فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - پیاپی 1 (زمستان 1388)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
پیاپی 1 (زمستان 1388)

  • 188 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/03/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمود رجبی صفحه 5
  • بومی سازی جامعه شناسی / در گفت و گو با حجج الاسلام والمسلمین پارسانیا، میرسپاه و دکتر پناهی
    صفحه 7
    بحث از «بومی سازی جامعه شناسی» از جمله مباحث چالش زا و مطرح در قلمرو علوم انسانی، به ویژه جامعه شناسی است. در همایشی که به همت گروه جامعه شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی? برگزار گردید، این موضوع به تضارب آراء گذشته شد. در حایشه این همایش میزگردی تحت عنوان «بومی سازی جامعه شناسی اسلامی» با حضور استادان محترم جناب حجج الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، اکبر میرسپاه و و دکتر پناهی برگزار گردید. به دلیل اهمیت موضوع، این نشست علمی از نظر خوانندگان گرامی می گذرد. آنچه باید گفت: جامعه شناسی در خاستگاه خود علمی بومی است و در جوامع شرقی علمی غیر بومی. علاوه بر این، میان بومی سازی و اسلامی سازی باید تفاوت گذاشت. از سوی دیگر، باید در بومی سازی توجه کنیم که چه مبنایی را می پذیریم: اسلامی یا پوزیتویستی؟ این گفت وگو به چند و چون این موضوع می پردازد.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی، بومی سازی، جامعه شناسی اسلامی، علم بومی
  • یعقوب احمدی صفحه 17
    دین از جمله مهم ترین مفاهیم و از کارکردی ترین مقولات در جامعه بشری است. تجربه تاریخی زندگی بشر نشان می دهد که دین جزیی جدایی ناپذیر از این زندگی بوده است. پژوهش حاضر به روش پیمایشی به میزان پایبندی به دین را می سنجد. جامعه آماری شهروندان 18-29 و 40 سال به بالای مناطق سه گانه شهر سنندج بوده، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 360 نفر تعیین شده است. نمونه گیری به روش خوشه ایچندمرحله ای انجام شده است.
    یافته های پژوهش هر چند حکایت از رتبه مناسب دو نسل جوان و بزرگسال به لحاظ میزان دینداری به عنوان شاخصی کلی دارد، اما مطابق انتظار، رتبه نسل بزرگسال نسبتا بالاتر از نسل جوان قرار دارد. همچنین تفاوت معنی داری میان دو نسل در ابعاد مناسکی و پیامدی دینداری و نگرش به آینده دین وجود دارد. البته، تفاوت معنی داری میان دو نسل در متغیرهای بعد اعتقادی و تلقی از مذهبی بودن افراد در آینده وجود ندارد. هر چند در زمینه نگرش به آینده مذهب، تلقی نسل بزرگسال منفی تر از نسل جوان است. در رابطه با پیوستار نسلی در زمینه دینداری می توان تفاوت های مکشوف میان نسل ها را با عبارت «فاصله نسلی» بیان داشت. اگرچه در پاره ای از ابعاد، مانند بعد مناسکی و نگرش به آینده دین می توان تاحدودی قائل به «شکاف نسلی» بود.
    کلیدواژگان: دین، نگرش، نسل، جوان، شکاف نسلی، وضعیت دینداری
  • حمید فاضل قانع صفحه 45
    آینده پژوهی»، علم و هنر کشف آینده و شکل بخشیدن به دنیای مطلوب فرداست. از ویژگی های مهم این دانش، بهره گیری از ابزارهای علمی به منظور ترسیم چشم انداز متناسب با ارزش های حاکم بر جامعه و برنامه ریزی برای نیل به جامعه مطلوب است. از این رو، جامعه شناسان آینده پژوهی را ابزار هدایت اجتماعی دانسته اند.
    اسلام نیز علاوه بر جامعه آرمانی، که نوید تحقق آن را در فرجام تاریخ داده است، از پیروان خود انتظار دارد که با الهام از شاخص های آن جامعه آرمانی، به اقتضای امکانات و توانمندی اجتماعی خود، بکوشند تا در یک روند تکاملی حداقل هایی از ویژگی های جامعه مطلوب اسلامی را محقق سازند. با الهام از آموزه های اسلامی همچون سنت های اجتماعی و صبغه عبرت آموزی آن و فلسفه انتظار، می توان نوعی آینده پژوهی دینی را استخراج نمود که حاصل آن، ترسیم چشم اندازی دقیق از آینده ای آرمانی باشد. با قراردادن این آینده مطلوب به عنوان هدف، می توان آینده های مقدور را به عنوان حلقه های میانی نیل به ویژگی های جامعه آماده ظهور، طراحی و تعریف نمود.
