نکات زیباشناختی آن در هفت سوره الرحمن، مرسلات، شعراء، قمر، صافات، نمل و کهف بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: فنون ادبی، تکرار، سوره الرحمن، سوره مرسلات، سوره شعراء، سوره قمر، سوره صافات، سوره نمل، سوره کهف
  • طاهره سادات طباطبایی امین، محمدعلی احمدیان صفحه 101
    بررسی تطبیقی جغرافیای تاریخی مکان های مذکور در قرآن و عهد عتیق، از برخی ابهامات تاریخی و تفسیری پرده برمی دارد.
    قرآن به جغرافیای تاریخی کشور مصر، ازجمله حاصلخیزی، ذخایر، مفاخر تاریخ ادیان مصر، طبقه بندی حکام و پادشاهان مصر، شکرگزاری حضرت یوسف برای سکونت در مصر و... اشاره کرده است.
    قرآن کریم در سرگذشت افکندن موسای نوزاد در رود نیل، مباهات فرعون به حکومت مصر و مدیریت شاخه های منشعب شده از آن، به رود نیل (واقع در مصر) اشاره کرده است.
    واژه مصر پنچ بار در قرآن ذکر شده که دو مورد اشاره به سرزمینی است که یوسف از کنعان به آنجا سفر کرد و سه مورد دیگر همان سرزمین را ذکر می کند و اشاره دارد که حضرت موسی و قوم او به امر خداوند از آن به سوی ارض مقدس مهاجرت نمودند.
    کلیدواژگان: جغرافیای تاریخی مصر، مصر، نیل، قرآن، عهد عتیق
  • پرویز آزادی، مجید معارف صفحه 125
    مطالعه اسلام همواره در کانون توجه شرق شناسان، خاصه شرق شناسان مسیحی و یهودی، بوده است و در میان موضوعات اسلامی، قرآن مهم ترین حیطه این توجه بوده است. این مقاله در پی یافتن پاسخ این مسئله است که اصلی ترین رویکرد مستشرقان در مطالعات قرآنی چه بوده است؟ برای یافتن پاسخ ابتدا به ریشه یابی وجود رویکردهای غیرعلمی در آثار قرآن پژوهان غربی پرداخته و علل پدید آمدن این رویکردها در آثار آنان تبیین می شود. از همان ابتدا رویکرد اصلی مطالعات قرآن شناختی مستشرقان رد و تخطئه قرآن بوده است.
    با وجود بارقه هایی از تحول مثبت در رویکرد غربیان به قرآن در نیم قرن اخیر، رویکرد انکارگرایانه همچنان باقی است؛ با این تفاوت که آثار جدید در قالب های پوشیده تر و ظریف تری ارائه می شود.
    کلیدواژگان: مطالعات قرآنی، مستشرقان، شرق شناسی
  • جواد آسه صفحه 155
    مقاله حاضر نقدی است بر مقاله «نقش علم نحو در دستیابی به قرائت صحیح قرآن» که در شماره هفتم مجله قرآن شناخت (ص 85104) به چاپ رسیده است.
    ناقد بعد از مقدمه ای ملاحظات خود را به ترتیب عناوین مقاله بیان و در پایان نتیجه ملاحظاتش را ذکر کرده است. نویسنده بعد از بیان نکاتی کلی در پاسخ ناقد، ملاحظات ناقد را طی شماره هایی بیان کرده و به آنها پاسخ داده است.
    کلیدواژگان: قرائت صحیح، علم نحو، تفسیر قرآن، اختلاف قرائات
  • نمایه الفبایی مقالات و پدیدآورندگان/ سال سوم و چهارم (شماره های 5-8)
    صفحه 198
  • مخلص المقالات
    صفحه 201
|
  • Ayatullah Mohammataqi Mesbah, Ed. Ali Awsat Baqeri Page 5

    Quranic verses have dealt with the issue of intercession differently. Some have denied intercession outright, others approving it. The present article derives the Quranic perspective towards intercession, studying its reality and criticizing the view of those who deny the Quran signifying and approving intercession. The holy Quran approves and affirms the intercession with the permission of God and originating from Him, the verses denying it suggesting independent intercession. Intercession is the embodiment of faith and guidance of the faithful on the Day of Judgment reflecting the flow of divine mercy which those enjoying the pleasure of God would benefit from. Some of divine angels, the holy Prophet, and the pure infallible Imams are among the intercessors on the Day of Judgment. Those who suggest that the Quran absolutely denies intercession either have falsely interpreted the verses or their conception of intercession is that of asking forgiveness in the same way and the same instances as in this world.

