فهرست مطالب

فصلنامه نقد ادبی
پیاپی 11-12 (پاییز و زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مصطفی باباخانی صفحه 7
    بررسی رسم ازدواج در ادب فارسی تاکنون زمینه تحقیقات و پژوهش هایی زیادی بوده است، که البته در بیشتر آن ها یا به شکل و گونه های در خور توجه ازدواج پرداخته نشده و یا بستر تحقیق در حوزه نظم و عموما محدود به نوع حماسی و ویژه – شاهنامهحکیم ابوالقاسم فردوسی- است. در این مقاله با مطالعه و واکاوی سمک عیار به بررسی تحلیلی- محتوایی 9 بن مایه، گونه و سبک مهم ازدواج پرداخته شده است، که در آن پهلوان یا شاهزاده غالبا بیرون از سرزمین خویش همسری را انتخاب می کند و به همین منظور به سفر و جستجو می رود و در این راه عموما پس از برگزیدن جفت خود در نقطه مقابل پدر دختر قرار گرفته و با مخالفت او روبرو می شود و اغلب پس از پشت سرگذاشتن رویدادها و آزمون هایی دشوار به کام می رسد. سبک پیوند در سمک عیار به گونه ای است که، دختر خود در مهرورزی و ازدواج پیشگام است. از انواع کم یاب ترنج اندازی به سوی معشوقه؛ دلباختگی در میدان جنگ؛ پیوند شرطی- واسطه ای و آرمان شهری ازدواج می-توان به عنوان نمونه هایی دیگر ازسبک های ازدواج اشاره کرد. در این بن مایه ها و سبک ها،گاه برخی گزاره ها از یک سو پیوندهایی مشترک و نزدیک با رویکرد اجتماعی ایران پیش از اسلام برقرار می کنند و از سوی دیگر، در تقابل با نظریه فمینیستی، که در تحلیل آثار ادبی اصولی مطلق ارائه می دهد، قرار می گیرند.
  • حسین بیات صفحه 87
    در بسیاری از آثار روایی، دو نیروی زور و نیرنگ عامل پیش برنده داستان را تشکیل می دهند. بررسی و مقایسه قصه هایی که درگیری نیروهای خیر و شر در آن ها بر سر رسیدن به معشوق است، نشان می دهد که در این آثار، معشوق هرچند در ظاهر به نفع قهرمان عمل می کند، در زیرساخت روایت با زیرکی و تزویر، درگیری نیروهای متضاد را به سود خویش هدایت می کند. در چنین قصه هایی، شخصیت مرکزی داستان، نه شاهزاده شجاع و نه دیو بدطینت، بلکه معشوقی است که در جستجوی ازدواج با شایسته ترین قهرمان داستان و صاحب فرزند شدن از اوست و در این راه، با وجود ناتوانی جسمی ظاهری، با استفاده از جلوه های گوناگون نیرنگ همچون پنهان کاری، افسون گری های زنانه و عوامل جادویی و حتی گاهی با به خدمت گرفتن ضدقهرمان های داستان، سیر رخدادها را به سوی پایان دلخواه خویش هدایت می کند. این مقاله با بهره گیری از دیدگاه های صاحبنظران در خصوص این ساختار بنیادین، تعداد چهل افسانه عامیانه فارسی را بررسی و مقایسه می کند و با ارائه شواهد مختلف نشان می دهد که چنین زیرساخت مشترکی نشان دهنده دغدغه های ذهنی زنان در دوران پدرسالاری است و زنان در جایگاه راوی یا شنونده این قصه ها، آرزوهای دست نایافتنی و زندگی رویایی و شیرینی را که در زندگی واقعی معمولا از آن محروم بوده اند، در سرگذشت قهرمان زن داستان در جهان خیالی قصه متجلی کرده اند. با توجه به وجود این ویژگی در رمانس ها و داستان های کهن، این قصه ها احتمالا ریشه در ساختارهای روایی کهنی دارند که می توان پیشینه آن ها را تا اساطیر مربوط به دوران مادرتباری، دنبال کرد.
    کلیدواژگان: قصه های عامیانه، رمانس، زن، ازدواج، رویا
  • آزاده پشوتنی زاده، بهزاد وثیق، سیدحبیب الله لزگی صفحه 117
    داستان های شفاهی و ادبیات فولکور بومی و دینی هر قوم دارای رنگ و بویی از اعتقادات و ساختار اجتماعی و فرهنگی آن قوم است و به طبع آن نمادپردازی خاص خود را در این داستان ها به نمایش می گذارد تا بدین وسیله بتواند هویت ملی و فرهنگی خود را استمرار بخشد. داستان سفره ی وهمرو متعلق به قومی در خطه ای از خرمشاه یزد است و بیانگر آمال، آرزوها و فرهنگ این گروه کوچک است. در کنار این داستان، سفره ی نذری و آیینی برپا می شود که بیشتر در راستای سپاسگزاری از پروردگار برای برآوردن نذر صاحبخانه (صاحب نذر) می باشد.