    کلیدواژگان: آینده، آینده پژوهی، آینده نگری، جامعه آرمانی، سنت های اجتماعی، انتظار
  • ابوالقاسم فاتحی، ابراهیم اخلاصی صفحه 69
    اندیشه های اجتماعی ابن خلدون توجه صاحب نظران بسیاری را به خود جلب کرده است. برداشت های صورت گرفته از آرای ابن خلدون متفاوت و بعضا متناقض است. برخی پژوهشگران، رویکرد ابن خلدون در طرح موضوعات اجتماعی و پایه گذاری علم عمران را ناشی از گسست وی از منظومه فکری اسلامی می دانند. گروهی دیگر، تاملات اجتماعی وی را برخاسته از مبانی معرفت دینی او می دانند. عده ای نیز در این میان، علل ظهور و افول تمدن اسلامی، ویژگی های شخصیتی و گستردگی مطالعات وی را از دغدغه های تعیین کننده در رویکرد ابن خلدون به طرح موضوعات اجتماعی و تاسیس علم عمران می دانند.
    هدف مقاله توصیفی تحلیلی حاضر، که با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای انجام گرفته، بررسی نظری دلالت های معرفت شناختی اندیشه های اجتماعی ابن خلدون است. پرسش اصلی مقاله این است که اندیشه های اجتماعی وی چه نسبتی با مبانی معرفتی دینی او دارد. یافته های نظری نشان می دهد که اندیشه های اجتماعی ابن خلدون و بنیان نهادن علم عمران، تحت تاثیر نگرش های اسلامی او بوده است.
    کلیدواژگان: ابن خلدون، اندیشه اجتماعی، جامعه شناسی معرفت، علم عمران
  • نصرالله آقاجانی صفحه 89
    غرب شناسی، یکی از حوزه های مطالعاتی مهم معاصر است که به بررسی تاریخ، ماهیت و سرنوشت تمدن غرب می پردازد. حسن حنفی از روشنفکران معاصر و معروف مصر، مدعی تاسیس علم جدیدی به نام استغراب یا غرب شناسی است که از آفات غرب شناسی وارونه مصون می باشد. بررسی کتاب او در این زمینه نشان می دهد که مجموعه مباحث غرب شناسی وی با سه عنوان «تکوین آگاهی اروپایی»، «ساختار آگاهی اروپایی» و «سرنوشت آگاهی اروپائی» به غیر از بیان تاریخ مکتب های فلسفی غرب و ریشه های تاریخی آن و نیز وضعیت کنونی آگاهی غربی، کار جدیدی را در غرب شناسی انجام نداده است؛ بلکه خود به آفت غرب شناسی وارونه دچار شده است و نه تنها غرب را از منظر خودی مطالعه نکرده، بلکه «خود» را در آیینه غرب مشاهده کرده است. او بارها درباره الگوگیری از مدل های تغییر و تجدد غربی برای بازسازی اندیشه دینی در آثار مختلف خویش سخن گفته و خود نیز از چنین روش هایی برای معناسازی میراث اسلامی بهره گرفته است و این همه، نشان از وارونگی غرب شناسی او دارد.
    کلیدواژگان: غرب، غرب شناسی، استغراب، حسن حنفی، تمدن غرب، آگاهی اروپایی
  • قربانعلی رضوانی صفحه 123
    مارکسیسم ساختاری آلتوسر در واکنش به دو تفسیر از مارکس، و بازخوانی او بسط یافته است. آلتوسر نخست در برابر رهیافت مارکسیسم ارتدکس ایستاد و از آن انتقاد کرد؛ دومین رهیافت مورد انتقاد آلتوسر، مارکسیسم هگلی و حلقه فرانکفورت است. او تلاش کرد نظریه مارکسیستی را هم از جبرگرایی اقتصادی و هم از رهیافت انسان گرایانه لوکاچ و حلقه فرانکفورت برحذر دارد. تلاش های آلتوسر برای فرار از تقلیل گرایی نظریه مارکسیستی، تا حدودی موفقیت آمیز بود؛ اما چرخش آلتوسر بیشتر درون پاردایمی بود و از نظر ماهوی نظریه مارکسیستی را از محدودیت های بنیادی در عرصه های هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و روش شناسی نجات نداده است. در این نوشتار، برآنیم تا نظریه و بنیادهای نظری نظریه اجتماعی آلتوسر را ارزیابی کنیم و کج تابی های اساسی آن را برملا سازیم.