    Keywords: reality of intercession, verses on intercession, intercession in this world, intercessors, beneficiaries of intercession
  • Mohammadhasan Mohammadi Mozaffar Page 29
    Metaphorical usage is one of the prevalent functions of language. Knowing these usages is a key to understanding holy texts. Knowing these usages is of great importance, and lack of this sort of knowledge leads to some undue conceptions or interpretations of the Quranic verses. Emphasizing literalist understanding, Salafis have denied the existence of metaphors in the Quran. Quoting their views and statements in this regard, the present article studies and criticizes Salafi views indicating that the paradigm of real meaning and metaphor has been the dominant and prevalent paradigm for centuries. So their proposed paradigms such as universal with analogical gradation or genre have never had this position. Hence they can not be good alternatives for that dominant paradigm. Furthermore, Salafi claims are not supported with historical facts, while being stuck in contradictory claims.
    Keywords: Salafis, metaphor, allegorical interpretation, universal with analogical gradation, real meaning
  • Hosseintofighi Page 53
    The brilliant face of the Quran is hidden under the dark and thick clouds of men’s whims. As soon as a cloud disappears, a sun would start shining and a way towards perfection and happiness would open. Having presented irresponsible and contradictory views in interpretation, some commentators of the early centuries of Islam have given rise to the confusion of Muslim community. Being benefited from the exegetical method of interpreting the Quran by the Quran and neglecting the opinions of those commentators, we will reflect on the oaths of the Book of God and by considering their relation to the end-rymes of the verses their definite meaning will be determined. The definite meaning of the “separate letters” and that of Kawthar will be given, as well. The present article is an attempt to unveil the attractive face of the holy Quran making the words of God Almighty understandable to all with their original glory and freshness.
    Keywords: separate letters, end, rhymes of the verses, Asr, fig, olive, Saffat, Adiyat, Kawthar, oaths of the Quran
  • Hasan Kharaqani Page 75
    Repetition plays significant rhetorical and cognitive roles in the holy Quran. Quranic repetitions can be classified into verbal, semantic, and verbal- semantic types. These repetitions sometimes occur regularly and immediately in successive verses, sometimes in one Sura with regular intervals, and occasionally in two different Suras. The present article deals with verse refrains repeated with regular aesthetic forms in the Quran. Giving it the name of “Quranic refrain”, the present article seeks to present it as a beautiful literal form peculiar to the Quran distinguishing its position among similar literal forms. In Quranic verse refrains, after verses or a part of the Sura, a verse or a phrase is repeated in a particular order, giving the Sura a harmonious and elegant feature. Stating wise and aesthetic points of Suras, the present article seeks to study the quality of these repetitions in seven Suras i. e. al- Rahman, Mursalat, Shuara, Qamar, Saffat, Naml, and Kahf.
    Keywords: literary techniques, repetition, Sura al Rahman, Sura al Mursalat, Sura al Shuara, Sura al Qamar, Sura al Saffat, Sura al Naml, Sura al Kahf
  • Taherehsadat Tabatabai Amin, Mohammadali Ahmadian Page 101
    A comparative study of the historical geography of places mentioned in the Quran and the Old Testament removes certain historical as well as exegetical ambiguities in this regard. The holy Quran has made references to the historical geography of Egypt including fertility, resources, the celebrities of the history of religions in Egypt, categorization of Egyptian rulers and kings, gratitude of Joseph for settling in Egypt, etc. The holy Quran has referred to the Nile of Egypt through narrating the story of dropping Moses as a child into this river, and boasting of Pharaoh about Egypt government and management of its different branches. The word “Mesr” or Egypt is mentioned five times in the Quran two of which refers to the land Joseph travelled to after departing from Kanaan. Three others refer to the original land from which Moses and his people emigrated to the holy Land with the command of God.
    Keywords: historical geography of Egypt, Egypt, Nile, Quran, the Old Testament
  • Parviz Azadi, Majid Maaref Page 125
    Study of Islam has always been a major concern of orientalists particularly Christian and Jewish ones, the holy Quran being the most important in their Islamic topics. The present article seeks to respond to the following question: What is the principal approach of orientalists in Quranic studies? To find an answer, the article traces the roots of non scholarly approaches in the works of western Quranic scholars, explaining the causes of their emergence in orientalists works. From the very beginning, the principal approach in orientalists’ Quranic studies has been rejecting and falsifying the Quran. In spite of glimmers of promising developments in western approaches towards the Quran in the second half of the 20th century, the denial -oriented approach is still there. The only difference is that the new works are authored in more concealed and more delicate forms.
    Keywords: Quranic studies, orientalists, orientalism
  • Javad Aseh Page 155
    The present article is a criticism on the article “Role of Arabic syntax in achieving the authentic reading of the Quran” published in Quran Shinakht no.7 pp. 85-104. Following an introduction, the critic has explained his considerations in the same order of the subheadings of the article coming into a conclusion at the end. Raising some general points in response to the critic, the author has responded to the critic considerations.
    Keywords: authentic reading, Arabic syntax, interpretation of the Quran, variation of Quranic readings