فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، تابستان 1392)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، تابستان 1392)

  • 152 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/01/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین رئیسی وانانی صفحه 5
    سخن اصلی نظریه «استفاده و رضامندی» این است که رسانه ها قدرت تاثیرگذاری اندکی بر مخاطب دارند و در مقابل، این مخاطبان هستند که میل و نیاز خود را بر رسانه ها تحمیل کرده، بر سیاست گذاری آنها تاثیر می گذارند. از دید این نظریه، رسانه باید مخاطب محور باشد؛ یعنی باید تلاش خود را تنها در جهت تامین امیال مخاطبان خود یا همان جلب لذت و دفع الم مصروف دارد تا بتواند به تعداد بیشتری از مخاطبان دست یابد. به زعم پردازندگان این نظریه، سخن مزبور با برخی از آموزه های صریح قرآن کریم تقابل دارد. قرآن کریم امیال طبیعی ازجمله میل به لذت در انسان را نه تنها انکار یا محکوم نمی کند، بلکه یک سلسله از تعالیم خود را بر آنها مبتنی ساخته است. از دید قرآن کریم، نیازهای واقعی انسان نیازهایی است که ارضای آنها موجب فعلیت یابی استعدادهای فطری انسان می شود. در مقابل، اندیشه غیردینی، نیازهای غریزی و حیوانی را در انسان نیاز اصیل تلقی کرده و قاعدتا رسانه را ملزم به تامین آنها می داند. از نظر قرآن کریم، فقط ارضای نیازهای واقعی می تواند انسان را به هدف نهایی خلقت نزدیک کند. ازاین رو، یک رسانه مطلوب با معیار دینی، باید به نیاز، مصلحت و خواسته های معقول مخاطب توجه کند. در این نوشتار، سعی شده تا با عطف توجه به محتوای این نظریه، دیدگاه قرآن در خصوص نیازهای انسان و نحوه مواجهه با آنها تشریح گردد.
    کلیدواژگان: استفاده، رضامندی، مخاطب، رسانه، میل، نیاز، انگیزه
  • حسن یوسف زاده صفحه 25
    رسانه های جمعی در قالب ساختارهایی اجتماعی علاوه بر ایفای نقش برجسته در فرهنگ سازی و جامعه پذیری، میانجی بسیاری از تعاملات اجتماعی نیز به شمار می روند. در این صورت، چه نسبتی با اصل «امر به معروف»، که مهم ترین سازوکار اسلام برای جامعه پذیری است برقرار می کنند؟ آیا می توان از ظرفیت رسانه های جمعی برای «امر به معروف» و «نهی از منکر» استفاده کرد؟ در پژوهش صورت گرفته، با الهام از آیه 104 سوره آل عمران و روش «مقایسه ای نامتوازن پیوسته»، این نتیجه حاصل شد که فعالیت رسانه های جمعی، به ویژه رسانه های تصویری، با امر به معروف و نهی از منکر درهم آمیخته است و اصل «امر به معروف و «نهی از منکر» به عنوان نظریه هنجاری اسلام، ظرفیت بالایی برای رقابت با نظریه های هنجاری رایج دارد. تلقی سازمان رسانه ای به مثابه امر به معروف و ناهی از منکر، الزاماتی برای نحوه فعالیت رسانه ای به وجود می آورد که از جمله شناخت از جایگاه رسانه ای در نظام اسلامی همچون حامل امانت (مسئولیت) الهی، اتخاذ محمل مناسب برای ارائه پیام، هماهنگی در نظر و عمل، همگرایی رسانه ای، مخاطب شناسی اسلامی و مانند آن است.
