فهرست مطالب

معرفت ادیان - سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، زمستان 1393)

نشریه معرفت ادیان
سال ششم شماره 1 (پیاپی 21، زمستان 1393)

  • 152 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/03/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین حیدری، خدیجه کاردوست فینی*، محمد مهدی قربانی صفحه 7

    یوسف، ملقب به برنابا، اهل قبرس، گرچه در زمره دوازده حواری مسیح نبوده، ولی به دلیل جایگاه بی نظیرش در ترویج و گسترش مسیحیت نخستین در میان غیریهودی ها، همانند پولس در رتبه رسولان به شمار آمده و در عهد جدید 33 بار از او نام برده شده است. وی بنابر سنت مسیحی، گرچه انجیلی نگاشته، ولی دست کم تا سده سیزدهم میلادی نسخه ای از انجیل وی، مورد اطلاع، انتساب یا در دست مسیحیان یا مسلمانان نبوده است.
    در سده های اخیر، اثری منسوب به برنابا متشرشده که در آن همانند قرآن، تثلیث وتصلیب عیسی انکار شده و به ظهور پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله نوید داده شده است. وی معتقد است: بر سردر بهشت شهادتین مسلمانان نقش بسته است و در نتیجه این رای، با استقبال گروهی از علمای مسلمان مواجه شده است.
    این مقاله پس از معرفی اجمالی برنابا و پیشینه تاریخی انجیل منسوب به وی، موارد تعارض باورهای دینی آن را با قرآن کریم برجسته می کند. از جمله این که، آدمیان فرزند خدا و ذاتا گناهکارند. انبیا، به جز عیسی علیه السلام، از جمله ابراهیم، هارون، ایوب و.. گناه و محبت شرک آمیز داشته اند. درجهان شناسی، این انجیل، 144 هزار پیامبرآمده است. ده جهنم، هفت طبقه دوزخ و نه آسمان وجود دارد. فرشتگان دچار معصیت و نافرمانی می شوند، و ماموران عذاب دوزخ نه فرشتگان، بلکه شیاطین هستند.

