فهرست مطالب

معرفت ادیان - سال ششم شماره 4 (پیاپی 24، پاییز 1394)

نشریه معرفت ادیان
سال ششم شماره 4 (پیاپی 24، پاییز 1394)

  • 144 صفحه، بهای روی جلد: 35,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/01/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیداحمد طباطبایی ستوده، حسین نقوی صفحه 7
  • سید محمد حاجتی شورکی، محمد جعفری صفحه 25
    باور به معاد، از اصول اساسی ادیان الهی است. موضوع این نوشتار، بررسی تطبیقی امکان، ضرورت و کیفیت معاد از منتظر دین زرتشت و اسلام است. دین زرتشت مانند اسلام، معتقد به حیات پس از مرگ و رستاخیز مردگان بوده و در متون اوستایی و پهلوی در موارد متعددی به حیات پس از مرگ و داوری نهایی اشاره شده است. این نوشتار، پس از تبیین سه محور امکان، ضرورت و کیفیت معاد از دیدگاه دین زرتشت و اسلام، به بیان شباهت ها و تفاوت ها در این زمینه پرداخته است. از جمله شباهت های دو دین در آموزه معاد، می توان به ضرورت معاد و اعتقاد به معاد جسمانی و روحانی اشاره کرد. فراوانی بحث معاد در متون اسلامی، در مقایسه با متون زرتشتی، عدم طرح رستاخیز مردگان در اوستا و ذکر آن در قرآن، از جمله تفاوت ها به شمار می آید. این مقاله، با روش تطبیقی و تحلیلی تدوین یافته و تاکید آن در ارائه مباحث بر قرآن، اوستا و متون پهلوی است.
    کلیدواژگان: زرتشت، اسلام، معاد، امکان معاد، تن پسین، معاد جسمانی
  • سمیه عمادی اندانی صفحه 47
    اخلاق مسیحی به عنوان یکی از قدیمی ترین سنت های اخلاق دینی، تاثیر بسیاری بر مکاتب اخلاقی پس از خود داشته است. ازاین رو، توجه پژوهشگران این حوزه را به خود جلب کرده است. عهد جدید، خاستگاه اولیه و اصلی اخلاق مسیحیت، به شمار می رود. هر چند این کتاب مقدس، یک اثر اخلاقی به شمار نمی رود و تعالیم اخلاقی بخش مستقل و مشخصی از آن را به خود اختصاص نمی دهد، ولی با تحلیل گزار ه های فقهی، موعظه ای و روایی آن، می توان تعالیم اخلاقی بسیاری از آن استخراج نمود. این نوشتار سعی دارد نمایی کلی از ویژگی های اخلاق عهد جدید، آسیب ها و رویکردهای اخلاقی این کتاب را به تصویر کشیده، برخی آموزه های اخلاقی و تربیتی موجود در این کتاب را بازگو کند.
    کلیدواژگان: اخلاق، مسیحیت، عهد جدید، انجیل
  • حسن صفایی، سیدعلی حسنی صفحه 67
    امروزه آیین پروتستان از گستره متنوعی در جهان مسیحیت برخوردار است. آنچه که موجب شد این نهضت از جایگاه متمایزی در مسیحیت برخوردار باشد، تاکید بزرگان این جنبش بر لزوم اصلاحات در کلیسای کاتولیک و ضرورت بازگشت به کتاب مقدس، به عنوان تنها منبع حجیت است. علی رغم میل سران این جنبش، اصلاحات در نهایت به جدایی از کلیسای روم منجر گردید. نهضت پروتستان، با تاکید بر اهمیت فهم افراد از کتاب مقدس، وجود روحانیت و ساختار کلیسایی را مردود شمرده، خود را موظف به حضور آزادانه و فعال در همه عرصه ها و تحت هدایت عیسی مسیح، به وسیله ایمان می داند. این رویکرد، چالش های مهمی را برای پروتستان ها و سایر گروه های مسیحی ایجاد کرده است. این پژوهش، با مراجعه به منابع تاریخی نهضت اصلاح دینی و فرقه های برخاسته از آن، درصدد نقد و بررسی خط مشی اصلاحی و بیان مشکلات ناشی از آن است و نشان می دهد که چگونه اتخاذ چنین رویکردی، پروتستان ها را عمیقا به چالش کشانده، موجبات تفرقه آنها را فراهم آورده است. این پژوهش نمونه ای عینی را در معرض دید جریانات اصلاح طلب قرار می دهد و وقوع برخی مخاطرات ناگوار ناشی از اصلاحات دینی را بیان می کند.