    کلیدواژگان: نظریه، هنجار، رسانه، سازمان، ارتباط، امر به معروف، نهی از منکر
  • غلام حیدر کوشا صفحه 51
    این مقاله با استفاده از الگوی «روش شناسی بنیادین» درصدد است مبانی و جهت گیری های فلسفی دخیل در نظریه های جامعه شناسی دین را بررسی کند. جامعه شناسان با تکیه بر اصول و مبادی نظری خاص، به تحلیل دین پرداخته و به جهت گیری هایی همچون نگاه ماده انگارانه به دین، محوریت انسان و منافع دنیوی او، استفاده از معرفت حسی و روش تجربی در تحلیل دین و درنهایت، بازکاوی منشا دین و توجیه کارکردی آن ملتزم شده اند. جهت گیری های مزبور، تعارض جامعه شناسی و دین، تقلیل گرایی، تساهل و تسامح روش شناختی و نیز تقویت سکولاریزم و پلورالیزم مذهبی و اجتماعی و درپی آن، گردن نهادن به جنبش های مذهبی متکثر و متضاد را موجب شده است. این درحالی است که اگر جامعه شناسان در طرح نظریه های خود، به مبانی دیگری ملتزم می شدند بسیاری از پیامدهای معرفتی، اجتماعی و فرهنگی فرصت بروز نمی یافت و وضع مذهب در جامعه نوین به گونه ای دیگر رقم می خورد.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی، دین، اجتماعی، نقد نظریه، روش شناسی، مبانی
  • مهدی ابوطالبی صفحه 75
    این مقاله با بررسی آثار استاد مرتضی مطهری درباره تحولات جامعه و تاریخ، به دنبال تبیین نظریه «تکامل جامعه و تاریخ» ایشان است. برای تبیین این نظریه، باید به سوالات ذیل پاسخ داد: تکامل به چه معناست؟ معیارهای تکامل جامعه و تاریخ چیست؟ و سیر حرکت تکاملی تاریخ چگونه است؟ با بررسی آثار ایشان، به این نتیجه می رسیم که «تکامل تاریخ» به معنای به فعلیت رسیدن استعدادهای فطری جامعه است که معیار آن ایمان و ایدئولوژی و رشد آزادی و آگاهی در جامعه است. سیر تکامل تاریخ هم به این صورت است که در طول تاریخ، مجموع جوامع در مجموع زمان ها، روبه تکامل هستند. این تکامل مجموعی اگر به معنای تکامل در نهایت تاریخ و در قالب جامعه مهدوی باشد قابل پذیرش است، اما به صورت تکامل مجموعی در مقاطعی از تاریخ، همواره لزوما قابل پذیرش نیست، اگرچه برای دوره های تاریخی خاص پذیرفتنی است.
    کلیدواژگان: تاریخ، جامعه، تکامل، فطرت، ایمان، ایدئولوژی، آگاهی، آزادی
  • مهدی محمدی صیفار صفحه 93
    مکتب «فرانکفورت» (نظریه «انتقادی» به عنوان مبنای اصلی آن) بخشی از یک جنبش فکری، موسوم به «مارکسیسم غربی» و برآمده از شرایط خاصی است که در پی تفاسیر مجدد از نظریه مارکس درباره جوامع سرمایه داری و انتقاد از جامعه نوین و نظام های گوناگون معرفتی مانند اثبات گرایی است. در این نوشته، تلاش بر آن است که ضمن معرفی نظریه «انتقادی» و زمینه های اجتماعی و نظری (معرفتی) شکل گیری آن، به مبانی نظری (فلسفی) این نظریه با توجه به نسل اول نظریه پردازان مشهور آن (همچون هورکهایمر، آدورنو، مارکوزه و فروم) بپردازد و ضمن توضیح هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و روش شناسی آن، به بررسی و ارزیابی مبانی آن همت گمارد.
    کلیدواژگان: فرانکفورت، انتقادی، اثباتی، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، روش شناسی
  • نعمت الله کرم الهی صفحه 115
    این مقاله در پی ارائه الگویی مبتنی بر منابع اسلامی به منظور سنجش دین داری در بین مسلمانان است. در دهه های اخیر، تحقیقاتی در خصوص سنجش تجربی وضعیت دین داری در ایران انجام شده، اما عمده ترین کاستی آنها عدم تلاش برای طراحی الگوی بومی سنجش دین داری و استفاده از الگوهای غربی و مسیحی است. البته در این زمینه، برخی تلاش ها برای طراحی یا کاربست الگوهای بومی از سوی بعضی محققان صورت گرفته، ولی این تلاش ها نیز چندان قرین توفیق نبوده است. با اذعان به سابقه بیش از پنجاه ساله مطالعات تجربی و میدانی انواع، میزان و تغییرات دین داری، با ذکر گونه شناسی هیل و هود از انواع مقیاس های غربی سنجش دین داری، مهم ترین انتقادات مربوط به مقیاس های مزبور مطرح شده است. سپس برخی از الگوهای داخلی سنجش دین داری معرفی و نقد گردید و در پایان نیز با بهره گیری از منابع اسلامی، الگویی بومی برای سنجش تجربی دین داری پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: دین، دین داری، ابعاد، الگوی سنجش
  • ملخص المقالات
    صفحه 139
|
  • Hussein Raeesi Vanani Page 5
    The main idea of the theory of "use and satisfaction" is that the media has little ability to influence the audiences and it is the audience who imposes their needs and desires on the media and affect its process of decision-making. According to this theory, media should be audience-oriented. This means that the main concern of is to satisfy the audience's desires, that is, bringing pleasure to them and easing their pain in order to attract more audience. The theorists of this theory claim that this view contradicts some explicit Quranic teachings. The holy Quran does not ignore man's natural inclinations including his inclination for pleasure; moreover, some of its teachings are based on them. From the Quranic perspective, man's real needs are those needs whose satisfaction contributes to harnessing his natural talents. Conversely, secularists regard man's animal and instinctive needs to be real, so they demand form media to meet them,. According to the holy Quran, however, it is only by meeting man's real needs that people can be brought nearer to the ultimate aim of creation. Therefore, an ideal media which adopts a religious criterion should take into consideration audience's rational needs, interests and desires. Taking into consideration the main theme of the aforementioned theory, the present paper tries to elucidate the view of the Quran on man's needs and way of meeting them.
