فهرست مطالب

معرفت اخلاقی - پیاپی 17 (بهار و تابستان 1394)

نشریه معرفت اخلاقی
پیاپی 17 (بهار و تابستان 1394)

  • 146 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1394/02/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسن محیطی اردکان صفحه 5
    مسئله توجیه گزاره های اخلاقی یکی از مهم ترین مسائل معرفت شناختی در قلمرو فلسفه اخلاق به شمار می رود. نظریات گوناگونی درباره نحوه توجیه احکام اخلاقی در مقام اثبات ارائه شده است. شهرت گرایی دیدگاهی در فلسفه اخلاق است که عمدتا فلاسفه مسلمان آن را مطرح ساخته اند. در این پژوهش تلاش شده دیدگاه مزبور درباره توجیه گزاره های اخلاقی تحلیل و بررسی شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که شهرت بما هو شهرت توان توجیه گزاره های اخلاقی را ندارد و تنها به اعتبار منشا واقعی اش می تواند توجیه کننده گزاره های اخلاقی باشد.
    کلیدواژگان: توجیه اخلاقی، شهرت گرایی، مقام اثبات
  • محمد جواد توکلی صفحه 25
    در مباحث اخلاق تجاری، انصاف به عنوان مفهومی خاص تر از عدالت مطرح، و موجب اعطای ترجیحات تجاری به کشورهای ضعیف شده است. در این مقاله با طرح پرسش درباره ارتباط میان دو مفهوم عدالت و انصاف در بینش اسلامی، سه مفهوم انصاف به مثابه عدالت، برابری و مدارا از هم تفکیک شده اند. بنا بر فرضیه مقاله، انصاف در تجارت با توجه به معیار ارائه شده در روایات مستلزم سهل گیری و تخفیف در معامله است. بر اساس یافته های مقاله که به روش تحلیلی سامان یافته، انصاف مدارایی در بینش اسلامی، اخص از عدالت و مستلزم نوعی احسان است. احسان مورد نیاز در انصاف به اقتضای ملاک مورد اشاره در روایات (انجام دادن آنچه دوست داریم دیگران در حق ما انجام دهند)، کمتر از حد مواسات و ایثار است. براین اساس انصاف در تعاملات تجاری مستلزم سهل گیری در معامله و اعطای تخفیف در سود به عنوان امری ترجیحی است. این برداشت از انصاف می تواند بر برخی از سیاست گذاری های اقتصادی از جمله تعیین تعرفه های تجاری، قیمت گذاری محصولات و تنظیم بازار اثر بگذارد.
    کلیدواژگان: عدالت، انصاف، احسان، مواسات، سیاست گذاری، تجارت خارجی، قیمت گذاری، اسلام
  • اعلی تورانی، رضوانه کرامتی فرد صفحه 47
    ارتباط دین و اخلاق و چگونگی آن از مهم ترین مسائل فلسفی پیش روی فلاسفه معاصر از جمله کانت و استاد مصباح است. انسان اخلاقی کانت، صرفا به وسیله سابقه عقل عملی خود، قانون و تکالیف اخلاقی را می یابد و اعتبار امور اخلاقی نزد او، به هیچ دستور دینی ای بستگی ندارد. این در حالی است که بنا بر نظر استاد مصباح خیر و شر اخلاقی، از رابطه ای که بین افعال اختیاری انسان و نتایج نهایی آنها برقرار است، مشخص می شود؛ به این صورت که اگر یک فعل با کمال نهایی رابطه مثبت داشته باشد، خیر است وگرنه، شر تلقی می گردد. اگرچه این اصل از هیچ اعتقاد دینی ای اخذ نشده، اما در پی این پرسش که کمال نهایی چیست و چگونه باید رابطه افکار و کمال نهایی را کشف کرد، نیازمندی به دین پدیدار می شود. به طور کلی دین و اخلاق در نگاه استاد مصباح در تعامل با یکدیگرند.
