فهرست مطالب

نشریه تاریخ ادبیات
سال یکم شماره 2 (تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیده مریم ابوالقاسمی صفحات 6-27
    فریدالدین عطار (م 627ق)، علاوه بر مثنوی های متعالی و برجسته خویش در غزل نیز مبتکر شیوه و بیان خاصی است که در سیر تکاملی غزل فارسی و به خصوص غزل عرفانی بسیار موثر بوده است. غزل عطار از حیث تکنیکهای بیانی، جوهره و محتوای شعری و تنوع موضوعات مختلف در شعر فارسی از برجستگی و اهمیت ویژه ای برخوردار است. موضوعات عرفانی، قلندریات، وصف، تغزل، بیان تجارب و احوال درونی، پند و اندرز از جمله موضوعات گوناگون غزلیات او به شمارمی رود؛ هم چنین متنوع ترین، ابتکاری ترین و برجسته ترین تعبیرات رندی و قلندری را نیز در غزلیات عطار می توان مشاهده کرد.
    در این مقاله ضمن تقسیم بندی موضوعی غزلیات عطار، به نقد و بررسی ویژگی های بارز و برجسته این غزلها به ویژه از حیث مفهوم و محتوا خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: غزل عطار، غزل عرفانی، تنوع، تغزل، قلندریات، ابداع و ابتکار
  • ابراهیم اقبالی، حسین رسول زاده صفحات 27-44
    غزل همواره مورد توجه شاعران بوده است. در دوره مشروطه این قالب برای بیان مطالب سیاسی و اجتماعی به کار گرفته شد و علی رغم موفقیت هایی که بدست آورد، نتوانست اقبال عمومی مردم را در پی داشته باشد. با پیدایش «شعر نو» تحولی در ادبیات معاصر ایران به وجود آمد و قالب های شعری را تحت تاثیر قرار داد. هوشنگ ابتهاج و شفیعی کدکنی با ترکیب برخی از عناصر «شعر نو» توانستند نوعی غزل (که با حفظ ساخت سنتی غزل، برخی از ویژگی های شعر نو را هم دارا بود)- بسرایند. این غزلها را می توان «غزل نو» نام نهاد. عناصری که در ساخت این غزلها بسیار نقش دارند عبارت اند از: استفاده از اسلوب بیانی حافظ، نمادین بودن غزل چه از لحاظ کلمه و چه از لحاظ تصویر، استفاده از عناصر طبیعت و استفاده از عناصر ملی و تاریخی. در این مقاله، این عناصر در غزلهای سیاسی اجتماعی ا. سایه و شفیعی کدکنی مورد بررسی قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: غزل نو، ابتهاج، شفیعی کدکنی، نماد (سمبل)، غزل سیاسی، اجتماعی
  • محمدحسن حائری صفحات 45-69
    در این مقاله ضمن بررسی اجمالی موقعیت های سیاسی و اجتماعی دوران صفویه با نگاهی تازه مواردی از قبیل اطلاع رسانی، جایگاه لفظ و معنی و تغییر در معیار فصاحت بررسی و نکته های تازه ای در طرز تازه بیان شده است. از آن جمله است موضوع جوهر شمشیر و جوهر آینه و پیوند آن با مور و مورچه که ضمن یک مبحث علمی در علوم تجربی و با استفاده از یافته های جدید و استناد به نمونه هایی از سخن سخنوران پیشین ابهامی در این موضوع باقی نمانده است.
    نگارنده در این مقاله تازه هایی را در سبک هندی بررسیده است که تا کنون در هیچ کتاب و مقاله ای مورد کنکاش قرار نگرفته و بدان توجه نشده است.
    کلیدواژگان: طرز تازه، لفظ و معنی، آینه، جوهر، شمشیر
  • دره دادجو صفحات 71-83
    مسیح و سیاوش به عنوان انسان هایی که معصومیت و پاکدامنی آنان در تضاد با واقعیت زمانه آنهاست، زندگی خویش را زیر فشار جبری ویران گر می فرسایند و با همه تفاوت هایی که در شیوه زندگی دارند در مرگی معصومانه با یکدیگر این همانی می یابند. کشمکش بین دو بعد تن و جان، عنصر مشترک حیات و هستی آن دو است و از آن جا که شیوه و فلسفه مرگ آنان زندگی را معنا و مفهوم می بخشد، پژوهش حاضر از منظری اسطوره ای و حماسی، بیشتر مرگ این دو شخصیت را مورد تحقیق و تطبیق قرار می دهد.
