فهرست مطالب

فصلنامه نقد ادبی
پیاپی 18 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مریم قربانیان، حسن اکبری بیرق صفحه 7
    یکی از عوامل مهم در نحوه شکل گیری ساختار داستانی، ترتیب رخدادهای آن داستان است که ذیل عنوان عنصر زمان بررسی می شود. رمان پیکر فرهاد اثر عباس معروفی نیز اثری است که زمان حقیقی و ذهنی را مبنای اصلی روایت خود قرار می دهد. نویسنده در روساخت رمان، داستانی واحد را با سه زمان متفاوت بیان می کند؛ اما سیر خطی روایت را درهم می شکند؛ به گونه ای که اغلب، روابط و نظم زمانی رویدادها مبهم می ماند و به این ترتیب، زمان ارزش کمی خود را از دست داده، به تدریج از روایت محو می شود.
    در این مقاله سعی شده ترتیب رویدادها و زمان روایی در این رمان بررسی شود و اینکه نویسنده چگونه با به کارگیری مشخصه هایی از جریان سیال، ساختار ذهن و آشفتگی شخصیت زن قصه را روایت کرده است؛ ویژگی هایی مانند اغتشاش زمانی و مکانی، تداعی آزاد، حذف نویسنده از متن و درنظر گرفتن نقشی برای خواننده در روایت به دلیل نمایش مستقیم ذهنیاتی مشوش و خاطرات سیال بدون سانسور- که همان لایه های پیش گفتار ذهنی است- و بهره گیری از تک گویی درونی و حدیث نفس در بخش هایی از داستان، شعرگونگی، ابهام ذهنی و دشواری یافتن معنایی قطعی برای رمان که نویسنده برای ایجاد شگرد روایی خاص به کار گرفته است.
    کلیدواژگان: جریان سیال ذهن، زمان پریشی، رمان فارسی، پیکر فرهاد، عباس معروفی
  • الهام حدادی، مصطفی گرجی صفحه 25
    تحلیل گفتمان دارای سه رویکرد ساخت گرایانه، نقش گرایانه و تحلیل انتقادی گفتمان است. نورمن فرکلاف از نظریه پردازان این شیوه در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین به بررسی متون پرداخته است. بر این مبنا، رمان مدار صفردرجه (1370) اثر احمد محمود از گونه های رمان سیاسی با این رویکرد تحلیل می شود. در تحلیل رمان هایی از این سنخ، بهترین رویکرد، نوع اخیر است؛ زیرا در این داستان درباره این مباحث می توان بحث کرد که آیا گفتمان غالب بر انقلاب اسلامی در دهه شصت در آفرینش داستان هایی مانند مدار صفردرجه در فضای جدید تاثیرگذار بوده است؟ بنابراین، در این تحلیل باید از الگوی سه لایه فرکلاف برای تحلیل گفتمان استفاده کرد که به اصل متن (شامل تحلیل زبانی در قالب واژگان، دستور، نظام آوایی و انسجام در سطح بالاتر از جمله)، کردار گفتمانی (تولید و مصرف متون) و کردار اجتماعی توجه ویژه ای دارد. در نهایت، می توان متن مدار صفردرجه را متاثر از گفتمانی دانست که تولید چنین متنی را می طلبید و آن گفتمان و هژمونی غالب نیز در سال های بین 1350 تا 1357 منطبق با جامعه سال های دهه شصت تا هفتاد در زمینه فرهنگ، اقتصاد و سیاست آن دوره (کردار اجتماعی) بوده است که وجود و چاپ و انتشار چنین متنی را می طلبیده است.
    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان انتقادی، کردار گفتمانی و اجتماعی، فرکلاف، رمان سیاسی، مدار صفردرجه
  • مرتضی قاسمی، اسماعیلی عصمت صفحه 51
    رویا یکی از مهم ترین عناصر رمان مدرن است. در درخت انجیر معابد- که تنها رمان مدرن احمد محمود است- این عنصر نقشی کلیدی دارد. در اوایل این رمان (صص32- 43) علمدار اول اسیر کابوس هایی می شود که آن ها را بیان کرده، علمدار نسل بعد آن ها را نقل و علمدار نسل سوم نوشته است. این خواب ها و رویاها دشوار و پیچیده اند و خواننده را به چالش می کشند. علاوه بر این، در صفحات 280-285 رمان رویایی از «مرد دیگر» بیان شده و در صفحات 336-337 رویای «سرمست بختیاری» آمده است که با مضمون کلی رمان (خرافه پرستی و باورهای مردم) سازگار می نماید. رویاهایی که بخش اصلی فصل نخست رمان را شکل می دهند، تاکنون چندان مورد مداقه و تحلیل منتقدان قرار نگرفته است. این مقاله می کوشد با تلخیص رویا به زبان خود نویسنده و با کمک روش فروید در تفسیر خواب و بر اساس اصل مهم ساخت گرایی تکوینی- که اجزای رمان بر اساس بافت کلی معنا می یابند- به تحلیل دقیق این رویاها بپردازد.
