فهرست مطالب

نقد ادبی - پیاپی 33 (بهار 1395)

فصلنامه نقد ادبی
پیاپی 33 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نظری
  • مسعود آلگونه جونقانی* صفحات 21-40
    مربع نشانه شناختی به مثابه الگویی که مبانی دلالت را طرح و تبیین می کند نخستین بار توسط گرماس طراحی شد. این الگو که بر نحو اولیه دلالت استوار است و حاصل بسط منطقی تقابل های دوگانی به شمار می رود، در آغاز، برای تحلیل ساختار روایت به کار گرفته شد، اما بعدها گرماس، راستیه و برخی از اعضای مکتب پاریس آن را در حوزه نشانه شناسی شعر نیز به کار بردند. با وجود این، در پژوهش هایی که بر این اساس در ادبیات فارسی صورت گرفته است، این الگو عمدتا در تحلیل ساختار روایی حکایت های منظوم یا منثور استفاده شده است و تحقیق مستقلی که موضوع دلالتمندی شعر را بر اساس مربع نشانه شناختی توجیه و تبیین کند به چشم نمی خورد. بر این اساس، پژوهش حاضر می کوشد ضمن ارایه کلیاتی درباره این الگو، آن را در خوانش نشانه شناختی شعر به کار گیرد. بنابراین، پس از بررسی مولفه های اصلی مربع نشانه شناختی و نحوه ترکیب این مولفه ها، کوشیده شده است نحوه سازمان دهی درونی عناصر، به طور موردی، در غزلی از عطار، مولوی و حافظ بر این اساس بررسی و تحلیل شود. چنین پژوهشی علاوه بر اینکه امکان بررسی ساختاری غزل را از چشم انداز نشانه شناسی فراهم می آورد و برخی از تلقی های پنهان شعر را آشکار می کند، الگویی خواننده محور به دست می دهد که نشان می دهد یک خواننده توانمند چگونه مولفه های معناشناختی را، در راستای فهم شعر، شناسایی و طبقه بندی می کند.
    کلیدواژگان: مربع نشانه شناختی، تقابل های دوگانی، دلالتمندی شعر، الگوی خواننده محور، گرماس
  • نقد مقاله
  • حسین بیات* صفحه 53
    در تعدادی از مقالات علمی پژوهشی فارسی در سال های اخیر، به انعکاس محتویات ناخودآگاه شخصیت در تک گویی درونی و روایت جریان سیال ذهن، اشاره شده است. اما دانش روان شناسی به ما آموخته است که محتویات ضمیر ناخودآگاه ماهیتی غیرزبانی، مبهم و پنهان دارند و به دلیل مقاومت بخش آگاه روان انسان، راهی برای آگاهانه شدن ندارند و تنها شاید کسانی چون روان کاو یا روان درمانگر بتوانند از طریق واسطه هایی چون رویا، هیپنوتیزم و حالاتی چون خلسه یا تظاهرات روان پریشانه آنها را استنباط کنند. از آنجا که ادعای فوق عمدتا به مقالات و کتاب های فارسی محدود می شود، مقاله حاضر با بررسی انتقادی این مقالات و منابع آنها، به این نتیجه می رسد که این اشتباه گاهی ناشی از فقدان تسلط کافی بر مباحث نظری و گاهی نتیجه استناد به منابع کم اعتبار و دست دوم است. بر اساس منابع معتبر و اصیلی که مبانی نظری داستان نویسی جریان سیال ذهن را ارائه کرده اند، ادعای محاکات ضمیر ناخودآگاه در این شیوه داستان نویسی بر خلاف داستان های روان شناختی و آثار سوررئالیستی، ادعایی نادرست و غیرعلمی است.
    کلیدواژگان: ناخودآگاه، جریان سیال ذهن، تک گویی درونی، سوررئالیسم
  • نظری
  • لیلا سیدقاسم* صفحه 77
    امروزه مطالعات بین رشته ای در ادبیات مانند دیگر حوزه های علوم انسانی جایگاه ویژه ای یافته است که طبیعتا در پویایی جریان نقد ادبی نیز موثر خواهد افتاد. هدف اصلی مقاله پیش رو، معرفی رشته مطالعاتی جغرافیای ادبی است که می توان آن را شکلی از نقد ادبی به شمار آورد. این رشته همانطور که از نامش پیداست حاصل برهم کنش جغرافیا و ادبیات است و پیدایش آن با اهمیت یافتن «فضا» و «مکان» در علوم انسانی ارتباط مستقیم دارد. مطالعات مربوط به «فضا» و «مکان» از دهه 1990 در پژوهش های علوم انسانی برجسته شد و بر همین اساس رشته «جغرافیای ادبی» (Literary Geography) و شاخه های مختلف آن مانند نقد جغرافیایی (Geocriticism)، گردشگری ادبی (Literary tourism) و «نقشه نگاری ادبی» (Literary Cartography) پایه گذاری گردید.
