فهرست مطالب

معرفت ادیان - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، زمستان 1391)

نشریه معرفت ادیان
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا محققیان، اعظم پرچم صفحات 7-26
    امید، سرمایه اصلی حیات آدمی است. کسی که به آینده امیدوار است، احساس می کند همه چیز دارد؛ چراکه خوشبختی واقعی و سعادت جاودان در احساس آرامش، امید و مطلوب اندیشی است. کسی که از آرامش روان بهره ای ندارد، با ناامنی روانی، دغدغه خاطر و وسوسه های فزون خواهانه، در اوج قدرت مادی نیز اندک توشه ای هم ندارد.
    در میان تعالیم ادیان آسمانی، شاید نتوان نمونه ای را یافت که از امید به آینده و تحولات آن تهی بوده و به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به اصلاح و بهبود وضع بشر و تحقق آرمان های وی در آینده نظری نداشته باشد. ادیان آسمانی و با منشا وحیانی در این خصوص، بسیار برجسته تر از سایر آیین ها به این معنا توجه داشته اند و بسیاری از معتقدات دینی پیروان آنها با این معنا ارتباط می یابد.
    این نوشتار به طور خاص به نحوه انعکاس مفهوم «امید»، در متون دینی اسلام و مسیحیت پرداخته و برآن است که مختصات کلی این آموزه را در این متون ترسیم نماید تا زمینه ای برای نزدیکی هرچه بیشتر ادیان به یکدیگر را فراهم آورد.
    کلیدواژگان: امید، قرآن، عهد جدید، هدف
  • سکینه شیاسی ارانی، احمدرضا مفتاح صفحات 27-44
    «عبادت» تسلیم و خضوع در برابر معبود، همراه با اعتقاد به الوهیت اوست. عبادت انجام خواسته های خداوند است. درواقع، اطاعت و فرمانبرداری از خداوند قادر مطلق و ستایش و سپاس از اوست که به اراده خویش، نعمت هایش را به انسان عطا نموده است. در دین یهود نیز عبادت اطاعت از خداوند در تمام اوامر و بندگی ایشان است. عبادت در اسلام و یهودیت، گستره ای وسیع دارد و صرفا شامل عباداتی همچون نماز، روزه و... نمی شود، بلکه هر کاری که انسان با نیت الهی و برای رضایت خداوند انجام دهد، عبادت محسوب می شود.
    عبادت در قرآن و عهد عتیق، به عنوان عهد و پیمان خداوند با بندگان بیان شده است. توحید عبادی، اصلی ترین آموزه های پیامبران الهی و رهانیدن انسان از پرستش غیرخداست. عبادت، صراط مستقیم الهی است. «عبادت» ماموریت انسان است و همه موجودات جهان خداوند را تسبیح می کنند. عبادت در قرآن و عهد عتیق از جایگاه خاصی برخوردار است و از مهم ترین مسائل زندگی انسان به شمار می رود.
    کلیدواژگان: عبادت، اطاعت، قرآن، عهد عتیق
  • حسن صفایی، سید اکبر حسینی قلعه بهمن صفحات 45-66
    بخش عمده ای از امدادهای غیبی خداوند در قرآن کریم، مربوط به امت های پیشین و پیروان ادیان گذشته است. در این میان آیاتی که درباره بنی اسرائیل یا قوم موسی(ع) نازل شده، از سایر امت ها بیشتر به چشم می خورد. بحث «امداد» از دیدگاه قرآن کریم در بعضی موارد به لحاظ نوع، شرایط و کارکردها، با عهد عتیق مشابهت دارد. امدادهای خداوند هنگام خروج از مصر و یاری یهوه در بیابان و اعطای انواع نعمت های درخواستی از سوی پروردگار در قرآن کریم هم مطرح است. هرچند در برخی موضوعات، بین قرآن کریم و عهد عتیق اختلاف وجود دارد. در قرآن کریم از تعهد خداوند مبنی بر اعطای سرزمین، به ذریه ابراهیم(ع)، از طریق اسحاق(ع) و یعقوب(ع)، آن گونه که در عهد عتیق به آن اشاره شده است، سخنی به میان نمی آید. همچنین دادن سرزمین موعود به بنی اسرائیل به طور مطلق مطرح نیست، بلکه منوط به عدم تخلف از دستورات الهی است. آنچه که از آیات قرآن کریم استفاده می شود، رهایی قوم بنی اسرائیل از بندگی و اسارت فرعون و وراثت زمین در جهت عبادت آزادانه خدای متعال است. برخی دیگر از انواع امدادها، مربوط به جامعه مسلمانان در صدر اسلام است.
    این مقاله، ضمن اشاره به تفاوت ها و شباهت های موجود در این زمینه، ویژگی های امدادهای غیبی در قرآن کریم و عهد عتیق را از نظر مفهوم، انواع، شرایط و کارکردها بررسی می کند.