    کلیدواژگان: تحلیل رویا، داستان مدرن فارسی، احمد محمود، درخت انجیر معابد
  • مصطفی گرجی صفحه 71
    از نخستین داستان های سیاسی پس از انقلاب اسلامی و به احتمال فراوان نخستین آن، «سلول 18» اثر درویشیان است که ویژگی بارز آن، انعکاس خاطره نوشته های مولف در طول دوران حبس و مبارزات ایدئولوژیک و مسلحانه شخصیتهاست. این داستان علاوه بر این نخستین اثر قابل تامل درویشیان پس از پیروزی انقلاب نیز محسوب می شود و در زمره نخستین آثار داستانی سیاست گرا پس از انقلاب است. بررسی سطوح مختلف داستان یاد شده نشان می دهد که این متن علی رغم خاطره نگاشت بودن، یکی از داستانهای سیاسی موفق است. نگاه فراگیر به این داستان با توجه به گفتمان غالب رادیکال گونه دهه شصت با تاکید بر عنصر شخصیت و درونمایه نشان دهنده تقابل چهار نسل (در شخصیت های داستانی) است. نسل اول محافظه کاران راضی به وضع موجودند که کاملا سنتی، دیندار و البته بی نام اند و خود را کوچکتر از آن می انگارند که با رژیم حاکم درگیر شوند. نسل دوم محافظه کاران آگاه از فساد قدرت و ایدئولوژی هستند که علیرغم نارضایتی به وضع موجود دلخوش اند. نسل سوم رادیکال های آزادی خواه و ناراضی از وضع موجودند که از بی عدالتی موجود رنج می برند و درصدد تغییرات آرمانی در وضع نامطلوب موجود هستند. اما نسل چهارم فرزندان انقلاب و مبارزه هستند که آگاهی چندانی نسبت به وضع موجود ندارند ولی مکان و زمان تولد آنها به نوعی با مبارزه و انقلاب عجین شده است.
    کلیدواژگان: ادبیات داستانی سیاسی، انقلاب اسلامی، علی اشرف درویشیان، سلول 18
  • امیر علی نجومیان صفحه 97
    مقاله حاضر بررسی مفهوم عشق را در دو ساحت متفاوت و متمایز مورد بررسی قرار می دهد. عشق از سویی همواره تجربه و مفهومی استعلایی شمرده شده است که ثابت است و با حقیقتی فراانسانی نسبت دارد. این گونه خوانش، از نوشته های افلاطون شروع و همچنان ادامه دارد. اما در برابر، نگاهی به عشق وجود دارد که از همان افلاطون تا به امروز عشق را پدیده ای انسانی، فرهنگی و از همه مهمتر «متنی» می داند. به این تعبیر، عشق درون زبان (یا به گفته ژاک لکان، «نظم نمادین») فهمیده، تکثیر و تجربه می شود. در اینجا، نگارنده بر آن است که تنش بین این دو نگاه را در مجموعه داستان های کوتاه عشق روی پیاده رو نوشته داستان نویس معاصر ایرانی، مصطفی مستور، بررسی و تحلیل کند. برای طرح این موضوع به مسئله غیاب در عشق می پردازم و اینکه چگونه تجربه عشق در این داستان ها همواره در گروی غیاب عاشق یا معشوق است، دیگر اینکه عشق به عنوان مفهومی نشانه ای درون نظام نشانه ای ساخته و دارای دلالت می گردد و سپس اینکه در نهایت شخصیت های این داستان های کوتاه چگونه همگی با «روایت های عاشقانه» عاشق می شوند و عشق را می فهمند. این همه به عشق مفهومی متکثر و روایتی می دهد. بنابراین عشق نشانه ای است که همواره در حال ساخته شدن است.
    کلیدواژگان: عشق، عشق روی پیاده رو، مطصفی مستور، ژاک لکان، نشانه شناسی، نظریه روایت
  • ناصر نیکوبخت، سیدعلی دسپ، سعید بزرگ بیگدلی، مجتبی منشی زاده صفحه 119
    از عوامل مهم در نحوه شکل گیری ساختار داستانی ترتیب رخدادهای آن داستان است که درذیل عنوان عنصر زمان مورد بررسی قرار می گیرد.