    کلیدواژگان: اخلاق، دین، کانت، آیت الله مصباح
  • جواد امین خندقی صفحه 63
    در زمینه نسبت اخلاق و فیلم، یکی از پرسش های مهم این است که آیا می توان فیلمی را به واسطه داشتن قبح اخلاقی، فاقد ارزش زیباشناختی یا دارای ضعف زیباشناختی دانست؟ در پاسخ به این پرسش از زمان افلاطون تاکنون دیدگاه های مختلفی بیان شده است. در میان این دیدگاه ها، «اخلاق گرایی میانه رو»، به عنوان یکی از رویکردهای معاصر، مدعی است که تبیین شایسته تری نسبت به سایر دیدگاه ها درباره رابطه میان اخلاق و هنر ارائه می دهد. این نوشتار با روش اسنادی و تحلیل محتوا، دیدگاه اخلاق گرایی میانه رو را بررسی می کند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین نقاط افتراق دیدگاه های افراطی و میانه روی اخلاق گرا در گستره پوشش ارزیابی اخلاقی، استفاده از اصول «تا آنجاکه» و «از تمام جهات» و قایل بودن به کثرت ارزش هاست. دیدگاه های میانه روی اخلاق گرا نیز در اموری همچون گستره پوشش ارزیابی اخلاقی، بهره بردن از قیود «همواره» و «گاهی»، شیوه استدلال و بهره گیری از مخاطب اخلاقا حساس از یکدیگر متمایز می شوند. بررسی سه دیدگاه میانه رو نشان می دهد که دیدگاه گات، موجه ترین آنها به شمار می رود.
    کلیدواژگان: اخلاق گرایی میانه رو، ارزش زیباشناختی، قبح اخلاقی، تحلیل فیلم، داوری هنری
  • صادق میراحمدی سرپیری صفحه 77
    چیستی فضیلت و چگونگی کسب آن از مباحث مهم از نظر فیلسوفان است. یکی از مسائل مورد مناقشه درباره هر نظریه ای در باب فضیلت، مسئله ارتباط فضایل با یکدیگر است که نخستین بار افلاطون و سقراط آن را مطرح کردند. آنان مدافع نظریه یگانگی فضیلت بودند. ارسطو نخستین کسی است که تمایز بین فضیلت عقلانی و اخلاقی را مطرح، و یگانگی فضیلت را نقد کرد. با این حال، او پاسخی به این پرسش که چه رابطه ای بین فضیلت عقلانی و اخلاقی وجود دارد، نمی دهد. فارابی نظریه یگانگی فضیلت را نمی پذیرد و همچون ارسطو با استفاده از قوای نفس و روش اکتساب فضایل، فضایل را بر دو قسم عقلانی و اخلاقی می داند. او در پاسخ به این پرسش که چه رابطه ای بین فضایل وجود دارد، نظریه تقدم و تاخر را مطرح کرده است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیل محتوا به بررسی این مسئله پرداخته است.
    کلیدواژگان: فارابی، فضیلت، فضیلت عقلانی، فضیلت اخلاقی، تقدم و تاخر
  • زهرا آقاجری صفحه 93
    یکی از اقسام اخلاق هنجاری، اخلاق فضیلت محور است که ریشه در یونان باستان دارد. از نخستین کسانی که در محیط اسلامی مباحث اخلاق فضیلت محور را مطرح کرده، ابوعلی احمدبن محمد مسکویه رازی است. در این پژوهش کوشیده ایم نخست به بررسی آرای ایشان در باب فضیلت و سعادت بپردازیم و آن گاه تاثیرپذیری وی از فلاسفه یونان را بررسی کنیم. حاصل این پژوهش نشان می دهد که ابن مسکویه به رغم تاثیری که از متفکران یونانی پذیرفته، با توجه به فرهنگ اسلامی اخلاق فضیلت، شریعت مداری را پایه ریزی کرده که تا زمان ما نیز مورد استفاده پژوهشگران حوزه اخلاق است.