    کلیدواژگان: اسطوره، حماسه، نقد تطبیقی، تراژیک، مسیح، قربانی، متی، لوقا، انجیل، خویشکاری
  • کاظم دزفولیان، فؤاد مولودی صفحات 85-101
    از دیدگاه ساختارگرایی، مطالعه نظام مند ساختار و فرم آثار ادبی منجر به کشف شیوه های تولید معنا در متون ادبی می شود و صورت متن ادبی مانند بستری است که معنا در آن شکل می گیرد؛ از این منظر برای تحلیل و بررسی تاریخ اندیشه و نظام های حاکم فکری بر متون ادبی، در درجه اول باید به مطالعه و تحلیل صورت (فرم) این متون پرداخت؛ از آن جا که یکی از شاخه های اصلی ساختارگرایی، علم روایت شناسی است در مطالعات تاریخ ادبی، بررسی سیر تحول و تکامل روایت متون روایی، جایگاه واهمیتی ویژه دارد.
    مقاله حاضر بررسی و تحلیل ساز و کار روایت «حکایت بوبکر حصیری» در تاریخ بیهقی است تا معلوم شود که جایگاه ممتاز این اثر برجسته تنها به خاطر کارکرد تاریخی و ارزش زبانی آن در مطالعات سبک شناسی نیست. در این پژوهش از دیدگاه یکی از بزرگ ترین روایت شناسان ساختارگرا، ژرار ژنت، به بررسی سه سطح روایی (داستان، روایت، روایت گری) این اثر پرداخته می شود و مولفه هایی که این سطح روایی را در تعامل با هم دیگر نگه می دارند (زمان دستوری، وجه و صدا) تحلیل می گردند تا معلوم شود که این اثر ساختار روایی خاص خود را دارد و نیز برخلاف عقیده برخی از پژوهشگران معاصر - که اولین نمونه روایت کامل کلاسیک را «یکی بود یکی نبود» جمال زاده می دانند- پیرنگ مستحکم و روایت کامل این داستان شناسانده شود.
    کلیدواژگان: داستان، روایت، زمان دستوری، وجه، صدا
  • محسن راثی صفحات 103-117
    نوروز، این عید کهن سال که گنجینه ای از سنت های دل پذیر است، تاریخی بس دراز و عبرت انگیز دارد. از روزگاران بسیار قدیم که تعیین تاریخ آن حتی از عهده تاریخ هم بیرون است تا امروز این عید با تمام سنت ها و آداب و رسوم خود هم چنان در فراز و نشیب تاریخ و از خلال حوداثی عظیم راه خود را باز کرده و دنیای افسانه ای قدیم را به عصر دانش امروز پیوسته است.
    این عید در طی تاریخ طولانی خود نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ همه ملت هایی هم که با فرهنگ ایرانی آشنا شده اند، آثار بسیاری از خود به جای گذارده است و آثاری که از آن در تاریخ و ادبیات عربی بر جای مانده کم نیست. این عید به وسیله دبیران دیوان و وزیران ایرانی در دستگاه خلافت و مخصوصا در دوره عباسی با فر و شکوه خاص برگزار می شد. شعرا و نویسندگان عرب یا عربی زبان در تهنیت این عید چکامه ها سروده و سنت های آن را به راه های گوناگون ستوده و توصیف کرده اند؛ از این رو این عید، هم در تاریخ سیاسی و اجتماعی اعراب و هم در تاریخ ادبیات زبان عربی اثر بارزی داشته است.
    کلیدواژگان: عید نوروز، تاریخ ادبیات، زبان عربی
  • احمد غنی پور ملکشاه، عیسی امن خانی صفحات 119-138
    کاووس یکی از نامدارترین پادشاهان ایرانی است که در میان پادشاهان شاهنامه، بیشترین و طولانی ترین حضور را در حماسه ملی ایران دارد. بسیاری از داستان‎ها و نبردهای مشهور شاهنامه در زمان پادشاهی و یا پس از پادشاهی و در زمان حیات او رخ می دهد؛ داستان‎هایی چون داستان رستم وسهراب، سیاوش و نبردهایی چون جنگ مازندران، هاماوران‎ و نبرد بزرگ کیخسرو با افراسیاب ازجمله مهم ترین این داستان‎ها و نبردهاست. هم چنین در اوستا، متن های پهلوی و متن های فارسی و عربی پس از اسلام نیز از این پادشاه و کارهای او سخن رفته است.
