فهرست مطالب

قرآن پژوهی حسنا - پیاپی 21 (تابستان 1393)

نشریه قرآن پژوهی حسنا
پیاپی 21 (تابستان 1393)

  • بهای روی جلد: 12,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/07/28
  • تعداد عناوین: 9
|
  • سخن سردبیر
  • زهره شریعت ناصری صفحه 7
  • حسین افسردیر، مرضیه فضلی نژاد صفحه 11
    قرآن در آیه162 نساء و آیه7 آل عمران از «راسخون فی العلم» یاد نموده است. مقاله پیش رو به بررسی این مسئله پرداخته که راسخون فی العلم چه کسانی هستند؟ در آیه اول، منظور از راسخان عده ای از علمای بنی اسرائیل اند اما درآیه دوم، میان مفسران اختلاف وجود دارد. برخی آن را منحصر به اهل بیت علیهم السلام می دانند و برخی، غیر ایشان را نیز داخل مصادیق راسخان در علم می دانند. می توان گفت راسخان در علم دو معنا دارد؛ یک معنای عام که شامل همه افراد می شود و دیگری معنای خاص که مخصوص اهل بیت علیهم السلام است.
    کلیدواژگان: محکم، متشابه، تاویل، راسخان در علم، اهل بیت علیهم السلام
  • شهاب الدین ذوفقاری صفحه 35
    واژه تاویل در قرآن کاربردهای گوناگون دارد. از جمله در مورد برخی آیات و نیز نسبت به تمام قرآن، تاویل به کار رفته است. از این رو پی بردن به معنای تاویل از نگاه قرآن تنها آشنایی با یک مفهوم قرآنی نیست، بلکه گامی است در جهت فهم مراد خداوند. این مقاله با پی جویی معنای این واژه در واژگان عرب و مفهوم عام قرآنی آن، دیدگاه های سه تن از دانشمندان علوم قرآن و تفسیر را مورد بررسی قرار داده و در نهایت بدین نتیجه نزدیک شده است که تاویل آیات از سنخ معنای ظاهری و یا مدلول لفظی نیست، بلکه حقایقی است که در جاری زمان نمودار می گردد، چنانکه گوئی آیه عینیت یافته است و از همین جهت علم پیشین به تاویل در انحصار غیب دانان است.
    کلیدواژگان: قرآن، تاویل
  • علی اکبر شایسته نژاد، علی مسلمی صفحه 63
    این مقاله به بررسی روایات تفسیری در دو تفسیر «درالمنثورسیوطی» و «نورالثقلین حویزی» با تاکید بر سوره واقعه پرداخته است.
    این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و بررسی درون متنی و تطبیق و مقایسه انجام شده است. نگارنده پس از معرفی اجمالی دو تفسیر، به بررسی اموری چون جایگاه علوم قرآنی، تصحیف و تحریف، روایات موضوعه، روایات خرافی، گزینش و تقطیع روایات پرداخته است.
    این بررسی نشان می دهد که شکل انتخاب روایات و چیدمان آنها، انتخاب منابع روایات، تقطیع وجابه جایی روایات و... در تفاسیر مذکور، حاکی از اجتهاد مولفان آنها در روش بهره گیری از روایات تفسیری است. علاوه بر آن مبانی معرفتی همچون وابستگی به فرق مذهبی نیز در گزینش احادیث تاثیر به سزایی داشته است.
    کلیدواژگان: سیوطی، درالمنثور، حویزی، نور الثقلین، تفسیر روایی، سوره واقعه
  • ناصر عابدینی صفحه 93
    در علم زبانشناسی، بررسی ارتباط میان واژه و معنا را معناشناسی می گویند. این بحث در حوزه قرآن کریم یکی از دانش هایی است که می توان از طریق آن به مفهوم دقیق کلمات و کاربردهای آن در قرآن دست یافت.
    معناشناسی نزول در قرآن با تاکید بر واژگان بیانگر نزول قرآن موضوع این پژوهش است. نگارنده ابتدا به معنا شناسی واژه نزول پرداخته و در آن به معنای لغوی نزول و کاربردهای قرآنی آن همچون: نزول باران، نزول لباس، نزول انعام ثمانیه، نزول آهن، واردشدن، قول، ارسال، نزول تورات و انجیل و نزول قرآن اشاره کرده و ارتباط بین معانی لغوی و کاربردهای قرآنی را بیان نموده است.
