فهرست مطالب

قرآن شناخت - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 15، بهار و تابستان 1394)

نشریه قرآن شناخت
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 15، بهار و تابستان 1394)

  • 144 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1395/02/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مرادعلی شورگشتی، حمید آریان صفحه 5
    مسئله شناخت نخستین انسان و چگونگی پیدایش او، از مسائل مهم انسان شناختی مطرح در آیات قرآن و روایات است. برخی دانشمندان علوم تجربی نیز در این زمینه فرضیه هایی ارائه داده اند که به ظاهر با مفاد آیات و روایات نوعی تعارض دارد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، به دنبال شناخت نخستین انسان و چگونگی پیدایش او از دیدگاه قرآن است که به تبع آن دیدگاه قرآن نسبت به این گونه فرضیه ها نیز روشن خواهد شد. حاصل پژوهش نشان می دهد که بیشتر آیات، ظهور قوی و برخی از آنها، صراحت دارند که نخستین انسان، آدم علیه السلام است و نسل انسان های کنونی، به او می رسد. پیدایش او، به صورت مستقل و از خاک و گل بوده است نه از موجودی دیگر. مفاد روایات نیز این مدعا را به روشنی مورد تایید و تاکید قرار می دهند.
    کلیدواژگان: نخستین انسان، آدم، آفرینش انسان، پیدایش انسان، آفرینش آدم
  • غلام محمد شریعتی صفحه 27
    پژوهش حاضر درصدد است تا علم به غیب امامان علیه السلام را از منظر قرآن کریم بررسی و اثبات کند. شیوه بحث در این پژوهش تحلیلی، مبتنی بر روش تفسیر موضوعی است. از آیه رویت اعمال (توبه:105) به دست می آید که علاوه بر خدا و رسول او صلی الله علیه و آله، جمعی از مومنان نیز حقیقت و باطن اعمال مردم را در دنیا می بینند. ازآنجاکه مشاهده حقیقت اعمال به صورت عادی برای عموم مومنان امکان پذیر نیست، مراد مشاهده ای است که با موهبت الهی توسط برخی از اولیای الهی یعنی امامان معصوم علیه السلام انجام می شود. از آیه امت وسط (بقره:143) نیز به دست می آید که جمعی از امت پیامبر صلی الله علیه و آله، گواهان بر امت در روز قیامت هستند. چنین شهادتی نیز بدون برخورداری از علم غیب به اعمال بندگان امکان پذیر نخواهد بود. شواهد نقلی نیز موید این هستند که پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کسی جز امامان معصوم ادعای علم غیب و ملکوت عالم را نداشته است. مرتبه ای از علم غیب نیز برای برخی اولیای خاص الهی ثابت است؛ اما مرتبه کامل آن ویژه پیشوایان معصوم علیه السلام است.
    کلیدواژگان: امامان، علم غیب، رویت اعمال، حقایق اعمال، گواهی بر اعمال، شهادت
  • حمید نادری قهفرخی، غلامعلی عزیزی کیا صفحه 49
    یکی از وقایع نقل شده در قرآن کریم، گوساله پرست شدن بنی اسرائیل در زمان غیبت موسی علیه السلام است. ازآنجا که این واقعه در زمان رهبری هارون علیه السلام به وقوع پیوست، یکی از پرسش های مطرح در این زمینه این است که آیا آن حضرت در برابر این انحراف، وظیفه رهبری خود را به بهترین شکل انجام داد؟ اگرچه از نظر برخی مفسران هارون علیه السلام در این واقعه در انجام وظیفه رهبری خود مرتکب کوتاهی شد، (علاوه بر پیش فرض پذیرفته شده عصمت انبیا) تحلیل عملکرد آن حضرت و بررسی شواهد ثابت می کند که ایشان در برخورد با این انحراف، بدون هیچ گونه کم کاری به بهترین شکل و در بهترین زمان وظیفه خود را انجام داد، اما بر اثر فشار بنی اسرائیل، به سبب پیروی از دستورهای موسی علیه السلام و حفظ وحدت بنی اسرائیل از اقدام عملی مثل قیام علیه آنان خودداری کرد.
    کلیدواژگان: هارون علیه السلام، موسی علیه السلام، گوساله پرستی، بنی اسرائیل، عصمت انبیا، قرآن
  • محمدحسین شیرافکن، محمد نقیب زاده، امیررضا اشرفی صفحه 73
    خداوند در آیاتی، از آفرینش انسان در بهترین شکل سخن گفته؛ اما در برخی آیات، همچون آیه 19 سوره معارج، گویا از نوعی کاستی در آفرینش وی از جمله صفت «هلوع» به معنای «حریص» خبر داده است. سر نسبت دادن این تعبیر به انسان چیست؟ آیا این ویژگی در سرشت انسان جای گرفته است؟ اگر چنین است، چگونه با آفرینش انسان در «احسن تقویم» و هدف آفرینش انسان (رسیدن به کمال قرب الهی) سازگار است؟ این مقاله به نقد و بررسی دیدگاه مفسران درباره آیه 19 سوره معارج پرداخته و به این نتیجه دست یافته که وجود این وصف در انسان به خودی خود رذیلت یا فضیلتی برای او نیست؛ بلکه این وصف با توجه به متعلق ارادی آن می تواند فضیلت ساز یا فضیلت سوز باشد.