    کلیدواژگان: کتاب مقدس، برنابای رسول، مسیحیت، قرآن کریم، اناجیل برساخته، عیسی مسیح
  • مریم خوشدل روحانی، رقیه بیگدلی، حسین اترک صفحه 29
    ایرنائوس، یکی از آباء کلیسا است که تفسیری خاص از گناه نخستین دارد. وی به دو مرحله ای بودن خلقت انسان معتقد است. به اعتقاد وی، انسان در ابتدای خلقت دارای طبیعتی ضعیف و ناتوان و در ابتدای رشد و تکامل قرار داشته است. با وجود تعالیم کلمه خدا، آدم در بهشت هنوز کامل نبوده و شیطان با آگاهی از این طبیعت ضعیف، موجب نافرمانی آدم و حوا از دستور الهی شد. خوردن از درخت ممنوعه، عاملی برای ورود به این جهان و رسیدن به تکامل و شباهت به خداوند گردید. رسیدن به شباهت خداوند، شق ثانوی خلقت است. مرگ در این دنیا، نتیجه گناه و نافرمانی است تا به خطا و سرپیچی ابدی پایان دهد. البته گناه آدم بدترین نوع گناه نبوده؛ زیرا ندامت و توبه را به دنبال داشت که رحمت خدا را شامل حال آنان کرد. ایرنائوس، وجود مسیح را دلیلی برای ایجاد هستی می داند، نه اینکه پاسخی برای گناه آدم باشد. در واقع، وی مسیح را کانون جهان هستی و آدم را هموارکننده مسیر مسیح تلقی کرده است. اتحاد مسیح با خداوند، سبب بازگرداندن صمیمیت ازدست رفته ای است که توسط آدم صورت گرفته بود.
    کلیدواژگان: گناه، گناه نخستین، آدم، مسیح، ایرنائوس
  • سید محمدرضا موسوی فراز صفحه 49
    این پژوهش با هدف درک عمیق تر رهبانیت بندیکت و آشکار شدن ارتباط آن با عرفان مسیحی، برای آگاهی بیشتر از این بعد مسیحیت کاتولیک و با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته است. مقاله درباره پدر رهبانیت مسیحی غرب، یعنی بندیکت اهل نورسیا (480547)، با توجه به کتاب قواعد اوست. این تحقیق، پس از معرفی بندیکت، عارف بودن او را مورد بحث قرار می دهد. بدین منظور، تعریف و مولفه های اصلی عرفان و نیز رهبانیت مورد توجه قرار گرفته است. سپس، وجود دو عنصر اصلی عرفان، یعنی شهود عرفانی به خدا و گرایش به وحدت، در تعالیم بندیکت بررسی و اثبات شده است. در نهایت، با توجه به رابطه عرفان و رهبانیت و دیدگاه های پیروان بندیکت و شارحان «قواعد» بندیکت، نتیجه گرفته شده که تعریف «عارف» بر بندیکت راهب صادق است.
    کلیدواژگان: عرفان مسیحی، رهبانیت، بندیکت قدیس، قواعد بندیکت
  • جواد امین خندقی، سیدمحمدحسین نواب صفحه 69
    یکی از زمینه های پژوهش های میان رشته ای در حوزه فرهنگ، مطالعات مربوط به نسبت دین و هنر است. در میان نهضت های دینی، «پروتستانتیسم» به دلیل گره خوردن با «جریان اصلاح دینی» از اهمیت بالایی برخوردار شده است. در همین بستر فرهنگی، «اکسپرسیونیسم»، به عنوان یکی از مهم ترین مراحل تکامل اشکال هنری است. این نوشتار، درصدد بررسی وجوه ارتباط و اشتراک این دو جریان با استفاده از روش گردآوری اسنادی است. مبانی نظری در قالب بررسی موردی، با فیلم «اتاق کار دکتر کالیگاری»(1920) تطبیق داده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که اکسپرسیونیسم و پروتستانتیسم، در یک وجه عام و سه وجه خاص با یکدیگر اشتراک دارند. بر این اساس می توان خوانش های دینی از آثار هنری ارائه داد. وجود تاثیر و تاثر میان دین، فرهنگ و هنر بر اساس فهم وجودی دین، وجه عام این ارتباط است. همچنین وجود اشتراک فرهنگی تاریخی، عنصر بیانی و محتوای تنش زا و تاریک در اکسپرسیونیسم، که نظیر آنها در الهیات پروتستانی نیز دیده می شود، بیانگر وجوه خاص این ارتباطند.