    کلیدواژگان: لویی آلتوسر، نظریه، بنیادهای نظری، مارکسیسم، مارکسیسم ساختاری، مارکسیستم ارتدکس
  • حسن یوسف زاده صفحه 145
    تحقیق حاضر با بهره گیری از روش اسنادی، به بررسی تحول نظریه های پیتربرگر درباره دین و عرفی شدن می پردازد. پیتر برگر جامعه شناسی است که یک دهه از مدافعان سرسخت نظریه عرفی شدن بوده و آثار زیادی را از خود بر جای گذاشته است. رویکرد برگر به تحولات جهانی در زمینه دین و عرفی شدن، عمدتا تحت تاثیر فضای حاکم بر جوامع علمی اروپایی و آمریکایی شکل گرفته است. تجربه های بعدی وی از سایر نقاط جهان، موجب تغییر نظریه وی شد. از جمله عواملی که در تحول نظر پیتر برگر موثر بوده، می توان به سرزنده بودن دین و جریان هایی در جهان غیرغربی، ناتوانی نظریه های عرفی ازپاسخ گویی به پرسش های بنیادین بشر درباره هستی، صداقت در پذیرش واقعیت های موجود،ترکیب معرفتی وتاملات نظری برگر اشاره کرد.
    کلیدواژگان: پیتر برگر، سکولاریسم، عرفی شدن، دین
|
  • An Interview With Mr. Parsaniya, Mr. MĪrsepah, Dr. Panahi Page 7
    The study related to the “Localization of the study of Sociology” is one of the studies which comprehend some challenges and set forth in the domain of human sciences, especially in the study of sociology. This subject has been discussed in a congregation which was carried out by the sociology department of Imām Khomeini education and research organization. As a side activity, a round table under the subject “localization of Islāmic sociology” was held with the presence of Mr. Hamid Parsīniyā, Mr. Akbar Mirsipāh, and Dr. Panāhī.With regard to the importance of this subject, this scientific meeting has been honored. The point that has to be mentioned is that sociology is a local science in its origin, and non-local in the scientific oriental societies. In addition, a difference must be put between localization and Islāmization. On the other hand, in regard to the matter of localization, we must pay attention to the bases that should be accepted; either the Islāmic view or the Positivism view. This interview deals with the different matters of this subject.
    Keywords: Sociology, localization, Islāmic sociology, local science
  • Yacub Ahmadi Page 17
    Religion is among the most important concepts and the most practical subjects in human society. The historical experience of human life shows that religion cannot be detached from life. The present research deals with the method of measurement in regard to adherence to religion. Citizens were studied in two groups: 18-29 years old and more than 40 years old. Based on Kokran formula, 360 people were chosen and sampling was done in multi-step cluster method.Although the result of the research relates the appropriate study of both generations; the youth and the adults in regard to the measure of religiousness as a general guideline, however what is conformed to the expectation is that the level of the adult religiousness is relatively higher than the youth. In addition, there is a difference between the two generations in the domain of the ceremonies and the consequences of religiousness and the glance to the future of religion. In fact, there is no significant difference between two generations in regard to the factors of doctrinal aspect and the comprehension related to religiosity of the individuals; however the comprehension of the adult generation is more negative than that of the generation of the youth in respect of their views related to the future of religion. With regard to the adherence of the generations in the domain of religion one can make the difference between the generations with the expression “Generation Gap” even though we can affirm the expression (Partiality between the generations) in the domain of the ceremonies and the views related to the future of religion.
    Keywords: Religion, view, generation, youth, partiality between the generations, the state of religiousness
  • Hamid Fadil Qani Page 45
    “Forward-looking” is the science and the art of exploring and giving a shape to the desired world of the future, some of the specialties of this science is to make use of the scientific means by taking into consideration a perspective that should fit the values that are dominant in society and the program to attaining the desired society, on account of that the sociologist forward-lookers have recognized the science of forward-looking as a means of social guidance. In addition to the view of the ideal society, the religion of Islām which gave the glad tidings about its occurrence in the history expects its followers to strive to realize the Islāmic ideal society within an evolutional procedure by taking inspiration from the criterions of the ideal society on the spur of the facilities and its social capacity. By setting this desired future as an objective, one could design and define the feasible futures as the central point.
