فهرست مطالب

معرفت اخلاقی - پیاپی 14 (پاییز و زمستان 1392)

نشریه معرفت اخلاقی
پیاپی 14 (پاییز و زمستان 1392)

  • 134 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/01/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین اترک صفحه 5
    براساس نظریه اعتدال، که نظریه پردازان اول آن افلاطون و ارسطو هستند، اعتدال و میانه روی در هر عمل و احساسی موجب فضیلت اخلاقی و افراط و تفریط موجب رذیلت است. نظریه اعتدال، بیشترین رواج را در بین حکیمان مسلمانی، که رویکرد فلسفی به اخلاق داشتند، داشته است. اما تمامی این حکماء، تابع محض نظرات افلاطون و ارسطو نبوده اند و برخی ابتکارات و نوآوری هایی در این نظریه وارد کرده اند. یکی از این مبتکران، محسن فانی کشمیری است. وی تعداد اجناس عالی رذایل را بر خلاف قول مشهور، که هشت عدد می دانست، دوازده عدد دانسته است. تعریف جدیدی از عدالت و رذایل مقابل آن، ظلم و انظلام ارائه کرد، برداشت جدیدی از حد رذایل مقابل با حد فضیلت اعتدال داشت. اشکالات و انتقادهایی به برخی نظرات محقق طوسی و جلال الدین دوانی داشت.
    کلیدواژگان: اخلاق اسلامی، نظریه اعتدال، فانی کشمیری، اخلاق محسنی، اخلاق عالم آرا
  • عبدالرضا زاهدی، محمد کریمی درچه صفحه 23
    زهد و ساده زیستی یکی از ارزشمندترین فضایل اخلاقی است که اهمیت آن در آیات و روایات به روشنی مشهود است. این مقاله، پژوهشی توصیفی- تحلیلی است که ضمن بررسی مفاهیم زهد، ساده زیستی و مفهوم قرآنی رشد، به بررسی آثار زهد و ساده زیستی و چگونگی نقش هر یک از این آثار، در رشد فردی و اجتماعی می پردازد. از مهم ترین نتایج این پژوهش این است که نهادینه شدن زهد و ساده زیستی در زندگی فردی اجتماعی، منجر به ظهور آثار تاثیرگذار و بنیادینی خواهد شد که زمینه ساز رشد فردی و اجتماعی می شود. این آثار عبارتند از: حق پذیری و حق پرستی، رشد دنیوی و اخروی، آسودگی خاطر، رشد فکری و رفتاری، شناخت عیوب دنیا، رشد عملی، عزت نفس، رشد اقتدار و صلابت، دوست داشتن مومنان، رشد هدایتی، علم و هدایت، رشد فراگیر در تمامی عرصه ها، رویش حکمت و بصیرت، رشد اعتقادی، گفتاری و رفتاری، و درک وضعیت محرومان، رشد روانی محرومان و رشد اخلاقی زاهدان را به همراه دارد.
    کلیدواژگان: قرآن، روایات، زهد، ساده زیستی، رشد
  • مرضیه محصص صفحه 41
    استحکام خانواده بر سازوکارهای سالم و بالنده ای مبتنی است که حاصل بینش ها و روش های بسامان اخلاقی می باشد. تغافل از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد و بقای سازگاری میان همسران است. نگارنده بر آن است تا با سبک مسئله محور و روش توصیفی تحلیلی به بررسی دیدگاه قرآن و روایات معصومان(ع)، درباره «تغافل» بپردازد و تاثیر آن را بر سازگاری همسران رصد نماید. بدین منظور، پس از مفهوم شناسی «سازگاری» و «تغافل»، مبانی تغافل در ایجاد سازگاری بین همسران تبیین و اصل مودت و رحمت، سازگاری و مدارا، تکریم و احترام، شکیبایی و بردباری، به عنوان مهم ترین مبانی تغافل در اندیشه دینی مطرح است. مرزهای تغافل نیز به عدم همرنگی با فرد خاطی در انحراف، عدم تسامح در مورد خطاهای تکرارشونده و فراگیر، همچنین اتخاذ راهکارهایی برای تحقق رفتار مثبت محدود می شود.
