فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، پاییز 1392)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، پاییز 1392)

  • 166 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/03/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اصغر اسلامی تنها* صفحه 5
    فیلسوف فرهنگ جهان اسلام، فارابی، در علم مدنی خود، با رویکرد عقلی به بررسی حیات اجتماعی انسان و ابعاد گوناگون آن - ازجمله ارتباطات- پرداخته است. در اندیشه فرهنگی- ارتباطی فارابی، چرایی ارتباط انسانی همانند چگونگی آن اهمیت دارد و پرسش از چیستی، چرایی و چگونگی ارتباطات انسانی و مطالعه تحلیلی آثار او نشان می دهد «معنا» در کانون توجه او قرار داشته و «ارتباطات» هنر ساختن و به کارگیری نشانه ها برای تفهیم و مبادله معنا بین «خود» و «دیگری» است» که سازنده نظام معنایی یا ملت (فرهنگ) و تعین بخش ساختار اجتماعی یا امت (جامعه) است. ازاین رو، او بین ارتباطات، فرهنگ و جامعه پیوند برقرار نموده، تحول الگوی ارتباطی را موجب دگرگونی فرهنگی و اجتماعی می داند. فارابی گونه شناسی جوامع را نیز مبتنی بر الگوی ارتباطی دانسته، دغدغه اصلی اش در علم مدنی، ترسیم بهترین نوع جامعه انسانی است. بدین روی، او با شناسایی کامل ترین «معنا» - یعنی معنای یقینی و تبیین بهترین شکل ارتباط یعنی ارتباط برهانی چنین جامعه ای را تصویر می کند.
    کلیدواژگان: معنا، نشانه، ارتباط، برهان، امت، ملت، فارابی
  • حمید پارسانیا*، حسین اژدری زاده صفحه 31
    برخلاف رویکرد سه بعدی حاکم بر جامعه شناسی موجود، این مقاله ابعاد جامعه را چهاربعدی (خداوند، انسان، زمین، و پیوند) به تصویر می کشد و با بهره گیری از سخنان حضرت علی(علیه السلام) به کمک روش «تحلیل محتوای کیفی»، نشان می دهد که هر چهار بعد جامعه، با تفاوت هایی، به شکل طولی، بر فکر و روحیات انسان اثرگذارند. اثرگذاری خداوند متعال حتمی و قاطع بوده، در همه عوامل دیگر جاری و ساری است، هرچند در خصوص افعال اختیاری انسان، این اثرگذاری از مسیر اراده انسانی، اعمال می شود، اگرچه، همان جا نیز خداوند حضور دارد. در مرحله بعد، اثرگذاری انسان قرار دارد که به موجب اختیار و مسئولیتی که دارد، بیشترین دخالت را در این فرایند، پس از خدای متعال و در طول او ایفا می کند. در مرحله سوم، عوامل غیبی (فرشتگان و شیطان) قرار دارند، و سرانجام، در مرحله چهارم، باید به نقش عوامل طبیعی و اجتماعی در این خصوص اشاره کرد.
    کلیدواژگان: امام علی (ع)، نهج البلاغه، معرفت، جامعه، تعیین اجتماعی معرفت
  • صادق گلستانی* صفحه 51
    «عقلانیت» ویژگی برجسته ای است که دنیای نوین بدان توصیف می شود. به اعتقاد جامعه شناسان، این ویژگی است که فرهنگ و جامعه جدید را از دوران قبلش متمایز ساخته است. این عقلانیت تحولاتی به دنبال داشته و افق جدیدی را برای شناخت و تحلیل زندگی اجتماعی فراروی بشر گشوده و شرایط جدیدی برای او ایجاد کرده است. از پیامدهای مهم این خصوصیت و سیطره عقلانیت بر کنش و ساختار دنیای جدید، افول نقش دین در حیات اجتماعی و مواجه شدن آن با فرایند سکولاریزاسیون است. در این پژوهش، با بررسی انواع عقلانیت، سازوکار تاثیر آن بر فرایند سکولاریزاسیون نقد و بررسی می شود.