    کلیدواژگان: اکسپرسیونیسم، پروتستانتیسم، سبک هنری، عنصر بیانی، اتاق کار دکتر کالیگاری
  • سید محمد حاجتی شورکی، محمدحسین طاهری آکردی صفحه 85
    تاثیرپذیری ادیان از یکدیگر، همواره موضوعی مورد اختلاف محققان حوزه مطالعات ادیان بوده است. یکی از حوزه های ادیانی که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است، مسئله تاثیرپذیری یهودیت در دوره اسارت بابلی، از باورهای زرتشتی گری است. بیشتر اندیشمندان معتقدند تاثیرپذیری یهودیت از آموزه های دین زرتشت می باشد. درحالی که برخی محققان، این نظریه را نپذیرفته اند، دسته ای نیز قائل به عدم قطعیت شده اند. دسته اول، آموزه هایی مانند رستاخیز مردگان، منجی و موعود، فرشته شناسی، و داوری نهایی عمومی را برمی شمارند که به اعتقاد ایشان این آموزه ها از دین زرتشت اقتباس شده است. این مقاله، پس از بررسی دیدگاه های موجود، این دیدگاه را مطرح کرده که این نوع تاثیرپذیری طبیعی بوده و به دلیل ریشه های خدامحور هر دو دین، و وجود انبیای بنی اسرائیل، نمی توان این موارد را تاثیرپذیری یهودیت از دین زرتشت دانست.
    کلیدواژگان: یهودیت، دین زرتشت، جلای بابل، تاثیر ادیان، رستاخیز، منجی گرایی
  • ابوالقاسم جعفری، مهدی علیمردی، فائزه بیدگلی صفحه 105
    نوشتار حاضر نقدی بر مقاله «تشابه ادیان توحیدی؛ تحریف کتاب مقدس و تحریف قرآن» است که در شماره نوزدهم «معرفت ادیان» به چاپ رسیده است.
    نویسنده مقاله مزبور، پاسخ های داده شده به شبهه «تحریف لفظی قرآن با استناد به احادیث بیانگر تشابه امم» را ناتمام ارزیابی کرده است و به همین منظور پاسخی تازه به شبهه ارائه می کند، ولی ناقد معتقد است که نویسنده برای تبیین سخن خود و نقد دیگر پاسخ ها، مطالبی طرح کرده که به نظر ناتمام می آید.
    به همین منظور ناقد بعد از مقدمه ای، مطالب ناتمام نویسنده را به ترتیب بیان و در پایان، نتیجه ملاحظاتش را ذکر می نماید.
    کلیدواژگان: تشابه ادیان، تشابه امت ها، تشابه سنت ها، شبهات تحریف، تحریف عهدین، تحریف ناپذیری قرآن
  • غلامعلی عزیزی کیا صفحه 123
    نوشتار حاضر نقدی بر مقاله «تشابه ادیان توحیدی؛ تحریف کتاب مقدس و تحریف قرآن» است که در شماره نوزدهم «معرفت ادیان» به چاپ رسیده است.
    نویسنده مقاله مزبور، پاسخ های داده شده به شبهه «تحریف لفظی قرآن با استناد به احادیث بیانگر تشابه امم» را ناتمام ارزیابی کرده است و به همین منظور پاسخی تازه به شبهه ارائه می کند، ولی ناقد معتقد است که نویسنده برای تبیین سخن خود و نقد دیگر پاسخ ها، مطالبی طرح کرده که به نظر ناتمام می آید.
    به همین منظور ناقد بعد از مقدمه ای، مطالب ناتمام نویسنده را به ترتیب بیان و در پایان، نتیجه ملاحظاتش را ذکر می نماید.
    کلیدواژگان: تشابه ادیان، تشابه امت ها، تشابه سنت ها، شبهات تحریف، تحریف عهدین، تحریف ناپذیری قرآن
  • ملخص المقالات
    صفحه 137
|
  • Hossein Heydari, Khadijeh Kardust Fini, Mohammad Mahdi Ghurbani Page 7

