فهرست مطالب

معرفت ادیان - سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، زمستان 1390)

نشریه معرفت ادیان
سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، زمستان 1390)

  • 148 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/12/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیداکبر حسینی قلعه بهمن صفحه 5
  • حسین نقوی صفحه 7
    تاریخ کتاب مقدس بر این دلالت دارد که تورات و انجیل کتاب هایی بوده اند که به مرور زمان شکل گرفته اند و در آنها دخل و تصرف شده است. البته حضرت عیسی(ع) کتاب مدونی از خود باقی نگذاشت؛ ولی بازتاب سفارش های وی در مجموعه ای گرد آمد که عنوان انجیل بر آن ثبت شد. قرآن نیز بر همین مطلب صحه می گذارد و تورات و انجیل را کتاب هایی معرفی می کند که در طول تاریخ در آنها دخل و تصرف شده است؛ ولی با این حال، دربردارنده معارف الهی اند و فی الجمله قابل تصدیق اند. این نوشتار درصدد اثبات این دیدگاه است که میان تاریخ کتاب مقدس و دیدگاه قرآن کریم در این زمینه تناظر وجود دارد.
    کلیدواژگان: تورات، انجیل، تدوین، اعتبار کتاب و قرآن کریم
  • تهمینه رئیس سادات، مریم معزی صفحه 25
    یکی از مسائل فرهنگی و اجتماعی در هر جامعه ای، آداب و رسوم سوگواری است. بررسی آیین های سوگواری، ازآنجا که می تواند نشان دهنده فرهنگ و باورهای افراد یک جامعه باشد، بسیار مهم می نماید. در ایران نیز از دیرباز، از دوران باستان تا ورود اسلام و تا کنون، آداب و مراسم مختلف سوگواری وجود داشته است؛ از جمله می توان به سوگواری در میان اقلیت های مذهبی و از میان ایشان، صابئین اشاره کرد. این پژوهش بر آن است تا آداب سوگواری در میان صابئین، و در واقع افکار و اندیشه های ایشان درباره این مراسم را کانون توجه قرار دهد. این پژوهش به شیوه تحلیلی- تاریخی نگارش یافته است.
    کلیدواژگان: ایران، مراسم، سوگواری، سابئین مندایی
  • سید محمدرضا موسوی فراز صفحه 43
    بندیکت یکی از شخصیت های مهم رهبانی در مسیحیت کاتولیک است. او را پدر رهبانیت مسیحی دانسته اند. امروزه بندیکتی ها یک فرقه رهبانی مهم هستند و تحت تعالیم کتاب قواعد بندیکت تربیت می شوند. در این مقاله، زندگی او بیان شده، سپس به شرایط فرهنگی و اجتماعی زمان بندیکت پرداخته شده است. بندیکت در کتابش از کتب قواعد پیش از خود تاثیر پذیرفته است. تعالیم بندیکت، بر پیشرفت تمدن غربی و حیات عرفانی مسیحیان تاثیر قطعی داشته است. وی در کتاب قواعد، خلاصه اصول الهیات رهبانی و دستورهایی برای پیشرفت معنوی و نیز فرمان هایی برای اداره دیر را بیان کرده است. در تحلیل های انجام شده به این نکته رهنمون می شدیم که مبانی رهبانی بندیکت به مبانی معرفت شناختی، وجودشناختی و الهیاتی، انسان شناختی و نجات شناختی تقسیم می شود. همچنین به اعتقاد ما منابع رهبانیت بندیکت، کتاب مقدس، سنت پیشینیان و تجربه سلوکی اوست و تاثیر این منابع، به ویژه کتاب و سنت، بر رهبانیت بندیکت مشهود است.