    قهرمان داستان شاهزاده ی طلسم شده ایست که به مار سفیدی بدل شده است و شرط شکسته شدن این طلسم ازدواج و تشکیل زندگی مشترک است که آن هم با سپری شدن هفت سال و رازداری همسر امکان پذیر است. این داستان دارای لایه های قوی نمادپردازی و وجوه تشابه و اشتراکات بسیار با اسطوره های کهن در فرهنگ و ادبیات ایران است و تلاش نویسندگان جهت کشف و آشکارسازی لایه های رمزین نهفته در اعماق داستان سفره ی وهمرو می باشد.
    کلیدواژگان: سفره ی وهمرو، دختران، مار، رمزپردازی
  • میلاد جعفرپور صفحه 143
    بررسی رسم ازدواج در ادب فارسی تاکنون زمینه تحقیقات و پژوهش هایی زیادی بوده است، که البته در بیشتر آن ها یا به شکل و گونه های در خور توجه ازدواج پرداخته نشده و یا بستر تحقیق در حوزه نظم و عموما محدود به نوع حماسی و ویژه – شاهنامهحکیم ابوالقاسم فردوسی- است. در این مقاله با مطالعه و واکاوی سمک عیار به بررسی تحلیلی- محتوایی 9 بن مایه، گونه و سبک مهم ازدواج پرداخته شده است، که در آن پهلوان یا شاهزاده غالبا بیرون از سرزمین خویش همسری را انتخاب می کند و به همین منظور به سفر و جستجو می رود و در این راه عموما پس از برگزیدن جفت خود در نقطه مقابل پدر دختر قرار گرفته و با مخالفت او روبرو می شود و اغلب پس از پشت سرگذاشتن رویدادها و آزمون هایی دشوار به کام می رسد. سبک پیوند در سمک عیار به گونه ای است که، دختر خود در مهرورزی و ازدواج پیشگام است. از انواع کم یاب ترنج اندازی به سوی معشوقه؛ دلباختگی در میدان جنگ؛ پیوند شرطی- واسطه ای و آرمان شهری ازدواج می-توان به عنوان نمونه هایی دیگر ازسبک های ازدواج اشاره کرد. در این بن مایه ها و سبک ها گاه برخی گزاره ها از یک سو پیوندهایی مشترک و نزدیک با رویکرد اجتماعی برقرار می کنند و از سوی دیگر، در تقابل با نظریه فمینیستی، که در تحلیل آثار ادبی اصولی مطلق ارائه می دهد، قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: سمک عیار، نثر حماسی- پهلوانی، سنتهای اجتماعی، حماسی، سبک های ازدواج، بررسی تحلیلی، محتوایی
  • پگاه خدیش صفحه 171
    یکی از روش های متداول برای دسته بندی کردن شکل های گوناگون روایی، توجه به ساختار و طرح های بنیادی آنهاست. افسانه های شفاهی که میان مردم سینه به سینه نقل می شوند از توان بالایی برای استخراج قالب های روایت برخوردارند. در این مقاله با نگاهی جدید به نظریه ریخت شناسی ولادیمیر پراپ که در کتاب ریخت شناسی افسانه های جادویی مطرح شده، و با در نظر داشتن طرحی بنیادی که ساتو آپو محقق فنلاندی برای تعیین ساختار افسانه های فنلاندی پیشنهاد کرده است، الگوهای سازنده قصه های پریان یا افسانه های سحرآمیز با بررسی تعدادی از این افسانه ها به دست آمد. این الگوها بر اساس موقعیت پایدار ابتدایی در هر افسانه و موقعیت نهایی آن شکل می گیرند. به این ترتیب می توان ساختار کلی افسانه های جادویی را در دو الگوی کلی زیر شناسایی و خلاصه نمود: قهرمان داستان فاقد چیزی است و می کوشد آن را به دست آورد؛ خطری قهرمان داستان را تهدید می کند.