    کاووس هرچند در اوستا شهریاری فرهمند و توانا خوانده شده است که بر همه کشورها و مردمان فرمان می راند؛ اما سرگذشت روشنی در این کتاب ندارد. خطوط اصلی چهره این شخصیت نامدار در متن های پهلوی و متن های فارسی و عربی پس از اسلام نمودار می شود. در این مقاله سیر شخصیت کاووس در متن های موجود از اوستا تا شاهنامه و کرده های این پادشاه نامدار چون آسمان نوردی، جنگ مازندران و هاماوران و... بررسی شده است.
    کلیدواژگان: کاووس، حماسه، اوستا، شاهنامه
  • ناصر نیکوبخت، رامون گاژا صفحات 139-160
    فلسفه حیات و وقایع پس از مرگ از معما های دست نایافتنی بشر، در سراسر تاریخ زندگی او بوده است. همه اندیشمندان جهان، به نوعی درباره آن سخن گفته اند، اما همگان بر این اعتراف کرده اند که این مساله، مهم ترین راز نگشوده بشر بوده و خواهد بود. از میان شاعران و فلاسفه اسلامی، عمر خیام بیش از هر شاعر و نویسنده ای بدین مهم پرداخته است. جان مایه اصلی رباعیات خیام، پاسخ به همین مساله است: نشان دادن ناتوانی ذاتی بشر در پاسخ گویی به این معمای هستی؛ اما آیا آن چه خیام اندیشیده و بر قلم جاری ساخته، ابتکاری است یا اصیل؟
    مقاله حاضر، بررسی پیشینه اندیشه های خیامی در شعر کلاسیک های جهان است. در این مقاله کوشیده شد با طرح نوزده درون مایه شعری خیام در خصوص فلسفه حیات و مرگ، نشان داده شود که پیش از خیام این اندیشه ها در آثار شاعران جهان مطرح شده و از دغدغه مشترک بیش تر شاعران گذشته بوده است و آن چه در نوشته های منتقدان ادبی ایران، اندیشه های خیامی نامیده می شود، ویژه خیام نیست و استناد آن ها به خیام همراه با نوعی سهل انگاری است.
    کلیدواژگان: خیام، اندیشه های خیامی، فلسفه حیات، فلسفه مرگ، سنت شعری کلاسیک
|
  • Seyyedeh Maryam Abolqasemi Pages 6-27
    Farid al-Din Attar، apart from his masterly masnavies (distiches)، has also been a prominent and innovative figure in the development of the Persian ghazal، especially the theosophical variety. Attar’s ghazals have special importance in Persian poetry because of their explanatory techniques، poetic content، and variety of topics. Theosophy، ghalandaryat، description، lyricism، didacticism، depiction of practical experience and internal moods، are among many of the features of his poems. Also one finds the best and most innovative examples and treatment of ghalandary and rendi in Attar’s ghazals.
  • Ebrahim Eghbali, Hosein Rasoolzade Pages 27-44
    The ghazal has always been of interest to poets. The form was employed for expressing social and political issues during the period of constitutional revolution and، despite some success، it could not affect the fortunes of the general public. The appearance of New Poetry caused a new development in contemporary Iranian literature، and affected poetic forms. Hooshang Ebtehaj and Shafiye Kadkani managed to develop a variation of the ghazal form (containing characteristic features of New Poetry while maintaining the ghazal’s traditional structure). These ghazals can be called “new ghazals”. Elements of these ghazals are: use of Hafiz’s manner of expression، use of symbolism in words and images، use of natural elements and the use of national and historical elements. In this essay، these elements have been examined in the socio-political ghazals of Hooshang Ebtehaj and Shafiye Kadkani.
  • Mohammad Hassan Haeri Pages 45-69
    In this paper، along with a brief review of the social and political situations of the Safavid era، some issues like notification، the position of term and meaning، and the change in eloquence criteria have been investigated with a novel view، and new points have been raised with a new approach. One of these novel issues is the case of johar-e shamshir (sword essence) and johar-e ayeneh (mirror essence)، and its link with ants. In this paper، a scientific approach on experimental sciences with the aid of modern discoveries has been employed in combination with samples from former writers، in order to resolve the ambiguities in this topic. In this paper، the author has explored novel issues in the Indian Style which have not been investigated previously in any book or paper، and have been neglected in literature.
