فهرست مطالب

معرفت اقتصاد اسلامی - سال نهم شماره 2 (پیاپی 18، بهار و تابستان 1397)

نشریه معرفت اقتصاد اسلامی
سال نهم شماره 2 (پیاپی 18، بهار و تابستان 1397)

  • 138 صفحه، بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/05/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عباس کعبی نسب ، سیدمحمدکاظم رجایی ، محمد ربیعی ، میثم نعمتی* صفحات 5-26
    زکات در فقه، میزان مشخصی از اموال اغنیاست که با شرایطی برای تحقق برخی اهداف و مصالح جامعه، مطابق اولویت هایی مشخص به صلاحدید ولی امر هزینه می گردد. در آبان ماه 1390 قانون زکات جمهوری اسلامی ایران در 7 ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید. قانون فعلی، فاقد رویکرد مالیه عمومی و با تکیه بر فقه فردی به دنبال تشویق و احیای زکات است. این قانون از حیث روشی، ساختاری و محتوایی، با ضعف هایی مواجه است. وضع یک قانون جامع، کامل و متقن، الزاماتی دارد. قانون پیشنهادی جامع و متقن زکات، بایستی افزون بر توجه به قواعد فقه حکومتی و اصول حاکمیتی باب زکات، اصول مالیه عمومی و اهداف خاص فرهنگی اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی - امنیتی مورد توجه شارع در وضع زکات را نیز مورد توجه قرار دهد. تحقیق حاضر با روش استنباط نظریه اقتصاد اسلامی و با رویکرد مالیه عمومی در اسلام، ضمن تبیین الزامات فقهی حکومتی و الزامات ناشی از اهداف تشریع زکات، قانون پیشنهادی را در دوازده ماده ارائه می کند.
    کلیدواژگان: زکات، قانون زکات، مالیه عمومی، فقه حکومتی
  • رامینه سلیمان زاده، حمید پاداش *، امیر خادم علیزاده صفحات 27-44
    هر نوع خاصی از هستی شناسی مستلزم روش شناسی ویژه است. هدف این مقاله بررسی دیدگاه لاوسون درباره ماهیت واقعیت اقتصادی- اجتماعی، ماهیت معرفت به آن و مشخص کردن روش هایی است که برای ارزیابی جهان اقتصادی - اجتماعی مناسب هستند. مطابق تحلیل صورت گرفته در این مقاله، با اتکا بر رهیافت رئالیسم انتقادی لاوسون، ماهیت واقعیت اجتماعی به گونه ای است که ابزار و روش ریاضی را برنمی تابد و به جای روش قیاس و روش استقرا استفاده از پس کاوی برای تحلیل های اقتصادی مناسب است. استدلال پس کاوانه عبارت است از حرکت از شناخت برخی پدیده های موجود در هر سطح از واقعیت به سمت شناخت مکانیسم ها در یک سطح عمیق تر از واقعیت. علم اقتصاد با استفاده از روش استنتاج پس کاوی، می تواند در تبیین واقعیات اجتماعی موفق باشد. روش شناسی پس کاوانه، خود از هستی شناسی مبتنی بر رئالیسم انتقادی نشئت می گیرد که در مقابل روش قیاسی اقتصاد متعارف می تواند در تحلیل اقتصادی به کار گرفته شود. بر اساس یافته های تحقیق از پس کاوی می توان در تدوین نظریات اقتصاد اسلامی بهره برد.
