فهرست مطالب

معرفت ادیان - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، بهار 1392)

نشریه معرفت ادیان
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 14، بهار 1392)

  • 126 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1392/01/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • دل آرا نعمتی پیرعلی صفحه 5
    «عهد» در کاربردهای قرآنی به معانی پیمان، فرمان و توصیه آمده است که این معانی سه گانه در متعهد ساختن انسان به تکلیف الهی قدر مشترک می یابند. عهد خداوند با انسان، دو صورت باطنی و قولی دارد. عهد باطنی خداوند با انسان، همان اعطای مقام امامت می باشد که مسبوق به افاضات الهی و تحقق حالتی درونی در انسان است که به واسطه آن اصطفاء، عصمت، حقیقت عبودیت، کمال ارتباط و نزول وحی تحقق می یابد. عهد انسان با خداوند نیز دو صورت قولی و باطنی دارد: عهد قولی انسان در قبال خداوند و مردم قابل تصور است که همان مسئولیت پذیری است. عهد باطنی انسان عبارت از پایمردی در راه ایمان و التزام عملی به عقاید و تکالیف است. صرف نظر از اینکه عهد قدیم به طور مشخص به عهد باطنی خداوند با انسان نپرداخته، اما در خصوص عهد قولی خداوند و نیز عهد انسان با خدا، با تعالیم قرآن در کلیات مشترک است. برخلاف عهد جدید که مناسک شرعی را عامل تقرب به خدا نمی داند، بلکه ایمان به مسیح و حقیقت تصلیب را، موجب اتحاد انسان با مسیح و عامل رستگاری انسان برمی شمارد.
    کلیدواژگان: عهد، خدا، انسان، عهد قدیم، عهد جدید، قرآن کریم
  • بهروز افشار صفحه 25
    این مقاله درصدد بررسی ماهیت ده فرمان و تبیین ارزش آن از نظر محققانی همچون ابن تیمیه، ابن خلدون، سید قطب، ابو عبدالله قرطبی و فخررازی است. به گفته دانشمندان یهود، تورات مشتمل بر 613 حکم است. در میان این احکام، ده حکم اهمیتی ویژه دارند. این فرمان ها محور شریعت یهودند و همه احکام شریعت یهود در همین فرامین ریشه دارد. در واقع، قوم اسرائیل با پذیرفتن این فرمان ها با خدا هم پیمان شده است. تعبیر قرآن کریم از «الواح»، اشاره به دو لوح شامل ده فرمان از کتاب مقدس است که در آیه 145 سوره اعراف به آنها اشاره شده است. نظر به اهمیتی که ده فرمان در نزد عالمان یهود یافت و اشارات دقیق و لطیفی که قرآن کریم به آن دارد، پس از قرون وسطا، حکما و متکلمان و محققانی همچون سید قطب، خطیب تبریزی، ابن تیمیه، ابن خلدون و دیگران با دیدگاه های متفاوت، به نقد و بررسی در این باره پرداختند که تفصیل این بحث در این مقاله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: ده فرمان، تورات، قرآن، قرون وسطا
  • امیر خواص صفحه 39
    داستان خلقت آدم و حوا به عنوان سرآغاز خلقت انسان در کتاب آسمانی قرآن و نیز در عهد عتیق بیان شده است. با توجه به اینکه دو دین ابراهیمی اسلام و یهودیت ریشه در وحی الهی دارند، نباید تفاوتی میان روایت این دو کتاب از داستان خلقت آدم و حوا وجود داشته باشد، اما با بررسی حکایت این دو کتاب از داستان مزبور، اختلاف بسیاری را شاهدیم که نشان از راه یافتن دست تحریف در عهد عتیق دارد؛ چرا که دلایل متقنی وجود دارد که قرآن کریم از گزند تحریف مصون مانده است، اما در مورد عهد عتیق چنین نیست. گرچه یهودیان ارتدوکس معتقد به عدم تحریف کتاب خود هستند، اما شواهد بسیاری از جمله در خود این داستان، خلاف آن را نشان می دهد. البته مشترکات متعددی نیز در روایت هر دو کتاب از این داستان یافت می شود.
