فهرست مطالب

الهیات تطبیقی - پیاپی 4 (زمستان 1389)

مجله الهیات تطبیقی
پیاپی 4 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • قاسم کاکایی، منصوره رحمانی صفحه 1
    تامل و اندیشه در باب خدا، یکی از مهمترین و اساسی ترین محورهای معرفت انسان است و در طول تاریخ فلسفه و کلام، متفکران بسیاری به بحث و بررسی در این باب همت گمارده اند. از میان مباحث خداشناسی، براهین اثبات وجود خدا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اساس سخن گفتن از خدا را تشکیل می دهد. هر یک از الهیدانان بر اساس مبانی و نظام فکری خود به شیوه ای می کوشند براهینی متقن، براثبات وجود خدا اقامه کنند. از جمله این متفکران می توان به ملاصدرا، بنیانگذار حکمت متعالیه و توماس آکوئیناس، فیلسوف برجسته قرون وسطی اشاره نمود. هر چند ملاصدرا و توماس وجود خدا را فطری می دانند، باز هم به اقامه برهان بر وجود خدا می پردازند. ملاصدرا با طرح امکان فقری و تکیه بر مبانی صدرایی، برهان امکان و وجوب توماس را غنا می بخشد و با اقامه برهان صدیقین از وجود بر وجوب شاهد می آورد. وی همچنین با اثبات حرکت جوهری، برهان حرکت او را تکمیل می نماید. در این مقاله بر آنیم که ابتدا دیدگاه ملاصدرا و توماس را در باب بداهت وجود خدا تبیین کنیم و سپس به بررسی و مقایسه برخی از براهینی که آن ها برای اثبات وجود خداوند اقامه می کنند، بپردازیم
    کلیدواژگان: وجود خدا، برهان صدیقین، برهان حرکت، ملاصدرا، آکوئیناس
  • محمد کاظم شاکر، فاطمه سادات موسوی صفحه 19
    اصطلاح «انسان کامل» برای اولین بار توسط محیی الدین بن عربی (560-638ق) به کار رفته است. در آموزه های عرفانی ابن عربی، اندیشه انسان کامل از جایگاه فخیمی برخوردار است. پس از ایشان، دو عارف نامی دیگر، عزیزالدین نسفی (م: حدود 700ق) و عبدالکریم بن ابراهیم گیلانی – جیلی - (767-832ق) هر یک کتابی را با عنوان «انسان کامل» به رشته تحریر در آوردند و به شرح و بیان دیدگاه های ابن عربی پرداختند. انسان کامل در عرفان اسلامی، انسانی است که جامع اسماء و صفات خداوند است و روح و جان او چنان صیقل یافته که وجه خدا را به تمام و کمال منعکس ساخته است. با این حال، اندیشه کمال پذیری انسان، در مکاتب و ادیان پیش از اسلام نیز مطرح بوده است. در ادیان ابراهیمی برخی از آموزه های دینی مشترکی وجود دارد که به عنوان گزاره های کلیدی در اندیشه کمال پذیری و خداگونگی انسان به آنها استناد شده است. در متون اصلی یهودیت، اندیشه آفرینش انسان به صورت خدا، قابلیت خداگونه شدن انسان و نیل به کمال را القا می کند. با این حال، یهودیان حتی حضرت موسی را نیز انسان کامل نمی دانند. در مسیحیت به رغم آن که عیسی به پیروانش می گوید که مانند پدر آسمانی شان کامل شوند، اندیشه گناه اولیه انسان، سد راه کمال پذیری انسان تلقی می شود. این مقاله به بررسی عناصر مهم در کمال پذیری انسان از نظر برخی اندیشمندان یهودی، مسیحی و مسلمان پرداخته تا از این رهگذر وجوه اشتراک و اختلاف دیدگاه های آنها را مشخص کند
    کلیدواژگان: انسان کامل، کمال پذیری انسان، یهودیت و کمال، مسیحیت و کمال، اسلام و کمال، زن و کمال، عرفان و کمال
  • علی حقی، ملیحه زختاره صفحه 39
    این مقاله به مقایسه آراء فیلسوف غربی فرانتس برنتانو و فیلسوف، متکلم شرق، امام فخر رازی درباب ادراک می پردازد. هر یک از این دو فیلسوف نظرات عمیقی در باب ماهیت ادراک عرضه کرده اند که بررسی تطبیقی آنها می تواند در فهم عمیق تر دیدگاه های هر یک از دو منشا اثر قرار گیرد. هدف این مقاله، روشن کردن شباهت ها و تفاوت های موجود در دیدگاه های آنان درباره این پرسش هاست که ادراک بشر به طور کلی تا چه اندازه با واقعیت انطباق دارد؟ آیا انسان واقعا می تواند به خارج علم داشته باشد؟آیا علم او صرفا به معنی امری ذهنی است؟آیا اشیای خارجی با همان ماهیت بیرونی به ذهن می آیند؟ واینکه انسان چگونه به ممتنعات علم کسب می کند؟ این دو فیلسوف در مباحث مهمی، نظیر علم و ادراک، وجود ذهنی، ادراک ممتنعات، اضافه عالم و معلوم دارای نظرات عمیقی هستند که در این مقاله به روش تطبیقی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: علم، وجود ذهنی، واقع نمایی، نظریه تعلق، حیث التفاتی