    کلیدواژگان: علم اقتصاد، هستی شناسی، روش شناسی، رئالیسم انتقادی، روش شناسی پس کاوی
  • مجید حبیبیان نقیبی، محمود دهقانی محمودآبادی * صفحات 45-62
    یکی از مباحث اساسی در فلسفه اقتصاد اسلامی تبیین مبانی اخلاق هنجاری نظریات اقتصاد اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی به بررسی تطبیقی پارادایم خودگرایی در اقتصاد اسلامی و متعارف می پردازیم. در این زمینه این سوال مطرح است آیا می توان خودگرایی که به عنوان پارادایم و هسته سخت اقتصاد متعارف پذیرفته شده را مبنای اخلاق هنجاری در نظام اقتصادی اسلام قرار داد؟ اصولا تفکر اسلامی غایت گروی را می پذیرد یا وظیفه محوری؟ پاسخ تحقیق حاضر به پرسش مذکور این است که مبنای اخلاق هنجاری اسلام وظیفه گرایی است. بنا به فرضیه مقاله، در مواردی که قوام وظیفه در مرحله اقدام، به کسب نتیجه باشد، قید نتیجه در اطلاق وظیفه اخذ می شود و موضوع وظیفه با وصف قید خاص، اطلاق دارد؛ بدین ترتیب نیازی به پناه بردن به نتیجه گرایی نیست؛ چراکه تلاش برای دستیابی به نتیجه در این گونه موارد، خود بخشی از وظیفه است؛ این نوع تکلیف گروی را «وظیفه گرایی عام» می نامیم. این وظیفه گرایی، موتور تقویت کننده ای به نام حب ذات به مثابه یک داعی دارد. بر اساس یافته های تحقیق اجتماع دوگانه ی وظیفه حب ذات، در اقتصاد و غیر آن، امری پارادوکسیکال نیست؛ حب ذات در اسلام با خودگرایی در اقتصاد متعارف از نظر مبانی و هویت، اختلاف جوهری دارد.
    کلیدواژگان: اخلاق هنجاری، اقتصاد اسلامی، خودگرایی، وظیفه گرایی عام، مطلوبیت گرایی، نتیجه گرایی، اقتصاد متعارف
  • علی مهدوی پارسا * صفحات 63-86
    با گسترش ادبیات حاکمیت شرکتی در سطح جهان، بانک ها و نظام های بانکی اقدام به تدوین چارچوب های حاکمیت شرکتی جهت اداره و مدیریت و کنترل ریسک های خود کرده اند. مدیریت و اداره بانک های اسلامی نیز با عنایت به تفاوت های ماهوی خود نیازمند اصول، ابزارها و لوازم متفاوتی می باشد. از این رو بایستی چارچوب نوین و مجزایی برای حاکمیت شرکتی در نظام بانکداری اسلامی صورت پذیرد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی چارچوب های ارائه شده برای حاکمیت شرکتی در نظام بانکی متعارف و اسلامی مورد تحلیل قرار گرفته و چارچوبی جدید برای حاکمیت شرکتی در نظام بانکداری اسلامی ایران ارائه می شود. چارچوب پیشنهادی مبتنی بر چهار اصل بنیادی عدالت، امانت، صداقت و رعایت (تطابق با اصول و مقررات شرع) می باشد. عمل به اصول چهارگانه مزبور در بانک ها باعث بهبود عملکرد آن ها و نزدیک تر شدن نظام بانکی به نظام بانکداری اسلامی به مفهوم واقعی آن می شود. از این رو، چارچوب پیشنهادی را می توان چارچوب حاکمیت شریعت در بانکداری اسلامی نامید.
    کلیدواژگان: چارچوب حاکمیت شرکتی، نظام بانکداری اسلامی، بانکداری بدون ربای ایران
  • محمدزمان رستمی، محمدهادی رستمی * صفحات 87-104
    پرداخت بدهی های حجیم دولت، از جمله به پیمانکاران بخش خصوصی، یک معضل است که خود عاملی برای تعویق بدهی بخش خصوصی به نظام بانکی شده است. اعطای اوراق خزانه اسلامی به طلبکاران، میسرترین راه حل است. این راه حل در کشورهای پیشرفته تجربه شده و ثمرات خوبی به بار آورده است. ماهیت اخزا و بازار آن، که مبتنی بر تولید یا خرید (نقد یا غیرنقد) و فروش نسیه و تنزیل است، از نظر فقهی مشکلی ندارد. سوال این است که مزایا و چالش های اخزا کدام است؟ اخزا مزایای بسیار مانند ایجاد رونق، کنترل بدهی دولت بدون اثر تورمی، شفاف شدن نرخ سود تعادلی، افزایش فرصت های تامین مالی، تولید اطلاعات، تعمیق بازار سرمایه و کاهش فشار بر نظام بانکی دارد. از چالش های این اوراق که ضرورت بررسی بیشتر را اقتضا می کند، دائمی شدن بدهی های دولت، تسلسل انتشار اوراق و شکل گیری بازار سیاه است. فرضیه این است که اخزا به رغم ضرورت، دولت را به بدهی مزمن و کلان دچار خواهد ساخت.