    Joseph of Cyprus, which is commonly known as Barnabas is not among the twelve Disciples of Christ, but because of his unique status in propagation of primary Christianity among the non-Jewish, he, like Paul, is considered as one of the messengers and his name is mentioned 33 times in the New Testament. Although he, as in Christian tradition, wrote the Bible, neither Christians nor Moslems had access to his Bible up to the thirteenth century. In recent centuries, a copy ascribed to Barnabas was published and, like the Quran, it denies the Trinity and the Crucifixion and it has glad tidings about the coming of the Last Prophet. He believes that the words’’ There is no god but Allah and Muhammad is His prophet’’ are written above the entrance of paradise. Therefore, this view attracted the attention of a group of Muslim scholars. This paper first gives an idea about who Barnabas is and a historical account of his Bible, and then points out to the contradictions between the religious belifs of this Bible and those of the Holy Quran. For example, according to Barabas’ Bible man is God’s child and he is by nature sinful. Blasphemous sins and love are attributed to prophets including Abraham, Aaron, Job, and excluding Jesus. This Bible refers to, 144000 prophets and states that there are ten Gehennas, seven strata of hell and nine heavens and that angels commit sins and disobey, and the envoys of punishment are not angels but satans.

    Keywords: The Holy Bible, Apostle Barnabas, Christianity, the Holy Quran, invented Bibles, Jesus Christ
  • Maryam Khoshdel Rohani, Roghayeh Bigdeli, Hossein Atrak Page 29
    Irenaeus is a church father who introduced a special interpretation of original sin. He believes that creation passes through two stages and man, at the beginning of creation had a weak nature and was at the initial stages of growth and perfection. Despite the teachings of the Word of God, Adam was not perfect when he was in heaven, and the Devil, who was aware of man's weak nature, urged Adam and Eve to disobey God's command. Their eating from the forbidden tree was behind their coming to this world, their attainment of perfection and their similarity to God. Being similar to God is the minor aspect of creation. Death this world is the ascribed to sinfulness and disobedience, the outcome of which is eternal, sinfulness and disobedience. Of course, Adam's sin is the worst kind of sin because it was followed by remorse and repentance. Thus man is favored with God's mercy. Irenaeus considers Christ’s existence as the reason for creation, not as a response to the sin of Adam. In fact, he regards Jesus Christ as the center of universe and the role of Adam is to pave the way for Christ. The unity between Christ and God has restored the friendship which was lost by Adam.
    Keywords: sin, original sin, Adam, Christ, Irenaeus
  • Sayyed Mohammad Reza Mousavifaraz Page 49
    Using a descriptive-analytical method, this study helps us to gain a deep understanding of Benedict‘s monasticism and it makes explicit his relation with Christian mysticism in order to have a clear idea about this aspect of Catholic Christianity. The paper deals with character of the father of Christian monasticism in the West, i.e. Saint Benedict of Nurcia (480-547), by referring to his book of Rules.This paper first gives a clear account of Benedict and then investigates his mysticism. To this end, it includes, in addition to the definition and a review of the main components of mysticism and monasticism also the two main elements of mysticism in the teachings of Benedict, i.e. mystical vision of God and tendency towards unity, are examined and proved. Finally, given the relationship between mysticism, monasticism and the views of Benedict’s followers and commentators of Benedict’s “rules", the author concludes that the definition of "mystic" applies to the monastic Benedict.
    Keywords: Christian mysticism, Monasticism, St. Benedict, Benedict's rules
  • Javad Amin Khandaghi, Sayyed Mohammad Hossein Nawab Page 69
    One of the areas of interdisciplinary research on culture is the study of the relationship between religion and art. Among the religious movements, "Protestantism" has assumed especial importance due to its relation with the" religious reform movement". In this cultural context, "expressionism" represents one of the most important stages of the evolution of forms of art. Using a library-based method, this paper seeks to investigate the common aspects and relations between these two movements. The theoretical foundations were compared in the form of a case study with the movie “Dr. Calgary’s Work Room" (1920). The research results show that expressionism and Protestantism have common aspects in one general aspect and in three particular aspects. Thus, it is possible to give religious interpretations works of art. The interaction among religion, culture and art on the basis of an existential understanding of religion is the common aspect in this relationship. Moreover, the historical-cultural commonalities, an expressive element and a dark tension-making content in Expressionism the similar of which is found in Protestant theology, indicate the remarkable aspects of this relationship.
    Keywords: Expressionism, Protestantism, Artistic style, Expressive Elements, Dr. Kalygary's Work Room
  • Sayyed Mohammad Hajati Shurki, Mohammad Hussein Taheri Akerdy Page 85
    The influence of religions on each other has always been a matter of dispute between the researchers in the field of religious studies scholars. One of the topics in religion which has been the special concern of scholars is the influence of Zoroastrian beliefs on Judaism in the era of Babylonian Captivity. Most scholars believe that Judaism has been influenced by the teachings of Zoroastrianism. Others reject this view. Still others express their uncertainty about it. The first group of researchers believes that the Resurrection, the belief in the promised Savior, angelology and general final judgment are among the teachings which have been taken from Zoroastrianism.After investigating the existing views, this paper puts forward that this kind of influence is natural and due to the divine-based roots of each of the two religions and the existence of Israelites’ prophets, we cannot ascribe the stated instances to the influence of Zoroastrianism on Judaism.
    Keywords: Judaism, Zoroastrianism, The splendor of Babylon, The influence of Religions on Each Other, Resurrection, Belief in the Savior
  • Abulghasem Jafari, Mohammad Mahdi Alimardi, Faezeh Bidgoli Page 105
    In Zoroastrianism, which considers this world as a place where good creatures of Ormazd are subject to the Devil’s attacks, women’s identity and existence enjoy special status. On one hand, Mazda has created woman with a pure and, like man she has free will and is responsible for what she does. On the other hand, because woman has some feminine characteristics, is physically vulnerable and is subject to the Devil’s attack; whenever has a the period she has to be apart from the other members of family and observe strict rules. This special view about woman, that is, considering her as a vulnerable creature and man as the best creature of Ormazd to the extent that some texts consider her as a parasite and inferior to man and procreation as the only reason of her creation. Using a descriptive-analysis method, and referring to ancient Avesta and Pahlavi sources and to the Zoroastrian scientific works of pioneer researchers, this library-based study first presents an overview of the ontology of Zoroastrianism and then investigates the different views about the status of women in Zoroastrian dual creation. In conclusion, there are two views about women in the texts and tradition of Zoroastrianism: positive and negative The positive view is found in the texts and ancient literature of Zoroastrianism and the negative view is found in Pahlavi tradition and texts, that is, the recent texts related to the Sasanian period. The dissociation of Zoroastrianism from its founder and the influence of significant deviant thought on the religious literature of this religion made Zoroastrian priests develop about women and the negative view of Gnostics and manichaeanism should be taken in to consideration, too.
    Keywords: woman, Jehi, Ayokzan, Satarzan, Khodsarzan, Khovaydude, Spandarmaz, Sishoy
  • Gholam Ali Azizikya Page 123
    The present paper is a criticism over the article "the similarity between monotheistic religions; distortion of the Bible and the Quran" which was published in "Marifat-i Adyan" volume NO. 19. The author of the published article considered the given answers to the doubt "the verbal distortion of the Quran based on the Hadith about the similarities of nations" as incomplete. To this end, the author gives a new answer to this doubt, but for furthering more explanation and criticizing the other answers, the critic believes that, the writer made some points which are not complete. Therefore after giving an explanation, the critic mentions the author’s incomplete points respectively and at the end he offers the results of his comments.
    Keywords: the similarity of religions, the similarity of nations, the similarity of Sunnah, the doubts about distortion, the distortion of the Bible, The Quran is preserved from any alteration