فهرست مطالب

نشریه تاریخ ادبیات
سال یکم شماره 3 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/13
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حسن اکبری بیرق صفحات 5-27
    مکتب ادبی واقع گرایی (رئالیسم) در طول پیدایش، شکل گیری و تحول خود، به جایگاه واقعیت در آثار ادبی پرداخته است. برخی از ویژگی های این مکتب ادبی ناظر بر محتوای آثار داستانی و بعضی دیگر از این ویژگی ها مانند پرداختن به جزئیات و پیوند میان صحنه آرایی و شخصیت پردازی ناظر بر ساختار و تکنیکهای داستان پردازی است؛ هر داستان پرداز، با انتخاب نوع عناصر روایی خاص در پیشبرد روایت خویش، از الگویی خاص در ایجاد سبک روایی داستان خویش سود می جوید و به این ترتیب همه عناصر روایی را در کنار هم و بر روی زنجیره ای از حوادث به خدمت داستان در می آورد. با پیوند میان واقعگرایی و تکنیکهای روایی خاص در داستان سبکی از روایت شکل گرفت که «روایت واقعگرا» نامیده شد.
    این سبک روایی، پس از ورود مکتب رئالیسم در ایران، از سوی داستان پردازان ایرانی نیز مورد استقبال قرار گرفت. ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز نامدار، از جمله کسانی است که با تاثیرپذیری از ادبیات داستانی آمریکا، بویژه آثار ویلیام فاکنر توانسته است با هنرمندی و مهارت در پردازش ساختار به چنین سبکی در آثار داستانی خود دست یابد.
    در این مقاله پس از مقدماتی درباب پیدایش علم روایت شناسی، ذکر تعاریفی از ساختار روایی داستان، پیدایش و تحول رئالیسم در غرب و ایران، پیوند این دو مقوله ساختاری و محتوایی را با بررسی ویژگی های سبک «روایت واقعگرا» تبیین خواهیم کرد و نمود این گونه روایی را در تحلیل برخی از آثار داستانی ابراهیم گلستان با ذکر نمونه و شاهد نشان خواهیم داد.
    کلیدواژگان: علم روایت شناسی، مکتب ادبی واقعگرایی، روایت واقعگرا، ابراهیم گلستان
  • اسماعیل تاج بخش، آسیه فرجی قرقانی صفحات 29-46
    در این مقاله نخست واژه «کلاغ» از نظر ریشه شناسی بررسی شده و سپس انواع آن به اجمال معرفی گردیده است؛ و آن گاه صفات ظاهری و باطنی این پرنده یاد شده و نمونه هایی برای هر یک ذکر شده است. در این جستار به بازتاب واژه «کلاغ» و ویژگی های او در متون عرفانی و دینی و امثال و حکم اشارت هایی رفته است و در یک نتیجه گیری کلی جایگاه «کلاغ» در ادب فارسی مشخص شده است.
    کلیدواژگان: کلاغ، زاغ، فابل، غراب، ادب فارسی
  • منوچهر جوکار، فاطمه شهبازی صفحات 47-69
    عشق یکی از موضوعات اصلی شعر فارسی و عالی ترین و مهمترین بنیاد عرفان است و هر چند شکل پرداختن به عشق در دوره-های مختلف شعر فارسی، بنا به شرایط خاص اجتماعی متفاوت بوده است، اما هیچ گاه پرداختن به آن در شعر فارسی فراموش نشده است. شعر معاصر نیز از حضور عشق خالی نیست، شاعر امروز از زوایای گوناگون و با گرایشهای متفاوت به ترسیم عشق می پردازد؛ کوشش ما در این مقاله بر آن است تا مفهوم تازه ای را که شاعر معاصر به عشق داده است و می توان از آن به «عشق متعالی» و عشق افلاطونی تعبیر کرد، در شعر برخی از شاعران نشان دهیم. گرایشی که در واقع، برخلاف جریان اصلی شعر معاصر به نظر می رسد و به همین علت از دید منتقدان دور مانده یا کم اهمیت جلوه کرده است.