    کلیدواژگان: ابن مسکویه، فضایل، رذایل، سعادت، ارسطو
  • مریم الهیاری نژاد صفحه 111
    بنا بر آیه دوم سوره جمعه علم آموزی یکی از اهداف بعثت پیامبر اکرم صله الله علیه و آله وسلم است. ضرورت یادگیری علم، ضرورتی مطلق، فرازمانی و فرامکانی است. اخلاق و علم از نگاه اسلامی، رابطه ای عمیق و ناگسستنی با هم دارند. ضرورت اخلاق دانشجویی آنجایی است که اخلاق گریزی، تاثیر ژرف بر تخریب مبانی اخلاقی جامعه و دور شدن جامعه از مسیر دینی خود دارد. اسلامی شدن دانشگاه ها، نیز در گرو اخلاقی بودن آنهاست. در آموزه های دینی نیز برای دانشجوی مسلمان در حوزه های حرفه ای و عمومی، اخلاقیات ویژه ای مانند بزرگداشت مقام استاد و رعایت ادب، آداب پرسش، مطالعه پیگیر، انجام مذاکرات علمی و عمل به علم و... مطرح شده است؛ تهاجم فرهنگی و توجه یک جانبه به آموزش و کم صبری دانشجو از جمله موانع رشد اخلاق دانشجویی در دانشگاه ها هستند. رعایت اصول اخلاقی دانشجویی، نقش مهمی در انسجام و اتحاد جامعه بشری، امنیت اجتماعی، گسترش دین الهی و تولید دانش و تحقیقات علمی ایفا می کند. در این مقاله از روش کتابخانه ای استفاده شده است.
    کلیدواژگان: اخلاق، استاد، دانشجو، اخلاق دانشجویی، آموزه های دینی
  • ملخص المقالات
    صفحه 133
|
  • Hasan Mohiti Ardakan Page 5
    Justifying moral propositions is considered one of the most important epistemological issues in the field of philosophy of ethics. Various views have been offered about justifying moral rules in the position of proof. Reputation seeking is among the views on philosophy of ethics, mainly proposed by Muslim philosophers. This study seeks to investigate the mentioned view on justifying moral propositions. The results show that reputation qua cannot contribute to justifying moral propositions but it can only contribute justifying credit of its real cause.
    Keywords: moral justification, reputation seeking, position of proof
  • Mohammad Javad Tavakoli Page 25
    In the discussions on business morality, fairness is considered to have a more specific sense than that of justice and it is the cause for granting trade benefits to poor countries. Raising the question about the relationship between the two concepts of justice and fairness in Islam, this paper differentiates between the three meanings of fairness in the sense of justice, equality and tolerance. The research hypothesis suggests that according to the criteria derived from the narrations, fair trade requires showing permissiveness and granting discounts in transaction. The results of this analytical study show that, in Islam, tolerative fairness has a more specific sense than that of justice and requires a kind of benevolence. Fairness needs benevolence because the criteria referred to in the traditions (doing things which we like others to do for us), has a lower rank than that of generous help and self-sacrifice. Accordingly, fairness in commercial transactions which requires permissiveness in transaction and granting discount in the profit is prefrential. This conception of fairness can influence some economic policies including determining commercial tariffs, product pricing, and market regulation.
    Keywords: justice, fairness, benevolence, generous help, policy making, foreign trade, pricing, Islam
  • Ala Turani, Rezvaneh Keramaty Fard Page 47
    The question of the relationship between religion and morality and its quality is among the most important philosophical issues with which contemporary philosophers such as Kant and Ayatollah Misbah are concerned. For Kant a man of principles sticks to ethical rules and obligations solely by relying on his own practical reasoning. For him, the reliability of moral issues has nothing to do with religious precepts. As for Ayatollah Misbah, he thinks that what is morally good or evil is determined by the relations between man’s voluntary acts and their final result; that is, if an act has a positive relationship with ultimate perfection, it is regarded good, otherwise it is deemed to be evil. This principle is not derived from a religious belief, but from the idea that it is necessary to refer to religion for achieving ultimate perfection and the kind of relationship between thoughts and ultimate perfection. In general, Ayatollah Misbah sees that religion and morality interact with one another.