    Keywords: use, satisfaction, audience, the media, inclination, need, motivation, lust
  • Hassan Yusufzadeh Page 25
    In addition to the leading role played by the media within social forms in culture-making and socialization, the media is regarded as a medium of many social interactions. So, what kind of relationship is there between the mass media and the principle of "commanding the good" as the most important modus operand of socialization in Islam? Can the facilities of mass media be used to for applying the principle of "commanding the good" and "forbidding the bad? Referring to the verse 104 of Chapter three of the Quran and the "constant asymmetrical comparative method", the present paper concludes that the activity of mass media, especially visual media, is intermingled with the principle of "commanding the good" and "forbidding the bad" and that this principle, as the normative theory of Islam, has a high capacity to contest with the prevalent normative theories. If media is viewed as an organization which is responsible for commanding the good and forbidding the bad, then its type of activities will be subject to some requirements such as: recognizing the position of the media in Islamic system, which has the duty of bearing the bearer of divine trust (responsibility), offering proper context for conveying the message, harmony between theory and practice, media convergence, an Islamic study about audience and the like.
    Keywords: theory, norm, the media, organization, communication, commanding the good, forbidding the bad
  • Qolamheidar Koosha Page 51
    Using the model of "fundamental methodology", the present paper seeks to investigate the philosophical principles and orientations involved in sociological theories of religion. Relying on certain theoretical principles and foundations, sociologists analyze religion and act according to such orientations as materialist look at religion, centrality of man and his worldly benefits, use of empirical knowledge and an experience-based method to analyze religion, and finally reanalysis of the origin religion and justification of its function. Aforementioned orientations lead to a conflict between religion and sociology, reductionism, methodological tolerance and indulgence, and reinforcement of religious and social secularism and pluralism which result in obedience to multiple and contradictory religious movements. But, if sociologists act according to other principles in formulating their theories, this will not pave the way for many of epistemic, social and cultural effects and the state of religion in modern society will be otherwise.
    Keywords: sociology, religion, social, critique of theory, methodology, principles
  • Mahdi Abutalebi Page 75
    Reviewing Professor Murteza Motahhari's works on the development of society and history, the present paper seeks to elaborate on his theory of "evolution of society and history". To this end, it is worth considering the following questions: What is meant by evolution? What are the criteria for the evolution of society and history? And what is the nature of evolutionary process of history? A review of Motahhari's works indicates that "evolution of history" refers to cultivation of natural capacities of society, whose criteria are faith, ideology, and achievement of freedom and increase in awareness in society. The evolutionary process of history means that, throughout history, all societies in all times drive towards evolution. This total evolution will be acceptable if it refers to the evolution which occurs at the end of history and has the form of Mahdist society. However, it is not necessarily always acceptable as a total evolution in some junctures of history, though it is acceptable for certain historical periods.
    Keywords: history, society, evolution, nature, faith, ideology, awareness, freedom
  • Mahdi Mohammadi Seifareh Page 93
    "Frankfurt" School with (the "critical" theory as its main basis) is part of an intellectual movement called "western Marxism", which developed under certain conditions in an attempt to provide new interpretations for Marx's theory about capitalist societies and criticize modern society and different epistemic systems such as positivism. Defining the "critical" theory and social and theoretical (epistemic) conditions of its formation and expouding its ontology, epistemology, anthropology and methodology, the present paper seeks to investigate and evaluate the theoretical (philosophical) principles of this theory by taking into consideration the first generation of its famous theorists (such as Horkheimer, Adorno, Marcuse, Fromm).
    Keywords: Frankfurt, critical, positivist, ontology epistemology, anthropology, methodology
  • Nematullah Karamullahi Page 115
    The present paper seeks to propose a model based on Islamic sources for assessing religiosity among Muslims. In recent decades, researchers have conducted some research projects on empirical assessment of the conditions of religiosity in Iran. However, these projects have some defects, the most important of which are: no attempts were made to propose a native model for assessing religiosity and using western and Christian models instead. No doubt, some researchers have tried to develop and apply some native models, but these attempts were not very successful.Admitting that for more than fifty years empirical and field studies were made on the kinds, scale and changes of religiosity, and pointing to Hill and Hood's typology of the kinds of western scales for assessing religiosity, the present paper discusses the most important criticisms directed against these scales. Then it casts light on and criticizes some of the native models for assessing religiosity. Finally, it proposes a native model for empirical assessment of religiosity based on Islamic sources.
    Keywords: religion, religiosity, dimensions, model of assessment