    کلیدواژگان: عشق، شعر معاصر، تعالی، عرفان، انسان
  • سید علی محمد سجادی، احمد عزتی پرور صفحات 71-97
    برقراری موازنه بین عالم کبیر (جهان) و عالم صغیر (انسان) یکی از درون مایه های مشترک اسطوره، دین، حکمت و عرفان در ایران پیش و پس از اسلام به شمار می آید. طبق این موازنه، جهان و انسان، سرشتی یگانه و مشابه دارند و عناصر سازنده وجود آنها از یک منشا پدید آمده است و همانند دو آینه، همدیگر را بازمی تابانند. با این حال، این هر دو جهان به خدا نیز شباهت دارند. به همین جهت، با شناخت آن دو می توان به معرفت الهی دست یافت.
    انعکاس این نظریه در ادب فارسی، چنان گستردگی و غنایی دارد که باز نمودن تطور آن، خالی از فایده نیست. در این مقاله، سیر اجمالی و تطور و دگرگونی های این نظریه با نقل شواهد از متون مختلف فارسی باز نموده می شود. مجال محدود مقاله، مانع از تحلیل و تعبیر نتایج این آموزه در پهنه های فرهنگی، دینی، عرفانی و حکمی شد؛ ولی در مجموع، نشان می دهد که آدمی در منظومه هستی چه جایگاه والا و ارج و شکوه بی همتایی دارد.
    کلیدواژگان: عالم کبیر، عالم صغیر، جهان، انسان، موازنه
  • احسان شفیقی، بیژن ظهیری ناو صفحات 99-122
    شعر آزاد دهه هفتاد و به تعبیری شعر نو فارسی از سال 1370 تا 1380 اگرچه ادامه شعر دهه قبل از خود میباشد، ویژگی هایی دارد که آنرا از شعر دوره های دیگر متمایز و مشخص میکند. نتیجه مطالعات و بررسی اشعار چهره های شاخص این دوره نشان میدهد، در این دوره، پاره ای از اندیشه های غالب از جمله زمینه های گفتار حماسی و مولفه های شعر ایام جنگ متروک و به جای آن افکار یاسآلود و نومیدانه و معناستیزی و معناگریزی و جزئی نگری و اعراض از روایتهای کلان و آرمانهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته است. از مهمترین وجوه غالب شعر این دوره، شکل گرفتن جریانهای شعر و مکاتب نوپای ادبی است. از جمله شعر گفتار، شعر حرکت، کانکریت که بعضا تقلید و ترجمه از پاره ای از اشعار اروپایی است.
    کلیدواژگان: شعر دهه هفتاد، جزئینگری، معنی گریزی، شعر حرکت، گفتار روایت کلان
  • قهرمان شیری صفحات 123-149
    دیوان خاقانی یکی از پر ابهام ترین کتابهای شعر در ادبیات ایران است. دلایل ابهام در شعر خاقانی اگر با متون هم زمان آن مثل کلیله و دمنه مقایسه شود، البته ماهیتی بسیار متفاوت تر پیدا خواهد کرد. علل ابهام در کلیله و دمنه اغلب به عاملهای خارج از درون نویسنده مثل سیاست، فرهنگ و ماهیت موضوع مربوط است. در حالی که عامل دشواری در شعر خاقانی بیش از هر چیزی متاثر از متغیرهای درونی است. احساس حقارت از پاره ای تعلقات خانوادگی، روح بی تاب و تعالی طلب او را در مسیر فراگیری علوم مختلف و شکوفایی استعدادهای ادبی قرار می دهد. دست یابی به درخشش علمی و ادبی در میان ارباب علم و فضل و در شهر کوچکی چون شروان، به شهرتی زودهنگام برای شاعر منجر می شود و جوازی برای تقرب به دربار و دولت برای او فراهم می آورد. ارتباط با صاحبان بی استعداد قدرت و ثروت و حتی مدعیان علم و ادب او را به رجوع مداوم و جدال آمیز درونی و کشف نبوغ ادبی در خود وامی دارد و گرفتاری های اسارت گونه در زادگاه نیز روح مایوس و بلند پرواز او را به سیاحتهای شبانه در افلاک بیکران و تسکین دهنده های روانی در میان زمینیان سوق می دهد. درآمیختگی با سیاست مداران نیز کلام او را با احتیاط و محافظه کاری و کلی گویی همراه می کند.