    در سال(1889)به دنبال تلقی جدید ی که برگسون از زمان ارائه کرد شگردهای روایی همچون جریان سیال ذهن و زمان پریشی در داستان نویسی مدرن مورد توجه قرار گرفت. برگسون به دوگونه زمان باور داشت: نخست زمان مکانیکی که ساعت آن را نشان می دهد.و دیگری زمان حقیقی که حرکت عقربه های ذهن آدمی است؛ذهنی که اساس شناخت انسان است. چراکه برپایه نظریات روانشناسانی چون یونگ و فروید انسان چیزی جز خاطرات خود نیست. بنابراین برای شناخت او باید بیش از هرچیز ذهن را مورد توجه قرار داد. به دنبال چنین نگرشی آثار بسیاری در ادبیات جهان و ایران نگاشته شد که بکارگیری زمان در آنهامبنای روایت قرار گرفت. رمان پیکر فرهاد اثر عباس معروفی نیز نمونه ای از این آثار است که زمان حقیقی و ذهنی را مبنای روایت خود قرار می دهد. ما در این مقاله به بررسی زمان روایی و ترتیب رویدادها در آن پرداخته و نشان می دهیم که چگونه نویسنده با به کارگیری جریان سیال، ساختار ذهن و آشفتگی انسان معاصر را نشان می دهد.
  • عبدالرسول شاکری صفحه 153
    داستان گاوخونی از جمله داستان‎هایی است که ساختاری رویاگونه دارد. در این مقاله کوشیده ایم در خوانشی روانکاوانه بر اساس نظریه‎ی فروید، ساختار رویاگونه‎ی این داستان و شیوه‎ی معنا دهی آن را بررسی کنیم. این خوانش دو لایه را در بر می گیرد: 1- لایه ی آشکار یا رو ساخت داستان، 2- لایه ی پنهان یا زیرساخت داستان. در لایه‎ی آشکار نشان داده می‎شود که داستان زمانی ذهنی دارد و رخدادهای آن در پیرنگی نامنسجم که اصل علیت و ترتیب زمانی در آن رعایت نمی شوند، روایت می‎شود. در لایه‎ی پنهان، دو پیرنگ حذفی و استعاری داستان را از هم تفکیک کرده ایم. در پیرنگ استعاری، متن روایی گاو خونی نماد شناسی شده است و دو نماد رودخانه‎ی زاینده‎رود و باتلاق گاوخونی به عنوان دو نماد پر کارکرد که نشان دهنده‎ی جنس مادینه و بازگشت درون رحمی هستند، بررسی می شود. بسیاری از شخصیت‎های متن بسته به رابطه‎ای که با این دو نماد دارند، روانکاوی می‎شوند. در پیرنگ حذفی، رابطه‎ی راوی با اصل لذت (غریزه‎ی زندگی)، و غریزه‎ی مرگ بررسی می‎شود، تا تعلیق بی پایان راوی در فرایند جبر، تکرار و حرکت به سوی مرگ، تبیین شود.
    کلیدواژگان: نقد روانکاوانه، گاوخونی، رویا، رودخانه، مادینه و غریزه‎ی مرگ
|
  • Maryam Ghorbanian, Hasan Akbari Beyragh Page 7
    One of the significant elements in the formation of narrative structure is the sequence of its events which is explored under the umbrella term of temporal element. Abbas Maroufi’s novel Peykar-e farhadis a work in which real and imaginative times are what narrative is based upon. The novelist relates, in the novel’s surface structure, one single story in three different temporal frames, yet breaks the narrative linearity, so that for the most part the existing relations and temporal order of events remain obscure and, consequently, time, losing its quantitative value, fades away in the narrative. The current paper attempts to survey the order of events and narrative temporality in addition to studying how the author, by deploying some features of stream of consciousness, has narrated the mental structure as well as confusion of the novel’s female character. These features range from temporal and spatial turbulence, free association, author’s textual removal, and assigning a role to the reader in narration act due to direct displaying of disturbed subjectivities as well as uncensored stream-of-consciousness memories—being the same as pre-lingual mental layers—to utilizing internal monologue and soliloquy in some parts of the story, poeticness, mental obscurity and difficulty of finding the decisively right meaning for the novel with the purpose of developing a particular narrative technique.
    Keywords: stream of consciousness, anachronism, modern Iranian novel, Peykar, e farhad, Abbas Maroufi
  • Elham Hadadi, Mqstafa Gorji Page 25
    One of the best ways to analyse and critical a novel is critical discousse analysis with in the frome work of text-internal or text-internal approach kike that of norman fair clove.he studies text at three levels:description,interpretation,explantion.poletical novel is also a kind of story literature in iran in the part century.of course it has some element and components making it distiactive from the other approachea.so these kinds of stories are best analysd by CDA.this article studies the novel the orbit zero degree with in the frame work of CDA,analysing its forgrounded elements swehas semiology of its title,image,characters(agent,them,narrator).its narratology,scheme and the them of the story.its loction and its time in the fielde of political novel.the findings of the present article indicate the novel the orbit zero degree as a litrerary text with in the approch of norman fair clove is in intrection with discover and social acts and social hegmony.