    کلیدواژگان: مسیحیت، آیین پروتستان، کشیش بودن مومنان، فهم کتاب مقدس، چالش های اصلاح دینی
  • مجتبی نماینده نیاسر، حسین حیدری صفحه 85
    «الاهیات آزادی بخش»، در آغاز عمدتا پدیده ای وابسته به آیین کاتولیک رومی و تا حد بسیاری مدیون نیروی محرک شورای واتیکانی دوم بود. متالهان آزادی بخش باور داشتند که آرمان رهایی مستمندان و ستمدیدگان در کتاب مقدس، به ویژه با بخش «خروج» بنی اسرائیل و در زندگی، مرگ، و رستاخیز عیسی ناصری منعکس شده است. این مکتب الاهیاتی، به جز همسویی با مارکسیسم در آرمان مبارزه با استثمار، از نظر روش شناسی، تا حد زیادی مدیون آن بود و بر چرخه «عمل تفکر عمل» تاکید می کرد.
    شکست سوسیالیسم، حاکمیت نسبی سکولاریسم و بازگشت سیاست اقتصادی نولیبرالی در منطقه آمریکای لاتین، به این احساس دامن زد که الهیات آزادی بخش رو به نابودی است. ولی نسل دوم رهبران نهضت، با توجه به معرفت شناسی سیال و انتقادی نسل اول، گستره بررسی های خود را پیرامون موضوعات جهانی سازی و نظام سرمایه داری، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مسئله اخلاق زیست محیطی و... تعمیق بخشیدند.
    این مقاله با رویکرد تحلیلی، مبانی الهیات آزادی بخش را با آیین کاتولیک در باب رستگاری انسان، جایگاه مسیح در نجات بشر، هرمنوتیک آزادی بخش کتاب مقدس و بازتعریف وظایف کلیسا بررسی و به اختصار نوآوری های این جنبش را در پنجاه سال ارزیابی می کند.
    کلیدواژگان: مسیحیت، آیین کاتولیک، الهیات آزادی بخش، شورای واتیکانی دوم
  • علی اصغر مصلح، مجتبی اعتمادی نیا صفحه 105
    هرم بزرگ هستی در اغلب تمدن های پیشامدرن، بیانگر سیری نزولی از راس هرم رو به سوی قاعده آن، پدید آورنده جهانی غیرمادی و مادی است. این سیر، در عین حال که لطافت محض را به تدریج به غلظت و ستبری بدل می کند، از وحدت محض به سوی کثرت، از عدم تعین به سوی تعین، از مطلق به نسبی و از ساحت تلالو عریان وجود رو به سوی ساحت کمون و استتار آن در حرکت است. این پژوهش، با رویکرد نظری و تحلیلی و با بحث از نظرگاه ادیان و مکاتب اندیشگی شرق در این زمینه، چگونگی جایابی و رابطه میان اجزاء و مراتب موجودات را در تقریرهای ناظر به هرم بزرگ هستی مورد نقد و بررسی قرار می دهد تا از این رهگذر، به تصویری روشن از هستی شناسی نظم کی هانی در آیین دائو، هندو و بودا دست یابد.
    کلیدواژگان: هرم بزرگ هستی، ادیان شرقی، نظم کیهانی
  • نمایه الفبایی مقالات و پدیدآورندگان سال چهارم (شماره 21 -24)
    صفحه 127
  • ملخص المقالات
    صفحه 131
|
  • Seyyed Ahmad Tabatabai Sotodeh, Hossein Naghavi Page 7
    Considering the belief that first, there is no god other than God and secondly, man’s reality and nature are subject to no change, religion can be defined as a way shown by God to provide man with guidance, and its constitution and even most of its details must be constant. It is possible to assume that all heavenly religions have common and fixed realities in three realms; beliefs, morality and precepts, in order to foster relationship with their common nature and invariable aspects. Resting on this argument, this paper investigates these realities and their role, and gives examples to illustrate this point, to sum up, although we cannot affirm the legitimacy of religion by merely relying on the existence of such common features in religion, lacking in them can result in the falsity and deviation of that religion. In other words, the common realities in the three realms; namely beliefs, morality and precepts characterize all heavenly religions. Making an investigation into these realms not only has noticeable effects on the question of the legitimacy of religion, but also on the definition of religion and the dialogues between religions.