    کلیدواژگان: تاریخ ادبیات، فارسی نگاشته ها، متون عربی، آداب الفقراء
  • سیدمهدی طباطبایی صفحات 151-165
    تحقیق درباره شاعری که از زندگی او اطلاع درستی در دست نیست، کار آسانی به نظر نمی رسد به ویژه آنکه در میان اندک شمار پژوهشهایی که انجام گرفته، تفاوت و گاه تناقضهایی در آراء پژوهشگران یافت می شود که دامنه زندگی او را از سامانیان تا غزنویان و تمایلات دینی او را از مدح خلفای عباسی تا ائمه معصومین گسترانیده اند. ظاهرا پژوهشگرانی چون براون، اته، ریپکا، میرزایف، نفیسی، اقبال آشتیانی، صفا، ریاحی، درخشان و دیگران که درباره کسایی به تحقیق پرداخته اند، همگی تحت تاثیر عوفی در لباب الالباب و خوانش نادرست بیت اول قصیده لامیه بوده و همزمانی او و رودکی را نپذیرفته اند اما اگر زندگی کسایی را با تلقی جدید از این بیت تفسیر کنیم، بسیاری از تضادهای زندگی او رنگ می بازد. همزمانی رودکی و کسایی، مدح عتبی توسط کسایی، سروده شدن قصیده منقبت بعد از پنجاه سالگی شاعر، عدم ملاقات کسایی و محمود غزنوی، رنگ باختن مراسله شعری ناصرخسرو و کسایی، و شاید انتساب قصیده ای به کسایی که به اقتفای قصیده معروف رودکی سروده شده؛ از جمله دستاوردهایی است که این قرائت از شعر کسایی به دست می دهد. جایگاه کسایی مروزی و پیشگامی او در ادبیات پارسی و ابهامات و تناقضاتی که در زندگی او دیده می شود، اهمیت و ضرورت این تحقیق را مشخص می کند که نویسنده در پی آن است تا با برجسته کردن ابهاماتی درباره زندگی و شعر کسایی و با استناد به برخی شخصیت های تاریخی و اشعار او و معاصرانش، نتایج تازه ای در این باره به دست دهد.
    کلیدواژگان: کسایی، قصیده لامیه، سامانیان، غزنویان، رودکی
  • ابوالقاسم قوام، نیما تجبر صفحات 167-187
    با این که واژه طنز در گذشته زبان فارسی حضور داشته اما دیرزمانی نیست که به اصطلاحی ادبی تبدیل شده و سپس در زبان عام مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. با این همه، چگونگی حضور و زمان تقریبی ورود این واژه به حوزه اصطلاحات ادبی نکته ای است که در اکثر تحقیقات مغفول مانده است؛ برای حل این مساله، ما در ابتدا معنای قاموسی طنز را بررسی کرده ایم تا نشان دهیم که این واژه، نیازمند تعریفی دوباره بر اساس معنای امروزی و اصطلاحی آن است و سپس به بحث اصلی این مقاله، یعنی جستجوی زمان و چگونگی حضور واژه طنز پرداخته ایم. نتیجه این تحقیق روشن می کند که واژه طنز در مواجهه با اصطلاحات ادبی فرنگی طرح و اختیار شده و پیشینه آن به صورت جدی، نهایتا به چهاردهه گذشته باز می گردد.
    کلیدواژگان: واژه طنز، تاریخچه، هزل، فکاهه
  • منصور میرزانیا صفحات 189-210
    داستانهای پر رمز و راز شاهنامه نشان می دهند که از دیرباز سرزمین یمن در پیوند سیاسی و اقتصادی با امپراتوری بزرگ ایران بوده است. اگرچه در بخشی «هاماوران» و در بخشهای دیگر «یمن» نامیده شده است؛ اما سرزمین واحدی مراد است که از شرق دجله تا کناره های عربستان و عمان و یمن و گاه شام امتداد دارد. ضحاک را برخاسته از یمن و دیوی سیاه چشم به نام زنگیاب، پدربزرگ او دانسته اند که سالها بر ایرانشهر ستم می رانده است. فریدون دختران شاه یمن را به همسری پسران خویش برگزیده بود و فرمان روایان یمن همواره در کنار فریدون و کیخسرو در کارزار با دشمنان بوده اند. کتیبه نقش رستم در فارس، عمان و یمن را جزئی از یک اسپهبد (ایالت) ایران می شمارد که در عصر ساسانی پایگاه ایرانیان در رقابت با دولت بیزانس و حفظ سیادت دریایی آنان بوده است. مردم به تنگ آمده از سلطه سیاهان حبشه دست یاری به سوی خسرو انوشیروان دراز می کنند و اسواران ساسانی با کشتی های اقیانوس پیما، خویش را به ساحل یمن می رسانند، سرداران ایرانی حاکم یمن می شوند و فرزندانشان نسلی ممتاز در آن جا به حساب می آیند و نظامهای تازه ای در امور کشوری و لشکری به وجود می آورند و زبان و فرهنگ ایرانی آن جا را فرا می گیرند و با طلوع خورشید اسلام، فرزندان ایران، نخستین مسلمانان یمن می شوند و آتش فتنه پیامبری دروغین را فرومی نشانند. نخستین مسجد را در باغ خانه حاکم ایرانی بنا می کنند و رفته رفته جزئی از مردم آن جا می شوند.
