فهرست مطالب

دراسات فی العلوم الانسانیه - سال بیست و سوم شماره 1 (ربیع 1439)

مجله دراسات فی العلوم الانسانیه
سال بیست و سوم شماره 1 (ربیع 1439)

  • تاریخ انتشار: 1395/04/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقاله مستقل
  • علی غضنفری* صفحات 1-18
    سن البلوغ من اهم المسائل الفقهیه فی باب الحجر فی الفقه الاسلامی، حیث یبحث فقهاء الفریقین فی هذا الباب عمن یمنع تصرفه قی امواله کغیر البالغ، وبهذه المناسبه یشیرون إلی سن بلوغ المذکر والمونث والخنثی، إلا انهم اختلفوا فی سن البلوغ بسبب اختلاف الروایات فی هذا المجال ولذلک نری عدم إجماعهم فی هذه المساله. هذه الدراسه دراسه فقهیه للآیات القرآنیه والروایات واختلاف اقوال الفقهاء فی سن بلوغ المذکر وعلاماته. وعلی هذا الاساس تتبعنا دراسه الالفاظ المهمه فی الآیات والروایات لغویا، ثم درسنا آراء الشیعه واهل السنه من الفقهاء ودققنا فی الآیات القرآنیه المشیره إلی البلوغ ووصلنا إلی انه لاإجماع لهم فی تحدید سن معین لبلوغ الاولاد الشرعی. ولاجل الوصول إلی الرای الصحیح قسمنا الروایات وعالجناها فی تسع طوائف. فوجدنا فی ها قرائن مفیده ترشدنا إلی ان السن لیس إماره تعبدیه علی البلوغ بل العبره فی البلوغ هو الاستعداد والقابلیه للاحتلام او الحیض. و لقد اعتمدنا فی هذا البحث علی المنهج الوصفی (الاستقرائی التحلیلی) لاجل إستنباط الحکم الفقهی من الآیات والروایات.
    کلیدواژگان: البلوغ، سن البلوغ، بلوغ المذکر، القرآن، آیات الاحکام، الحدیث، فتاوی الفقهاء
  • طرح پژوهشی
  • سجاد اسماعیلی، عیسی متقی زاده*، خلیل پروینی، روح الله رحمتیان صفحات 19-34
    ینمی استخدام مهارات التفکیر الناقد فی عملیه تدریس النصوص الادبیه العربیه مهاره التساول والتفکیر لدی الطلبه، کما یساعدهم فی اکتشاف مواطن الضعف والجمال فی تحلیل النصوص ونقدها بآلیات موضوعیه، وفی الارتقاء بمستواهم الفکری العام. فتوظیف مهارات التفکیر الناقد فی استراتیجیات التدریس یمکن الطلاب من فهم وتحلیل النصوص الادبیه فهما وتحلیلا ناقدا. فمن هنا قررت هذه الدراسه عبر المنهج الوصفی والتحلیلی، والمسحی للتعرف علی مدی استخدام مهارات التفکیر الناقد فی عملیه تدریس النصوص الادبیه فی مرحله اللیسانس لفرع اللغه العربیه وآدابها بالجامعات الحکومیه الإیرانیه. وتکونت عینه الدراسه من 200 طالب و 30 مدرسا لاقسام اللغه العربیه وآدابها بالجامعات الحکومیه الایرانیه، واستخدمت الاستبانه کاداه للدراسه. وقد اسفرت الدراسه عن نتائج من ابرزها: اعتقد غالبیه الطلاب ان الإستراتیجیات التی یستخدمها المدرسون فی تدریس النصوص الادبیه تشتمل علی مهارات التفکیر الناقد بنسبه قلیله، فی حین اعتقد المدرسون بانهم یستخدمون هذه المهارات فی تدریسهم بنسبه کثیره. وبناء علی النتائج المذکوره، فإن الدراسه تقدمت بعده توصیات من اهمها: عقد دورات مکثفه لتدریب المدرسین علی کیفیه استخدام استراتیجیات تدریسیه نشطه نحو التعلم التعاونی وحل المشکلات، باعتبارها استراتیجیات فعاله تنمی مهارات التفکیر الناقد لدی الطلاب، واعداد ورشات تعلیمیه لمهارات التفکیر الناقد وکیفیه توظیفها ضمن المناهج او المواد الدراسیه.