    Keywords: religions, legitimacy, unity among religions, disagreement among religions common ground among religions, true, untrue religions
  • Seyyed Mohammad Hajati Shorki, Mohammad Jafari Page 25
    The belief in Resurrection is one of the basic principles of divine religions. This paper is comparative study of the view of Islam and Zoroastrianism about the possibility, necessity and characteristics of the resurrection. Like Muslems, Zoroastrians believe in the Resurrection and the books entitled Avesta and Pahlavi deal with the resurrection and the Day of Judgment in many occasions. This paper first addresses three topics: the possibility, necessity and the characteristics of the resurrection from the viewpoint of Zoroastrianism and Islam, and then underlines the points of differences and points of similarity between them in this regard. Among the similarities which the two religions have in their belief about the resurrection are the necessity of the resurrection and the belief in corporeal and spiritual resurrection. Among the differences between them are: the resurrection is discussed at greater length in Islamic texts when compared with Zoroastrian texts, besides, the resurrection of the dead is not dealt with in Avesta, whereas it is referred to in the Holy Quran. Using a comparative and analytical method, this paper focuses on the subjects of discussions which come in the Holy Qur’an, Avesta and Pahlavi.
    Keywords: Zoroastrians, Islam, resurrection, the possibility of the resurrection, human body in the hereafter body, corporeal resurrection
  • Somayeh Emadi Andani Page 47
    Christian morality, which is one of the most ancient religious moral codes, has exerted great effect on the consequent moral schools. Therefore, this issue has been a source of interest to researchers. The New Testament is considered as the basic source of Christian morality. Although it is not considered as a work of morality and it contains no special and separate part on moral teachings, we can extract many moral teachings from it by analyzing its Shariat propositions, admonitions and narratives. This paper seeks to present an overview of the moral aspects in the New Testament as well as the harms and moral approaches in it, and review some of the educational and moral principles thereof.
    Keywords: morality, Christianity, the New Testament, the Gospel
  • Hassan Safai, Seyed Ali Hasani Page 67
    Today, Protestantism has greatly extended in the world of Christianity. What has made this movement have a distinct position in Christianity is the emphasis of the leaders of this movement on the necessity of reforming the Catholic Church and the need for abiding by the Bible as the sole source of authority. Contrary to the wishes of the leading figures of this movement, the reforms have finally led to its separation from the Roman Church. Emphasizing on the importance of people's understanding of the Bible, Protestantism rejects the role of clerics clergies and church authorities, and feels that it has a legal duty to participate freely and actively in every field and act in good Faith under the guidance of Jesus Christ. This approach has made the Protestants and other Christian groups face significant challenges. Referring to the historical sources of the religious reform movement and the sects belonging to it, this paper seeks to review and comment on the reform policy and points out to the problems which it brings. It shows how adopting such an approach has seriously challenged the Protestants and prepared the ground for dividing them. This study provides reformists with a practical example and illustrates the serious menace of implementing reforms in religion.
    Keywords: Christianity, Protestantism, priestly character of believers, understanding the Bible, menace of implementing reforms in religion
  • Mojtaba Nemayndeh Niyasar, Hossein Heydari Page 85
    At the beginning of "Liberation theology", it was mainly dependent on Roman Catholicism and greatly indebted to the driving force of the Second Vatican Council. Liberation theologians believe that the goal of liberating the poor and the oppressed is reflected in the Bible, especially in the discussion about the "exodus" of Israelite and the life, death, and resurrection of Jesus of Nazareth. In addition to its being in line with Marxism in its struggle against exploitation, methodologically, this theological school was greatly indebted to Marxism, and it emphasized on the cycle of "action- thinking -action". The failure of socialism, the relative sovereignty of secularism and the return of neoliberation economic policy in Latin America evoked the feeling that liberation theology was collapsing. However, considering the fluid and critical epistemology of the first generation of the leaders of the movement, the second generation of its leaders expanded the scope of their studies on such issues, like globalization and capitalism, human rights, women's and children's rights, environmental ethics and so on. Using an analytical approach, this paper studies the principles of Catholic view liberation theology about the salvation of man, the status of Christ in man's salvation, liberation hermeneutics of the Bible, and redefining the duties of the church. It also evaluates the innovations of this movement in the last fifty years.
    Keywords: Christianity, Catholicism, liberation theology, Second Vatican Council
  • Ali Asghar Musleh, Mojtaba Etemadinya Page 105
    The great chain of being in most pre-modern civilizations indicates that the downward trend from top to base is the creator of an immaterial and material world. This trend gradually turns sheer delicacy into impurity, sheer unity into multiplicity, non-determination to determination in, absolute into relative and the realm of manifestation into a realm of latency. Using a theoretical- analytical approach and examining the viewpoint of oriental religions and schools of thought in this regard, this study reviews and criticizes the position and relationship between the components and levels of beings in the expositions of the Great chain of being, and then presents a clear picture of the ontology of cosmological order in Daoism, Hinduism and Buddhism.
    Keywords: Great chain of being, oriental religions, cosmic order