    کلیدواژگان: تغافل، سازگاری، خانواده، همسران، آموزه های دینی
  • مرتضی فتاح پور مرندی، سید محمد کاشف، میرحسن سیدعامری صفحه 55
    هدف از این تحقیق بررسی تاثیرگذاری دوره های درسی و آموزشی با محتوای آموزش های اخلاقی برای مربیان ورزشی، بر تصمیم گیری اخلاقی آنها در مواجه با وضعیت های دشوار اخلاقی است. شصت نفر از مربیان ورزشی به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه 30 نفری شاهد و تحقیق تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، استفاده از پرسش نامه تصمیم گیری اخلاقی کسول با روایی و پایایی قابل قبول بود. از آزمون هایt همبسته و مستقل برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که اختلاف معنا داری بین گذراندن دوره های آموزش اخلاقی و تصمیم گیری اخلاقی مربیان وجود دارد. با بررسی پیشینه تحقیق و نتایج به دست آمده، ضرورت توجه به آموزش های اخلاقی برای مربیان ورزشی و همچنین تدوین دروسی با عنوان اخلاق کاربردی در ورزش ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آموزش های اخلاقی، برنامه درسی، تصمیم گیری اخلاقی، مربیان ورزشی
  • مهدی نصرتیان اهور صفحه 65
    «خلق» ملکه ای است که در سایه آن، نفس کاری را به سادگی و بدون هیچ فکر و اندیشه ای انجام می دهد. برای ترسیم مدل اخلاقی دینی، تجزیه و تحلیل ظهورات ادله نقلی و حجیت آنها لازم است. ادله نقلی بنا به حکم سیره عقلا از ظهور برخوردارند. این ظهور نیز به حکم همین سیره عقلا مطلق است. ازاین رو، تفصیلات اشاره شده در متن قابل التزام نیست. بحث مشهور تسامح ادله سنن نیز در اخلاق عملی جایگاه دارد، ولی در اخلاق نظری نمی توان به آن ملتزم شد. دین نقش های متفاوتی را در نظام اخلاقی ایفا می کند که می توان به نقش توضیح مفهومی، نقش معرفتی، نقش پرورشی، نقش انگیزشی، نقش اجرایی، نقش کاشفیت و نقش تعدیل بخشی اشاره نمود.
    کلیدواژگان: علم اخلاق، حجیت ظواهر، تسامح در ادله سنن، نقش معرفتی، نقش انگیزشی، نقش اجرایی، نقش کاشفیت، نقش تعدیل بخشی
  • ان کود ترجمه: حسن محیطی اردکان صفحه 85
    یکی از مکاتب مهم و پرطرفدار اخلاقی، مکتب قراردادگرایی است. به طور کلی، دو تقریر از قراردادگرایی ارائه شده است: قراردادگرایی هابزی و قراردادگرایی کانتی. مقاله قراردادگرایی ان کود در دائره المعارف استنفورد به طور مختصر قراردادگرایی را با اشاره به انواع آن تبیین نموده است. مزیت این مقاله بر سایر مقالات در این حوزه این است که نویسنده با نگاهی انتقادی به قراردادگرایی نگریسته و یک جانبه داوری نکرده است. در این نوشتار، نخست مقاله قراردادگرایی ترجمه و در پایان، به نکاتی در توضیح نقد آن اشاره شده است.
    کلیدواژگان: قرارداد، هابز، کانت، گوتیر، پرده جهل
  • ناصر آقابابایی صفحه 107
    این پژوهش با رویکرد نظری و مطالعه پیمایشی رابطه نگرش به اتانازی، یعنی پایان دادن آسان به زندگی بیماران در حال مرگ، را با دامنه متنوعی از متغیرهای شخصیتی مطالعه کرد. 118 دانشجو به مقیاس نگرش به اتانازی، پرسش نامه شخصیت هگزاکو، مقیاس شادی فاعلی، علاقه به دین، و مقیاس های سامانه های گرایش رفتاری/ بازداری رفتاری پاسخ دادند. نتایج نشان داد که پذیرش اتانازی با دینداری، شادی، صداقت- فروتنی، توافق و وظیفه شناسی، رابطه منفی داشت. اما رابطه آن با سامانه های رفتاری معنادار نبود. بر پایه این نتایج، علاوه بر دینداری، متغیرهای دیگری چون شخصیت و عاطفه در قضاوت اخلاقی ما نقش دارند. یافته های پژوهش بر پایه مفاهیم نوع دوستی و خودمختاری مبتنی است.
    کلیدواژگان: قضاوت اخلاقی، روان شناسی اخلاق، اخلاق پزشکی، اتانازی، شخصیت، مدل شخصیتی هگزاکو
|
  • Hussein Atrak Page 5
    According to the theory of moderation، whose first theoreticians are Plato and Aristotle، moderation in any action and feeling leads to moral virtue whereas going to extremes results in moral vice. This theory is widely spread among the Muslim philosophers who have a philosophical perception of morality. However، not all of these philosophers totally accept Plato and Aristotle''s views; some of them come up with some innovations and added them to this theory. One of these innovators is Muhsen Fani Kashmiri. Contrary to the famous version which takes the superior kinds of vices to be eight، he believes that there are twelve kinds. He proposes a new definition of justice and vices as distinct from justice، i. e. oppression and being oppressed، and has a new conception of the limit of vices in contrast with the limit of virtues. He directs some criticisms and posed some problems to some of the views proposed by Muhaqqiq Tusi and Jalaledin Davani.