    کلیدواژگان: تعلیم الادب العربی، مهارات التفکیر الناقد، الجامعات الحکومیه الإیرانیه
  • عبدالواحد قادری*، سید هاشم آقاجری، مهدی گلجان صفحات 35-52
    بعد سقوط الخلافه العثمانیه باعتبارها رمزا للعالم الإسلامی، افرز الفکر السیاسی للمسلمین تیارین مختلفین: تیار کان رشید رضا یدافع عنه حیث کان یعتقد بضروره إعاده الخلافه إلی مسارها الطبیعی الذی کانت علیه فی الازمنه الخالیه. وتیار تبناه علی عبدالرزاق الذی تجسدت افکاره وآراءه فی کتاب «الإسلام واصول الحکم» حیث کان یعتقد بان نظام الخلافه نظام قدیم عفی عنه الزمن ولابد ان یتغیر و ان یحل محله نظام جدید. وبما ان رویه ومواقف هذین التیارین کانت استجابه للازمه التی کانت سائده آنذاک فی المجتمع الإسلامی فقد کانت بدورها رویه ومواقف عابره ایضا. فی حین ان اساس الصراع کان یدور حول العلاقه بین العقل والدین فی العصر الحدیث و ما هی مکانتهما فی الفکر الإسلامی؟ واساس الاختلاف فی النظریتین یعود إلی موضوع العقل البشری وهل ان العقل البشری هو سبب لفهم الدین وان خطاب الدین موجه إلی العقل فی العصر الحدیث. یعتقد رشید رضا ان العقل کآله من آلات الحکم یقع بجانب القرآن والسنه اللذان یعتبران مصدران للحکم إلا ان علی عبدالرزاق یعتقد بإستقلال العقل.
    کلیدواژگان: الإسلام، الخلافه، الشوری، العلمانیه، رشید رضا، علی عبد الرزاق
  • مقاله مستقل
  • سعید نظری توکلی* صفحات 53-70
    یعد فهم ماهیه الحرکه والعلم بکیفیه وجودها فی العالم العینی من المسائل الفلسفیه الهامه التی شغلت اذهان الحکماء سواء فی المرحله الیونانیه او الإسلامیه. اختلفت حکماء المدارس الفلسفیه الاسلامیه فی ماهیه الحرکه وکیفیه وجودها فی العالم العینی ووجودها الخارجیه. هناک اربع نظریات فی اتصال الحرکه وانفصالها خارجا مع حفظ وحدتها: 1) الوجود الخارجی للحرکه التوسطیه فقط؛ 2) الوجود الخارجی للحرکه القطعیه فقط؛ 3) الوجود الخارجی للحرکه القطعیه والتوسطیه معا؛ 4) وجود اعتبارین من الحرکه. والمیرداماد اول فیلسوف مسلم من اتباع مدرسه إصفهان ادعی بناء علی نظریته بعمومیه العالم العینی للعالم الزمانی والدهری وتحقق وجودات المتدرجه الزمانیه فی ساحه الدهر بشکل ممتد، بوجود الحرکه بصورتی ها – ای القطعیه والتوسطیه - فی العالم العینی. و اما الشیرازی فقد دافع عن هذه النظریه بشکل غیر مصرح به فی رده علی الدلائل التی اقامها منکرو الحرکه القطعیه. وهذا یکشف عن النزاع بین فلاسفه مدرسه إصفهان واسلافهم عن القول بنوعین من الحرکه فی العالم العینی. واما الطباطبائی - إن قلنا انه من اتباع مدرسه طهران - فغیر توجه البحث فی المشکله عندما قال بوجود اعتبارین ذهنیین للحرکه، تعتبر تاره بما لها من البساطه والوحده وتاره اخری بما لها من الاجزاء؛ دون ان یکون لها نوعان: القطعیه والتوسطیه حتی یصح البحث عن وجود احدهما او کلیهما فی العالم العینی. اما هذا البحث فقد حقق الموضوع بالمنهج التحلیلی، بالدخول إلی النصوص الصعبه وتحلیلها وکشف ابعادها ومضامینها واستنطاق المسکوت عنه فی ها تاره، و من خلال استخدام المنهج المقارن قد اضاء النور علی مساحات التشابه والاختلاف بین فلاسفه المدرستین فی توصیف ماهیه الحرکه وکیفیه وقوعها فی العالم العینی.