    کلیدواژگان: هاماوران، ساسانیان، حبشه، خسرو انوشیروان، وهرز، باذان، ابناء، سیف ذی یزن
|
  • Hassan Akbari Beiragh Pages 5-27
    The Literary school of realism at the time of its emergence and formation has dealt with the position of reality. Some of the features of this school are about the content of tale، and some deal with features such as engagement with details، embellishment of scene connection، characterization and narrative techniques. Each storyteller would take advantage of a specific prototype in his justifiable style by choosing specific types of justifiable elements in his narrations progress. In this manner all narrative elements are placed on a chain of incidents at the service of the story. The joining of realistic and special narrative techniques in the story result in a narrative style referred to as “realistic narration”. This narrative style was welcomed by storytellers in Iran after the emergence of realism.. One of these people was Ebrahim Golestan، a well-known film director and author who، under the influence of American literature، especially the works of Falkner. has incorporated this style in his stories with an artistic and professional manner. The present paper، after a preface on narratology، structuralism and the evolution of realism from the west to Iran، will concentrate on the connection between these two structural and contextual concepts، studying the characteristics of “realistic narration”، and presenting the existence of this narrative type in some of Ebrahim Golestan’s stories.
  • Ismail Taj Bakhsh, Asieh Faraji Gharaghani Pages 29-46
    In this essay، the etymology of the word «crow» has been studied first followed by a brief introduction of its kinds. Finally، internal and external characteristics of this bird alongside with examples of each case have been presented. In this work، attention has been paid to the reflection of the word «crow» and its characteristics in spiritual and religious texts as well as in proverbs and parables. In an overall conclusion، the crow''s place in Persian Literature has been identified.
  • M. Joukar, F.Shahbazi Pages 47-69
    Love is one of the main subjects of Persian poetry and the noblest and most important base of mysticism; however، even though approaches to it، based on social demands of the time، have varied، it has never been neglected. Contemporary Persian poetry is never bereft of love، and contemporary poetry approaches love from different viewpoints. The present essay sets out to reveal the new concept given by contemporary poems to Persian poetry which in some poems can be called sublime” or Platonic love. Because this trend seemed to be incongruent with contemporary poetry، it has been ignored and minimized by critics.
  • Seyed Ali Mohammad Sajjadi, Ahmad Ezzatiparvar Pages 71-97
    The creation of balance between microcosm and macrocosm is one of the common themes of myth، religion، philosophy and mysticism in Persian literature، before and after، Islam in Iran. According to this balance، the universe and man have symmetry and equal essence and the creator elements of their creation are from one origin، and like two mirrors reflect each other. At the same time، these two worlds—the human and the universal—are similar to God; therefore through their understanding one can achieve heavenly insight. The reflection of this view has such richness and prevalence in Persian poetry that the examination of its evolution is not without merit. This article summarizes the evolution and transformations of this view with reference to examples from various Persian texts. Length limitation of this article prevents cultural، religious، or mystic analyses; but، overall، it does conclude that humanity’s position is this universe is of the highest.
  • Ehsan Shafighi, Bijan Zahiri Nav Pages 99-122
    The free verse of the 70s، and according to some Persian New Poetry from the year 1370 to 1380، even though it is a continuation of the poetry of the previous decade، it has qualities which distinguishes it from the poetry of other periods. The results of studies of the main poets of this period show that some of the poems deal with many of the main thoughts of the period، such as epic discourse and poetic elements a period of a bleak war and in its place morbid and hopeless thoughts and absurdity and objections. The most important characteristics of the poems of this period is the forming of poem processes and young literary schools. Such as speech poetry، movement poetry، Concrete which sometimes was the imitation and translation of some European poetry.