    Keywords: Future, forward, looking, foresightedness, ideal society, social traditions, expectations
  • Abu Al Qasim Fatihi, Ipahim Ikhlasi Page 69
    The sociological thought of Ibn Khaladūn has attracted many of the thinkers, the interpretations which have been drawn out from the views of Ibn Khaladūn are different, some of them are contradictories as well, some researchers affirm that the method of Ibn Khaladūn in his presenting the sociological subjects and founding the science of civilization are based upon his severance in regard to the system of Islāmic thought, some others have acknowledged his social reflections to be based upon religious knowledge, in addition some other moderate thinkers acknowledge that the causes of the rise and the fall of the Islāmic civilization, his personal characters and his wide researches are of the motives of the apprehension of Ibn Khaladūn which are determined in his method in the presentation of sociological subjects and the foundation of science of civilization.The objective of this descriptive and analytical article is to study the epistemological denotation of the sociological thoughts of Ibn Khaladūn theoretically. The principal question of the article is: "What are the relations between his social thoughts and the bases of his knowledge?" The findings show that the sociological thoughts of Ibn Khaladūn and the foundation of science of civilization were based upon the effect of his Islāmic views.
    Keywords: Ibn Khaladūn, social thoughts, experiential sociology, science of civilization
  • Nasrallah Agajani Page 89
    Occidentalism is one of the contemporary important realms of study which deals with historical studies, the study of the essential nature and the predestination of the Occidental civilization. Hasan Hanafī, a well-known contemporary intellectual of Egypt, claims to be the founder of a new science named "Occidentalism" that is immune to the calamities of inversed Occidentalism.The study of his book, in this respect, shows that the collection of his studies of Occidentalism are based upon three subjects “the emergence of the European Renaissance”, “the structure of the European Renaissance” and “the predestination of the European Renaissance” which lack the study of the history of the schools of Occidental philosophy, their historical roots and the present Occidental Renaissance through which he has not invented a new factor in regard to the study of Occidentalism, however he has, himself, been the victim of an inverted study of Occidentalism, in addition he has not only studied the Occident from his own view, but also he has observed himself in the Occidental doctrine.He, repeatedly, stated about taking as exemplary the models of the changes and the modernity of the Occident for religion renovation in his different works, and then, he has, himself, quoted these methods to give significance to the Islāmic patrimony. In fact, all of this shows the inversion of his study of Occidentalism.
    Keywords: Occident, Occidentalism, Hasan Hanafī Occidental civilization, European Renaissance
  • Qurban AlĪ Ridwani Page 123
    The structural Marxism of Althusser has been developed in reaction to two kinds of interpretation of Marx and his reading. Althusser first confronted against the method of Marxism orthodoxy and raised an analytical criticism about it; the second method which has been the object of criticism by Althusser was the Hegelistic Marxism and the circle of Frankfurt. He tried to give a tip-off in regard to the theory of Marxism, the theory of economical determinism, and the humanism method of Lucas as well as the circle of Frankfurt. The effort of Althusser in regard to the reductionism of Marxism theory was successful in a certain degree. However, his modification was mostly internal and has not saved the essence of the theory of Marxism in its fundamental boundaries in the field of ontology, epistemology, anthropology, and methodology. In this piece of writing we tried to reveal the assessment and the fundamental points related to the view and the bases of the theory in regard to the sociological view of Louis Althusser.
    Keywords: Louis Althusser, theory, fundamental views, Marxism, Structural Marxism, Marxism Orthodoxy
  • Hassan Yousefzadeh Page 145
    This research, using the documentary method, reviews Peter Berger’s change mind on the religion and secularization. Berger was one of the serious defenders of secularization theory during the 1960s. But after a decade he changed his mind and became one of the serious opponents of secularization theory. Berger’s approach to world development about religion and secularization was influenced by scientific atmosphere of European and American academics. His new experience from other countries (specially the third world) changed his mind. We can refer to some factors which helped him to change his mind such as religious dynamism and religious movements in the Third World, inability of secularized theories to answer to the fundamental questions of humanity about cosmos, his honesty in accepting the truths and theoretical contemplation on secularization.
    Keywords: peter Berger, secularism, secularization, religion
  • Page 186