    در این پژوهش ابتدا مبانی نظری جغرافیای ادبی با تکیه بر مفهوم فضا و مکان طرح می گردد سپس چند شاخه مرتبط با آن معرفی و کاربرد و موقعیت کنونی آن ها در ایران و جهان بررسی می شود؛ در این میان «نقشه نگاری ادبی» به عنوان پیش نیاز جغرافیای ادبی بیش از سایر شاخه ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. انجام این پژوهش مستلزم جمع آوری و بررسی منابع متعددی بوده است که برخی از آنها طی مقاله معرفی خواهد شد.
    جغرافیای ادبی بستر مناسبی را برای تحلیل و بررسی جنبه های متفاوتی از آثار ادبی فراهم می سازد و داده های به دست آمده از آن برای مطالعات ادبی و جامعه شناسی ادبیات سودمند است. بررسی های این مقاله نشان می دهد مکان های جغرافیایی کارکرد ادبی قابل تاملی در آثار ادبی دارند که معمولا از نظر منتقدان ادبی دور می ماند.
    کلیدواژگان: جغرافیای ادبی، نقشه نگاری ادبی، نقد جغرافیایی، گردشگری ادبی، شعر و داستان
  • نقد عملی
  • نعمت الله ایران زاده*، مهدی دادخواه تهرانی صفحه 109
    مجموعه داستان کوتاه «یکی بود یکی نبود» نوشته محمد علی جمالزاده را سرآغاز داستان کوتاه مدرن فارسی دانسته اند. گذشته از داستان ها و طرح های این مجموعه که از نخستین کوشش ها در عرصه داستان کوتاه نویسی فارسی به حساب می آید، «دیباچه» این کتاب در مطالعات ادبی فارسی و در نظریه انتقادی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جمالزاده، به عنوان پدر داستان کوتاه فارسی، در این دیباچه به دنبال نوعی قانونگذاری ادبی بوده و کوشیده است با نگاهی تطبیقی و آینده نگر مهم ترین مسائل ادبی عصر خود را به بحث بگذارد. یکی از مفاهیم مرکزی مطرح شده در این دیباچه، مفهوم بنیادی «دموکراسی ادبی» است. با بررسی ریزمفهوم ها و استعاره های مطرح شده در این دیباچه، می توان این مفهوم مرکزی را تحلیل و صورت بندی و مولفه های پشتیبان و برسازنده آن را بررسی کرد و نشان داد تا چه اندازه طرح این مفهوم مرکزی برای بررسی تاریخنگاری ادبیات معاصر فارسی ضرور است.
    کلیدواژگان: : یکی بود یکی نبود، جمالزاده، دیباچه، تاریخنگاری ادبیات داستانی، دموکراسی ادبی، داستان کوتاه
  • معصومه حامی دوست* صفحه 129
    زمان از خصیصه های اصلی نقد ادبی و رمان قرن بیستم است. ژرژ پوله (1902-1999م) از منتقدان بزرگ نقد مضمونی، بنیان آراء انتقادی-فلسفی اش را به مقوله ی زمان اختصاص می دهد و می کوشد تا از خلال تصاویر نویسندگان به تشریح درک آنان از زمان بپردازد. هوشنگ گلشیری از جمله داستان نویسان مدرن ایران است که در روایت داستان هایش، به ترسیم هویت انسان هم عصر خود و درک او از زمان می پردازد. شخصیت های داستانی او هر کدام به نوعی با زمان درگیرند.
    مقاله ی حاضر بر اساس نگرش پوله و با رویکرد تحلیلی- توصیفی به درک شخصیت های داستانی گلشیری از لحظه می-پردازد. مفهوم فضاهای شخصی در داستان های او با ادراک لحظه ی گذرای حال مرتبط است و با تصاویری چون ایستادن افراد در صف های طولانی، هم قدم شدن راوی با آنان، سفر، گام زدن ها و شمردن نقطه های متوالی به ایجاد ادراک متقاطع شخصیت ها از زمان می پردازد. علاوه بر این سرریز شدن گذشته در قالب تداعی صداها و تصاویر در لحظه ی حال ویژگی دیگرچنین زمان است و خصلتی جاودانه به لحظات می دهند. طرح های تکه تکه و ناتمامی که در داستان های گلشیری به شکل نمادهایی چون ریزش مداوم و یکنواخت فواره ها، تکه تکه شدن و شکستن موج های حوض از آن یاد می شود در عین اشاره به گذرایی لحظه، طرحی از معنای ذاتا پایان ناپذیر آن است. از این رو تکرارها، یادآوری ها و حتی فراموش کردن های افراد رکن اصلی کشف هویت آنان و درک شان از لحظه محسوب می شود.
