فهرست مطالب

مطالعات شبه قاره - سال هفتم شماره 22 (بهار 1394)

نشریه مطالعات شبه قاره
سال هفتم شماره 22 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/09
  • تعداد عناوین: 6
|
  • طاهره توکلی صفحات 7-24
    از برجسته ترین و تاثیرگذارترین شخصیت ها در اندیشه ی دینی نوین هند و تحولات جدید آن می توان به دو احیاگر دینی رامه کرشنه پدر ودانته ی نوین- و شاگرد او سوامی ویوکاننده اشاره کرد. طریق پیشنهادی او برای رسیدن به کمال و یافتن درک صحیح از دین، تاکید بر تجربه های درونی، در پیش گرفتن طریق بهکتی و ارتباط عاشقانه با خداوند در کنار تامل در فعل او می باشد. اساس و جوهره ی دین از نظر او در شهود و ادراک باطنی حقیقت است و عمل به شعائر یا کسب معرفت دینی و مطالعات فلسفی، طرق نازل تر و ناقص تری در راه کسب کمال به حساب می آیند. وی ایمان به خدای شخصی را با اعتقاد به حقیقت غیر شخصی پیوند داد و هر دو وجه را در راستای یک طیف تفسیر کرد.دیدگاه وی در خصوص ادیان دیگر نیز بر همین مبنا شکل گرفته است. وی اعتقاد داشت که همه ادیان از حقیقتی واحد سخن می گویند، لیکن مسیرهای رسیدن به آن غایت نهایی متفاوت است و هیچ کس حق باطل شمردن یک دین را ندارد. کنار گذاشتن تمایزات طبقاتی و وارد نمودن عنصر عمل و خدمت به دیگران برای طی طریق کمال را می توان از دیگر نوآوری های این مکتب به حساب آورد.
    کلیدواژگان: را مه کرشنه، بهکتی، مکتب ودانته، ویوکاننده، ورنه یا کاست
  • عبدالله صفرزایی، عباس سرافرازی صفحات 25-48
    تدوین تاریخ در هند دوران باستان بیشتر به صورت شفاهی رواج داشته است. اکثر متون باقی مانده از آن دوران متون ادبی، دینی، فلسفی و اندرزنامه هستند. با ورود اسلام و شکل گیری حکومت های اسلامی و ایرانی در شبه قاره هند، تاریخ نویسی به صورت گسترده و متنوع در این سرزمین آغاز گردید. اوج شکوفایی تاریخ نویسی فارسی در هندوستان، مربوط به اوایل دوره تیموریان هند در قرون دهم و یازدهم هجری خصوصا دوره اکبرشاه است. تاثیر تاریخ نگاری ایرانی در شکل گیری و رونق تاریخ نگاری دوره تیموریان هند، مهم ترین مساله تحقیق مورد نظر است. به عنوان فرضیه، چنین استنباط می شود که تاریخ نگاری ایرانی در ابعادی وسیع بر تاریخ نگاری هند در دوره تیموریان تاثیر داشته است. هدف این نوشتار تبیین تاثیرپذیری تاریخ نویسی تیموریان هند از تاریخ نویسی ایرانی است که به روش تاریخی و توصیف و تحلیل داده ها، با استفاده از منابع کتاب خانه ای انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری، ایران، هند، تیموریان هند
  • فریده طالب پور، زهرا تقدس نژاد صفحات 49-68
    شال ایران از پارچه های نفیس بوده که از آغاز بافت آن اطلاعی در دست نیست، اما در دوره صفویه اهمیت زیادی به تولید آن داده شد و این هنر به اوج شکوفایی خود رسید. شال های ایران که غالبا در کرمان تولید شده اند با شال هایی که در دوره حکومت مغولان هند در کشمیر بافته شده اند، شباهت های زیادی در نقوش و ترکیب بندی دارند و عناصر تزئینی هنر ایران در شال های کشمیری دیده می شود. این پژوهش به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که مشابهت نقوش تزئینی در شال های ایران عصر صفوی با شال های کشمیری تا چه میزان است؟ روش پژوهش به صورت تاریخی–توصیفی و تطبیقی با مطالعات کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته است. مقایسه نمونه ها نشان می دهد که طرح شال ها دارای واحد تکرارشونده ی گیاهان، گل ها و نقوش هندسی در زمینه شال هستند و تکرار نقش مایه اصلی در این پارچه ها به وفور دیده می شود. این تکرارها منظم بوده و ریتم خاصی دارد. در این پارچه ها نوعی تناسب و هماهنگی میان نقش مایه ها و نقوشی که در زمینه استفاده شده است، وجود دارد.
