فهرست مطالب

معرفت ادیان - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، زمستان 1394)

نشریه معرفت ادیان
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 25، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/29
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد فولادی، محمد جواد نوروزی صفحه 7
    این پژوهش با رویکرد تحلیلی و نظری و با هدف تبیین جایگاه زیارت در آیین کاتولیک و مذهب شیعه و واکاوی تفاوت و تشابه آن دو تدوین یافته است. در کلیسای کاتولیک، کلیسا خانه خدا و مکان برگزاری آیین های عبادی است. کلیسا ها، صومعه ها و اماکن زیارتی، مکانی مناسب برای پیوند انسان با خداست. در تشیع نیز، ساخت بنا و زیارتگاه بر مقابر اولیای الهی مورد تاکید قرار گر فته و مومنان با واسطه دانستن اولیای الهی در شفاعت و توسل به آنان، آنان را واسطه فیض می دانند. شیعه و آیین کاتولیک، هر دو تلاش دارند تا نگاه پیروان خود را در زیارت، از ظاهر به درون برده و نوعی سلوک عارفانه به آنان تعلیم دهند. در هر دو آیین، اصل بر عدم دلبستگی به دنیا و جست وجوی جهان باقی است. تفاوت اصلی مفهوم زائرگونه به سوی شهر آسمانی اورشلیم در کاتولیک، با مفهوم آن در شیعه در این است که در مسیحیت کاتولیک، زیارت به معنای زندگی غریبانه در زمین، ریشه در باورهایی مانند گناه اولیه، صلیب مسیح و عروج اورشلیم به آسمان دارد، اما در شیعه چنین دکترینی پذیرفته نیست.
    کلیدواژگان: زیارت، کاتولیک، شیعه، سفر زائرگونه، زائر
  • محمدرضا جواهری، جواد شمسی صفحه 33
    مدعای محوری آن بخش از مناظره مرو، که میان امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و بزرگان دو دین مسیحیت و یهودیت رخ داد، انگاره «الوهیت حضرت عیسی علیه السلام» است. در این مناظره، امام علیه این مدعا سه دسته استدلال اقامه فرمودند: استدلال های مستقیمی در نفی الوهیت حضرت عیسی علیه السلام، استدلال هایی در اثبات نبوت ایشان و استدلال هایی در اثبات نبوت حضرت محمد صلی الله علیه السلام. هریک از این سه دسته، به مثابه پشتوانه دیگری در نقض «وضع» مناظره عمل می کند. مدعای جاثلیق، به عنوان طرف نخست مناظره الوهیت حضرت عیسی علیه السلام است. امام علیه السلام «وضع» را تشخیص داده و با فراست، پس از طرح چند پرسش و پاسخ، ضمن نفی این انگاره، «وضع» را به «عیسی علیه السلام و محمد صلی الله علیه السلام پیامبر هستند» تغییر می دهند. این پژوهش به شیوه تحلیل محتوا، متکفل تحلیل استدلال های امام در این محورهاست. در این مناظره، به مقتضای بحث و درخواست طرف مناظره، ظرف استدلال های امام علیه السلام را استناد به «عقل» و «کتاب مقدس» تشکیل می دهد. ایشان با اقامه دو استدلال قیاسی، به نفی الوهیت مسیح علیه السلام می پردازند، آن گاه با استناد به چهار فراز از کتاب مقدس و یک استدلال عقلی، سه محور بعدی را اثبات می کنند. استنادهای امام علیه السلام با رجوع به ویرایش های مختلف کتاب مقدس بررسی شده و ضمن مشخص نمودن مواضع نقل قول ها، اختلاف های احتمالی تحلیل شده است.
    کلیدواژگان: امام رضا علیه السلام، مناظره، الوهیت حضرت عیسی علیه السلام، ادله اثبات نبوت، کتاب مقدس
  • پروانه تقی خانی، سید محمد روحانی صفحه 51
    وحی الهی، یکی از منابع مهم ادیان و آیین های مختلف جهان می باشد. آئین سیکه نیز بر این موضوع تاکید داشته و با مفهوم شبد از وحی سخن گفته است. با وجود این مطالب، وحی در قرآن کریم و شبد در گرو گرنته صاحب، شباهت و تفاوت هایی دارند. شبد به هیچ وجه در وزان وحی الهی در اسلام نبوده و اساسا با رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه السلام قابل مقایسه نیست. ساده ترین موضوع در وحی متجلی در قرآن ناتوانی دیگران در آوردن مثل آن است و البته وعده حفظ و نگه داری قرآن کریم توسط خداوند نیز تفاوتی اساسی در این میان است.
