فهرست مطالب

معرفت ادیان - سال سوم شماره 3 (پیاپی 11، تابستان 1391)

نشریه معرفت ادیان
سال سوم شماره 3 (پیاپی 11، تابستان 1391)

  • 136 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/05/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جواد اکبری مطلق، محمدعلی شمالی صفحه 7
    گرچه ابتدا موضوع همراهی ایمان و عمل صالح امری بدیهی به نظر می رسد، ولی این همراهی، رابطه ای از نوع سهل ممتنع است. لزوم صلاحیت عمل برای رسیدن به حیات طیبه این سوال را در پی دارد که آیا صلاحیت ذاتی عمل است، یا مبتنی بر غیر است؟ اگر ذاتی است، آیا ارزشمند است؟ اگر مبتنی بر غیر است، در صورت نبود غیر، آیا صرف عمل، ارزش دارد یا خیر؟ اگر عمل صرف ارزش دارد، ارزشمندی آن به چیست؟ هدف از طرح این سوالات اولا، بیان تفاوت بین ارزش عمل و صلاحیت عمل است. پاسخ مثبت و یا منفی به هریک از این سوالات، تبیین رابطه بین ایمان و عمل صالح را متفاوت خواهد کرد. ثانیا، سعی شده با تبیین نظریه علامه طباطبائی و مقایسه آن با نظر دو تن از اندیشمندان کاتولیک و پروتستان، یعنی آکوئیناس و جان هیک، به بررسی تطبیقی نظریه اسلام و مسحیت پرداخته و در نهایت، رای مختار را بیان کنیم.
    کلیدواژگان: ایمان، عمل صالح، ارزشمندی عمل، اصالت، علامه طباطبایی، آکوئیناس، جان هیک
  • قربان علمی، مهدی حسن زاده صفحه 29
    برگر برای معرفی رویکرد خود در دین پژوهی، از اصطلاح «شهروندی دوگانه» استفاده کرده است؛ کسی که هم می تواند به کار الهیاتی بپردازد و هم خود را از زمره شهروندان محققان بداند. این مقاله کوشیده است تا مولفه هایی را نشان بدهد که براساس آنها برگر توانسته است با دو روشی که دارای موضوع و روش متفاوت هستند، یعنی جامعه شناسی و الهیات، به بررسی دین بپردازد. ابتدا ساختارهای مرتبط درون آگاهی برای برگر نشان می دهد که در برخورد با پدیده ها، انسان می تواند از ساختارهای مختلف ذهنی خود بهره بگیرد، مشروط به اینکه ضوابط هریک را مراعات نماید. سپس تعلیق ارزش ها کمک می کند تا ضوابط رویکرد جامعه شناسی برای وی روشن شود. در نهایت، ماهیت جهان های معنایی انسان به او نشان می دهد که رویکردهای تجربی، به ویژه رویکرد جامعه شناسی، نمی تواند آخرین داوری و حکم را برای دین انجام دهد. اگر در برخی نظریه های علوم انسانی، دین محصول ذهن آدمی است، براساس جامعه شناسی معرفت، خود آن نظریه ها هم نزد وی از این نقد مبرا نیستند. بنابراین، صرف نظر از نتایج تحقیقات جامعه شناسی، برگر به راحتی به کار الهیاتی خود می پردازد.
    کلیدواژگان: پیتر برگر، شهروندی دوگانه، ساختارهای مرتبط ذهنی، تعلیق، شکنندگی معانی انسانی
  • اعظم پرچم، سهیلا بوجاری صفحه 45
    امروزه معتقدان به ادیان الهی، هم زیستی دینی و انسانی را در گرو گفت وگوی بین اندیشمندان مذهبی می دانند. طبیعی است که محور اصلی این گفت وگوها متون وحیانی است. از موضوعات مشترک تحقیقی بین قرآن و کتاب مقدس، بحث کار و تلاش است. انسان دو بعد مادی و معنوی است که تکامل در هریک از آنها، تنها در سایه تلاش محقق می شود. این پژوهش، درصدد است جایگاه اخلاقی کار را از منابع اصلی دو دین، یعنی قرآن و روایات معصومان(ع)، کتاب مقدس و تفاسیر معتبر آن استخراج و تحلیل نماید. اسلام سستی را مذمت نموده و نصرت الهی را از آن کسانی می داند که متعهدانه تلاش می کنند. در تورات آمده است که خداوند آدم و حوا را در بهشت عدن گذاشت تا کار کنند و از آن نگهداری نمایند.