    Keywords: critical Discousse, analyse, fair clove, political novel, the orbit zero degree
  • Morteza Ghasemi, Esmat Esmaili Page 51
    Dream is one of the most important elements of modern novel. In Derakht-e anjir-e ma’ābed، the only modern novel by Ahmad Mahmoud، this element plays a key role. At the beginning of the novel، Alamdar-e Avval، mentions his dreams and the Alamdar of the next generation narrates those dreams and finally the Alamdar of the third generation writes down those narrations. Alamdar’s dreams are obscure and complicated and challenge the reader. Besides، later in the book two dreams by Mard-e Digar and Sarmast-e Bakhtiari are narrated. The major dreams form the first chapter of the novel have not been studied analytically yet. This research offers an analysis of these dreams by summarizing the dream in the author’s own language and with the help of Freud’s method in the Interpretation of Dreams based on genetic structuralism according to which different parts of the novel find their meaning only in a general structure.
    Keywords: interpretation of dream, Persian modern novel, Ahmad Mahmoud, Derakht, e anjir, e ma'ābed
  • Mostafa Parsa Gorji Page 71
    The first political story after the Islamic Revolution of Iran is probably Sellul-e hejdah by Darvishiyan. The work mirrors the author’s memories of the prison and ideological armed struggles. In addition, this text is the first story by the author after victory of the Islamic Revolution and can be considered as the first political story after the revolution. A study of the various levels of this story shows that Sellul-e hejdah, in spite of being a memoir, is one of the best examples of political fiction. The dominant radical discourse of the 80s [1360s] manifests the confrontation of four different generations.The first generation includes those conservatives who are traditional and religious and are unable to confront the dominant discourse.The second generation includes those conservatives who are not happy with the political decadence but prefer to maintain the situation.The third group relates to those radical freedom fighters that are not satisfied with the status quo and suffer from discrimination and tend to change the society.Finally, the fourth generation includes descendants of the revolutionaries who have little knowledge of the revolution and yet their lives are tied to it.
    Keywords: contemporary literature, Islamic Revolution, Darvishiyan, Sellul, e hejdah
  • Amir Ali Nojoumian Page 97
    The present research examines the concept of love in two separate and distinct spheres. On the one hand, love is considered as a transcendental experience and concept that is static and related to a meta-human truth. This type of reading of love is mainly initiated and developed through Plato’s writings. On the other, there is a view that considers love (even in its Platonic sense) a humane, cultural and more importantly “textual” phenomenon. In other words, love can only be understood, multiplied and experienced within language (or as Jacques Lacan calls, “symbolic order”). In this paper, I have studied these two views in relation to the collection of short stories entitled, Love on the Sidewalk, written by the contemporary Iranian writer, Mostafa Mastour. In order to do this, I have first studied the concept of ‘absence’ in love and how the experience of love always depends on the absence of the lover or the beloved. I then argue that love, in these stories, is a ‘sign’ that is constructed and signified with a system of signs. And finally I illustrate how the characters in these stories fall in love and understand love through “narratives of love”. All this would give love a plural and narrative significance. Love is therefore a sign that is always in the process of being constructed.
    Keywords: love, Love on the Sidewalk, Mostafa Mastour, Jacques Lacan, Semiotics, narrative theory
  • Abdoal Rasoul Sakeri Page 153
    The River’s End story is among those stories which have a dream-like structure. In this article we have tried to analyze this story and its method of meaning making by a psychoanalytical reading based on Freud’s ideas. This reading includes two layers: 1- The overt or surface structure of the story. 2- The covert or deep structure of the story. In the overt layer it would be demonstrated that the story has a conceptual structure and its occurrences are narrated in a disorganized plot in which the causality and time sequence are not kept. In the covert layer we have distinguished between metaphoric and deleted plot. In the metaphorical plot, the symbols of the narrative text of the River’s End has been detected and two symbols of Zayandeh-Rood river and Gavkhuni River’s End as two prevalent symbols which show the female sex and the return to the fetus are analyzed. Many of the characters based on their relationship to these two symbols are psychoanalyzed. In the deleted plot the relationship between the narrator with the pleasure principle and death principle are analyzed until the unending suspension of the narrator in the process of fate, repetition, and movement toward death is defined.
    Keywords: Psychoanalytical Criticism, River's End, Dream, River, Death Instinct, Female