    کلیدواژگان: شبد، بانی، وحی، قرآن کریم، گورو، نبی، الهام، گورو گر صاحب
  • هدیه دلگیر، طاهره توکلی صفحه 69
    انسان همواره با پرسش از چیستی زمان و تاریخ مواجه بوده است؛ از خود می پرسد زمان و تاریخ چیست؟ و ما چه رابطه ای با آنها داریم. این پژوهش با رویکرد تحلیلی نظری به پاسخ به چنین پرسشی، در آیین دین هندو می پردازد. در این آیین، دو الگوی خطی و دوری به چالش کشیده می شود و در نهایت طرح دوری زمان(کاله)، بازنمایی بیشتری دارد. در زمان دوری، زمان چرخه ای است که درون آن حوادث الف، ب، ج و... وجود دارند. یک الگو از زمان دوری، الگوی تناسخ است که چرخه زندگی و مرگ است. در زروان نیز زمان دوری است، ولی همانند آیین هندو، به صورت بازگشت ابدی نیست، بلکه رجعت به مبدایی ابدی است. دوره کامل زمان کرانمند، که دوازده هزار سال است، پس از سه هزاره آخر رستاخیز تن روی می دهد و رجعت به اصل است. نوع دوم به زمان، خطی یا آفاقی است. نکته مهم انگاره خطی، نگاه رشته ای است، که همه چیز یک آغاز و یک پایانی دارند و این دو نمی توانند شبیه هم باشند و امکان جابه جایی آنها هم وجود ندارد. پژوهش حاضر به بررسی مفهوم زمان در ودا، اتهرودا و اوپه نیشد و تقسیمات آن و همچنین مکاتب فلسفی هند پرداخته، نشان می دهد که در نهایت تاریخ (ایتی هاسا)، معنای عام و متعارف و تعریفش در ادیان خطی را از دست داده است؛ زیرا هندوها به دنبال تجربیات تاریخی و حوادث گذشته نیستند، بلکه به دنبال معنا در متون و آموزه های دینی خود هستند.
    کلیدواژگان: زمان(کاله)، تاریخ(ایتی هاسا)، زمان دوری
  • محمدرسول ایمانی صفحه 93
    ویشنوپورانه، یکی از هجده پورانه اصلی و از جمله متون اصلی فرقه ویشنوه آیین هندو است. در این متن، با تلفیق اسطوره های کهن هندویی و دستاورد مکاتب مهم فلسفی هند، همچون ودانته و سنکهیه، ساختار منسجمی از خداباوری هندویی به تصویر کشیده شده و خدایان متکثر ادوار مختلف در الهیاتی وحدت وجودی هضم شده اند. ازاین رو، متن مناسبی برای آشنایی با صورت تکامل یافته باور به خدا در آیین هندو می باشد. این نوشتار، با رویکرد اسنادی تحلیلی، دیدگاه این متن در مورد مهم ترین مسائل خداشناسی را استخراج و با ارائه تبیین منطقی از ربط و نسبت، سعی نموده تا خدایان متکثر و موجودات الوهی در نظام منسجمی جای داده شوند. بر اساس مهم ترین یافته این تحقیق، نظام خداشناسی ویشنوپورانه، ساختاری متشکل از ذات بسیط و غیرشخصی خدای متعال و مراتب تشخص یافته آن ذات است. ذات غیرشخصی خداوند، با تشخص در صورت های گوناگون، مراتب مختلفی از موجودات اعم از خدایان سه گانه و اصلی، خدایان فرعی، موجودات الوهی و پدیده های طبیعی را پدیدار می سازد؛ پدیده هایی که جملگی حصه ای از انرژی ویشنو هستند و نباید آنها را وجود حقیقی و مستقلی تلقی کرد.