  • Dorreh Dadjou Pages 71-83
    Christ and Siavash represent people whose innocence and chastity are in opposition with the truth of their age. They spend their lives under oppression and desolation، and despite the differences in their manner of living، become kindred spirits in death. The struggle between the two dimensions of body and soul is the shared element of their life and being; and since the manner and philosophy of their death give meaning and significance to their life، the present study examines and compares the death of these two personalities from a mythical and epic aspect.
  • Kazem Dezfoolian, Foad Moloudi Pages 85-101
    In structuralism systematic study of structure and form in literary works results in the discovery of methods of producing meaning in literary texts، and the form of the text is like a bed in which meaning takes shape; from this point of view، in order to analyze and examine the history of thought and theories related to literary texts، one must first study and analyse the form of these texts; since one of the main branches of structuralism is the science of narratology in literary history studies، the study of the development and evolution of the story of narrative texts is of special importance. The current article examines and analyses the narrative construct of “The Tale of Bubakr-e Hasiri” in Beihaghi History to show that the book’s special position is not solely due to its historical function and linguistic value in stylistic studies. In this study، utilizing the views of one of the greatest structural narratologists، Gérard Genette، three narrative levels (Histoire، Récit، Narration) of the tale are studied، and factors that maintain the narrative level in mutual interaction (tense، mood and voice) are analysed to show that this text has its own specific narrative structure، and also— in opposition to the views of some contemporary scholars who consider Jamalzadeh’s “Once Upon a Time” the first complete example of a classic narrative—to describe the solid plot and complete narrative of this tale..
  • Mohsen Rassi Pages 103-117
    Norooz، this ancient festival which is a treasury of pleasant traditions، has an history ever so long and admonitory. From very ancient days، whose dating is beyond the ability of History itself، until today، this festival، with all its traditions and ceremonies and mores، continually facing the upheavals of history، and during huge events، has opened its own path and has joined the legendary ancient world to today’s age of knowledge. This festival، during its long history، has left many traces of itself not only in the history of Iran، but also in that of all nations that have become familiar with Iranian culture، and the traces that have remained in Arabic history and literature are not few. This festival was celebrated with magnificent ceremony and pomp by court officers and Iranian ministers of the Caliphate، especially during the Abbasids. Arab or Arabic-speaking poets and writers have composed congratulatory odes describing and praising in various ways traditions of this festival; therefore، this festival has had an obvious influence both on the political and social history of the Arabs and on the history of the literature of the Arabic language.
  • Ahmad Ghanipour Malekshah, Issa Amankhani Pages 119-138
    Finding the beginnings has been one of the preoccupations of Iranian scholars to such an extent that it can be said they have devoted themselves wholeheartedly to this endeavour. A survey of their findings also shows this fact that they have not reached similar conclusions، and their conclusions are a sign of diversity of their opinions، so that in finding the beginnings of the Indian Style، we are faced with the same diversity of opinion، to such an extent that poets like Khaghani، Hafiz، Fozooli، Babafaghani، etc، have all been nominated as forerunners of the Indian Style. The authors of the present article believe that no single poet can be the originator of a style so extensive as the Indian; but that the share of each poet in the formation of the Indian Style should be acknowledged. Therefore two Azerbaijani poets (Fozooli and Khaghani) have been chosen so that، through an analysis of the content of their poetry، their level of influence on the formation of the current of Persian poetry can be examined.
  • Naser Nikoubakht, Ramon Gaja Pages 139-160
    The philosophy of life and the events after death have been some of humankind’s unsolvable puzzles throughout the history of human life. All the world thinkers have commented on them in one way or another، but all have confessed that these issues have been and will remain the most important undivulged secrets of humanity. Among poets and Islamic philosophers، Omar Khayyam more than any poet and writer has dealt with these themes. The real essence of Khayyam’s Rubaiyat is answering this question: to show the inherent impotence of humankind in solving the puzzle of existence. However، are Khayyam''s thoughts original or traditional? The present study traces antecedents of Khayyam’s beliefs in world classical poetry. This article، by presenting nineteen literary commonplaces of Khayyam''s poetry related to the philosophy of life and death، tries to show that poets prior to Khayyam were concerned with these issues and they are not unique to Khayyam، and that claims of Khayyam’s originality by Iranian critics are done so carelessly.