    سپس نگارنده به واژگان بیانگر نزول قرآن در دو قسمت: 1. واژگان هم ریشه با نزول قرآن همچون: انزال و تنزیل 2. واژگان هم حوزه با نزول، همچون: وحی، القاء و تلقی، قرائت، تلاوت، ترتیل، مجییء و جاء، إتیان وإیتاء، قص، فرض و تعلیم؛ اشاره نموده و معانی لغوی و کاربردهای قرآنی و ارتباط آن دو با هم را شرح داده است.
    کلیدواژگان: نزول، نزول قرآن، کاربردهای قرآنی نزول، واژگان حاکی نزول
  • فاطمه مرضیه حسینی کاشانی صفحه 117
    «سیاق» از جمله قرائنی است که در فهم قرآن بسیار موثر بوده و در تفاسیر معاصر بیش از پیش به آن توجه شده است. با این وصف زوایای مختلف آن، دقیقا معلوم نگردیده است و مفسران، هر یک با ذهنیت خاصی که از سیاق داشته اند، به استفاده از آن پرداخته اند. از این رو ابهامات موجود، علاوه برآن که به بهره بری از این قاعده آسیب می رساند، نقد و بررسی صحت و سقم نظرات مفسرانی که این قاعده را به کار گرفته اند مشکل می سازد. در این نوشتار آسیب هایی که در زمینه بهره بردن از قاعده سیاق وجود دارد، تبیین شده است.
    کلیدواژگان: سیاق، آسیب شناسی، فرازهای قرآنی
  • جمال فرزندوحی، بیژن جوانمرد، احمد قادریان صفحه 147
    هر علمی، قواعد واصول خاص خود را داراست. رعایت آن قوانین واصول، ازمهمترین امور به شمار می رود. در علم تفسیر قرآن برای درک صحیح و نزدیک به واقع از کلام الهی، اصول و قواعدی لازم است.
    قواعد تفسیر، مجموعه ضوابط کلی ای را در بر می گیرد که مفسر با رعایت آنها، به تفسیر قرآن می پردازد. توجه به انواع قرائن کلام، درنظر گرفتن قواعد ادبی، مبنی بودن علم وعلمی و... از جمله قواعد تفسیر است.
    در این مقاله، اصول و قوانین تفسیر قرآن، از دیدگاه روایات منسوب به معصومین ارائه می گردد. ابتدا قاعده تفسیری بیان می شود مبادرت شده و در پایان، روایات و احادیثی، مرتبط به آن قاعده یا به صراحت و یا به نحو تلویحی عرضه خواهد شد. روش تحقیق مورد استفاده اسنادی وکتابخانه ای است.
    کلیدواژگان: قواعد تفسیر، حدیث ثقلین، مفسر، تفسیراهل البیت
  • حمیدرضا بصیری، حدیثه سلیمانی صفحه 170
    از آنجا که احادیث منقول از پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام، مفسر آیات قرآن و سرلوحه زندگی افراد بشر است، به دست آوردن مراد آن بسیار بایسته است. زیرا هر کدام از این احادیث در شرایط و بنا به علل خاصی و به منظور معینی از ایشان صادر شده است. یکی از این احادیث که می تواند در زندگی هر شخص، نقش مهمی ایفا کند، حدیث «السکوت من الذهب» است.
    در این مقاله با تجزیه و تحلیل منابع کتابخانه ای، گفته خواهد شد که سکوت و سخن گفتن هریک جایگاهی دارند و همانطور که سکوت مانند طلا ارزشمند است، سخن گفتن نیز در مواقعی با گرفتن حق و براندازی باطل برابری می کند.
    کلیدواژگان: سکوت، ذهب، صمت، نطق، فهم
  • ترجمه: میثم صفری صفحه 186
|
  • Hossein Afsardeir, Marziyeh Fazlinejad Page 11
    In Nisa: 162 and Ale Imran: 7 have been referred to “those who are firmly rooted in knowledge” in Quran. This question that “who are firmly rooted in knowledge?” has been discussed in this paper. In the first verse, “firmly rooted” means some of Bani-Israel’s religious scholars, but in the second verse, there is a difference opinion among commentators. Some believes that “firmly rooted” are Ahlul-Bayt (SA) and some believe that they are those who except Ahlul-Bayt (SA). As a result, we can say that “firmly rooted” has two meanings; a general meaning which it includes all people and a particular meaning which it includes Ahlul-Bayt (SA).