    کلیدواژگان: شال، ایران، کشمیر، نقوش
  • مهرناز گلی صفحات 69-92
    سیداحمدخان هندی از علمای قرن بیستم شبه قاره هند و یکی از رهبران تاثیرگذار هندوستان در تحولات سیاسی و منطقه ای هند در زمان استعمار انگلیس بود.ایشان در برخی مباحث دینی نظریاتی متفاوت از دیگر علمای اسلام ارائه داده اند از جمله: مباحثی در رابطه با ملک،جن، بهشت، دوزخ و معجزه. که بیان و نقد نظریات ایشان ضرورت پرداختن به این موضوع را چند برابر می کند چرا که با بیان نظریات متفاوت مفسرین و تحلیل بررسی جداگانه ی هر کدام می توان هر چه بهتر و بیشتر به دیدگاه واقعی و درست پی برد. هدف از این نوشته، بیان، دسته بندی، نقد و آسیب شناسی اندیشه ی سیداحمدخان درباره ی معجزه است که به روش توصیفی - تحلیلی با رویکردی قرآنی ارائه می شود و در آخر نتیجه می گیرد که سید، معجزه را به دلیل تخطی اش با قوانین طبیعت، منکر بوده وآن را به عنوان دلیلی بر نبوت و رسالت پیامبران نمی پذیرد
    کلیدواژگان: معجزه، سیداحمدخان، شبه قاره هند
  • محمدسعیدمیرزایی، مریم صالحی نیا صفحات 107-134
    در پژوهش حاضر یکی از حکایت های حالت محور مثنوی «محیط اعظم» سروده ی بیدل دهلوی تحلیل و واکاوی شده است. در جریان این بررسی با تمرکز بر عنصر زمان جنبه هایی همچون کانون سازی، ترتیب کارکردها، نشانه های حضور راوی، سرعت روایت،نقاط تحیرروایی و... بر مبنای آموزه های روایت شناسان ساختگرا از جملهژرار ژنت،رولان بارت و جرالد پرینس، بررسی شده است. با توجه به اینکه مثنوی های بیدل تاکنون حوزه ای تقریبا نامکشوف برای پژوهش های روایی بوده است، یکی از اهداف اولیه ی این پژوهش معرفی و شناسایی ارزش های ویژه ی روایت پردازی بیدل در مثنوی های اوست. پرسش اساسی این پژوهش آن است که روایتگری بیدل تا چه میزان دقیق، هدفمند و در خدمت اندیشه ی اوست؟ و وی چه تمهیداتی برای پاسخ به پرسش های احتمالی مخاطب درجهت رسیدن به خوانش حداکثری اندیشیده است؟ نتایج این بررسی در چشم اندازی کلینشانگر این واقعیت است که بیدل در مثنوی هایش سبکی دیگرگونه و شگردهای روایت گری قابل تاملی اختیار کرده است و به ویژه در حکایت مزبور گرانیگاه روایت وی عنصر زمان است که در انطباق آشکاری با مفاهیم عرفانی و فلسفی وی است.
    کلیدواژگان: بیدل، زمان روایی، مثنوی محیط اعظم، سبک هندی
  • دکترعباس نیکبخت، محمد انصاری پویا صفحات 135-154
    اقبال در مثنوی اسرار خودی، از عناصر بیانی مختلفی، بخصوص تشبیه، برای بیان اندیشه ها و مفاهیم و معانی اندرزگونه ی خود بهره جسته است. این جستار بر آن است تا از طریق استفاده از جامعه آماری، ساختارهای تشبیهی موجود در اسرارخودی اقبال را مشخص و انواع تشبی هات و عناصر تشکیل دهنده ی آن ها را باز نماید. مبنای این مقاله از جهت ساختاری بر اساس معرفی و تحلیل انواع تشبی هاتاز جهت عناصر و مواد بکار رفته، حسی و عقلی بودن طرفین، فشردگی و گستردگی ساختارتشبی هات، مفرد و مرکب بودن طرفین، شکل و وجه شبهدر اسرارخودی، استوارگردیده و روش کار بر پایه ی توصیف و تحلیل داده ها، از دیدگاه اسلوب های بلاغت است. ضمن اینکه در پایان، بر اساس جداول آماری، جایگاه انواع تشبیه در اسرارخودی اقبال نشان داده شده است. با انجام این پژوهش در می یابیم که تشبیه در اسرار خودی از عناصربیانی مهم برای بیان اندیشه های اقبال بوده و در اشکال مختلفی به کار رفته است.
    کلیدواژگان: اقبال لاهوری، اسرارخودی، تشبیه، ساختار
|
  • Pages 7-24
    Rāma Krishna and his disciple Swami Vivekānanda are both considered as the most significant and influential revivalist figures in modern India. Emphasizing on inner experiences، establishing a lovely personal relationship with d،contemplating on Divine action and wendingthe Bhakti path are some of his suggested ways for salvation and detecting a real omprehension of religion. According to him، the essence of religion isintuition of the Truth and acquiring an intrinsic comprehension of that; and performing rituals or gaining religious training are nsidered as imperfect approaches situated on the second place. He could mingle faith toward a personal God with belief to an impersonal Truth and interpret them as a same spectrum. His point of view about other religions is shaped according to this radix. He icated that all religions talk of a same Truth، but because of differences in human’s spiritual and mental capacities and personal ndencies، their manners toachieve that is different. No one has the right to invalidate other religions. Eliminatingthe distinctions (varnas) of Hindu society، emphasizing on action as a main factor in achieving salvation and serving all people، are of other innovations of this school.