    کلیدواژگان: اوراق خزانه اسلامی، اخزا، بازار بدهی، بدهی دولت، نرخ سود تعادلی
  • محمد رجایی باغسیایی *، اویس محرم اوغلی ، مجید علیرضایی صفحات 105-120
    با توجه به گذشت بیش از سه دهه از اجرای قانون بانکداری بدون ربا در کشور، نیاز به بررسی کارکرد این سیستم جهت شناخت بیشتر نحوه عملکرد و اصلاح و ارتقا آن، ضروری است. این پژوهش به بررسی تاثیر ابزارهای تامین مالی اسلامی مشارکتی و مبادله ای بر سودآوری شانزده بانک خصوصی در سال هایی که از این عقود استفاده نموده اند، با استفاده از روش داده های جدولی نامتقارن پرداخته و سهم عقود مختلف از تسهیلات اعطایی بانک های خصوصی بر نرخ بازدهی دارایی ها (ROA) به عنوان شاخص سود آوری بانک ها، برازش گردیده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که عقود مشارکتی (مضاربه و مشارکت مدنی) ، به صورت مستقیم با سودآوری بانک ها رابطه معنادار دارند؛ درحالی که عقود مبادله ای رابطه معناداری با سودآوری بانک ها (شاخص بازده دارایی ها) ندارند. در ضمن، ضرایب متغیرهای مجازی که برای سنجش اثرگذاری شرایط خاص در سال های 89-92 وارد مدل شده بود، بی معنی بودکه نشان دهنده عدم تاثیر شرایط خاص چهار سال مزبور بر نتیجه مدل می باشد.
    کلیدواژگان: بانک اسلامی، تامین مالی اسلامی، داده های جدولی نامتقارن، سودآوری
|
  • Abbas Ka'bi Nasab, Seyyed Mohammad Kazem Rajaee, Mohammad Rabi'e , Meysam Ne'mati * Pages 5-26
    Zakat in jurisprudence is a certain amount of wealth of the rich, which is undertaken under certain conditions to realize certain goals and objectives of the society, in accordance with certain priorities at the discretion of the legal guardian. The Zakat Law of the I.R.I. was approved by the Islamic Consultative Assembly and approval of the Guardian Council in seven articles in Oct. 2011. The current law lacks a public tax approach, and relying on individual jurisprudence seeks to encourage people to pay Zakat and revive it. This law has several shortcomings in terms of method, structure and content. A comprehensive, complete and firm law has certain requirements. The comprehensive and firm proposed Zakat legislation should pay attention to the principles of public finance and special cultural, social, economic, or political-security objectives, which was considered by the Legislator in setting Zakat, in addition to paying attention to the rules of governmental jurisprudence and the relevant governance principles of Zakat. While clarifying the requirements of the governmental jurisprudence and the rising requirements from the Zakat legislation targets, and sing the method of deducing the theory of Islamic economics and with the general public tax approach in Islam, this paper proposes a law in 12 articles.
    Keywords: Zakat, Zakat law, public finance, governmental jurisprudence
  • Ramine Soleimanzadeh, Hamid Padash *, Amir Khadem Alizadeh Pages 27-44
    Every certain type of ontology requires a special methodology. This paper seeks to study the Lawson's view on the nature of socioeconomic reality, the nature of knowing to it, and identifying the methods that are suitable for evaluating the socioeconomic world. According to the presented analysis, based on Lawson's critical realism approach, the nature of social reality is such that it rejects mathematical tools and methods, and instead of the analogy and the inductive method, it uses the retroductive for the suitable economic analysis. The retroductive argument is a motion from the recognition of some existing phenomena at each level of reality towards the recognition of mechanisms at a deeper level than reality. Economics can succeed in explaining social reality by using the retroductive deduction method. The retroductive methodology itself derives from ontology based on critical realism, which, can be used in economic analysis in contrast to the deductive method of the conventional economics. According to the findings, reproductive can be used to formulate the theories of Islamic economics.