    کلیدواژگان: نقد مضمونی، زمان، هویت
  • ساناز رحیم بیکی*، محمود براتی، مرتضی هاشمی صفحه 151
    فضای ادبیات جدید ایران در دو دهه ی اخیر، همگرا با فضای جهانی ادبیات از موج ادبی پسامدرنیسم تاثیر پذیرفته است و رمان های پسامدرن که از اواخر دهه ی هفتاد در این فضا مطرح شدند، امروز به عنوان یک واقعیت در آخرین منزل سیر تطور سبکی در داستان نویسی کشور، غیر قابل انکار هستند. نسبی گرایی و بومی گرایی پسامدرنیستی این امکان را فراهم می کند تا کنشگران این حوزه، مفاهیم فلسفه ی پسامدرن را بر اساس اقتضائات بوم فرهنگی و زبان عمومی مردمان جامعه ی خویش به زبان و بیان آورند. مساله ی مقاله ی حاضر آن است که نویسندگانی که مدعی هستند به سبک ادبی پسامدرن به تالیف رمان هایی به زبان فارسی در فضای ادبی ایران می پردازند تا چه میزان توانسته اند مولفه های رویکرد پسامدرن را به جهان انسانی، در ادبیات اعمال کنند. از آن جا که مقوله ی زبان، عناصر و مفاهیم وابسته به آن در فلسفه ی ادبیات پسامدرن دارای جایگاهی محوری است، به نحوی که ادبیات پسامدرن را با چگونگی کاربست زبان برای بازآفرینی جهان داستانی می شناسند، مقاله ی حاضر سعی دارد، چگونگی کاربست امکانات بلاغی (ادبیت) و ایدئولوژیک (اندیشگانی) زبان را در رمان هایی که در حوزه ی نقد ادبی کشور به عنوان رمان پسامدرن شناخته شده اند، بررسی کند.
    کلیدواژگان: سبک شناسی لایه ای، رمان پسامدرنیستی ایران، زبان در فلسفه ی پسامدرن، سطح بلاغی زبان (ادبیت)، سطح ایدئولوژیکی زبان (اندیشگانی)
  • احسان قبول*، محمدجعفر یاحقی، اشرف محمدیاری صفحه 177
    تفکر انتقادی آمیزه ای است از دانش، نگرش و مهارت به کارگیری آن در حیطه ی عمل. پنج مولفه ی تفکر انتقادی عبارتند از: 1- استنباط؛ 2- شناسایی مفروضات؛ 3- استنتاج؛ 4- تعبیر و تفسیر؛ 5- ارزشیابی استدلال های منطقی. امروزه صاحب نظران علوم تربیتی بر این باورند که یکی از هدف های اساسی هر نظام آموزشی، باید آموزش تفکر انتقادی باشد. در این پژوهش با بررسی برنامه ی درسی و مولفه های تفکر انتقادی دانشجویان رشته ی زبان و ادبیات فارسی مشخص کرده ایم آموزش این مهم، جایگاهی در این رشته ندارد. روش پژوهش در این مقاله، نیمه تجربی است که از یک سو به مباحث نظری تفکر انتقادی و ارائه ی پیشنهادهایی برای آموزش آن در رشته ی زبان و ادبیات فارسی پرداخته ایم و از سوی دیگر دانشجویان ورودی 1388 و 1392 رشته ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد را با پرسش نامه ی معتبر و علمی تفکر انتقادی واتسون- گلیزر به صورت میدانی مورد بررسی قرار داده ایم و به صورت آماری روشن کرده ایم که میزان تفکر انتقادی این دانشجویان در طول تحصیل، رشد معناداری پیدا نمی کند.