    کلیدواژگان: کار، آیات قرآن، کتاب مقدس، ارزش کار
  • محمد جواد توکلی صفحه 65
    شورای پاپی عدالت و صلح واتیکان در اوایل سال 2011 با صدور بیانیه تحلیلی در زمینه بحران مالی سال 2008، راهبردهایی را برای حل بحران های اقتصادی از منظر اقتصاد مسیحیت ارائه داد. تحلیل این بیانیه از آن جهت مهم است که می تواند زمینه تعامل میان مکاتب توحیدی را برای رفع مشکلات اقتصادی جهان فراهم آورد. این مقاله، درصدد تحلیل بیانیه با توجه به ریشه های آن در رویکرد اقتصاد مسیحی و همچنین دستاوردهای نظری و عملی بانکداری اسلامی است. یافته های این پژوهش، که به روش کتابخانه ای و تحلیلی انجام شده، نشان می دهد که هرچند بیانیه مزبور از نقاط قوتی چون توجه به ریشه های اخلاقی بحران های اقتصادی برخوردار است، از نقایصی چون عدم ارائه تحلیل راهبردی از ریشه های اصلی بحران های مالی همچون رسوخ ساختار ناعادلانه ربوی و گسترش سفته بازی قمارگونه در بسیاری از بخش پولی و مالی جهان رنج می برد. به نظر می رسد، که برای حل ریشه ای بحران، باید از تجربیات بانکداری اسلامی در طراحی و اجرای نظام مشارکت در سود و زیان استفاده نمود. در نگرش اسلامی، شکل دهی و مدیریت نظام اقتصادی و مالی جهان، با توجه به نقش سه نهاد بازار، دولت و اخلاق و همچنین شکل گیری نهادهای بین المللی پشتیبان و نظارتی، می تواند زمینه بروز بسیاری از بحران های اقتصادی را از بین ببرد.
    کلیدواژه ها: طرح شورای پاپی صلح و عدالت، بانکداری اسلامی، بحران مالی 2008.
    کلیدواژگان: طرح شورای پاپی صلح و عدالت، بانکداری اسلامی، بحران مالی 2008
  • علی اکبر باقری صفحه 87
    یکی از آثار و نتایج عقاید خاص شیخیه در مورد باب امام عصر(عج)، بسترسازی برای پیدایش فرقه‎ ضاله بابیت، به رهبری علی محمد باب شاگرد سیدکاظم رشتی بود. مهم ترین وجه ارتباط میان شیخیه و بابیه، اعتقاد به رکن رابع و بابیت است. رکن رابع آموزه ای است که از ابداعات فرقه شیخیه بوده و پیش از ایشان به این معنا و مفهوم خاص موردنظر شیخیه، در معارف و عقاید شیعه امامی مطرح نبوده است. رکن رابع در اندیشه شیخیه، عبارت از واسطه ای است که خلق را به حجت خدا و امام غایب(عج) رهنمون گشته و بدون تصور رکن رابع، وجود امام را لغو و بیهوده می خوانند. ازاین رو، شیخی ها اصول دین را چهار اصل می دانند. توحید، نبوت، معاد و رکن رابع. این دستگاه فکری خاص شیخیه در مورد رکن رابع، زمینه ساز آفرینش محصولی چون ادعای بابیت علی محمد شیرازی شد.