  • Ghahreman Shiri Pages 123-149
    Khaghani’s poetical works is one of the most ambiguous poetical books in Persian literature. Of course the reasons for ambiguity in Khaghani’s poetry will have a different nature if it is compared with Bidpie’s fables. The reasons for ambiguity in Bidpie fables are often related to factors outside of the writer’s inner being، like politics and the nature of the subject. However، the difficulty factor in Khaghani’s poetry is influenced by internal variables more than any other thing، feelings of inferiority from some family attachments، his fretfulness and ambitious soul on the path of learning different sciences and flowering literary aptitudes. Achieving success in science and literature among the local masters in a small city like Shervan، lead to an early fame for the poet، and allowed him to gain favor at court and in government. Contact with untalented lords of power and wealth and even claimants to mastery in science and literature resulted in frequent internal conflicts، and the discovery of literary talent within himself. Captivity in his hometown also lead to his hopeless، ambitious soul to nightly travel the boundless heavens and earthly psychological consolers. Intermingling with politicians also influenced his language towards caution، generalization، and conservatism.
  • Seyed Mehdi Tabatabaei Pages 151-165
    To research a poet about whose life there is little information does not seem to be easy، especially since in the few researches already done، there are differences and sometimes contradictions between the opinions of the researchers who have expanded the range of Kasaei’s lifetime from the Ghaznavids to the Samanids and his religious affiliations between eulogy of Abbasids to the Shiite Imams. Apparently، researchers like Brown، Ethe، Rypka، Mirzayef، Nafisi، Derakhshan، and others–who have researched Kasaei–were affected by Ufi and his book Lobabol-Albab، and an inaccurate reading of the first distich of the Lamiyye Ode. This resulted in their missing the fact of Kasaei’s contemporaneity with Rudaki.. While if we interpret the life of Kasaei with a new understanding of this distich، many of contradictions of his life will disappear. Contemporaneity of Rudaki and Kasaei، Kasaei’s eulogy for Otba، writing Manqebat Ode after his fiftieth year، the fact that Kasaei and Mahmud Ghaznavi never met، disappearance of poetic epistle between Kasaei and Naser Khosrow، and perhaps attributing an ode to Kasaei which might have been written in consequence of Rudaki’s famous ode، are some of the results of this new understanding of Kasaei’s ode. The position of Kasaei Marvazi and his role as a pioneer in Persian literature and the ambiguities and contradictions of his life، define the importance and necessity of this research. The author wants to highlight some ambiguities about the life and poetry of Kasaei and، to acquire some new results by examining the connections between Kasaei and historical figures and poetry of his time.
  • Abolqasem Qavaam, Nima Tajabbor Pages 167-187
    The word tanz has been present in the past history of Farsi; however، it is not long that this word has turned into a literary term، and soon after became a frequent word in everyday language. Nevertheless، the manner and the approximate date that this word entered the glossary of Persian literary terms have been ignored in most of the related researches. In order to come up with a solution to this problem، first، we have reviewed the definitions of tanz in dictionaries to show the need for a new definition for this word based upon its current meaning and، also، its usage as a technical term. Next، we have turned to the main subject of this paper—searching for the date and manner this word appeared in Persian literary terminology. The results reveal that the word has been chosen as an equivalent for foreign literary terms and its actual presence dates، at most، to some four decades ago.
  • Mansour Mirzaniya Pages 189-210
    Esoteric and mysterious stories of the Shahname show that from ancient times Yemen has had economic and political relations with the great empire of Iran. Although in some parts the region is called Hamavaran and in others، Yemen، it refers to a united territory which extends from east of the Tigris to the coasts of Arabia، Oman، Yemen and Sham (modern Syria). Zahak was supposed to have been a native، grandchild of a black–eyed Div called Zangyab، who oppressed Iran for many years. Fereydoon had married his sons to Yemeni princesses، and the rulers of Yemen fought side by side with him and Keikhosro. In the Naghshe Rostam inscription in Fars، Oman and Yemen are introduced as a part of one of the Iranian states، and during the Sassanid period it was the Iranian base of operations for fighting against Byzantium and maintaining the maritime supremacy of Iran. The people of Abyssinia، tired of black domination، entreat the help of the Iranian king، Khosro Anooshirvan، and Sassanid cavalry، aboard oceangoing ships، reach the shores of Yemen، Sassanid generals become the rulers of Yemen، and their children are considered a noble race over there، and instigate new civil and military systems. Iranian language and culture become prevalent and with the rise of the sun of Islam، the children of Iran، become the first Muslims of Yemen and suppress the seditions of false prophets. They built the first mosque in the gardens of the Iranian governor and، little by little، they become part of the native population.