    Keywords: Rāma Krishna, Bhakti, Vedanta school, spiritual experience Viveknanda, varna or caste
  • Pages 25-48
    Thehistoriography in ancient Indiawas commonly oral and the most of the remaining texts are literary، religious and philosophical ones andAdvice Letters. With the advent of Islam and the formation of Islamic and Iranian Governments in the Indian subcontinent، historiography widely and largely began in this country. The heyday of Persian historiography in the Indian subcontinent was in the early Indian Timurids era in the 10thand 11thcenturies، especially Akbar Shah period. The Effect of Iranian historiography on the formation and flourishing of Indian Timurid historiography is the most important aim of this paper. It is a theoretical assumption that Iranian historiography has influenced widely and largely on the Indian Timurid historiography. In this paper it has been attempted to explain the Impressionability of Indian Timurids historiography from the Iranian one. The library resources have been used in this study andthe method is historical and descriptive- analytic.
    Keywords: Historiography, Iran, India, Timurids of India
  • Pages 49-68
    Shawl is one of the luxurious kinds of fabric that there is no information about its first production date. Indian Mongols had good relationship with Safavid dynasty، therefore many similar designs between woven fabrics of both dynasties can be found. Surely the Kashmiri artists were affected by Iranian handicrafts men. Common decorative elements can be seen in Iranian and Kashmiri shawls. This research conductedusing the historical-descriptive and comparative method. Data was gathered using library resources، and then they were classified to indicate the similarities and differences between the Iranian and Kashmiri shawls. This research was conducted to answer the question that how the Kashmiriand Iranian Shawls are similar in design. The results classify the similarities among samples as follows: Repeat unit: Fabric designs were repeated units all over the surface. Forms: The forms were geometrical، curved or circles. Repeat: The main motif was repeated in all directions. Proportion: Proportions could be seen between motifs and background designs.
    Keywords: Shawl, Iran, Kashmir, designs
  • Pages 69-92
    Sayyed Ahmad Khan Hindi was one of the Indian Subcontinent scholars of the 20th century and one of the Indian most influential leaders on political and regional transformations at the British colonialism period. He presented different theories in some religious discussions compare to other Muslim Scholars، such as: Issues relating to the Angel، Elf، Heaven، Hell and miracles. The purpose of this article is to have a survey on Sayyed Ahmad Khan ideas about miracles، its criticism and Pathology using the descriptive - analytical method and Koranic approach. It has been concluded thathe denied miracle because of its violation to the laws of nature and did not accept it as a reason on prophecy.
    Keywords: Miracle, Sayyed Ahmad Khan, Indian Subcontinent
  • Pages 107-134
    In this study، a state-oriented story of Masnavi-e-Mohit-e-Aazam«(Ocean Grand) by BidelDehlavi (a famous poet of the Indian subcontinent) – witch at the time had been processed particularly- is analyzed and explored. During the analysis، different aspects has been investigated such as focalization، succession of functions، signs of the narrator، narrative speed،etc. based on the teachings of earlier narratologists such as Vladimir Propp، Gerard Genette، Roland Barthes and Gerald Prince. Regarding the fact that that Bidel’ Masnavi، has been almost an unexplored area of narrative researches، one of the primary goals of this study is to discover، represent and identify the specific values of ​​Bidel''snarration in his tales. The central question of this study is that to what extent areBidel''s narrations accurate and objectiveand how they serve his ideology? what arrangements does he have to answer possible questions of his readers to achieve the maximum reading quality? Results of this study، in an overall perspective، represents the fact that Bidel in his Masnavis، has applied a different style and significant narrative techniques، especially in the present story، the narrative center of gravity is the element of time، which is clearly in compliance with mystical concepts and specific philosophy that he desired and to consider that is necessary for identifying Bidel''s view precisely.
    Keywords: Bidel, narrative time, Masnavi, e, Mohit, e, Azam, Indian style
  • Pages 135-154
    Iqbal has benefited different expression elements such as simile inhisMasnavi-e-Asrar-e-khodi (selfsecrets) to state advisory contents and meanings. In this research it has been attempted to indicate similes structuresand their components in Masnavi-e-Asrar-e-khodi، using the statistical population. Structurally speaking، This research has been conducted on the basis ofintroducing and analyzing different kinds of similes، from the perspectives of used elements، beingintuitive or rational (the parties)، complexity of the similes'' structure، singularity or plurality of the parties، point of similarity and its form in Asrar-e-khodiand the method is the description and analysis of data، From the rhetoric point of view. In the end، the place of different simile types in Iqbal''sAsrar-e-khodiis demonstratedaccording to the statistical tables. The results prove that simile inIqbal''sAsrar-e-khodi is among the important expression elements to state his thoughtsand has been used through various forms.
    Keywords: Iqbal Lahori, Asrar, e, khodi(self secrets), Simile, structure