    کلیدواژگان: رکن رابع، شیخیه، بابیه، امامت، امام عصر (عج)، احمد احسابی، کریمخان کرمانی
  • یحیی نورمحمدی نجف آبادی، محمدرضا نورمحمدی نجف آبادی صفحه 105
    سنت گرایان، تعدد جوامع بشری با تمایزات بنیادین آن را یکی از عوامل کثرت ادیان در عالم می دانند، و بر این باورند که تمایزات میان انسان ها، تمایزاتی واقعی و سودمند و دارای نقشی اساسی در ایجاد صورت های گوناگون دین در زمین هستند. ایشان دین را معلول دو عامل عمده می دانند: عنصر حقیقت مطلق نامشروط و ناب، و حاشیه ای از جوهر بشری که حقیقت مطلق به درون آن راه پیدا می کند. براساس این دو عامل، هر دینی، محصول تجلی مثال آن در میان جمعیت بشری و یا حاصل اتصال عنصر حقیقت مطلق با جامعه انسانی است. ازآنجایی که مثال های ادیان ناهمگون هستند، و جمعیت انسانی ای که آن دین برای آنها مقدر شده، از حیث زبان، ظرفیت ها، گرایش ها و نیازهای روحی و روانی متفاوت اند، این امر سبب شده تا صورت های متعدد و متکثری از دین، که هریک بر جنبه ای خاص از جوانب حقیقت مطلق تاکید می ورزند، و صورتی خاص از واقعیت را متجلی می سازند، پدیدار گردد. این دیدگاه، اشکالات متعددی دارد که به بررسی آنها می پردازیم.
    کلیدواژگان: سنت گرایی، کثرت گرایی دینی، مثال کلی دین، فریتیوف شووان، سیدحسین نصر
  • الخلاصه
    صفحه 123
|
  • Jawad Akbari Mutlaq*, Mohammad Ali Shomali Page 7
    Though, the relationship between faith and good deed seems definite, but this relationship is a kind of easy yet impossible one. The necessity of righteousness of action to achieve goodly life raises the question whether righteousness is something inherent in action or based on some other thing. If it is inherent is it valuable? In case of the absence of the other thing, is a mere action rendered valuable if righteousness is based on some other thing? If the mere action is regarded valuable, what makes it valuable? These questions are raised here with the aim of demonstrating the difference between the value of action and its righteousness on the one hand. A positive or negative answer to each of these questions provides us with different explanations about the relationship between faith and good deed. On the other hand, this paper compares the view of Islam and that of Christianity and addresses the alternative view in the light of through Allamah Tabatabaii's view and then compares it with the views of Aquinas and John Hick, two catholic and Protestant thinkers.
    Keywords: faith, good deed, value of action, authenticity, Allamah Tabatabaii, Aquinas, John Hick
  • Qurban Elmi*, Mahdi Hassanzadeh Page 29
    Berger uses the term "dual citizenship" to define his approach to the study of religion. A dual citizen is one who can simultaneously do a theological activity and consider him/herself as belonging to the researcher citizens. The present paper tries to demonstrate the components based on which Berger could study religion by means of two approaches each of which has different methods and subjects, i.e. sociology and theology. First, the interrelated structures of inner-knowledge showed Berger that man can make use of his different mental structures in dealing with the phenomena, provided that the regulations of each structure are observed. Then the suspension contributes to his acquaintance with the regulations of approach of sociology. Finally, the nature of shades of meaning of man shows him empirical approaches, especially the approach of sociology, cannot make the last judgment on religion. Although some theories of the human sciences consider religion as the product of human mind, Berger believes that these very theories are, according to sociology of knowledge, subject to such criticism,. Therefore, Berger does his theological activities apart from the results of sociological research.