  • فروغ سادات رحیم پور صفحه 73
    فلاسفه، مبدا سلسله عقول؛ یعنی «عقل اول» را صادر نخستین می دانند و عرفای مسلمان، حقیقت محمدی (ص) را اولین مخلوق می خوانند و در روایات از عقل، قلم، روح و نور پیامبر (ص) به عنوان مخلوق اول یاد می شود. این مقاله به تبیین دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا در مورد صادر اول می پردازد و در این مسیر توجه خود را بر این مساله معطوف می کند که آیا واقعیت همه این تعابیر مختلف، برهم منطبق است و به طور خاص، آیا حقیقت و باطن پیامبر خاتم (ص) می تواند مصداق صادر اول باشد یا خیر؟ نویسنده می کوشد مبانی اختلاف نظر ابن سینا و ملاصدرا در این موضوع را روشن کند و معتقد است که این اختلاف مبتنی بر رد یا قبول اصالت و تشکیک وجود، حیات قبلی نفس و متفاوت یا برابر دانستن ذات و ماهیت پیامبر (ص) با ذات و ماهیت سایر انسان هاست
    کلیدواژگان: صادر اول، عقل اول، حقیقت محمدی (ص)، حیات قبلی نفس، تشکیک وجود
  • علی شیروانی صفحه 89
    تجربه های وحیانی (الهامی) یکی از انواع مهم تجربه دینی است که صاحبانش آن را به یقین رسیدن ناگهانی، الهام، وحی، روشنگری، مشاهده عرفانی و بارقه بصیرت می نامند. از نظر دیویس علایم مشخصه این تجربه ها عبارتند از: 1. ناگهانی و کوتاه مدت بودن در غالب موارد؛ 2. دستیابی به معرفتی جدید از غیر طریق استدلال یا ادراک حسی؛ 3. دریافت این معرفت از سوی عاملی بیرونی به نحوی سیل آسا و رگبارگونه در غالب موارد؛ 4. همراهی با یقین مطلق؛ 5. بیان ناپذیر بودن در بسیاری موارد. این مقاله می کوشد ضمن ارائه دقیق آنچه دیویس از منظر فلسفه دین مسیحی درباره این دسته از تجربه های دینی بیان کرده، آرای او را از دیدگاه عرفان اسلامی نقد و بررسی کند. در این مطالعه تطبیقی و انتقادی معلوم می شود، آنچه دیویس تجربه دینی وحیانی نامیده است، با آنچه در عرفان اسلامی کشف معنوی خوانده می شود، ارتباطی تنگاتنگ دارد و در منابع عرفانی ما به گونه ای عمیق تر و دقیق تر بررسی شده است. تمایز میان وحی رسالی با دیگر مصادیق تجربه دینی وحیانی و بیان تفاوت های اساسی این دو، از جمله نکاتی است که مورد توجه خاص عارفان مسلمان بوده است.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، تجربه وحیانی، عرفان اسلامی، کشف و شهود، کشف معنوی، دیویس
  • محمد مهدی مشکاتی، تقی اجیه صفحه 101
    همواره تعامل و یا توارد فکری اعتقادی در میان صاحبان اندیشه وجود داشته است که در مقایسه آنها ضمن داشتن شباهت، تفاوت هایی نیز مشهود است. از جمله مباحث مطرح در الهیات اسلامی و مسیحی، «رؤیت» خداوند است که از سوی مفسران هر دو کتاب قرآن و انجیل پیرامون آن نظریه پردازی شده است. در این پژوهش آراء دو متفکر صاحب نظر در این دو دین؛ یعنی محمد غزالی و توماس آکوئینی، بررسی شده و سعی بر این است که همه وجوه مشترک و مفارق هر دو از میان آثارشان استخراج و تحلیل شود. محصول این مقاله، قوت بخشیدن به طرح مباحث میان ادیان در حوزه معرفت دینی است؛ البته، با این توجه که غزالی و توماس در دو نکته اساسی ذیل همسانند: 1- هر دو در اثبات مدعای خود به نقل و عقل استناد می کنند؛ 2- هر دو معتقد به نقش معنویت در حوزه فهم و توجیه معرفت دینی هستند. هر چند در همسنخ بودن رؤیت اخروی با معرفت دنیوی و امکان وقوع آن در دنیا اختلاف نظر دارند. نقل شواهد و تبیین هر کدام به مناسبت موضوع در متن انجام گرفته است تا خوانندگان محترم روانتر با دیدگاه ها آشنا شوند.