    کلیدواژگان: افسانه های سحرآمیز، ساختار، الگوهای روایت، کارکردها
  • هادی دهقانی یزدلی *، محمد صالح امیری صفحه 185

    اسطوره ها و روایتهای اسطوره ای چند معنی و چند ارزه اند. این بدان معناست که اسطوره ها و روایتهای اسطوره ای در افق معنایی هر متن و دوره، می توانند از لحاظ روساخت و ژرف ساخت تغییر و تحول یابند. روایت بی بی ها دارای دو ساختار پاگشایی و «دین آیین» هستند. اسطوره و روایت بی بی ها چون «بی بی شهربانو» ری و «بی بی شاه زینب» یزدل کاشان اگر چه دارای ژرف ساخت قربانی شدن پریان هستند اما در دوره های اسلامی با توجه به باز آفرینی دوباره روایتها و همچنین شکل و شمایل بناهای باز سازی شده، نشانگر تجربه امرقدسی و پیوند با زمان مقدس هستند. از نشانه های تجربه دینی و نزدیکی به امر قدسی یا حداقل میل به آن، «رازمندی»، «هیبت» و «عظمت»است که در نهایت دلیل تجلی اوصاف امر قدسی است. این نمودها و نشانه ها در اجزا و ساختار روایتهای راویان و بناهای مربوط به آن آشکار می گردد.

    کلیدواژگان: بی بی، نشانه، روایت، تجربه دینی، اسطوره
  • فاطمه فرخی صفحه 205
    حمزه نامه یکی از آثار حماسی مشهور در ادب فارسی و فرهنگ اسلامی و جزء اولین قصه-هایی است که به صورت نقالی اجرا می شده است. از این اثر تحریرهای متعدد در زمان های مختلف وجود دارد که هریک، در جزئیات، با دیگر تحریرها متفاوت است؛ زیرا این نسخه ها از روی هم نوشته نشده اند و هریک از آن ها را نقالان پس از سال ها نقالی، از حافظه خویش و بنا به سلیقه خود و مخاطبانشان به تحریر درآورده اند. این قصه شهرت و محبوبیت بسیار بین مسلمانان داشته است. راویان حمزه نامه از بن مایه ها و مضامین بسیاری در جهت قوت و غنای افسانه ای آن کمک گرفته اند. به همین دلیل بن مایه هایی متنوع از انواع داستان های عیاری، عاشقانه، شگفت-انگیز وکرامت درآن به کار رفته که به ندرت در یک داستان تمامی این عناصر را می توان یافت. این ویژگی از ارزش های کتاب به شمار می آید و سبب شهرت آن شده است. برخی بن مایه های قصه ی حمزه در ادبیات جهان نیز دیده می شود؛ از جمله: اژدهاکشی، پیشگویی،رویین تنی،کوری و بازیابی بینایی و نعمت بی زوال.
    کلیدواژگان: حمزه نامه، بن مایه های حماسی، شگفت انگیز، کرامت و عاشقانه
  • ثمین اسپرغم، سید مصطفی موسوی صفحه 233
    قصه دختر نارنج و ترنج، یکی از قصه های مشهور ایرانی است که ده ها روایت از آن در دست است.این قصه با کد جهانی 408 ثبت و شناخته شده است. قصه دختر نارنج و ترنج قصه ای با بن مایه های اسطوره ای است. بن مایه ی مرگ و باززایی معشوق یا همسر شاهزاده که در دل میوه ها جای دارد، یادآور اسطوره ی ایزد گیاهی یا شهید شونده است. نشانه هایی چون حضور اسب، موهای بلند دختر و پیوندش با آب، گواهی دیگر بر ارتباط این قصه با اسطوره ی ایزد نباتی است. از سوی دیگر، تکرار و رواج روایت هایی که در آنها دختر از میان نارنج، ترنج و انار بیرون می آید نیز نشان دهنده ی جایگاه و اهمیت این میوه ها نزد عامه و نیز پیوندشان با اسطوره هاست. این میو ها در گذشته، کاربردهایی نمادین داشته و در مراسم خواستگاری و ازدواج مورد استفاده قرار می گرفته اند. ترنج و نارنج نماد نیک بختی، بهروزی و باروری شمرده می شده و انار نشانه ی برکت و فرزند آوری و در پیوند با اساطیر عشق و زایش بوده است.