    Keywords: analogous, interpretation, those who are firmly rooted in knowledge, Ahlul Bayt (SA)
  • Shahab Al Din Zufaghari Page 35
    “Interpretation” has various application in Quran including some verses, and also, to whole Quran. Thus, understanding “interpretation” in Quran view is not only familiar with a Quranic concept, but also it’s a step towards understanding God’s intention. The meaning of this word in Arab vocabulary, its Quranic general concept and the viewpoint of Quranic and commentary scholars has been discussed in this paper. It has been concluded that not only verses interpretation doesn’t mean formal meaning or verbal denotation, but also they are facts which are appeared over the time so that the verse has been objective, and then, previous knowledge in interpretation belongs to occults.
    Keywords: Quran, interpretation
  • Aliakbar Shayestenejad, Ali Moslemi Page 63
    A study of commentary traditions in these two commentaries; “Noor-al-Thaghalayn” and “Dor-al-Manthoor” have been discussed in this paper by emphasizing on Surah Waqia.The method of this research is library, intra-textual study, and comparison one. After a brief introducing these two commentaries, the author has studied the status of Quranic sciences, inadvertently altering the sense of the text by having misread the text, distortion, subjective traditions, superstitious traditions, and choosing and dissecting traditions. This paper indicates that choosing traditions, their arrangement, references, dissection and displacement in the above-mentioned commentaries are related to their author Ijtihad (the expertise to interpret religious and legal matters independantly) in applying commentary traditions. Moreover, knowledge principles such as dependency on religious orders play an important role in choosing Hadiths.
    Keywords: Siyuti, Dor, al, Manthoor, Hoveizi, Noor, al, Thaghalayn, traditional commentary, Surah Waqia
  • Naser Abedini Page 93
    In linguistics, studying the relationship between word and meaning is called semantics. It is one of knowledge by which we can understand precise concept of words and its application in the field of Quran.Semantics of descent in Quran by emphasis on words related to Quran descent will be discussed in this paper. Initially, the author pays attention to semantics of descent, and then, he refers to lexical meaning of descent and its Quranic applications and the relationship between lexical meaning and Quranic applications as follows; descending rain, clothes, eight-fold quadruped, and iron, entering, quotation, sending, descending Bible, and descending Quran.Also, words related to Quran descent have been divided into two parts by the author; a) co-rooted words to Quran descent such as revelation, and b) co-field words to descent such as Divine Revelation, induction, reading, recitation, slow recitation of Quran Maji’ and Ja’, Etyan and Ita;, Ghass, obligation, training, lexical meaning, Quranic application and the relationship between them has been discussed by the author in this paper.
    Keywords: descent, Quran descent, Quranic applications of descent, words related to descent
  • Fatemeh Marziyeh Hosseini Kashani Page 117
    Style is so important to understand Quran. Contemporary commentaries have focused on it increasingly. With this respect, its different aspects haven’t determined exactly. Commentators have applied it by their special subjectivity about the style. Thus, existing ambiguities not only bruise to apply this rule, but also criticism and discussion on correctness and falseness of these commentators’ viewpoint will be difficult. Losses relating to apply style rule have been illustrated in this paper.
    Keywords: style, pathology, Quranic parts
  • Dr. Jamal Farzanduhi, Bizhan Javanmard, Ahmad Ghaderiyan Page 147
    Each science has its own special rules. Observing these rules is so important. It is necessary to apply some rules in order to right understanding of Divine Speech in Quran commentary science.Commentary rules include a series of general criteria by which a commentator do Quran commentary. Also, paying attention to speech indications, literary rules, and science-based rules are commentary rules.Commentary rules in Fallible (AS) traditions’ viewpoint will be represented in this paper. Initially, commentary rules are illustrated, and then, traditions and Hadiths will be referred to as explicitly or implicitly. Research method is documental and library in this paper.
    Keywords: commentary rules, Two Weight Things (Theghlayn Hadith), commentator, Ahlul, Bayt (SA) commentary
  • Hamidreza Basiri, Hadithe Soleimani Page 170
    Since Hadiths quoted by prophet Muhammad (SA) and Ahlul-Bayt (AS) are commentator of Quranic verses and a model to human being life, it is necessary to achieve their intention because each Hadiths have been issued based on a certain situation and some reasons by prophet Muhammad (SA). One of these Hadiths which play a key role in everyone life is “silence as gold”.By analyzing library references will be said that silence and speech have a certain status in this paper. Since silence is valuable as gold, speech, also, is equal to advocate right and to overthrow falsehood.
    Keywords: silence, gold, speech, understanding