    کلیدواژگان: تفکر انتقادی، پرسش نامه ی واتسون و گلیزر، برنامه ی درسی، زبان و ادبیات فارسی
  • نقد کتاب
  • مصطفی حسینی* صفحه 207
    تا کنون نسخه های دوزبانه، انگلیسی فارسی، بسیاری از رباعیات عمر خیام در ایران چاپ شده است. متاخرترین آنها به کوشش سرکار خانم روشنک بحرینی در مجموعه کتابهای دوزبانه انتشارات هرمس منتشر شده و به چاپ سوم (1393) هم رسیده است. گزارنده برای این کار از کتاب سرگذشت رباعیات اثر آ. ج. آربری، مستشرق معروف انگلیسی، کمک گرفته است. آربری در این کتاب چاپ اول رباعیات عمر خیام فیتزجرالد (1859، که مشتمل بر 75 رباعی است) را مد نظر قرار داده و کوشیده است تا معادل های فارسی ترجمه فیتزجرالد را بیابد. شایان ذکر است که آربری این کار را بر اساس کتاب ارزشمند رباعیات عمر خیام اثر فیتزجرالد، و منابع اصلی فارسی آنها (1899) اثر ادوارد هرن الن ترتیب داده و بعضا نکاتی نیز بر آن افزوده است. گزارنده بر این اثر مقدمه ای (7- 16) نوشته اند که متاسفانه دارای اشتباهات و اغلاط فاحشی است، و حتی در برخی از موارد گمراه کننده است. این نوشتار به بررسی این موارد، صفحه به صفحه، می پردازد.
    کلیدواژگان: رباعیات، عمر خیام، بحرینی، آربری، هرن الن
|
  • Masoud Algooneh Juneghani* Pages 21-40
    Semiotic Square, as a model trying to analyze and explain the foundation of signification, was ýfirstly developed by Greimas. This model is the logical outcome of the development of binary ýoppositions, and is based on the primary structure of signification. It was first used in the ýstructural analysis of narratives. However, Greimas, Rastier and some other members of Paris ýschool applied it in the field of semiotics of poetry, as well. Nevertheless, researches using ýthis model in the field of Persian literature are mainly concerned with its application in the ýstructural analysis of either prose or verse narratives, and as a consequence, there is no ýcomprehensive research which analyses the process of signification in poetry according to this ýmodel. Hence, after providing the basic assumptions of semiotic model, the present article ýtries to apply it in a semiotic reading of poetry. Therefore, at first the basic components of ýsemiotic square and their combination methods is explained and afterwards the internal ýorganization of the components of a poem by Attar, Mowlavi, and Hafiz is respectively ýanalyzed. Such a research not only provides the possibility of the analysis of the poem's ýstructure, and brings forth some of its latent perspectives, but also offers a reader-oriented ýmodel which indicates how a potent reader recognize and categorize the semantic ýcomponents of the poem so as to arrive at a better understanding. ý
    Keywords: Semiotic Square, binary oppositions, poetic signification, reader, oriented model, Greimas
  • Hosein Bayat* Page 53
    In a number of Persian scientific papers in recent years, the character unconscious represent in the internal monologue and stream of consciousness narrative is mentioned, but knowledge of psychology have taught us that the contents of the unconscious have nonverbal, obscure and surreptitious essence and because of resistance from the human conscious psyche, they do not have a way to become conscious and Only perhaps someone like a psychiatrist or therapist can elicitate them through intermediaries like dreams, hypnosis and conditions such as trance or psychosis symptoms. Since the claim is limited mainly to Persian articles and books, the present article critically reviews the papers and their resources, and reaches to the conclusion that this error is sometimes caused by a lack of proficiency on theoretical issues and sometimes it is the result of citation to untrusted and second-hand sources. According to reliable sources who have provided the theoretical foundations of stream of consciousness fiction, the claim of imitating unconscious in this kind of fiction, unlike psychological and surrealistic stories, is incorrect and unscientific.
    Keywords: unconscious, stream of consciousness, internal monologue, Surrealism
  • Leila Seyedghasem* Page 77
  • Nematollah Iranzadeh*, Mehdi Dadkhah Tehrani Page 109
    Yeki Bud Yeki Nabud, a story collection, written by Mohammad Ali Jamalzadeh is the beginning of modern short story in Persian. Besides the stories and tales of this collection which are also known as the very first attempts to write Persian short story, the foreword of this book is of prime importance in Persian literary studies and critical theory. One of the basic concepts and yet major concepts of this foreword is the fundamental concept of ‘literary democracy’. The analysis of micro-concepts and metaphors brought in this foreword may help us to analyze this macro-concept and hence enumerate the basic components which lay the foundation for literary democracy. It is possible to show how this macro-concept had been so much vital for the future of Persian Literature.