    کلیدواژگان: الحرکه، العالم العینی، مدرسه إصفهان، مدرسه طهران
  • پریچهر سلطانی* صفحات 71-88
    إن مجموعه « موج فی موج» الشعریه للشاعره الإیرانیه جاله الإصفهانیه تحتوی علی عده قصائد منها: الوطن، الامل، الحریه، النضال، المصیر، المتاعب الخلاقه، الموت، الانسان و... فإن مواضیع غالبیه هذه القصائد والاشعار تدور حول حیاه الشاعره الشخصیه وشعورها برسالتها کشاعره وکذلک القضایا التی تهم الإنسان بشکل عام. اخذت هذه الدراسه لتناول هذه المجموعه الشعریه من جوانب عده مثل الموضوع او الإطار و الشکل واللغه ومهارات الشاعره فی توظیف الصناعات الادبیه وذلک بالإعتماد علی المنهج النقدی التقویمی (الحکمی)، وحاولنا من خلال الإعتماد علی آراء المنظرین ان نتعرف علی ماهیه الاسباب التی جعلت قارئ شعر جاله الإصفهانی عندما یقرا ادبها یشعر وکانه وجد ضالته المفقوده، کما سعینا الی معرفه خصائص موسیقی شعر جاله الإصفهانیه والإیقاعات العذبه وذات التاثیر العمیق التی تسهل عملیه نقل رسالتها الادبیه الی القارئ او السامع، ان جاله الإصفهانیه تستثمر مفاهیمها الشعریه من خلال قدرتها علی الإبداع وتوظیف المفردات وإنتقائها بشکل جید وکذلک استخدام المهارات البلاغیه والموسیقائیه التی ساهمت فی تجسید مشاعر واحاسیس الشاعره ونقل تجربیاتها الی القراء، وإن السبب الرئیس فی هذا التاثیر لاعمال الشاعره یتکون من ثلاث مراحل وهی التطابق، والتاثیر، والمتعه الفنیه.
    کلیدواژگان: التاثیر والتاثر، جاله الإصفهانیه، موج فی موج، النقد التقویمی
  • طرح پژوهشی
  • نرگس گنجی*، فاطمه اشراقی صفحات 89-110
    من المباحث الهامه علی اساس المدرسه الفرنسیه فی مجال الادب المقارن هی دراسه المضامین المشترکه بین الآداب والتمییز بین ما یبدع الادیب وما یقترضه إما عن ابناء لغته وإما عن غیرهم فیعید خلقه. من هذا المنطلق تطمح هذه الدراسه من خلال المنهج التحلیلی المقارن، ان تقارن بین قصائد الشاعرین العربی والفارسی ابی الطیب المتنبی (303 354 ه.ق) من اکثر شعراء العرب نفوذا وتاثیرا فی شعراء الفرس والانوری الابیوردی (؟ 583؟ ه.ق) مستهدفه التمییز بین مضامین مشترکه ناجمه من توارد خواطر الشاعرین ومضامین وصور شعریه اخذها الانوری عن نظیره العربی مما یفید الباحثین فی رصد تیارات ادبیه برزت من خلال العلاقات العربیه - الفارسیه. ومما توصلت إلیه الدراسه هو ان الشاعر الفارسی بسبب معرفته التامه علی شعر المتنبی استقی من مضامینه وصوره الشعریه مباشرا او غیر مباشر وهذا بجانب التقاء الشاعرین فی مضامین متماثله شارک فی تکوینها اندماج الشاعرین فی بیئه ثقافیه واجتماعیه مشترکه ومواصفات نفسیه متشابهه.
    کلیدواژگان: الادب المقارن، القصیده الفارسیه الکلاسیکیه، ابو الطیب المتنبی، الانوری الابیوردی
|
  • Ali Ghazanfari * Pages 1-18
    The age of maturity is one of the most important issues in the jurisprudence book” Hijr”. The Shiite and Sunnite jurisprudents discussing prohibition of repossessing the properties deals with the maturity conditions. In this part they study maturity age of male and female and neuter. In this article jurisprudentially researching the writer reviews the verses and Riwayas and jurisprudents’ opinions concerning the age of male maturity. In this research he tries to research literally the influential words, then discuss the views of Shiite and Sunnite jurisprudents and show that there is no consensus about it. In this study the Quranic verses even refereed implicitly are considered too. To continue the hadiths concerned are jurisprudentially studied in nine parts. The results is that the specific age cannot be the reason, but according to the different opinions of the jurisprudents and lack of Quranic arguments and scattered Riwayas and mentioning the various ages for different subjects, a certain age is not the sign for maturity and another reason such as growing pubic hair but specially having wet dream should be sufficed
    Keywords: maturity, age of maturity, Verses of Legislature, jurisprudence, tradition, the Quran
  • Sajad Esmaili, Esa Mottaqizadeh*, Khalil Parvini, Rohollah Rahmatian Pages 19-34
    Lying doubt is the most serious doubts about the divine prophets that has long been fueled by resorting to the conspicuity of some verses and traditions. In this paper after specifing concepts of Lying and Dissimulation in terminology and technical expression, analysis four doubt of lying related to Prophet Ibrahim and a doubt of lying Prophet Yusuf (pbuh) and assessed the solutions proposed.