    کلیدواژگان: عرفان مسیحی، رهبانیت، بندیکت، کتاب قواعد بندیکت
  • مصطفی آزادیان صفحه 71
    این مقاله، جهان بینی آیین هندو را بر اساس آموزه های «رگ وده» در سه مسئله خداشناسی، جهان شناسی و چگونگی پیدایش آن، و انسان شناسی بررسی می کند. رگ وده در باب خداشناسی مشرکانه می اندیشد؛ اگرچه در برخی از سرودها، اعتقاد به یک خدا و اعتقاد به وحدت وجود فلسفی نیز مشهود است. شناخت جهان هستی و چگونگی پیدایش آن نیز بسته به نوع شناخت سرایندگان سرودها، متعدد بیان شده است: بر طبق یک بیان، خدایان جهان را آفریده اند و مطابق دیدگاه دیگر، خدایان به واسطه جهان هستی تولد یافته اند. رگ وده در زمینه انسان شناسی معتقد است افراد طبقات عالی دارای ارزش و کرامت ذاتی، و انسان های طبقات زیرین بی ارزش و دون پایه اند. انسان باید در این جهان مطابق با قانون ریتا زندگی کند؛ هم به اخلاق پایبند باشد و هم با نیایش و تقدیم نذورات و قربانی به درگاه خدایان، ارتباط خوبی با آنها برقرار نماید. انسان با مرگ خود نابود نمی شود، بلکه به دنیایی جاوید قدم می گذارد. در ادامه، پس از بیان تناقضات و اختلافات موجود در این جهان بینی، استدلال به سوره نساء آیه 82 اثبات می شود که جهان بینی «رگ وده»، الهی نیست؛ بلکه ساخته و پرداخته اندیشه های انسان های برجسته روزگار کهن است.
    کلیدواژگان: رگ وده، خدا، خدایان، جهان شناسی، انسان شناسی
  • جعفر احمدی صفحه 93
    آیین هندو، از جمله ادیان فلسفی جهان است که به تفصیل درباره آغاز و انجام جهان سخن گفته است. در متون دینی و نیز مکتب های فلسفی آیین هندو، تبیین های گوناگونی از این مبحث جهان شناسی به چشم می خورد که از این جهت با ادیان دیگر تفاوت آشکار دارد. مطابق این آیین، جهان آفریدگاری دارد که آن را از نیستی و عدم بیرون کشیده و به دایره هستی آورده است. آیین هندو درباره فرایند و چگونگی این آفرینش چند طرح را مطرح می کند که از آن جمله می توان به آفرینش از آب، آفرینش بر پایه «پرکرتی» و «پوروشه» یا ماده و روح، آفرینش بر پایه ذرات چهارگانه، آفرینش بر پایه «برهمن» و «مایا»، و آفرینش بر پایه «برهمن»، «روح» و «ماده» اشاره کرد. از سوی دیگر، فرجام جهان در آیین هندو را نیز باید در همین طرح دوره های آفرینش مطالعه کرد. بر اساس این طرح، جهان پس از آفرینش، دوره های هزاران هزار ساله را پشت سر می گذارد تا اینکه به خود فرجام خود می رسد؛ آن گاه دچار انحلال و نیستی می شود. مدت دوره های آفرینش و انحلال جهان برابر است و یکی پس از دیگری فرا خواهند رسید و این چرخش پیوسته، تا ابد به گردش خود ادامه خواهد داد.
    کلیدواژگان: آفرینش، انحلال، پرکرتی، پورشه، دوره های جهان، برهمن، مکتب های فلسفی هند
  • منصور مهدوی، علی کرباسی زاده صفحه 113
    وحدت متعالی ادیان، از جمله مولفه های گفتمان سنت گرایی است که به نوعی حاصل رویکرد آنان را به ادیان نشان می دهد. سنت گرایان با تکیه بر تنوع ضروری وحی ها، اصل راست آیینی، تمایز قلمرو ظاهر و باطن و وحدت درونی ادیان می کوشند وجوه اختلافی میان ادیان را کنار زده، به گوهر مشترک میان آنها دست یابند. از این منظر، اختلاف میان ادیان، سطحی و ظاهری است و همه ادیان در سطحی متعالی به وحدت می رسند. مقاله حاضر پس از تشریح محتوای اصول یاد شده از نظر سنت گرایان، به نقد و بررسی این مفهوم در گفتمان سنت گرایی می پردازد.
    کلیدواژگان: حکمت خالده، تنوع وحی ها، راست اندیشی، تمایز ظاهر و باطن، وحدت درونی ادیان
  • صفحه 135
|
  • Hussein Naqawi Page 7
    The history of Scripture indicates that Torah and Gospel are among the heavenly books and that they have been distorted over the time. In fact, Jesus Christ did not leave a written copy of the book, and it is the reflection of his recommendations that was compiled and their collection is known as Gospel. The Holy Quran confirms the fact that Torah and Gospel are heavenly books which have been distorted over the history. However, these books contain divine sciences and, in general, they are reliable. The present paper tries to prove the view that the history of Scripture and the Quran share the same view.