    کلیدواژگان: دین، عقلانیت، سکولاریزاسیون، کنش، ساختار، تحول
  • امان الله فصیحی* صفحه 75
    «سکولاریزاسیون» پدیده ای اجتماعی است که نظریه پردازان گوناگون درباره اش نظریه پردازی کرده اند. این نوشتار به توضیح فرایند سکولاریزاسیون در جامعه افغانستان پرداخته است. برای تبیین این موضوع، از چارچوب نظری علامه طباطبائی استفاده شده است. بر اساس روش تحقیق این پژوهش، زمان امیر عبدالرحمان به عنوان واحد تحلیل گزینش شده است. در دوران وی، نظم خاصی شکل گرفت؛ نظمی که در تاریخ افغانستان خود را بازتولید نموده و تاکنون دچار تغییر بنیادی نشده است. نظمی که امیر عبدالرحمان ایجاد نمود، زمینه سکولاریزاسیون را در جامعه افغانستان فراهم ساخت. مشکلاتی که امروز جامعه افغانستان با آن مواجه است، نتیجه اختلالاتی است که امیر عبدالرحمان در آگاهی دینی جامعه افغانستان ایجاد نمود؛ یعنی تفسیر ناروا از آموزه های دینی که توسط امیر عبدالرحمان زمینه بسیار از مشکلات موجود را ایجاد کرد.
    کلیدواژگان: سکولاریزاسیون، دین، عبدالرحمان، افغانستان، عقلانیت، منطق
  • سید حسین شرف الدین*، سیدمهدی گنجیانی صفحه 99
    ظلم ستیزی دین اسلام و دفاع از حقوق مستضعفان، همواره برای غرب هزینه های سنگینی داشته است. طی سال های اخیر، که متاثر از انقلاب اسلامی ایران، موج بیداری اسلامی در جهان ایجاد گردیده، به صورت مضاعف وجود اسلام برای مستکبران جهانی غیرقابل تحمل شده است. ازاین رو، استکبار جهانی سعی کرده تا از راه های گوناگون، به ویژه از طریق سینما و صنعت فیلم و با محوریت سینمای جهان گستر «هالیوود»، ضرباتی بر اعتبار و جایگاه قدسی این دین آسمانی و هویت مسلمانان وارد کند. هالیوود با تمرکز بر ضمیر ناخودآگاه و شرطی سازی ذهن، ذائقه مخاطبان را به پذیرش باور ها، ارزش ها و آرمان های مطلوب خود، به عنوان گفتمان غالب، و مخدوش ساختن آموزه ها و ایدئولوژی های ناهمسو با منافع استکبار جهانی، ترغیب و تشویق می کند. موضوع این نوشتار برجسته ساختن خصومت بیش از صد ساله آمریکا با اسلام و مسلمانان، از طریق سینمای هالیوود با استفاده از شرطی سازی منفی اذ هان مخاطبان جهانی و نفوذ تدریجی در ناخودآگاه آنهاست. این مهم با روش نشانه شناسی و تحلیل محتوای مجموعه ای از فیلم های شناخته شده و پرآوازه منتخب در حوزه اسلام ستیزی صورت گرفته است. در این نوشتار، به شیوه استفاده عملی هالیوود از فن «تداعی معانی» و «شرطی سازی» در ایجاد اسلام هراسی، بیشتر توجه شده است.
    کلیدواژگان: اسلام، سینما، هالیوود، شرطی، تداعی، ضمیر، ناخودآگاه، خشونت
  • رفیع الدین اسماعیلی* صفحه 125
    رسانه ها امروزه تلاش می کنند که آنچه را می خواهند بازنمایی کنند، نه آنچه حقیقت دارد. بنابراین، وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانه ارائه می شود، سبب شده است تلاش های بسیاری برای توصیف و تبیین چگونگی و چرایی شکل گیری بازنمایی رسانه ای از جهان خارج صورت گیرد. این مقاله به بازنمایی ایران هراسی در سینمای هالیوود پرداخته و تلاش کرده است با روش نشانه شناسی جان فیسک به نقد و بررسی فیلم سینمایی آرگو، که جایزه «اسکار» 2013 را گرفته، بپردازد. نتیجه ای که حاصل شده این است که فیلم مزبور به تحریف فرهنگ و رفتار ایرانیان و حقیقت واقعه 13 آبان 1358 پرداخته و تلاش کرده است مردمان ایران را مردمانی خشن، غیرمنطقی و نیمه وحشی نشان دهد. این مقاله به بررسی رمزگان اجتماعی و فنی و ایدئولوژیک نهفته در این فیلم پرداخته است.
    کلیدواژگان: بازنمایی، ایران، هالیوود، آرگو، فرهنگ، آبان
  • ملخص المقالات
    صفحه 155
|
  • Asghar Islami Tanha* Page 5
    In his civil law, Farabi, a philosopher of the Islamic world's culture, has investigated man's social life and its various dimensions such as "communication", using a rational approach. According to his cultural - communicative view, the reason of human relations as well as its nature is of great importance. He sees that the question about the nature, reason, and quality of human relations and the analytical study of Farabi's works show that "meaning" has been of special interest to him. "Communication", to him, is the art of using signs for conveying meanings between "one" and "the others " which creates the meaning system or people (culture) and determines the social structure or nation (society). Therefore, Farabi links communication to culture and to society, and believes that the change in communication patterns causes cultural and social change. Farabi believes that the typology of societies is dependent on the communication pattern, and his main concern in civil knowledge is creating an idea human society. Hence, identifying the most perfect meaning, i.e. certain meaning -and demonstrating the best kind of communication-, i.e. the discursive relation, Farabi presents a picture of such a society.