    کلیدواژگان: باززایی، نارنج، ترنج، انار، باورهای عامیانه
|
  • Page 57
    The essential aim of this study is mythologic review of supernatural creatures in one of the well –known Persian tales as named Salim Javaheri tale. In this article at first is tried to present main theories about myths and legends, then analyzed each of them based on mythological as well as folkloric aspects and to discover mutual relationships, because some theoretician believe mythologic review of folk tales is inappropriate and has no any credibility. On the other hand, literature review, specially mythologic review in texts of oral literature is not common in our country, so in some parts of the article extended capacities of oral literature, as an appropriate ground to use mythologic review, have been described. At last, a well-known Persian tale, Salim Javaheri, as an example has been used for a sample of mythologic review for first time. The elements of such review have derived from this text of oral literature. The new idea of this study, can be a beginning of later long studies for interdisciplinary recognition of oral literature texts.
  • Azadeh Pashootanizadeh, Behzad Vasiq, D.R. Habib, Allah Lezgee Page 117
    Unwritten Fictions & Folk_tales which have ecological & religious theme in them, help us for finding some Cultural & Social roots that is affected in inner layers of these Fictions & Folk_tales. The tablecloth of Wahmaru's story belongs to people who live in Khoramshah of Yazd & it shows their whishes, desires & culture of this small group. In parallel of the tablecloth of Wahmaru's story is occurred votive tablecloth by landlord who wants to thank god for keeping god's vow. The hero's fiction is a Prince Charming who is under a charm & he was changed with white snake. His talisman breaks that he gets married & swears his wife to secrecy and silence for seven years. This Folk_tale has strong symbolic layers & unity aspects with old & traditional legends in Persian Culture & Literature. Writers tried to find symbolic layers which are hided in this deep_steated Tablecloth of Wahmaru's story.
  • Milad Jaafarpoor Page 143
    Check drawing of marriage in literature, so far, the campaign a lot of research and research that has been, of course in most of them, or to the shape and interesting species of marriage are not paid or the bed of the research in the field of order and generally limited to the type of epic Shahnameh and special – a Ferdowsi-wise. In this article with Samak-E- Aiiar and re-examine this phenomenon to the analytical review-content root 9, any style is important to the marriage, in which the bully or Princess is often out of their territory to choose such and so on in order to travel and search goes through, and in this way after pick up pair against their agenda The father of the girl and gets her face with the opposition, and often the back stock events and other difficult test to joiner. In the link style is such that Samak-E-Aiiar, his daughter out of marriage in October, and pioneer. Rare types of throw toranj toward the mistress, love on the battlefield, the link provided-the mediator should represent and Utopia marriage can be as are other styles of marriage. The roots and styles, sometimes some examples on the one hand and close links with joint approach established social and on the other hand, at odds with the feminist theory in analysis of literary works, in terms of absolute presentatio
  • Pegah Khadish Page 171
    Structural researches and considering the fundamental patterns of different narrative forms, is one of the common methods to categorize them. In this manner the oral tales have a great chance to pay attention to. This article is written according to a new version of Propp’s theory about the morphology of fairy tales, and also with a glance to “The Narrative World of Finnish Fairy Tales” by Satu Apo. So the structural patterns of Persian fairy tales can be summarize as below: 1. Hero is looking forward something 2. Something dangerous is threatened hero
  • Hadi Dehghani Yazdeli, Mohammad Saleh Amiri Page 185

    Myths and mythical narration have several meaning and several values. This means that myths and mythical narration in meaning horizon of every tex and course, can be changed in term of surface structure and deep structure. Bibis`s narrations have two structures. one concerned custom of marriage and other depends on religious experience. Bibis` myth and narration such as " Bibi Shahr e Banoo " in Rey and " Bibi Shah Zeinab " in Yazdel e Kashan even if they have victimizing deep structure of fairies but in Islamic periods considering the recreation of stories again and also the form and appearance of restructured buildings are the indicator of religious matter and its joint to the holy time atleast tendency to it, " mysterious ", " awe ", and " splendor " which is at extreme the reason of revelation of descriptions of holly time. these signs and revelations in details and structure of narrator stories and related buildings is appeared.

  • Samin Espargham, Seyed Mostafa Moosavi Page 233
    “The girl of Narenj and toranj” is one of the most famous Persian tales about which there are many different narratives. It has been registered by universal code no. 408. It includes some mythical motifs. The motif of the girl’s death and her revival who lives inside fruits, is reminiscent of Plant God. The role of horse, girl’s long hair and her relationship with water, are some other evidences which prove this association. On the other hand, the prevalence of narratives in which the girl comes out of sour orange, citron and pomegranate shows that these fruits were related to myths and they had a kind of importance or special place for the public in the past. In fact, they were used as symbols in some customs like proposal and marriage ceremonies. Sour orange and citron were the symbols of happiness and fertility. Also, pomegranate was the symbol of fertility and blessing. Moreover, it was associated with love and its myths