    Keywords: economics, ontology, methodology, critical realism, retro-documentation methodology
  • Majid Habibian Naghibi, Mahmoud Dehghani Mahmoud Abadi * Pages 45-62
    One of the fundamental issues in the philosophy of Islamic economics is explaining the foundations of normative ethics of the theories of Islamic economics. Using analytical method, this paper seeks to study the paradigm of egoism in the Islamic and conventional economics. Now, this question arises whether or not egoism, which is accepted as the paradigm and hard core of the conventional economy, can be considered as the foundations of normative ethics in the Islamic economics. Basically, Islamic thought accepts Consequentialism or Deontology? Answering the above question, this paper exposes that, the foundation of the normative ethics of Islam is Deontology. According to the hypothesis, in cases where consistency of duty depends on the consequence in action, the clause of consequence is assumed in the generality of the duty, and the subject of duty has the generality by the specific clause state; thus, there is no need to look for of Consequentialism; because the attempt to achieve a result in these cases is itself a part of duty; this type of "Deontology" is called "General Deontology". This Deontology has a booster engine by the name self-interest as a motive. Findings show that, the realization of the dual union of duty and self-interest is not paradoxical in economics and so on. There is a significant difference between self-interest in Islam and egoism in the conventional economy in terms of foundations and identity.
    Keywords: normative ethics of Islamic economics, egoism, general Deontology, utilitarianism, Consequentialism, normative ethics of the conventional economy
  • Ali Mahdavi Parsa * Pages 63-86
    Developing corporate governance structures in the world, banks and banking systems have arranged the corporate governance frameworks to manage and control their risks. Managing the Islamic banks also requires different principles, means and equipment due to their essential differences. Hence, a new and separate framework for corporate governance in the Islamic banking system should be made. Using, analytical method this paper seeks to analyze the presented frameworks of the corporate governance in the conventional and Islamic banking system, and provides a new framework for corporate governance in Iran's Islamic banking system. The proposed framework is based on four fundamental principles of justice, trust, integrity and observance. Acting upon these principles in the banks improves their performance and bring the banking system closer to Islamic banking system in its true sense. Hence, the proposed framework can be called the Shari'a framework for Islamic Banking.
    Keywords: corporate governance framework, Islamic banking system, Iran's non–usury Banking
  • Mohammad Zaman Rostami , Mohammad Hadi Rostami * Pages 87-104
    Paying government debts especially the government debt to private contractors is a dilemma that itself has become a factor in postponing private sector debt to the banking system. Providing Islamic treasury bonds (Akhza) to creditors is the simplest solution. This solution has been experienced in developing countries and has brought good results. Using, analytical method, this paper seeks to analyze and evaluate the advantages and challenges of the Islamic treasury bonds. The nature of Akhza and its market, which is based on the production or purchase (cash or non-cash), and credit transaction and discount, does not have a legal problem. The question is that, what are the advantages and challenges of Akhza? In fact, Akhza has many advantages on the banking system such as creating a boom, government debt control without inflation, transparency of the profit margin, increasing financing opportunities, production of information, deepening the capital market, reducing the pressure on the banking system. One of the challenges of these bonds, which require a further investigation, is continuing government debt, the sequence issuance of bonds and the black market formation. Findings show that Akhza despite its necessity will cause the state to incur chronic and massive debts.
    Keywords: The Islamic treasury bonds, Akhza, debt market, the government debt, equity interest rate
  • Mohammad Rajaei Baghciae *, Ovis Moharram Oghli , Majid Alirezaei Pages 105-120
    More than three decades have passed from the non–usury Banking Law enforcement in the country. The banking system has faced some challenges during this period. Using asymmetric tabular data, this paper seeks to study the impact of Islamic participatory and commutative financial instruments on the profitability of sixteen private banks in the years that they used the contracts. The share of different contracts from the private banking facilities on the asset return rate (ROA), as an indicator of the profitability of the banks, has been processed in this study. Findings show that, cooperative contracts ("Mudaraba" Profit and Loss Sharing and Civil partnership) directly has a meaningful relationship with the profitability of banks, whereas, Commutative contracts do not have a significant relationship with profitability of banks (return on assets index). Meanwhile, the coefficients of virtual variables, which were modeled to measure the impact of specific circumstances in the years 2010-2013, were meaningless. Finding indicates that, special conditions of the four aforementioned years did not impact on the outcome of the models.
    Keywords: Islamic Bank, Islamic finance, Asymmetric tabular data, profitability