    کلیدواژگان: سنت، امداد غیبی، امداد خاص، قرآن کریم، عهد عتیق، بنی اسرائیل
  • منصوره نجات نیا، بخشعلی قنبری صفحات 67-84
    هرچند کلیسای انگلیس، بین دو کلیسای کاتولیک و پروتستان است، اما این کلیسا را جزء شاخه های پروتستانی متمایل به کاتولیک قرار می دهند. این کلیسا، معتدل ترین کلیسا در اصول و عقاید است و ارائه کننده مطالعات روشمند الهیات مسیحی، و به عنوان یک کلیسای علمی و آکادمیک مطرح می باشد.
    رتبه های روحانیت در کلیسای انگلیس برطبق اصول و قوانینی صورت می پذیرد؛ شخص وارد مدارس الهیاتی مسیحیت می شود و پس از گذراندن مراحلی، به کشیش ها کمک می کند که به او «شماس» می گویند. بعد از گذراندن دوره های خاص، به حوزه کلیسائی مربوط معرفی می شوند و درجه کشیشی را از دست اسقف اعظم و یا اسقف دریافت می کنند. از میان کشیش ها، افرادی که واجد شرایط خاصی باشند، پس از طی دوره های علمی و خدمت در کلیسا، به مقام اسقفی نائل می شوند. در کلیسای کاتولیک پاپ رم، رهبر مسیحیان جهان است و ازآنجاکه انتصاب او با واسطه به عیسی مسیح می رسد، سخنش برای همه حجیت دارد سلسه مراتب روحانیونی که در کلیسای کاتولیک رم خدمت می کنند، عبارت است از: پاپ رهبر کلیسا؛ کاردینال؛ اسقف اعظم؛ اسقف؛ کشیش و دیکون (شماس).
    کلیدواژگان: انگلیس، کاتولیک، پروتستان، کشیش، شماس، اسقف، پاپ، کاردینال
  • علی ارشد ریاحی، زینب فرهادی صفحات 85-104
    این مقاله با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی درصدد بررسی آراء اشو در رابطه با خداشناسی است. در این زمینه، با نظر به کتب این مدعی عرفان هندی، پنج موضوع مهم را از آثار پراکنده وی در باب خداوند جمع آوری و مورد بحث قرار داده و سپس به نقد عقلانی و فلسفی آن پرداخته است. این پنج موضوع عبارتند از: اثبات وجود خداوند، تعریف خداوند، شناخت خدا، صفات خدا و چگونگی نائل شدن انسان به او. اشو در همه این مباحث ارائه شده، دچار خطا، به ویژه تناقض گویی شده است، ازاین رو، باید اذعان داشت که اکثر نقدهای واردشده بر مطالب ارائه شده، با توجه به تناقضاتی است که جز با دقت و تامل در سخنان و نظریات وی قابل کشف نیست.
    کلیدواژگان: اشو، خداشناسی، اثبات خدا، شناخت خدا، صفات خدا، نائل شدن به خداوند
  • رضا قزی، سیدعلی حسنی صفحات 105-129
    یکی از گفتمان های مهم در حال حاضر، جریان سنت گرایان است که به بررسی «سنت» به عنوان پدیده ای با منشا الهی می پردازد. جریان سنت گرا، هر سنتی را جلوه ای از جلوه های خورشید هدایت و موجی از دریای حقیقت می داند. این نوشتار، با رویکردی گزارشی، تحلیلی به این موضوع می پردازد که چگونه می توان به این رهیافت رسید که آیا سنت موردنظر سنت گرایان، پاسخ مناسبی برای نیازهای انسان معاصر دارد؟ هدف این مقاله، در عین ارائه یک چارچوب نظری برای شناخت جریان سنت گرا در سده اخیر، بررسی دیدگاه «وحدت متعالی ادیان» از منظر شوآن را وجهه همت خویش قرار داده است. این پژوهش، از یک سو خود مقدمه ای است برای جریان شناسی تفکر دینی معاصر و از سوی دیگر پی جویی و بهره گیری از آنها برای به سازی معرفت دینی و رویارویی منطقی با پرسش ها و چالش های فراروی مطالعات جریان شناسانه است.
    کلیدواژگان: سنت، سنت گرایان، فریتیوف شوآن، حکمت جاودان، وحدت متعالی ادیان
|
  • Zahra Mohaqqeqian, Azam Parcham Pages 7-26
    Hope is one of the main prerequisites of man's life. Whoever is optimistic about the future feels that he/she has everything at his disposal, because real happiness and everlasting felicity consist in the feeling of peace and tranquility, hope and optimism. One who has not mental peace is bereft of the least provision even if one possesses material power, and this can be ascribed to mental problems, distress and overwhelming satanic temptations.We may not find among the teachings of divine religions any instance that lacks optimism about the future and its developments and that does not look directly or indirectly at the improvement of man's condition and realization of his ideals in the future. Divine religions which are based on revelation pay greater attention to this idea than other beliefs and most of their follower's religious doctrines are related to it.The present paper sheds light on how the concept of "hope" is reflected in Islamic and Christian religious texts and seeks to make explicit the general parameters of this teaching in these texts in order to prepare the ground for bringing religions closer and closer.