    کلیدواژگان: خلقت، آدم و حوا، قرآن، عهد عتیق
  • فاطمه شیرزاد راد جلالی، سوسن آل رسول صفحه 55
    باور به هدفمندی و سیر به سوی مقصدی نهایی، یکی از مبانی اصلی همه ادیان الهی است. آئینی که زرتشت در حدود هفت قرن پیش از میلاد عرضه داشت، همچون دین اسلام، از ادیان توحیدی به شمار می رود. اما گذشت زمان و عدم صیانت متون مقدس زرتشتی از دستکاری های انسانی، تصور جدایی و بینونت ذاتی، میان این دو آیین را تقویت کرده است. این مقاله، پس از واکاوی اصل و لوازم مهم مبداء و معاد در آیین زرتشت، با یافتن اشتراکات بسیاری با اسلام منشاییت توحیدی آن را اثبات می نماید و قابلیت انطباق آن دسته از تعالیم اصیل دین زرتشت را، که حکایت از جهان پس از مرگ و کیفیت آن می کند، با تعالیم قرآنی تایید می کند.
    کلیدواژگان: زرتشت، مبداء معاد، خیر و شر
  • محمدحسین طاهری، حسن دین پناه صفحه 73
    یکی از آموزه هایی که در امامیه و مسیحیت کاتولیک دارای اسمی مشترک است، آموزه grace، لطف یا فیض الهی است. همان گونه که قاعده لطف، از مهم ترین قواعد در کلام امامیه است، از مسئله فیض نیز به عنوان هسته مرکزی، برای اثبات سایر آموزه های الهیات کاتولیک، استفاده می شود. از منظر دو مذهب، لطف و فیض الهی نوعی مداخله و تدبیر خداوند در زندگی انسان است که موجب دوری فرد از گناه، و رساندن او به رستگاری و نجات می شود. با وجود این، دو آموزه مبانی واحدی ندارند. برای بررسی این ادعا لازم است نسبت میان این دو، مورد تامل قرار گیرد. این مسئله ابعاد گوناگونی دارد.
    این مقاله با رویکرد نظری و بررسی اسنادی به بیان مبانی، شباهت ها و تفاوت های این دو قاعده به صورت بررسی تطبیقی می پردازد. در این پژوهش نشان دادیم که آن دو، از حیث مبانی و پیش فرض ها تفاوت بنیادین دارند هرچند اندک شباهتی در میان مبانی آن دو مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: قاعده لطف، آموزه فیض، امامیه، کاتولیک، حکمت، رحمت
  • مرتضی صانعی صفحه 97
    از زمان ظهور اسلام، مسیحیت فعالیت تبشیری خود را نسبت به مسلمانان، در اشکال متفاوتی انجام داده است. در این زمینه، می توان به رویکرد انفعالی، هجومی، فرهنگی و دیالوگی اشاره کرد. این مقاله، با روش اسنادی تحلیلی و با هدف تبیین مواضع تبشیری واتیکان نگارش یافته، و به بررسی این مدعا می پردازد که کلیسا با رویکردهای گوناگون به فعالیت تبشیری در جوامع اسلامی پرداخته است. این پژوهش، درنگی است که مسیر گفت وگوی بین الادیان، به ویژه اسلام و مسیحیت را حساس و پیچیده نشان می دهد و موجب درک عمیق از گفت وگو در قالب تبلیغ و تبشیر می شود؛ نکته ای که شایسته توجه دانشمندان، مجریان و سیاست گذاران گفت وگو است.
    کلیدواژگان: کلیسا، پاپ، واتیکان، تبشیر انفعالی، تبشیر هجومی، تبشیر فرهنگی، تبشیر دیالوگی، جوامع اسلامی
  • ملخص المقالات
    صفحه 115
|
  • Delara Nemati Pirali Page 5
    The Quran uses the terms compact, recommendation and commandment to refer to the concept of "'Ahd". The common feature of these three terms is that they indicate man's commitment to the command of Allah. God's compact with man has two forms: internal and verbal. God's internal compact with man refers to the very bestowment of the station of Imamate the precedent of which is divine effusions and the realization of an internal state in man through which election, infallibility, the reality of servitude, the perfection of relation and descent of revelation are realized. Man's compact with God has two forms too: verbal and internal. Man's verbal compact is conceivable towards God and people, which is the very accountability. Man's internal compact means perseverance in the way of faith and practical commitment to beliefs and duties. Aside from the fact that Old Testament does not clearly discuss God's internal compact with man, it has common generalities with the teachings of the Quran in terms of God's verbal compact and man's compact with God. This is contrary to the teachings of the New Testament, which do not regard lawful rituals as the factor for nearness to God; rather, consider belief in Christ and the reality of his fructification as the factor for man's unity with Christ and his salvation.