    In response to the question of lie mixed with Shrek and the Sabian’s Prophet Ibrahim, we accepted promotion of monotheistic position of Abraham’s solution, and in the case of malingering false; he perceives diagnosis disease or its tim by looking at the stars and this solution adjusts with the apparent of verses.
    And lying about breaking the large idols, is justified by white lie by virtue of dissimulation. And named his wife Sarah as his sister, all traditions are fictional.
    And in case of doubt or approval lies by prophet Yusuf (pbuh), white lie is a solution and also it was justified by the permission of Allah. Other solutions about all every five doubts are unjustified.
    Keywords: Arabic language teaching, Critical thinking skills, Iranian state universities
  • Abdolvahed Qaderi *, Sayyed Hashem Aghajari Pages 35-52
    Political thought of Muslim in the middle of abolition of the Ottoman Caliphate, as a symbol of Islamic world, followed with two reactions. A group, under Rashid Rida as thinker of the group, was thinking of caliphate to its real origin. The other group, under Ali Abdel Raziq, was come to being with his prominent book entitled “Islam and Foundations of Governance”, thinking that caliphate is historic and considered it as a worn-out and dilapidated system. The attitude of these groups was tantamount to showing reaction to the critical environment of the Islamic community with transient state. The origin of this conflict returns to the issue of relationship between reasons and religion in modern era. Moreover, position of the duo in the though of Muslims is the other main basis of this conflict. Responding to this issue can be observed in considering “reason” along with religion as practiced by Rashid Rida and also considering it as an independent source in religion belonged to Abdel Raziq.
    Keywords: Islam, Caliphate, Secularism, Shura (Council), Rashid Rida, Ali Abdel Raziq
  • Saeed Nazari Tavakkoli * Pages 53-70
    Understanding the essence of movement and knowing how it exists in the physical world, is considered one of the most important philosophical issues in which wise men were occupied with, whether in the Greek era or the Islamic one. And if the presence of change was of much certainty as well as movement in the physical world, then, the most important issue is the study of how it is present outwardly. There are, actually four theories about the continuity and the outward disconnection of movement while keeping its unity Mirdamad was the first Muslim philosopher who claimed, contrary to his ancestor, the realization of movement in its two forms in the physical world. While Shirazi defended this theory covertly in his reply against the evidences of those who denied the absolute movement. But Tabatabay changed the direction of studying the issue when he stated that there are two considerations of movement with being of kinds.
    Keywords: Motion, physical world, Isfahan School, Tehran School
  • Parichehr Soltani * Pages 71-88
    Poetry collection "Wave on Wave" a selection of poems J. Isfahani (1300-1386H.sh) is prominent contemporary poets
    The theme of poetry, including (home country, hope, freedom, fight, fate, manufacturer difficulties of life, death and human, etc.) And often derived from personal life, sense of social mission of the poet and the issues that most concern to all human beings.
    In this article we have tried to make this set of comments, form, shape, language, technique and art of poetry, criticism of the fatwa (legal or standard) review
    The search was performed using the ideas of theorists, it is clear why the reader, the work, the feeling does the Unity and Music and J. lyrics from the use of Application musical sounds and syllables, deep and is so influential and Effective and SMS poetry to pass good. Poet featuring its own words, the concepts of poetry seeks profit And the use of various musical possibilities, rhetoric and language, and visualization by Sharmvjb evokes emotions, feelings and experiences she is a singer. The cause of the effect on the reader is composed of three stage adaptation, effectiveness and pleasure.
    Keywords: impression, J. Esfahani, wave on wave, criticize fatwa
  • Narges Ganji *, Fatemeh Eshraqi Pages 89-110
    One of the important subjects of comparative literature_ in French school_ is studying common contents between literature of different languages and separating literati’s initiatives and borrowing from other authors in the same or another language by them.
    With this aspect. Using analytic – comparative metod, this study compares poems of Abu Tayyib Al-Muttanabbi_ as one of the most impressive Arab poets in the Persian poems_ with Anwari Al-Abiwardi so it can determine contents resulted by similar associations and help researchers regarding literature progress up Arabic- Persian’s relations.
    On of the results of this paper is that Persian poet takes benefits of poem contents and images of Al-Muttanabbi visibly and sometimes invisibly because of his full knowledge of Al-Muttanabbi’s poems.
    In addition, sometimes two poets have reached joint points as a reason of common cultural environment and similar personality characteristics.
    Keywords: comparative literature, Classical Persian poem, Abu Al-Tayyib Al-Muttanabbi, Anwari Al-Abiwardi