    Keywords: meaning, sign, communication, discursiveness, people, nation, Farabi
  • Hamid Parsania*, Hossein Ajdari Page 31
    Contrary to the three-Dimensional approach dominating current sociology, this paper shows that society has four dimensions (God, man, land and relation(, and referring to Imam Ali's speeches and using a “qualitative content analysis”, this study shows that each of these four dimensions of society influences man's way of thinking and mentality in a longitudinal manner in one way or another. God's influence which is certain extends to all other factors. Although concerning voluntary actions of man, such influence is exercised through human will, the role of God is present therein. In the next stage comes the human factor and it plays a leading role in this process longitudinally after the exalted God's part. In the third stage, supernaturalistic factors (angels and Satan) operate; and finally, in the fourth stage, the natural and social are involved.
    Keywords: Imam Ali, Nahj al balaghah, knowledge, society, theory
  • Sadegh Golestani* Page 51
    Rationality is an outstanding feature which characterizes the new world. According to sociologists, it is this feature that distinguishes culture and modern society from the previous era. This rationality has caused many changes, opened up new vistas for man for a better understanding of social life and changed his conditions. One of the significant effects of this feature and dominance of rationality over the action and modern world structure is the decline of the role of religion in social life and in its confrontation with the trend of secularization. This research takes a critical look at the mechanism of the influence of rationality on the process of secularization after investigating the various types of rationality.
    Keywords: religion, rationality, secularization, action, structure, change
  • Aman –O, Allah Fasihi* Page 75
    Secularization is a social phenomenon about which various theoreticians have expressed their views. The present paper is a study of the process of secularization in Afghanistan. It makes use of Allamah Tabatabaii's theoretical framework. Based on the research method used in this research, this paper has chosen the era of Amir Abdurrahman for this discussion. In his era, a special order was established in Afghanistan, which reconstructed itself time and again throughout the history of this country and which has undergone no fundamental change; an order that was established by Amir Abdurrahman and that led to the secularization of Afghanistan’s society. The problems from which Afghanistan's society suffers today are attributed to the confusion in religious knowledge which Amir Abdurrahman has created in Afghanistan. That is, Amir Abdurrahman’s inadmissible interpretation of religious teachings has been behind the current problems in Afghanistan.
    Keywords: secularization, religion, Abdurrahman, Afghanistan, rationality, logic
  • Seyyed Hussein Sharaf Al Din*, Seyyed Mahdi Ganjiyani Page 99
    The struggle of Islam against oppression and its defending the rights of the oppressed seems too costly to the West. In recent years the wave of Islamic awakening which was influenced by the Islamic Revolution of Iran, made the global arrogant powers into learnt of the existence of Islam. Therefore, the global arrogant powers have tried to damage the validity and holy status of this heavenly religion and Muslim's identity in different ways, especially through cinema and film-making based on the world-famous Hollywood Cinema. Focusing on the unconscious and conditioning the mind, Hollywood appeals to audience's taste to accept the beliefs, values and ideals it pursues as a dominant discourse, and undermines the doctrines and ideologies which are not in line with the global arrogant powers interests. The present paper seeks to highlight the over-one-century enmity shown by the United States to Islam and Muslims and its use of Hollywood cinema for manipulating global audiences and gradually penetrating into the unconscious on a world scale. To this end, this paper, based on a semiotic study and content analysis, examines a set of the most known and selected movies about Islamophobia. It mainly focuses on Hollywood's practical use of the techniques of "association of meaning" and "conditioning" in generating Islamophobia.
    Keywords: Islam, cinema, Hollywood, conditional, association, conscience, the unconscious, violence
  • Rafi Al Din Ismaili* Page 125
    Today, the media try to represent what they want, not what is true. Therefore, the gap between reality and what is presented in the media is behind the many attempts which have been made to show how and why the representation of outside world by the media takes form. The present paper, which is concerned with Hollywood's representation of Iranophobia, tires to analyze and criticize the movie "Argo", which won "Oscar" in 2013, using John Fisk's semiotics. The findings that this movie distorts the facts about the event of November 4, 1979 and about Iranian's culture and conduct, and tries to picture the Iranians as violent, irrational and semi-wild. This paper investigates the cultural, technological and ideological symbolism used in this film
    Keywords: representation, Iran, Hollywood, Argo, Culture, Aban