    کلیدواژگان: سرشت انسان، فضایل انسانی، رذایل انسانی، صفت هلوع، هلوع در قرآن
  • کاوس روحی برندق، ابراهیم فرجی صفحه 91
    در آیات پرشماری از قرآن کریم، آفرینش همه موجودات با فعل «خلق» به خداوند استناد داده شده است؛ ولی در آیه 54 سوره اعراف، مالکیت «امر» در مقابل مالکیت «خلق» قرار گرفته و در نگاه نخست تقابل بین «خلق» و «امر» از آن برداشت می شود. ازاین رو مفسران درصدد تعیین معنای «امر» در برابر «خلق» برآمده اند. این مقاله، مفهوم امر را از دید مفسران با هدف تحلیل و نقد، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که دیدگاه ها در این زمینه عبارت اند از پنج نظریه 1. فرمان، 2. کلام خدا، 3. تدبیر الهی، 4. عالم امر، 5. جنبه امری موجودات، و ادله این دیدگاه ها قابل نقدند. در این میان تنها دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان راه را برای تفسیر قابل دفاع از آیه گشوده است و مقاله حاضر افزون بر تحلیل و نقد جامع دیدگاه های دیگر مفسران، گامی دیگر در عرضه نظریه مورد توجه علامه طباطبایی در لابه لای تفسیر المیزان برداشته و با ترمیم آن به دیدگاهی نو راه یافته است: تفسیر امر به جنبه غیرتعینی موجودات.
    کلیدواژگان: عالم امر، خلق، امر، تدبیر، آیه 54 سوره اعراف، علامه طباطبایی
  • عبدالکریم بهجت پور صفحه 111
    خدای سبحان در قرآن به اهداف نزول قرآن اشاره فرموده است. نوع هدف از نظر کلان و خرد بودن و رابطه میان اهداف و جامعیت آنها نسبت به همه آیات قرآن به صراحت ذکر نشده است. افزون آنکه اهداف مزبور در سوره ها و آیات مکی و مدنی توزیع شده، و به تناسب شرایطی که حکمت اقتضا می کرده، به برخی از آنها اشاره شده است. همین مطلب موجب گشته تا دانشمندان تفسیر و علوم قرآن درباره اهداف قرآن و نظام واره حاکم بر آنها تصویرهای گوناگونی داشته باشند. این مقاله دیدگاه های قرآن پژوهان را در این باره بررسی، و نکاتی را در باب روش ترسیم دقیق این نظام واره بیان می کند. حاصل بررسی اینکه هرچند دیدگاه های یادشده عمدتا مستند به آیات قرآن هستند، در مرحله تحلیل اهداف کلان و جزئی و نسبت و نظام واره های میان آنها دچار کاستی هایی شده اند. عمده این کاستی ها ناشی از کم توجهی به متغیرهایی چون اجتماع و افتراق بیان اهداف در آیات و سوره ها، مخاطبان هر یک از اهداف و نیز مقاطع بیان هر یک از اهداف در سیر نزول و نیز نظام واره ای برگرفته از هندسه معارف قرآن است.
    کلیدواژگان: اهداف قرآن، مقاصد قرآن، اغراض قرآن، ترتیب نزول، هدف کلان، هدف جزئی
  • ملخص المقالات
    صفحه 131
|
  • Morad Ali Shur Gashti, Hamid Aryan Page 5
    Knowing the first man and his genesis is among the important anthropological issues mentioned in the Quran and traditions. Some scientists in the field of experimental sciences suggest some hypotheses that apparently conflicts with the meaning of the related verses and traditions. The present paper seeks to identify the first man and his genesis from the perspective of the Quran so that the Quran’s view of these hypotheses is made clear. The results show that most of the verses explicitly state that Adam was the first man, and the present human beings have descended from him. His emergence was independent and he was made of soil and mud, not from any other creature. Related traditions clearly confirm and emphasize on this claim.