    Keywords: Islamic morality, theory of moderation, Fani Kashmiri, Akhlaq, e, Muhseni (Muhsen Fani's views about ethics), Akhlaq, e, Alamara (Muhsen Fani's views about ethics)
  • Abdul Reza Zahedi, Mohammad Karimi Dorche Page 23
    Asceticism and simple life are among the most valuable moral virtues، the importance of which is quite distinct in Quranic verses and traditions. The present paper is a descriptive-analytical research، which، while reviewing such concepts as asceticism and simple life and the Quranic concept of growth، investigates the effects of asceticism and simple life and how they affect individual and social growth. Among the most important findings of this paper is that institutionalization of asceticism and simple life in individual and social life will bring about fundamental and profound effects، each of which will prepares the ground for individual and social growth. These effects are: acceptance and love of the truth، achieving growth in this world and here after، complacency، intellectual and behavioral development، knowledge of the defects of this world، practical growth، self-esteem، growth in authority and rigidity، love for believers، growth in guidance، knowledge and guidance، comprehensive growth in all domains، growth in wisdom and vision، behavioral، verbal and doctrinal growth، understanding the condition of the dispossessed، mental growth of the dispossessed and moral growth of ascetics.
    Keywords: the Quran, traditions, asceticism, simple life, growth
  • Marziyeh Mohasses Page 41
    The stability of family is based on sound and progressive mechanisms which are the result of orderly moral insights and methods. Negligence is one of the influential factors of achieving and maintaining harmony between spouses. Using a descriptive- analytical and problem-based method، the author of this paper tries to make explicit the view of the Quran and narration related from infallible Imams about «negligence» and show its effect on harmony between spouses. To this end، after going through the concepts of «harmony» and «negligence»، it elaborates on the foundations of negligence for fostering harmony between spouses and points to the principles of love and benevolence، harmony and tolerance، reverence and respect، patience and forbearance as the most important foundations of negligence in religious thinking. Negligence is limited to dissociation with the wrongdoer in his/her deviation، not pardoning repeated and pervasive mistakes and adopting certain modus operands for developing positive behavior.
    Keywords: negligence, adjustment, family, spouses, religious teachings
  • Murteza Fattahpoor Marandi, Seyyed Mohammad Kashif, Mir Hussein Seyyed Ameri Page 55
    The present paper seeks to investigate how the educational courses which contains moral lessons for sport coaches، affect their moral decision-making when facing difficult moral conditions. Sixty sport coaches were selected as a sample and divided into two experimental and control groups. Caswell''s questionnaire of moral decision-making، with acceptable reliability and validity، was used to gather data. Independent and correlated T-tests were used to analyze the data. The research findings indicate that there is a significant difference between passing the moral training courses and sport coaches'' moral decision making. Given the review of literature of the research and the obtained results، it seems necessary to give due attention to moral trainings for sport coaches and provide lessons on applied morality in sport.
    Keywords: moral lessons, curriculum, moral decision making, sport coaches
  • Mehdi Nosratian Ahoor Page 65
    «Disposition» is a faculty according to which soul acts easily without any thinking. It is necessary to analyze the outward significance of transmitted proofs and their authenticity in order to design a religious moral model. By virtue of the way of life of the wise، transmitted proofs have outward significance rationally. Due to this very way of life of the wise، this outward significance is also rationally absolute. Therefore، the details which are referred to in the text are not obligatory. Furthermore، the famous question about the tolerance in the proofs of traditions has a certain position in practical ethics، but it is not obligatory in theoretical ethics. Religion plays different roles in moral system and one can refer to the role of conceptual explanation، epistemic role، educational role، motivational role، executive role، role of divine vision and moderating role.
    Keywords: ethics, authenticity of outward significance, tolerance in the proofs of traditions, epistemic role, motivational role, executive role, role of divine vision, moderating role
  • Ann Cudd, Translated, Criticized By Hassan Mohiti Ardakan Page 85
    One of the important and moral schools which has a lot of followers is contractarianism. Generally، there two expositions of contractarianism: Hobbesian and Kantian. There is an article entitled «contractarianism» in the Encyclopedia of Stanford، which introduces a brief account of contractarianism and refers its kinds. The advantage which this article has over other articles in this issue is that its author deals with contractarianism critically and avoids one-sided judgment. Using an analytical-critical approach، the author of this paper has translated and refers to a number of points for clarifying the criticism of aforementioned article.
    Keywords: contract, Hobbes, Kant, Gauthier, the screen of ignorance
  • Nasser Aghababaii Page 107
    Using a theoretical-analytical approach and survey method، the present paper studies the relationship between the attitude towards Euthanasia-the painless killing of dying patient suffering from an incurable and painful disease or in an irreversible coma- and a diverse set of personality variables. 118 university students completed a scale of the attitude towards euthanasia، HEXACO personality inventory، subjective happiness scale، the scale of interest in religion، and the scales of Behavioral Approach System (BAS) and Behavioral Inhibition System (BIS). The results indicate that accepting Euthanasia has negative relationship with religiosity، happiness، honesty، humbleness، agreement and deontology، but its relationship with behavioral systems is not significant. If we take these results into consideration، other variables such as personality along with religiosity and affection play a certain role in our moral judgment. These findings are based on the concepts of altruism and self-determination.
    Keywords: moral judgment, psychology of morality, medical morality, euthanasia, HEXACO personality model