    Keywords: Peter Berger, dual citizenship, mental interrelated structures, suspension, fragility of human meanings
  • Azam Parcham*, Soheyla Boojari Page 45
    Today, the followers of divine religions hold that religious and human coexistence is contingent upon the dialogues among religious thinkers. Naturally, these dialogues are centered on the revealed books. One of the questions which can be searched in the Quran and the Bible is the issue of labor. Man has two dimensions: material and spiritual and their perfection can be realized through labor. The present paper tries to extract the moral status of labor from the main sources of Islam and Judaism including Quran, infallible Imam's traditions, the Bible and its authentic commentary and then analyze it. Islam condemns idleness and believes that God grants aid to those who carry the burden of responsiblity. According to Torah, God placed Adam and Eve in the Garden of Eden to work there and preserve it.
    Keywords: labor, Quranic verses, the Bible, value of labor
  • Mohammad Jawad Tavakkoli* Page 65
    In the early 2011, the Vatican's Papal Council for Justice and Peace proposed some strategies inspired from the view of Christian economy for solving economic crises by issuing an analytical declaration on the financial crisis of 2008. It is important to analyze this declaration as a first step towards the interaction among the various monotheistic religions to solve the economic problems in the world. The present paper tries to analyze this declaration by taking into account its roots in Christian economic approach and the theoretical and practical achievements of Islamic banking. A library and analytical method is used in this research. The research findings indicate that although the aforementioned declaration enjoys some merits such as giving attention to the moral roots of economic crises, it suffers from some defects. For example it does not a strategic analysis of the main roots of the financial crisis including establishing unjust usury structure and widespread gambling-based speculation in the most part of world's monetary and financial system. A drastic solution for the crisis should be based on designing and implementing the system of contribution in loss and gain. According to Islamic approach, the formation and management of world's economic and financial system can avert many crises by paying attention to the role of market, state and ethics as well as the formation of international supporting and monitoring institutions.
    Keywords: project of Papal Council for Peace, Justice, Islamic banking, financial crisis of the year 2008
  • Ali Akbar Baqeri* Page 87
    One of the outcomes of Sheikhiyyah's particular beliefs about Bab which literally means door and figuratively refers to those who were or are claimed to be in contact with Imam of the Period (peace be upon him) is that they prepared the ground for the growth of the misguided sect of Babiyyah led by Ali Mohammad Bab, one of Sayyed Kazim Rashti's disciples. The main aspect of the nature of relationship between Sheikhiyyah and Babiyyah is that they both believe in the Fourth Pillar and in Babism. The doctrine of the Fourth Pillar was formulated by Sheikhiyyah and Twelver Shia had not thought of the particular meaning intended by Sheikhiyyah. The Sheikhiyyah uses the word Fourth Pillar to mean a mediator who guides people to Hidden Imam and considers the idea of the existence of Imam will be futile without believing in the Fourth Pillar. Therefore, Sheikhiyyah believes that there are four principles of religion: Unity of God, Prophethood, Resurrection and the Fourth Pillar. This particular system of thought of Sheikhiyyah concerning Fourth Pillar has provided the ground for Ali Mohammad Shirazi to claim that he is a Bab.
    Keywords: the Fourth Pillar, Sheikhiyyah, Babism, Imamate, Imam of the Period (peace be upon him), Ahmad Ehsaii, Karimkhan Kermani
  • Yahya Noormohammadi Najafabadi*, Mohammad Reza Noormohammadi Najafabadi Page 105
    Traditionalists consider the variety of human societies with fundamental differences among them as one of the factors of plurality of religions in the world and believe that the differences among people are real, useful and have a basic role in the development of different forms of religion of the earth. They consider that religion is ascribed to two main factors: first; element of absolute, unconditioned and pure truth, and second; a margin of human essence, into which absolute truth penetrates. Given these two factors, every religion is the outcomes of the manifestation of its own image in the human society or the outcome of the connection of the element of absolute truth with human society. Since the images of religions are heterogeneous and the human societies for which religion is predestined are different in terms of language, capacities, attitudes and intellectul and spiritual needs, there have various forms of religion each of which emphasizes a particular aspect of the absolute truth and manifests a particular form of reality. This view suffers from many shortcomings this paper seeks to expound.
    Keywords: traditionalism, religious plurality, general image of religion, Frithjof Shuan, Sayyed Hussein Nasr