    Keywords: the first man, Adam, man's creation, man's emergence, creation of Adam
  • Gholam Mohammad Shariati Page 27
    This study aims to investigate and prove the Imams’ knowledge of the unseen from the perspective of the Quran. The method of discussion in this analytical research is based on thematic interpretation. It is inferred from the verse on vision of the deeds (Tawba: 105) that in addition to Allah and His messenger, a group of believers can also have vision of the truth and reality of people’s deeds in the world. Since such vision is not available to common believers, we mean a kind of vision which is a divine gift bestowed by God on some of His saints, the infallible Imams. It is also inferred from the verse of the people of middle path (Al-Baqarah: 143) that a group of the prophet’s (PBUH) Ummah stand as witness to the Ummah on the day of resurrection. Such testimony will not be possible without foreknowledge of the deeds of God’s servants. Traditional evidence also suggest that in the prophet’s stead, no one except the infallibles Imams has claimed to possess knowledge of the unseen and kingdom of heaven. Some special saints of God possess a level of knowledge of the unseen, but the perfect level is exclusive to the infallible Imams.
    Keywords: the infallible Imams, knowledge of the unseen, vision of deeds, deed's reality, bearing witness to deeds
  • Hamid Naderi Ghahfarkhi, Gholam Ali Azizi Kia Page 49
    One of the incidents narrated in the Quran is calf worshipping of the Israelites in the absence of Moses (PBUH). Since this event occurred under the leadership of Aeron (PBUH), one of the questions raised in this regard is whether Aeron, as a leader, duly performed his duty against this deviation. Some commentators hold that he failed in this duty (despite the accepted presumption about prophets’ infallibility). However, analysis of his actions and exiting evidence prove that without any neglect of duty, Aeron did his best in the proper time, but because of the Israelites’ pressure, he chose to follow the instructions of Moses (PBUH). In order to retain unity among the Israelites, he did not take any action and avoided fighting against them.
    Keywords: Aeron, Moses, calf, worshipping, the Israelites, prophet's infallibility, the Quran
  • Mohammad Hossein Shir Afkan, Mohammad Naghib Zadeh, Amir Reza Ashrafi Page 73
    In some verses, God has spoken of the creation of man in the best form, but in some other verses, like verse 19 of Surah Al-Maarij, it seems as if it speaks about a kind of shortcoming in his creation such as "Holu" which means "greedy". What is the mystery behind ascribing this attribute to man? Is this feature embedded in man’s nature? If so, how is this attribute compatible with the creation of man in the "best calendar" and the aim of man’s creation (achieving the perfection of nearness of God)? This paper examines the views of commentators on the verse 19th of Surah Al-Maarij and concludes that in itself, this attribute in man’s nature is not considered as a vice or virtue; it is rather a voluntary feature which can strengthen or weaken the virtues of man.
    Keywords: man's nature, man's virtues, human vices, attribute of Holu', Holu in the Quran
  • Kavos Roohi Brandaq, Ibrahim Faraji Page 91
    In numerous verses of the Holy Quran, the creation of all creatures is ascribed to God through using the verb “create", but in verse 54 of A’raf Surah, ownership of "command" is contrasted with ownership of “creation” and at first glance, one construes a contrast between "creation" and "command". Therefore, commentators have sought to determine the meanings of "command" and "creation". Dealing with a critical analysis of the concept of “command” from the perspective of commentators, this paper concludes that views in this regard include five theories: 1. order, 2. God's word, 3. divine commandment, 4. world of command and 5. command aspect of creatures. The arguments for all these views can be criticized. Only Allameh Tabatabai's perspective in Al-Mizan commentary can open the way for a defendable interpretation of this verse. In addition to thoroughly analyzing and criticizing the views of other commentators, the present paper takes another step in presenting the theory by Allameh Tabatabai in Al-Mizan commentary. Modifying Allameh’s theory, it achieves a new perspective i.e. the interpretation of command as the in-determined aspect of creatures.
    Keywords: world of command, creation, command, control, verse 54 of Araf Surah, Allameh Tabatabai
  • Abd Al Karim Behjat Poor Page 111
    In the Quran, God Almighty has referred to the aims of revelation of the Quran. However, the kind of goal in terms of being major or minor, the relationships among goals and their comprehensiveness in relation to all the verses of the Quran are not explicitly mentioned in the Qur’an. In addition, the mentioned goals are distributed between Meccan and Madinite chapters and verses and given the specific circumstances, some of them have been mentioned. This issue has made the scholars of interpretation and the Quranic sciences to have differing views of the aims of the Quran and the schema governing them.
    This paper explains the Quran researchers’ views in this regard and notes some points regarding the way of exactly designing this schema. The results show that although the views mentioned above are mainly based on the verses of the Quran, they have several shortcomings in the stage of analyzing the major and minor goals, proportions and schemas among them. These shortcomings are mostly caused by lack of attention to variables such as agreement and differentiation of stated objectives in the chapters and verses, the audience in each of the goals and levels of expression of each of the goals in the arc of descent and schematic derived from the teachings of the Quran.
    Keywords: the aims of the Quran, purposes of the Quran, motives of the Quran, order of revelation, major goal, minor goal