    Keywords: 'Ahd (compact), God, man, Old Testament, New Testament, the holy Quran
  • Behrooz Afshar Page 25
    The present paper seeks to study the nature of Ten Commandments and elaborate on their value in view of such researchers and scholars as Ibn Taymiyyah, Ibn Khaldun, Seyyed Qutb, Abu 'Abdullah Qurtabi and the sage Fakhr Razi. According to Jewish scholars, Torah consists of 613 commandments among which Ten Commandments are of special importance. These commandments are the pillars of Judaism, in which the injunctions of Judaism are rooted. In fact, Israelites have made a compact with God by accepting these commandments. The term " "Tablet" in the verse 145 of the chapter 7 (Al-Araf- the Elevated Places) of the Quran refers to two tablets which include Ten Commandments of the Bible.Given the importance of these Ten Commandments for Jewish scholars and the exact and delicate references of the Quran to them, such sages, theologians and researchers as Seyyed Qutb, Khatib Tabrizi, Ibn Taymiyyah, and Ibn Khaldun, among others, have investigated and criticized these commandments from different views after the Medieval Period. The present paper discusses and evaluates the issue in detail.
    Keywords: Ten Commandments, Torah, the Quran, Medieval period
  • Amir Khawas Page 39
    The celestial book, the Quran, and Old Testament state the story of the creation of Adam and Eve as the beginning of man's creation. Since the two Abrahamic religions, Islam and Judaism, are rooted in divine revelation, there should be no differences between the stories of the creation of Adam and Eve, as stated in these books. However, a review of this story in these two books show many differences between them, which indicate the distortion of Old Testament, because there are strong proofs which show that not the holy Quran but the Old testament has been distorted. Although Orthodox Jewish believes that their holy book has not been distorted, there are many proofs, including this story, which show the opposite. Of course, there are several commonalities between these two stories of these books.
    Keywords: creation, Adam, Eve, the Quran, the Old Testament
  • Fatimah Shrizad Rad Jalali, Susan Al Rasool Page 55
    The attitude towards and belief in purposefulness and the journey towards final end are among the main principles of all divine religions. Like the Islam, the religion founded 7 centuries before christianity by Zoroaster ca is considered, a monotheistic religion. However, the passage of time and lack of due care to holy Zoroastrian texts against human manipulations have led to the inherent separation and differentiation between these two religions. Reanalyzing the basis and prerequisites of the origin and the resurrection in Zoroastrian faith and bringing out the various similarities between Islam and this religion, the present paper tries to prove the monotheistic nature of the origin of Zoroastrian faith and support the idea that the true Zoroastrian teachings concerning the world after death and its quality can conform with Quranic teachings.
    Keywords: Zoroaster, the origin, the resurrection, good, evil
  • Mohammad Hussein Taheri, Hassan Dinpanah Page 73
    Imamiyyah School and Catholic Christianity have a doctrine with the same conceptual name, that is, the doctrine of "divine grace or effusion". As the principle of grace is one of the most important doctrines in Imamiyyah theology so the doctrine of effusion is the central theme in Catholic theology, which is used to prove its other doctrines. According to these two schools, divine grace and effusion is type of intervention and management by God in man's life, which avoids him from sin and takes him to salvation and deliverance. However, these two doctrines have not the same principles. It is necessary to reflect on the relationship between these two doctrines in order to investigate this claim. This issue has different dimensions. Using a theoretical approach and a documentary survey, the present paper elaborates on the principles, similarities and differences of these two principles in the form of a comparative review. The research findings indicate that these two doctrines, despite their little similarity, are different in terms of their principles and presuppositions.
    Keywords: the principle of grace, the doctrine of effusion, Imamiyyah, Catholic, wisdom, benevolence
  • Murteza Sanei Page 97
    Since the advent of Islam, Christianity has conducted its different missionary (annunciation) activities in relation to this religion. In this regard, we can refer to reactionary, assaulting, cultural and dialectical approaches. The present paper was conducted with the aim of elaborating on the missionary positions of Vatican, and investigates the claim that Church has used different approaches to conduct its missionary activities in Islamic societies. A documentary-analytical method is used in this research. It is a sort of intermission which shows that the process of dialog among religions, especially between Islam and Christianity, is a critical and complex process, and makes us to deeply understand this dialog in the form of propagation and missionary. This issue is of great importance for scholars, administrators and policy makers of this dialog.
    Keywords: Church, Pope, Vatican, reactionary missionary, assaulting missionary, cultural missionary, dialectical missionary, Islamic societies