    Keywords: Yeki Bud Yeki Nabud, Jamalzadeh, foreword, literary democracy, class, literary genre, novel, short story
    Keywords: Yeki Bud Yeki Nabud, Jamalzadeh, foreword, literary democracy, short story
  • Masoome Hamidoost* Page 129
    Time is The Special Quality in the Literary criticism and 20th century stories. Georges Poulet is a criticizer of thematic criticism that devotes the foundation of his critical-philosophical ideas to time category and tries to study the perception of the writers through their story images. Hushang Golshiry is one of the modern Iranian writer that explains the identity of his contemporary human and their perception through his narrations. All of his story's Characters have challenge with time.
    This article explains descriptive - analytic method and Poulet view to Golshiri's perception from time. Golshiri by using consciousness, interior monologue , the special order of sentences and timing the narrations deals to perception of present time. Images as staying in long queues, walking with people and tripes that related to personality atmospher, and with cross perceptions time and memorial, give to time interminable categories therefore repetings and persons memories and forgetfulness are basic categories persons Identity and them perception of time.This study Shows That Golshiri and his stories narrators want to find an eternal time through the junction of the present and past time. In fact the Interminable plots with symbols as pour out persistent and frequent water works and break up waves in pool indicate to contents of consistent seconds.
    Keywords: Thematic Criticism, time, Identity
  • Sanaz Rahimbeiki*, Mahmood Baratin Page 151
    Since the first days of novel-writing in Iran (when the Constitutional Revolution occurred), Persian novelists have experienced various types of writing, from moderate to radical ones. Islamic Revolution, by changing the political, social, and cultural foundations of the society, paved the wayfor experiencing new modes of novel-writing. Appeared in late 70s in the Persian literature, postmodern novel, as the final moment in the development process of novel-writing,nowadays is an undeniable entity. Refusing to obey the fundamental standards of this genre, both in its content and using the methods of writing, writers of postmodern Persian novels have attempted to create innovations, in keeping pace with their international counterparts, and to experience new things. The epistemic background for this literary movement has been the postmodern philosophy. Postmodernism, in pursuing the opposition with Enlightenment reason and denying its autonomous subject, concentrates on language and discourse. In addition to describing the position of language in postmodernism, the present studyattempts to explain the rhetoric and ideological techniques in the postmodern Persian novels. Surveying the linguistic components of these novels in two levels of ideology and rhetoric, it revealed that these works of art more often employ rhetoric techniques and there isn’t any sheer ideology which rule over them.
    Keywords: literary stylistics, fictional literature, postmodern Persian novel, language in postmodern philosophy
  • Ehsan Ghabool* Page 177
    The critical thinking is the integration of the knowledge attitude and practical skill. Today the scholars of Education believe that one of the most important aims of academic learning is critical thinking. At the present essay after an introduction about this subject, a short history of critical thinking with review of its concepts and definitions has been considered. Then the five principal parts of the critical thinking that consist: 1) Inference 2) Recognition of assumption 3) Deduction 4) Interpretation 5) Evaluation of argument has been explained. Thus, the inefficient educational systems – among them educational systems of Persian language and literature – that only transfer the information has been proved, the methodology of this hypothesis is evolution of the student of 1386 – 1389 language and Persian literature with Watson – Glaiser questionnaire. The result of this research is that the ability of critical thinking of 1382 has not improved .At the end , the manner of presenting credits has been suggested for the Persian language and literature for three Periods: B.A , M.A and PhD.
    Keywords: Critical thinking_Watson_Glaser s questionnaire_Persian language_literature_Curriculum Planing
  • Mostafa Hosseini* Page 207
    Up to now many bilingual editions, English-Persian, of Rubaiyat of Omar Khayyam has been published in Iran. The latest one has been done by Rooshank Bahreini which has been published by Hermes Publishers in bilingual series, and has run three printings. This is based upon A. J. Arberry's Romance of the Rubaiyat (1859). A. J. Arberry's Romance of the Rubaiyat elaborates on Edward FitzGerald's first edition of Rubaiyat of Omar Khayyam (1859, congaing 75 quatrains), and tries to find the Persian equivalent for each quatrain. It is worth noting that A. J. Arberry's book is based upon the seminal book of Edward Heron Allen's book Edward FitzGerald’s Rubâ’iyât of Omar Khayyâm with Their Original Persian Sources, Collated from his Own MSS.( London, 1899). Miss. Bahreini has added an introduction to the A. J. Arberry's book which has some stark mistakes and sometimes is misleading. The present paper tries to make amends them.
    Keywords: Rubaiyat, Omar Khayyam, Bahreini, Arberry, Heron Allen