    کلیدواژگان: آیین هندو، خدا، دوه ها، نظام خداشناسی، ویشنوپورانه
  • سیداکبر حسینی قلعه بهمن صفحه 113
    امروزه پرداختن به مباحث اخلاقی در ادیان، از اهمیت بالایی برخوردار است. با بررسی اخلاق در ادیان گوناگون، کشف ساختاری معین و مشخص امکان پذیر است. این پژوهش، در مقام ارائه و تحلیل چنین ساختاری است. در ساختار ادیان گوناگون، نظام اخلاقی براساس بنیان هایی هستی شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی، انسان شناختی و الهیاتی شکل گرفته است و در هر نظام اخلاقی، دست کم شش عنصر نظریه ارزش، اصول مبنایی، قواعد اخلاقی، بیان عوامل انگیزشی، بیان ضمانت اجرا و توجیه نظام اخلاقی مشاهده می شود. با توجه به این تبیین، علم اخلاق و پژوهش های اخلاقی در مسیر تبیین نظام اخلاقی، به سه عرصه اخلاق توصیفی، که به توصیف نظام های اخلاقی می پردازد؛ اخلاق هنجاری، که در مقام کشف و یا تاسیس نظام اخلاقی است، و فرا اخلاق، که پژوهش های عقلانی و فلسفی است، در حوزه حقایق، مفاهیم، احکام و گزاره های اخلاقی تقسیم می شود.
    کلیدواژگان: اخلاق، نظام اخلاقی، اصول اخلاقی، قواعد اخلاقی، توجیه اخلاقی، پژوهش های اخلاقی
|
  • Mohammad Fooladi, Mohammad Javad Norouzi Page 7
    Using an analytical and theoretical approach, this research aims to demonstrate the status of pilgrimage in Catholicism and in Shi’ism and underlines the similarities and differences between them. According to the Catholic Church, the church is regarded as God’s house and a place for holding religious rituals. The churches, convents and places of pilgrimage are the proper places for man to establish relations with God. In Shi’ism, building shrines in the site of the graves of the friends of God is given special attention and considering God’s friends as a means for intercession and meditation with God, the pious think that they can get God’s blessing through them. Both the Shi’a and the Catholic attempt to make their followers have a deep sense of pilgrimage and perform it as a kind of mystic rite. The main concern of the two religions is dissociation from this world and seeking for the eternal world. The main difference between the Catholic and the Shi’a about the concept of being pilgrim-like to the heavenly city of Jerusalem in Catholic is that pilgrimage in Catholicism, means living strangely on the land which has its root in such beliefs like the First Sin, Jesus Cross and the ascent of Jerusalem to sky. Shi’ism rejects such a doctrine.
    Keywords: pilgrimage, the Catholic, the Shia, the pilgrim, like journey, pilgrim
  • Mohammad Reza Javaheri, Javad Shamsi Page 33
    The claim of "Jesus divinity" is the central point of the debate which was held between Imam Reza (AS) and Christian and Jewish scholars. Imam Reza (AS) introduced three proofs against this claim: a direct proof which refutes of Jesus’s Divinity, a proof which confirms Jesus’s prophecy and the prophecy of the Prophet of Islam (pbuh). Each of these three arguments contributes to reject the conventional thesis of the debate. Catholicos supports the claim of the divinity of Jesus. Imam recognized the conventional thesis and after some questions and answers, he, in addition to dismissing this idea, intelligently changed the conventional thesis to prove that Jesus (AS) and Mohammad (pbuh) are prophets. Using a content analysis method, this research is centered on the evidence presented by the Imam concerning these topics. Considering the condition of the debate and responding to the opponent’s request, Imam based his view on "reason" and "the Bible" to support his arguments. He offers two analogical proofs to refute the claim of Jesus’s Divinity. Then, he cites four phrases from the Bible and one logical proof to establish the other three ideas. Referring to the various versions of the Bible, the paper investigates Imam’s citations and, specifying the positions of quotations it elaborates on the probable differences.