    Keywords: morality, religion, Kant, Ayatollah Misbah
  • Javad Amin Khandaqi Page 63
    Among the important questions asked about the relationship between ethics and movie are: Can we consider an immoral film to be lacking aesthetic value? Is it an aesthetically weak work? Since Plato's time, different views have been expressed in response to this question. Among these views, "moderate moralism", which represents a contemporary approach, claims to be more capable of offering an explanation about the relationship between ethics and art. Using content analysis and a documentary method, this paper investigates the perspective of moderate moralism. The research results show that the most important points of the difference between moderate moralism and extremism include the scope of the coverage of ethical evaluation, using the principles of "insofar" and "from all directions" and belief in the plurality of values. The moderate views of moralism also differ on such issues like the scope of the coverage of ethical evaluation, using adverbs like "always" or "sometimes", the method of reasoning and having a morally sensitive audience. An analysis of three moderate views shows that Gatt’s view is considered as the most plausible.
    Keywords: moderate moralism, aesthetic value, moral evil, film analysis, artistic judgment
  • Sadiq Mir Ahmadi Sarpiri Page 77
    Philosophers consider that the quiddity of virtue and how it is obtained are among the important issues. First raised by Plato and Socrates, the question of the relationship among virtues is among the controversial subjects of any theory about virtues. Plato and Socrates defended the theory of unity of virtues. Aristotle was the first to attract the attention to the distinction between rational and moral virtues and criticize the unity of virtue. However, he did not answer the question as to what kind of relationship there is between rational and moral virtues. Farabi rejects the theory of unity of virtues and, like Aristotle, he divides virtues into rational and moral by using the power of soul and acquisition of virtues. In response to the question as to what kind of relationship there is among virtues, he has proposes the theory of precedence. This paper seeks to examine this issue, using a descriptive content analysis method.
    Keywords: Farabi, virtue, rational virtue, moral virtue, precedence
  • Zahra Aghajari Page 93
    Virtue-based ethics is a type of normative ethics that is rooted in ancient Greece. Abu Ali Ahmad Ibn Muhammad Miskawayh is one of the first scholars who discussed virtue-based ethics in an Islamic context. First, this study seeks to explore his views about virtue and happiness. Then, it investigates the impact of Greek philosophy on Ibn Miskawayh. The results show that although he has been influenced by Greek philosophers, Ibn Miskawayh, basing his view on the Islamic culture of high moral principles, has founded a kind of legitimism to which researchers in the field of ethics have been referring, so far.
    Keywords: Ibn Moskuyeh, virtues, vices, happiness, Aristotle
  • Maryam Allahyary Nejad Page 111
    One of the goals of the holy Prophet‘s mission is acquiring knowledge. The need to acquire knowledge is an absolute necessity that is limited to no specific time or place. From an Islamic perspective, there is a strong and close relationship between science and morality. Students’ need for morality is so urgent that lacking it destroys the moral foundations of society and diverts it from its religious path. Islamization of universities contributes to strengthening their morality. Moreover, in religious teachings, special moral codes have been set for Muslim students in public and professional fields, including honoring professors, maintaining decorum, etiquette of asking questions, diligent studying, having scientific discussions, and applying the knowledge. Cultural invasion, one-dimensional look at education, students’ impatience etc. are among the barriers to the development of morality among university students. Complying with student's moral code plays an important role in the solidarity and unity of society, social security, spread of divine religion, production of knowledge, scientific research and etc. The method used in this research is library-based.
    Keywords: morality, teacher, student, student morality, religious teachings