    Keywords: Torah, Gospel, compilation, validity of the book, the Glorious Quran
  • Tahmineh Raiis Al Sadat, Maryam Moezzi Page 25
    Mourning ritual practices form part of the cultural- social aspects of society. A study of the mourning ritual practices has special significance because it contributes to forming a clear idea about the culture and beliefs of the members of that. Since ancient times, that is, before the advent of Islam, there have different mourning ritual practice in Iran. For instance, the mourning ritual practices of religious minorities, including Sabians. The present paper focuses on the mourning ritual practices of Sabians and examines their thoughts and views about these practices; it uses an analytical-historical method.
    Keywords: Iran, ritual practices, mourning, Mandaic Sabians
  • Seyyed Mohammad Reza Moosawifaraz Page 43
    Benedict, one of the important monastic personalities of Catholic Christianity, is called the father of Christian monasticism. Nowadays, the followers of Benedict constitute an important monastic sect and are thought by the instructions of Benedict's book of rules. The present paper presents his biography and discusses the cultural-social conditions of his time. He wrote his book which owes its inspiration to the previous books of principles. Benedict's instructions have exerted crucial influence on the progress of western civilization and mystical life of Christians. In his book of principles, he introduces a brief account of the principles of monastic theology, instructions for spiritual progress, and commands of monastery management. Benedict's principles of monasticism are divided into epistemological, ontological, theological, anthropological, and soteriological principles. The sources of Benedict's monasticism are the Scripture, antecedent's tradition and his mystical experience. The influence of these resources, specially Scripture and tradition, on Benedict's monasticism is evident.
    Keywords: Christian mysticism, monasticism, Benedict, Benedict's book of principles
  • Mustafa Azadiyan Page 71
    The present paper studies the worldview of Hinduism according to the teachings of "Rig-Veda" in the light of theology, cosmology and how the world was created, and anthropology. Rig-Veda has polytheistic views in theology even though the belief in one God and philosophical unity of Being is detected in some hymns. Several views about the knowledge of the universe and the manner of its creation have been shown on the basis of the kind of knowledge that the singers of hymns had. Some think that gods have created the world, and according to others, thinks that gods have been created because of the world. In the field of anthropology, Rig-Veda believes that individual from upper class have intrinsic value and dignity and those who are from lower class are unimportant and mean. Man should live in this world according to Rita law. He should observe ethics and also establish good relations with gods through invocation, making vows and offering sacrifice to them. Man does not decay through death; rather, he enters an eternal world. Explaining the contradictions and differences in this worldview and referring to the Quran (Sura the Women: verse 82), the author concludes that the worldview of "Rig-Veda" has no divine basis; rather, the thoughts of profound men of ancient times are the source of inspiration of this worldview.
    Keywords: Rig, Veda, God, gods, cosmology, anthropology
  • Jafar Ahmadi Page 93
    Hinduism is one of world's philosophical religions that thoroughly studies the beginning and end of the world. Its religious texts and philosophical schools provide different explanations about this cosmological issue, which clearly differe from those provided by other religions. According to this religion, the world has a creator who has come into existence from non-existence. Hinduism proposes several ideas about the process and manner of this creation such as creation form water, creation based on "Prakriti" and " Purushu" or material and soul, creation based on four particles, creation based on "Brahman" and "Maya", and creation based on " Brahman", "soul, and "material". On the other hand, the end of world in Hinduism has to studied in the light of the conception of periods of creation. According to this conception, the world passes through periods of thousands years after creation before it reaches its end and finally falls into disintegration and non-being. The time-span of the period of world's creation and disintegration are the same, and they occur successively. This eternal cycle will continue moving for ever.
    Keywords: creation, disintegration, Prakriti, Purushu, periods of this world, Brahman, philosophical schools of India
  • Mansur Mahdawi, Ali Karbasizadeh Page 113
    The transcendent unity of religions is one of the components of the discourse of traditionalism, which represents the result of traditionalist's approach towards religions. Relying on such things like diversity of revelations, principle of orthodoxy, difference between the domains of inward dimension and outward one, and internal unity of religions, traditionalists try to brush aside the differences among religions and concentrates on the common ground between them. Consequently, the difference between religions is, to them, superficial and untrue, and all religions unite transcendentally level. Elaborating on the content of the aforementioned principles adopted by traditionalists, the present paper analyzes and criticizes this concept according to the discourse of traditionalism, evaluates traditionalist's views, and assesses their words in the light of Islam and Quranic teachings.
    Keywords: perennial philosophy, religions, diversity of revelations, orthodoxy, differences between outward aspects, inward aspects, internal unity of religions