    Keywords: Imam Reza (pbuh), debate, Jesus Divinity, the arguments for proving prophecy, the Bible
  • Parvaneh Taghikhani, Sayyed Mohammad Rouhani Page 51
    Divine revelation is one of the main sources of the different religions of the world. Sikhism also emphasizes on this issue and talks about the revelation based on the idea of Shabad. A review of revelation in the Holy Qur’an shows that there are some similarities and differences between the Holy Qur’an and Shabad in Guru Granth Sahib. Shabad is by no means comparable with the divine revelation in Islam and principally with the prophecy of Mohammad (pbuh). The simplest idea about the revelation which is clearly evident in the Qur’an is others’ inability to compose something like it (revelation) as well as God’s promise about preserving the Holy Qur’an from alteration, which is a basic difference between the two beliefs.
    Keywords: Shabad, founder, revelation, the Holy Quran, Guru, prophet, inspiration, Guru Granth Sahib
  • Hedye Delgir, Tahereh Tavakoli Page 69
    Man always faced the question as to what time or history is. He asks himself, “what is time or history is?” And “What is our relationship with them?” This research seeks to answer this question in the light of the view of Hinduism by using an analytical-theoretical approach. In Hinduism two patterns: linear and circle are challenged and finally the circle plan of time (Kaleh) has a clearer representation. In circle time, time is a cycle in which the events of a, b, c etc. take place. One of the patterns of circle time is the pattern of transmigration which is a cycle of life and death. In the Avestan notion time is circle, too, but like Hinduism, it has no way for eternal return; rather a return to an eternal origin. The full period of limited time, which, according to Hinduism, lasts for twenty thousand years, comes after the last three thousand years of body resurrection and is a return to the origin. The second kind of time is linear and horizontal. The important point of linear idea is that it is a filamentary idea, according to which everything has one beginning and one end and these two cannot be alike and their movement is not possible. The present research, investigating the concept of time in Veda, Etheroda and Opehnished and their divisions and also philosophical schools of India, shows that history (Eity Hasa) has lost its general and common meaning and definition in the linear religions; because the Hindus do not take care of historical experiments and past events, rather they pay special attention to the meaning and doctrines in their religious texts.
    Keywords: time (Kaleh), history (Eity Hasa), circle time
  • Mohammad Rasul Imani Page 93
    Vishnu Purana is one of the eighteen basic Puranas and one of the basic texts of Vishnuite sect in Hinduism. In this text, a coherent structure of Hindu theism is presented by collating the ancient myths of Hinduism and the achievements of the important philosophical schools in India, like Vedanta and Sankhya, and multiple gods of various historical periods were incorporated in a pantheistic theology. Hence, this text is considered a good source about the developed type the belief in God in Hinduism. Using a documental-analytical approach, this paper extracts from this text the theological views about the most important issues, and, offering a logical explanation of the relationship between them, it seeks to arrange multiple gods and divinely creatures in a coherent order. The main findings of this research show that the theological system of Vishnu Purana is a kind of structure which is composed of the simple and impersonal essence of God Almighty and the identified levels of that essence. Classified into different forms, the impersonal essence of God exposes the different levels of creatures including triple and basic gods, subordinate gods, divinely creatures and natural phenomena; phenomena which en masse are a portion of Vishnu’s energy and so they should not be considered as a real and separate being.
    Keywords: Hinduism, God, Doha, theological system, Vishnu Purana
  • Seyyed Akbar Hosseini Gha Bahman Page 113
    Nowadays dealing with the moral issues in religions is of great importance. Investigating morality in different religions can contribute to discovery a specific structure. This paper seeks to offer such a structure and analyze it. In the composition of the different religions, the development of moral system is based on ontological, epistemological, axiological, anthropological and theological foundations and in every moral system, we can find at least six elements including value theory, fundamental principles, ethical rules, exposition of motivational factors, exposition of the sanctions and defending the moral system. Accordingly, moral science and the research works on morality which contribute to explaining the moral system are divided into three types: descriptive morality, which describes moral systems; normative morality which is responsible for detecting and or establishing moral systems; and meta-ethics which deals with the logical and philosophical research works which have to do with realities, concepts and moral propositions.
    Keywords: morality, moral system, ethical principles, ethical rules, moral justification, researches on ethics