    Keywords: hope, the Quran, the New Testament, aim
  • Sakinah Shiyasi Arani, Ahmad Reza Meftah Pages 27-44
    "Worship" means submission to God and belief in His divinity. Worship means performing divine injunctions. In fact, worship is obeying the absolutely powerful God and praising and thanks giving to Him who grants His blessings to man by His will. In Judaism too worship means obeying divine commands in all affairs and serving God. Worship has a vast scope in Islam and Judaism and does not include only such acts of worship as prayers and fasting, etc; rather, any act which man does with divine intention and for the sake of God is considered as worship. The Quran and Old Testament regard worship as an alliance between God and His servants. Monotheistic worship is the main teaching of divine prophets and librates man from worshiping other than God. Worship is a divine straight path and the man's mission, and all creatures in the world praise God. Worship has a particular position in the Quran and Old Testament and is considered as one of the most important issues in man's life.
    Keywords: worship, obedience, the Quran, the Old Testament
  • Hassan Safaii*, Seyyed Akbar Husseini Qaleh Bahman Pages 45-66
    Most of the instances of the divine Unseen aid mentioned in the glorious Quran is related to the previous nations and followers of the previous religions. In the meantime, the verses revealed about Israelites or Musa's nation are more than those revealed about other nations. Quranic view of "divine aid" in is, in some cases, similar to that of Old Testament in terms of kind, conditions, and functions. The Quran also mentions the divine aid for Musa's nation when they left Egypt (Exodus), for Yahweh in desert and when God granted them the various blessings they wanted, although there are some differences between the Quran and Old Testament regarding some issues. The Quran does not mention God's promise to the offspring of Ibrahim to make them own the land through Isaac and Jacob, as it is mentioned in the Old Testament. Furthermore, the Quran does not mention the idea of giving the Promised Land to Israelites without any condition; rather, it mentions that such a bestowal is contingent upon obeying divine injunctions. We understand form Quranic verses that Israelites were liberated from imprisonment of Pharaoh and inherited the land in order to freely worship the Most High God. Some other kinds of divine aid are related to the Muslim nation in early Islam. The present paper discusses the features of divine Unseen aid mentioned in the Glorious Quran and Old Testament in terms of concept, kind, conditions and functions, while referring to the similarities and differences between these features in their text.
    Keywords: tradition, Unseen aid, special aid, the Glorious Quran, the Old Testament, Israelites
  • Mansooreh Nejatnia, Bakhshali Qanbari Pages 67-84
    Although the Church of England is in a position between Catholic and Protestant Churches, it is regarded as a branch of Protestant Church inclined towards Catholicism. This church is a quite moderate one in terms of principles and belief, and is regarded among the churches which provide systematic studies on Christian theology, and as a scientific and academic one.The clergymen in the Church of England are ranked according to some regulations and rules. One who is admitted into Christian theological schools has to pass some stages and then begins to help the priests. In this stage he is called deacon. He is introduced to a parish after he passes some special stages and receives the degree of priest from a bishop or archbishop. Among the priests, those who enjoy particular qualifications rise to the rank of bishop. In the Catholic Church of Rome, the Pope is the leader of the Christians of the world and it is incumbent to obey him, because it is thought that he is designated in some way by Christ. The hierarchies of clergymen who serve in the Catholic Church are: the Pope as the leader of the Church, Cardinal, archbishop, bishop, priest and deacon.
    Keywords: England, Catholic, Protestant, priest, deacon, bishop, Pope, Cardinal
  • Ali Arshad Riyahi, Zaynab Farhadi Pages 85-104
    Using an analytical approach and a documentary method, the present paper tries to study Osho's views on theology. To this end, five of the important issues on God have been selected from a number his scattered works, who claims Indian mysticism, and are discussed. Then they have been criticized reasonably and philosophically. These five issues are: proving the existence of God, defining God, knowing God, God's attributes and how to attain nearness to God. Osho has made mistakes in each of these issues and has made certain contradictory remarks. Therefore, it should be admitted that most of criticisms leveled against his proposed issues are related to the contradictions which cannot be discovered without close attention to and contemplating on his words and views.
    Keywords: Osho, theology, proving the existence of God, knowing God, God's attributes, attaining nearness God
  • Reza Qazi, Seyyed Ali Hasani Pages 105-129
    Among the important contemporary discourses is the trend of traditionalism which is concerned with "tradition" as a phenomenon with divine origin. Traditionalism holds that every tradition is a manifestation of the sun of guidance and a wave of Truth Sea. Using an analytical-narrative approach, the present paper deals with the way through which we can develop an approach to understanding see whether or not the tradition intended by traditionalists meets the needs of modern man properly. Providing a theoretical framework for understanding the traditionalist trend of the recent century, this paper seeks to study Frithjof Schuon's view called "transcendent unity of religions". This paper is a prelude to the study of trend of contemporary religious thought and is intended to study it to improve religious knowledge and logically confront with questions and challenges which the studies about trends face.
    Keywords: tradition, traditionalists, Frithjof Schuon, eternal wisdom, transcendent unity of religions