    کلیدواژگان: غزالی، توماس، رؤیت خداوند
|
  • Page 1
    Thinking and reflecting on God is one of the most important foundations of human knowledge according to theologians and philosophers. Therefore, proofs for the God’s existence a very important theological and philosophical issue. Each thinker, according to his/her system of thought, has tried to establish a valid proof for the God’s existence of God throughout history. Mulla Sadra, founder of Hekmat Motealiye and Thomas Aquinas, philosopher of the middle ages, are two such important contributors. Though they both consider the God’s existence as given, they still proceeded to establish a proof of the God’s existence. This article, first, explains Mulla Sadra ’s and Thomas Aquinas ’ viewpoints on the evidence of the existence of God, then presents a comparative analysis of some of their proofs for such existence. This article contends that Mulla Sadra enriches Thomas’ proof of possibility and necessity by adding emkan faghri to it. Further, it states that Mulla Sadar also completes Thomas’ proof of movement by incorporating essential movement in to it. Finally, this paper shows that Mulla Sadar gives reasons for the necessity of being with the proof of Seddighin.
  • Page 19
    The expression Insan –e kamil (perfect man) is often said to have first been used by Muhyiddin ibn 'Arabi (1165 -1240AD), though the concept of the term is much older. In his theosophical teaching, the doctrine of insan e- kamil, is held a prominent place. After him two other great Sufis, Aziz Nasafi (1300AD) and 'Abd al- karim ibn Ibrahim al- Jili (1366 – 1424 AD), each wrote a work on this very issue. These works are regarded as explanations of Ibn Arabi’s teachings on human perfection. In Islamic mysticism, Perfect man is the one who within their soul possesses all God's names and attributes. Thus the perfect man’s existence, reality and inner might become a clear mirror and a complete reflection of the Perfection, Beauty and Glory of the Essence of the One, so that he becomes Godlike. However, the idea of human perfectibility going back to other religions and human schools even before Islam. In Abrahimic religions there are some joint teachings that could be considered as main statements for the doctrine of Perfect Man In Jewish scriptures the notion of human creation in God's image suggests that the human being is able to be God's like and the perfection is available to him. However, Jews do not believe a perfect man. They hold that even Moses is not a perfect man. In Christianity, Although Jesus encourages his followers to be perfect like their heavenly fathers, the doctrine of original sin to be considered as an obstacle for human perfectibility.This essay examines some significant element in human perfectibility from the view points of some scholars of Judaism, Christianity and Islam and presents some similarities and differences of their view points.
  • Page 39
    This article compares ideas of western philosopher Franz Brentano and eastern philosopher-theologian Imam Fakhr-Alrazi on perception. Both of them present deep concepts in nature of perception. Comparative study of these concepts will help us to better comprehend their ideas. The purpose of this research is to clarify the similarities and differences of their ideas on these questions that how much humans perception is conformity to reality generally? Is it possible for human to know about external world? Is his knowledge merely subjective? Are objects recognized with their external essence? How human could acquire in impossible beings? Both of these philosophers, in important issues like knowledge and perception, mental existence, perception of impossible beings, annexation of knowing and known have deep ideas which are discussed comparatively in this article.
  • Page 53
    After the famous book on political philosophy of Karl Popper and in support of the liberal doctrine titled" Open society and its enemies", the most famous theory of John Rawls, the university of Harwaed professor in political philosophy in, which a book titled" A theory of justice "was published in 1971. This book includes several articles that eventually, has formed like a book has increased a wide audience in the university and professional journals, particularly in English –speaking countries. Rawls book, based on ethical approach –the political challenge with common issues, including comments utilitarianism payment. Rawl's theory of john Stuart Mill, David Hume and the ethical discussion sidgwick quit common and was considered beyond established based tradition of ethical contractivism and deontological ethics theory of Kant and Hegel's philosophy of right to and re-design concepts of his theory in the tradition of normative political philosophy west restored."Theory of justice" due to the boroad variety of social sciences, audience many attracted. Readers of this theory found a wide variety of disciplines ranging from psychology and economic to ethical issues. Selected topic for which it repeatedly Rawls in his book and his theory named the Kantian and did not name in Hegel, the Hegelian's philosophy of Right theory of the hidden angles of this article will focus on, as well as his abut influence on some views Interpreters.
  • Page 73
    The philosophers believe that the origin of the chain of Intellects "The primal Intellect "(Agl-al Awal) is the "First Creature ".In Islamic tradition the First Creature is called by different names such as: Intellect (Agl), The Pen (Qalam), Muhammadan Light, Muhammadan Soul Studies. This article Avicenna and Mulla Sadra ' s Points of view, and in this line concentrates on the problem that weather the reality of all these different expressions conform and especially, weather the fact inward of the Last prophet (Pbuh) can be the applicability of the First Creature or not. The author to tries the clarify bases of diversity of Avicenna and Mulla Sadra ' s opinions on this matter and belives that the differenc of the views of these two philosophers is based on their different approach to: Accepthing or rejecting the Originality of Existence and Gradating of Existencel, Pre-existence of soul, and Equality or differentiality of the essence of the Last messenger and the essence of other people.
  • Page 89
    Revelatory experiences which are regarded as a major type of religious experiences comprise what their subjects may call sudden convictions, inspiration, revelation, enlightenment, the mystical vision and flashes of insight. In Davis's point of view, these experiences have distinctive features: (i) They are usually sudden and of short duration; (ii) the alleged new knowledge seems to the subject to have been acquired not through reasoning or sense perception; (iii) the alleged new knowledge usually seems to the subject to have been ' poured into ' or ' showered upon ' him her by an external agency; (iv) the revelations carry with them utter convicition; (v) the gained insights are often claimed to be impossible to put into words. This paper is to present how Davis describes religious experiences of this category from a Christian philosophical approach to religion. It also studies her point of views from a critical Islamic mystical vision. Through this critical and comparative study, it would be revealed that what Davis claimed to be known as revelatory religious experiences has close relationship with what is called "Kashfe Malanavi" (spiritual intuition) in Islamic mysticism. These are examined closely in Muslim's mystical sources. Distinction between Prophet's revelation and other instances of revelatory religious experiences and exploring their main differences were of close attention for Muslim mystics (Orafa).
  • Page 101
    There are always input and output of Thoughts and beliefs among scientists that they include similarities and differences. The argument under consideration on the Islamic theology and in the Christianity is the sight of God that the commentators of the two books Quran and gospel expressed their opinions on it. Mohammad Gazeli ’ s and Tomas ’ s viewpoint investigated in this study. It is criticized the similarities and dissimilarities between them. The results of this study strengthen the discussion of the religions in the Epistemology domain. The similarities of Ghazali and Tomas ’ s viewpoints are:1. They both believe in narration and wisdom in thrie discussion 2. both of them believe in the role of Gnosticism in Epistemology comprehension of religion. The mentioned examples and clarification on each subject in the text are to the readers familiar more fluently with the viewpoints.